Het Luchtvaart Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 15.062 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Artcore schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:11:
Hoe kun je nu al 70 A350's bestellen als er nog zo weinig over bekend is? :?
Er is bij de maatschappijen met belangstelling meer bekend dan bij het grote publiek, en een order zal wel met de nodige ontbindingsclausules gepaard gegaan zijn, zodat ze het altijd nog kunnen anulleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Artcore schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:11:
Hoe kun je nu al 70 A350's bestellen als er nog zo weinig over bekend is? :?
Op papier is er meer dan genoeg over bekend. De 787 is ook al mega vaak verkocht, terwijl het ding nog geen meter gevlogen heeft.

Emirates heeft hoogstwaarschijnlijk nu al de schema's klaar liggen wanneer dat ding moet vliegen, en elke dag dat er nu vertraging optreedt kost alleen maar geld.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Altaphista schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:31:
[...]

onafhankelijk van de functie ;) beide hebben er 1, beide nu overbodig (captain aan linkerkant, co aan rechterkant) :)
Nou de wx-radar is vrij overbodig, het ene wolkje aan de strakblauwe hemel is de ene keer een grote rooie pit en de andere keer vlieg je nietsvermoedend een onweersbui binnen omdat het allemaal mooi groen is :/

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:35

jelle.

Product Owner
Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 10:45:
70 A350's, 11 extra A380's en 12 extra 777-300ER's voor Emirates:

http://www.flightglobal.c...0s-and-12-777-300ers.html
w00t :D Had al sterk vermoeden dat Emirates voor de A350 zou gaan, en zoals gewoonlijk pakken ze weer groot uit. Hehe wat een order zeg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:48

MBV

Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 08:24:
De eerste opgevouwen zware A340 ter wereld:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6104979

http://www.elperiodico.ca...?idioma=CAS&idgaleria=969

http://www.skyscrapercity...?p=16394278&postcount=515

Gebeurde op Quito, naar het zich mag aanzien een overrun na een klapband+RTO. Geen gewonden. :)
Kunnen ze die afschrijven? Landingsgestel, 2 motoren en een vleugel stuk lijkt me? :X
Devil schreef op zondag 11 november 2007 @ 14:45:
[...]

Nou de wx-radar is vrij overbodig, het ene wolkje aan de strakblauwe hemel is de ene keer een grote rooie pit en de andere keer vlieg je nietsvermoedend een onweersbui binnen omdat het allemaal mooi groen is :/
En jij wil niet weten wanneer je op de route van een ander vliegtuig zit? Dat is toch dezelfde radar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Zal wel een fokker kwaaltje zijn, de 50 heeft dat ook...
MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:08:
En jij wil niet weten wanneer je op de route van een ander vliegtuig zit? Dat is toch dezelfde radar :?
Nope.. Verwar TCAS niet met de WX radar..

[ Voor 24% gewijzigd door Fly-guy op 11-11-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

[...]

Speel eens wat met de gain, misschien helpt dat :P
MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:08:
[...]

Kunnen ze die afschrijven? Landingsgestel, 2 motoren en een vleugel stuk lijkt me? :X
Waarschijnlijk niet, het toestel is nog geen anderhalf jaar oud.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsuru op 11-11-2007 16:20 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Fly-guy schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:08:
[...]

Zal wel een fokker kwaaltje zijn, de 50 heeft dat ook...

[...]
Nope.. Verwar TCAS niet met de WX radar..
Ik geloof best dat dat een ander scherm is, maar was het niet dezelfde antenne? Ik dacht dat dat de reden was dat het voordelig kon worden ingevoerd, de antenne etc zat er toch al voor het weer, dus dan kan je hem net zogoed ook voor collision avoidance gebruiken :)
Wikipedia to the rescue: alleen radio, d.m.v. transponders. Niet altijd Discovery geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

wildhagen schreef op zondag 11 november 2007 @ 10:42:
Met die 20 miljard dollar is Airbus zo onderhand meteen uit de financiele problemen ofzo?
Nee. Keyword: dollar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:16:
[...]
[...]
Dan word het allemaal zo rood dat ik er bang van wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 12-06 23:48
Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:16:
[...]
[...]
Ja, maar als iets total-loss is, dan maakt het toch niet uit hoe oud iets is?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Karlok[JY-616] schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:58:
[...]

Ja, maar als iets total-loss is, dan maakt het toch niet uit hoe oud iets is?
De leeftijd is nou net de voornaamste factor die bepaalt wat "total loss" inhoudt.

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 12:27

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Fly-guy schreef op zondag 11 november 2007 @ 08:27:
[...]

Ik gok op de ashtrays, al schijnt een zekere royal er nog wel eens gebruik van te maken...
jepz 8)
@devil: ja die wx-radar is ook hopeloos bij tijden

[ Voor 10% gewijzigd door Altaphista op 11-11-2007 18:44 ]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:30:
[...]
De leeftijd is nou net de voornaamste factor die bepaalt wat "total loss" inhoudt.
Idd, deze zullen ze gewoon gaan repareren, tenzij de vleugel dusdanig beschadigd is dat het niet meer herstelbaar is. Optisch lijken alleen de motoren stuk, maar de constructie is zo dat de vleugel hopelijk niet teveel beschadigd is. Als je main spar stuk is, kun je het opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MBV schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:53:
ik weet niet eens of een captain links of rechts zit
Als mijn geheugen me niet bedriegt, zit de captain over het algemeen links. Een uitzondering hierop in British Airways waar de captain rechts zit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik dacht al zoiets, anders was links niet zo bijzonder ;)

Ander vraagje, nu we het over de F100 hebben. Door de vorm van de vleugels (vooral de T-staart) kan je dat ding volgens Wikipedia in super-stall krijgen. Als dat gebeurt (stel je voor, je valt allebei in slaap ;)) hoe krijg je hem dan daar weer uit? Of kan dat gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:55:

Ander vraagje, nu we het over de F100 hebben. Door de vorm van de vleugels (vooral de T-staart) kan je dat ding volgens Wikipedia in super-stall krijgen. Als dat gebeurt (stel je voor, je valt allebei in slaap ;)) hoe krijg je hem dan daar weer uit? Of kan dat gewoon niet?
Kan niet. De turbulentie van je vleugels raakt je motoren, waardoor deze kunnen stallen. Je tail heeft in die turbulente lucht ook geen effect.

http://upload.wikimedia.o....png/300px-Deep_Stall.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:55:

In de F100 (en 70) zitten 2 systemen om dat te beschermen, ten eerste is er de zogenaamde 'alpha floor', die zorgt ervoor dat als de invalshoek te groot wordt de motoren volgas geven en zo een stall voorkomen.
Door de autothrottles uit te zetten (op de overhead panel, dus echt helemaal uit) werkt dit systeem niet meer. Daarom zit er nog een tweede systeem in, de zogenaamde 'stick pusher'. Wat dat ding doet is vlak voor de stall simpelweg de stick uit je handen rammen, waardoor de neus naar beneden geduwd wordt. Dat systeem is zo sterk dat je dat zelfs met z'n tweeen niet tegen houd.
Uiteraard zit er een mogelijkheid op om ook dat systeem uit te zetten, voor het geval dat hij per ongeluk aangaat. Maar aangezien je dat systeem voor de normale operatie niet uitzet kun je vrijwel zeker stellen dat een deep stall onmogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waarom dan een T-staart? Wat zijn de voordelen ervan.

Ah, artikel al gevonden laat maar :P http://en.wikipedia.org/wiki/T-tail

[ Voor 41% gewijzigd door kenneth op 11-11-2007 21:31 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Is het ook niet zo dat de F100 niet echt een natuurlijke neiging heeft tot een deep-stall omdat hij niet zoveel pijlstand heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kenneth schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:29:
Waarom dan een T-staart? Wat zijn de voordelen ervan.

Ah, artikel al gevonden laat maar :P http://en.wikipedia.org/wiki/T-tail
Anders wordt zijn staart geroosterd, hij heeft 2 motoren in de weg zitten :P
Bolk schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:15:
[...]

Kan niet. De turbulentie van je vleugels raakt je motoren, waardoor deze kunnen stallen. Je tail heeft in die turbulente lucht ook geen effect.

http://upload.wikimedia.o....png/300px-Deep_Stall.png
Dan kan geen enkel vliegtuig deep-stall krijgen: er zijn vziw geen vliegtuigen met T-tail zonder motoren achter.
Devil schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:23:
[...]
[goed verhaal, lekker kort]
Maar aangezien je dat systeem voor de normale operatie niet uitzet kun je vrijwel zeker stellen dat een deep stall onmogelijk is :)
Ok, gerustgesteld. Maar ik heb het goed begrepen dat zodra je in deep-stall zit, je er echt niet meer uit kan komen?
Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:33:
Is het ook niet zo dat de F100 niet echt een natuurlijke neiging heeft tot een deep-stall omdat hij niet zoveel pijlstand heeft?
Als ik delta-vleugel-aerodynamica doortrek naar vliegtuigen, zou ik zeggen dat dat er niet zoveel mee te maken heeft. Delta's hebben gedraaide wing-tips zodat hij vanzelf vlak getrokken wordt in een stall-situatie (wingtips die ver naar achteren zitten hebben als laatste nog lift). En een grote pijlstand levert toch meer lift aan de achterkant op, wanneer je invalshoek te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:22:

Dan kan geen enkel vliegtuig deep-stall krijgen: er zijn vziw geen vliegtuigen met T-tail zonder motoren achter.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Vliegtuigen met motoren op de kont hebben last van de turbulentie van de vleugel bij een deep-stall, waardoor deze kunnen stallen. Vliegtuigen met wing mounted engines hebben dit probleem uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

MBV schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:22:
[...]

Als ik delta-vleugel-aerodynamica doortrek naar vliegtuigen, zou ik zeggen dat dat er niet zoveel mee te maken heeft. Delta's hebben gedraaide wing-tips zodat hij vanzelf vlak getrokken wordt in een stall-situatie (wingtips die ver naar achteren zitten hebben als laatste nog lift). En een grote pijlstand levert toch meer lift aan de achterkant op, wanneer je invalshoek te groot is?
Een bij-effect van veel pijlstand is dat bij een slecht ontworpen vleugel de tip eerder overtrekt dan de wortel, waardoor het aerodynamisch centrum naar voren beweegt en het toestel dat al tegen algehele overtrek aan zit nog een mooie trap na krijgt. Voor een vliegtuig met T-staart betekent dat meestal dat hij in een deep-stall terecht komt.
De Britten zijn hier op pijnlijke wijze achter gekomen met de BAC 1-11, en Fokker heeft toen in zijn fonkelnieuwe F28-prototype raketten in de staart geplaatst om het toestel tijdens de onvermijdelijke eerste testvluchten uit een eventuele deep-stall te schoppen mocht het nodig zijn. Voor zover ik weet zijn deze nooit gebruikt.

Vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bolk schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:43:
[...]

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Vliegtuigen met motoren op de kont hebben last van de turbulentie van de vleugel bij een deep-stall, waardoor deze kunnen stallen. Vliegtuigen met wing mounted engines hebben dit probleem uiteraard niet.
Ik had hem idd 2x moeten lezen. Ik begreep 'kan niet' als: deep-stall kan niet, en dat kan wel en je kan er dan niks meer aan doen.
Tsuru schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:00:
[...]
[knip]
Duidelijk verhaal over die vleugels :). Jammer, over die crash van de BAC 1-11 geen informatie op Wikipedia en geen zin/tijd om door te zoeken. 't ding zou volgens Wikipedia maar 3 crashes hebben :? ASN zegt 31, en 28 in een ander scherm :?
quote van ASN over een crash in 1964, 2e crash met 1-11:
This information is not presented as the Flight Safety Foundation or the Aviation Safety Network’s opinion as to the cause of the accident. It is preliminary and is based on the facts as they are known at this time.
8)7

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 11-11-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 11-06 12:40
[...]
Een bij-effect van veel pijlstand is dat bij een slecht ontworpen vleugel de tip eerder overtrekt dan de wortel, waardoor het aerodynamisch centrum naar voren beweegt en het toestel dat al tegen algehele overtrek aan zit nog een mooie trap na krijgt. Voor een vliegtuig met T-staart betekent dat meestal dat hij in een deep-stall terecht komt.
De Britten zijn hier op pijnlijke wijze achter gekomen met de BAC 1-11, en Fokker heeft toen in zijn fonkelnieuwe F28-prototype raketten in de staart geplaatst om het toestel tijdens de onvermijdelijke eerste testvluchten uit een eventuele deep-stall te schoppen mocht het nodig zijn. Voor zover ik weet zijn deze nooit gebruikt.

voor zover ik weet zijn ze wel 1x gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens mij zit Airbus weer flink in de lift:
De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft maandag op de vliegtuigshow in Dubai opnieuw een grote order binnengehaald.

Dubai Aerospace Enterprise (DAE) kondigde aan zeventig vliegtuigen van het type A320 en dertig A350's te willen kopen. De aankoop heeft een waarde van 13,5 miljard dollar.

DAE, dat vliegtuigen verhuurt, heeft met Airbus een intentieverklaring voor de koop getekend.

Airbus mocht zich zondag al verheugen op een megaorder van de vlietuigmaatschappij Emirates. Die bestelde zeventig A350's en elf A380-superjumbo's voor een bedrag van 20,2 miljard dollar, de grootste order in de geschiedenis van de Europese vliegtuigbouw.

Airbus heeft in Dubai tot nu toe veel meer orders binnengehaald dat de Amerikaanse concurrent Boeing.
nu.nl

Bijna 34 miljard dollar binnengehaald in 2 dagen tijd :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Toch heeft Boeing al meer orders binnengehaald dit jaar:
Orders 2007:
Airbus 854
Boeing 919
De A380 is bijna halfweg voor het break-even point.

Is het trouwens niet 20 miljard euro voor de 70 A350's en de 11 A380's?
zie http://www.vrtnieuws.net/...s/economie/071111_Airbus#

Ongelukje:
http://www.airliners.net/open.file/1291345/L/
http://www.airliners.net/open.file/1291346/L/
http://www.airliners.net/open.file/1291038/L/

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-11-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

De F100 heeft inderdaad releatief weinig pijlstand, wat ook bijdraagt aan het minder snel in een deep stall raken. Toch mist hij door z'n staart het natuurlijke nose down moment bij een stall (doordat de wake ervoor zorgt dat de staart ook overtrekt), wat uiteraard levensgevaarlijk is. Zo'n stickpusher is dan een mooie oplossing, maar het beste is gewoon niet stallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 12:27

Altaphista

1. check manual, 2. ask

maar de Fokker heeft dan wel weer zo'n goed ontworpen vleugel dat ie als eerste last van ijs krijgt en moet de-icen... :(

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Altaphista schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:11:
maar de Fokker heeft dan wel weer zo'n goed ontworpen vleugel dat ie als eerste last van ijs krijgt en moet de-icen... :(
Geloof me, ik ga er niet al te diep op in, maar er zijn verschrikkelijk veel redenen om te de-icen, zelfs buiten de meest voor de hand liggende. Ik weet niet wat de reden voor een fokker is, kan inderdaad aan een goed aerodynamisch ontwerp liggen, en dat je vervolgens concessies op iets anders moet doen, in dit geval een ontijs systeem. Al betwijfel ik dat...

Wanneer je de FAR regels erbij haalt moet je aantonen dat veiligheid niet in het gevaar komt bij ijs-vorming. Als je dan kunt aantonen dat er geen ijs-vorming is (door heel snel, dus vanzogauw er ijs opzit, te ontijsen), en men keurt dat goed, kom je er met een ' makkelijke' test vanaf. Bij 0 mm ijs komt veiligheid namelijk niet in het gedrang. Maar dan moet er wel consequent ontijst worden :) . En je blijft een luchtwaardig vliegtuig hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Chubbchubb op 12-11-2007 20:21 ]