JazzySOB schreef op 04 juni 2004 @ 04:53:
[...]
Leuke test, maar ik denk niet helemaal representatief. Zo te zien hebben de lenzen ieder op een ander punt gefocussed. Wanneer ik kijk bij de foto van de Nikkor, dan is deze het scherpst bij het gele bord "uur oto"

Maar bij de bladeren en de bakstenen muur op de linkerachtergrond is hij onscherper met minder detail. Daar doen beide Sigma's het beter, die vervolgens weer onscherper zijn bij het gele bord. Ik vind de kleuren van de Nikkor mooier, meer verzadigd en vooral het contrast is veel beter dan van de Sigma's. En tussen de Sigma's onderling lijkt de APO iets meer te winnen aan detail aan het eind, maar is bij de non-APO het gebied rechts ter hoogte van de donkergrijze gevel en daaronder het zwarte raam onder de rood/blauwe vlag weer scherper wat mij wederom het vermoeden geeft dat de lenzen niet op hetzelfde punt gefocussed zijn. Dat is jammer, want zo kun je onmogelijk een goede vergelijking maken van scherpte en detail.
Thanks for the comments
Ik heb met AF geschoten, en elke keer op hetzelfde punt gefocust (het Katmandu bord). Het is daarom inderdaad opvallend dat delen van de foto waarop niet gefocust is zo verschillend eruit zien. Ik zal toch meestal met AF schieten, dus ik vind de resultaten wel significant; zelfde omstandigheden, zelfde instellingen.
De Sigma APO is overall het scherpst denk ik, zowel op het focuspunt als daaromheen (met name de muur en de bladeren. Dat de gele vlag daarop minder scherp is vind ik niet erg, daarop had ik ook niet gefocussed. De gewone Sigma vind ik puur zwak; minder scherp dan de Nikkor en fletse kleuren. Dat laatste is ook het punt met de APO lens; qua scherpte de beste m.i., maar qua kleur vind ik de Nikkor veel mooier.
Het is jammer dat de foto's uit de hand zijn genomen en verschillende diafragma waarden zijn gebruikt. Bij een dergelijke vergelijkingstest is het beter om vanaf statief te fotograferen en manueel scherp te stellen op een vast punt. Maar gebaseerd op deze test zou mijn voorkeur uitgaan naar de Nikkor vanwege het betere contrast en mooiere kleurweergave. Jammer dat de Nikkor 70-300 ED D niet meedeed, maar die zou waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde hebben gepresteerd als de "G" Nikkor, omdat het enige verschil het toepassen van een LD glaselement is waardoor de lens iets beter gecorrigeerd is voor CA, en is bovendien de bouwkwaliteit beter door toepassing van metaal i.p.v. plastic in de mount. Als ik dan een keuze zou maken tussen deze vier lenzen, zou het de Nikkor 70-300 ED D worden.
Ik zal vrij veel tele uit noodzaak met de hand moeten schieten, dus opnieuw denk ik dat dat de vergelijking niet schaadt. Het diafragma wel, maar minimaal gezien het verschil. Statief was leuk geweest, maar kon gewoon niet. Manueel scherp stellen was inderdaad een goed idee geweest, maar ook hier denk ik dat het de vergelijking niet erg veel schaadt.
De D lens heb ik niet getest omdat ik van velen hoor dat deze niet significant beter presteert dan de G, maar hij is wel 100 euro duurder dan de Sigma APO lens. Ik denk echter dat ik hem toch nog wel ga testen, omdat ik nu een keuze moet maken tussen goede kleuren en contrast bij de G lens of meer scherpte maar ook mindere kleuren (wel deels te corrigeren, maar liever niet natuurlijk) en een aanzienlijke zwaarder prijskaartje bij de APO. Als de Nikkor D lens zowel goede kleuren en een stukje scherper is, dan is hij het extra geld m.i. wel waard, dan hoef ik nl. geen compromissen te doen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.