Toon posts:

[Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.760 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:59:
[...]

Dus al met al, ik kan zowel optisch als Coax aansluiten? maar Optisch is in dit geval (dus ik alleen de kaart heb en niet de box) het beste voor mij?
Coax juist :P
Een optische uitgang heb jij dus niet op jou kaart zitten. Als je naar de plaatjes kijkt, zal je zien welke ik dan bedoel, en dan kun jij op je kaart kijken, en dan zie je dat ze er niet op zitten.
Voor de COAX-uitgang kan je vervolgens je handleiding erbij pakken. Als het goed is is je laatste (van de firewireaansluiting) input/output (3,5mm jackplug) de digitale uitgang. Op GoT zul je er nog veel meer over kunnen vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door bartvl op 20-01-2005 20:02 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet de beste, maar de enige mogelijkheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:00:
[...]

Coax juist :P
Een optische uitgang heb jij dus niet op jou kaart zitten. Als je naar de plaatjes kijkt, zal je zien welke ik dan bedoel, en dan kun jij op je kaart kijken, en dan zie je dat ze er niet op zitten.
Voor de COAX-uitgang kan je vervolgens je handleiding erbij pakken. Als het goed is is je laatste (van de firewireaansluiting) input/output (3,5mm jackplug) de digitale uitgang. Op GoT zul je er nog veel meer over kunnen vinden.
Ok een coax aansluiting? Iemand toevallig ook welke dikte een beetje juist is? 2,5mm dikte draad? voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dit is ook wat, Koop een Coax kabel! past ie niet in de geluidskaart :(

Dus had toevallig van me Optische kabel die van me tv naar me pc liep met geluids kabels nog een andere mannetje stekker.

Dus de Coax aangesloten op dat stekkertje (helaas geen plaatje) en hopen dat dat mag werken.

Koste me 27 euro compleet dat krengetje! :+

1 meter lang precies!

Nu wachten op een receiver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:26:
Dus had toevallig van me Optische kabel die van me tv naar me pc liep met geluids kabels nog een andere mannetje stekker.
Een optische kabel van je PC naar je TV? Lijkt me ERG stug.

Beschrijf eens wat uitgebreider?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:34:
[...]

Een optische kabel van je PC naar je TV? Lijkt me ERG stug.

Beschrijf eens wat uitgebreider?
Ik had in spanje een 17meter Fibre kabel gekocht! koste niet zo heel veel daar.

Die kon ik aansluiten met een scart aansluiting naar me TV en met de tulip pluggen naar me audio.

Ja is klote dat ik geen foto ken maken :(

Beetje rottig te omschrijven.

Probeer morgen met de digitale camera van me zusje.

Nu heb ik een vraag heb een soort stekker waar 2 aansluitingen zitten die leiden naar 1 mannetjes plug.
Klein driehoek stekkertje.

Ken de naam niet en ken geen plaatje vinden ervan op internet!

Ja me oom maakte de kabel voor mij dus die kocht de spullen :)

Met dat stekkertje kon ik alleen de coax kabel gebruiken! want de coax aansluiting paste niet in me geluidskaart.

Dus via dat stekkertje gedaan, maar ken hem niet testen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:41:
Ik had in spanje een 17meter Fibre kabel gekocht! koste niet zo heel veel daar.

Die kon ik aansluiten met een scart aansluiting naar me TV en met de tulip pluggen naar me audio.

Ja is klote dat ik geen foto ken maken :(

Beetje rottig te omschrijven.

Probeer morgen met de digitale camera van me zusje.

Nu heb ik een vraag heb een soort stekker waar 2 aansluitingen zitten die leiden naar 1 mannetjes plug.
Klein driehoek stekkertje.

Ken de naam niet en ken geen plaatje vinden ervan op internet!

Ja me oom maakte de kabel voor mij dus die kocht de spullen :)

Met dat stekkertje kon ik alleen de coax kabel gebruiken! want de coax aansluiting paste niet in me geluidskaart.

Dus via dat stekkertje gedaan, maar ken hem niet testen
Voor zover ik het begrijp kan ik je zeggen dat dat dan geen optische kabel is :) Dat heeft namelijk niks met SCART van doen. Over SCART loopt alleen RGB/Composite/SVHS video en analoge audio.

Bovendien wordt voor optische digitale kabels (toslink) een maximum van 3 tot 5 meter aangeraden. Een optische kabel transporteer rood licht ipv een electrisch signaal. Je kunt die zien als je de kabel aan een digitale optische output verbindt en dan aan het andere uiteinde van de kabel kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Exirion op 23-01-2005 01:09 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 23 januari 2005 @ 01:07:
[...]

Voor zover ik het begrijp kan ik je zeggen dat dat dan geen optische kabel is :) Dat heeft namelijk niks met SCART van doen. Over SCART loopt alleen RGB/Composite/SVHS video en analoge audio.

Bovendien wordt voor optische digitale kabels (toslink) een maximum van 3 tot 5 meter aangeraden. Een optische kabel transporteer rood licht ipv een electrisch signaal. Je kunt die zien als je de kabel aan een digitale optische output verbindt en dan aan het andere uiteinde van de kabel kijkt.
Dat klopt, dat is ie ook. Alleen deze is 17 meter lang :)

Het is niet echt hoe je denkt hoe het eruit ziet.

Het is optisch fibre staat ook op de kabel beschreven.

Alleen de pluggen moet jezelf eraan maken. Dat hebben we dus gedaan! en dan aangesloten via een TV scart met video in/out.
Het heeft gewerkt op me oude radeon 9500Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als je je nu eens twee minuten verdiept in de materie weet je dat je hier onzin schrijft. Als het om een beginners vraag mbt computers ging had iedereen deze gast al lang afgebrand (lees: doorverwezen naar de search/google).

Deze krijg je van me: optisch (of coax) via SPDIF (Sony Philips Digital InterFace) is een standaard voor de overdracht van een bitstream waar een apparataat met de juiste software en digital sound processor en DAC's (zoals een AV receiver) weer een analoog geluidssignaal kan toveren, hetgeen je dus over je speakers hoort.

Waarschijnlijk is deze uitleg wat kort door de bocht en misschien niet helemaal correct maar de essentie moet duidelijk zijn: deze kabel gebruik je voor audio toepassingen.

Praktische tip: de standaard Creative geluidskaarten hebben SPDIF via coax en Terratec via optisch.

Offtopic:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen roepen dat ze een AV receiver willen hebben maar zich niet inlezen in de materie. Zou het zelfde zijn als je een auto wilt kopen maar niet snapt waar die gekke pedalen voor dienen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gotfather op 23-01-2005 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotfather schreef op zondag 23 januari 2005 @ 01:33:
Als je je nu eens twee minuten verdiept in de materie weet je dat je hier onzin schrijft. Als het om een beginners vraag mbt computers ging had iedereen deze gast al lang afgebrand (lees: doorverwezen naar de search/google).

Deze krijg je van me: optisch (of coax) via SPDIF (Sony Philips Digital InterFace) is een standaard voor de overdracht van een bitstream waar een apparataat met de juiste software en digital sound processor en DAC's (zoals een AV receiver) weer een analoog geluidssignaal kan toveren, hetgeen je dus over je speakers hoort.

Waarschijnlijk is deze uitleg wat kort door de bocht en misschien niet helemaal correct maar de essentie moet duidelijk zijn: deze kabel gebruik je voor audio toepassingen.

Praktische tip: de standaard Creative geluidskaarten hebben SPDIF via coax en Terratec via optisch.

Offtopic:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen roepen dat ze een AV receiver willen hebben maar zich niet inlezen in de materie. Zou het zelfde zijn als je een auto wilt kopen maar niet snapt waar die gekke pedalen voor dienen.
Was dat voor mij bedoelt?

Zo ja heb me wel verdiept in de materie, alleen wilde voor zekerheid het hier ook stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Ja Tijdmeester Chronus, die was voor jou bedoeld. Ik bedoel het zelf overigens niet kwaad, vind alleen wel dat dit enigszins een vraag is die je zelf snel en zonder omhaal had kunnen uitzoeken.

Kijk eens op de website van een willekeurig bedrijf dat kabels verkoopt (zoals http://www.elektronica-online.nl) en vergelijk de plaatjes daar van hun optische kabels met jouw kabel. Overigens bestaan er optische kabels met een afwijkende plug, iets langer en dunner aan het uiteinde, deze zijn meestal bedoelt voor bijv. een portable minidisc speler en niet voor een AV receiver en geluidskaart. Om je bij je zoektocht te helpen: een optische kabel wordt ook Toslinkkabel genoemd.

edit: djees, er zitten weer typefouten in mijn toetsenbord, moet hem maar weer eens laten repareren.. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gotfather op 23-01-2005 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 22:40

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 01:42:
[...]

Was dat voor mij bedoelt?

Zo ja heb me wel verdiept in de materie, alleen wilde voor zekerheid het hier ook stellen
Volgens mij ben je al een flink aantal posts aan het helpdesken. Het overgrote deel had je zonder dat je een stap buiten de deur had hoeven zetten, zo op Internet kunnen vinden. Een aantal dingen die je aanstipt hebben een flink klok-klepel gehalte. Vooral dit laatste is nu niet bepaald een teken van het feit dat je goed hebt gezocht.

Persoonlijk heb ik hier geen moeite mee, maar ik denk wel dat de gemoedelijke sfeer die hier in AV lijkt te hangen in jouw voordeel is. Dit is ook wat Gotfather bedoelt met zijn verwijzing naar afbranden. Als je het hart had gehad om een soortgelijke vraag in bijv. PMG te stellen was er een blinkend hangslot op je topic gegaan, of als het in een topic van een ander was een fijne modbreak.

Dit is mijn onbescheiden inschatting van de zaak, echter ik ben hier geen moderator, deze post is offtopic en dat is op zichzelf ook weer een slechte zaak. Laten we het maar gauw weer over instap receivers gaan hebben.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotfather schreef op zondag 23 januari 2005 @ 01:49:
Ja Tijdmeester Chronus, die was voor jou bedoeld. Ik bedoel het zelf overigens niet kwaad, vind alleen wel dat dit enigszins een vraag is die je zelf snel en zonder omhaal had kunnen uitzoeken.

Kijk eens op de website van een willekeurig bedrijf dat kabels verkoopt (zoals http://www.elektronica-online.nl) en vergelijk de plaatjes daar van hun optische kabels met jouw kabel. Overigens bestaan er optische kabels met een afwijkende plug, iets langer en dunner aan het uiteinde, deze zijn meestal bedoelt voor bijv. een portable minidisc speler en niet voor een AV receiver en geluidskaart. Om je bij je zoektocht te helpen: een optische kabel wordt ook Toslinkkabel genoemd.

edit: djees, er zitten weer typefouten in mijn toetsenbord, moet hem maar weer eens laten repareren.. :P
Tja ik heb deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1254.jpg

Digitale coax kabel met vergulde 24k RCA pluggen voor digitale en analoge A/V signalen. Geschikt om o.a. DVD, CD, MD en MP3 spelers aan te sluiten.
Kabellengte:

Misschien wel stom maar hey heb geen balluh verstand van zulke kabels! en is mijn eerste keer zoiets! en moet het alleen doen omdat hier in deze hele omgeving niemand iets ervan weet!

Ik heb hem trouwens van 1 Meter gekocht!

Maar de uiteinde paste niet op mijn Audigy 2 ZS dus had ik nog een driehoek stekker twee vrouwtjes en 1 mannetje tulip plug via dat kon het wel erin! nu alleen hopen dat het werkt en de andere uiteinde ook in de receiver zal passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Laten we het maar gauw weer over instap receivers gaan hebben.
Inderdaad. Maar meteen mijn eigen ervaring mbt stereo op een instapreceiver:

Ik heb hier als 2 jaar een Onkyo TX-SR500E staan icm de Canton Movie CD1 sub/sat set. Doet het prima in surroundmodus als je een film kijkt, maar laat uiteraard een hoop te wensen over in stereo (muziek) modus. Aangezien deze receiver destijds bekend stond als bovengemideeld goed in stereo en het apparaat een paar extra speakerterminals heeft ("speakers B") had ik hierop een paar zuilen aangesloten. Resultaat bij het luisteren van welke muziek dan ook op hoog volume: de receiver "slipt dicht" en gaat scheller klinken, bassen worden minder en het algehele belevingsniveau van de muziek wordt minder.

Logisch, maar de oplossing kan eenvoudig en goedkoop zijn: ik heb voor een paar tientjes een al wat oudere Pioneer stereo versterker op de kop getikt via een 2ehands verkoopkanaal. Werkelijk een wereld van verschil met mijn Magnat Vector 55's, niet zo gek als je bedenkt dat mijn Onkyo een totaal opgenomen vermogen heeft van 320 Watt (is overigens 360 Watt in de opvolgers van dit apparaat, 501E en 502E) , terwijl deze pioneer het doet met 550 Watt opgenomen vermogen en de stroom slechts hoeft te verdelen over 2 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Maar de uiteinde paste niet op mijn Audigy 2 ZS dus had ik nog een driehoek stekker twee vrouwtjes en 1 mannetje tulip plug via dat kon het wel erin! nu alleen hopen dat het werkt en de andere uiteinde ook in de receiver zal passen!
Nee gast, je hebt, zoals al eerder is gezegd in dit topic, een simpel convertertje nodig van tulp (cinch) naar mono minijack 3.5 op een coax audiokabel. Die kabel die jij hebt voor zover ik dit kan opmaken uit jouw prietpraat is een normale analoge interlink. Waarschijnlijk gaat deze kabel met de converter prima werken op jouw installatie maar gebruik dan slechts één tulpplug en vergeet die splitser (lees: jouw zogenaamde driehoeksgeval). Oftewel, je gebruikt slechts één van de twee pluggen aan beide zijden van je kabel, hoewel een coaxkabel officiëel een weerstand(?) van 75 Ohm dient te hebben, zeker over langere afstanden.

Heb hier zelf 10m prefab coax liggen tussen pc en receiver, hetgeen nog geen 12 Eetjes heeft gekost en werkt prima, is oorspronkelijk overigens een videokabel denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Gotfather op 23-01-2005 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotfather schreef op zondag 23 januari 2005 @ 02:28:
[...]

Nee gast, je hebt, zoals al eerder is gezegd in dit topic, een simpel convertertje nodig van tulp (cinch) naar mono minijack 3.5 op een coax audiokabel. Die kabel die jij hebt voor zover ik dit kan opmaken uit jouw prietpraat is een normale analoge interlink. Waarschijnlijk gaat deze kabel met de converter prima werken op jouw installatie maar gebruik dan slechts één tulpplug en vergeet die splitser (lees: jouw zogenaamde driehoeksgeval). Oftewel, je gebruikt slechts één van de twee pluggen aan beide zijden van je kabel, hoewel een coaxkabel officiëel een weerstand(?) van 75 Ohm dient te hebben, zeker over langere afstanden.

Heb hier zelf 10m prefab coax liggen tussen pc en receiver, hetgeen nog geen 12 Eetjes heeft gekost en werkt prima, is oorspronkelijk overigens een videokabel denk ik.
I get the point nu wel!

Het zal gewoon werken door de converter van tulip naar jack die erop aangesloten zit.

We gaan nu weer ontopic voordat ik nog gebanned wordt hier ;(

Was even alleen een tijdelijke vraag. :)

Thnx in iedergeval voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een beetje doome vraag, maar waarvoor is de video-in/out op een receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:02:
misschien een beetje doome vraag, maar waarvoor is de video-in/out op een receiver?
Je receiver kan audio selecteren/switchen maar dat kan dan ook met de bijbehorende videosignalen van bijvoorbeeld VCRs, DVDs, etc.

Sommige receivers zijn ook te bedienen met een menu op de TV. Daarvoor dient de video uitgang ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat staat gewoon letterlijk in de Faq! : AV FAQ; Veelgestelde vragen

Het wil niet zeggen dat als je in een groot topic wat vraagt je niet eerst net zo goed hoeft te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:04:
Dat staat gewoon letterlijk in de Faq! : AV FAQ; Veelgestelde vragen

Het wil niet zeggen dat als je in een groot topic wat vraagt je niet eerst net zo goed hoeft te zoeken.
waarom gaan jullie er altijd vanuit dat mensen niet van te voren gezocht hebben? Natuurlijk heb ik van te voren gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat je zoektocht begint met het bekijken van de Faq. Daar is die tenslotte voor. Als je daar niets in kunt vinden probeer je de search, ook daarmee kun je een antwoord vinden. Als jij dan die vraag in een topic stelt, kan ik dus redelijkerwijs aannemen dat je niet goed hebt gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Vraagje... Je hoort ook veel van alle kanten dat Marantz receivers moeite hebben met speakers met een impedantie van 4 ohm.. Is dit echt zo of zijn deze receivers gewoon "minder compatible" dan andere receivers met zo'n speakers?

Of zou het in zo'n geval helpen om een hogere serie te nemen van Marantz, zoals bijv. de 5x00 of de 6x00 serie? (De 7x00 is uiteraard nog een stuk zwaarder, maar ook anders qua budget ;))

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Speakers met een impedantie van 4 Ohm zijn moeilijker aan te sturen dan speakers met een impedantie van bijv. 8 Ohm. Grotere en sterkere versterkers kunnen daar beter mee omgaan. Maar ik denk dat je met iedere Marantz wel 4 Ohm kan aansturen zonder problemen hoor. Alleen zwaarder zal (altijd) beter zijn...

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
ZiegoM schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:34:
Speakers met een impedantie van 4 Ohm zijn moeilijker aan te sturen dan speakers met een impedantie van bijv. 8 Ohm. Grotere en sterkere versterkers kunnen daar beter mee omgaan. Maar ik denk dat je met iedere Marantz wel 4 Ohm kan aansturen zonder problemen hoor. Alleen zwaarder zal (altijd) beter zijn...
Dus het is dan wel een goed idee om niet te kijken naar een 4x00 maar bijv. een 5, 6 of 7 om geen problemen te krijgen? Marantz receivers zijn nu eenmaal niet de goedkoopste (ook niet de duurste overigens, voordat we zo dadelijk allemaal reacties van bezitters van duurdere merken krijgen) en het zou zonde zijn als ik later bepaalde speakers niet kan gebruiken vanwege die 4-ohm beperking.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakfiets schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:57:
[...]
vanwege die 4-ohm beperking.
4Ohm luidsprekers worden juist gebruikt bij auto radio's om zo hoog mogelijk vermogen te krijgen bij een lage voeding spaning en bij PA audio omzo veel mogelijk lawaai uit de versterker te krijgen.
Voor de rest kan je veel beter 8 Ohm luidsprekers hebben, minder verlies over de kabels, minder verlies in je filters, minder vervoming in de eindtrappen van je versterkers, veel minder vermogen verlies in je versterker.
Of wel, het is helemaal niet intersant om 4 Ohm luidsprekers te kunne aansturen. Omdat je bij 8Ohm luidsprekers uiteindleijk veel beter geluid heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 16:06

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:53:
[...]

4Ohm luidsprekers worden juist gebruikt bij auto radio's om zo hoog mogelijk vermogen te krijgen bij een lage voeding spaning en bij PA audio omzo veel mogelijk lawaai uit de versterker te krijgen.
Voor de rest kan je veel beter 8 Ohm luidsprekers hebben, minder verlies over de kabels, minder verlies in je filters, minder vervoming in de eindtrappen van je versterkers, veel minder vermogen verlies in je versterker.
Of wel, het is helemaal niet intersant om 4 Ohm luidsprekers te kunne aansturen. Omdat je bij 8Ohm luidsprekers uiteindleijk veel beter geluid heb.
Moet je me toch eens uitleggen waarom veel grote luidsprekermerken toch met 4 Ohm luidsprekers aan komen zetten?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij grote ludisprekers merken kan je juist meestal kiezen tussen 8 en 4 Ohm. En een benekende merk naam wilt niet zeggen dat ze goede luidsprekers leveren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:20:
Bij grote ludisprekers merken kan je juist meestal kiezen tussen 8 en 4 Ohm. En een benekende merk naam wilt niet zeggen dat ze goede luidsprekers leveren ;) .
Nee, ik had het meer ook over grote namen in de Audiowereld, niet over de hoeveelheid luidsprekers die ze leveren.

En kiezen wat voor impedantie een luidspreker heeft? Moet niet veel gekker worden. Niet dat de impedantie van een unit veranderd als je een schakelaar omgooit hoor.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, denk eens ff na. Je hebt bijv een 8 ohm versie en een 4 ohm versie, je kan zelf kiezen welke versie je neemt.

Maar wat maakt het toch uit, de meeste goede merken leveren toch haast alleen maar 8 ohm luidsprekers. Jij zou wel perongeluk naar de auto speakers hebben gekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:20:
Lol, denk eens ff na. Je hebt bijv een 8 ohm versie en een 4 ohm versie, je kan zelf kiezen welke versie je neemt.
Zo eenvoudig is het allemaal niet. Er wordt hier gepraat alsof de impedantie van een speaker een constant iets is. Niets is minder waar. Net zoals een speaker een frequentiecurve heeft, heeft het ook een impedantiecurve. Een speaker van 8 Ohm kan bij bepaalde (combinaties van) frequenties tot onder 2 Ohm zakken.

Een speaker zodanig veranderen dat de impedantie ineens 4 ipv 8 Ohm wordt heeft weer tal van andere gevolgen die ook het geluid beinvloeden.

De technische details zal ik je besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Exirion op 25-01-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:53:
[...]
Voor de rest kan je veel beter 8 Ohm luidsprekers hebben, minder verlies over de kabels,
Leg is uit :?
minder verlies in je filters,
Leg is uit :?
minder vervoming in de eindtrappen van je versterkers, veel minder vermogen verlies in je versterker.
Onzin, mijn Parasound levert op 4 ohm 40 watt meer bij GELIJKblijvende THD.
Vreemd dan, dat er zoveel goede merken met goede speakers zijn met speakers die nominaal 4 ohm zijn.
Denk jij eens na :P Ga is zoeken op Google ofzo naar "impedantiecurve" ofzo. Zie verhaal hierboven. Oh ja, Adire Shiva wordt geleverd met 2x8 ohm spoelen, dat maakt het 4 ohm. B&W speakers reiken, ondanks de aangegeven nominale impedantie van 8 ohm, rustig tot de 3 ohm. En zo weet ik nog wel wat voorbeelden.

Het lijkt me verstandig dat je je is gaat inlezen, alvorens je allerlei beweringen doet...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat maakt het toch uit, de meeste goede merken leveren toch haast alleen maar 8 ohm luidsprekers. Jij zou wel perongeluk naar de auto speakers hebben gekenen.
Ben je echt zo onwetend of probeer je grappig te doen?
Het is waar dat 8 Ohm speakers meestal makkelijker te controleren zijn, maar ook goede merken maken genoeg 4 Ohm speakers. Voorbeelden:
- Dali, hele Blue Series (heb ik zelf :Y) )
- Bowers&Wilkins
- JBL
- Audiolab, bijvoorbeeld de Forto
- Dynaudio, bijvoorbeeld de Temptation, MkII, enz
- Definitive Technology, bijvoorbeeld BP2002TL
- Canton, bijna alle speakers 4-8 Ohm
- Wharfedale, bijvoorbeeld Moviestar
enz.
Vooral Dali, B&W, Audiolab, Dynaudio en Canton zijn niet de minste merken en de rest is ook absoluut geen rotzooi.

Kun je me nu een voorbeeld geven van een merk waar je dezelfde speaker in zowel 4 als 8 Ohm kan bestellen?

Om weer ontopic te gaan:
Ik ga binnenkort een Denon AVR-1905 halen i.c.m. 2*Canton LE130 als achter speakers, mijn huidige Dali Blue 3003's als voor, en de nieuwe Dali Concept center als centerspeaker (joh, zou t :+ )
Mijn vraagjes tussendoor:

- Heeft iemand een duidelijke reden waarom ik anders zou moeten kopen als de klankkleur van de Denon mij aanstaat?
- Zullen verschillende merken (en dus klankkleuren) voor- en achterspeakers irritant zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt of wel :?

Een gemiddelde autoluidspreker zit niet in een kast. Ik heb ook helemaal niets met autoaudio. En noem eens een bekend speakermerk dat hun speakers met verschillende impedanties levert, met exact dezelfde units?

Zoals Exirion ook zegt, de impedantie van een luidspreker is niet constant bij elke frequentie. Grote verschilen heeft een versterker veel meer moeite mee dan een constante load :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merken die 8Ohm luidsprekers leveren,
JMLAB
Canton
Dali
Kef
CELESTION
B&W
VISONIK
WHARFEDALE
MISSION
Dynaudio
Audiolab
Tannoy
enz

Somigge merken maken wel wat goede 4 Ohm luidsprekers maar is wel sterk in de minderheid. Want bij een lagere impidantie gaat er veel minder vermogen naar de luidspreker. Bijv kabel 1Ohm Filter 3 ohm luidspreker 4 Ohm Dan gaat er 50% van het vemogen verloren terwijl bij een 8 Ohm luidpsreker maar 33% verloren gaat.

En hoe wil je ooit onder de Ohms weerstan van een spoel ?
Bijv RB 60 aluminium bandtweeter 6 ohm.
Afbeeldingslocatie: http://www.clofis.nl/nl/celeritas/RB60/RB60_impedantie.jpg
Die komt dus echt niet onder de 6 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En veel van die merken maken ook 4 ohm speakers... Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij snap je ons punt niet helemaal.
Wat we je proberen uit te leggen is dat, hoewel veel speakers wel 8 Ohm zijn, een 4 Ohm speaker niet noodzakelijk slechter hoeft te zijn. Door simpelweg een paar merken te noemen die 8 Ohm speakers maken (en meestal ook 4 Ohm 8)7 ) maak je geen punt.

En alsnog, heeft iemand nog een antwoord op mijn vragen over mijn komende set? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Vrijwel elk merk heeft luidsprekers met verschillende impedanties (dus 4 of 8 Ohm, elke luidspreker heeft dus een andere curve met meerdere waardes voor verschillende frequenties). Het is maar net hoe je uitkomt met de units die je gebruikt. Er kan misschien wel een beetje mee gespeeld worden, maar dat is toch iets waar je redelijk aan vast zit.

Bij een lagere weerstand levert een versterker ook meer vermogen. Of hij dat stabiel kan volhouden is een tweede.

Overigens is die tweeter die je aandraagt een onbenullig voorbeeld. Veel lage impedanties komen voor bij lagere frequenties.

Welke Dyns hebben trouwens een impedantie van 8 Ohm? Dan mag jij me die aanwijzen ;) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 17:14:
En hoe wil je ooit onder de Ohms weerstan van een spoel ?
Bijv RB 60 aluminium bandtweeter 6 ohm.
[afbeelding]
Die komt dus echt niet onder de 6 Ohm.
Zoals al door iemand gezegd: het zit 'm in de lage frequenties, dus dan moet je geen tweeter gaan bekijken.

Een beter voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/Imp8.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een vraag.

Heb een Jamo boxenset van 8 Ohm 2front 2 surround 1 center en 1 sub.

Nu vroeg ik me af omdat er geen speakerkabels bijgeleverd zit welke ik het beste kan gebruiken!

Dach tzelf 2,5mm voor front en 1,5mm voor surround en Center en 2.5mm voor Woofer.

Heb ik het zo ongeveer een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

2,5 is zeker wel voldoende :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het nou nog zin om echt heel goed hifi draad te halen of is het verschil het niet waard? (dus echt draad van 10 euro per meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:55:
Heeft het nou nog zin om echt heel goed hifi draad te halen of is het verschil het niet waard? (dus echt draad van 10 euro per meter)
Onder een auto van 10000 euro ga je geen velgen zetten van 2000 euro. Als je geen mass market 5.1 troep hebt staan dan zul je het verschil zeker horen, maar als de speakers dat soort details niet hoorbaar maken dan is het zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Exirion schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:03:
[...]

Onder een auto van 10000 euro ga je geen velgen zetten van 2000 euro.
offtopic:
Je moest is weten >:)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je niet echt veel merkbaar verschil hebt.

Heb net kabels gekocht koperen kabels 2,5mm en 1,5mm
Ze hadden ook verzilverde kabels.
En die man zei ook al misschien dat je iets verschil hoort maar als je niet anders gewend bent dan maakt het niks uit.

Ik zei dat ik een Jamo set heb hij zei ook al heb je de duurste, als je niks anders gewend bent maakt het geen bal uit!

Misschien dat het iets beter klinkt maar dan moet je zelf merkbaar horen of gehoord hebben

En hij had gelijk! heb ze aangesloten maar ik hoor geen verschil! omdat ik niks anders gewend bent.

Ja uiteraard heb nooit 6.1 gehad maar qua tonen of wat dan ook..ppff nope!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:31

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:30:
En hij had gelijk! heb ze aangesloten maar ik hoor geen verschil! omdat ik niks anders gewend bent.
Een paar post hiervoor vertel je nog dat er bij je speakers geen kabels zaten, hoe had je dan verschil kunnen horen als je je speakers voor het eerst aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtrack schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:37:
[...]

Een paar post hiervoor vertel je nog dat er bij je speakers geen kabels zaten, hoe had je dan verschil kunnen horen als je je speakers voor het eerst aansluit?
Misschien hoort hij geen verschil tussen de 1.5mm en 2.5mm kabels...??

Maar hoe kun je nu je speakers testen als je geeneens een receiver (of versterker) hebt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtrack schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:37:
[...]

Zeg net dat ik kabels heb gehaald! check de tijdsverschil ik kom net van de stad af! :) en ik kom net van de buurman af die had me zijn receiver geleend! :)
Hij kwam net thuis! :D
Hij had een Dolby Digital receiver van Sony en mocht ik lenen alleen moest wachten tot hij thuis was van zijn werk !

Maar net getest hij heeft hem nu weer terug! :D super geluid dat zekers maar ik koop een Yamaha receiver dus moet nog even wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:31

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:47:
[...]
Zeg net dat ik kabels heb gehaald!
Ik bedoelde meer dat ik me afvroeg hoe je verschil in geluid kunt horen of niet, terwijl je maar 1 soort kabels hebt gebruikt.
edit:
Sorry, je had 1,5mm en 2,5mm... overheen gelezen

[ Voor 11% gewijzigd door Offtrack op 26-01-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtrack schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:49:
[...]

Ik bedoelde meer dat ik me afvroeg hoe je verschil in geluid kunt horen of niet, terwijl je maar 1 soort kabels hebt gebruikt.
Hij heeft toevallig de kabels verzilverd ( de duurdere versie) Die heb ik meegenomen om te testen maar of ik ben gaar maar ik hoorde geen verschil! zoals de verkoper ook al zei maar was toch nieuwsgierig en leende van hem 2 verzilverde kabels! maar nope geen verschil zelf!

Maar wel goed dat ik dat las paar topics terug over dat jack plugje pfhoeiii :D had bijna stereo gekocht :P

Dus remember Via geluidskaart van PC! doe het met Mono jack plug 3,5mm :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:30:
Ik denk dat je niet echt veel merkbaar verschil hebt.

Heb net kabels gekocht koperen kabels 2,5mm en 1,5mm
Ze hadden ook verzilverde kabels.
En die man zei ook al misschien dat je iets verschil hoort maar als je niet anders gewend bent dan maakt het niks uit.

Ik zei dat ik een Jamo set heb hij zei ook al heb je de duurste, als je niks anders gewend bent maakt het geen bal uit!

Misschien dat het iets beter klinkt maar dan moet je zelf merkbaar horen of gehoord hebben

Ja uiteraard heb nooit 6.1 gehad maar qua tonen of wat dan ook..ppff nope!
Dat stukje over dat als je kwaliteit niet gewend het ook nodig is gaat natuurlijk helemaal nergens over. }:O
Als ik gewend ben om naar een speaker te luisteren die met de achterkant naar me toe staat staat is het niet erg omdat ik niet beter gewend ben??? 8)7

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZiegoM schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:55:
[...]

Dat stukje over dat als je kwaliteit niet gewend het ook nodig is gaat natuurlijk helemaal nergens over. }:O
Als ik gewend ben om naar een speaker te luisteren die met de achterkant naar me toe staat staat is het niet erg omdat ik niet beter gewend ben??? 8)7
hmmzz je begrijpt het verkeerd. We hebben het hier over bepaalde tonen, klanken enz.. niet of de speaker achter je of voor je staat 8)7

Dus puur geluidskwaliteit!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Nee ik denk dat ik het heel goed snap. Omdat je geen goede kabels gewend bent vind je het niet erg als je geluidskwaliteit inlevert met het gebruik van dropveters tov goede kabels??

Ik ben zelf geen complete kabelfreak ofzo, gebruik zelf gevlochten DIY Cat5 Kabel naar het design van www.tnt-audio.com. Dat kost nix maar is duidelijk beter dan bouwmarkt 4mm kabels...

edit:

Even nog een ontopic mededeling:

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Yamaha Rx-v540 RDS reciever en ik kan deze van harte aanbevelen als instapreciever. Ik neem aan dat de nieuwe rx-v550 ook erg goed is, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee. De afstandsbediening van de 540 is iig heel relaxed in mijn ogen. Verder is het geluid ook top, erg dynamisch en 'natural' zoals op het front vermeld staat. Je hebt geen kleuring in het geluid wat ik erg prettig vind.

[ Voor 51% gewijzigd door ZiegoM op 26-01-2005 16:26 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZiegoM schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:02:
Nee ik denk dat ik het heel goed snap. Omdat je geen goede kabels gewend bent vind je het niet erg als je geluidskwaliteit inlevert met het gebruik van dropveters tov goede kabels??

Ik ben zelf geen complete kabelfreak ofzo, gebruik zelf gevlochten DIY Cat5 Kabel naar het design van www.tnt-audio.com. Dat kost nix maar is duidelijk beter dan bouwmarkt 4mm kabels...

edit:

Even nog een ontopic mededeling:

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Yamaha Rx-v540 RDS reciever en ik kan deze van harte aanbevelen als instapreciever. Ik neem aan dat de nieuwe rx-v550 ook erg goed is, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee. De afstandsbediening van de 540 is iig heel relaxed in mijn ogen. Verder is het geluid ook top, erg dynamisch en 'natural' zoals op het front vermeld staat. Je hebt geen kleuring in het geluid wat ik erg prettig vind.
Lol dropveters zijn het nou ook weer niet! Maar het zijn goede Kopere kabels 2,5mm dik!
Ik heb de Verzilverde kabels ook eraan geplugd van de buurman, maar of je moet een juiste omgeving hebben om het goed te horen of je hebt een getraind oor maar zowel van beide heb ik niet.
Ik ben niks anders gewend dan normaal geluid te horen en dit is nu voor mij wel een hele nieuwe ervaring vanwege me boxen die lagere Hz kunnen geven. Erg leuk vooral bij films die Ex ondersteunen :)

Normaal zou ik misschien wel allerduurste gebruikt hebben maar omdat ik geen verschil hoorde koos ik toch voor de simpele, goedkope oplossing :)

Het is ook ieder voor zichzelf, want de 1 hoort het wel en de ander niet!

Ontopic:

De Yamaha 540rds is inderdaad een nice 1 :) de 550 helemaal maar ik zelf zou voor de 640 gaan denk ik.
Weet niet werd me door meerdere mensen hier aanbevolen of anders de 450rds.

Moet wel allemaal in budget blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb het 4-8 ohm verhaal een beetje proberen te begrijpen, maar ik wil 't toch voor de zekerheid nog eens vragen:

Ik heb een Pioneer D814 versterker. Deze is 8 ohm. Nu wil ik óf een JBL SCS178 speakerset (4 ohm), óf de JBL SCS260.5 (8 ohm).

Is het af te raden om de 4 ohm set te kopen? De ene keer lees ik dat je dat nooit moet doen wanneer je je versterker/speakers heel wilt houden, de andere keer dat dit geen vaart zal lopen terwijl ik ook lees dat dit totaal niet uitmaakt.

Is het een kwestie van (meetbaar/hoorbaar) verschil in geluidskwaliteit, of is het echt af te raden?

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Je versterker levert een bepaald vermogen bij 8 Ohm, dat is opgegeven in je specificaties. Hij levert een ander vermogen bij 4 Ohm. Of hij dat vermogen stabiel kan leveren, dat is wat je wil weten. De meeste versterkers hebber daar geen problemen mee :) .

Probleem is dus dat de impedantie van een luidspreker meer een gemiddelde waarde is. Hij zakt dus wel eens wat lager. (ik geloof dat hij maximaal 1/3 lager van de opgegeven impedantie als minimum mag hebben, tenzij anders aangegeven). Ook daar moet de versterker mee overweg kunnen. Vaak geeft het niet, mits je niet te hard gaat spelen. Dan wil de versterker nog wel eens over de rooie gaan en de protect inschieten.

Met kwaliteit heeft het helemaal niets te maken, in tegenstelling tot wat er boven werd beweerd.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me Denon 1905 is binne, zatedag kan ik hem ophalen.
Ik later zeker horen over er hoorbaar verschil is tussen de 1705 en 1905. Ik ben ook erg benieuwd of er in de 1905 een zwaarder voeding in zit.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/comok/twin.jpg
Denon maakt gebruik van dubbel diode's in de gelijkrichter, volgens de leerkracht bij me op school is het niet zin vol. Want diode's zijn nooit het zelfde, de ene geleid iets eerder dan de andere. Waneer de ene geleid dan blijft er te weinig over om de andere diode te laten geleiden.
Tenzij je gelooft dat tegenwoordig de diodes wel bijne het zelfde zijn door de goede productie's.
Ik heb het even uitgetest. Ik heb twee de zelfde diode's parallel gesloten met een stroom er door van 2 A. Diode 1 werdt iets warmer dan Diode 2. Of wel het klopt dat de stroom niet eerlijk verdeeld wordt tussen de twee diode's. Maar om te zeggen dat diode 2 bijna niks doet is niet waar. Maar de drempel spaningen wordt er niet veel kleiner op, dus het is niet echt zinvol behalve dat ze iets minder doorslaan bij een grote stroom. Marketing truc of toch nutig ? Dat moet je zelf bepalen. Ik ben van mening dat ze net zo goed één grote gelijkrichter konde gebruiken in de plaats van twee.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik het overdreven vind om voor mijn volgende vraag een heel topic te openen, moet ik helaas gedeeltelijk offtopic gaan. Excuses hiervoor ;)

Ik zit met het volgende "dilemma":

Zoals hierboven al gezegd ben ik van plan de Denon AVR-1905 te kopen. Op het moment heb ik al Dali Blue voorspeakers dus dat is ook al opgelost. Maar het probleem zit hem in het volgende. Ik wilde in Duitsland voor mijn verjaardag (4 februari) voor 480,- euro bij www.hickmann.de de AVR-1905 samen met 2*Canton LE130 halen. Dit is een koopje. Ik heb ze geluisterd en ze klinken zelfs met muziek behoorlijk. Maar nu blijkt dat deze zaak met een verbouwing bezig is en afhalen dus niet mogelijk is. Om persoonlijke redenen wil ik niet bestellen, dus wordt het wachten tot eind februari. Nu was ik om te luisteren bij Winners&Winners in Spijkenisse en daar hadden ze voor 100 euro p/stuk de Dali Concept 1. Deze klonken apart met muziek redelijk maar minder dan de Cantons. In totaal kom ik ook 70 euro duurder uit (350 voor AVR, 200 voor achterspeakers=550). Nu heb ik de volgende vragen:
- Hoe hinderlijk is een andere klankkleur achter- als voorspeaker
- Is het de meerprijs waard om dezelfde klankkleur te hebben; film klonk gewoon goed
- Wat is de beste keus: betere speaker of dezelfde klankkleur

Normaal zou ik tegen mezelf zeggen; ga luisteren. Maar aangezien ik de speakers apart al geluisterd heb en ik ze nergens samen in een surround opstelling kan luisteren alsnog deze vraag.

Om toch nog een beetje ontopic te gaan: zodra de set binnen is zal ik een review posten.

Dali Concept 1: http://www.dali.dk/Page.a...UMID=42&UUMID=106&PID=259
Canton LE130: www.canton.nl --> producten --> LE serie --> LE 130

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De achterspeakers zijn waarschijnlijk het minst belangrijk....echter wordt er altijd aangeraden en is het verschil wel aanwezig als je 5 dezelfde speakersoorten hebt (dus dezelfde woofer grootte en klankkleur) dus of nu snel iets kopen waar je wellicht spijt van krijgt of nog wat centen sparen/wachten en kopen waar je zeker geen spijt hierover kunt krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 19:44:
Me Denon 1905 is binne, zatedag kan ik hem ophalen.
Ik later zeker horen over er hoorbaar verschil is tussen de 1705 en 1905. Ik ben ook erg benieuwd of er in de 1905 een zwaarder voeding in zit.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe het met de ruis is, want dat is uiteindelijk de reden dat je dat ding hebt omgeruild (1705).

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Heb vandaag me zelf de marantz sr4500 + dv4400 + MordountShort premiere 5.1 set aangeschaft.
Morgen alles installen en inregelen. 1e keer voor mij.
Heb hem vandaag even in de winkel mogen vergelijken met oa duurdere segment sony home cinema en de yahama 450rds.

Vooral stereo was hij heel wat beter.
De sr4500 is echt een instap reciever van marantz. Maar zeker goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 21:05:
De achterspeakers zijn waarschijnlijk het minst belangrijk....echter wordt er altijd aangeraden en is het verschil wel aanwezig als je 5 dezelfde speakersoorten hebt (dus dezelfde woofer grootte en klankkleur) dus of nu snel iets kopen waar je wellicht spijt van krijgt of nog wat centen sparen/wachten en kopen waar je zeker geen spijt hierover kunt krijgen
Ik vind die regel enigszins opgaan voor je fronts + center, maar daar voldoet mijn set al niet eens aan :+ Het is meer een richtlijn, de klankkleur moet een beetje hetzelfde zijn, dat heeft voor een deel met de speakerunits zelf te maken, maar ook met kastgrootte enzo.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de klankkeur overal het zelfde is wel zo fijn, waneer ik via de soundstorme game dan klinkt het best wel vreemd waneer het zelfde gluid achter een net iets anders klinkt dan voor. Daarom ga ik sparen voor 6 de zelfde boekenplank luidsprekers.
sphere schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 21:32:
[...]

Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe het met de ruis is, want dat is uiteindelijk de reden dat je dat ding hebt omgeruild (1705).
Klopt, maar mocht deze even veel last hebben van de ruis (hoop eigelijk van niet) dan kan ik als nog een andere eindtrap op aansluiten via de preouts voor me front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de AVR 1905 binne en ik kan je vertellen dat die stuk minder last heeft van die ruis. Ik ben er teverden mee. Al moet ik wel zeggen dat de Denon AVR-1905 niet één van de versterks is met de minste ruis. Waneer je hem op direct zet dan hoor je dat de ruis wat afneemt. Een andere eindtrap zal niet veel helpen omdat ik het vermoed dat het in de dac zit.

De voeding,
AVR 1705 230watt 10.000µF
AVR 1905 260wartt 12.000µF
Haast geen verschil.
10mF/6*7 = 11.666µF
230w/6*7= 268,33watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 12.000 micro farad is toch per elco? Dan kom je als het goed is op 24.000 in totaal.
De 1705 is in ieder geval 2*10.000

Op welke speakers heb je trouwens die 1905 staan?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, 2 * 12.000µF, maar ze staan in serie (normaal bij versterkers) waardoor het gewoon 12.000µF is.
Op dit moment heb ik de avr1905 aangesloten op me tweeweg zelfbouw luidsprekers. Ze klinken erg goed bij deze versterker, stukke beter dan me op me ouwe versterker. Als center en achter center gebruik ik twee ouwe philips luidsprekers, ze klinken jammer genoeg niet zo goed als me zelfbouw.

Ik ben van plan om in de toekomst 3 paar goeie boekenplank luidsprekers te kopen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das vreemd, de HK AVR7300 heeft ze ook in serie staan. Is 2 elco's van 33.000 en ze rekenen in totaal 66.000 mf.
Maar goed, hoe bevalt hij verder?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marketing :O , net zo als die dubbelle gelijk richter bij denon (zie een stuk boven). Ik ben erg erg tevreden over de Denon AVR1905, heeft hij jammer genoeg geen up conversie van s-video naar RGB zoals bij de avr1705.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 13:55:
Marketing :O , net zo als die dubbelle gelijk richter bij denon (zie een stuk boven).
Jullie roepen vanalles zonder er eigenlijk echt iets vanaf te weten. Natuurlijk staan die elco's in serie, maar niet voor zomaar voor de lol. Een audiosignaal heeft een nulpunt, een positieve en een negatieve helft. De voeding is dubbel: er is een nul, een plus en een min. De ene elco staat over de negatieve helft en de andere over de positieve helft en ze komen elkaar tegen bij de nul: de negatieve komt daar met plus en de andere met min. Effectief heb je dus weldegelijk de volle elco capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Duitse Denon site (www.denon.de) staat zelfs dat de AVR1705 helemaal geen conversie heeft voor video. Ik kan me niet voorstellen dat de AVR-1705 dan s-vidio kan converteren naar RGB en de AVR-1905 niet. Weet je heel zeker dat de 1705 dit kan en de 1905 niet?

Vergelijking 1705 en 1905: http://www.denon.de/site/...148&vPidNX=Array&check=1#

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Licht er aan welke versie je hebt. Je hebt ook een AVR1905 versie die het wel heeft en ook nog multizone ondersteund. Zoek maar eens de manuels op met google "avr 1905 .pdf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 16:42:
Licht er aan welke versie je hebt. Je hebt ook een AVR1905 versie die het wel heeft en ook nog multizone ondersteund. Zoek maar eens de manuels op met google "avr 1905 .pdf".
Klopt maar dat is de VS versie, die heeft ook 100mhz video bandbreedte. De versie die ik noemde is de Duiste versie en die komt als het goed is overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Dat lijkt me juist heerlijk, een instapreceiver die geen videoprocessing doet. Voor mij is dat echt nutteloos. Bijna net zo onzinnig als je decoders dubbel kopen. Zowel in je receiver als in je cd/dvd speler.

Het zal wel niet zoveel knaken schelen, vanwege de massaproductie, maar verder heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac,
Ik moet zeggen dat ik het meeste in de gedownloade handleiding heb gelezen, het kan best wel kloppen dat die avr1705 geen video conversie heeft.

Video conversie is zeker zo handig, want anders moet je 3 scart aansluitingen gebruiken op je tv (RGB,S-video en compesite). En naar je video recoder moet je zowel compesite en s-video aansluiten wat niet kan op één scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb van de week een nieuwe speakerset voor mijn denon 1905 aangeschaft (voorheen nog even 2.0 en koptelefoon) en heb deze gister en vandaag geinstalleerd. Nu heb ik per ongelijk voor enige tijd de surround back (L/R) uitgang in dolby digital mode (in andere modes had ik de sb al uitgeschakeld) aan laten staan, terwijl er geen speakers op aangesloten waren. Na ongeveer 25min kwam ik erachter (was filmpje aan het kijken op ~ -30db ) en heb ze daarop direkt uitgeschakeld. Ik kan me verhalen herinneren dat je de uitgang kan opblazen/doen versmelten, zodra je er lange tijd een ongebruikt vermogen op laat staan. Of kan de geluidskwaliteit van de betreffende uitgang ook achteruit gaan?
Echter, vraag ik me af in hoeverre dit kwaad heeft gehad en of ik mij zorgen moet gaan maken. Ik ruik verder niks qua brandlucht en ik kan de sb uitgang nog steeds in/uitschakelen.

PS. Ik heb overigens (na een paar dagen speakers luisteren) de infinity primus hcs aangeshaft. Wat een ongelooflijk (kan ongetwijfeld nog beter met duurderde speakers, maar toch ;p) hoog en helder (met veel detail) geluid komt eruit in samenwerking met denon. Ik moest de 1e paar uur echt wennen. Verschillende mp3 albums/bestanden en satelliet-tv kanalen klinken werkelijk ineens crap, omdat je nu duidelijk de compressie-artifacts hoort.

[ Voor 21% gewijzigd door Paquito op 01-02-2005 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Raven- schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 02:36:
Ik kan me verhalen herinneren dat je de uitgang kan opblazen/doen versmelten, zodra je er lange tijd een ongebruikt vermogen op laat staan. Of kan de geluidskwaliteit van de betreffende uitgang ook achteruit gaan?
Als dat echt zo was geweest had men het er wel bij gezet in het boekje...... ;)

Tis dus niet waar en grote flauwekul en kan dus ook absoluut geen kwaad.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Reind schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 12:33:
Tis dus niet waar en grote flauwekul en kan dus ook absoluut geen kwaad.
Het gaat te ver om het flauwekul te noemen. Het hangt van de opbouw van een versterker af, maar er zijn genoeg versterkers waarvoor het niet goed is om onbelast te draaien. Voor een buizenversterker is het zelfs funest.

Maar het is wel zo dat het audiospul in de prijsklasse waar we hier over discussieren tamelijk fool-proof is gemaakt. Het zal zelden een probleem zijn om een receiver onbelast te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, ik weet het niet, maar uit de doos komen die dingen met 5.1 ingeschakeld. Als iemand die z'n stereo versterker vervangt en bijna nergens meer een stereo receiver kan vinden (BCC, MM, It's en Expert verkopen daar amper wat van) dan de boel verder niet instelt bij gebrek aan kennis van de materie, dan zou dat dus heel vaak fout moeten gaan. En er zijn meer mensen die hun surround receiver alleen stereo gebruiken dan je denkt!

Ik geloof er dus niet zoveel van, in ieder geval niet in de klasse tot zo'n 1000-1500 euro :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de meeste amps kan het geen kwaad, maar licht aan de bouw er van. (Klopt helemaal wat Exirion zegt.)
En waneer je een eindtrap niet gebruikt dan zet die hem bij de meeste receivers in de rust zodat er meer vermogen overblijft voor de andere eindtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ik ben gerustgesteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een korte review van de Denon AVR-1905 en mijn redenatie voor deze keuze:

Mijn apparatuur:

-Voorspeakers: Dali New Blue 3003
-Centerspeaker: Dali Concept Center
-Achterspeakers: Binnenkort Dali concept 1, voorlopig goedkope JVC
-Versterker: Denon AVR-1905
-CD speler: Marantz CD5400
-DVD Speler: Aristona ADV430
-Bekabeling: Speakers allen 2*2,5mm2 voorspeakers bi-wired (draad over), cd speler Profigold analoog en digitale coax, dvd speler digitaal optisch en scart met RGB
-Televisie: oude Sony

Testmateriaal:
- Hell Freezes Over, The Eagles (cd)
- Slicker Then Your Average, Craig David (cd)
- Nothing Like The Sun, Sting (cd)
- E=MC^2, E-Life (cd)

- Gladiator (dts dvd)
- Hell Freezes Over (dts only dvd)
- U571 (dts dvd)
- Lord Of The Rings 1-3 (DD EX dvd )
- Star Wars Episode II (DD EX THX dvd)

Redenatie voor keuze: Ik ben maanden bezig geweest met mijn keuze voor een nieuwe surround versterker. Ben begonnen met een losse Denon PMA-737 stereo versterker en losse Sony speakers op Yamaha RPU-200. Mijn budget lag op 400 euro. Ik heb de volgende versterkers vergeleken: Denon AVR-1705 & 1905, Marantz SR4400, 4500, 5400, Onkyo TX-SR700E (2e hands) 501E, Harman/Kardon AVR 130, 230, Pioneer VSX-D814, Yamaha RX-V450, 540, 640.
Na lang vergelijken hield ik de volgende over: AVR-1905, SR5400, TX-SR700E, AVR130. De Pioneers en Yamaha's waren niet van mijn smaak. Ik hou namelijk van warm gedetailleerd geluid. De Yamaha was niet warm, de Pioneer niet gedetailleerd genoeg.
Uiteindelijk was de Denon de meest uitgewogen keuze. Ik wilde het liefst voor de toekomst 7.1, wilde video-conversie, het liefst een nieuwe versterker en indien mogelijk zoveel mogelijk formaat ondersteuning.

Review

De installatie verliep zoals gewoonlijk bij Denon binnen enkele minuten (vader heeft een AVR-1804, voorganger van AVR-2105).
Na 3 dagen inspelen viel mij ten eerste het volgende op: net na installatie had de Denon een vermogens gebrek, CD's moesten op 3/4 van het vermogen afgespeeld worden (-15/20). Ik wilde hem bijna inruilen en bijbetalen voor een AVR-2105, maar na een uur kon hij al op -25. Nu na 3 dagen is -35/40 normaal luistervolume. Kennelijk moesten de Elco's capaciteit opbouwen. Een vriend met een HK AVR4550 (:P) had hetzelfde probleem.
Nu de versterker was ingespeeld kon het testen beginnen. Ik ben begonnen met mijn verplichte Hell Freezes over cd van The Eagles met vooral de akoustische versie van Hotel California.
In vergelijking met mijn oude PMA-737 klonk de AVR-1905 minder warm, maar wel gedetailleerder. Vooral het 'krassen' op de gitaar klonk erg duidelijk zonder te hard te klinken (veel mensen zien harde hoge tonen onterecht als detail). Ook de stemmen klonken erg natuurlijk. De bassen waren minder hard maar wel strakker (minder bonkerig).

Na de CD kwamen de DVD's. Ik ben begonnen met DTS geselecteerd op Gladiator. Wat meteen opviel was wederom het detail en de plaatsing. Hoewel vooral het laatste begrip vaak overdreven wordt bij stereo is deze bij films wel degelijk van belang. Ook dit is uitstekend bij deze receiver, waarschijnlijk door het gebruik van de Hammerhead SHARC floating point processor die ook in hogere klasses wordt gebruikt. De geluiden werden erg goed geplaatst en vooral de atmosfeer werd goed weergegeven. De geluiden klonken vooral erg natuurlijk.
Het verschil tussen DTS en Dolby Digital was hoorbaar. Bij mindere sets is dit minder het geval.

Gebruiksgemak en mogelijkheden
Zoals eerder gezegd was de installatie simpel en na het doorlopen van de "System Setup" waarin alles voor zich spreekt was alles geregeld. Het enige dat nog d.m.v. de Test Tone ingesteld moet worden is het volume van elke speaker. Hoewel dit niet even makkelijk ging als bij de Pioneer met microfoon was ook dit relatief simpel en snel gedaan.
Wat erg handig is, is de video-conversie en switching. Zo kun je alles op de receiver aansluiten en hoef je maar 1 kabel naar de tv te leggen. Ook het onscreen display (OSD) is handig. Hoewel hij er erg basic uitziet en geen flitsende plaatjes en dergelijke gebruikt zoals bij Yamaha, komt dit de duidelijkheid wel ten goede. Het enige nadeel van het OSD is dat dit alleen aan of uit geschakeld kan worden en niet gedeeltelijk aan zoals bij Harman/Kardon. Dit heeft tot effect dat als je tijdens een film het volume verandert dit ook op de tv over de film heen getoond wordt (gelukkig kan je wel doorkijken, de rest is transparant).
Verder heeft Denon kennelijk een voorkeur voor digitaal optisch aangezien er 3 optisch in en 1 uit is, en maar 1 digitale coax in en geen uit. Optisch is theoretisch wel beter, maar niet zoveel dat coax maar verwaarloosd mag worden. Zelfs het topmodel AVC-A1XV van 6000 euro heeft tig optisch in en 3 uit, en maar een paar digitale coax in en geen uit. Mensen met 2 apparaten met alleen digitale coax uit hebben dus nog een switch nodig of een coax/optisch omzetter. De digital coax in is wel weer van uitstekende kwaliteit.
Ten slotte is het een beetje apart dat Denon voor evenveel S-Video als component in en uit heeft gekozen (3/2 en 3/1). De meeste mensen met dit budget hebben hooguit 1 apparaat met component uit of in en meerdere met S-Video. De component sectie is dus voor het budget erg uitgebreid, maar de S-Video een beetje beperkt. Ook mist de front input een S-Video ingang. Juist voor het even snel aansluiten van een camera zou dit erg handig zijn. Natuurlijk is er wel een composiet en zelfs een optische ingang aan de voorkant.

Samenvattend:

Positief:
+ gebruiksgemak
+ detail en plaatsing van geluid
+ mogelijkheden
+ tijdsloze uiterlijk dat in elk interieur past
+ functies die normaal alleen in duurdere modellen zitten (7 kanaals, 9 speakers, video-conversie en switching, OSD, enz.)
+ geen moeite of extreme warmte ontwikkeling bij langer speler op hoge volumes (-5/10)
+ duidelijk dot-matrix display met hoge resolutie
+ 3 component in
+ 96 Khz/24bit processing en 192Khz/24bit D/A voor alle kanalen

Negatief:
- maar 1 digitale coax in, geen uit
- geen S-Video bij front input
- geen overdreven groot display
- geen vermogens monster voor mensen die een gehoor beschadiging willen (getest op 2*132 watt bij 4 ohm, 5*45 watt in surround bij 8 ohm)
- bij extreem lage luisterniveaus ruis waarneembaar (vanaf -60 en lager), daarboven niet waarneembaar

Review van What Hifi! :
http://www.denon.nl/img/nieuws/testen/avr1905what.pdf
Algemene informatie:
http://www.denon.co.uk/si...1&action=detail&Pid=147&#

Vragen beantwoord ik graag!

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

ik zit tussen de 1905 en de HK avr 130 te twijfelen.

wat heeft bij jou de knoop doorgehakt behalve het 5.7 7.1 verschil,
ik kan voor 299 de HK hoe duur was de 1905?

ik heb twee 4 ohms zuilen en twee 4-8 ohms surrounds, leverd dit problemen op met de 1905?
en ik zie veel receivers met achterop 8 ohm of 6 ohm, do not connect 4 ohm, is dit werkelijk zon probleem?

verder veel plezier met je aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Ik heb de H/K AVR-130 nu staan en ben er zeeeeeeeeer tevreden over. Vooral het logic 7 gebeuren bij een normaal strereo kanaal uit de TV is een verademing.

Je hebt dan namelijk echt het idee dat je ergens tussen zit en het klinkt een stuk beter dan Dolby Prologic e.d.
Daarnaast zijn de looks gewoon nog mooier dan ik had durven denken (heb hem zo gekocht via het i-net zonder er naar te luisteren of wat dan ook :P )

En........ geen ruis op de rear kanalen (das namelijk iets wat veel instappers hebben en waar ik me echt dood aan kan ergeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Reind schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 23:57:
Ik heb de H/K AVR-130 nu staan en ben er zeeeeeeeeer tevreden over. Vooral het logic 7 gebeuren bij een normaal strereo kanaal uit de TV is een verademing.

Je hebt dan namelijk echt het idee dat je ergens tussen zit en het klinkt een stuk beter dan Dolby Prologic e.d.
Daarnaast zijn de looks gewoon nog mooier dan ik had durven denken (heb hem zo gekocht via het i-net zonder er naar te luisteren of wat dan ook :P )

En........ geen ruis op de rear kanalen (das namelijk iets wat veel instappers hebben en waar ik me echt dood aan kan ergeren).
Erg mooi ding ja
Wat voor speakers heb je eraan hangen?

Ik ben ook wel geinteresseerd in die 130 (ook in de 230), maar ondanks dat ik weet dat H/K zijn vermogens erg conservatief opgeeft, ben ik toch bang voor een te laag vermogen. Waardoor dan de speakers minder onder controle worden gehouden.

Ik ga namelijk binnenkort upgraden naar een complete JBL Northridge set met e80 (100watt continue) als fronts en e30 (70 watt continue) als rear. Wel redelijk efficiente speakers (resp een gevoeligheid van 91db en 88db) en ook gemaakt door Harman Int. waar JBL dus net als H/K ondervalt.
Hierbij lijkt me een H/K wel een leuk vervanger van mijn Yammie rx-v540, maar ben toch bang voor die vermogens en het resulterende controle verlies... (moet nodig gaan luisteren :P )

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
ZiegoM schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:04:
[...]
Hierbij lijkt me een H/K wel een leuk vervanger van mijn Yammie rx-v540, maar ben toch bang voor die vermogens en het resulterende controle verlies... (moet nodig gaan luisteren :P )
Hey die Yamaha heb ik ook gehad.

Ben blij dat ik van dat ruisende ellendige pokkeding af ben zeg. De Pioneer die ik er na had (512) bracht het er op dat gebied al veel beter vanaf.

De H/K staat bij mij nog steeds een setje eltaxen aan te sturen en dat gaat net zo best als bij de Pioneer en Yamaha het geval was. De H/K zet er alleen een stuk beter uit en presteerd naar mijn mening een stuk beter op het surround gebeuren als de Yamaha, de VSX-D512 is niet beter of slechter dan de H/K maar de H/K ziet er beter uit en past beter bij mijn toekomstige telly dus vandaar de overstap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor de 1905 gekozen vanwege meerdere punten.
Ten eerste hou ik wel van een degelijk uiterlijk met aluminium frontplaat en dergelijken. Het is geen rationeel argument, maar ik hou niet van plastic apparaten. Ten tweede heb ik meerdere vrienden met HK en allen hebben ze kleine probleempjes ermee, geen grote dingen maar eerder kapot display of LED's. Ook hebben er 2 een kapotte HD750 gehad. Deze is wel meteen vervangen, dus service is goed.
Verder had de Denon 7.1, pre-outs, betere formaat ondersteuning, speakerset A/B en A+B.
Qua geluid vond ik ze allebei wel goed, anders maar niet beter of slechter.
Ten slotte heb ik ervaring met tot wel 20 jaar oude Denon spullen die nooit problemen hebben gehad. Ik zeg niet dat Denon beter is of HK slechter, maar hou het maar op een goede ervaring en een bijbehorend goed gevoel. Ook paste de AVR-1905 beter bij mijn huidige set qua uiterlijk. Dit is puur persoonlijk natuurlijk.
Als laatste heeft de Denon meer mogelijkheden als video-conversie en component switching.
De lastigste keuze was voor mij eerder de AVR-230 of AVR-1905, aangezien deze tegenover elkaar staan. Uiteindelijk gaf het uiterlijk en het prijsverschil de doorslag.
UIteindelijk zijn het beide goede receivers, maar je moet even naar je persoonlijke voorkeur en situatie kijken om de beste keus te maken.
Bij mij was dit toevallig de Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac> welke van de twee zou jij zeggen heeft een warmer geluid, de h/k of de denon, of is het verschil niet al te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen dat de Denon een tíkje warmer klinkt, maar het verschil is echt minimaal. Ik kan het goed vergelijken want die vriend met die HK heeft exact dezelfde frontspeakers.
Overigens zijn beiden relatief warm te noemen zonder wollig te worden.
Om het maar simpel te stellen: je moet erg aandachtig luisteren om te horen welke warmer klinkt en beiden zullen ze kille speakers warmer laten klinken en te warme speakers misschien iets wollig.
Zoals ik al eerder zei: het zijn beide goede warme receivers dus de keuze is puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een dilemma!!!

Ik koop over een paar dagen een receiver en zag me ogen op de Yamaha 450rds versie.

Alleen op de ene site wordt er gesproken op een max uitgangsvermogen 65Watt op 8Ohm en op de Yamaha site wordt er gesproken over 85watt 8Ohm |:(

Snap er niks van, want mijn boxen zijn 100 watt per speaker! maar 65watt 8Ohm is een beetje te weinig!
Maar als de Yamaha wel klopt heb ik voldoende (wil ook niet me set opblazen van Jamo)

Welke zouden jullie aanhouden? Of zouden jullie meer voor de 550 gaan? zit wel met een budget dat is een nadeel :(
255 euro voor de Yamaha 450rds is goedkoop! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:17:
Ik zit met een dilemma!!!

Ik koop over een paar dagen een receiver en zag me ogen op de Yamaha 450rds versie.

Alleen op de ene site wordt er gesproken op een max uitgangsvermogen 65Watt op 8Ohm en op de Yamaha site wordt er gesproken over 85watt 8Ohm |:(

Snap er niks van, want mijn boxen zijn 100 watt per speaker! maar 65watt 8Ohm is een beetje te weinig!
Maar als de Yamaha wel klopt heb ik voldoende (wil ook niet me set opblazen van Jamo)

Welke zouden jullie aanhouden? Of zouden jullie meer voor de 550 gaan? zit wel met een budget dat is een nadeel :(
255 euro voor de Yamaha 450rds is goedkoop! :)
De werkelijke gegevens kan je meestal in reviews vinden. Die hebben ook de rx-v450 doorgelicht in een 'lab':

http://www.homecinemachoi...C/200412/096_HCC_1204.pdf

2 channels driven: 110 watt bij 8 Ohm
5 channels driven 50 watt bij 8 Ohm

2 channels driven 155watt bij 4 Ohm
5 channels driven 65 watt bij 4 Ohm

Lijkt me voor zo'n goedkoop ding geen slechte cijfers :P

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZiegoM schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:26:
[...]

De werkelijke gegevens kan je meestal in reviews vinden. Die hebben ook de rx-v450 doorgelicht in een 'lab':

http://www.homecinemachoi...C/200412/096_HCC_1204.pdf

2 channels driven: 110 watt bij 8 Ohm
5 channels driven 50 watt bij 8 Ohm

2 channels driven 155watt bij 4 Ohm
5 channels driven 65 watt bij 4 Ohm

Lijkt me voor zo'n goedkoop ding geen slechte cijfers :P
Dus voor een Jamo set met 100 watt per speaker is deze receiver beetje te zwak?
Want 50watt per speaker op 8Ohm is de helft! niet echt powerfull!!
of kan ie meer hebben? want op de Yamaha site staat weer 85watt per 8Ohm per kanaal! :?

Snap het niet echt meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat revieuws zeggen meten ze zelf is is vaak betrouwbaarder dan wat Yamaha zegt. Voor Jamo speakers is dat meer dan zat hoor :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 18:44
Het is waarschijnlijk 85 Watt per kanaal in Stereo modus en 65 watt per kanaal in surround modus.

Die 100 watt wat op jouw speakers staat is het maximale wat ze aan kunnen. Dit hoeven ze dus niet te hebben. De Missions van mij kunnen ook max 200 watt maar ik stuur ze met 85 watt aan en dat is in mijn huiskamer meer dan voldoende.

Yamaha 450 RDS zal een mooie versterker zijn voor jouw speakers. Als jouw budget het niet toelaat zou ik geen duurdere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Athome schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:16:
Het is waarschijnlijk 85 Watt per kanaal in Stereo modus en 65 watt per kanaal in surround modus.

Die 100 watt wat op jouw speakers staat is het maximale wat ze aan kunnen. Dit hoeven ze dus niet te hebben. De Missions van mij kunnen ook max 200 watt maar ik stuur ze met 85 watt aan en dat is in mijn huiskamer meer dan voldoende.

Yamaha 450 RDS zal een mooie versterker zijn voor jouw speakers. Als jouw budget het niet toelaat zou ik geen duurdere kopen.
Ok, Want anders was ik van plan de 550rds te nemen! die kwam met iets meer power uit de bus :)

Nu kon ik niet mega veel reviews erover vinden behalve die van www.kieskeurig.nl

Maar ik denk dat het wel de 450rds wordt! Mocht het niet veel zijn koop ik later wel een sterkere receiver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Chronus, ga alsjeblieft is de faq lezen, daar staat alles in betreffende vermogens en dergelijke...je bent hier echt continu aan het helpdesken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:27:
[...]

Ok, Want anders was ik van plan de 550rds te nemen! die kwam met iets meer power uit de bus :)

Nu kon ik niet mega veel reviews erover vinden behalve die van www.kieskeurig.nl

Maar ik denk dat het wel de 450rds wordt! Mocht het niet veel zijn koop ik later wel een sterkere receiver!
Die paar Watt maakt vrijwel geen reet uit. Bij vermogens moet je logaritmisch denken. Voor 3dB winst heb je het dubbele vermogen nodig. De stap van 1 naar 2W is evengroot als de stap van 20 naar 40, van 40 naar 80, van 80 naar 160, van 160 naar 320, enz. Dan blijkt dus dat het verschil tussen bijv 85 en 100W niks is, 3dB is namelijk al niet echt veel, dit al helemaal niet.

Als je dit eenmaal doorhebt is de keuze voor een receiver opeens een stuk makkelijker. Je gaat de winkel in met je cd, draait de versterker goed open, luister hoe het klinkt, kijk wat de speakers doen of die niet met hun conus staan te trillen als een gek. Mocht de versterker het niet aankunnen en in de beveiliging schieten dan kijk je naar een andere. Maar met 20W meer ga je dat probleem echt niet oplossen. Als je iets zwaarders nodig hebt kijk dan minstens naar een verdubbeling. Maar in de meeste gevallen kom je er met een fatsoenlijk stel speakers en een fatsoenlijke receiver ook makkelijk uit.

Dit staat zoals hierboven vermeld ook in de faq beschreven. Dat zou al een heleboel antwoorden kunnen geven. Maak daar nuttig gebruik van, het is niet voor iedereen even prettig om steeds dezelfde relatief simpele vragen voorbij te zien komen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik nog niet zulke goed luidsprekers heb schrijf ik geen revieuw er over, maar ik heb wel paar opmerkingen over de Denon 1905
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:54:
Ten slotte is het een beetje apart dat Denon voor evenveel S-Video als component in en uit heeft gekozen (3/1).
De meeste mensen met dit budget hebben hooguit 1 apparaat met component uit of in en meerdere met S-Video. De component sectie is dus voor het budget erg uitgebreid, maar de S-Video een beetje beperkt.
Bij de S-video heeft die 2 uitgangen, 1 voor de video recoder 1 voor de tv.

RGB
*Satelliet ontvanger,Digitene, Digitaal tv, enz. De meeste goedkope modellen hebben alleen RGB en compsite
*Game Consel (Playstation, x-box, enz.)RGB of geen amerikaanse spellen (geld niet voor alle consels)
*DVD speler RGB(die wil je zeker weten via de rgb)

S-video
*Video Recorder,
*Video camara,
De meeste tv's hebbben maar één RGB ingang, deze receiver brengt daarvoor een uitkomst. Je moet wel S-video en RGB op je tv aabsluiten omdat die geen conversie heeft van s-video -> rgb.
Het zilvere model vindt ik het mooist, alleen die paste niet bij de huidige apparatuur, vandaar dat ik de zwarte versie heb.

Ik ben zeer tevereden over de Denon 1905, ik merkte voorral dat ik meer details hoor in het geluid en dat me zelbouw luidspreakers erg goed klinken op deze receiver (op me vorige versterker klonken ze iets te schel). Het engiste wat ik mis is 4.0 stereo (front + rears), het is of alleen front(tenzij je rears op speaker b aansluit) of de stereo muziek over alle je luidsprekers(front + center + rear + back).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 23:27 ]

Verwijderd

Volgens mij kan je inderdaad de achterspeakers niet inschakelen als je de center uit hebt staan, maar je kan als je op de "ch select/enter" toets drukt op de AB dan kun je het volume per luidspreker regelen. Als je deze na het bereiken van -12dB nog lager zet schakelt hij de speaker uit. Als je dit met de center doet (even tijdelijk andere speaker aansluiten) en hem in het setup menu aan laat staan dan kun je waarschijnlijk wel 4.0 gebruiken.

p.s. Je had gelijk over het aantal S-Video en component uitgangen. Waar het mij echter vooral om ging zijn de ingangen. 3 component ingangen is veel voor een receiver in deze klasse, en 3 S-Video is dan weer een beetje beperkt. Wat ik het meeste mis zijn meer digitale coax aansluitingen.
Voor de rest ben ik erg tevreden met de AVR-1905 en het detail is inderdaad indrukwekkend voor dit geld.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:19:achterspeakers niet inschakelen als je de center uit hebt staan
Dat ken wel alleen dat moet ik steeds de center in de menu aan/uit zzetten maar zo erg is dat niet, dat ik daar nog niet aangedacht heb.

Ook heb ik ontdekt dat je de subwoofer alleen in de setup aan/uit kan zetten (normaal staat die elktijd aan zelfs bij direct :r (zou juist niet moge vind ik)). Vandaar dat ik de subwoofer uit zet met de schakelaar bij de subwoofer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik ben de laatste tijd naar Pioneer receivers aan het kijken. Niet omdat het nou onwijs veel beter klinkt, maar zo'n microfoontje om de boel in te regelen lijkt me wel makkelijk. En de zilveren uitvoering van de 814 kost in Duitsland momenteel € 266 met €11,90 verzendkosten.

Hoewel ik meer zat te kijken naar de Denon 1905, of de Yamaha 650, is dit toch ook wel een aardige optie. Het ding heeft pre-outs, videoprocessing zal me aan mijn **** roesten, maar de crossover gaat maar tot 100Hz :/

De Denon heeft geen mic, de Yamaha ruist, en dit ding heeft een rare crossover (en misschien matige FM-weergave). Het valt niet mee om een leuke instapper te vinden, wat ik je brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sphere schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 01:49:
Ik ben de laatste tijd naar Pioneer receivers aan het kijken. Niet omdat het nou onwijs veel beter klinkt, maar zo'n microfoontje om de boel in te regelen lijkt me wel makkelijk. En de zilveren uitvoering van de 814 kost in momenteel € 266 met €11,90 verzendkosten.

Hoewel ik meer zat te kijken naar de Denon 1905, of de Yamaha 650, is dit toch ook wel een aardige optie. Het ding heeft pre-outs, videoprocessing zal me aan mijn **** roesten, maar de crossover gaat maar tot 100Hz :/

De Denon heeft geen mic, de Yamaha ruist, en dit ding heeft een rare crossover (en misschien matige FM-weergave). Het valt niet mee om een leuke instapper te vinden, wat ik je brom.
Heyz ik ben ook aan het kijken naar de pioneer 814 maar ik zie hem voor 300 euro staan! Welke website staat ie dan bij jou voor 266 euro?

Denk dat de Yamaha-450rds qua prijs een goede instapper is! alleen helaas alleen digitaal in en niks uit :(
Is dat een erge nadeel?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.