oeLangOetan schreef op 21 april 2004 @ 20:29:
[...]
Nee, eigenlijk
was het grootste verschil dat PS3 kan samenwerken met VS3 (en PS2 niet met VS3). Op b3d heeft iemand een beta van directx9c onderzocht en hij heeft gevonden dat ps2 nu toch werkt met ps3 (met REFRAST)! Dat is eigenlijk het bewijs dat ATi bij ps2 ging blijven en vs3 vertex shaders ging gebruiken.
Er zijn nog verschillen (vooral in de registers) maar die kunnen geen groot probleem zijn voor ATi, de registers waren btw toch het grootste probleem van nVidia(nv3x)! PS3 vraagt ook voor centroid sampeling (zie 3dcenter.de voor meer info) en nog meer lekkers maar het grootste stuk daarvan zit waarschijnlijk al in de R3xx hoewel niemand zonder nda dat heel precies weet.
BTW, de R3xx is slechts in 2(van de 17

) stappen FP24, in de rest is hij helemaal FP32. Dat was volgens DB een zet van ATi om indien nodig toch nog FP32 te kunnen leveren met de R3xx. Het kan dus zijn dat de stap naar FP32 bij de R420 kleiner is dan verwacht, who knows?
De precisie wordt bepaalt voor de meest onnaukeurige stap maar in de R3xx worden de meest precisie gevoelige stappen gedaan in FP32 waardoor de kwaliteit toch hoger is dan een pijplijn die volledig FP24 is.
Weer een beetje tot rust gekomen?
Thx voor je uitleg.
De echt meer technische kanten van de huidige gpu's zijn best lastig te volgen voor leken. Op fora als B3D lopen vast hele capabele mensen rond maar het is ook een kakafonie van meningen als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat veel mensen echt weten hoe het zit, dat is zo ingewikkeld en afhankelijk van kennis van chips/drivers en hoe e.e.a. in spelen zit verwerkt dat het voor een leek bijna niet te beoordelen is.
Ik ben dan ook genoodzaakt om me op zoveel mogelijk verschillende reviews te verlaten.
Reviews waarin benches van mijn favoriete games zitten met "timedemo's"die niet makkelijk te voorspellen zijn door de driverontwikkelaars van ATI en nVidia.
En waarin met name screenshots worden vergeleken.
Op die manier hoop ik de juiste afweging te maken.
Zaken als PS3 en PS2 zijn wel dingen waarvan de functionaliteit is vastgelegd in documenten. Simpel: PS3 kan in principe meer dan PS2. Of dit er in de praktijk ook uitkomt probeer ik dan uit die benches en screenshots te halen.
CJ schreef op 21 april 2004 @ 20:50:
Omg omg omg!!
HL2 op R420:
[
afbeelding]
Far Cry op R420:
[
afbeelding]
Notice fps...
Bron:
http://www.pclab.pl/print9725.html
Het is in het pools... maar wat er kortweg in staat is dat R420 veel sterker lijkt dan NV40, dat er veel benchmarks werden getoond in populaire games die een groot voordeel voor R420 ten opzichte van NV40 lieten zien. En Tomb Raider AOD schijnt in High resolution bijna 70% sneller te zijn dan NV40....
Als ze daar dus echt alles op hi res hebben gedraaid dan is 68fps in Far Cry best indrukwekkend....

Het ziet er mooi uit !
Ik denk dat ik voor die kaart ga die in Spelen als Far Cry en andere nextgen spelen de meeste FPS en beeldkwaliteit haalt.
Resoluties als 1600*1200 gebruik ik eigenlijk niet want daarvoor vind ik mijn scherm wat te klein. Mijn uitgangspunt is 1280*1024 met zoveel mogelijk AA en AF bij een hele goede framerate. 1024*768 is voor mij geen maatstaf meer. Tov 1024*768 vind ik 1280*1024 echt duidelijk veel mooier en prettiger & je krijgt weer wat AA kado.
Prestatiewinst in huidige spelen als BF1942 enzo interesseren me minder omdat
die al prima draaien op mijn 9800pro en daar gaan zowel ATI als nVidia sowieso vast wel overheen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Help!!!! op 21-04-2004 21:29
]