[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 5.913 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 14:25
[Moderator wannabe modus :*) ]
Sorry Dr. Frickin Evil maar dit topic is niet bedoelt voor dat soort vragen, in feite, het hele forum niet. Het beleid op dit forum is namelijk dat een tweaker zelf het beste kan bepalen wat het beste past bij zijn eisen.
Je vraagt je af; waarom je wil upgraden, voor hoelang je de volgende kaart wil gebruiken, hoeveel geld je beschikbaar hebt en waarvoor je de kaart gaat gebruiken.
Vervolgens ga je opzoek naar reviews en informatie over de kaarten, waarna je een keuze maakt op basis van je bronnen en je wensen.
Jouw vragen zijn namelijk gewoon met google op te zoeken hoor :)
[/Moderator wannabe modus]

@macros4.
Ik ben het een beetje kwijt, maar ik denk niet dat de nieuwe midrange even goed zal zijn als een 9800pro.
Verder vraag ik me ook af wanneer dat ding komt. Ik heb over 1,5 maand ook 200 euro te besteden, maar wat ik dan ga kopen hangt echt van de prestaties af en beschikbaarheid. Misschien koop ik dan wel een 9800 pro voor 150 euro. :7

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 17:58
@macros4.
Ik ben het een beetje kwijt, maar ik denk niet dat de nieuwe midrange even goed zal zijn als een 9800pro.
Verder vraag ik me ook af wanneer dat ding komt. Ik heb over 1,5 maand ook 200 euro te besteden, maar wat ik dan ga kopen hangt echt van de prestaties af en beschikbaarheid. Misschien koop ik dan wel een 9800 pro voor 150 euro.

Je moet je realiseren dat die nieuwe high end kaarten die uit gaan komen bijna 2 x zo snel zijn als een 9800pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Maar is het nou een aparte chip bedoel ik?
Zo ja dan zou het een verhaaltje ala NVIDIA's FX 5200 / 5600 kunnen zijn die dus NIET even goed presteren als een Geforce ti4400/4600.
Zo nee dan is het vrij zeker dat hij sneller is. (radeon 9500 ipv 9700 verhaaltje)
Tu comprendre? Ik bijna niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Althalus schreef op 03 maart 2004 @ 00:40:
Maar is het nou een aparte chip bedoel ik?
Zo ja dan zou het een verhaaltje ala NVIDIA's FX 5200 / 5600 kunnen zijn die dus NIET even goed presteren als een Geforce ti4400/4600.
Zo nee dan is het vrij zeker dat hij sneller is. (radeon 9500 ipv 9700 verhaaltje)
Tu comprendre? Ik bijna niet... :P
Ik geloof dat de r400 en r420 van Ati over twee maandjes uit gaan komen. De r400 kun je da zegmaar vergelijken met een 9800, de r420 is dan zegmaar de 9800pro/xt. Dit wil niet zeggen dat de r400 niet snel is, want als je het begin van dit topic doorgelezen hebt zie je dat die nieuwe generatie gpus wel degelijk eng snel is. Een mooi voorbeeld id die test met Collin Macree Rally die aan het begin van dit tpic beschreven staat is al een feit... En hier hebben ze dus zegmaar een midrange kaart gebruikt uit de nieuwe toekomstige generatie van Ati. Kun je nagaan hoe die high end kaarten gaan presteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:19

Pubbert

random gestoord

Macros4 schreef op 03 maart 2004 @ 12:28:
[...]

Ik geloof dat de r400 en r420 van Ati over twee maandjes uit gaan komen. De r400 kun je da zegmaar vergelijken met een 9800, de r420 is dan zegmaar de 9800pro/xt. Dit wil niet zeggen dat de r400 niet snel is, want als je het begin van dit topic doorgelezen hebt zie je dat die nieuwe generatie gpus wel degelijk eng snel is. Een mooi voorbeeld id die test met Collin Macree Rally die aan het begin van dit tpic beschreven staat is al een feit... En hier hebben ze dus zegmaar een midrange kaart gebruikt uit de nieuwe toekomstige generatie van Ati. Kun je nagaan hoe die high end kaarten gaan presteren :)
R400 == R500 geworden. De R420 is een tussenstation tussen de R360 en de R500. Staat ook in de startpost.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 16:35
ff mezelf quoten
Je mist een stuk geschiedenis, de R400 was begin zomer 2003 klaar en werd geevalueerd voor zijn geplande launch in augustus. Maar ATi had een unieke situatie, het bleek dat de R350 nog sneller kon worden geklokt (ATi maakt gigantische winsten met de R360) en ATi had op dat ogenblik een redelijk goed beeld van de NV40. Bovendien vielen de prestaties van de R400 moeilijk in te schatten, zeer sterk in shaders maar te weinig brute kracht om later de NV40 af te slaan. ATi vond het houden van de performance troon prioriteit nr 1 De R400 zou worden doorontwikkeld als R500. De R420 zou een product worden van R400 en R300 technologie. ATi heeft dus een heleboel technologie binnenshuis ontwikkelt maar brengt het niet naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Op Beyond3D is een interessant gerucht gepost, namelijk dat er een kans is dat XGI overgenomen wordt door ATi.
Lob this in the rumour mill for the time being....

Quote:
ATI TECHNOLOGIES INC. (ATYT)
May seek to merge with or acquire a graphics unit of Taiwan's Silicon Integrated Systems Corp., according to a report in the Economic Daily News.

[Edit] I said “lob this in the rumour mill” because this is copied from a poster over on the Yahoo finance message boards, which isn’t really the bastion of news sources!! However, it looks like the message is copied and another separate poster posted the same thing in a very close timeframe.

What we do know: ATI and SiS are going to be working together for the XBox2 and ATI recently filed to sell of a bunch of their stock in order to raise $500M.

Whats not clear is whether this is for XGI (they are no longer SiS’s graphics division, they are only partially owned by SiS), or whether its SiS directly – SiS have a lot of chipset experience that ATI are no doubt keen to get access to.
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=10671

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
heeft sis ook geen groep die werkt aan de geintegreerde video in de sis chipsets
ATi is daar waarschijnlijk meer in geinteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
ATI and Nvidia graphics chips pushing at megahertz limits

600MHz is the dream frequency for 0.13 µ (micron)

By Fuad Abazovic: Tuesday 09 March 2004, 11:48

WE SPOKE with some folk that that really really know how graphic semiconductor works and how far 0.13µ chips can go.
Apparently you can get to 600 MHz maximum if you are skilled and lucky enough.

We reported earlier that 0.13 microns R420 will work around 500MHz and I guess that NV40 might even go more then that but it seems no one can exceed 600MHz.

The next marchitecture that ATI (RV370) and Nvidia are playing with might just be 0.11µ based.

It's hard to confirm whether the RV370, DX 9 PCI Express card will come at 0.11 µ but it would make sense, since this is exactly how ATI went from 0.15 µ to 0.13 µ in the mainstream market, less dangerous and less noisy, it seems. I guess that 600MHz graphics chips won't arrive before next year but the conjurors will be attempting to get this particular rabbit out of this particular cap as soon as poss. Brain over brawn. µ
nv40 met 200+ trannies zal sneller klokken dan een R420 met 160 trannies (en low-k)
_/-\o_ The Inq _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
The Inq is voor mij meer: :/ :|

http://www.theinquirer.net/?article=3089 (Radeon 10000)
http://www.theinquirer.net/?article=4099 (128-bit colour)
http://www.theinquirer.net/?article=152 (R300 = Radeon 3)
http://www.theinquirer.net/?article=2568 (RV250 = Radeon8800)
http://www.theinquirer.net/?article=2908 (RV250 = Radeon8800 op 350Mhz)
http://www.theinquirer.net/?article=7721 (DirectX 9.1 op GDC 2003)
http://www.theinquirer.net/?article=5329 (DirectX 9.1 in de lente 2003)
http://www.theinquirer.net/?article=13974 (Misschien geen DX9.1?)
http://www.theinquirer.net/?article=14001 (Toch geen DX9.1)

^^ Een paar voorbeeldjes van hoe de Inquirer zo veel informatie brengt... ze zeggen zo veel, en passen elke keer weer het verhaaltje aan, zodat er uiteindelijk wel iets van waarheid in zit.

Zelfs het nieuws van een 0.11u brengen ze alsof het 'nieuws' is, terwijl ATi een tijdje terug al in een conferencecall had gezegd dat ze al samples hadden van 0.11u chips.

En over de naamgeving... Dankzij Anandtech is iedereen opeens op de "RV370" toer gegaan, terwijl er nog altijd sites zijn die uitgaan van RV351 als low-end DX9 kaart op 0.11u. RV370 suggereert namelijk een performance die hoger ligt dan de huidige mainstreamkaart, de 9600XT. Maar goed, het is natuurlijk mogelijk...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Tahir schreef op b3d forum[/message]:
I have it under good authority that the R420 is to be released by a major ATi AIB in May this year. That is the date of availability, unfortunately no idea if this is early or late May. I expect the US to be ahead by a small margin but it could be a 'simulatneous' release.

This is not a rumour as such as I tend to stay away from them in normally, rather it is the current release schedule on when we can expect the R420 for our customers.
:o NICE :D :D,
edit: tahir heeft het over de UK release, dus echte verkoop van producten
dus zeg 20 mei - 30 dagen (tussentijd release en launch) - 20 dagen (verschil release VS en Europa(van R9700pro) = launch is begin April!

[ Voor 18% gewijzigd door oeLangOetan op 09-03-2004 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Dat zou wel heel doop zijn aangezien mijn 9800xt kuren vertoont, dan kan ik hem mooi inruilen voor zon r420 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Catalyst 4.3 is vanacht uitgekomen.

WinXP versie: http://www2.ati.com/drive...7-991-040224m-013831c.exe

Performance Improvements
As with most CATALYST™ releases performance has increased in various situations. The following performance gains are noticed:
  • The Pixel Shader performance of our DX9-class products has improved considerably with Catalyst 4.3.
  • Halo and Tomb Raider framerates are up 3-7%.
  • Shader-specific technology tests such as ShaderMark show gains in the region of 10-20% or more.
  • 3DMark03's Mother Nature scene runs 2-5% faster across the entire DX9 product line. Our 3DMark03 Pixel Shader 2.0 framerate improves 7-15%.
  • Aquamark 3 performance has also improved slightly, at higher resolutions.
Lees de rest in de releasenotes op: http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_43_Release_Notes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Een verbeterde realtime shader compiler, die was al niet meer vernieuwt sinds cat3.7. Dat moet toch verdomt lastig zijn om zoon ding te maken, nvidia heeft er 8 maanden over gedaan met de det50's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
ATi's upcoming R420 to sport 12 pipelines

Marchitectural miracles

THE BIGGEST and most closely-guarded secret about ATI's upcoming R420 chip, in either R420XT or R420PRO guise, is the number of pipelines the chip will use.
But now we can reveal that the R420 design features 12 working piplines from a possible maximum of 16.

The ATI R420 chip seems to be a heavily-tweaked R360 core, with added pipelines, built on a .13 marchitecture that allows the chips to run faster than ATI's current high-end chip milestone, a 412MHz R360.

As we previously said, the relative frequency numbers for this chip will be close to 500/1000MHz in its XT version; it will use GDDR 3 memory that consumes less power, and yet gives out less heat, than DDR 2.

Its all about the brawn this time, ATI says. And, with six vertex shader units, this chip ought to be very fast.

Despite protests, the outlook remains very cloudy for the upcoming performance crown battle between the R420 and Nvidia's NV40. µ
:P als het waar is,... _/-\o_ ATi, oef het waren enkele bange momenten
ze hebben blijkbaar een gelijkaardige truc als de nv40 in huis, dit wordt spannend (en een hoop speculatiestof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Zal het donderdag feest zijn op de cebit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89305

roedie schreef op 15 maart 2004 @ 21:04:
Zal het donderdag feest zijn op de cebit ?
Gaan NV en ATI beide daar hun kaartje showen? Want als dat zo is wordt het daar een atoomramp man. Ik bedoel ze moeten elkaar dan kei- en keihard overtreffen. Ik ben beniewd. Ik snap het nu eigenlijk niet meer, de laatste specs zeiden 8 pipelines en nu opeens 12 of wellicht 16. Of is dat een ultra versie ofzo? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Misschien
XT versie: 16 pipes
en Pro versie: 12 pipes, 4 uitgeschakeld (zoals de 9500pro)

en geen feest op cebit maar we zullen wel (underground) meer te weten komen aangezien ATi en NV al een voorstelling gaan doen achter gesloten deuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ati gaat ownen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik denk persoonlijk niet dat de XT en Pro versies verschillen in het aantal pipelines. De verschillen liggen meestal in kloksnelheid zoals nu duidelijk te zien is tussen de XT en Pro versies van de 9600 en 9800-serie.

Maar als er inderdaad een versie van de R420 is met 16 pipes en eentje met 12 pipes, dan zal die met 12 pipes eerder een lager serienummer krijgen dan de Pro of XT noemer. Bv 16 pipes: Radeon X700, 12 pipes: Radeon X500.

Veel mensen denken dat ATi een chip bakt met 4 quads en slechte yields heeft, en dus 1 quad uitschakelt waarmee ze op 12 pipes komen. MuFu schijnt nogal te hameren op het feit dat je het omgekeerd moet bekijken... de R420 is bedoeld als 3 Quad-chip + 1 reserve quad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Het is best grappig om te zien dat op andere sites nu enorm veel gespeculeerd wordt. Zelfs de oude theorie dat R420 eigenlijk 3xRV360 zou zijn in één chip wordt nu weer naar boven gehaald aangezien dit (3* 4x1) ook uit zou komen op 12x1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

CJ schreef op 16 maart 2004 @ 02:34:
Ik denk persoonlijk niet dat de XT en Pro versies verschillen in het aantal pipelines. De verschillen liggen meestal in kloksnelheid zoals nu duidelijk te zien is tussen de XT en Pro versies van de 9600 en 9800-serie.

Maar als er inderdaad een versie van de R420 is met 16 pipes en eentje met 12 pipes, dan zal die met 12 pipes eerder een lager serienummer krijgen dan de Pro of XT noemer. Bv 16 pipes: Radeon X700, 12 pipes: Radeon X500.

Veel mensen denken dat ATi een chip bakt met 4 quads en slechte yields heeft, en dus 1 quad uitschakelt waarmee ze op 12 pipes komen. MuFu schijnt nogal te hameren op het feit dat je het omgekeerd moet bekijken... de R420 is bedoeld als 3 Quad-chip + 1 reserve quad.
Ik hoop dat ze niet geleerd hebben van de 9800SE. Dan is misschien een software-mod weer mogelijk. Dit als het tenminste waar blijkt te zijn met 12 en 16 pipes ('t is toch de inquierer).

Zou leuk zijn, hebben we weer wat te tweaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 16-03-2004 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
MuFu schijnt nogal te hameren op het feit dat je het omgekeerd moet bekijken... de R420 is bedoeld als 3 Quad-chip + 1 reserve quad.
Doet me denken aan de hersenspinsels van Uttar, waarin de ALU's in de vertex shaders gedeelt worden met de pixel quads of zelf een quad kunnen vormen. ATi en nVidia hebben deze keer een grote mis-information campaign opgezet, normaal weten we meer zo kort voor de launch maar het maakt het des te spannender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354

Het gaat idd spanned worden, al was het maar om te zien hoeveel sneller alles nu weer word :9~ atm zet ik mijn geld nog op ati, omdat die fx reeks nou niet echt het succes is wat Nvidia hoopte te hebben. Maar we zullen zien, ik kan iig niet wachten op de benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nog wat interessants van Beyond3D, waarin MuFu iets zegt over The Inquirer en over R420:
Well I dunno... there's certainly some good info there. You just need to sift through a lot of bad English and dodgy speculation to get to it.

They're almost spot-on about R420 and IIRC were the first to break the news that R300 had production qualified at 325MHz, for example.
En:
They're saying it has 16 pipelines and will ship with 12 enabled, which is correct.
Dus als je dit mag geloven is R420 inderdaad ook een 16 pipeline chip waarvan er 12 pipes geactiveerd zijn. ATi zou dan een werkende 12x1 voor ogen hebben, maar heeft een soort marge gemaakt door het 16 pipes te geven, rekening houdend met het feit dat 1 quad het niet goed zou doen, maar er ook van uitgaande dat er tenminste 3 werkende quads op zouden zitten. De quad die het niet goed doet wordt uitgeschakeld en de overige 3 blijven aan.

Dit zou ze dan ook ruimte geven voor een refresh. In de tussentijd kunnen ze er aan werken om de yields omhoog te krijgen en te gaan voor 4 werkende quads voor de refresh in de tweede helft van het jaar, en dan met een volledige 16x1 kaart te komen.

Als 12x1 (dus eigenlijk 16x1) al op 500 Mhz werkt, dan zou de refresh met alle 16 werkende pipes ook zonder problemen op minimaal 500 Mhz moeten werken aangezien het ontwerp hetzelfde is. Dit kost ze verder weinig geld en moeite, want het ontwerp is al klaar alleen moet het nog een beetje getweakt worden. En 16x1 op 500 Mhz is volgens mij sneller dan 12x1 op 500Mhz?

Leuk al die speculaties. }:O :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
nog een speculatie
R420 als PS2++/VS3.0
redenen:
- daarom is er een vernieuwde dx nodig (9.0c) èn werkt de R420 alleen met die versie (nogal hardnekkig gerucht)
- ATi gaat ervan uit dat alle shaders vanaf nu in HLSL worden geschreven
dan kan de R420 met zijn F-buffer alle pixel shaders draaien (wat niet mogelijk is met VS3.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
hmm, khoor helemaal nix van de cebit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

roedie schreef op 19 maart 2004 @ 11:56:
hmm, khoor helemaal nix van de cebit :S
Hij is gister pas gestart, en duurd langer dan 1 dag, misschien komt ATi vandaag met wat nieuws naarboven, ik hoop het iig wel :Y)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
(nv40(45) benchmarks maandag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

oeLangOetan schreef op 19 maart 2004 @ 13:12:
(nv40(45) benchmarks maandag)
bron?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Beyond3D, waar The Baron een screenshot heeft ontvangen van een "next generation hi-end" card, waarin Painkiller werd geshowed met AA en AF. AA zag er zeer goed uit, en er werden zeer hoge framerates gehaald...

The Baron wilde echter pas dit weekend (zondag) verklappen om welke kaart het ging, wat de fps was, en hoe hoog AA stond. Dus het vermoeden rees daarop dat dus maandag benchmarks vrij zouden komen van deze nieuwe kaart.

Nu is Painkiller een TWIMTBP game en heeft nVidia nog wat in te halen op AA gebied, dus is het vrij logisch om te denken dat het om NV40 gaat.

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=10914

Hoort dit nieuws trouwens eigenlijk niet in het NV40 topic? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

Upke dupke

Oompa Loompa

:o Digit Life. Interesting ;)
R423?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
had geen idee wat er al op b3d was gezegt

http://www.theinq.net/?article=14827 :+

2x molex 8)

[ Voor 11% gewijzigd door oeLangOetan op 19-03-2004 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
http://www.theinq.net/?article=14830

zeer specifiek: PS2.0
over vertex shaders wordt er niet geproken.. (ik denk dat The Inq zijn info van nVidia haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
De cooler lijkt als twee druppels water op de cooler die GeCube's ook op de Radeon9600XT heeft gebruikt. En die cooler bestond uit aluminium en de hi-ends gebruiken koper. Volgens mij worden aluminium coolers alleen gebruikt op de lowend en midrange kaarten?

Wel vreemd dat ik geen externe powerconnector zie, wat je wel zou verwachten voor een hi-end kaart (zie bv NV40 die 2 molexconnectoren heeft (a la Volari Duo V8 Ultra) en volgens geruchten zo'n 150 Watt zou vragen). En is zeker het ook geen RV380, want daarvan wijkt de boardlayout ook weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Ach, het zijn wel 2 PCI Express borden is dus meer stroom leveren. En .13 micron, dus minder stroom vragend. Zou dus wel kunnen op zich denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Upke dupke schreef op 20 maart 2004 @ 00:28:
Ach, het zijn wel 2 PCI Express borden is dus meer stroom leveren. En .13 micron, dus minder stroom vragend. Zou dus wel kunnen op zich denk ik :)
In de openingspost had ik een speculatie neergezet die er op wijst dat ATi zowiezo zich op 70Watt gaat richten, ongeveer net zoveel als R360 vraagt. Natuurlijk verbruikt 0.13u minder stroom en levert PCI-Express meer... maar in plaats van het stroomverbruik naar beneden te brengen, gebruikt ATi deze speelruimte om de coresnelheid omhoog te gooien. Denk er aan... ze zijn bereidt om dit keer met minder winst genoegen te nemen als dit betekent dat ze de snelheid omhoog moeten gooien om de toppositie te behouden.

Dan nog wat ander nieuws... R420 officieel gelanceerd tijdens Game Developers Conference (GDC) die 2 dagen na CeBit begint?
Do you want to see how ATI powers creativity, technology, and performance for the world’s most compelling 3D computer games? Looking for some excitement? ‘X’ marks the spot at the ATI Exhibit (Booth #827), where graphic technology solutions across all gaming platforms are on display alongside demonstrations on how ATI Delivers the Ultimate in Visual Experiences.

The ATI Theater (at the ATI booth) will be a center of ‘X’citement throughout the conference, featuring back-to-back presentations by top industry developers on the latest tools, gaming engines and effects enabled through ATI Technology. On the ATI stage, sessions by industry partners including Discreet and Alias will be seen.
Bewerking van ATi nieuwsbericht door Dave Baumann van Beyond3D die onder NDA staat: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?p=238439#238439

Dave noemt vaak de "X" en dit zou misschien een verwijzing kunnen zijn naar de naam "Radeon X".

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 20-03-2004 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Zoo, dit wordt toch eigenlijk wel heel spannend. Ik bedoel, wat weten we nu, veel, en toch eigenlijk weer niks. Het aantal pipelines is nog steeds niet helemaal duidelijk. En als wij het niet weten zal ATI en Nvidia het ook wel niet van elkaar weten. Althans niet zo goed. Ik ben toch benieuwd wat ze uit hun mou gaan schudden nu het er dan toch eigenlijk omspant. Altijd op het luie gat gezeten, nu moet er tenminste echt iets geengineerd worden. Benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Er zijn meer sites die nu blijkbaar op de Radeon Xxxx naamgevingtour gaan.

Zo plaatste de Duitse site Computer Base een bericht waarin stond dat R420 = Radeon X800.

http://www.computerbase.d...erz/ati_r420_radeon_x800/

En laat ik nou net die naam ook al sinds het begin van dit topic in de firstpost hebben staan. Zouden ze hier hebben rondgesnuffeld? Als je namelijk in Google zoekt op "Radeon X800" dan krijg je namelijk als eerste een hit naar m'n post op T.net in een nieuwsbericht. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

hebben jullie deze al gezien, gekiekt door een paar mod's van een ander nl forum op Cebit

ATI Roadmap

nVidia Roadmap

S3 Roadmap

Maar even een link gemaakt, hij verneukt de lay-out anders :P

[ Voor 26% gewijzigd door hjs op 20-03-2004 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Waar is die van XGI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
hjs schreef op 20 maart 2004 @ 20:18:
hebben jullie deze al gezien, gekiekt door een paar mod's van een ander nl forum op Cebit

ATI Roadmap

nVidia Roadmap

S3 Roadmap

Maar even een link gemaakt, hij verneukt de lay-out anders :P
Je kan het als aanklikbare images posten zoals dit: ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hjssjh/ati.jpg

code:
1
[url=urlvanplaatje][img=500,400]urlvanplaatje[/img][/url]

Interessant trouwens om te zien! Thanx! :)

[ Voor 6% gewijzigd door CJ op 20-03-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Radeon 9900 /PRO dus. Nu ben ik erg benieuwd hoe de rest gaat heten en hoe ze zich weer met die opvolgers er uit gaan redden kwa benaming. Ze zullen dus wel de RV370 Radeon 9300 noemen, tja en de RV380 Radeon 9600 PCX of zo iets?

Dit gaat vreemd worden met al die benamingen. Aan de andere kant bij Nv ook al. En wat voor gare namen zijn dat bij de Delta Chrome opvolgers (na Gamma Chrome of zoiets? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Ik dacht dat mede dankzei got de naam Radeon X800 enzo de ronde ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Upke dupke schreef op 21 maart 2004 @ 21:11:
Radeon 9900 /PRO dus. Nu ben ik erg benieuwd hoe de rest gaat heten en hoe ze zich weer met die opvolgers er uit gaan redden kwa benaming. Ze zullen dus wel de RV370 Radeon 9300 noemen, tja en de RV380 Radeon 9600 PCX of zo iets?
Mja wel de ATi roadmap lijkt nogal gedateerd, de XT versies zijn niet aangeduid wat me doet vermoeden dat deze nog van in augustus dateert...
Vooral die nVidia roadmap is interessant en heel compleet.

(Het doe me vermoeden dat de NV41 de originele NV40 is... er staat ook geen ultra versie aangeduid van de huidige NV40(45))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nordichardware heeft een interview met Terry Makedon aka Catalyst Maker online gezet.

Interessant feitje dat genoemd wordt is dat in bepaalde OEM drivers hardwarematige ondersteuning is gevonden voor de Windows Media Player. Terry wist hier niets van en zij dat dit eigenlijk nog niet actief hoorde te zijn. ATi heeft al wel hardwarematige ondersteuning voor de Windows Media Player, maar Microsoft dient dan eerst nog een update uit te brengen zodat het goed met R3x0 cores kan samenwerken.
We have hardware acceleration for Windows Media Video coming, but we need Microsoft to provide an update to Windows first. Our code is complete in the control panel option, but the deblocking code is not functional yet, due to the Microsoft dependency. Unfortunately we didn't get all the dependencies we needed, so as of this time it’s just a hidden checkbox which does nothing.
En dit was ook grappig. Hij werd gevraagd om reacties op een aantal steekwoorden:
* Xbox2 – What's that?
* R42x – You wont be disappointed

http://www.nordichardware.com/interview/2004/ATi_Catalyst/

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 22-03-2004 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intronic
  • Laatst online: 15-03 16:50
Linux – Cheap alternative
3Dmark – Perfect example of the messenger that got shot

lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan

mooie instinker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Radeon X800...
wel een vrij hoog getal om een nieuwe reeks mee te beginnen.
zitten ze zo weer in een 4-cijfer getal zoals de 7000, 8000 en 9000 series... :?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Intronic schreef op 22 maart 2004 @ 20:22:

lol :P
Da's best een valse uithaal naar nVidia's oplichterij praktijken... :D

3DMark liet alleen maar zien dat NV30 geen 8x1 architectuur had, en liet ook zien dat er gecheat werd door nVidia... En 3DMark werd uiteindelijk daardoor in het verdomhoekje gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

even een vraagje, kan het nergens terugvinden, ook al een paar oude grote ati topics doorgespit, maar wat betekenen al die toevoegingen bij Ati?

zoals, pro, se, xt, Atlantis, Ultimate.

volgens mij was het

xt = high end
se = low
pro = mid
ultimate = passive heatpipe
aiw = all in wonder, tv tuner ??? etc
atlantis = ??

maar wat betekend dus dat atlantis gebweuren?

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
-=BoKKiE=- schreef op 23 maart 2004 @ 09:13:
even een vraagje, kan het nergens terugvinden, ook al een paar oude grote ati topics doorgespit, maar wat betekenen al die toevoegingen bij Ati?

volgens mij was het

xt = high end
se = low
pro = mid
atlantis = ??

Het meeste klopt wel wat je zegt.

ATi heeft officieel maar een aantal tags, de rest is bedacht door thirdparty fabrikanten.

Officiele ATi tags:
  • XT = Extra/Extreme Performance => High End
  • Pro => High End, maar langzamer dan de XT
  • SE = Special Edition, ook wel voor de gein "Slow Edition" genoemd => ATi heeft zelf alleen de 9200SE. Maar andere fabrikanten hebben er de 9600SE en 9800SE bij gemaakt. Afhankelijk van het model zit het in de budget/value (9200SE), low-end (9600SE) of midrange (9800SE). Bij de meeste gevallen is de geheugenbus gehalveerd (dus van 128-bit naar 64-bit).
    In het geval van de 9800SE kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn, bv 8 pipes op een 128-bit mem-interface of 4 pipes op een 256-bit interface. In het laatste geval kunnen de uitgeschakelde pipes vaak weer worden ingeschakeld.
  • LE = Light Edition => Kwam vooral voor bij de 8500-serie. Had lagere kloks.
  • AIW = All In Wonder, inclusief TV Tuner, soort van digital home entertainment setje. Bij de AIW 9600Pro loopt het geheugen daarnaast ook nog eens op 650Mhz ipv 600Mhz, en bij AIW 9600XT loopt de core standaard op 525Mhz (ipv 500Mhz) en het geheugen op 650 MHz (ipv 600Mhz).
Dan heb je nog een rij van onofficiele tags, die door andere fabrikanten zijn verzonnen.
  • Atlantis => de naam van de Radeon-serie van Sapphire
  • Ultimate => de naam die Sapphire heeft gegeven aan haar fluisterstille Radeon
  • Bravo => extra tag voor Powercolor kaarten (nu TUL) die VIVO ondersteunen
  • Turbo => extra tag voor kaarten van HIS (9600XT), waarvan het geheugen op 650 Mhz loopt ipv 600 Mhz.
  • Extreme Edition => extra tag voor GeCube 9600XT kaarten, waarvan het geheugen op 700 Mhz loopt ipv 600 Mhz, en zelfs te overklokken is in een aantal gevallen naar 800 Mhz.
En zo zijn er nog -tig van extra benamingen die door fabrikanten verzonnen zijn om hun product te differentieren. Maar da's een beetje te veel om op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ah, mijn dank is groot ^_^

ben aan het wachten op de prijsdaling van de 9800 pro ultimate om in een nieuwe PC te stoppen, maar ik wordt een beetje ongeduldig
en ben een altijd een beetje bang om zelf op een 9800 pro de zalman combo te zetten :X

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 14:34

boesOne

meuh

-=BoKKiE=- schreef op 23 maart 2004 @ 09:13:

volgens mij was het

xt = high end
se = low
pro = mid
atlantis = ??

ultimate = passive heatpipe is van sapphire en atlantis = ?? ook..
Beide geen 'echte' ATi benamingen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
_/-\o_ Baron van beyond3d _/-\o_
R420

R420 is eight "extreme" pipes.
Reliability: Was once high, now very low

I hear other things about R420's pipeline configuration. Specifically, how it's not an 8x(n). The source of that information was an ATI presentation on R420 to AIB manufacturers in November; in the past several months, it seems to have changed significantly.

R420 is a 16x1 card with one quad unit disabled, making it effectively a 12x1.
Reliability: Medium-High

Right now, it's the best guess. It's possible that R420 will be able to output more than 12 pixels per clock in certain situations, but that is still unknown. DOES NOT seem to be vertex shader abuse.

R420 will have FP32 support.
Reliability: High

Crazy, eh? However, no one is sure what will happen to FP24. It could be relegated to _pp, or it could be used for higher speeds on consumer-level cards while slower FP32 is implemented on the FireGL line.

R420 will have memory speeds of ~700-800Mhz GDDR3.

It's been hinted at for a while. I'm going to go out on a limb and call it high.

R420 will not have PS3.0 support.
Reliability: All but confirmed

Everybody's saying it, everybody seems to know it, so it's extremely reliable. It will support ps_2_x, but it will not support ps_3_0.

R420 will not support VS3.0
Reliability: Speculation

Based on this thread, there seem to be significant problems in coupling PS2.0 and VS3.0, and since R420 doesn't have PS3.0 support, VS3.0 support seems very unlikely. However, R420 supposedly inherited R400's vertex shaders, which were incredibly advanced. Only time will tell.

R420 will have 8x RGMS support.
Reliability: All but confirmed

It's a given.

ATI will launch second but achieve retail availability first.

I keep hearing things about GDC, which seem odd, but I do think that ATI will not have anything close to a paper launch. Once they launch, it will be in the store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Cijfers wil ik zien, geen speculaas eh speculaties of geruchten. Hup schiet op met die kaarten, het heeft nu wel weer lang genoeg geduurt dat silly season 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

hjs schreef op 24 maart 2004 @ 13:38:
Cijfers wil ik zien, geen speculaas eh speculaties of geruchten. Hup schiet op met die kaarten, het heeft nu wel weer lang genoeg geduurt dat silly season 8)7
Roger that!! Het duurt allemaal veeeeeel te lang. Ik wil gewoon benches en kaarten in de winkel!!! :9~ :)
Helaas zal het vanaf nu nog wel een maand of 2 duren voordat je er in NL 1tje kunt ophalen. (R420 of NV40)
(Ga er wel vanuit dat de prijs max EUR 550/500 is. Gekker ga ik het echt niet maken.)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoLiMiTSoLDieR
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 23:15
Merken jullie nou een verschil in "prestatie" & "Kwaliteit" ?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ruffryderx3/ati.jpg

Ik heb net ff zitten klote met prestatie en kwaliteit , maar merk weinig tot geen verschil .

[ Voor 8% gewijzigd door NoLiMiTSoLDieR op 24-03-2004 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

NoLiMiTSoLDieR schreef op 24 maart 2004 @ 14:22:

[afbeelding]

Ik heb net ff zitten klote met prestatie en kwaliteit , maar merk weinig tot geen verschil .
Volgensmij hoort het hier niet echt thuis maar Ja ik merk zeker verschil.

Het hangt er alleen van af bij welk spel en bij welke resolutie je het doet.

Heb je een relatief oud spel op een lage resolutie dan zal je als je een snelle set hebt nog genoeg "ruimte" in je hardware hebben om de performancedrop (die er wel is) niet te merken.

Neem je echter een nieuw spel, bijv Farcry, en op 1280*1024, schuif je die slider van prestatie naar kwaliteit, dan ga je echt wel merken dat je scherm stroperig wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 24-03-2004 14:33 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoLiMiTSoLDieR
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 23:15
Ik heb het dus getest met Tactical Ops (Unreal Tournament) Mod , oud spel ja :)
ff proberen met far cry dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

http://www.driverheaven.net/index.php?s=#article_11861

grappig, die roadmaps komen nu opeens uit China (met een nederlands blad op de ATI roadmap ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

NoLiMiTSoLDieR schreef op 24 maart 2004 @ 14:22:
offtopic:
Jazeker wel, alle settings op "hoogte prestatie" zetten levert een behoorlijk hogere 3Dmark 2003 score op. Dit heb ik persoonlijk gebruikt in de 3DMark contest.

(6525 puntjes met een 9800SE@PRO)

sorry voor offtopic.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 24-03-2004 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Gelieve ontopic te blijven in dit topic. Zie first post. ;)
Ja, ook dit topic heeft regels! In overleg met de mods is besloten om een topic te openen waarin alleen maar nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken. Het is puur de bedoeling om elkaar hier op de hoogte te houden van de laaste nieuwtjes op het gebied van ATi-GPUs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Laatst online: 18:03
hjs schreef op 24 maart 2004 @ 15:23:
http://www.driverheaven.net/index.php?s=#article_11861

grappig, die roadmaps komen nu opeens uit China (met een nederlands blad op de ATI roadmap ;) )
Die roadmap is gefotoshopt dit is precies dezelfde roadmap als uit augustus alleen zijn de benamingen veranderd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

die roadmaps komen bij Gigabyte vandaan, staat me bij (kan ook andere fabrikant zijn)
Meegenomen van Cebit, en foto's gemaakt uit een blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 21-04 14:26
hjs schreef op 24 maart 2004 @ 20:23:
die roadmaps komen bij Gigabyte vandaan, staat me bij (kan ook andere fabrikant zijn)
Meegenomen van Cebit, en foto's gemaakt uit een blad.
Dit komt uit een Chaintech roadmap, het logo staat erop!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

The Source schreef op 24 maart 2004 @ 20:34:
[...]

Dit komt uit een Chaintech roadmap, het logo staat erop!!!
youre right

Maar ja hoever zo'n roadmap klopt, 2 jaar terug hadden ze een roadmap mee van club3d met de radeon 8800 als ik het goed heb, nooit gezien de kaart

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 24-03-2004 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Nadat enkele mensen de beta van dx9.0c heeft ingekeken is gebleken dat men Pixel shader model 2.x en vertex shader model 3.0 met elkaar compatibel hebben gemaakt. Microsoft zou dit nooit doen zonder een zeer grondige reden. Aangezien de nv40 zeker shader model 3.0 heeft is die ingreep voor die chip niet nodig. Samen met het gerucht dat de R420 geen ps3.0 ondersteuning heeft kunnen we nu met 99% zekerheid zeggen dat de R420 pixel shader 2.x heeft en vertex shader 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
http://www.microsoft.com/xna/multimedia.aspx

de R420 in actie

kweeeeeeeeeeeeeeil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oeLangOetan schreef op 24 maart 2004 @ 21:36:
Nadat enkele mensen de beta van dx9.0c heeft ingekeken is gebleken dat men Pixel shader model 2.x en vertex shader model 3.0 met elkaar compatibel hebben gemaakt. Microsoft zou dit nooit doen zonder een zeer grondige reden. Aangezien de nv40 zeker shader model 3.0 heeft is die ingreep voor die chip niet nodig. Samen met het gerucht dat de R420 geen ps3.0 ondersteuning heeft kunnen we nu met 99% zekerheid zeggen dat de R420 pixel shader 2.x heeft en vertex shader 3.0.
En wat zijn daar de eventuele gevolgen van? :/
de R420 in actie

kweeeeeeeeeeeeeeil!
Hoe weet je dat dat de R420 is. Jammer van de tergend trage servers... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 89305 op 24-03-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Dat ATi niet achterloopt op nVidia (ps3.0 is geen grote verbetering)
Dat veel leuke dingen zoals vertex texturing en fysiche simulaties mogelijk zijn op de R420 zie de crash demo met die auto op http://www.microsoft.com/xna/multimedia.aspx

/edit
microsoft werkt momenteel heel hard samen met ATi ivm de xboxNext
het kan ook de R400/500 zijn maar ik geloof niet dat het NV-hardware is of offline renders.

/edit2 Op de officiele presentatie werd gezegd dat de demo's draaiden op next-gen ATi hardware, alles realtime

[ Voor 42% gewijzigd door oeLangOetan op 24-03-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Tikje offtopic, maar...
- hoe snel wordt verwacht dat de r420 na haar debuut daadwerkelijk in de (Nederlandse) winkels zal liggen?
- komt de Sapphire 9800 ultimate xt eigenlijk nog naar Nederland (lijk natuurlijk wel 8)7 om nu nog een r360 serie te willen maar een van ouderdom uit elkaar vallend systeem dwingt me er helaas toe snel te handelen)

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
UK release is begin mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daniel_ev schreef op 24 maart 2004 @ 22:08:
Tikje offtopic, maar...
- hoe snel wordt verwacht dat de r420 na haar debuut daadwerkelijk in de (Nederlandse) winkels zal liggen?
- komt de Sapphire 9800 ultimate xt eigenlijk nog naar Nederland (lijk natuurlijk wel 8)7 om nu nog een r360 serie te willen maar een van ouderdom uit elkaar vallend systeem dwingt me er helaas toe snel te handelen)
Haal een Hercules XT, die is erg netjes geprijsd. En anders een 9800Pro 128 die zijn erggg netjes geprijsd (zie PW)... _/-\o_
Die Sapphire Ultimate zijn veel te duur man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

Zjemm

...

ik heb ook aan een ultimate zitten denken. dit in verband met mn shuttle die wel wat stilte kan gebruiken.

helaas zijn deze kaarten een beetje aan de prijzige kant.
als ik een 9600XT ultimate wil betaal ik bijna dezelfde prijs voor een 9800 pro.
en tja welke wordt het dan he :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 20:57
is er al iets gevonden tegen het probleem met 9500=>9700 pro?
Ik heb al gezocht op het forum maar kon niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Davitos schreef op 25 maart 2004 @ 10:22:
is er al iets gevonden tegen het probleem met 9500=>9700 pro?
Ik heb al gezocht op het forum maar kon niets vinden.
Niet in dit topic. Zie firstpost met de regels. Problemen graag in andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zjemm schreef op 24 maart 2004 @ 22:52:
ik heb ook aan een ultimate zitten denken. dit in verband met mn shuttle die wel wat stilte kan gebruiken.

helaas zijn deze kaarten een beetje aan de prijzige kant.
als ik een 9600XT ultimate wil betaal ik bijna dezelfde prijs voor een 9800 pro.
en tja welke wordt het dan he :)
Weet je cker dat die er dan inpast? Zo'n Zalmancooler is breed hoor en aangezien een Shuttle niet bepaald ruim is. En de videokaart zit dicht bij de rand, straks kan je kast niet meer dicht LOL! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-01 21:40
In het andere topic stond dat Epic de Unreal 3 engine demonstreerde op "next generation hardware" van nVidia, dus waarschijnlijk NV40... Het leuke is dat in een kamer verderop dezelfde Unreal 3 engine gedemonstreerd werd op "next generation ATi hardware"! :D

Epic ran the demonstration on a system with a 2Ghz CPU from AMD using next-generation hardware from Nvidia (a system in another room ran the demonstration using next-generation ATI hardware).
http://www.gamespot.com/news/2004/03/24/news_6092217.html

[ Voor 5% gewijzigd door Jack Flushell op 25-03-2004 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Laatst online: 20-01 21:40
Jack Flushell schreef op 25 maart 2004 @ 15:29:
In het andere topic stond dat Epic de Unreal 3 engine demonstreerde op "next generation hardware" van nVidia, dus waarschijnlijk NV40... Het leuke is dat in een kamer verderop dezelfde Unreal 3 engine gedemonstreerd werd op "next generation ATi hardware"! :D

Epic ran the demonstration on a system with a 2Ghz CPU from AMD using next-generation hardware from Nvidia (a system in another room ran the demonstration using next-generation ATI hardware).
http://www.gamespot.com/news/2004/03/24/news_6092217.html
He CJ! Je hebt weer eens onder mijn naam gereageerd :D :P... Ja ik log nooit uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Mis ik iets hier? ;)

En zolang ik geen plaatjes zie van die Unreal 3 engine is het voor mij allemaal onzin en PR praat. (Ja ook van Gayspot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 14:34

edward2

Schieten op de beesten

Upke dupke schreef op 25 maart 2004 @ 15:50:
Mis ik iets hier? ;)

En zolang ik geen plaatjes zie van die Unreal 3 engine is het voor mij allemaal onzin en PR praat. (Ja ook van Gayspot)
Ja met zo'n bericht kun je alle kanten op, we zullen moeten afwachten totdat een onafhankelijke site deze bencht.

[ Voor 4% gewijzigd door edward2 op 25-03-2004 17:01 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/editorial/cebit2004-2/day2-04.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door roedie op 25-03-2004 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 02:42
Voor de verandering eens een stevige koeler op een Ati-reference model. Aan de andere kant... dit impliceert een behoorlijke warmteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
noujah, geen molex connector, nVidia heeft er 2.... Gewoon XT koelertje gejat.. Hoop wel dat ze er wat origineels op zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Zoals al eerder gezegd is deze koeler van Alu. High end kaarten hebben normaal een koperen koeler, dus ik geloof niet echt dat dit de R423 is. Lijkt mij eerder een PCI express versie van de R360 generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Klopt oc4ever, daarbij is hij relatief erg klein voor een highend kaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Laatst online: 18:03
roedie schreef op 25 maart 2004 @ 17:53:
noujah, geen molex connector, nVidia heeft er 2.... Gewoon XT koelertje gejat.. Hoop wel dat ze er wat origineels op zetten :P
Uhm die pics van de nv40 is agp dus erg subjectief aangezien apg minder stroom levert als pci express en deze kaart is een 9800 serie nog is en geen r420 en je deze al vergelijkt met een nv40 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nogmaals voor de duidelijkheid, dit is geen R420, maar een RV380 (dus een RV360 op basis van PCI Express) van GeCube. Deze cooler gebruiken ze ook al op hun overgeklokte Radeon9600XT. Zie ook hier: http://www.gecube.com.tw/files/product/GC-R96XTG-C3_wb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door CJ op 25-03-2004 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

stunter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie physics, met die tonnetjes en die lijken op die spiezen enzo. Ziet er erg netjes uit ja. Wanneer is de release? Eind dit jaar toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 89305 op 26-03-2004 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

ATI prepares Counter Strike papers for Radeon 420XT.

The Inquirer denkt dus dat er bij de R420XT een coupon bij zal zitten voor Counter-strike 2. Of hier ook Half-Life 2 bij hoort wordt niet verteld. Het kan dus goed zijn dat CS2 een stand alone versie gaat worden.

http://www.theinquirer.net/?article=14979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Voorlopige Unreal Engine 3 perf van de R420op GDC?:
When visiting Epics meeting room at GDC I got the chance to see their new engine on NV40 and R420.

It looked like they were showing NV40 at 640x480 and it was very choppy with very low detail.

I was very impressed with R420 as it was obviously running with a much higher framerate and at 1024x768 or higher. The details in the models was much higher and it was very smooth. The only issue I notice were some minor artifacts which Epic put down to 24-bit FP.

It was very cool to see both parts but the R420 was by far the more impressive of the two. Epic claimed they are both equal in performance but would not show me their FPS counter. I believe this was NV marketing dollars speaking because I spent 20 minutes viewing each showing and the delta was clearly evident.

Anyone else here get the chance to see both? As far as I could tell ATI is gonna rule!!!
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=11124

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
R420... Bring it on! :)

Dit klinkt in ieder geval veel veelbelovend. Eerst de XNA demo's, toen de Serious Sam 2 engine, nu de UT3 engine die soepeler loopt op R420 dan op NV40... Tel daarbij op de uitspraken van Terry Makedon dat we niet teleurgesteld zullen zijn in R420, zelfs nadat de geruchten over de 16x1 config van de NV40 op gang kwamen...

En als het gerucht van The Inq ook nog waarheid blijkt dat Counterstrike 2 gebundeld gaat worden, dan hebben ze wel een hele sterke troef in handen, want CS1 is nog altijd de nummer van meest online gespeelde games, iets waar Doom 3 nooit aan zal kunnen tippen gezien je Doom 3 maar met 4 spelers max online kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 21:19

SG

SG surft naar info hardewaren

Blijkbaar is nVidia nog steed favoriet bij velen en wordt het al snel overHyped.

Op zich is het ene knap staaltje van nVidia als het werkelijk 2x zo snel wordt want dat is ene prestatie op zich.
Net als de nV30 die op 400Mhz ook een heel stuk sneller is dan de vorige generatie.

Maar ja als ATI daar overheen gaat valt het allemaal in hun shaduw. Dus het moest dan maar op 500hz met alle neven effecten.

Ondertussen moet men toch door hebben dat nVidia niet beter maar ook niet minder is dan ATI net als dat verafgoden van 3DFX ze zijn de pioneers dat maakt ze niet beter dat geeft ze hooguit voorsprong die niet te houden is.

Heb dat stukje ook gelezen op beyond en ja het geeft je al ene vermoeden maar zoals ik zie hoe nVidia aankloot dan denk ik eerder het kan nog beter zijn want hoe lang heeft nVidia niet gehad om de nV3x driver op pijl te krijgen wat dx9 performance betreft.

Ik vermoed dat het een driver probleem is en dat het Alfa vs BEta drivers is.

Produkt releases lopen nooit synchroon en dat zal met driver status dito zijn.

Dus het zegt niks kan nog alle kanten op

Zoals sommige geruchten houd ATI de R420 achter de hand en wacht op nVidia zet.

Dit houd in dat ATI ook met de drivers in een verder stadia zou kunnen zitten.

Zoals wat vaker is gebeurt nV released de next gen aTI Folows next king nV snel daarop met driver release .......

Ik zie wel wie boven op komt te drijven wat relevant is als je ene high-end kaart wil kopen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ATi introduceert de Radeon9550

Afbeeldingslocatie: http://www.hardspell.com/newsimage/200432816195151769.jpg

De Radeon9550 wordt de nieuwe DX9 budget lineup and staat hiermee regelrecht tegenover de FX5200. De kaart is als ik het goed heb gebaseerd op RV350 (volgens 1 site op de RV350LX).

Core: 250 Mhz (alhoewel 1 site van 270 spreekt)
Mem: 200 Mhz DDR

Afbeeldingslocatie: http://www.hardspell.com/newsimage/200432816154369906.jpg

In de laatste gelekte ATi drivers werd al melding gemaakt van de Radeon9550, maar nu is het dus officieel. De eerste berichten zeggen dat deze kaart alleen in Azie wordt uitgebracht, maar de verwachting is dat de rest van de wereld ook kennis mag gaan maken met de Radeon9550.

Zie ook topic:
http://babelfish.altavist...2041.html&lp=fr_en&tt=url
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=11130
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20040328022222.html
nieuws: ATi voegt Radeon 9550 toe aan assortiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Jammer dat ze nu met 50 series gaan werken. Radeon 9300 of 9400 had ik logischer gevonden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Thund3r schreef op 30 maart 2004 @ 09:14:
Jammer dat ze nu met 50 series gaan werken. Radeon 9300 of 9400 had ik logischer gevonden.
Ik denk dat het vooral komt omdat nVidia de FX5500 heeft. Mensen neigen er toch naar om series met elkaar gelijk te trekken en te vergelijken. Zo dachten velen dat de FX5800 sneller was dan de Radeon9700, en dat de FX5950 sneller is dan de Radeon9800-serie. Idem dito voor de FX5700 vs Radeon9600-serie, en dat allemaal puur door de 'hogere' nummering.

Het is denk ik ook een beetje een spelletje. nVidia doet flauw door haar 'goedkope' varianten XT te noemen, en hun snellere producten FX5x50 te noemen. Nu doet ATi hetzelfde maar dan omgekeerd door hun goedkopere varianten 9x50 te noemen.

En volgens mij is de 9550 best een redelijk goed presterend kaartje voor z'n prijs. Als het echt op de RV350(LX) gebaseerd is, dan moet het vrij goed over te klokken zijn naar bv Radeon9600 levels. En voor $70 heb je dan toch nog een vrij redelijk kaartje die in ieder geval beter zou moeten presteren dan het product van de concurrentie in hetzelfde prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

CJ schreef op 30 maart 2004 @ 09:47:
[...]

Ik denk dat het vooral komt omdat nVidia de FX5500 heeft. Mensen neigen er toch naar om series met elkaar gelijk te trekken en te vergelijken. Zo dachten velen dat de FX5800 sneller was dan de Radeon9700, en dat de FX5950 sneller is dan de Radeon9800-serie. Idem dito voor de FX5700 vs Radeon9600-serie, en dat allemaal puur door de 'hogere' nummering.
idd daar heb je wel een punt, dan zouden we al door kunnen speculeren:

9750? 9850? De RV380 zal ook nog een naam moeten krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pubbert op 30-03-2004 09:55 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Niet op voorraad.