Nikon D70 en Nikor 18-70/3.5-4.5 (inclusief specs en pics)

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.246 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pool69
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 02:49
Ik heb een vraag omdat ik van analoog nikon f401x over wil naar de D70 en totaal geen ervaring heb met een digicam.
Bij mijn camera heb ik 2 lenzen een nikor 35-70mm /3.3-4.5 en een groothoek sigma super wide 24mm 1:2.8 .
Nu is mijn vraag zijn deze goed voor een digi en,is het verstandig om de kitlens daar aan toe te voegen of een andere lens?
Ik ben na veel lezen het spoor een beetje kwijt.

Nu heb ik begrepen dat de crop factor 1.5 betekend dat tov. 35mm film de lens hetzelfde beeld op de sensor geeft maar dan 1.5* zo klein waardoor veel detail verloren gaat.
En om de zelfde foto to kunnen maken moet ik dan verder van het te fotograveren object gaan staan.
mocht dit niet kloppen graag verbeteren.

ik mag bij de fotozaak waar ik de camera haal wel eerst kijken hoe mijn lenzen het doen met de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27
Nu heb ik begrepen dat de crop factor 1.5 betekend dat tov. 35mm film de lens hetzelfde beeld op de sensor geeft maar dan 1.5* zo klein waardoor veel detail verloren gaat.
En om de zelfde foto to kunnen maken moet ik dan verder van het te fotograveren object gaan staan.
mocht dit niet kloppen graag verbeteren.
Je verliest geen detail, maar je lens gedraagt zich alsof het een 50mm lens is (35 *1,5 is ongeveer 50). M.a.w. je verliest wat groothoek, maar geen detail.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:40:
[...]

blackstoned, kun je die foto's posten. Ik ben heel benieuwd hoe die groen tint zich voor doet.
Zou ik best willen, echter alleen al de RAW bestand is al 5,4 mb
zullen ze niet zo blij mee zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 21:11:
[...]

Zou ik best willen, echter alleen al de RAW bestand is al 5,4 mb
zullen ze niet zo blij mee zijn. ;)
Resizen kan gewoon hoor

Loeibaar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 10:32

Acid_Burn

uhuh

Ik kwam dit tegen, de nikon Coolwalker
linkje naar dpreview over dit produkt

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-nikon.com/uploads/nbv/NikonPro/Oct_03/news_coolwalker.jpg

30gb image tank. Wat het moet kosten kan ik zo snel niet vinden. Bij Konijnenberg stond nog geen prijs en pricewatch kent em niet.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
om en nabij de 600-700 euro. Redelijk duur, maar voordeel: je kan zelfs raw's on-display bekijken. In dat opzicht dus wel weer _erg_ nuttig voor de pro fotograaf (en ook in die klasse geprijst) :) Tevens zijn (volgens vertegenwoordiger) de canon CRW rawfiles geschikt om te viewen op het apparaat, waardoor ze ook gaan verkopen aan de canonians :)

[ Voor 29% gewijzigd door HunterPro op 21-05-2004 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YES
voor 1100 Eurootjes ligt het geval prima in mijn handen
met kitlens+ 2 filters ( 1 uv en 1 pola) en 256 mb card.

ik zoek de zon op...en de zonzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
Heb een vraagje...

Kun je zo'n Canon EF Lens ook op de Nikon D70 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

Nee, Nikon en Canon gebruiken een andere vatting. Die zijn dus niet uitwisselbaar.

Dat is ook de reden dat mensen die nu een Nikon hebben eerder een nieuwe Nikon kopen dan een nieuwe Canon en andersom. Hun glas is immers niet meer te gebruiken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 17:38

YellowCube

Wait...what?

ben van de week een paar dagen op stap geweest in Noorwegen en er zijn een aantal dingen die me opvallen aan het ding:

- makkelijk stof op de sensor. Iemand een argument waarom ik geen mini fietspomp mee zal nemen om dit probleem op te lossen? (blaasbalgjes zijn vaak net te zwak en busjes met perslucht zullen allicht ok zijn, maar het risico van een plotselinge "squirt" met water vind ik wat te groot)
Het gemak waarmee het stof in de camera komt is mij trouwens net iets te groot. Ik bewaar&vervoer het ding zo stofvrij mogelijk en toch heb ik last van stof en dus stippen op de camera.

-Ik ben erachter dat voordat je foto's gaat maken dat je dan even het vaste rijtje witbalans, iso en colorspace moet checken. Heb nu dus vier dagen lang op iso1000 lopen schieten. :/ We hadden vrij zonnige dagen en dan krijg je dus vrij korrelige foto's en harde contrasten. Lang niet in alle gevallen mooi om te zien.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dante, waar heb je voor dat mooie prijsje van 1100 Eurootjes de D70 met kitlens+ 2 filters ( 1 uv en 1 pola) en 256 mb card bemachtigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Laatst online: 24-09 21:46
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 16:22:
Dante, waar heb je voor dat mooie prijsje van 1100 Eurootjes de D70 met kitlens+ 2 filters ( 1 uv en 1 pola) en 256 mb card bemachtigd?
Dat zou ik ook wel eens willen weten :) , want naar mijn is er maar heel moeilijk aan te komen aan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NY Ritz photo
een vriend ging er naar toe en hij heeft dit "geregeld"

was ook niet echt in overvloed daar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee waar in Nederland de D70 + 18-70 kit nog (direct) verkrijgbaar is?

Thanks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

^^mediamarkt al eens geprobeerd?

tot nu zie ik het ding elke keer staan als ik er langsloop (rotterdam).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Ik heb het topic zo'n beetje doorgespit en kwam tot de conclusie dat er niemand interesse heeft in de 28-80 kit... hoe komt dat ? Dit is toch ook een goede lens, en het is nog een grote honderd euro goedkoper dan de 18-70.

Waarom kiest iedereen voor de 18-70 ?

nikszolekkeralss.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Omdat als je de 28-80 hebt door de cropfactor van 1,5 in feite een 42-120 lens hebt en dus je groothoek opties mist van de 18-70 die dan effectief 27-105 word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:16

Neo

En hoe is de kwaliteit van de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand van jullie ervaring met de D70 in combinatie met de Sigma AF 55-200/f4-f5.6 DC lens?
Is de kans op vignetting bij deze combinatie denkbaar?
Graag jullie reaktie, ik heb namelijk zo'n lens besteld voor mijn D70.
Thanx. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 10:34
likkepot schreef op 26 mei 2004 @ 20:31:
Ik heb het topic zo'n beetje doorgespit en kwam tot de conclusie dat er niemand interesse heeft in de 28-80 kit... hoe komt dat ? Dit is toch ook een goede lens, en het is nog een grote honderd euro goedkoper dan de 18-70.

Waarom kiest iedereen voor de 18-70 ?
Omdat je dan een belabberde groothoek krijgt en omdat de 28-80 ongeveer de slechtste Nikon lens is welke ooit gemaakt is. De D70 met 28-80 is trouwens geen echte kit, maar word door winkeliers zelf samengesteld omdat de D70 body wel leverbaar is, maar de officiele kit (met 18-70) bijna niet.
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:15:
Heeft iemand van jullie ervaring met de D70 in combinatie met de Sigma AF 55-200/f4-f5.6 DC lens?
Is de kans op vignetting bij deze combinatie denkbaar?
Graag jullie reaktie, ik heb namelijk zo'n lens besteld voor mijn D70.
Thanx. _/-\o_
DC lenzen worden speciaal gemaakt voor digitale camera's, dus vignetering zou ik me niet al teveel druk om maken. Voor de rest ken ik persoonlijk die lens niet.

Heb het even nagezocht (op de sigma site):
*Digital cameras having image sensors larger than APS-C size, and 35mm cameras, should not be used with these lenses. If such cameras are used, severe vignetting in the images may result. * The angle of view varies depending on the camera the lens is mounted on.

Een D70 heeft een APS-C size sensor, geen probleem dus.

[ Voor 48% gewijzigd door Mark op 26-05-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 10:20:
Iemand enig idee waar in Nederland de D70 + 18-70 kit nog (direct) verkrijgbaar is?

Thanks..
Ik kreeg net een folder van Foto klein binnen. En daar staat de nikon D70 in voor 1099,-. Maar er staat niet bij of dat de kit is.
Ik morgen zelf even loeren of dat zo is. Ik hoop van wel, want dan heb ik een nieuwe camera. :D

Linkje: http://www.fotoklein.nl/
Als je naar aanbiedingen gaat, kopje actiekrant, daar staat hij in :)

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
bultoog schreef op 27 mei 2004 @ 20:39:
[...]

Ik kreeg net een folder van Foto klein binnen. En daar staat de nikon D70 in voor 1099,-. Maar er staat niet bij of dat de kit is.
Ik morgen zelf even loeren of dat zo is. Ik hoop van wel, want dan heb ik een nieuwe camera. :D

Linkje: http://www.fotoklein.nl/
Als je naar aanbiedingen gaat, kopje actiekrant, daar staat hij in :)
Ga er maar vanuit dat het de losse body is. Die is trouwens op veel plaatsen gewoon leverbaar. De officiele kit is practisch niet aan te komen, dus lijkt het me sterk dat Foto Klein deze in de aanbieding heeft (en al helemaal niet voor die prijs).
Voor de mensen welke graag een D70 willen kopen kunnen ook eens kijken om gewoon een losse body te kopen met daarbij een fatsoenlijke losse lens. De combinatie D70 + Tamron 28-75 Di XR heb je voor 1450 euro bij Konijnenberg. Deze combinatie is misschien wel 50 euro duurder en je komt onderaan wat tekort aan groothoek, maar je hebt wel een kwalitatief betere en lichtsterkere lens als de kitlens is. In de toekomst kun je dit nog aanvullen met een Sigma 15-30 of een Tamron 17-35, zo heb je veel beter glas als dat de kitlens. Verder leer je alvast dat een dSLR willen gebruiken veel geld kost en blijft kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ook een!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vandaag gekocht op m'n werk met de 18-70 lens en verder had ik al de 50-1.8 en de 75-300 ED lens.......... :)

Yeah I LIKE IT !!!!!! _/-\o_ :*) :9 :P :7 :9~ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Mark schreef op 27 mei 2004 @ 21:35:
[...]

Ga er maar vanuit dat het de losse body is. Die is trouwens op veel plaatsen gewoon leverbaar. De officiele kit is practisch niet aan te komen, dus lijkt het me sterk dat Foto Klein deze in de aanbieding heeft (en al helemaal niet voor die prijs).
Voor de mensen welke graag een D70 willen kopen kunnen ook eens kijken om gewoon een losse body te kopen met daarbij een fatsoenlijke losse lens. De combinatie D70 + Tamron 28-75 Di XR heb je voor 1450 euro bij Konijnenberg. Deze combinatie is misschien wel 50 euro duurder en je komt onderaan wat tekort aan groothoek, maar je hebt wel een kwalitatief betere en lichtsterkere lens als de kitlens is. In de toekomst kun je dit nog aanvullen met een Sigma 15-30 of een Tamron 17-35, zo heb je veel beter glas als dat de kitlens. Verder leer je alvast dat een dSLR willen gebruiken veel geld kost en blijft kosten.
Oke, bedankt voor de info. Die tip van die lens neem ik wel mee als ik daar heen ga. Even kijken wat ze me kunnen bieden. En dat het veel geld kost, wist ik al. :)

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark schreef op 26 mei 2004 @ 22:46:
[...]

Omdat je dan een belabberde groothoek krijgt en omdat de 28-80 ongeveer de slechtste Nikon lens is welke ooit gemaakt is. De D70 met 28-80 is trouwens geen echte kit, maar word door winkeliers zelf samengesteld omdat de D70 body wel leverbaar is, maar de officiele kit (met 18-70) bijna niet.

[...]

Hoe kom je aan die wijsheid dat de 28-80 kit-lens de slechtste lens ooit gemaakt is? Heb je daar ervaring mee ofzo? Dat je de groothoek verliest dat lijkt me duidelijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark schreef op 26 mei 2004 @ 22:46:
[...]

DC lenzen worden speciaal gemaakt voor digitale camera's, dus vignetering zou ik me niet al teveel druk om maken. Voor de rest ken ik persoonlijk die lens niet.

Heb het even nagezocht (op de sigma site):
*Digital cameras having image sensors larger than APS-C size, and 35mm cameras, should not be used with these lenses. If such cameras are used, severe vignetting in the images may result. * The angle of view varies depending on the camera the lens is mounted on.

Een D70 heeft een APS-C size sensor, geen probleem dus.
Thanx, dat is geruststellend.............. zat hem al even te knijpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis alleen wel verdomd grappig dat die DX lens die wordt meegeleverd met de kit vol open wel vignetering vertoont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:11:
Tis alleen wel verdomd grappig dat die DX lens die wordt meegeleverd met de kit vol open wel vignetering vertoont!
Weet niet of er een zonnekap bij zit, maar is dit (indien van toepassing) meer vignettering bij met de kap en minder zonder de kap?

Een lens vertoont vaak sneller vignettering bij de grootste opening

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 09:13:
Hoe kom je aan die wijsheid dat de 28-80 kit-lens de slechtste lens ooit gemaakt is? Heb je daar ervaring mee ofzo? Dat je de groothoek verliest dat lijkt me duidelijk.
Deze lens word ook meegeleverd als kitlens bij vele Nikon SLR camera's (F55 tot F80). Ikzelf heb ooit eens een F80 in handen gehad met deze lens en ik vond de AF traag. Verder behoorlijk vignetering en barrel distorsion. Zoek voor de gein die lens maar eens op bij Photozone.de, daar komt hij er niet echt goed vanaf.
Je kunt trouwens ook niet al teveel verwachten van een zoomlens van 75 euro, snap sowieso nog niet eens waarom mensen een body kopen van 1000 euro en daar dan een zoomlens opzetten van 75 euro. Dat is ongeveer hetzelfde als een superdeluxe A-merk dolbyset aanschaffen en er dan 2 speakers aanhangen van 5 euro per stuk (of zoals Hans Teeuwen zegt: Je koopt toch ook geen duur renpaard om daarna te zeggen: Euuuhhhhh stom paard). Net als bij een A-merk audioset de speakers zo'n beetje het belangrijkste zijn is het ook zo dat bij een dSLR de lenzen het belangrijkste zijn. Slechte dSLR's zijn er niet, er zijn alleen maar slechte lenzen.
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:11:
Tsja, het is volgens mij ook practisch niet te doen om een lens te maken met een bereik van 18-70 zonder vignetering te maken. Voor goede lenzen met dergelijke groothoek (17-35 Tamron, 15-30 Sigma, 17-40 Canon, 17-35 Nikkor) zijn net zo duur tot 5 keer zo duur als de 18-70DX lens :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mark op 28-05-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uh ja, maar een DX objectief wordt sowieso speciaal gemaakt voor APS formaat sensors omdat deze objectieven zogenaamd een hogere kwaliteit glas nodig hebben (hoek van inval tot 9 graden oid). Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de objectieven kleiner en lichter te maken zijn. Ik vind het alleen heel frappant dat bij een dergelijk objectief vignetering plaats vind, aangezien DX speciaal voor digitaal gemaakt is. Ik vind dit gewoon een minpuntje aan dit objectief en stiekem ook een fout van Nikon (ze leveren een veel duurdere kitlens dan dat Canon doet, maar deze levert toch vignetering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

Oke eindelijk ik heb nu ook een Nikon D70 met 18-70 lens!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 03-10 12:35

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 16:00:
Uh ja, maar een DX objectief wordt sowieso speciaal gemaakt voor APS formaat sensors omdat deze objectieven zogenaamd een hogere kwaliteit glas nodig hebben (hoek van inval tot 9 graden oid). Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de objectieven kleiner en lichter te maken zijn. Ik vind het alleen heel frappant dat bij een dergelijk objectief vignetering plaats vind, aangezien DX speciaal voor digitaal gemaakt is. Ik vind dit gewoon een minpuntje aan dit objectief en stiekem ook een fout van Nikon (ze leveren een veel duurdere kitlens dan dat Canon doet, maar deze levert toch vignetering).
ja 'gewone' analoge objectieven laten ook het licht onder grotere hoeken doorkomen omdat het voor film niet uitmaakt, maar aangezien de beeldchips bijna alleen licht accepteren dat vrijwel recht van voor komt zijn die speciale objectieven dus aan te raden :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark schreef op 28 mei 2004 @ 15:03:
[...]

Deze lens word ook meegeleverd als kitlens bij vele Nikon SLR camera's (F55 tot F80). Ikzelf heb ooit eens een F80 in handen gehad met deze lens en ik vond de AF traag. Verder behoorlijk vignetering en barrel distorsion. Zoek voor de gein die lens maar eens op bij Photozone.de, daar komt hij er niet echt goed vanaf.
Je kunt trouwens ook niet al teveel verwachten van een zoomlens van 75 euro, snap sowieso nog niet eens waarom mensen een body kopen van 1000 euro en daar dan een zoomlens opzetten van 75 euro. Dat is ongeveer hetzelfde als een superdeluxe A-merk dolbyset aanschaffen en er dan 2 speakers aanhangen van 5 euro per stuk (of zoals Hans Teeuwen zegt: Je koopt toch ook geen duur renpaard om daarna te zeggen: Euuuhhhhh stom paard). Net als bij een A-merk audioset de speakers zo'n beetje het belangrijkste zijn is het ook zo dat bij een dSLR de lenzen het belangrijkste zijn. Slechte dSLR's zijn er niet, er zijn alleen maar slechte lenzen.
Hmmm, met andere woorden had ik beter 75 eurie kunnen besparen en gewoon een losse body moeten kopen met een 'goede' lens. 8)7

Maar zou het kunnen zijn dat de kit-lens misschien minder vignetering en barrel distortion heeft bij dSLR's? Want dat lijkt mij niet ondenkbaar, omdat de CCD van dSLR's kleiner is dan het beeld op de film van 'analoge' 35mm SLR's. Gezien dit ook voor komt bij digitale lenzen die op een analoge SLR gebruikt worden. Of zit ik nou te bazelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Let wel dat de 28-80mm lens waar jullie het over hebben de G-versie is. Ik heb zelf namelijk de D-versie en die was een stuk beter.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Ralph Smeets schreef op 29 mei 2004 @ 18:39:
Let wel dat de 28-80mm lens waar jullie het over hebben de G-versie is. Ik heb zelf namelijk de D-versie en die was een stuk beter.
De D uitvoering was volgens mij ook 2 keer zo duur als de G serie is welke ze nu leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BaRF schreef op 29 mei 2004 @ 08:36:
[...]

ja 'gewone' analoge objectieven laten ook het licht onder grotere hoeken doorkomen omdat het voor film niet uitmaakt, maar aangezien de beeldchips bijna alleen licht accepteren dat vrijwel recht van voor komt zijn die speciale objectieven dus aan te raden :P
Disagree, fabrikanten doen vermoeden dat de DX objectieven beter zijn dan niet DX op digitaal, maar ik zou liever een 24-85 ED hebben dan de standaard 18-70 DX ED. Juist omdat een kleinbeeldobjectief teveel uitlicht en daarom alleen het middendeel van het objectief gebruikt! En uiteraard geen vignetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Inderdaad, de kans op vigenetering is een stuk kleiner met een niet DX-lens dan met een DX-lens.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterkter nog ik denk niet dat er objectieven zijn voor kleinbeeld die vignetering hebben op een APS formaat sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 00:06:
Sterkter nog ik denk niet dat er objectieven zijn voor kleinbeeld die vignetering hebben op een APS formaat sensor.
Jawel hoor, de Nikkor 70-300 G
Vertoont vignettering op de grootste opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Karlok[JY-616] schreef op 31 mei 2004 @ 11:04:
[...]

Maar volgens mij is de vignettering met dat objectief op een APS-formaat sensor een stuk minder dan op 35mm. Het beeldoppervlak van de sensor is gewoon kleiner, dus de vignettering bevindt zich verder in de hoeken (grotendeels buiten beeld).

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Karlok[JY-616] schreef op 31 mei 2004 @ 11:04:
[...]

Hmm die lens heb ik toevallig.. nog geen vignettering gezien op mijn D70 daarmee. Mischien nog maar eens mee testen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kan iemand mij een goed programma aanraden om een grote verzameling foto's te browsen en ook te bewerken? PictureProject van Nikon is me te beperkt, en ImageReady maakt van mijn files van 2500Kb na bewerking files van 800Kb, dus daar lijkt een hoop data verloren te gaan (jpg).

Ik heb IRFanview, maar dat heeft niet de 'makkelijke' opties als auto-enhance, free rotate, crop en autolevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij enkele van mijn eerste foto's gemaakt op Schiphol met mijn D70... met mijn 70-300 ED lens! Verder heb ik de 18-70 en een vaste 50 1.8 lens... :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-3.jpg

ENJOY! :7

Deze camera is echt DOPE!! _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 21:55
Met Jasc Paint Shop Pro kun je per directory browsen en daarna de gewenste foto meteen bewerken door erop te klikken. ik vind het een erg makkelijk en fijn programma met toch heel veel mogelijkheden. Versie 8.10 is de laatste en is stabiel.

Wat betreft de 18-70 kitlens het volgende. Je bent een dief van eigen portemonnee als je de kitlens er niet bij neemt. Door hem als kit met de camera te nemen is de lens namelijk een stuk goedkoper dan dat deze normaal zou zijn. Het is bovendien een echte ED-lens met 3 ED (Extra low Dispersion glass)glaselementen. Veel reviewers waaronder Phil Askey van DP-Review zijn lovend over de lens. Er is inderdaad in de uiterste groothoekstand wat (schaduw)vignetting zichbaar, zodat de uiterste hoeken iets donkerder worden. Dit is echter na 1 stop defragmenteren verdwenen en heb je een haarscherpe lens volgens de reviewers. Ook de vele gebruikers op het "Nikon SLR Lens Talk" Forum (aanrader!) zijn er erg enthousiast over. En het is een feit dat er in dat bereik gewoon geen alternatief is, zeker niet voor de relatief gezien belachelijk lage prijs die je voor deze ED-lens moet betalen wanner deze gekocht wordt met de camera.

Ik zit momenteel voor een vakantie in Portugal voor vier weken en ga 7 juni weer terug en ga dan ook zeker de D-70 kit kopen. Het is dé camera waar ik op gewacht heb en een waardige opvolger voor mijn huidige Olympus C-2100 UZ (UZI) digitale camera. Uiteraard wil ik hier een grote CF-kaart bij kopen en denk hierbij aan een 1Gb kaartje van Kingston omdat die in de pricewatch wel erg goedkoop zijn. Het vreemde is dat Kingston met PC geheugen een hele goede reputatie heeft en ook erg duur is, maar in Compact Flash is het de goedkoopste 1Gb kaart die er is. Nu is mijn vraag of één van jullie deze kaart al heeft en of het inderdaad een hele langzame kaart is.

Trouwens, wat een hele mooie en redelijk betaalbare aanvulling is op de 18-70 kitlens is de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D zoomlens. Deze heeft ook ED glaselementen en schijnt behoorlijk goed te presteren, zeker voor het geld. Hij kost (gezien bij foto konijnenberg) 319 Euro. Zo heb je het hele bereik met twee lenzen. En omdat het bereik van 70-300mm niet extreem is, blijft de optische kwaliteit redelik goed gezien het geld. Er is ook nog een goedkopere variant zonder ED glas, de "G" variant Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 G maar die moet je nooit kopen (kost 115 Euro) want dat is zonde van je dure camera en kun je beter een Sigma kopen. En als geld niet zo'n rol speelt is de Nikkor AF 80-200/2.8 IF ED D (999 Euro) een ultiem stukje optisch gereedschap ;)

Hopelijk kan iemand wat meer vertellen over de Kingston CF-kaartjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 31-05-2004 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
@ Makadocias

Heb je deze foto's gemaakt met de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D? Zoja dan zou ik heel graag de bovenste foto (met al die vliegtuigen achter elkaar) in vol formaat van je willen hebben om hem eens goed te bestuderen omdat ik ook van plan ben deze lens bij de kit te gaan kopen. En is die foto in de uiterste zoomstand (300mm) gemaakt? Als je hem misschien hier kunt uploaden zou ook mooi zijn.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 31-05-2004 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 22:25:
Hierbij enkele van mijn eerste foto's gemaakt op Schiphol met mijn D70... met mijn 70-300 ED lens! Verder heb ik de 18-70 en een vaste 50 1.8 lens... :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ENJOY! :7

Deze camera is echt DOPE!! _/-\o_
ziet er scherp uit.

more :P
AMD user schreef op 29 mei 2004 @ 08:12:
Oke eindelijk ik heb nu ook een Nikon D70 met 18-70 lens!!!
kun je es wat foto's posten aub? :)

[ Voor 90% gewijzigd door Silent Thunder op 31-05-2004 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al deze foto's heb ik gemaakt met mijn 70-300 ED lens....
De reden daarvoor is dat ik de meeste vliegtuig-foto's maak met deze lens.
Alleen heb ik voor bepaalde vliegtuig-foto's de 18-70 lens aangeschaft (of als ze dicht aan de gate staan op mijn werk = Schiphol) en om mensen te fotograferen en die lens heb ik tot nu toe nog niet echt gebruikt maar hij is echt meesterlijk.....

Anders had ik wel alleen de body gekocht! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ok, maar is er een mogelijkheid dat ik op de één of andere manier de bovenste foto in vol formaat kan bekijken? Ik kom trouwens ook regelmatig op schiphol voor m'n werk (KLM is een klant van ons ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

By request! :*)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-4.jpg *

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pv.mak/NikonD70-7.jpg

En die voorgaande foto's met die MD11 vooraan en dan Northwest kan ik anders wel "origineel" mailen..... (is geen 6MP)

*de 1e foto is met een 80-200 2.8 gemaakt.... :9 even geleend :*)
de andere gewoon dus met mijn eigen lens de 70-300 ED

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kan aan mij liggen, maar op sommige sites (naam even kwijt) wordt de 70-300 ED zwaar afgeraden omdat hij weinig beter presteert dan de G lens. Die laatste heb ik bij BHPhotoVideo in NYC van de week kunnen testen, en ik vond het drie keer niks. Ben dus nog steeds op zoek naar een leuke goedkope tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 23:31:
By request! :*)

[afbeelding] *

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En die voorgaande foto's met die MD11 vooraan en dan Northwest kan ik anders wel "origineel" mailen..... (is geen 6MP)

*de 1e foto is met een 80-200 2.8 gemaakt.... :9 even geleend :*)
de andere gewoon dus met mijn eigen lens de 70-300 ED

:)
Wat een kamper foto's joh ;)
Wat kost jou die 80-200 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Ye Greate'96 schreef op 01 juni 2004 @ 08:32:
[...]

Wat een kamper foto's joh ;)
Wat kost jou die 80-200 ?
De 80-200 Heeft ie geleend, ik heb een Sigma 70-200 f/2.8 EX APO HSM in bestelling staan, voor mijn D100. € 735.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat je bij de meeste online store op dit moment minimaal 2 tot 4 weken moet wachten voordat je een D70 kit kan kopen 8)7 iemand nog goede alternatieve voor de 18-70 lens? Dan koop ik wel een losse body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Iemand misschien mijn Nikkor 70-300G kopen?
Heb deze lens vervangen door de Nikkor AFS 70-200 VR :9 :9, dus de 70-300G gebruik ik toch niet meer.

Heel zacht prijsje uiteraard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Dr. Strangelove schreef op 31 mei 2004 @ 22:01:
Kan iemand mij een goed programma aanraden om een grote verzameling foto's te browsen en ook te bewerken? PictureProject van Nikon is me te beperkt, en ImageReady maakt van mijn files van 2500Kb na bewerking files van 800Kb, dus daar lijkt een hoop data verloren te gaan (jpg).

Ik heb IRFanview, maar dat heeft niet de 'makkelijke' opties als auto-enhance, free rotate, crop en autolevels.
Acdsee 6

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 80-200 2.8 kost iets van 1300 uit m'n hoofd...........
Vandaar dat ik 'm even had geleend van de baas.
Gelukkig heeft m'n oom 'm wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

* YellowCube heeft een nieuwe tas voor z'n D70 en glaswerk

Afbeeldingslocatie: http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/S_F-Rover-AW_2.jpg

wel een geschikt ding...onderin ruimte genoeg voor een body met objectief en minstens 3 extra objectieven. Of 2 en dan een hoop andere zooi. Verder bovenin nog een bak ruimte en een uitermate gewiekst systeem voor het vervoeren van een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
De mensen die aan het kijken zijn naar de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D kunnen net zo goed kijken naar de Tamron LD 4.0-5.6/70-300. Volgens een aantal bronnen word de Nikkor namelijk ook gemaakt door Tamron en aangezien de tamron de helft kost van die nikkor (€ 159 bij fotovideostore.nl). Verder zou ik liever doorsparen voor de 70-200 f2.8 of 100-300 f4 van Sigma (of 80-200 Nikkor als je nog iets langer spaart) als mijn geld in dat Nikkor 70-300 objectief steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die 70-300 ED lens.....
Heb 'm al in october 1998 gekocht voor toenmalig 699 GULDEN en nu is veeeeel meer waard dus ik heb 'm gewoon op een goed moment gekocht!

Heel tevreden mee in elk geval! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 11:09:
Die 80-200 2.8 kost iets van 1300 uit m'n hoofd...........
Vandaar dat ik 'm even had geleend van de baas.
Gelukkig heeft m'n oom 'm wel!
Hoe is de 80-200 eigenlijk?? Heb gehoord omdat ie zware onderdelen bevat en SWM heeft best traag is in AF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Karlok[JY-616] schreef op 01 juni 2004 @ 13:35:
[...]

Hoe is de 80-200 eigenlijk?? Heb gehoord omdat ie zware onderdelen bevat en SWM heeft best traag is in AF?
Dat hangt af welke 80-200 het is. Dat ding is er inmiddels in 6 uitvoeringen. Ken Rockwell heeft er ooit eens een stukje over geschreven. Hieruit blijkt dat vooral de AF-S varianten (normale AF-S en de AF-S met VR) zwaar zijn. De laatste AF-D lens is nog redelijk licht en heeft een snelle AF. Voorgaande versies (o.a. de schuifzooms) zijn niet echt heel snel te noemen (check photozone.de ook maar eens).

[ Voor 3% gewijzigd door Mark op 01-06-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

kun je es wat foto's posten aub? :)
Foto's komen eraan maar ik moet eerst even een groter kaartje halen. Ik leen nu het 8MB kaartje van m'n broertje. Maar ik wou de Sandisk Ultra II 512MB kopen maar die is nergens op voorraad. Of weet iemand hier een adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

weet iemand trouwens een goede statief die in een rugzak kan passen?

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

YellowCube schreef op 01 juni 2004 @ 11:20:
* YellowCube heeft een nieuwe tas voor z'n D70 en glaswerk

[afbeelding]

wel een geschikt ding...onderin ruimte genoeg voor een body met objectief en minstens 3 extra objectieven. Of 2 en dan een hoop andere zooi. Verder bovenin nog een bak ruimte en een uitermate gewiekst systeem voor het vervoeren van een statief.
Welke tas is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 12:02:
(Zelf haal ik de 400 foto's bij lange na niet. Vraag me af of mijn oplader wel in orde is. Ik heb het LCD scherm al uitgezet, dus daar ligt het niet aan. Ik probeer juist zuinig te zijn met energieverbruik)
Nog even over die batterij.. Ik heb dus gisteren ruim 400 foto's geschoten op 1 batterij en er is nog niet eens 1 blokje af in het display. Daarbij heeft de camera dus bijna de hele dag aangestaan van 11 tot 5 (minus 2x een half uur pauze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Iemand misschien mijn Nikkor 70-300G kopen?
Heb deze lens vervangen door de Nikkor AFS 70-200 VR , dus de 70-300G gebruik ik toch niet meer.

Heel zacht prijsje uiteraard.
Wat is een zacht prijsje? Ik ga de lens van de week nog eens testen bij Combi en vergelijken met een aantal andere lenzen, maar dan buiten (eerste keer alleen binnen getest, was geen succes), dus als hij dan alsnog bevalt, en the price is right... stuur me anders een berichtje op ICQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Karlok[JY-616] schreef op 01 juni 2004 @ 13:35:
[...]

SWM staat voor Silent Wave Motor. Snelle stille AF dus. :)
Van Ken Rockwell's site:

It focusses 80% as fast as the AF-S 80-200 f/2.8 and costs and weighs less.
Dus de AF 80-200D ED is snel, maar niet zo snel als een AFS/SWM. :)

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 01-06-2004 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
dawg schreef op 01 juni 2004 @ 18:48:
[...]

SWM staat voor Silent Wave Motor. Snelle stille AF dus. :)
Van Ken Rockwell's site:

It focusses 80% as fast as the AF-S 80-200 f/2.8 and costs and weighs less.
Dus de AF 80-200D ED is snel, maar niet zo snel als een AFS/SWM. :)
Oopszz.. eigenlijk ben ik het woord 'geen' vergeten.
Ik bedoelde dus geen SWM, naja whatever.
Dr. Strangelove schreef op 01 juni 2004 @ 18:45:
[...]

Wat is een zacht prijsje? Ik ga de lens van de week nog eens testen bij Combi en vergelijken met een aantal andere lenzen, maar dan buiten (eerste keer alleen binnen getest, was geen succes), dus als hij dan alsnog bevalt, en the price is right... stuur me anders een berichtje op ICQ.
De G lens is nieuw ook niet duur. € 115.- bij konijneberg, excl verzendkosten.

[ Voor 38% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 01-06-2004 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Daarom mijn vraag ook. Bij Combi Lijnmarkt in Utrecht kan ik hem zelfs voor €99 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Dr. Strangelove schreef op 01 juni 2004 @ 19:19:
Daarom mijn vraag ook. Bij Combi Lijnmarkt in Utrecht kan ik hem zelfs voor €99 krijgen.
Bij de Duiker in Zeist durven ze voor deze lens € 299.- te vragen.
Staat er doodleuk op het kaartje iets van Advies verkoopprijs.. € 599 (Iets in die trant), Duikerprijs € 299.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Whehehe... :) Ik was vorige week in New York, en daar probeerde de uitbater van een van de vele vage electronicashopjes me een waardeloze teleconverter voor mijn 18-70 aan te smeren. Een prutsding van een paar tientjes, maar op het doosje stond, geloof het of niet, een prijskaartje van $899. Met wat onderhandelen had ik daar misschien nog wel een paar honderd vanaf geluld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Karlok[JY-616] schreef op 01 juni 2004 @ 19:43:
[...]

Bij de Duiker in Zeist durven ze voor deze lens € 299.- te vragen.
Staat er doodleuk op het kaartje iets van Advies verkoopprijs.. € 599 (Iets in die trant), Duikerprijs € 299.-
Gaat het dan toevallig niet om de D variant ? Vind 299 wel een behoorlijk prijsverschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dat moest haast wel. Konijnenberg is nou ook niet bepaald de goedkoopste en daar kost 'ie 319 Euro. Dus het zal wel de ED versie zijn (staat ook op de lens zelf vermeld overigens).

Maar nog steeds weet ik niet zeker welke telezoom ik er bij ga nemen. De D70 met kitlens natuurlijk wel, dat staat vast :)

De Tamron AF 28-300/3.5-6.3 XR lijkt me trouwens ook een heel mooi lensje. Schijnt een nieuwe techniek te gebruiken. Is relatief lichtsterk in het "normale" bereik en is -voor zijn bereik- enorm kort! Lijkt me erg prettig werken, zo'n kort lensje op de body. Als de scherpte enzo goed is (bereik is wel erg wijd) lijkt me dit een heerlijke lens. Kost bij de konijn 349 euro. Lijkt me een leuk alternatief voor de Nikkor 70-300 4-5.6 ED.

Iemand toevallig al ervaring mee?

[ Voor 54% gewijzigd door Tranquility op 02-06-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
[quote]JazzySOB schreef op 01 juni 2004 @ 23:19:
Dat moest haast wel. Konijnenberg is nou ook niet bepaald de goedkoopste en daar kost 'ie 319 Euro. Dus het zal wel de ED versie zijn (staat ook op de lens zelf vermeld overigens).

Maar nog steeds weet ik niet zeker welke telezoom ik er bij ga nemen. De D70 met kitlens natuurlijk wel, dat staat vast :)

Hmm.. net wat info over de Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II gelezen op DP-Review en daar zijn ze er erg enthousiast over. Een stuk enthousiaster dan over de Nikkor 70-300 4-5.6 ED D die ongeveer evenveel kost. De Sigma schijnt ook drie LD (ED) glaselementen te hebben i.p.v. die ene van de Nikkor, dus is de lens beter gecorrigeerd. Ze hebben ook foto's gepost die met de Sigma gemaakt zijn en die zijn onvoorstelbaar scherp en mooi. Het is ook nog eens een lens met macrofunctie en dat is natuurlijk mooi meegenomen. De lens is in (ripoff)Europa helaas een stuk duurder dan de states en moet hier 279 Euro kosten. Er staat echter niet bij vermeld of dit de nieuwe versie (II) betreft en niet de oude. Nouja, in iedergeval weer wat opties erbij :)

[ Voor 51% gewijzigd door Tranquility op 02-06-2004 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
JazzySOB schreef op 02 juni 2004 @ 00:17:
[...]

Hmm, zie op konijnenberg niet zulke goeie ervaringen staan. Skippen maar :-/
Van alle 10x zooms in die prijsklasse is de Tamron toch echt de beste.....Op DPZ lopen een paar mensen rond die hem ook gebruiken en er ook nog eens zeer tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De Sigma is op Ebay Duitsland voor €197 (plus verzendkosten) te koop trouwens. Gaat al een heel eind richting de prijs in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Acid_Burn schreef op 01 juni 2004 @ 17:59:
[...]

Nog even over die batterij.. Ik heb dus gisteren ruim 400 foto's geschoten op 1 batterij en er is nog niet eens 1 blokje af in het display. Daarbij heeft de camera dus bijna de hele dag aangestaan van 11 tot 5 (minus 2x een half uur pauze).
ben inderdaad ook erg onder de indruk van het stroomverbruik...Alleen is het wel zo als de indicator eenmaal een halfvolle batterij aantoont dat het daarna ook heel snel afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dr. Strangelove schreef op 01 juni 2004 @ 18:45:
[...]

€75 incl. UV-filter en zonnekap. Ding is half jaar oud, en misschien een keer of 10 gebruikt. Geen krassen ofzo, beschermdoppen zitten erbij.

Heb geen ICQ. Mail me ff op xpbleh at hotmail punt com. :)

[ Voor 10% gewijzigd door dawg op 02-06-2004 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Mark schreef op 01 juni 2004 @ 22:14:
[...]

Gaat het dan toevallig niet om de D variant ? Vind 299 wel een behoorlijk prijsverschil :)
Volgens mij is het niet de D variant, ben er al diverse keren langs geweest.
De lens is in het silver, en volgens mij is de D variant niet verkrijgbaar in het silver.

Nu begin ik zelf te twijfelen, zal zaterdag goed kijken wat er op het kaartje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
€75 incl. UV-filter en zonnekap. Ding is half jaar oud, en misschien een keer of 10 gebruikt. Geen krassen ofzo, beschermdoppen zitten erbij.
Donderdag hoop ik de lens te kunnen testen tegen de bovengenoemde Sigma lens, als het kwaliteitsverschil relatief klein is (gezien het prijsverschil natuurlijk) dan hoor je wat van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dr. Strangelove schreef op 02 juni 2004 @ 09:49:
[...]

Donderdag hoop ik de lens te kunnen testen tegen de bovengenoemde Sigma lens, als het kwaliteitsverschil relatief klein is (gezien het prijsverschil natuurlijk) dan hoor je wat van me.
Ok, ik hoor het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dr. Strangelove schreef op 02 juni 2004 @ 07:16:
De Sigma is op Ebay Duitsland voor €197 (plus verzendkosten) te koop trouwens. Gaat al een heel eind richting de prijs in de VS.
Ik zie het net. Is inderdaad heel mooi aan de prijs! Het wordt wel aantrekkelijk deze lens bij de D70 kit te nemen. Het is jammer dat de 100-300 met vast F4 diafragma meteen zo veel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
JazzySOB schreef op 02 juni 2004 @ 16:28:
[...]

Ik zie het net. Is inderdaad heel mooi aan de prijs! Het wordt wel aantrekkelijk deze lens bij de D70 kit te nemen. Het is jammer dat de 100-300 met vast F4 diafragma meteen zo veel duurder is.
Jammer wel, maar gek niet. De 100-300 is een EX lens, heeft HSM en IF. Verder zitten er 4 SLD elementen in tegenover 0 in de 70-300. Er is dus ook helemaal geen enkel vergelijk tussen deze lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Het kwaliteitsverschil zal zeker significant zijn. En omdat het bereik niet zo extreem is, is de optsche kwaliteit beter. En mijn ervaring is dat je een zoomlens toch voornamelijk op zijn lange eind gebruikt dus het bereik tussen 70 en 100 zal ik niet echt missen denk ik.

Hmm als ik volgende week thuiskom en de D70 kit aanschaf moet ik nog maar eens ff kijken hoeveel geld er overblijft. Of het wordt de Sigma 70-300 4-5.6 APO II, of de Sigma 100-300 F4 EX APO (wel met HSM) of toch de Bigma 50-500. De laatste twee kosten ongeveer het zelfde. Ga de komende dagen nog maar eens flink wat ervaringen van gebruikers lezen op o.a. DPZ en DRreview en vergelijkingen doen. Het is momenteel 35 graden in de schaduw hier. Veel te warm om buiten bezig te zijn, dus tijd zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Karlok[JY-616] schreef op 02 juni 2004 @ 09:06:
[...]

Volgens mij is het niet de D variant, ben er al diverse keren langs geweest.
De lens is in het silver, en volgens mij is de D variant niet verkrijgbaar in het silver.

Nu begin ik zelf te twijfelen, zal zaterdag goed kijken wat er op het kaartje staat.
Kan ook zijn, dat ze de verkeerde lens bij het kaartje zetten. Express??????

Want zo kwam ik vanmiddag langs Foto Amsterdam, staat er op het prijskaartje € 399.- 70-300 4.0-5.6 D, en achter het kaartje zie je de doos van een 70-300 4.0-5.6 G, en de G lens erbij.

Dus mensen die niet opletten kopen een G lens voor de prijs van een D, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Afbeeldingslocatie: http://www.brunssum.net/~bartcamp/Canon/t1200f18.jpg

Ik kwam deze lens van Nikon tegen met de hoge f/18-waarde; en vroeg me eigenlijk af waar hij te pas zou komen?

Ik weet kleine waardes zoals f/1.0-1.4 enzo is handig voor binnenruimtes waar weinig licht is, dus die f/18 zal natuurlijk wel geschikt voor plaatsen waar extreem veel licht is? Maar waar moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Da's een lens voor Large Format fotografie (lang leve Google :) ). Meer info:

http://www.largeformatphotography.info/why.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silent Thunder schreef op 02 juni 2004 @ 19:49:
[afbeelding]

Ik kwam deze lens van Nikon tegen met de hoge f/18-waarde; en vroeg me eigenlijk af waar hij te pas zou komen?

Ik weet kleine waardes zoals f/1.0-1.4 enzo is handig voor binnenruimtes waar weinig licht is, dus die f/18 zal natuurlijk wel geschikt voor plaatsen waar extreem veel licht is? Maar waar moet ik dan aan denken?
Beïnvloed o.a. ook de depth of field (de mate van scherpheid tussen het dichtstbijzijnde en ver afstaande object):

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/950/DOF-ruler-3-2-icon.jpg
F3.2

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/950/DOF-ruler-9-0-icon.jpg
F9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

JazzySOB schreef op 02 juni 2004 @ 18:16:
Het kwaliteitsverschil zal zeker significant zijn. En omdat het bereik niet zo extreem is, is de optsche kwaliteit beter. En mijn ervaring is dat je een zoomlens toch voornamelijk op zijn lange eind gebruikt dus het bereik tussen 70 en 100 zal ik niet echt missen denk ik.

Hmm als ik volgende week thuiskom en de D70 kit aanschaf moet ik nog maar eens ff kijken hoeveel geld er overblijft. Of het wordt de Sigma 70-300 4-5.6 APO II, of de Sigma 100-300 F4 EX APO (wel met HSM) of toch de Bigma 50-500. De laatste twee kosten ongeveer het zelfde. Ga de komende dagen nog maar eens flink wat ervaringen van gebruikers lezen op o.a. DPZ en DRreview en vergelijkingen doen. Het is momenteel 35 graden in de schaduw hier. Veel te warm om buiten bezig te zijn, dus tijd zat :)
als jij de kit aanschaft krijg je daar een 18-70 lens bij. Koop je dan nog een 70-300, dan begint deze mooi bij het punt waar je kitlens ophoudt.
Ik had 2 lenzen: een 18-55 en een 70-200. Dat gat van slechts 15 mm werd mij de eerste dag schieten al duidelijk.
Ik weet niet hoe je vaardigheden zijn, maar als je op een gegeven moment wat meer gaat spelen met uitsneden (dus inzoomen om je compositie te veranderen), dan kan je daar net als ik ook over vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
YellowCube schreef op 02 juni 2004 @ 21:27:
[...]

als jij de kit aanschaft krijg je daar een 18-70 lens bij. Koop je dan nog een 70-300, dan begint deze mooi bij het punt waar je kitlens ophoudt.
Ik had 2 lenzen: een 18-55 en een 70-200. Dat gat van slechts 15 mm werd mij de eerste dag schieten al duidelijk.
Ik weet niet hoe je vaardigheden zijn, maar als je op een gegeven moment wat meer gaat spelen met uitsneden (dus inzoomen om je compositie te veranderen), dan kan je daar net als ik ook over vallen.
Ja, als het inderdaad de Sigma 100-300 F4 EX HSM mocht worden (en daar neig ik nu toch wel steeds meer naar toe na hele goede recenties, testen en ervaringen van anderen gelezen te hebben, schijnt echt een ragscherpe supertopper te zijn, ook wijd open, zelfs met 1.4x TC) Dan zou er een gaatje tussen de 70 en 100mm vallen. Mocht ik daar problemen mee krijgen kan ik altijd nog een lichtsterke 80mm prime kopen of zo. Die zijn relatief goedkoop. Maar ik zie trouwens dat de D70 met 18-70mm kitlens nergens meer te koop is, of er zijn enorme wachtlijsten voor. Alleen de losse body kun je overal kopen. Dan zou een Tamron 17-35 2.8-4 LD of Sigma 17-35 2.8-4 EX DG HSM te overwegen zijn. Kleiner bereik, maar wel lichtsterker. De Tamron is al aardig goed getest, van de Sigma (niet de oude, maar het nieuwe DG model) is nog weinig bekend. Maar die 18-70 ED kitlens is toch ook wel heel erg aantrekkelijk eigenlijk... :/ moeilijk, moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die 100-300 ziet er inderdaad erg goed uit, maar is dan ook 4,5 keer zo duur als de 70-300. Dat vind ik eigenlijk geen vergelijking meer. Wel is het voor mij een optie om nu de 70-300 te kopen en vervolgens over een tijdje door te groeien naar de 100-300. Ik weet nl. niet eens hoeveel ik de lens zou gaan gebruiken. Ook het gat van 30mm dat ontstaat tussen de kitlens en de 100-300 baart me zorgen. Opvullen met een derde lens vind ik bijzonder onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
JazzySOB schreef op 03 juni 2004 @ 03:50:
[...]

Ja, als het inderdaad de Sigma 100-300 F4 EX HSM mocht worden (en daar neig ik nu toch wel steeds meer naar toe na hele goede recenties, testen en ervaringen van anderen gelezen te hebben, schijnt echt een ragscherpe supertopper te zijn, ook wijd open, zelfs met 1.4x TC) Dan zou er een gaatje tussen de 70 en 100mm vallen. Mocht ik daar problemen mee krijgen kan ik altijd nog een lichtsterke 80mm prime kopen of zo. Die zijn relatief goedkoop. Maar ik zie trouwens dat de D70 met 18-70mm kitlens nergens meer te koop is, of er zijn enorme wachtlijsten voor. Alleen de losse body kun je overal kopen. Dan zou een Tamron 17-35 2.8-4 LD of Sigma 17-35 2.8-4 EX DG HSM te overwegen zijn. Kleiner bereik, maar wel lichtsterker. De Tamron is al aardig goed getest, van de Sigma (niet de oude, maar het nieuwe DG model) is nog weinig bekend. Maar die 18-70 ED kitlens is toch ook wel heel erg aantrekkelijk eigenlijk... :/ moeilijk, moeilijk.
En de Sigma 70-200 F2.8 EX HSM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
even voor de mensen die nog op zoek zijn naar de D70 kit met 18-70 lens. Ik heb mijn camera daar enkele dagen geleden gehaald en toen hadden ze nog redelijk op vooraad. Het zijn daar Nederlandse modellen met nederlandse garantie + handleiding (wel zo fijn vond ik).

En over die lensen, sjah ik kan het niet weerstaan en ga volgende week de sigma 100-300 halen, wat een mooit lensje is dat zeg. Ook zit ik dan om het gat te overbruggen tussen 70 en 100 mm te denken aan de tamrom SP 90 macro, heb ik toch 90 mm en een zeer goede macro lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
tjerk_de_boer schreef op 03 juni 2004 @ 09:03:
eve voor de mensen die nog op zoek zijn naar de D70 kit met 18-70 lens. Ik heb mijn camera daar enkele dagen geleden gehaald en toen hadden ze nog redelijk op vooraad. Het zijn daar Nederlandse modellen met nederlandse garantie + handleiding (wel zo fijn vond ik).

En over die lensen, sjah ik kan het niet weerstaan en ga volgende week de sigma 100-300 halen, wat een mooit lensje is dat zeg. Ook zit ik dan om het gat te overbruggen tussen 70 en 100 mm te denken aan de tamrom SP 90 macro, heb ik toch 90 mm en een zeer goede macro lens
Waar is daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

JazzySOB schreef op 03 juni 2004 @ 03:50:
[...]

Dan zou een Tamron 17-35 2.8-4 LD of Sigma 17-35 2.8-4 EX DG HSM te overwegen zijn. Kleiner bereik, maar wel lichtsterker. De Tamron is al aardig goed getest, van de Sigma (niet de oude, maar het nieuwe DG model) is nog weinig bekend. Maar die 18-70 ED kitlens is toch ook wel heel erg aantrekkelijk eigenlijk... :/ moeilijk, moeilijk.
mag ik je de Tamron aanraden?
Die Sigma is heel leuk enzo, maar je moet 'm voor de grap eens gaan bekijken.
Het ding is onmeunig groot en log. De filtermaat is geloof ik 82mm, dus je bent alleen voor de filters al een kapitaal kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door YellowCube op 03-06-2004 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Haha stom van me heb de naam van de winkel niet vermeld, maar is het fotopakhuis in alkmaar :)

hier de link naar hun site
http://www.hetfotopakhuis.nl

[ Voor 13% gewijzigd door tjerk_de_boer op 03-06-2004 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
YellowCube schreef op 03 juni 2004 @ 09:27:
[...]

mag ik je de Tamron aanraden?
Die Sigma is heel leuk enzo, maar je moet 'm voor de grap eens gaan bekijken.
Het ding is onmeunig groot en log. De filtermaat is geloof ik 82mm, dus je bent alleen voor de filters al een kapitaal kwijt.
De Tamron is niet veel kleiner hoor en heeft ook een filtermaat van 77mm. Prijsverschil tussen 82mm en 77mm filters is minimaal te noemen. Verder moet je rekening houden dat bij dit soort lenzen je uit moet kijken met het gebruik van je standaard flits bij objecten die dicht in de buurt staan, je hebt dan een grote kans dat je de schaduw van de lens ook op de foto krijgt. Bijkomend probleem is dat de AF assist nog maar voor de helft werkt omdat de lens in de weg zit.
Neemt niet weg dat die Tamron een lekker lensje is (heb hem zelf ook).

[ Voor 31% gewijzigd door Mark op 03-06-2004 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Karlok[JY-616] schreef op 03 juni 2004 @ 09:01:
[...]

En de Sigma 70-200 F2.8 EX HSM?
Dat is ook zeker een mooie lens. Goed getest en natuurlijk heerlijk lichtsterk. Maar ik wil toch graag wat meer bereik. Bovendien heb je voor 100 Euro meer de beroemde Nikkor 80-200 2.8 IF-ED dus eigenlijk is die Sigma in verhouding tot de Nikkor te duur.

Die Sigma 100-300 F4 EX-HSM lens heeft net een mooi "vogel"bereik en is met een 1.4 TC nog op te waarderen tot een redelijk lichtsterke en scherpe 420mm en met de cropfactor van de D70 wordt dat dan 714mm. Niet slecht.

Ik zat ook de Bigma te overwegen, maar door het grote bereik (10x zoom) ga je ongetwijfeld concessies doen aan de optische kwaliteit en is bovendien niet bijster lichtsterk. Veel mensen zijn er niet echt enthousiast over, en dan met name de scherpte die in het lange bereik te wensen over laat. Bovendien is het een enorme lens qua omvang en gewicht en houd ik niet van het schuifzoomprincipe.
tjerk_de_boer schreef op 03 juni 2004 @ 10:23:
[...]
Haha stom van me heb de naam van de winkel niet vermeld, maar is het fotopakhuis in alkmaar :)

hier de link naar hun site
http://www.hetfotopakhuis.nl
Hmm, dat is ook wel een redelijke prijs. En het is een gewone winkel wat toch mijn voorkeur geniet boven een online shop. En Alkmaar zit een half uurtje rijden van Venhuizen, waar ik woon. En als ze ze nog op voorraad hebben na 7 juni (ik zit nu nog in Zuid Portugal) dan ga ik er denk ik meteen eentje halen, tenzij iemand me echt met reden kan overtuigen niet de kitlens te nemen. Dat moet ik dan nog ff gaan bestuderen..

Het is inderdaad zo dat de Sigma 100-300 een stuk duurder is dan bijvoorbeeld de 70-300 van Nikon of Sigma. Maar eigenlijk wil ik toch wel graag meteen een knappe lens erbij kopen. Maar het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel er van mijn vakantiegeld over is. Eerst straks thuis de balans opmaken en dan kijk ik wel weer verder ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Tranquility op 03-06-2004 20:26 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.