Het Luchtvaart Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste
Acties:
  • 15.224 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 23:05:
[...]
Er valt me juist iets op: zou de A380 ook een landingsgestel onder de romp krijgen ipv alleen onder de vleugels zoals je bij het eerste exemplaar ziet? Het kan natuurlijk ook zijn dat het er nog moet komen, nu is het nog niet echt nodig omdat hij niet zo veel weegt zonder motors.
Sorry dat ik reageer op een post van een aantal weken geleden, maar even voor de duidelijkheid:

Het toestel wat je hier liet zien (tenminste, de foto's ervan) waren foto's van het eerste geassembleerde A380. Dit is echter niet de eerste A380 die zal gaan vliegen. Het vliegtuig wat hier de hangar uitrolt is het "static loads test model". Dit vliegtuig zal totdat het kapot gaat getest worden. (Ik ben even het MSN (Manufacturer Serial Number) kwijt, maar ik dacht dat dit of 3 of 5 is.

De foto's die Macadoshis laat zien zijn van de A380-800 MSN001 (oftewel, het eerste vliegtuig, dat tevens de eerste vlucht zal gaan maken (eerste helft 2005, hopelijk te zien bij Le Bourget Airshow in 2005)).

Voor het "static loads test model" hebben ze niet alle landingsgestellen gemonteerd, ik weet niet direct waarom, maar het is nu eenmaal zo. Uiteindelijk zal de A380-800 5 landingsgestellen hebben, 1x NLG, 2x BLG & 2x WLG (Nose, Body & Wing). De BLG zal 6 wielen hebben (per gestel), waarvan de achterste twee kunnen draaien om de draaicirkel van de A380 te verkleinen.) Een WLG heeft 4 wielen per gestel (zonder draaimogelijkheid).

* CoRrRan is afgestudeerd bij Airbus UK - Landing Gear Dept. en heeft voor z'n huidige werk onderdelen doorgerekend voor de A380-800 vleugel. Momenteel bezig met de A400M flaps.

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info. Als je zo'n vliegtuig gaat testen tot het kapot is wordt het op de duur toch riskant om er nog tests mee uit te voeren? Ik heb in een docu over de B747 eens tests gezien waarbij de staart de grond raakte en een remtest waarbij de wielen in brand vlogen (was wel de bedoeling trouwens). Ik denk dat er na dergelijke tests toch ook veel onzichtbare schade is, moet het vliegtuig dan elke keer helemaal gecontroleerd worden? In die docu werd ook verteld dat zo'n test gemiddeld een miljoen dollar kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 20:59

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

CoRrRan schreef op 01 augustus 2004 @ 12:49:
[...]

Sorry dat ik reageer op een post van een aantal weken geleden, maar even voor de duidelijkheid:

Het toestel wat je hier liet zien (tenminste, de foto's ervan) waren foto's van het eerste geassembleerde A380. Dit is echter niet de eerste A380 die zal gaan vliegen. Het vliegtuig wat hier de hangar uitrolt is het "static loads test model". Dit vliegtuig zal totdat het kapot gaat getest worden. (Ik ben even het MSN (Manufacturer Serial Number) kwijt, maar ik dacht dat dit of 3 of 5 is.

De foto's die Macadoshis laat zien zijn van de A380-800 MSN001 (oftewel, het eerste vliegtuig, dat tevens de eerste vlucht zal gaan maken (eerste helft 2005, hopelijk te zien bij Le Bourget Airshow in 2005)).

Voor het "static loads test model" hebben ze niet alle landingsgestellen gemonteerd, ik weet niet direct waarom, maar het is nu eenmaal zo. Uiteindelijk zal de A380-800 5 landingsgestellen hebben, 1x NLG, 2x BLG & 2x WLG (Nose, Body & Wing). De BLG zal 6 wielen hebben (per gestel), waarvan de achterste twee kunnen draaien om de draaicirkel van de A380 te verkleinen.) Een WLG heeft 4 wielen per gestel (zonder draaimogelijkheid).

* CoRrRan is afgestudeerd bij Airbus UK - Landing Gear Dept. en heeft voor z'n huidige werk onderdelen doorgerekend voor de A380-800 vleugel. Momenteel bezig met de A400M flaps.
Volgens mij was het MSN 5001 ofzo... (ik raak ook de hele tijd de MSN nummer kwijt, dat kan lastig zijn als collegas maar blijven zeiken over een vliegtuig. hehe)

Cyberblizzard het kost ook KLAUWEN met geld om een nieuw vliegtuig te certificeren, bij de A380 is het nog duurder omdat ze tenminste 1 nieuw soort materiaal gebruiken als Structureel deel (Glare) en nog wat andere vernieuwing.

[ Voor 12% gewijzigd door Macadoshis op 01-08-2004 16:17 ]

Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 14:16:
Bedankt voor de info. Als je zo'n vliegtuig gaat testen tot het kapot is wordt het op de duur toch riskant om er nog tests mee uit te voeren? Ik heb in een docu over de B747 eens tests gezien waarbij de staart de grond raakte en een remtest waarbij de wielen in brand vlogen (was wel de bedoeling trouwens). Ik denk dat er na dergelijke tests toch ook veel onzichtbare schade is, moet het vliegtuig dan elke keer helemaal gecontroleerd worden? In die docu werd ook verteld dat zo'n test gemiddeld een miljoen dollar kost...
Tja, het is ook niet voor niets dat ze bij Airbus denken dat als ze ongeveer 250 A380's VERKOCHT hebben, dat ze dan ongeveer uit de ontwikkel, productie en certificatie kosten zijn (oftewel het break-even point). Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat de catalogus-prijs van een A380-800 ongeveer €230M (miljoen) is:
€230M × 250 = €57.5Mld (miljard) (bling bling) :P
Dus, tja, wat is dan een miljoentje meer of minder om even een test te doen om het vliegtuig veilig te maken? (Overigens krijgen de meeste huidige klanten van Airbus voor een A380 een lagere prijs aangeboden dan de catalogus-waarde.)

Ik zit net dus even te rekenen, en als je bedenkt dat ze voor de ontwikkelkosten ongeveer tussen de €8B en €11B, dan zit je nog met een verschil van minimaal €45B aan kosten voor de productie en certificatie... Toch komt ook dat bij mij wat vreemd over, want dat is een heleboel geld.

En voor zover ik weet zullen ze het "static loads model" puur alleen gebruiken om er tests mee te doen totdat het kapot is. Daarna gaan ze het echt niet meer in elkaar proberen te knutselen...

Ik heb op de HTS ooit wel eens een video gezien van een Boeing die net zoals het toestel waar we het nu over hebben tot het falen van de constructie getest werd. En MET geluid: fantastisch om te zien (en te horen) wat er dan gebeurt als opeens de vleugel het begeeft door de druk die erop uitgeoefend wordt. (Dit gebeurt overigens m.b.v. hydraulische cylinders, geloof ik.)

[ Voor 2% gewijzigd door CoRrRan op 15-09-2004 12:30 . Reden: Tja, het is en blijft een vaag begrip dat biljoen en miljard... :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vraag ik mij toch steeds weer af wanneer ik een artikel lees over de A380, of het gehele project ooit winstgevend zal worden.
Natuurlijk zal hier wel heel lang over nagedacht zijn en zal men er ook anders nooit aan begonnen zijn, als ze weten dat ze er alleen maar van in de rode cijfers terecht zullen komen.
Maar het succes van Boeing met de 747 range, zullen ze waarschijnlijk nooit overtreffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

ALs het project niet winstgevend zou kunnen zijn, zou het nooit gestart zijn.. trust me..
En weet je waar vliegtuigbouwers veel aan verdienen zijn onderhouds contracten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Macadoshis schreef op 04 augustus 2004 @ 19:29:
ALs het project niet winstgevend zou kunnen zijn, zou het nooit gestart zijn.. trust me..
En weet je waar vliegtuigbouwers veel aan verdienen zijn onderhouds contracten !
Zei ik toch ook :P
Natuurlijk zal hier wel heel lang over nagedacht zijn en zal men er ook anders nooit aan begonnen zijn, als ze weten dat ze er alleen maar van in de rode cijfers terecht zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Die link is voor breedbandklanten van telenet, dit zou het beter moeten doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 18:25:
[...]
Tja, voor de 747 moesten in eerste instantie ook veel luchthavens omgebouwd worden... Waar komt die PP-presentatie trouwens vandaan? Mail me anders eens als je tijd en zin hebt.

[...]

1 september! :)
Ik geef dit topic ff een schopje :o

Volgens bovenstaande quote zou het vandaag zover moeten zijn. Ik heb gekeken op de Airbus site, maar daar krijg ik een error 500, internal server error. Gaat het vandaag gebeuren, of is er uitstel?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Het is morgen pas 1 september Bolk. ;)
offtopic:
CoRrRan haalt geloof ik biljoen en miljard door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:06

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Het is pas 31 augustus hoor ;)

edit:

te laat

[ Voor 32% gewijzigd door JoeKurr op 31-08-2004 09:22 ]

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Damn het is 31 augustus, maar dat verklaart een hoop. Er klopte al iets niet. Was beetje in de war met juli, dat ook tot 31 ging. Damn :o

Naja, any news van het airbus front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even sharen, een nieuwe stealth?

Afbeeldingslocatie: http://www.chud.com/graphics15/secret_plane2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.chud.com/graphics15/secret_plane1.jpg

bron:http://www.chud.com/news/aug04/aug18stealth.php3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Zoals je bron zegt: een nieuwe film.
Ik had die afbeeldingen al eerder gezien, en het toestel ziet er niet uit of het ooit van de grond af zal komen (zoals de meeste Hollywood creaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nu is het wel 1 september :+
The first flying A380 is currently under assembly in the Jean-Luc Lagardère final assembly line in Toulouse. The electrical power-on is one of three key milestones prior to the aircraft’s first flight in early 2005 – with hydraulic and engine powering up due to follow later this year.
Geen flight dus vandaag helaas.

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

rollebol schreef op 31 augustus 2004 @ 09:18:
...knip...
offtopic:
CoRrRan haalt geloof ik biljoen en miljard door elkaar.
* CoRrRan is niet al te bijster, je hebt helemaal gelijk... Tsja, meestal bezig met cijfers achter de comma (ook voor m'n eigen bankrekening :+ ), dus dan kan je je wel eens vergissen, toch? :P

[ Voor 4% gewijzigd door CoRrRan op 15-09-2004 12:34 ]

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
EXP EIN 23SEP D-ADNA A319CJ NO ETA

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

De laatste stand van zaken voor de A380:

Afbeeldingslocatie: http://www.davinco.demon.nl/A380a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Macadoshis schreef op 08 oktober 2004 @ 18:27:
De laatste stand van zaken voor de A380:

[afbeelding]
Het zelfde plaatje maar dan iets beter geresized ;).

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42770/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door DutchCommando op 08-10-2004 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik zit op zweefvliegen en vind dat uiteraard een heel leuke sport. Ik heb nu geen tijd om hele verhalen te tikken, maar hier alvast een paar leuke links.
voor veel fimpjes: klik
leukste filmpje

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Bij deze even een kickje :)

Ik ben bezig een keuze te maken tussen de KLS/EPST en NLS.
Maar nou is het me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen ATPL en CPL,
en welk brevet je nou bij welke opleiding haalt.
Ik heb o.a. dit gevonden:

CPL - [brevet] Commercial Pilot Licence. Dat, onder de beperkingen als bedoeld in JAR-FCL 1.150, onderdeel b, de bevoegdheid geeft:
1. van het PPL;
2. op te treden als eerste of tweede bestuurder tijdens vluchten tegen vergoeding, niet zijnde verkeersvluchten, of tijdens vluchten voor eigen vervoer;
3. op te treden als eerste of tweede bestuurder tijdens verkeersvluchten op single pilot luchtvaartuigen;
4. op te treden als tweede bestuurder tijdens verkeersvluchten op multi-pilot luchtvaartuigen.
(Wet Luchtvaart, art.2.2).

ATPL - [brevet] Airline Transport Pilot Licence. Dat, onder de beperkingen als bedoeld in JAR-FCL 1.275, onderdeel b, de bevoegdheid geeft:
1. van het CPL;
2. op te treden als eerste bestuurder tijdens verkeersvluchten op multi-pilot luchtvaartuigen.
(Wet Luchtvaart art.2.2).

(bron: airwork.nl)

Klopt het dus dat het ATPL brevet het meest uitgebreide is?

En klopt het ook dat de bovenstaande opleidingen je allemaal voor het ATPL brevet trainen?

Hieronder zal ik even quoten welke brevetten je haalt bij de verschillende opleidingen:

KLS
Met het succesvol afronden van de opleiding kom je in het bezit van het Europese “frozen” ATPL CPL-brevet (Commercial Pilot License) met IR- en ME-class rating en het diploma van de KLM Flight Academy. Dit diploma sluit uitstekend aan bij de aanname eisen van gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. Dit betekent dat je met de gevolgde training en ervaringsuren direct kan solliciteren voor een functie in de cockpit van elk modern type verkeersvliegtuig.
EPST
Onze opleiding is volledig in overeenstemming met de nieuwe Europese regelgeving en JAA erkend. De EPST studenten verkrijgen een JAR-FCL brevet afgegeven door de CAA in Engeland. Dit brevent wordt erkend door de CAA (de IVW-DL voorheen RLD) van ongeveer 36 landen waaronder alle EG landen.
NLS
De Ab Initio vliegopleiding bij de NLS wordt volledig gegeven volgens de regelgeving van de JAR-FCL 1 (Joint Aviation Regulations for Flight Crew Licencing) inzake geïntegreerde ATPL cursussen. Het doel van de geïntegreerde ATPL cursus is de leerling-vlieger te voorzien van de benodigde kennis op zowel theoretisch al praktisch. trainingsgebied, zodanig dat hij volledig voldoet aan de Europese eisen (JAR-FCL) voor de Europese bevoegdheden (ATPL.)
Ook wordt het me uit het stukje van de KLS niet helemaal duidelijk of je na de opleiding wel of geen Type Rating meer hoeft te halen?
Er staat namelijk: "Dit betekent dat je met de gevolgde training en ervaringsuren direct kan solliciteren voor een functie in de cockpit van elk modern type verkeersvliegtuig."
Ik denk van wel, mijn ouders van niet :P

Wie kan het me dus allemaal wat duidelijker maken? :)

*ik ga in november overigens voorlichtingen bezoeken, maar ik hoopte eigenlijk dat jullie me al het een en ander duidelijk konden maken*

[ Voor 11% gewijzigd door Laurenz op 21-10-2004 22:24 ]

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Om lijndiensten te mogen uitvoeren met passagiers, heb je een ATPL nodig.

Om een ATPL te krijgen moet je een CPL hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ATPL = CPL + hele meuk theorie
Alle opleidingen zijn ex. typerating. De TR is iets van 20k tot 30k, en tegenwoordig moet je vaak een financiele constructie aangaan met bank en airliner om zelf die typerating (deels) te betalen.

EPST, NLS en KLS leiden alle drie op tot ATPL.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feitelijk is het grote verschil tussen ATPL en CPL dat je met ATPL captain op een grote kist mag zijn, en met CPL alleen FO. De vereiste uren om een ATPL te halen krijg je eigenlijk alleen door als FO te werken bij een maatschappij.
Je doet bij de meeste opleidingen wel gelijk de theorie voor ATPL (is iets uitgebreider dan alleen CPL) zodat je, wanneer je de vereiste uren hebt, makkelijk een ATPL krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Hartstikke bedankt allen :)
Het is me nu helemaal duidelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben op school nu voor mijn Private Pilot License, PPL aan het leren. De theorie is tot zover heel helder en simpel, het vereist alleen wat leerwerk. PPL, waar is dat mee te vergelijken?

We hebben hier ook een prachtig luchtvaartmuseum, met enkele unieke stukken, echt de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
YouKnow schreef op 22 oktober 2004 @ 15:38:
Ik ben op school nu voor mijn Private Pilot License, PPL aan het leren. De theorie is tot zover heel helder en simpel, het vereist alleen wat leerwerk. PPL, waar is dat mee te vergelijken?

We hebben hier ook een prachtig luchtvaartmuseum, met enkele unieke stukken, echt de moeite waard!
Waar PPL mee te vergelijken is? Zondagsvlieger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
Ik weet niet hoe het nu precies met andere brevetten is, maar het RPLG is deze maand afgeschafd. Ben benieuwd wat ze gaan doen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het CPL is iig nog niet afgeschaft :P

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Hyp3rman schreef op 22 oktober 2004 @ 22:09:
Ik weet niet hoe het nu precies met andere brevetten is, maar het RPLG is deze maand afgeschafd. Ben benieuwd wat ze gaan doen nu.
En daarvoor in de plaats komt GPL :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

En waarom? omdat de amerikanen het RPLG niet wilde omzetten in een amerikaans brevet omdat ze daar geen R(ecreational) kennen, en ze het dus niet als gelijkwaardig vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
ND> GPL is niet officieel erkend ofzo. Beetje raar verhaal. Wel weer typisch dat nedrland met z'n vooruitloop drift nu een heel ander systeem amg gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Even een kickje :Y)

Ik heb besloten om me op te geven bij de KLS,
dus dat ga ik een van de komende dagen doen :)
Vorige week heb ik daar de voorlichting bezocht, en het sprak me erg aan :)
Ze waren erg duidelijk met het leveren van informatie (i.t.t. de EPST), de sfeer is er imo erg goed, en de financiering is zeer degelijk geregeld.
Nadeel van de EPST is ook dat je 18 moet zijn om aan de selectie mee te mogen doen.
Ik ben 17, wordt in april 18, en doe in mei examen.
Als ik dus voor de EPST zou kiezen zou ik pas na m'n examen aan de selectie mee kunnen doen, en als ik die dan niet zou halen zou ik te laat zijn om me in te schrijven voor een andere opleiding/studie.
Kortom: een jaar naar de kl*te.

KLS dus, en ik kan echt niet wachten :D
Heb er echt ongelovelijk veel zin in.. maar eerst de selectie :P
De teleurstelling zal echt vreselijk vreselijk groot zijn als.. :'(

Uiteraard zal ik jullie een beetje op de hoogte houden enzo :)

[ Voor 5% gewijzigd door Laurenz op 01-12-2004 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Levenservaring kan je nooit genoeg hebben. Op je 20ste als coco rondvliegen is ook lang niet alles.

Verder veel succes in deze zware tijden :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Veel succes met de KLS selectie en laat even horen als je in Eelde mag verschijnen voor de Grading ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Thnx mannen :)
kenneth schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:49:
[...]
Levenservaring kan je nooit genoeg hebben. Op je 20ste als coco rondvliegen is ook lang niet alles.

Verder veel succes in deze zware tijden :)
Mwah.. dan zou ik bijv. eerst een andere HBO/WO bachelor moeten doen,
en daar heb ik eerlijk gezegd heel weinig zin in.
Maar over die leeftijd heb ik ook zeker lopen twijfelen hoor, je bent nog wel aan de jonge kant idd.
Devil schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:57:
Veel succes met de KLS selectie en laat even horen als je in Eelde mag verschijnen voor de Grading ;)
Hehe wou je me uit komen lachen als ik daar zenuwachtig zit te wachten? :P

Btw: ik begrijp dat jij atm in Ft. Pierce zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nee dat heb ik al een tijdje niet geupdate, zit op het moment in Jerez de la Frontiera in zuid Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, de 777 heeft camera's hangen aan de buitenzijde:
http://www.airteamimages..../high-impact-cockpit.html (derde foto)

De A380 lijkt ook niet op te schieten, normaal gezien zou de eerste testvlucht op 1 september plaatsgevonden hebben...

Nog leuke filmpjes gevonden: http://www.simradar.com/F...c_Real_Footage/index.html

En onboard filmpjes van Space Ship One en de Space Shuttle:
http://www.eclipticenterprises.com/gallery_rocketcam.php
(omdat er geen ruimtevaart-topic bestaat :))
Vooral deze is leuk: http://www.eclipticenterp...o/sts-112-ksc-mpeg-hi.mpg
Let op de schaduw van de 'contrail' en het afnemende geluid door de ijlere lucht.
Het tweede deel is digital enhanced en kan je hier vinden:
http://www.eclipticenterp...-112-enhanced-mpeg-hi.mpg
Op het laatste hoor je niets meer en wordt de ET afgescheiden waarna hij verbrandt in de atmosfeer.

Een heel grote foto van een 717 flight deck:
http://www.airtran.com/im...crafts/717_FlightDeck.jpg (3.6 MB!)

Een prachtige animatie van een jet-engine: http://www.rolls-royce.co...chools/journey/flash.html

[ Voor 227% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 20:57 ]

Verwijderd

Kickje: Is er iemand die een goede online store kent waar je grote luchtvaartposters kan kopen?
Een poster van 2x1m van een 747 zou niet mis staan boven mijn bed. :)

Dan nog dit: Zou de volgende foto een soep zijn?
http://www.airliners.net/open.file/739065/L/
Het lijkt me sterk dat die man in de deuropening daar zo staat...

Update Airbus A380:
http://www.airliners.net/open.file/741999/L/
Als commentaar staat er 'F-WXXL (cn 002) First flight in 3 months' maar op de site van AIrbus zie ik niets over een testvlucht...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:00:
[...]

Update Airbus A380:
http://www.airliners.net/open.file/741999/L/
Als commentaar staat er 'F-WXXL (cn 002) First flight in 3 months' maar op de site van AIrbus zie ik niets over een testvlucht...
First flight, volgens Airbus Intranet (ik werk af en toe in Bremen bij Airbus Deutschland) zou rond 18 januari moeten plaatsvinden vanaf Toulouse. Schijnbaar wordt er voor de werknemers die niet in Toulouse zitten een live-tv-feed doorgestuurd naar de verschillende bedrijven. Ik weet dat ze in Broughton (waar de vleugels gemaakt worden) in ieder geval zo'n feed zullen krijgen. Waarschijnlijk zal de A380 ook op Le Bourget 2005 staan, waarschijnlijk static, maar mogelijk ook met flight-display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:00:
Dan nog dit: Zou de volgende foto een soep zijn?
http://www.airliners.net/open.file/739065/L/
Het lijkt me sterk dat die man in de deuropening daar zo staat...
Kan best hoor.

Die loadmasters doen wel vaker dat soort dingen :)

Deze foto's zijn gemaakt tijdens de spottersdag dit jaar op Kleine Brogel.

Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-flankers.net/temp/CH-47D_loadmaster_front_door.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-flankers.net/temp/CH-47D_loadmaster_backdoor.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Mafkeez schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:44:
Even een kickje :Y)

Ik heb besloten om me op te geven bij de KLS,
dus dat ga ik een van de komende dagen doen :)
Vorige week heb ik daar de voorlichting bezocht, en het sprak me erg aan :)
Ze waren erg duidelijk met het leveren van informatie (i.t.t. de EPST), de sfeer is er imo erg goed, en de financiering is zeer degelijk geregeld.
Nadeel van de EPST is ook dat je 18 moet zijn om aan de selectie mee te mogen doen.
Ik ben 17, wordt in april 18, en doe in mei examen.
Als ik dus voor de EPST zou kiezen zou ik pas na m'n examen aan de selectie mee kunnen doen, en als ik die dan niet zou halen zou ik te laat zijn om me in te schrijven voor een andere opleiding/studie.
Kortom: een jaar naar de kl*te.

KLS dus, en ik kan echt niet wachten :D
Heb er echt ongelovelijk veel zin in.. maar eerst de selectie :P
De teleurstelling zal echt vreselijk vreselijk groot zijn als.. :'(

Uiteraard zal ik jullie een beetje op de hoogte houden enzo :)
Veel succes. De KLS is maar een rare instelling. Ze adverteren in de krant met "Piloot worden", maar ze hebben bijna niemand nodig. Er is een wachtlijst met weet-ik-het-hoeveel afgestudeerden. Dan sta je aan het eind van de rit met je ATPL of CPL, maar je kan nergens terecht! En je ton schuld......

Je moet het zelf weten. Als je via EPST gaat, kun je geloof ik bij Easy jet terecht, ben je gelijk Co. Bij KLM heb je mazzel als je CO-CO wordt.

Ik doe een luchtvaart gerichte opleiding, en een paar van die afgestudeerden van de KLS zitten nu op mijn opleiding zodat ze iets anders kunnen gaan doen. Degenen die proberen om piloot te worden trekken nu allemaal massaal naar Lufthansa.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik vertrek binnenkort naar Engeland via EPST. Ik denk dat ik wel een goede keuze gemaakt heb door met hun in zee te gaan.

Anyway, het ziet er naar uit dat DutchBird het niet gaat redden :'(. Kent iemand nog die serie over DutchBird op Net 5 ooit eens? Die zou ik graag nog eens terug willen zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolk op 27-12-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Laatst online: 03-09 12:12
Bolk schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:23:
Anyway, het ziet er naar uit dat DutchBird het niet gaat redden :'(. Kent iemand nog die serie over DutchBird op Net 5 ooit eens? Die zou ik graag nog eens terug willen zien.
2 van de 3 Boeing 757 staan op het platform voor H10,dus denk dat het vliegen verlopig niets meer wordt.
Zal morgen mijn fototoestel eens meenemen voor als ze er nog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Freak187 schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:13:
[...]

Veel succes. De KLS is maar een rare instelling. Ze adverteren in de krant met "Piloot worden", maar ze hebben bijna niemand nodig. Er is een wachtlijst met weet-ik-het-hoeveel afgestudeerden. Dan sta je aan het eind van de rit met je ATPL of CPL, maar je kan nergens terecht! En je ton schuld......

Je moet het zelf weten. Als je via EPST gaat, kun je geloof ik bij Easy jet terecht, ben je gelijk Co. Bij KLM heb je mazzel als je CO-CO wordt.

Ik doe een luchtvaart gerichte opleiding, en een paar van die afgestudeerden van de KLS zitten nu op mijn opleiding zodat ze iets anders kunnen gaan doen. Degenen die proberen om piloot te worden trekken nu allemaal massaal naar Lufthansa.
De wachtlijst met weet ik veel hoeveel afgestudeerden is halverwegen januarie op, dan zijn de laatste geweest voor hun gesprek en is de wachtlijst afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuel dump van een F111 die rechtstreeks in de exhaust gedumpt wordt:
http://www.airliners.net/open.file/746403/L/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:50:
Fuel dump van een F111 die rechtstreeks in de exhaust gedumpt wordt:
http://www.airliners.net/open.file/746403/L/
Fraaie pic, maar waarom wordt het niet meer gedaan door de Amerikanen terwijl de Aussies het nog wel doen :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand een lijstje met airshows in de Benelux? Liever burgerluchtvaart dan militaire luchtvaart, maar beiden welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Laatst online: 03-09 12:12
Belgium
Date Location Event
07mei 08mei Deurne 15th Stampe Fly-In
http://www.stampe.be/
04jun 05jun Liege-Bierset 7th Belgian Helidays
07aug Hechtel Sanicole Air Show
http://www.sanicole.com
12aug 14aug Schaffen-Diest International Old Timer Fly-In
http://www.dac.be/
13aug 15aug Ursel Wings & Wheels
http://www.wingsandwheels.be
03sep 04sep Koksijde International Air Show

Netherlands
Date Location Event
20mei 22mei Texel 2nd Taildragger Fly-In
http://www.texelairport.nl
29mei Volkel Volkel in de wolken
http://www.volkelindewolken.nl/
17jun 18jun Gilze-Rijen KLu Open Dagen
http://www.luchtmacht.nl/
10jul Den Helder Open Day
http://www.denhelderairport.nl/
15jul 17jul Den Helder Nationale Vlootdagen
http://www.nationalevlootdagen.nl/
27aug Lelystad Air Show Lelystad
http://www.airshowlelystad.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Mr. Liu schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:06:
[...]

Fraaie pic, maar waarom wordt het niet meer gedaan door de Amerikanen terwijl de Aussies het nog wel doen :?
De Amerikanen hebben hun F-111's de deur uit gedaan.
Verder mochten ze het al een tijdje niet meer omdat het gevaarlijk zou zijn.
De vlam zou wel eens terug kunnen slaan in de brandstoftank (voorzover ik weet nog nooit gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow: http://www.airliners.net/open.file/748492/L/ Gear snel ingetrokken.
En nog eentje vanop Schiphol: http://www.airliners.net/open.file/748778/L/
Behoorlijk naast de centerline.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, hij landt in elk geval nog ver binnen de lijnen. Misschien was het een automatische landing; die zijn vaak niet zo nauwkeurig. Als je een echt spectaculaire landing naast de centerline (en naast de runway edge line!) wilt zien moet je dit realplayer filmpje maar eens bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:42:
[...]

Ach, hij landt in elk geval nog ver binnen de lijnen. Als je een echt spectaculaire landing naast de centerline (en naast de runway edge line!) wilt zien moet je dit realplayer filmpje maar eens bekijken.
Ja, die had ik al gezien. Weet iemand hoe je een A340-600 moet besturen? http://www.airliners.net/open.file/313149/L/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een joystick. :P

http://www.airliners.net/open.file/444899/M/ << geheel rechts

Of deze: http://www.airliners.net/open.file/385220/M/

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Zo.. ben net terug van vakantie :)
Ben naar Tenerife geweest, gevlogen met een Martinair A320.. was erg vet >:)
Zeker de turbulentie boven Amsterdam, i.c.m. de laag hangende bewolking, en een windkracht 8.
Geweldig om mensen half in paniek te zien raken als het vliegtuig opeens uit zn koers geramd wordt :D
De landing was ook stoer.. eerst op de linkerkant, toen de rechter, toen weer links, en toen eindelijk netjes op de grond. Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe die piloot zich gevoeld heeft, tering wat een wind :P

Maargoed, maandag mag ik naar Driebergen voor PO1, maar ik twijfel een beetje over m'n kleding :P
Ik zat er aan te denken om netjes in pak te gaan, maar pas hoorde ik van iemand die ook bij de KLS geweest is (niet gehaald) dat het bij PO1 ook wel wat minder mag..
Wat raden jullie me aan?

Morgen gaat er btw ook een stuk van m'n haar af, om niet als een verwilderde metalbeer over te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mafkeez schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:00:
Maargoed, maandag mag ik naar Driebergen voor PO1, maar ik twijfel een beetje over m'n kleding :P
Ik zat er aan te denken om netjes in pak te gaan, maar pas hoorde ik van iemand die ook bij de KLS geweest is (niet gehaald) dat het bij PO1 ook wel wat minder mag..
Wat raden jullie me aan?
Waar je je prettig bij voelt. Ik zou zo net mogelijk gaan (pak dus), het is niet zomaar 'n sollicitatiegesprekje. Maar als je dat nooit doet en als een houten klaas gaat rondlopen, dan kan je beter gewoon net-casual doen.
Ik weet niet of het interview ook in PO1 zit, of pas in PO2, maar dan zou ik zeker in pak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik ben intussen 100.000 kilometer vliegen gepaseerd. Ik heb op http://gc.kls2.com/ al mijn vluchten eens ingevoerd en kwam uit op 118.000 nogwattes. Op die site kun je kaartjes maken van al je gemaakte vluchten door de airport codes in te tikken.

Dit is mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchusa.com/images/fok/gevliegsel.gif

Tis soms niet echt duidelijk vanwege de grootte van de kaart. Ik ben denk ik nog vrij bescheiden, de meeste kilometers komen natuurlijk van het heen en weer gevlieg tussen de VS en Europa, de meeste routes heb ik meerdere malen gevlogen, maar hij laat maar 1 lijntje zien op de kaart :)

Opzich wel een leuke manier om eens te "patsen" met je gevliegsel, alhoewel ik met slechts 2 continenten waarschijnlijk bij de volgende posting wordt ingehaald door een echte wereldreiziger! :D

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=CDG-BKK,BKK-FRA,FRA-BRU,BRU-ORK,ORK-BRU,BRU-CAS,CAS-RAK,RAK-CAS,CAS-BRU,BRU-HER,HER-BRU,BRU-IZM,IZM-BRU,AMS-AYT,AYT-AMS,BRU-DBV,DBV-BRU,BRU-PMO,PMO-BRU&PATH-UNITS=km

From To Distance
CDG (49°00'46"N 02°33'00"E) BKK (13°54'45"N 100°36'24"E) 9430 km
BKK (13°54'45"N 100°36'24"E) FRA (50°01'35"N 08°32'35"E) 8982 km
FRA (50°01'35"N 08°32'35"E) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 304 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) ORK (51°50'29"N 08°29'28"W) 908 km
ORK (51°50'29"N 08°29'28"W) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 908 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) CAS (33°33'25"N 07°39'38"W) 2165 km
CAS (33°33'25"N 07°39'38"W) RAK (31°36'25"N 08°02'11"W) 219 km
RAK (31°36'25"N 08°02'11"W) CAS (33°33'25"N 07°39'38"W) 219 km
CAS (33°33'25"N 07°39'38"W) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 2165 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) HER (35°20'23"N 25°10'49"E) 2397 km
HER (35°20'23"N 25°10'49"E) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 2397 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) IZM (38°25'N 27°09'E) 2255 km
IZM (38°25'N 27°09'E) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 2255 km
AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) AYT (36°54'05"N 30°47'30"E) 2658 km
AYT (36°54'05"N 30°47'30"E) AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) 2658 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) DBV (42°33'41"N 18°16'06"E) 1399 km
DBV (42°33'41"N 18°16'06"E) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 1399 km
BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) PMO (38°10'33"N 13°05'28"E) 1568 km
PMO (38°10'33"N 13°05'28"E) BRU (50°54'05"N 04°29'04"E) 1568 km
Total: 45856 km

En hopelijk komt er nog veel bij. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 22:51 . Reden: vlucht vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Het wordt nog veel leuker als je luchthavens van een enkele reis met overstappen achter elkaar zet.

AMS-BKK, BKK-HKT-DXB-AMS levert het volgende op:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/48822/full.gif
AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) BKK (13°54'45"N 100°36'24"E) 9188 km
3 segment path: 10792 km
BKK (13°54'45"N 100°36'24"E) HKT (08°06'48"N 98°19'01"E) 689 km
HKT (08°06'48"N 98°19'01"E) DXB (25°15'18"N 55°21'51"E) 4930 km
DXB (25°15'18"N 55°21'51"E) AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) 5174 km
Total: 19980 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Mafkeez schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:00:
Wat raden jullie me aan?

Morgen gaat er btw ook een stuk van m'n haar af, om niet als een verwilderde metalbeer over te komen ;)
Ik zou in pak gaan. Ik heb bij EPST ook een aantal gesprekken gehad, waarbij 1 zowiezo dresscode pak was. Als je een pak hebt, zou ik 'm gewoon aandoen. Beter het zekere voor het onzekere. Geeft net dat kleine beetje extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
@ kenneth: Het interview zit bij PO2.

Dan wordt het dus in pak, ik zat er zelf al aan te denken, jullie vinden het ook geen slecht idee, en ik denk dat het wel goed is voor m'n zelfvertrouwen enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En als je het niet gewend bent, trek dan eerder 'n dagje een pak aan.
Houten klazen die nooit 'n pak hebben gedragen zijn hilarisch ;)
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
kenneth schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 00:48:
En als je het niet gewend bent, trek dan eerder 'n dagje een pak aan.
Houten klazen die nooit 'n pak hebben gedragen zijn hilarisch ;)
Veel succes!
Heh, gelukkig loop ik geregeld in (te :P) nette kleding voor m'n werk..
M'n baas wil dat graag, dus loop ik met stropdas e.d. rond op een tankstation :P
Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een trekwagen van KLM in Bangkok? http://www.airliners.net/open.file/750743/L/
De A380 heeft een nieuw kleurtje gekregen: http://www.airliners.net/open.file/751309/L/
A380-topic: [rml][Luchtvaart] Het monster is hier[/rml]

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
De A380 is mooi geworden vind ik, nu nog een wat spannendere paintjob :)
En dat karretje, tsja.. :P

PO1 heb ik gehaald, alle 11 deelnemers van de groep trouwens (zou niet vaak voorkomen).. :)
Figuur-reeksen had ik boven gemiddeld, analogiën (oid :P) gemiddeld, ruimtelijk inzicht gemiddeld, technisch inzicht gemiddeld, en rekenvaardigheid bovengemiddeld.

Ruimtelijk inzicht ben ik meestal niet zo sterk in, dus dat viel me erg mee :)
Voor de rest, tsja.. technisch inzicht was makkelijk, maar sommige vragen waren gewoon een beetje onduidelijk (voorbeelden bespaar ik jullie).

Ik had ze allemaal af overigens, behalve ruimtelijk inzicht..
Maargoed, het ging best ok.. heb em gehaald dus heb niets te klagen lijkt me :)
26 Januari mag ik voor PO2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 11:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

Leuk, die Great Circle Mapper!

Afbeeldingslocatie: http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=AMS-REU-AMS-FAO-AMS-PMI-AMS-MLA-AMS-IZM-AMS-KGS-AMS-HER-AMS-AMM-BEY-AMS-LHR-YYC-YVR-LHR-AMS-AMM-CMB-AMM-AMS-LIS-AMS-CDG-GRU-LPB-VVI-GRU-CDG-AMS-CDG-BKO-CDG-AMS-JNB-CPT-AMS-CDG-DKR-CDG-AMS&PATH-UNITS=km&PATH-COLOR=red&MARKER=1

Distance: 134433 km

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen weet dat de olievoorraad deze eeuw uitgeput kan raken. We horen wel spreken over alternatieve energiebronnen, auto's op electriciteit of waterstof, schepen op kernenergie, biologische kunststoffen in plaats van op basis van petroleum,... Maar is er voor de luchtvaart een visie op lange termijn? Hoe gaan vliegtuigen gevoed en aangedreven worden als de olievoorraad op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Olie voorraad is nog lang niet op. Over een 30-tal jaren zijn de ondiepe bronnen uitgeput, er zijn nog veel meer diepere bronnen. Dus het zal wel loslopen denk ik.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freak187 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:40:
Olie voorraad is nog lang niet op. Over een 30-tal jaren zijn de ondiepe bronnen uitgeput, er zijn nog veel meer diepere bronnen. Dus het zal wel loslopen denk ik.
Welja, als het niet na 30 jaar is, is het misschien na 100 jaar. Je ziet voor verschillende voertuigen, productieprocessen en energiebronnen alternatieven opduiken, ik vraag me af of er voor de luchtvaart een scenario klaarligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Volgens mij zijn er nog geen realistische alternatieven voor de luchtvaart. Men schat dat er met de huidige boortechnieken nog voor 50 a 60 jaar aan olie gepompt kan worden, en men werkt aan technieken om bijvoobeerld onder zeer diepe zeebodems te boren om nog meer olie te halen. (De Noordzee is relatief ondiep).

Waterstofproductie voor auto's is trouwens ook nog lang niet volwassen, en genereerd eigenlijk alleen minder luchtvervuiling als voor de extractie van waterstof een kerncentrale kan worden gebruikt in plaats van een kolen, gas of oliecentrale, maar dan heb je weer een ander vervuilingsprobleem. Met een koude fusiereactor en een goede waterstofproductie kunnen we over 20 tot 25 jaar een behoorlijk rendabele waterstofeconomie hebben waarmee we auto's vrachtauto's en zelfs treinen mee kunnen laten rijden.

En dan blijft er natuurlijk genoeg olie over voor de luchtvaart voor 200+ jaren ofzo. Of er een echt alternatief is voor de luchtvaart weet ik niet.....

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 16:54

Tom Yam

(>'.')>

Afbeeldingslocatie: http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=ams-cdg,cdg-soca,soca-smjp,smjp-tfff,tfff-cdg,cdg-ams,ams-bgy,bgy-ams,ams-bcn,bcn-ams&PATH-UNITS=km&PATH-COLOR=red&MARKER=1

From To Distance
AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) CDG (49°00'46"N 02°33'00"E) 399 km
CDG (49°00'46"N 02°33'00"E) SOCA (04°49'11"N 52°21'38"W) 7107 km
SOCA (04°49'11"N 52°21'38"W) SMJP (05°27'10"N 55°11'16"W) 321 km
SMJP (05°27'10"N 55°11'16"W) TFFF (14°35'28"N 61°00'11"W) 1195 km
TFFF (14°35'28"N 61°00'11"W) CDG (49°00'46"N 02°33'00"E) 6874 km
CDG (49°00'46"N 02°33'00"E) AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) 399 km
AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) BGY (45°40'26"N 09°42'15"E) 821 km
BGY (45°40'26"N 09°42'15"E) AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) 821 km
AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) BCN (41°17'49"N 02°04'42"E) 1241 km
BCN (41°17'49"N 02°04'42"E) AMS (52°18'31"N 04°45'50"E) 1241 km
Total: 20418 km

dat mag flink uitgebreid worden, en dat gaat het ook :)
vliegen is mooooi

heel leuk gedaan dat circle mapper... gaat in de favorieten :)
en ook dit topic krijgt een bookmark.

[ Voor 27% gewijzigd door Tom Yam op 13-01-2005 23:14 ]

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hmm, nu MORA dit topic een schop heeft gegeven kan ik eigenlijk wel stiekem de mededeling doen dat ik op 25 februari naar Oxford vertrek voor m'n opleiding bij EPST. Komt opeens wel heel dichtbij allemaal :o. Op je 22ste een Boeing of Airbus besturen is toch best wel freaky :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Bolk schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:26:
Hmm, nu MORA dit topic een schop heeft gegeven kan ik eigenlijk wel stiekem de mededeling doen dat ik op 25 februari naar Oxford vertrek voor m'n opleiding bij EPST. Komt opeens wel heel dichtbij allemaal :o. Op je 22ste een Boeing of Airbus besturen is toch best wel freaky :P
Als je veel geluk hebt start je bij EasyJet ja. Er is echter een grote kans dat je op een turbopropje begint (dus niet A of B). Wat overigens ook erg leuk is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nu pas, Stefan? Heeft wel even geduurt sinds je de selectie gehaald hebt. Of moest je nog een diploma halen ofzo?

Anyway, het allerbeste, en doe even een weblog opzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bolk schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:26:
Ik zou er niet op rekenen dat je op je 22e een airbus bestuurt, een cessna lijkt me eerder haalbaar ;) Hoe zit het tegenwoordig met banen en epst? Ze hebben niet meer die 'stage bij een airline regeling dacht ik. Heeft easy nog mensen nodig en hoe is de doorstroming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

kenneth schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:58:
Nu pas, Stefan? Heeft wel even geduurt sinds je de selectie gehaald hebt. Of moest je nog een diploma halen ofzo?

Anyway, het allerbeste, en doe even een weblog opzetten ;)
Mja, zat met diploma's op oude school :) Weblog ben ik aan het devven.
Devil schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:09:
[...]

Ik zou er niet op rekenen dat je op je 22e een airbus bestuurt, een cessna lijkt me eerder haalbaar ;) Hoe zit het tegenwoordig met banen en epst? Ze hebben niet meer die 'stage bij een airline regeling dacht ik. Heeft easy nog mensen nodig en hoe is de doorstroming?
Ik reken er stiekem wel op, dat is m'n opleiding. Opleiding tot lijnpiloot, lessen doe ik op de piper en de cessna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tja, waar je voor opgeleid bent zegt weinig over je arbeidsperspectieven in de luchtvaart ;)
Iig is de archer een mooie leskist, als je het niet meer weet laat je gewoon alles los en dan komt het helemaal goed :P En voor de seneca zou ik maar vast de sportschool induiken en stevige beenspieren gaan kweken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Hehe en nu dezelfde kist op max TOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Devil schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:09:
[...]

Cessna? Zo erg is het nou ook weer niet hoor. Bij Denim Air hebben ze iemand die 23 is als FO op de Fokker 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Karlok[JY-616] schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:00:
[...]

Cessna? Zo erg is het nou ook weer niet hoor. Bij Denim Air hebben ze iemand die 23 is als FO op de Fokker 50.
Ze komen er nog wel eens jonger uit heb ik me laten vertellen. "Ja, ik mag wel op een Boeing vliegen maar niet autorijden" enzo :P

Het is net hoe de markt is. Als easy mensen nodig heeft dan kun je daar wellicht terecht, geldt natuurlijk voor verschillende maatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Iemand van < 18 die een boeing mag vliegen bestaat niet, althans niet in Europa, de minim leeftijd voor CPL is nog altijd 18 en voor ATPL 21 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Devil schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:53:
Iemand van < 18 die een boeing mag vliegen bestaat niet, althans niet in Europa, de minim leeftijd voor CPL is nog altijd 18 en voor ATPL 21 :P
Ik heb geen leeftijd genoemd ;) Maar iemand die eerder z'n ATPL had dan z'n autorijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Devil schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:53:
Hoe zou ik als 18 jarige dan kunnen beginnen aan een ATPL opleiding @ EPST? Volgens jou is dat immers nog niet mogelijk. Volgens de EPST echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wellicht omdat je opleiding eindigt met een Frozen ATPL? Ik gok ook maar wat hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

DutchCommando schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:46:
[...]

Hoe zou ik als 18 jarige dan kunnen beginnen aan een ATPL opleiding @ EPST? Volgens jou is dat immers nog niet mogelijk. Volgens de EPST echter wel.
Omdat je als je klaar bent met je opleiding je nog geen ATPL krijgt, je hebt alleen de ATPL theorie gedaan en pas na de nodige duizenden uurtjes ervaring + de juiste leeftijd kun je je ATPL aanvragen. Zelfde geld voor bijvoorbeeld een CPL, tijden je opleiding doe je je CPL examen, maar je kan pas helemaal aan het einde je papiertje aanvragen, wederom mits je de juiste hoeveelheid uren en de juiste leeftijd (en een geldige class 1 medical) hebt.

Je moet het niet vergelijken met autorijden, waar je pas les in mag hebben als je de juiste leeftijd berijkt hebt. Een kind van 4 mag vlieglessen volgen, hij mag echter pas solo vliegen op z'n 16e en z'n eventuele CPL aanvragen op z'n 18e (terwijl hij daar mischien op z'n 12e al examen voor heeft gedaan).

[ Voor 5% gewijzigd door Devil op 21-01-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Omdat ik er nu aan denk toevallig..... Ik reed een paar maanden terug met mijn vrouw en kennissen achterin de auto langs het Anaheim Angel Stadium, en toen kwamen er vlak voor aanvang van de wedstrijd twee van deze klassiekers rakelings over onze auto en over het stadion:

Afbeeldingslocatie: http://www.strategic-air-command.com/aircraft/fighter/images/f-104.jpg

50-er jaren F-104 Starfighters! _O_

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

maartena schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:23:
Omdat ik er nu aan denk toevallig..... Ik reed een paar maanden terug met mijn vrouw en kennissen achterin de auto langs het Anaheim Angel Stadium, en toen kwamen er vlak voor aanvang van de wedstrijd twee van deze klassiekers rakelings over onze auto en over het stadion:

[afbeelding]

50-er jaren F-104 Starfighters! _O_
Wow, vliegen ze daar in de VS nog steeds mee??? Hier in NL zijn de laatste F-104's al in '84 buiten dienst gegaan.

Idd, wel mooie dingen om te zien ja :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Volgens mij zijn de starfighters in de VS ook al lang in de woestijn gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Er zijn in Amerika civiele operators met de F104.
Er is een civiel demo team met 2 Starfighters, genaamd:

http://www.starfighters.net/

[ Voor 57% gewijzigd door D.R. op 23-01-2005 00:33 ]

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeing rijft een Chinese megabestelling binnen

vr 28/01/05 - Zes Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing een bestelling geplaatst voor 60 toestellen van het type 7E7 "Dreamliner". Het gaat om een contract ter waarde van 5,5 miljard euro (7,2 miljard dollar).

Het contract, dat later nog moet worden gefinaliseerd, is plechtig ondertekend op het Amerikaanse ministerie van Handel in Washington.

De zes betrokken maatschappijen zijn Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Shanghai Airlines en Xiamen Airlines.

Elk van de zes maatschappijen zal zijn eerste toestel krijgen net voor het begin van de Olympische Spelen in de Chinese hoofdstad Peking, in 2008.

De 7E7, een vliegtuig van de toekomst

De Boeing 7E7, die zal worden herdoopt tot Boeing 787, is nu nog een toestel op de tekentafel, maar zou in 2008 moeten vliegen. Volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer wordt het een zeer zuinig toestel dat ongeveer 217 passagiers zal vervoeren over een afstand van 15.700 kilometer.

Boeing had voorspeld dat het tegen eind vorig jaar 200 7E7-vliegtuigen zou hebben verkocht, maar eind december stond de teller nog op 126. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de aankondiging door concurrent Airbus dat het ook een nieuw gelijkaardig vliegtuig gaat bouwen, namelijk de A350.

Airbus doet ook goede zaken in China

Op dezelfde dag van de Chinese megabestelling bij Boeing raakte bekend dat China Southern Airlines vijf vliegtuigen van het type Airbus A380 heeft besteld.

De gloednieuwe A380 is het grootste passagierstoestel ter wereld en zal binnenkort zijn eerste vlucht maken.

Vorig jaar heeft Airbus overigens 58 toestellen verkocht in China. Boeing bezet momenteel wel nog 60 procent van de Chinese markt.
Ook op de site van Boeing zie je nu dat de nieuwe naam '787' is: http://www.boeing.com/commercial/7e7/flash.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal deze maar weer eens een schop geven en wel met een spectaculair filmpje van de 'Mongoose Maneuver' van het experimentele X-31 vliegtuig. Alweer een meer dan tien jaar geleden, maar het blijft bijzonder om te zien. Deze kist had bestuurbare 'paddles' bij de uitlaat, waardoor hij extreem manoeuvreerbaar was, ook bij extreem hoge invalshoeken.

Hier nog een keer, van veraf.
Post-stall, double reversal loop.
Post-stall loop with heading reversal.
En nog een.

Allemaal manoeuvres die 'onmogelijk' te vliegen zijn, maar allemaal volkomen gecontroleerd!

Afbeeldingslocatie: http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/X-31/Small/EC94-42478-4.jpg

Link naar overige X-31 info, plaatjes en filmpjes van NASA Dryden Flight Research Center.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:54:
Ik zal deze maar weer eens een schop geven en wel met een spectaculair filmpje van de 'Mongoose Maneuver' van het experimentele X-31 vliegtuig. Alweer een meer dan tien jaar geleden, maar het blijft bijzonder om te zien. Deze kist had bestuurbare 'paddles' bij de uitlaat, waardoor hij extreem manoeuvreerbaar was, ook bij extreem hoge invalshoeken.
[...]
Valt wel mee... Hier staat 'ie zonder staart.
De X-31A heeft nog tot mei 2003 gevlogen.
Was laats nog op Discovery Channel. Iets over een Thrust Vectoring rem-techniek, waarmee men over een erg korte afstand kan opstijgen en vooral landen.
Deed me denken aan de Shuttle. Die landt ook onder zo'n hoge angle-of-attack.

De mannen van de X-31 hebben overigens een prijs gewonnen.
Zie:
http://www.boeing.com/news/releases/2003/q3/nr_030714p.html

Als je ooit in Washington komt...
Juli 2003:
The X-31A is on display at the Deutsches Museum near Munich, Germany and eventually will be displayed at the National Air and Space Museum in Washington, D.C.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
wildhagen schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:31:
Wow, vliegen ze daar in de VS nog steeds mee??? Hier in NL zijn de laatste F-104's al in '84 buiten dienst gegaan.
Nee, in de actieve dienst vliegen ze daar allang niet meer mee. Maar ik denk dat er we een flink aantal bij hobbyisten en vliegclubs terecht zijn gekomen, en het staat natuurlijk nog steeds erg leuk bij de opening van een baseball game natuurlijk :)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik dacht niet dat het vliegen van een millitaire jet toegestaan is voor hobbyisten en vliegclubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Jawel hoor, als je de regels volgt en de bewapening eraf haalt mag je als civiele piloot een jet vliegen.
Historische jets worden al civiel gevlogen bv. de F-86 Sabre, T-33, Meteor en de Hunter. En zoals eerder gepost ook de F104 wordt civiel gevlogen. En dan heb ik het nog niet eens over de L-39 die veel in Amerika civiel wordt gevlogen.

Ook grappig:
"This very attractive T-38 Talon supersonic trainer flew with a T-33 Shooting Star and an L39 Albatros during the Air Racer demonstration. This particular aircraft is owned by none other than Ross Perot, the American presidential hopeful of some years ago. It's painted up in the colors of the air force Thunderbirds jet display team, and indeed they did use this type of aircraft from 1974 to 1983."
Afbeeldingslocatie: http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Nellis2004/Highlights/T38.jpg

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lang leve Amerika. Wat voor soort rating heb je daarvoor nodig? Kan met niet herinneren ooit van een fighterplane rating gehoord te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Devil schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 15:52:
Ik dacht niet dat het vliegen van een millitaire jet toegestaan is voor hobbyisten en vliegclubs.
Zolang je de wapens eraf haalt mag dit gewoon. Verder gaat het dus voornamelijk om OUDE vliegtuigen uit de jaren 50, 60, 70...... want de nieuwere vliegtuigen worden natuurlijk nog gewoon gebruikt, en die kun je om veiligheidsredenen denk ik niet zomaar op de kop tikken.

http://www.starfighters.net/ <---- website van een civiele vliegclub met 2 starfighters :)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.