Het Luchtvaart Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste
Acties:
  • 15.228 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Slecht nieuws voor mensen die dachten goedkoop naar Thailand te gaan:
107 Teletekst zo 01 mei
Phuket Air mag niet meer vliegen

DEN HAAG Vliegtuigen van Phuket Air
mogen niet meer op Nederland vliegen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat
heeft de landingsrechten van de Thaise
prijsvechter met onmiddellijke ingang
ingetrokken.

Gisteren bleek een piloot van Phuket
Air vlak voor vertrek geen medische
verklaring te hebben.De inspectie,die
prijsvechters extra scherp in de gaten
houdt,vindt dat onaanvaardbaar.

De reisorganisaties zijn verrast door
de beslissing.In Bangkok zitten nu 165
mensen vast.Morgen zou een vlucht uit
Amsterdam naar Thailand gaan.Daarvoor
is nog geen alternatief gevonden.
volgende nieuws financieel sport
Tot afgelopen januari (vakantiebeurs in Utrecht), had ik nog nooit van Phuket Air gehoord en mijn favoriete reisbureau voor vluchten die kant uit heeft er ook nooit mee geadverteerd. Nu weet ik dus ook waarom.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Voor de volledigheid een aanvulling op het vorige bericht:
105 Teletekst zo 01 mei
Nog 120 toeristen vast in Bangkok

HILVERSUM Ruim 120 Nederlanders zitten
nog een dag vast in Bangkok.Ze reisden
met Phuket Air,maar die maatschappij
mag niet meer landen in Nederland.

De landingsrechten van Phuket Air zijn
gisteren ingetrokken,omdat de inspectie
tekortkomingen constateerde.Een vlieger
had bijvoorbeeld voor vertrek nog geen
geldige medische verklaring.

Touroperator TUI regelt het vervoer van
de vastzittende reizigers.Dat gaat niet
snel,zegt het bedrijf.Veel mensen zijn
met vakantie en daardoor zijn er weinig
vrije stoelen beschikbaar.Ook is het
niet gelukt een vliegtuig te huren om
de Nederlanders terug te halen.
volgende nieuws financieel sport
Enerzijds vind ik het wel goed dat onveilige luchtvaartmaatschappijen hier weggehouden worden, aan de andere kant vraag ik me af wie voor deze schade op gaat draaien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op zondag 01 mei 2005 @ 20:55:
Voor de volledigheid een aanvulling op het vorige bericht:

[...]

Enerzijds vind ik het wel goed dat onveilige luchtvaartmaatschappijen hier weggehouden worden, aan de andere kant vraag ik me af wie voor deze schade op gaat draaien.
Misschien een schadevergoeding claimen bij Phuket Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 21:04:
[...]
Misschien een schadevergoeding claimen bij Phuket Air.
Leuk idee, maar ik ben bang dat die niet thuis geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mr. Liu schreef op zondag 01 mei 2005 @ 01:43:
Slecht nieuws voor mensen die dachten goedkoop naar Thailand te gaan:

[...]

Tot afgelopen januari (vakantiebeurs in Utrecht), had ik nog nooit van Phuket Air gehoord en mijn favoriete reisbureau voor vluchten die kant uit heeft er ook nooit mee geadverteerd. Nu weet ik dus ook waarom.
haha ik ook! zag daar ook Phuket Air :P voor het eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-02 15:02

elinsen

Fear me......

Wij hopen op 5 juni naar Thailand te vertrekken. We hebben geboekt bij Kras via internet. Hier bleek later ook dat er met Phuket Air gevlogen zal worden. De boeking vond al plaats nog voordat Phuket Air hier uberhaupt ging vliegen.

Ik heb met Kras gebeld en de vluchten tot 18 mei worden sowieso gecancelt. voor daarna hoopt men dat Phuket Airlines inmiddels weer mag vliegen. Ik mag het hopen, want we hebben naast de eigenlijke reissom al een hoop kosten gemaakt (reistrolleys omdat koffers niet handig zijn in een longtail boot, inentingen die ook zeker niet goedkoop zijn, zonnebrand factor 30, enz, enz.).

E.P.M. Linsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 21:41
Al meer bekend over de line-up op de Open Dagen van de Luchtmacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog even een vraagje. Naar aanleiding van deze foto vroeg ik me af wat er moet gebeuren als een vliegtuig net opgestegen is in slecht weer en met volle fueltanks, moet de fuel dan geloosd worden om vleugelbeschadiging te voorkomen? In dit geval lijkt me dat nogal moeilijk omdat lozen alleen boven zee is toegelaten en dit is in Salt Lake City.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:36:
Ik heb nog even een vraagje. Naar aanleiding van deze foto vroeg ik me af wat er moet gebeuren als een vliegtuig net opgestegen is in slecht weer en met volle fueltanks, moet de fuel dan geloosd worden om vleugelbeschadiging te voorkomen? In dit geval lijkt me dat nogal moeilijk omdat lozen alleen boven zee is toegelaten en dit is in Salt Lake City.
Waarom zou een vliegtuig in slecht weer opstijgen en weer terug keren?
En wat versta jij onder slecht weer? Regen, hagel, sneeuw of zicht+

Een vliegtuig die vol geladen vertrekt en om bepaalde redenen terug moet en boven MLW zit zal z'n brandstof moeten lozen. Anders krijgt het vliegtuiglandingsgestel bij de landing een zware impact. Boven MLW zal deze niet altijd breken, maar heeft wel inspectie nodig.

En ik kan nergens gegevens vinden dat lozen alleen boven zee moet gebeuren.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:06

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

zerocool schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:22:
Al meer bekend over de line-up op de Open Dagen van de Luchtmacht?
Op deze pagina staat een complete lijst.
Ook kun je daar info vinden over de spottersplaatsen rond het veld.

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karlok[JY-616] schreef op zondag 08 mei 2005 @ 14:36:
Waarom zou een vliegtuig in slecht weer opstijgen en weer terug keren?
Bij de foto die ik gaf staat dat het toestel moest landen vanwege een medisch noodgeval van een passagier.
En wat versta jij onder slecht weer? Regen, hagel, sneeuw of zicht+
Veel wind en turbulentie, waardoor de kans op een harde landing groot is.
En ik kan nergens gegevens vinden dat lozen alleen boven zee moet gebeuren.
Ik heb dat ergens gehoord, maar ik kan fout zijn. Lijkt me wel nogal een ramp voor het milieu als je honderdduizenden liters kerosine moet lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:14:
Ik heb dat ergens gehoord, maar ik kan fout zijn. Lijkt me wel nogal een ramp voor het milieu als je honderdduizenden liters kerosine moet lozen.
Grootste deel verdampt vrij snel in de atmosfeer. Dus of je het boven zee of land doet maakt dan ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 22:23

Freak187

geen

Kerosine wordt als het gedumpt wordt, verneveld. Dus echt veel kwaas kan het niet.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchCommando schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:20:
Grootste deel verdampt vrij snel in de atmosfeer. Dus of je het boven zee of land doet maakt dan ook niet uit.
Ah ok, maar het mag blijkbaar niet gelijk waar: http://www.planecrashinfo.com/cvr980902.htm
-Roger, at the time uh fuel onboard is uh two three zero tonnes. We must uh dump some fuel. May we do that in this area during descent? [Note: Two three zero tonnes represents the current gross weight of the aircraft not the amount of fuel on board]
...
-Roger, we are turning left and ah in that case we're descending at the time only to ten thousand feet to dump the fuel.
...
-Okay, that's fine for us. Please tell me when we can start ah to dump the fuel.
...
-Swissair one eleven you are cleared to ah commence your fuel dump on that track and advise me ah when the dump is complete.
Ik dacht dat ze op dat moment boven de zee langs Nova Scotia vlogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle brandstof wordt gedumpt, alleen dat gedeelte dat het vliegtuig zwaarder dan het maximum landingsgewicht maakt, dus zeker geen honderdduizenden liters. En 'dumpen' betekent eigenlijk: vernevelen; ongeveer hetzelfde effect als de dikke rooksporen die bij vliegshows getrokken worden.

Zie deze foto's:

Fueldumping: http://www.airliners.net/open.file/691181/M/
Airshow: http://www.airliners.net/open.file/104227/L/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Het ziet er hetzelfde uit, maar er is toch een behoorlijk verschil tussen dumpen en rook op airshows.
De rook op airshows is namelijk diesel die in de uitlaat van een vliegtuig wordt gespoten en daar verdampt, of een of andere plantaardige olie waar hetzelfde mee gebeurt.

Dan is er natuurlijk ook nog de zeer spectaculaire "Dump and Burn" :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sky-flash.com/jpeg/f111.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoeKurr schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:56:
Het ziet er hetzelfde uit, maar er is toch een behoorlijk verschil tussen dumpen en rook op airshows.
De rook op airshows is namelijk diesel die in de uitlaat van een vliegtuig wordt gespoten en daar verdampt, of een of andere plantaardige olie waar hetzelfde mee gebeurt.
Ik weet het, maar het gaat om het idee. In beide gevallen is het een kwestie van het verdampen van brandstof of olie, alleen komt deze rook bij een vliegshow uit de motor en niet uit een aparte dump valve.

Ik was ooit bij een vliegshow op Soesterberg, waarbij buurtbewoners achteraf klachten hadden over rode en blauwe vlekken in hun was. Kwam van de gekleurde rook van het Patrouille de France stuntteam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dumpen word niet gedaan om onder MLAW te komen, het word alleen gedaan om te voldoen aan de minimum klim gradient in geval van een N-1 Go Around. Dit dumpen mag maximaal 15 minuten duren.
Veel vliegtuigen halen zelfs op MTOW de eis nog en hebben daarom dan ook geen dumpinstallatie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog een reden waarom het niet aangeraden is om met veel fuel te crashen:

Edit: Altijd leuk om een illustratie toe te voegen die niet hotlinkt, het was dus een foto'tje van een brandend vliegtuig.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.univers-cite.qc.ca/tucs/crash_picture/b707_test/707crsh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Devil schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:03:
Dumpen word niet gedaan om onder MLAW te komen, het word alleen gedaan om te voldoen aan de minimum klim gradient in geval van een N-1 Go Around. Dit dumpen mag maximaal 15 minuten duren.
Veel vliegtuigen halen zelfs op MTOW de eis nog en hebben daarom dan ook geen dumpinstallatie.
En MLW hebben ze dan voor niks bedacht? ;)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is voor normale omstandigheden. Het is niet gegarandeerd dat het vliegtuig geen schade oploopt bij een landing boven MLAW, daarom moet een vliegtuig na een overweight landing ook altijd geinspecteerd worden. Een a310 bijvoorbeeld (stokoud, maar anders moet ik dingen gaan opzoeken ;) ) heeft een mtow van 138.5 ton en een mlaw van 121.5 Als ze tijdens de t/o net na n1 een n-1 krijgen gaan ze echt niet 4 uur rondjes vliegen om die 17 ton fuel op te verbruiken (a310 heeft geen dump installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die weet waarom het niet gelijk waar mag? Heeft het alleen te maken met bewoonde gebieden? Verwijderd in "Het Luchtvaart Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:58:
Is er iemand die weet waarom het niet gelijk waar mag? Heeft het alleen te maken met bewoonde gebieden? Verwijderd in "Het Luchtvaart Topic"
Snap je vraag niet helemaal? Maar als ik het laatste stuk lees, mocht Swiss gelijk fuel dumpen toen de piloot emergency meld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op schiphol gaan ze meestal boven de noordzee dumpen, maarja die is ook niet echt heel ver weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Devil schreef op maandag 09 mei 2005 @ 03:40:
Dat is voor normale omstandigheden. Het is niet gegarandeerd dat het vliegtuig geen schade oploopt bij een landing boven MLAW, daarom moet een vliegtuig na een overweight landing ook altijd geinspecteerd worden. Een a310 bijvoorbeeld (stokoud, maar anders moet ik dingen gaan opzoeken ;) ) heeft een mtow van 138.5 ton en een mlaw van 121.5 Als ze tijdens de t/o net na n1 een n-1 krijgen gaan ze echt niet 4 uur rondjes vliegen om die 17 ton fuel op te verbruiken (a310 heeft geen dump installatie).
Aaah op die fiets. Ik pikte het verkeerd op. Wettelijk tot aan de climb gradient, maarja als je toch nog kan vliegen (als in controleerbaar circuitje vliegen + landen) met 1 motor waarom niet meteen onder je MLW dumpen, scheelt je weer dure dagen extra in de hangar. (pikte het op alsof ze totaal niet/nooit voor MLW dumpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt wel degelijk tot MLAW gedumpt in het geval van minder urgente problemen waarbij toch wordt besloten om terug te keren. Bijvoorbeeld: er gaat iets kapot waar je best de hele vlucht mee door zou kunnen vliegen, maar op de bestemming zijn geen geschikte reparatiefaciliteiten of reserveonderdelen waardoor je daar vervolgens zou stranden. Motorstoringen zijn slechts één kant van het verhaal.

Zelfs dumpen beneden MLAW kan in sommige uitzonderlijke gevallen nuttig zijn, bijvoorbeeld om het LAW (en daarmee de naderingssnelheid) zo laag mogelijk te maken bij een flaps-up landing. Voor vliegtuigen zonder dumpinstallatie is het bij dat soort problemen te overwegen om een tijd lang op lage hoogte met de wielen en spoilers uit te vliegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Exactly my point! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is zeker waar, ik had het inderdaad over een noodgeval (motorstorin/brand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij een engine failure na V1 bij takeoff zit je ook ver boven MLAW, en dan ga je ook niet stoppen ;) Fuel dumpen is primair om beneden MLAW te zitten als je land.. Maarja dat zegt iedereen hier al geloof ik }:O

[ Voor 14% gewijzigd door Wilde op 10-05-2005 12:05 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Waarschijnlijk is er voor de landing in SLC helemaal geen fuel gedumpt, aangezien de kist op weg was naar LAX, en dus waarschijnlijk al lang en breed onder de MLAW zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wilde schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:04:
Bij een engine failure na V1 bij takeoff zit je ook ver boven MLAW, en dan ga je ook niet stoppen ;) Fuel dumpen is primair om beneden MLAW te zitten als je land.. Maarja dat zegt iedereen hier al geloof ik }:O
Bij een engine failure 1kts voor v1 zit je ook ver boven MLAW en ga je wel stoppen. Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft.
Geloof me fuel dumpen is primair bedoeld voor de n-1 go-around en het al dan niet inbouwen van een dumpinstallatie hangt puur daar vanaf. Anders ben ik toch erg benieuwd waarom een behoorlijk aantal vliegtuigen geen duminstallatie hebben als dat mlam (zoals het tegenwoordig officieel heet) zo ongelofelijk heilig is als sommigen het doen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Tip > check EASA CS25 (voorheen JAR25, Large Aeroplanes)

Oftewel, het is een wettelijk gestelde eis (minimum climb gradient) waar elke large aeroplane aan hoort te voldoen wil je gecertificeerd worden/zijn/blijven.

De A330 heeft ook geen jettison system omdat deze dus ook de n-1 climb haalt @ MTOW minus 15 minuten aan fuel. Ik zeg het je toch, Airbus schopt aardig kont 8)

[ Voor 29% gewijzigd door ND863 op 10-05-2005 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het was een retorische vraag :P Proves my point though ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Tijdens de open dagen van ong. 10 jaar terug op Leeuwarden was er een demokist (F-16) die een lekkende showrookpot aan zijn wingtip had hangen.
Deze nevel was toen neergedaald op de parkeerplaats waar wij stonden.
Iedereen kreeg toen een coupon voor een gratis autowasbeurt van de KLU! :+

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarvoor dient de bult op de rug van deze AF1? http://www.airliners.net/open.file/837925/L/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik kan me vergissen, maar dat lijkt me voor een uitgebreid dubbel (militair en civiel) communicatie systeem via meerdere satellieten. De AF1 is geschikt als vliegend commandocentrum in geval van een oorlog en daar hoort dus het één en ander aan communicatie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Dat is de E-4B en niet de AF1.

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

D.R. schreef op maandag 16 mei 2005 @ 18:04:
Dat is de E-4B en niet de AF1.
AF1 is alleen AF1 als de president aan boord is. Afgaande op beschildering en type kon het wel eens een toestel zijn dat in het verleden dienst heeft gedaan als AF1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op maandag 16 mei 2005 @ 18:09:
Afgaande op beschildering en type kon het wel eens een toestel zijn dat in het verleden dienst heeft gedaan als AF1.
Vreemd, ik dacht dat Bush enkele weken geleden in Polen was maar blijkbaar is hij alleen in Nederland, Rusland, Litouwen en Georgië geweest: http://www.whitehouse.gov/infocus/europe/2005/may/ Wat stond dit toestel toen in Warschau te doen? De reguliere presidentiële vliegtuigen hebben ook een andere paintjob: http://www.airliners.net/open.file/839090/L/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Goede vraag, misschien stond het daar om alvast in de buurt te zijn als Dubya het nodig mocht hebben (Litouwen is wat klein voor al die vliegtuigen en ik geloof nooit dat de VS die zomaar in Rusland of Wit-Rusland parkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat 'Arriving in support of George W. Bush visit to a few countries in Europe.' Eerst dacht ik dat het een oude versie was en dat dat systeem bij de nieuwe versie in de neus ingebouwd is, maar die versie blijkt dus ook een bult in de neus te hebben, hier zie je het beter. De presidentiële vliegtuigen blijken zelfs emp's van nucleaire aanvallen te kunnen weerstaan, 'the nuclear football' is trouwens ook iets interessants:
It follows the President where ever he goes and is never more that a few steps from his side. It is carried by a military officer who must undergo the nation's most rigorous security background check - the "Yankee White". It contains a secure SATCOM radio and handset, the nuclear launch codes known as the "Gold Codes" and the President's Decision Book - the nuclear playbook that the President would rely on if he would ever have to decide to use nuclear weapons. Its real name is unknown but it is popularly known as "the football".

Afbeeldingslocatie: http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/images/football3_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoops: http://www.airliners.net/open.file/841968/L/ Maar ik snap het niet goed, de DC9 kon zijn neuswiel niet meer gebruiken, maar als je dat nodig hebt rijd je toch niet snel en kan je toch perfect remmen?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Remmen zijn ook hydraulisch, mogelijk dat die ook niet werkten.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:25:
Whoops: http://www.airliners.net/open.file/841968/L/ Maar ik snap het niet goed, de DC9 kon zijn neuswiel niet meer gebruiken, maar als je dat nodig hebt rijd je toch niet snel en kan je toch perfect remmen?
neuswielbesturing gebruik je ook nog bij hoge snelheden (via de voetpedalen). De maximale uitslag die je met de pedalen kan krijgen is altijd wel een stuk kleiner dan met het stuurwieltje (iets van 8 graden met de pedalen en 60 met het wieltje, afhankelijk van het vliegtuig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Dat is extra cargospace voor Bush zijn ego . . . :+

Er is trouwens hier op G-R aardig wat beweging de laatste tijd.
Zowel met grasmaaiers als met normale kisten. Heb ook wat civiel gezien.
Iemand die iets meer weet?

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

17 en 18 juni de open dagen, maar das nog wel een eind weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bolk op 21-05-2005 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ben totaal geen vliegtuig kenner maar wilde wel even vermelden dat ik de Airbus A330 een erg fijn toestel vind om te reizen :)

Ben afgelopen week voor m'n werk naar Boston geweest, vanaf Amsterdam met NorthWest Airlines. Fijne maatschappij en het vliegtuig was nog fijner. Veel beenruimte (zeker voor mijn lengte, 1m96), interactief multimedia-systeem in alle stoelen, (zelf kiezen uit lijst met films, muziek en (multiplayer)games), stoelen zelf zitten erg prettig en stiller dan 747's of 777's.

Volgens mij ook een realtief nieuw toestel, zo te zien aan het meubilair.

[ Voor 9% gewijzigd door kazuka op 22-05-2005 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
kazuka schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:43:

Zo'n +/- 2 jaar, de ene nieuwer dan de andere natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

kazuka schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:43:
Ben totaal geen vliegtuig kenner maar wilde wel even vermelden dat ik de Airbus A330 een erg fijn toestel vind om te reizen :)

Ben afgelopen week voor m'n werk naar Boston geweest, vanaf Amsterdam met NorthWest Airlines. Fijne maatschappij en het vliegtuig was nog fijner. Veel beenruimte (zeker voor mijn lengte, 1m96), interactief multimedia-systeem in alle stoelen, (zelf kiezen uit lijst met films, muziek en (multiplayer)games), stoelen zelf zitten erg prettig en stiller dan 747's of 777's.

Over het algemeen zijn mensen enthousiast, maar ik zat onlangs van DTW-AMS op een stoel aan het raam, en kon met mijn bescheiden 1.86 niet eens mijn benen strekken omdat er zo'n #$*^% multimedia-installatie onder de stoel voor me zat. Dat schijnt bij alle raamstoelen in economy zo te zijn.

Overigens heeft de voorste helft coach power-aansluitingen voor laptops. De achterste helft niet.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Bolk schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 23:38:
17 en 18 juni de open dagen, maar das nog wel een eind weg :)
Ja, duh . . . 8)7

Nee zonder gekheid, dat zou wel erg vroeg zijn.
Er komen echt mooie dingen naar G-R.
Wacht d8 je van een demo met het "nieuwe" type van de Hercules?
En een A127 waar je doorheen kan lopen . . . ? (check die galm!) :o
En mijn personal favorit : Frank Versteegh met zijn extra 300L!
Ik heb nu toch al wel 15 liveshows van hem gezien en echtwaar: _/-\o_
De Redbull airrace is ook dat weekend in R'dam > onder de Erasmusbrug door!

Ik hoop dat ik erbij kan zijn . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie pic @ EHAM: http://www.airliners.net/open.file/844203/L/
En check this: http://www.flightlevel350...?cat=74&pic=2256&bottom=1

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 18:55
zoals beloofd zou ik een post doen na de eerste selectieronde van air traffic controller.

vandaag dus in amersfoort geweest voor de eerste selectieronde.
het bestond uit 2 gedeelten

eerste gedeelte was voornamelijk ruimtelijk inzicht, wiskunde, logica. rijen met cijfers, wat is het volgende etc. cijfers onthouden terwijl je ze maar 2 seconden ziet(steeds langer), cijfer/lettercombinaties vergelijken zo snel mogelijk(en dan bedoel ik ook echt weinig beschikbare tijd ;))
de latere tests waren al wat leuker. een grid met afstadsbepaling, een aantal vliegtuigen, waypoints en je moet de afstand van een koers berekenen en de heading bepalen. de laatste tests waren behoorlijk lastig. je krijgt een soort radarbeeld met meerdere stilstaande vliegtuigen die een bepaalde snelheid hebben. om de landingsbaan(vooraf bepaald welke kant er geland moet worden) staan een stuk of 12 waypoints waarvan een aantal niet gebruikt mogen worden of zelfs een heel stuk airspace is afgesloten en dan moet je bepalen aan de hand van de regels welk vliegtuig prioriteit krijgt

al met al waren dit een stuk of 200 opdrachten.

het tweede gedeelte was voornamelijk een psychologische test. veel vragen over jezelf etc. dit bestond uit een stuk of 4-500 vragen. een hoop vragen stonden ook dubbel in de test maar dan net iets anders geformuleerd. zou natuurlijk leuk zijn als je op dezelfde vraag anders reageert ;)

al met al ben ik er 3.5 uur mee bezig geweest en was ik van de 12 personen als eerste weer weg(dat krijg je als je examens en tentamens in 45 minuten maakt :+)

ik heb er zelf wel een goed gevoel over, vooral ook omdat wiskunde voor mij inmiddels alweer 3 jaar geleden is, maargoed het inzicht blijf je natuurlijk altijd houden.

dit was dus selectieronde 1 waarvan een stuk of 5-8 van deze dagen zijn geweest, in totaal dus zon 100 personen gok ik die deze ronde hebben gedaan. als ik door mag naar de volgende ronde zal ik een interview van een uur krijgen. daarna komt er eventueel nog een 2e en 3e selectieronde plus een medische keuring.

en dan zijn er nog maar een handvol mensen over van die eerste 100. hopelijk zit ik daar dan ook nog bij :)
als ik naar het interview mag krijg ik 9 juni een belletje, dat wordt dus ff afwachten :)

[ Voor 3% gewijzigd door bolleh op 03-06-2005 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Afterburner79 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 18:21:
[...]

Ja, duh . . . 8)7

Nee zonder gekheid, dat zou wel erg vroeg zijn.
Er komen echt mooie dingen naar G-R.
Wacht d8 je van een demo met het "nieuwe" type van de Hercules?
En een A127 waar je doorheen kan lopen . . . ? (check die galm!) :o
En mijn personal favorit : Frank Versteegh met zijn extra 300L!
Ik heb nu toch al wel 15 liveshows van hem gezien en echtwaar: _/-\o_
De Redbull airrace is ook dat weekend in R'dam > onder de Erasmusbrug door!

Ik hoop dat ik erbij kan zijn . . .
Red Bull airrace en de open dagen op Gilze-Rijen zijn niet in hetzelfde weekend, de airrace is een week eerder.

Voor wie leuke landingsfoto's wil maken op Gilze-Rijen raad ik aan om de week voor de show ook al naar het vliegveld te gaan, dan komen alle toestellen binnen.
En er is hier in Nederland geen ander veld waar je zo mooi kan staan als op Gilze-Rijen (vind ik zelf :) )
De meeste vliegtuigen worden verwacht op donderdag, maar als je speciaal voor een bepaald toestel wilt gaan, moet je misschien wat eerder zijn.
De An-124 wordt namelijk al op maandag verwacht, dinsdag de twee Turkse RF-4E Phantoms, en woensdag de Nederlandse KDC-10.

Laatste nieuwe toevoegingen aan de lijst zijn ook wel leuk:
de USAF stuurt 2 F-15C's, 1 KC-135R en 1 UH-60A Blackhawk, Polen stuurt een W-3 Sokol, en de Tsjechische luchtmacht verzorgt een demo met 1 of 2 Mi-24 Hinds (ze sturen er 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Je hebt gelijk, foutje . . .
Kom net uit ziekenhuis Rotterdam. Lag daar met spoed opgenomen.
Blablabla, lang verhaal . . . :X
Balen als een stekker dat het niet 2 weken later was . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow: http://www.airliners.net/open.file/856005/L/

De lay-out van de Airbus-site is vernieuwd, voor zover ik heb kunnen zien is er inhoudelijk niets nieuws. Spijtig dat de high-res images in de multimedia library alleen voor de pers toegankelijk zijn.
Bij de product comparison kloppen de dimensies van de A320 niet: http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/productcompare/

Edit: Mooie paintjobs:
http://www.airliners.net/open.file/859051/L/
http://www.airliners.net/open.file/859244/L/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unieke foto: http://www.airliners.net/open.file/870588/L/

offtopic:
Nu heb ik mijn vorige post niet geëdit om het topic te kicken en zo wat aandacht te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat zijn duidelijk chemische stoffen die gedumpt worden om de bevolking rustig te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Chemtrails, het ultieme bewijs :D _o_

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

http://www.airliners.net/open.file/827023/L/

Volgende week woensdag of donderdag verwacht ik dit toestel naast mijn kantoor. Weet iemand hoe ik er achter kan komen wat de precieze ETA is?

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Scanner kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lokale spottersclub heeft vaak ook wel een website waar dat soort info op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Gezocht: iemand die zin heeft om rond gevlogen te worden. Starten vanaf Lelystad, tegen kostprijs (moet uurtjes maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Wat is die kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Ja, dat is die kostprijs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Goed, ik ga dan toch maar eens mijn verhaal van mijn selectieprocedure bij de EPST hier posten, aangezien het mij wel informatief/vermakend leek.

Het is alweer een tijd geleden dat ik de eerste fase (16-06-2004) gehad heb van de gehele selectie, maar de medische keuring heeft een tijd op zich laten wachten, waarover later meer.

Op een mooie dag in mei had ik een gesprek met mijn schooldecaan, over wat/hoe ik mijn verdere "schooltijd" zou gaan invullen, kortom: wat ik zou gaan doen/worden.
Ik vertelde haar dat ik bedrijfskundige informatica ging doen, of in ieder geval van plan was dat te gaan doen. Tijdens het gesprek heb ik ook laten vallen (hoe dat precies ter sprake is gekomen weet ik niet meer) dat ik eigenlijk graag piloot wilde worden, maar dat ik dacht dat piloot worden voor mij niet haalbaar was omdat ik een te lage opleiding had (HAVO, geen Natuurkunde), en ik dacht dat je minstens VWO+natuurkunde nodig had.
Ze vertelde mij dat ze een opleiding kende (EPST, later bleken er nog meer te zijn waar je niet percé vwo nodig hebt, maar dat laat ik buiten beschouwing) waar het niet verplicht werdt gesteld VWO te hebben. Ik ben toen met mijn ouders gaan praten en die zagen het eigenlijk niet zo zitten dat ik die opleiding wilde gaan doen, ook zagen ze mij niet capabel genoeg om door de selectie heen te kunnen komen. Ik mocht toch naar de selectie (onder het mom van: dan zijn we daar ook van af) en op 16 juni werdt ik verwacht in het EPST kantoor, dat toen nog in het oude pand in Maarssen was.

De eerste selectie bestond uit 3 onderdelen: de compass test (algemene vliegaanlegtest), tech-test (technisch inzicht test) en een psychologische test.
De compass test was de meest uitgebreidde test van deze eerste fase, en duurde ruim een uur, waarin onderdelen als controle, slalom (d.m.v. een joystick een puntje binnen de banen van een circuit houden), mathematics en geheugentests voorkwamen. Daarna kwam de tech-test waarin er verschillende vragen werden gesteld over verschillende technische onderwerpen, de een simpel, de ander wat lastiger. Vragen zoals "wat is de weerstand in punt A" passeerden de revue. Daarna kwam de psychologische test, waarin echt enorm veel vragen werden gesteld van hoe je in bepaalde situaties zou reageren, waar je van houdt, enzovoort.
Een week na het maken van de test zou ik de uitslag krijgen, en ik was enorm benieuwd.

En na een week kwam inderdaad een envelop in de bus, met daarin een de uitslag van de compass test, de uitslag van de tech-test, een 14 pagina's tellend psychologisch rapport en uiteraard een uitslagformulier.

De uitslagen

Compass Test: 34 punten, waarbij een score van 24 voldoende was geweest.
Tech-test: 12 van de 15 vragen goed.
Psychologisch advies: Negatief (!)

Uiteindelijke uitslag: Door, omdat de uitslagen voor de compass en tech-test goed waren, met de opmerking dat ik in fase 2 moest laten zien dat het psychologisch rapport "fout" was.

Ik was uitgenodigd voor fase 2, en werdt op 8 september verwacht op het nieuwe EPST kantoor, ook in Maarssen. Deze lange tijd die er tussen zat kwam onder andere door de verhuizing van de EPST naar een nieuw pand, en door het feit dat ik nog geen 18 was, wat noodzakelijk is voor fase 2.

Op 8 september ging ik vol goede moed met de trein naar Maarssen, en ik ontmoette daar mijn medekandidaten, we waren in totaal met 8 kandidaten die dag, waaronder ook 2 dames.

Het begon met een kop koffie, en een voorstelrondje. Het selectieteam stelde zich ook voor, en bestond uit 2 mannen, allebei voormalig captain.

De eerste opdracht was "The Indian Ocean Survival Exercise". Een teamopdracht waarbij de situatie was, dat wij gestrand waren met een boot op een (onbewoond) eiland, en onze kapitein was gewond, er was dus geen "leider". Er konden een paar voorwerpen gered worden, en van ons werdt verwacht die te rangschikken op volgorde van belangrijkheid. Iedereen had individueel een lijst gemaakt, waarop stond wat men dacht wat het belangrijkst was. Daarna werden we opgesplitst in 2 groepen van 4 en moesten deze bespreken wat nu de uiteindelijke volgorde van deze goederen zou worden. Zo kwam bij mij het six pack bier op nummero 1 omdat dit bier het enigste vocht was dat er beschikbaar was op de lijst, en zonder vocht op een warm tropisch eiland is het lastig overleven, vond ik ten minste. Het ging er bij deze test vooral om hoe sterk je je eigen mening motiveerde en hoe je standvastig bleef. Dit heeft twee kanten, je kan te makkelijk toegeven (ja-knikker), of stug je eigen mening doorvoeren (wat ik zeg is juist, geen discussie).

Daarna kwamen de individuele tests van die dag, twee om precies te zijn, een (hoofd)rekentest en test die betrekking had op de werking van een vliegtuig. De rekentest bestond uit (als ik het mij goed herinner) 30 opgaven, welke in een half uur allen beantwoord dienden te worden. Persoonlijk vond ik het niet al te moeilijke vragen, resultaat: 1 fout.
De tweede test ging over vliegtuigen en vliegen in het algemeen, zoals richtingen, hoogteroeren e.d., ook een niet al te lastige test, 2 fout.

Na deze test kwam de "bridge" opdracht, de tweede groepsopdracht van deze dag. De opdracht was om binnen een half uur een brug te bouwen van een beperkt aantal bouwsteentjes (hout), welke een lengte van 3 A4 overspande, 1 A4 hoog was op het middenpunt en een glas met water (Nitroglycerine volgens een van de captains :P ) kon dragen.
Het "leuke" van deze test was dat er op een gegeven moment er een "radiostilte" verwacht werdt, wat dus inhoudt dat we tijdens de bouw niet mochten spreken, handgebaren alom. Uiteindelijk lukte het ons om de brug 5 minuten voor tijd paraat te krijgen.

LUNCH!!! erg lekkere broodjes, vers bezorgd door de cateraar.

Hierna waren de persoonlijke interviews, waarin op het eerste gezicht irrelevante vragen werden gesteld (welke film heb je voor het laatst gezien). Ook werdt je gevraagd of je nou niet vond dat je tijdens een opdracht iets te passief was geweest. Een relaxte sfeer tijdens dit interview.

Fase 2 was afgelopen, en met zn vieren (anderen waren al eerder klaar met het interview, die hadden het eerder gehad, en die waren dus al weg) liepen we terug naar het station.

Ik zou voor 20.00 gebeld worden als ik door was naar fase 3.

Toen ik ongeveer een half uurtje in de trein zat ging mijn mobiele telefoon rinkelen (het zal toch niet!?!), en jawel, EPST stond op het schermpje (had het nummer voorgeprogrammeerd). Ik nam op, en ik wist dus al wat ze wilde gaan zeggen, ik was door naar fase 3!

Een week later (6 dagen om precies te zijn) werden ik, en nog 2 anderen die ook door de selectie waren gekomen van mijn groep, verwacht op het kantoor van de EPST voor de Simulator sessie.

Ik ging als laatste de simulator in. Als eerste ging een meisje, welke op deze sessie afgewezen werdt, maar met bijlessen in de simulator (herkansing als het ware) zou ze nog een kans krijgen. Kandidaat nummer 2 was wel in een keer goed door. Toen mocht ik de simulator in.

Het scherm stond uit (puur op instrumenten vliegen dus), en ik mocht plaats nemen naast mijn instructeur, achter mij zaten nog 2 anderen om mij te beoordelen en, zoals later bleek, mij af en toe af te leiden tijdens het vliegen door middel van schouderklopjes en praten met elkaar e.d.

Het waren vrij basis manouvres die uitgevoerd moesten worden, ik zal er een paar noemen.

- Ga naar koers 357 en behoud je hoogte.
- Klim naar 10.000 voet met een snelheid van 1000 voet per minuut.
- Maak een bocht naar links naar koers 200 en stijg daarbij naar 8.000 voet.

en variaties en combinaties hiervan.

Als laatste test ging het scherm aan en moest ik mijn ogen sluiten. Mijn instructeur zette het vliegtuig (een B737 by the way) compleet op zn kant en in een duikvlucht, aan mij de taak om, zodra ik mijn ogen weer open mocht doen, het vliegtuig weer stabiel te trekken. Om deze opdracht uit te voeren heb je maar een paar (3 seconden ongeveer) nodig.

Ik heb in totaal 50 minuten in de sim gezeten, en daarna volgde een evaluatie. Mijn instructeur (Nol Oskam) zijn conclusie was: netjes, weinig fouten, je bent door. (!!!!!)
Deze uitspraak betekende dus dat ik door de gehele selectie heen was gekomen, een mooie prestatie vond ik zelf.

Ik heb besloten om niet met de opleiding te gaan beginnen, omdat ik de kans op een baan te klein vind om daar op 18 jarige leeftijd zonder enig hbo diploma een klein fortuin voor te moeten lenen (garantiefonds of niet, ik wilde dat gewoon niet). Ik heb dus besloten om eerst een HBO opleiding te gaan volgen, om zo tegelijkertijd mijn natuurkunde wat bij te spijkeren, zodat ik met een betere basis aan de vliegopleiding kan beginnen over 3 jaar (ik heb het eerste jaar HBO er inmiddels opzitten).

Hiermee was het verhaaltje nog niet uit, ik moest nog medisch gekeurd worden, iets waar ik al sinds het begin voor vreesde. Mijn ogen hebben namenlijk -4.75 als afwijking (refractie + cylinder) op mijn linkeroog, en -5 is de grens, en bij die sterkte (tussen -3 en -5) wordt er extra streng gekeken naar de conditie van je ogen. Ik besloot dus om eerst een oogkeuring te laten doen, om te kijken of ik geen afwijkingen had (kleurenblindheid e.d.).
Tijdens deze keuring werdt mij verteld dat mijn afwijking van mijn linkeroog -5.50 (!!!!) was, mijn ogen waren voor de rest in orde. Volledig aangedaan door deze uitspraak keerde ik terug naar huis, mijn droom was in duigen gevallen....

Na het 2 dagen "verwerkt" te hebben besloot ik om mij bij diverse opticiens op te laten meten, omdat ik een nare smaak had van het feit dat mijn brilsterkte (en die was toen recent gemeten) 0.75 afweek van waar het AMC op uitgekomen was.
Bij 3 opticiens ben ik geweest, en twee daarvan kwamen op -4.75, en een op -5.00.

Aangemoedigd door deze metingen heb ik een herkeuring aangevraagd op een andere locatie (puur psychologisch), dit keer voor een volledige keuring klasse 1.
Op locatie aangekomen zijn talloze tests uitgevoerd, die ik hier niet ga beschrijven, van alles werdt gecontroleerd in ieder geval. Op ongeveer de helft van de keuring waren mijn ogen aan de beurt, het moment van de waarheid. Tot mijn verbazing zat daar dezelfde arts die mij ook in Utrecht had gekeurd, en ze herkende mij. Ze vond het dom van mij dat ik voor een tweede keer kwam, omdat ze me al afgekeurd had. Ik heb toen brieven van mijn opticiens overlegd en gezegd dat ik voor een dergelijk belangrijke stap in mijn leven absolute zekerheid wilde hebben over of ik nou wél of niet goed bevonden kan worden. Met zichtbaar tegenzin begon ze aan de meting, en na lang bijstellen en hercontroleren sprak ze de (voor mij) verlossende woorden, "ik kom op -5.00". Dat was een pak van mijn hart, mijn ogen waren goed!!

De rest van de medische keuring werdt afgemaakt, en ik ben in het ziekenhuis geweest voor de EEG en de thorax foto. Na een week of 2 kreeg ik de brief van IVW Divisie Luchtvaart met daarin het volgende papiertje:

Medisch Certificaat

Zoals te zien is de administratie bij deze instellingen niet helemaal 100%, zo ben ik geboren in 986 (dat is wel erg oud :P ), en is mijn keuring niet "valid until".

Na een belletje met het IVW heb ik een nieuw certificaat toegestuurd gekregen, met daarop wél alle gegevens ingevuld.

Nu ga ik dus eerst nog "even" 3 jaar het HBO doen, waar ik ook veel plezier in heb, waarna ik (na opnieuw selectie gedaan te hebben) ga beginnen met de opleiding. Deze her-selectie is noodzakelijk omdat de testresultaten maar 1 jaar geldig zijn, maar aangezien het positieve resultaat van de selectie heb ik er het volste vertrouwen in dat ik daar gewoon weer door heen kom.

Ik hoop dat jullie een beetje een goed beeld hebben gekregen nu wat er allemaal wordt "behandeld" tijdens de selectie van de EPST. Vragen zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Er komt een nieuwe COMPASS test aan. Degenen die nu bezig zijn met hun IR gaan de nieuwe COMPASS test gebruiken voor testdata. Althans, dat heb ik begrepen uit onze laatste briefing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Bolk schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 01:56:
Er komt een nieuwe COMPASS test aan. Degenen die nu bezig zijn met hun IR gaan de nieuwe COMPASS test gebruiken voor testdata. Althans, dat heb ik begrepen uit onze laatste briefing :)
nee dus, laat maar :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bizzarro op 24-07-2005 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Je weet ook dat je om de twee jaar een uitgebreid oogonderzoek moet ondergaan en bent niet bang de volgende keer afgekeurd te worden omdat je oog achteruit gegaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

geloof me, ik heb er talloze keren over gebeld en het medische boek op ivw doorgekeken.

Ik heb "perfecte" ogen, visus van 1.4, groot gezichstveld enz...

Het enigste is is dat ik een hulpmiddel nodig heb om goed te kunnen zien (bril dus). Die grens van -5/+5 geld bij de initiele keuring, als ik de volgende keuring een sterkte afwijking van -5,25 oid heb dan maakt dat niet uit, zo lang ik maar goed kan blijven zien.

Ik heb ook het medisch certificaat daarom dus nu al gehaald, zodat ik niet meer afgekeurd kan worden op het feit dat mijn ogen buiten die -5 grens zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
-8 word de limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Aah ok, toen ik mijn initiele keuring deed wat het -3 en -5 bij herkeuring. Ik wist niet dat dat veranderd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 12:31
En daar is dan de KLM A330-200

Afbeeldingslocatie: http://photos.airliners.net/middle/5/8/6/888685.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

KLM A330

Iets met a.net en hotlinken enzo :z

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Tupolev TU-154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:10
M'n Russisch is wat roestig maar op de romp staat dat het een Yak-42 (Yakovlev 42) is.
Vergelijkbaar: http://www.dgualdo.it/wings-yak42-001.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

mjah, die dingen lijken wel verrot veel op elkaar zeg :P

klik

middenmotor inlaat is iets anders.

[ Voor 67% gewijzigd door Bizzarro op 04-08-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Voor de spotters onder ons;

Binnenkort rolt er een KLM 737 met (tijdelijke) reclamebestikkering de hangar uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.klm.com/archi/pci/portal_nl/images/kl%20bestickeren%20B737_tcm6-13600.jpg

Het is de PH-BXC, een 737-800.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Erg gaaf, komt neem ik aan vanuit de C/D check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

• ND863

ND863

Ach schade van 950 mille, de volgende vlucht maken ze 50,- duurder en ze staan er weer net zogoed voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij de naam vertellen van het Amerikaanse bedrijf (overheidsdienst?) dat telkens exerimenteert met nieuwe vliegtechnieken en waar geen buitenlander te werken komt? Dat vliegtuig met die enorme pannenkoekachtige schijf als vleugel er omheen was geloof ik ook van hun hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skunk Works?
http://en.wikipedia.org/wiki/Skunk_works

En bedoel je de Lockheed SR-71 Blackbird?
http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Skunk Works inderdaad. Thanks. :) Ik bedoelde wel een ander vliegtuig. De ronde schijf was zeker 3/4 keer zo groot als het bemande gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.airliners.net/open.file/902225/L/
Waarom is het toegestaan om met slechts 3 engines te vliegen?
Wat als engine #1 faalt?
Waarom een locking device?
Het is toch aerodynamischer als je de blades laat meedraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Lijkt me afhankelijk van waar hij heengaat. Misschien een kort vluchtje naar een veld waar er geknutseld kan worden aan engine #2 :)
En vziw kan een 747 ook met 2 engines vliegen, rudder zal dan wel helemaal naar buiten getrimd staan :)

En dat locking device: bij een engine failure bij een ME prop wordt de falende propellor toch ook gefeathert? Of loopt de vergelijking prop<->turbine mank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kenneth schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:26:
Lijkt me afhankelijk van waar hij heengaat. Misschien een kort vluchtje naar een veld waar er geknutseld kan worden aan engine #2 :)
En vziw kan een 747 ook met 2 engines vliegen, rudder zal dan wel helemaal naar buiten getrimd staan :)
Ik dacht dat dat niet mocht uit veiligheidsoverwegingen.
En dat locking device: bij een engine failure bij een ME prop wordt de falende propellor toch ook gefeathert? Of loopt de vergelijking prop<->turbine mank?
Maar waarom? Het zorgt alleen voor meer luchtweerstand, tenzij het door het defect niet mag draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:44:
[...]
Soms moet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:44:
[...]
[...]
Maar waarom? Het zorgt alleen voor meer luchtweerstand, tenzij het door het defect niet mag draaien.
Het zorgt voor minder luchtweerstand, als hij draait draait de hele motor mee (n2 en bijbehorende compressoren) dit kost veel meer energie dan alleen de luchtweerstand van de fan.
Vergelijk het met een windmolen (zo heet het ook, windmilling ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

kenneth schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:26:

Hij kan in theorie VLIEGEN met 2 motoren, maar bij een engine failure tijdens de start vraag ik me af of hij ooit los komt. Vandaar waarschijnlijk ook de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devil schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 22:57:
[...]

Hij kan in theorie VLIEGEN met 2 motoren, maar bij een engine failure tijdens de start vraag ik me af of hij ooit los komt. Vandaar waarschijnlijk ook de brandweer.
Geprobeerd in FS en het gaat: Vlak voor take-off engine #1 uitgeschakeld en ik kwam van de grond met rudder volledig rechts en rechter-aileron beetje omhoog (zonder lading en slechts 10% fuel).

Maar de kans op:
-engine failure
-van #1
-op dat moment
-voor die vlucht
lijkt me bijna onbestaande.

Er zal ook voor gezorgd zijn dat hij kon opstijgen met perfect weer en op een perfect propere runway.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 23:21:
[...]
Geprobeerd in FS en het gaat: Vlak voor take-off engine #1 uitgeschakeld en ik kwam van de grond met rudder volledig rechts en rechter-aileron beetje omhoog (zonder lading en slechts 10% fuel).

Maar de kans op:
-engine failure
-van #1
-op dat moment
-voor die vlucht
lijkt me bijna onbestaande.

Er zal ook voor gezorgd zijn dat hij kon opstijgen met perfect weer en op een perfect propere runway.
FS, dat is een betrouwbare test :X

Met een 2 motorig vliegtuig hou je ALTIJD rekening met een N-1 situatie, de hele certificering van het vliegtuig en de benodigde baanlengte etc is hierop berekend. Het is LEVENSGEVAARLIJK om dingen te gaan beweren als ' Het kan best want de kans dat...).
Als je met 3 motoren vliegt heb je natuurlijk een hogere kans op een engine failure dan wanneer je er maar 2 hebt ;) Dus juist in die situatie zou je er rekening mee moeten houden :P

Overigens is dit beeld wat jij schetst niet eens het gevaarlijkste moment om een engine failure te krijgen, probeer het zelfde maar eens als je nog 50kts langzamer gaat (ik weet niet bij welke snelheid je roteerde uiteraad), Vmc enzo ;)

Overigens vraag ik me ook af hoe je V1 gaat kiezen, volgens mij hebt je een baan va nspaceshuttle lengte nodig om dit een beetje veilig te kunnen doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Devil op 18-08-2005 19:22 ]

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Devil schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:22:
[...]

Als je met 3 motoren vliegt heb je natuurlijk een hogere kans op een engine failure dan wanneer je er maar 2 hebt ;)
mag jij mij uitleggen sinds wanneer 3/x (3 motoren/een bepaald fail percentage)groter is dan 4/x.

volgens mij is je kans met een factor 0,25 afgenomen.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Met 3 motoren heb je een 3x zo grote kans dat er 1 uitvalt dan als je er maar 1 hebt.
Stel dat met 1 motor het uitval percentage X is dan is het met 2 motoren dus 2x met 3 3x etc.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.