Even een korte review van de Denon AVR-1905 en mijn redenatie voor deze keuze:
Mijn apparatuur:
-Voorspeakers: Dali New Blue 3003
-Centerspeaker: Dali Concept Center
-Achterspeakers: Binnenkort Dali concept 1, voorlopig goedkope JVC
-Versterker: Denon AVR-1905
-CD speler: Marantz CD5400
-DVD Speler: Aristona ADV430
-Bekabeling: Speakers allen 2*2,5mm2 voorspeakers bi-wired (draad over), cd speler Profigold analoog en digitale coax, dvd speler digitaal optisch en scart met RGB
-Televisie: oude Sony
Testmateriaal:
- Hell Freezes Over, The Eagles (cd)
- Slicker Then Your Average, Craig David (cd)
- Nothing Like The Sun, Sting (cd)
- E=MC^2, E-Life (cd)
- Gladiator (dts dvd)
- Hell Freezes Over (dts only dvd)
- U571 (dts dvd)
- Lord Of The Rings 1-3 (DD EX dvd )
- Star Wars Episode II (DD EX THX dvd)
Redenatie voor keuze: Ik ben maanden bezig geweest met mijn keuze voor een nieuwe surround versterker. Ben begonnen met een losse Denon PMA-737 stereo versterker en losse Sony speakers op Yamaha RPU-200. Mijn budget lag op 400 euro. Ik heb de volgende versterkers vergeleken: Denon AVR-1705 & 1905, Marantz SR4400, 4500, 5400, Onkyo TX-SR700E (2e hands) 501E, Harman/Kardon AVR 130, 230, Pioneer VSX-D814, Yamaha RX-V450, 540, 640.
Na lang vergelijken hield ik de volgende over: AVR-1905, SR5400, TX-SR700E, AVR130. De Pioneers en Yamaha's waren niet van mijn smaak. Ik hou namelijk van warm gedetailleerd geluid. De Yamaha was niet warm, de Pioneer niet gedetailleerd genoeg.
Uiteindelijk was de Denon de meest uitgewogen keuze. Ik wilde het liefst voor de toekomst 7.1, wilde video-conversie, het liefst een nieuwe versterker en indien mogelijk zoveel mogelijk formaat ondersteuning.
Review
De installatie verliep zoals gewoonlijk bij Denon binnen enkele minuten (vader heeft een AVR-1804, voorganger van AVR-2105).
Na 3 dagen inspelen viel mij ten eerste het volgende op: net na installatie had de Denon een vermogens gebrek, CD's moesten op 3/4 van het vermogen afgespeeld worden (-15/20). Ik wilde hem bijna inruilen en bijbetalen voor een AVR-2105, maar na een uur kon hij al op -25. Nu na 3 dagen is -35/40 normaal luistervolume. Kennelijk moesten de Elco's capaciteit opbouwen. Een vriend met een HK AVR4550 (

) had hetzelfde probleem.
Nu de versterker was ingespeeld kon het testen beginnen. Ik ben begonnen met mijn verplichte Hell Freezes over cd van The Eagles met vooral de akoustische versie van Hotel California.
In vergelijking met mijn oude PMA-737 klonk de AVR-1905 minder warm, maar wel gedetailleerder. Vooral het 'krassen' op de gitaar klonk erg duidelijk zonder te hard te klinken (veel mensen zien harde hoge tonen onterecht als detail). Ook de stemmen klonken erg natuurlijk. De bassen waren minder hard maar wel strakker (minder bonkerig).
Na de CD kwamen de DVD's. Ik ben begonnen met DTS geselecteerd op Gladiator. Wat meteen opviel was wederom het detail en de plaatsing. Hoewel vooral het laatste begrip vaak overdreven wordt bij stereo is deze bij films wel degelijk van belang. Ook dit is uitstekend bij deze receiver, waarschijnlijk door het gebruik van de Hammerhead SHARC floating point processor die ook in hogere klasses wordt gebruikt. De geluiden werden erg goed geplaatst en vooral de atmosfeer werd goed weergegeven. De geluiden klonken vooral erg natuurlijk.
Het verschil tussen DTS en Dolby Digital was hoorbaar. Bij mindere sets is dit minder het geval.
Gebruiksgemak en mogelijkheden
Zoals eerder gezegd was de installatie simpel en na het doorlopen van de "System Setup" waarin alles voor zich spreekt was alles geregeld. Het enige dat nog d.m.v. de Test Tone ingesteld moet worden is het volume van elke speaker. Hoewel dit niet even makkelijk ging als bij de Pioneer met microfoon was ook dit relatief simpel en snel gedaan.
Wat erg handig is, is de video-conversie en switching. Zo kun je alles op de receiver aansluiten en hoef je maar 1 kabel naar de tv te leggen. Ook het onscreen display (OSD) is handig. Hoewel hij er erg basic uitziet en geen flitsende plaatjes en dergelijke gebruikt zoals bij Yamaha, komt dit de duidelijkheid wel ten goede. Het enige nadeel van het OSD is dat dit alleen aan of uit geschakeld kan worden en niet gedeeltelijk aan zoals bij Harman/Kardon. Dit heeft tot effect dat als je tijdens een film het volume verandert dit ook op de tv over de film heen getoond wordt (gelukkig kan je wel doorkijken, de rest is transparant).
Verder heeft Denon kennelijk een voorkeur voor digitaal optisch aangezien er 3 optisch in en 1 uit is, en maar 1 digitale coax in en geen uit. Optisch is theoretisch wel beter, maar niet zoveel dat coax maar verwaarloosd mag worden. Zelfs het topmodel AVC-A1XV van 6000 euro heeft tig optisch in en 3 uit, en maar een paar digitale coax in en geen uit. Mensen met 2 apparaten met alleen digitale coax uit hebben dus nog een switch nodig of een coax/optisch omzetter. De digital coax in is wel weer van uitstekende kwaliteit.
Ten slotte is het een beetje apart dat Denon voor evenveel S-Video als component in en uit heeft gekozen (3/2 en 3/1). De meeste mensen met dit budget hebben hooguit 1 apparaat met component uit of in en meerdere met S-Video. De component sectie is dus voor het budget erg uitgebreid, maar de S-Video een beetje beperkt. Ook mist de front input een S-Video ingang. Juist voor het even snel aansluiten van een camera zou dit erg handig zijn. Natuurlijk is er wel een composiet en zelfs een optische ingang aan de voorkant.
Samenvattend:
Positief:
+ gebruiksgemak
+ detail en plaatsing van geluid
+ mogelijkheden
+ tijdsloze uiterlijk dat in elk interieur past
+ functies die normaal alleen in duurdere modellen zitten (7 kanaals, 9 speakers, video-conversie en switching, OSD, enz.)
+ geen moeite of extreme warmte ontwikkeling bij langer speler op hoge volumes (-5/10)
+ duidelijk dot-matrix display met hoge resolutie
+ 3 component in
+ 96 Khz/24bit processing en 192Khz/24bit D/A voor alle kanalen
Negatief:
- maar 1 digitale coax in, geen uit
- geen S-Video bij front input
- geen overdreven groot display
- geen vermogens monster voor mensen die een gehoor beschadiging willen (getest op 2*132 watt bij 4 ohm, 5*45 watt in surround bij 8 ohm)
- bij extreem lage luisterniveaus ruis waarneembaar (vanaf -60 en lager), daarboven niet waarneembaar
Review van What Hifi! :
http://www.denon.nl/img/nieuws/testen/avr1905what.pdf
Algemene informatie:
http://www.denon.co.uk/si...1&action=detail&Pid=147&#
Vragen beantwoord ik graag!
[
Voor 61% gewijzigd door
Verwijderd op 17-02-2005 17:15
]