[Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 20.579 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61772

Topicstarter
Ik ben een HCS aan het samenstellen voor een redelijke prijs. Nu heb ik zelf een sony dvd speler (NS-DP330). Alleen de receiver en boxen ontbreken nog. Ik heb uiteraard de nodige topics over Home cinema systems gelezen, alleen lijkt het daar te gaan over wie de duurste en mooiste heeft. Ik wil maximaal 350 euro aan een receiver uitgeven. Nu heb ik de volgende op het oog:

Afbeeldingslocatie: http://www.pick2pay.nl/images/Bild_1/1941_DE_son_strde695.jpg

Sony STR-DE 695

Dolby Digital / DTS-ES / Dolby Pro Logic II - Dekoder - 32 Bit Full DSP - 5x120 W RMS - - Control A1 II - 3 optical digital Input - 5.1 Multichannel INPUT- 1 optical Output - 1 Subwoofer-Output

Afbeeldingslocatie: http://www.pick2pay.nl/images/Bild_2/2367_NL_son_STR-DB790.jpg

Sony STR-DB 790

Vermogen Uitgangsvermogen (per luidspreker) 100 Watt Aantal luidsprekers 6 Home theater functies Decoder Dolby Digital, Dolby ProLogic II, DTS Digital Surround Virtual Surround Aantal surround modes 8 Input / Output Audio in 3 Audio uit 1 Video in 5 Video uit 2 S-Video Digitale ingang(en) coax, optisch 5.1-ingang 6.1-ingang Tuner RDS Voorkeuzezenders 30

Afbeeldingslocatie: http://www.pick2pay.nl/images/Bild_1/1145_DE_onk_txsr500e.jpg

ONKYO TX-SR 500 E

35 Segment Dot Matrix Fluorescent Display
5 x 85 W / 6 Ohm / 1 KHz /DIN continuous power output
Cinema Filter
Color-Coded Speaker Terminals
Crossover Adjustment for Bass Management (80/100/120 Hz)
Dolby Pro Logic II
Dual Banana Plug-Compatible Speaker Posts for all Cannels
Extended Frequency Response
Multichannel Audio Input for DVD-Audio
Optimum Gain Volume Circuitry
Wide Range Amplifier Technology (WRAT

Wie kan mij vertellen welke van de drie de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 61772 op 21-08-2004 13:56 . Reden: image update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

niet lullig bedoeld en ik weet dat het niet in je topic staat, maar:

Yamaha RX-V440RDS

edit: Hij is gewoon "hot", erg veel mensen kopen hem, en erg weinig mensen hoor je klagen :)

http://www.kieskeurig.nl/...Yamaha%20RX%20V440RDS.htm

[ Voor 50% gewijzigd door PnD op 27-12-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
Ik adviseer je ook dringend om de yamaha RX-V440RDS te overwegen. Heb zelf de 640 en ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PnD schreef op 27 december 2003 @ 14:09:
niet lullig bedoeld en ik weet dat het niet in je topic staat, maar:

Yamaha RX-V440RDS

edit: Hij is gewoon "hot", erg veel mensen kopen hem, en erg weinig mensen hoor je klagen :)

http://www.kieskeurig.nl/...Yamaha%20RX%20V440RDS.htm
MMMHHH, inderdaad als je die reviews van kieskeurig leest en hier op tweakers dan zijn de meeste positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

ja het enige jammere wat ik vind is dat er geen "klepje" op die drie front ingangen zit ;x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Normaal gesproken zien we dit soort topics eigenlijk liever niet, maar omdat er ook al veel gediscusseerd wordt over HT setjes in het Aldi/Lidl topic, en er ook vaak het advies gegeven wordt voor een goedkope reciever, itt tot een "setje" vind ik dit topic goed passen in AV.

Laten we het dan vooral houden bij instap recievers, dan kan dit nog een leuke discussie worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86389

Heb je deze 3 recievers al beluisterd ? Tussen deze 3 zou ik zelf voor de Onkyo kiezen.
Kijk Idd eens naar de RX-V440, is een super reciever voor een niet al te hoge prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 17:37

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Het is al vaak genoeg gezegd maar ik kan het weer bevestigen, kijk eens naar de yamaha rx440.
Als ik uit dit rijtje van 3 zou moeten kiezen zou ik net als mijn bovenbuurman voor de onkyo gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

PnD schreef op 27 december 2003 @ 14:54:
ja het enige jammere wat ik vind is dat er geen "klepje" op die drie front ingangen zit ;x
Heb ik ook niet op m'n 7300, over marantz gesproken is dat niks? :)
Die sony's hebben veel instellingsmogelijkheden maar het geluid valt tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 27-12-2003 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Anoniem: 62484 schreef op 27 december 2003 @ 18:56:
[...]

Heb ik ook niet op m'n 7300, over marantz gesproken is dat niks? :)
Die sony's hebben veel instellingsmogelijkheden maar het geluid valt tegen.
ik mis idd ook marantz in het rijtje :p :

marantz sr-4300 gold:

Afbeeldingslocatie: http://www1.correct.com/images/9/8/a.jpg

Digital AV receiver * Dolby Digital (AC3)- DTS- ES Dolby Pro Logic II decoder * SACD voorbereid * On Screen display * Vermogen speakers: Front L/R 80 watt Center 80 watt Rear L/R 80 watt * 8 Ohm * Voorzijde: hoofdtelefoon - Achterzijde: 3 optical- 3 coax- 11 audio - 7 video - 2 S-video input- 1 S-video output- 6.1 kanaals externe ingangen- aansluiting(en) * FM /MW Tuner met 30 voorkeuze zenders * RDS * Inclusief : RC4300SR afstandbediening * Gewicht 10.7 kg * afm: (b x h x d): 44- 15- 36.5 cm (sig 9/02 yg ) *

350 euro www.correct.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82012

Veel instellingsmogelijkheden op Sony receivers ? 8)7
Je kan niet eens de crossover instellen, in stereo mode kan je de sub niet laten meespelen, en zo zit dat ding vol met van die vaste instellingen die zwaar fout zijn en waar je niets kan aan veranderen.
De enige reeks Sony amps die ik aan iemand zou durven aanbevelen is de DA-x000ES reeks, maar gezien het over budgetreceivers gaat...
Ik stem ook voor de RX-V440 in dat geval, ben zelf namelijk een ex-yamaha RX-V430 gebruiker en altijd heel tevreden over geweest, prima toestel voor z'n geld, heel bedrijfszeker ook en goede bouwkwaliteit.
De onkyo zal misschien ook wel goed zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

En dat goud is in real life een stuk mooier dan op de foto, vind hem ook mooier dan de zilvere opvolger (de sr4400). Zou hem dan ook zeker ff meenemen als je gaat kijken, vond hem zelf lekkerder klinken dan de yamaha, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik hoor van meerdere mensen dat de sr4300 een matige basweergave heeft? Dit is natuurlijk ook deels afhankelijk van de speakers, maar wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Daarnaast word die marantz niet meer gemaakt dus is ie erg moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73878

HIDMAN-X schreef op 27 december 2003 @ 19:59:
Daarnaast word die marantz niet meer gemaakt dus is ie erg moeilijk te vinden.
haha dan moet je het wel goed uitleggen, de SR-4300 wordt inderdaad niet meer gemaakt. Daarvoor is de Sr-4400 gekomen, die ik persoonlijk oerlelijk vind qua kleur. (zilver dus) Ik begrijp marantz zo i zo niet dat ze de champagne Gold niet hebben behouden.

Zal nog een paar instappers neerzetten qua av/receivers:

- Denon 1404
- Yamaha RX-V440
- Yamaha RX-V540 (mag ook tot instap nog wel gerekend worden)
- Harman & Kardon Limited 505 Receiver
- Harman & Kardon AVR2550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Laatst online: 01-06 21:26
Is een instapmodel van Harman Kardon ook niet een overweging waard?
De AVR 1550 of 2550 ofzo?
Of wil je perse iets wat zilver is? De HK's zijn doorgaans zwart.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 18:32

Tourniquet

Hiya, fellas!

What about Denon, Harman Kardon en NAD?

Die hebben toch ook wel wat modellen in de "instap" klasse?

offtopic:
edit: haha, eerst wordt er een half uur niets gezegd en dan opeens met z'n 3en tegelijk :+

[ Voor 44% gewijzigd door Tourniquet op 27-12-2003 20:36 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

als het buget wat minder is kan je ook een jvc overwegen zijn een stuk lager geprijsd.

heb zelf een rx 5032 av

dts/ac-3/ dpl2 music/movie / + 8 dsp modusen

5 x 100 watt rrms 8 ohm bij 1 khz.

en kost 250 euro ongveer

kan je alles instellen crossover, sub aan/uit, speaker grotes en afstanden.
ook onthoud hij per invoer bron bas + treble en dsp.

heeft 2 video uitgangen en 2 ingangen [composiet]

heb hem nu zelf een tijdje en ben zeer tevreden

[ zit overgens veel sony philips spull in]

[ Voor 5% gewijzigd door cactusman op 27-12-2003 20:38 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ik heb de sony str de-595 voor 270 euro nieuw gekocht en ik moet zeggen dat het zeker een goede receiver is, Je moet natuurlijk niet te hoge eisen stellen aan alles wat je kan isntellen etc. maar ik ben er erg blij mee.

Ik kan btw wel subwoofer mee laten spelen in stereo mode...

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 12:42

Bergie

Lekker belangrijk...

Wellicht is het de moeite waard om eens te kijken naar de Denon 1802 receiver. Dit is ondertussen weliswaar een verouderd model maar ik heb er destijds (2 jaar terug ongeveer) iets van 400 euro voor betaald in duitsland. Als je hem nog ergens kan vinden zou hij toch wel in jou prijsklasse moeten liggen lijkt me.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:13
Anoniem: 82012 schreef op 27 december 2003 @ 19:29:
Veel instellingsmogelijkheden op Sony receivers ? 8)7
Je kan niet eens de crossover instellen, in stereo mode kan je de sub niet laten meespelen, en zo zit dat ding vol met van die vaste instellingen die zwaar fout zijn en waar je niets kan aan veranderen.
De enige reeks Sony amps die ik aan iemand zou durven aanbevelen is de DA-x000ES reeks, maar gezien het over budgetreceivers gaat...
Ik stem ook voor de RX-V440 in dat geval, ben zelf namelijk een ex-yamaha RX-V430 gebruiker en altijd heel tevreden over geweest, prima toestel voor z'n geld, heel bedrijfszeker ook en goede bouwkwaliteit.
De onkyo zal misschien ook wel goed zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Dan zet je hem op 2-channel je kan hem ook op AFD zetten en dan speelt sub altijd mee.
Heb zelf de yamaha RX440 gehad (te weinig aansluitingen geen optische uit) maar omgeruild voor de sony 695. Vind ik mooier staan heb alleen sony spullen.

Geluid vond ik van beide even goed/slecht. Zelfde prijsklasse.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 27-12-2003 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56782

Mijn raad is als je hebt bepaald welke receiver in jouw wensen-kosten lijstje past ga luisteren. Het gaat om hoe jij de klank vind. Misschien moet je ervoor naar een speciaalzaak en kost het je 50 euro meer maar voor een apparaat waar je vele jaren naar wil luisteren lijkt me dat wel besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Anoniem: 73878 schreef op 27 december 2003 @ 20:33:
[...]

haha dan moet je het wel goed uitleggen, de SR-4300 wordt inderdaad niet meer gemaakt. Daarvoor is de Sr-4400 gekomen, die ik persoonlijk oerlelijk vind qua kleur. (zilver dus) Ik begrijp marantz zo i zo niet dat ze de champagne Gold niet hebben behouden.
De 4400 mag ervoor in de plaats zijn gekomen maar daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan +\- 500 euro dacht ik? (verbeter me maar als ik het fout heb)
De marantz 4300 zou absoluut mijn nummer 1 zijn als ie leverbaar was maar toen ik een nieuwe receiver aan ging schaffen was ie al bijna nergens meer leverbaar, op een paar schowmodellen na dan.

Stel eerst eens goed je budget vast en zoek er een paar uit die je in de winkel gaat beluisteren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Anoniem: 56782 schreef op 27 december 2003 @ 22:03:
Mijn raad is als je hebt bepaald welke receiver in jouw wensen-kosten lijstje past ga luisteren. Het gaat om hoe jij de klank vind. Misschien moet je ervoor naar een speciaalzaak en kost het je 50 euro meer maar voor een apparaat waar je vele jaren naar wil luisteren lijkt me dat wel besteed.
ook een prachtreceiver (helemaal voor het geld) is een nad t-741. :9~

Afbeeldingslocatie: http://www2.correct.com/images/2/e/a.jpg

399 euro bij correct! Iets boven het budget maar ik verbaazde me over deze prijs een tijdje terug was deze receiver veel duurder!

een sony/jvc/ etc. trekt het zowiezo niet qua geluidskwaliteit tegen deze receiver :p

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 27-12-2003 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik heb een tijdje terug voor dezelfde keuze gestaan.

Het is de rx-v440 geworden. prima ding voor zijn geld.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Ik heb verder geen ervaring dan H/K en Onkyo.

En ik raad je beidde aan, zijn beidde goede kwaliteit. Vooral de onkyo, die is overal aangeprezen als beste van de goedkopere prijsklasse (qua wat erin zit dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb voor 211 euro een keer een Pioneer VSX-511S op de kop getikt en die bevalt heel erg goed. Het is geen high end, maar ik gebruik het dan ook vooral voor TV geluid en radio. Voor een versterker in die prijsklasse is de voeding erg ok en het geheel klinkt goed. De opvolger is de VSX-512S, en die kost zo'n 249 a 299 euro.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Leuke review over instapreceivers hierzo : http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3637

HomeCinemaChoice is in mijn ogen heel betrouwbaar.Zeker nu dat ze Marantz weer de beste keus maken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TomSwinnen op 28-12-2003 02:19 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb zelf een Marantz SR-4300. Deze heb ik vooral gekocht omdat deze erg goed klinkt met mijn Chario boxen. Harman Kardon werd mij afgeraden omdat deze niet mooi samen zou gaan met de Chario boxen. Het advies dat vaak wordt gegeven op het forum is dat je beter meer geld uit kan geven aan boxen als aan een versterker( 2/3 van het budget aan boxen ofzo). Ik wil hiermee dus zeggen dat je de keuze ook moet laten afhangen van het geluid dat er uitkomt met de boxen die je op het oog hebt. Om daar achter te komen moet je gewoon zelf gaan luisteren. De receivers die hier aan bod komen geven een leuke indicatie om te bepalen welke je wilt gaan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

In die prijsklasse heb je niet zo'n last van "dat past niet bij elkaar", als je zelf met een gezond potje scepsis over audio vooroordelen was gaan luisteren, had je gehoord dat die opmerking niet waar is. Versterkets "passen" niet bij een speaker, de verschillen zijn dermate klein dat veel mensen het niet eens horen, niet belangrijk vinden en dat smaak een veel grotere rol speelt dan het aldanniet 'passen' van een versterker bij een bepaalde speaker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ik heb hier zelf de Onkyo tx-sr500 staan en ben er tvreden over. Staar je iig niet blind op door de fabrikant opgegeven vermogens, aangezien de onkyo een op papier gelijkwaardige Pioneer eruit speelt qua vermogen maar ook controle. Let dan vooral ook op de THD (total harmonic distortion) bij deze vermogens.

Overigens zijn de nieuwe modellen van Pioneer vanaf de 712 ook zeker een luistertest waard.

Vergeet echter niet dat de kwaliteit vd speaker(tjes) veel invloed heeft. Voor jou zal een sat/sub package waarschijnlijk de beste optie zijn (budgettechnisch) maar ga dan niet voor de goedkoopste setjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Gotfather op 28-12-2003 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 11:00
Ik zou het wel leuk vinden als juist ook de oudere toppers worden genoemd.

Ik overweeg zelf ook een nieuwe receiver, maar gezien het beperkte budget (rond de 100 euro) zou ik dan wel voor 2ehands gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

Ik denk dat een 2ehands receiver rond de 100 euro moeilijk wordt wanneer je gebruik wilt maken van 5.1 surround sound (dolby digital / dts)

Prologic of stereo moet wel lukken denk ik voor dat bedrag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Laatst online: 11-02 22:42
Wat wil je er precies mee gaan doen. Puur voor home theatre of ook om stereo weer te geven? Als je echt een beetje kritisch wat betreft stereo bent kan je in mijn ogen beter voor een Denon of Onkyo gaan. Gebruik je hem overwegend voor films en dergelijk is die Sony 790 een heel goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Razorfist schreef op 28 december 2003 @ 18:00:
Ik denk dat een 2ehands receiver rond de 100 euro moeilijk wordt wanneer je gebruik wilt maken van 5.1 surround sound (dolby digital / dts)

Ik wil de geluidskaart het 5.1/DTS werk laten doen, dus het enige wat ik nodig heb dan is toch een versterker met de juiste speakeraansluitingen (surround)?

Mijn versterker is overleden en ik heb slechts nog 2 goeie Mission boxen, dus nu sta ik voor de keuze of 400 euro aan een Klipsch besteden of 200 euro aan een 2ehands versterker+2xrear+center+sub (prijsverschil zit hem in het feit dat het ene afschrijfbaar is en het andere niet:) Omdat ik toch nog een beetje twijfel over de kwaliteit van muziek op pcspeakers.

Maar goed, das een topic opzich en ik het is misschien ook een beetje een natte droom, die laatste optie, voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mlevd schreef op 28 december 2003 @ 18:01:
Wat wil je er precies mee gaan doen. Puur voor home theatre of ook om stereo weer te geven? Als je echt een beetje kritisch wat betreft stereo bent kan je in mijn ogen beter voor een Denon of Onkyo gaan. Gebruik je hem overwegend voor films en dergelijk is die Sony 790 een heel goede keuze.
Het moet eigenlijk een beetje een allrounder zijn, maar meer richting stereo kant. Aangezien de receiver daar het meest voor ingezet zal worden.

(Twee verschillende setjes zullen dan wel beter zijn maar past niet binnen het budget.)

Ik heb immiddels 4 stuks beluistert, beide sony's , de onkyo en de yamaha 440. En persoonlijk vond ik de Yamaha het beste klinken. Natuurlijk zijn de luidsprekers daar ook afhankelijk van. (weet effe niet welke het waren).

Denk toch dat ik voor de Yamaha RX-V440RDS ga. 8)

Ben toch wel blij dat ik dit topic geopend heb, want je ziet door de receivers de het bos niet meer :? . De yamaha was nog niet in mijn lijstje voorbij gekomen en ziehier ik ga ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Anoniem: 61772 schreef op 29 december 2003 @ 17:23:
[...]

Het moet eigenlijk een beetje een allrounder zijn, maar meer richting stereo kant. Aangezien de receiver daar het meest voor ingezet zal worden.

(Twee verschillende setjes zullen dan wel beter zijn maar past niet binnen het budget.)

Ik heb immiddels 4 stuks beluistert, beide sony's , de onkyo en de yamaha 440. En persoonlijk vond ik de Yamaha het beste klinken. Natuurlijk zijn de luidsprekers daar ook afhankelijk van. (weet effe niet welke het waren).

Denk toch dat ik voor de Yamaha RX-V440RDS ga. 8)

Ben toch wel blij dat ik dit topic geopend heb, want je ziet door de receivers de het bos niet meer :? . De yamaha was nog niet in mijn lijstje voorbij gekomen en ziehier ik ga ervoor.
als ik jou was zou ik toch ook maar is kijken naar Marantz en NAD, een receiver koop je niet iedere maand en deze 2 zijn zeker het beluisteren waard, sr-4300 is subliem voor het geld (zeker stereo), en de NAD T-741 is helemaal een toppertje voor 399 euro. tussen deze 2 is het natuurlijk een weer een kwestie van smaak, de marantz heeft een wat warme klank (zeer muziekaal), Nad is weer wat strakker (misschien niet het goede woord) van klank. bovendien heeft nad altijd die mooie high-end uiterlijk.
kzou als ik jou was de marantz, nad en Yamaha eens naast elkaar zetten, en dan een keuze maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door duncanvdlinden op 29-12-2003 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
  • Laatst online: 02-06 18:39
JvS schreef op 28 december 2003 @ 16:44:
In die prijsklasse heb je niet zo'n last van "dat past niet bij elkaar", als je zelf met een gezond potje scepsis over audio vooroordelen was gaan luisteren, had je gehoord dat die opmerking niet waar is. Versterkets "passen" niet bij een speaker, de verschillen zijn dermate klein dat veel mensen het niet eens horen, niet belangrijk vinden en dat smaak een veel grotere rol speelt dan het aldanniet 'passen' van een versterker bij een bepaalde speaker.
Dit is niet 100% waar. Ik ben nog lang geen expert, maar er is duidelijk verschil tussen mijn versterer (yamaha rxv-800) & jbl of inifinity speakers. Het is duidelijk te horen dat yamaha's over het algemeent beter met jbls om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

IK heb hier een Yamaha RX 540.
Deze heb ik gekozen vanwege de goede recensies en omdat ie ook heerlijk klonk bij audio weergave.
Ik heb 'm nu een half jaar en ben er zeer blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Laatst online: 27-05 15:43
Razorfist schreef op 28 december 2003 @ 18:00:

Ik denk als ik een nieuwe receiver koop dan ben ik al blij als ik mijn Pioneer 5.1 DD/DTS (de 908 of 809 heb ik Ik haal ze altijd door de war. Deze heeft geen klepje ieder geval :P ) versterker voor 100 euro kwijt kan raken :)

En nu ben ik op zoek naar een mooie HK 3550 of 4500 ;)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
basset schreef op 30 december 2003 @ 11:15:
[...]

Ik denk als ik een nieuwe receiver koop dan ben ik al blij als ik mijn Pioneer 5.1 DD/DTS (de 908 of 809 heb ik Ik haal ze altijd door de war. Deze heeft geen klepje ieder geval :P ) versterker voor 100 euro kwijt kan raken :)

En nu ben ik op zoek naar een mooie HK 3550 of 4500 ;)
Nou, wie weet kunnen we een dealtje sluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Darius schreef op 30 december 2003 @ 00:48:
Dit is niet 100% waar. Ik ben nog lang geen expert, maar er is duidelijk verschil tussen mijn versterer (yamaha rxv-800) & jbl of inifinity speakers. Het is duidelijk te horen dat yamaha's over het algemeent beter met jbls om kunnen gaan.
Beweer je nou dat jouw yamaha mooier klinkt met je jbls dan andere versterkers met je jbls? Of dat je yamaha mooier met je jbls klinken dan je yamaha met je infinity's?

Want dat laatste is natuurlijk gewoon een verschil in de luidsprekers, precies wat JvS al zegt. Dat eerste is, iig volgens JvS, veel minder goed hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij bedoelt hij dat laatste en dat lijkt mij vrij logisch eigenlijk, dat je versterker met bepaalde speakers beter klinkt dan met andere speakers :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64887

Grrrrrene schreef op 30 december 2003 @ 12:25:
Volgens mij bedoelt hij dat laatste en dat lijkt mij vrij logisch eigenlijk, dat je versterker met bepaalde speakers beter klinkt dan met andere speakers :)
Jouw versterker klinkt dan niet beter, het verschil zit hem puur in de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Anoniem: 64887 schreef op 30 december 2003 @ 12:40:
[...]

Jouw versterker klinkt dan niet beter, het verschil zit hem puur in de luidsprekers.
yepz de receiver past zich echt niet aan op de speakers ;), in feite moet de speaker het doen met wat de versterker wilt weergeven, dus de versterker maakt er een mooi stereo geluidje van en de speaker moet maar kijken of ie het weer kan geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
Anoniem: 64887 schreef op 30 december 2003 @ 12:40:
[...]

Dit is niet waar. Zo heb ik ook bijv. een marantz sr-4300 gehoord met de jbls. Dat klinkt afschuwelijk. Maar met infinitys klinken ze op een of andere manier beter. Minder schel. Of het mooi is of niet is natuurlijk persoonlijke smaak, maar een verschil is zeker hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Darius schreef op 30 december 2003 @ 15:17:
[...]

Dit is niet waar. Zo heb ik ook bijv. een marantz sr-4300 gehoord met de jbls. Dat klinkt afschuwelijk. Maar met infinitys klinken ze op een of andere manier beter. Minder schel. Of het mooi is of niet is natuurlijk persoonlijke smaak, maar een verschil is zeker hoorbaar.
Dat zeg ik toch, het verschil zit puur in de luidsprekers.
Als je een goede luidspreker op wat voor goede versterker dan ook aansluit dan zul je geen verschil horen.
Als je een slechte luidspreker aansluit op een zeer goede versterker dan zal het een slecht geluid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 64887 schreef op 30 december 2003 @ 15:32:
[...]

Als je een goede luidspreker op wat voor goede versterker dan ook aansluit dan zul je geen verschil horen.
Als je een slechte luidspreker aansluit op een zeer goede versterker dan zal het een slecht geluid geven.
Mwoch, hangt van je prijsklasse af. ;)

Ik heb zelf een Pioneer VSX-D2011S Receiver (opvolger is : VSX-AX5i-S http://www.pioneer.nl/nl/...id=5148&taxonomy_id=62-98 verschil : I-link aansluiting die ik nog niet heb.)

Die heeft mijn Sony STR-DB925QS vervangen. Op dezelfde speakers (ASW Alpha) klonk de Pioneer al een stuk beter, ruimtelijker, meer controle en details. Goed, het was een nieuwer apparaat, met nieuwere codecs, etc, dus dat zou goed kunnen. Tevens was de Sony toen 1600 gulden, waar de Pioneer 1300€ kost, dus ook een verschil in prijsklasse.

Echter, nu heb ik van het weekend via Ebay een eindtrap gekocht, Een Uher UMA 2000. (Merk bestaat niet meer, toen was het al Harman Kardon, die die eindtrap bouwde, alleen het merk bestond nog zeg maar, maar het was al HK techniek)

Die eindtrap beschikt over het fijne vermogen van 2X200 Watt RMS @8 Ohm, 20-20000Hz, 0.01% THD, nou, toen ik mijn speakers dus aansloot op die eindtrap, waarbij de Pioneer nog steeds de voorversterker is, wist ik niet wat ik hoorde.

Waar de Sony vervangen door de Pioneer een 10% verbetering was in geluidskwaliteit en detail, was het passeren van de eindtrap van de Pioneer en de losse eindtrap gebruiken van Uher, zeker een kwaliteitsverbetering van 30%!

We hebben het dus nu alleen over een aanpassing in versterking! Ik hoorde opeens op mijn Era 2 CD (Goede, heldere soundtrack, goede dynamische opname) weer allerlei details, zelfs volledige geluiden erbij die er eerst niet waren. (Of wel waren, maar amper hoorbaar.)

En dan heb ik het niet over ruis. ;) Ik stond er echt van te kijken.

Then again, dan hebben we het over een hele andere prijsklasse dan waar de TS zijn aanschaf in wil doen, maar ik wilde toch even aangeven dat er wel degelijk verschillen zijn en ik ben behoorlijk cynisch waar mensen het snel over geluidsverbetering hebben. :)

Ik denk zelf dat het in de 400€ prijsklasse allemaal niet zoveel zal boeien. het is toch allemaal gericht op het feit om zo'n beetje dezelfde featureset als je concurenten te hebben en grofweg dezelfde versterking, dus ik denk niet dat er dramatische verschillen zijn qua versterking, in dezelfde prijsklasse met dezelfde speakers. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Laatst online: 23-04 11:04
bovenstaande klopt ook volgens de meeste duiste test bladen, de receivers scoren zeer dicht bij elkaar, wil je echt een verbetering zal je gewoon min. 2 maal zoveel geld op tafel moeten leggen.

De verschillen tussen genoemde receivers zijn minimaal en meer een smaak kwestie dan een kwaliteits verschil.

Een eerlijke luistertest houden onder deze catogerie recievers is bij de meeste zaken ook zeer moeilijk, ik bedoel dus een test waarbij dezelfde speakers op dezelfde luisterpositie gebruikt wordt.

Ik denk dat je beter wat meer luister-tijd voor je speakers kunt uittrekken ipv voor de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
Anoniem: 64887 schreef op 30 december 2003 @ 15:32:
[...]

Maar het zit juist niet puur in de luidsprekers :

yamaha + jbl = goed
yamaha + infinity = crap
marantz + jbl = crap
marantz + infinity = goed

Als het puur aan de speakers lag zouden de jbls ook goed moeten klinken op de marantz & infinitys op de yamaha. Combinatie versterker/speaker is dus zeker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Darius schreef op 30 december 2003 @ 17:28:
[...]

Maar het zit juist niet puur in de luidsprekers :

yamaha + jbl = goed
yamaha + infinity = crap
marantz + jbl = crap
marantz + infinity = goed

Als het puur aan de speakers lag zouden de jbls ook goed moeten klinken op de marantz & infinitys op de yamaha. Combinatie versterker/speaker is dus zeker belangrijk.
Als ik jou zou hoor dan is het haast onmogelijk om voor jezelf de perfecte combinatie te vinden.
Want hoeveel goede luidsprekers en versterkers zijn er wel niet.
Als ik een combinatie wil kopen wat een hoop geld kost dan wil ik de perfecte combinatie voor mijn oren hebben en daar gaat dan maanden in zitten en ik ben bang dat geen enkele speciaal zaak zoveel tijd daaraan wil besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
Anoniem: 64887 schreef op 30 december 2003 @ 18:08:
[...]

Als ik jou zou hoor dan is het haast onmogelijk om voor jezelf de perfecte combinatie te vinden.
Want hoeveel goede luidsprekers en versterkers zijn er wel niet.
Als ik een combinatie wil kopen wat een hoop geld kost dan wil ik de perfecte combinatie voor mijn oren hebben en daar gaat dan maanden in zitten en ik ben bang dat geen enkele speciaal zaak zoveel tijd daaraan wil besteden.
Voor dat geld heb ik die combinatie wel gevonden voor mij : yamaha/jbl ;)

Als je langs een kwaliteitszaak gaat (RAF) gaat niemand zeuren als je de versterkers/speakers luistert. Het is wel een hoop geld wat je uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geloof hier niets van:
yamaha + jbl = goed
marantz + jbl = crap
Dat er hele subtiele verschillen tussen zitten en dat jij de yamaha mooier vond klinken, kan ik mee leven, maar dat-ie met de ene versterker goed klinkt en met de andere versterker (met de speaker op dezellfde plaats gezet enzo) ineens crap is echt gewoonweg niet de waarheid of minimaal met 10.000% overdreven.

Ik heb anderhalf jaar lang speakers en versterkers bij de winkel waar jij het over hebt verkocht (ongeveer 4 jaar geleden) en heb daar vrij veel ervaring met verschillende speakers en versterkers en (omdat ik dus een 'beginner' was) dan met name in de klasse waar het op dit forum ook over gaat, dus speakers, versterkers, AV receivers, subs tot zo ongeveer 800euro per component opgedaan.

Ik heb daar vrij goed geleerd wat mensen wel horen en wat niet... En ik kan je vertellen dat mensen verschillen tussen speakers zeer goed weten te horen en omschrijven maar als je van versterker naar versterker gaat wisselen, weten ze alleen verschillen te horen als de ene versterker wat harder staat of als je ze als verkoper een beetje een bepaalde kant op praat (dan hoort ineens ook iedereen het verschil WEL namelijk :P). Soms waren er wel verschillen, maar dan waren ze dus dermate subtiel van aard dat je totaal niet van "crap" en dan ineens "goed" kan spreken!

Ik heb dan overigens niet over de ongeinteresseerde gooise bal die daar "ff" wat spul kwam halen, maar ook de (jongere) mensen die serieus geinteresseerd waren en zelf wilden weten wat belangrijk was/is en wat ze hoorden. Ik vond dat altijd leuke mensen om te helpen, gewoon zelf laten luisteren wat ze horen en wat niet enzo :).

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 31-12-2003 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
JvS schreef op 31 december 2003 @ 10:03:
Ik geloof hier niets van:

[...]

Dat er hele subtiele verschillen tussen zitten en dat jij de yamaha mooier vond klinken, kan ik mee leven, maar dat-ie met de ene versterker goed klinkt en met de andere versterker (met de speaker op dezellfde plaats gezet enzo) ineens crap is echt gewoonweg niet de waarheid of minimaal met 10.000% overdreven.

Ik heb anderhalf jaar lang speakers en versterkers bij de winkel waar jij het over hebt verkocht (ongeveer 4 jaar geleden) en heb daar vrij veel ervaring met verschillende speakers en versterkers en (omdat ik dus een 'beginner' was) dan met name in de klasse waar het op dit forum ook over gaat, dus speakers, versterkers, AV receivers, subs tot zo ongeveer 800euro per component opgedaan.

Ik heb daar vrij goed geleerd wat mensen wel horen en wat niet... En ik kan je vertellen dat mensen verschillen tussen speakers zeer goed weten te horen en omschrijven maar als je van versterker naar versterker gaat wisselen, weten ze alleen verschillen te horen als de ene versterker wat harder staat of als je ze als verkoper een beetje een bepaalde kant op praat (dan hoort ineens ook iedereen het verschil WEL namelijk :P). Soms waren er wel verschillen, maar dan waren ze dus dermate subtiel van aard dat je totaal niet van "crap" en dan ineens "goed" kan spreken!

Ik heb dan overigens niet over de ongeinteresseerde gooise bal die daar "ff" wat spul kwam halen, maar ook de (jongere) mensen die serieus geinteresseerd waren en zelf wilden weten wat belangrijk was/is en wat ze hoorden. Ik vond dat altijd leuke mensen om te helpen, gewoon zelf laten luisteren wat ze horen en wat niet enzo :).
Ik wil niet de arrogante bastard uithangen, maar ik kon toen wel duidelijk het verschil horen tussen maratnz + jbl & yamaha & jbl. Ik was er toen met een vriend van me & die kon het ook horen.

Ik ben er helemaal mee eens dat speakers veel meer de sound van je hifi bepalen dan versterkers, maar ik blijf erbij dat combinatie versterker/speaker ook (dan wel minder) belangrijk is. Natuurlijk is het wel zo dat hoe duurder de componenten hoe meer het uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MMMmm, is die marantz sr-4300 een beetje goed voor alleen stereo geluid (dus muziek), vind et wel een mooi versterkertje, maar als hij niet goed in stereo is, dan neem ik een ander.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

B_FORCE schreef op 31 december 2003 @ 12:51:
MMMmm, is die marantz sr-4300 een beetje goed voor alleen stereo geluid (dus muziek), vind et wel een mooi versterkertje, maar als hij niet goed in stereo is, dan neem ik een ander.
Ik heb de Marantz SR4300 altijd zeer goed vinden te presteren in stereo , moet wel van het geluid houden. Spijtig genoeg met mijn nieuwe boxen doet die het wat minder omdat hij ze gewoon niet aankan.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TomSwinnen schreef op 31 december 2003 @ 13:50:
moet wel van het geluid houden.
Bij dat soort uitspraken krijg ik altijd de kriebels. Ook wanner men zegt dat die en die versterker zo 'goed bij die speakers past'. In principe is het niet zo ontzettend moeilijk om een versterker te bouwen die vrijwel geen kleuring heeft.

Da's bij speakers een totaal ander verhaal. Er spelen bij speakers zoveel mechanische en filtertechnische factoren mee dat een speaker zonder kleuring niet te realiseren is. Maar als iemand zegt dat je 'van het geluid van die versterker moet houden', dan is het in mijn ogen geen goeie versterker.

edit:
uiteraard ben ik me ervan bewust dat er in de budgetklasse ook bij versterkers enorm veel concessies m.b.t. prijs/kwaliteit gedaan moeten worden... maar toch

[ Voor 14% gewijzigd door Exirion op 31-12-2003 13:55 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Pioneer VSX-D512 in combo met Eltax Evolution 5.2
ik ben er zeer tevreden over, moet ook wel want dit is mijn eerste receiver en surround set! Ik heb hem voor 250 euro op internet gekocht. (ben 17 jaar)

En als ik dan bij het warenhuis in de stad kom zie ik hem daar staat voor 399 euro dan ben je toch wel ff blij dat je hem voor zo'n mooi prijsje hebt!

Het vermogen van de receiver is voor mij genoeg... de speakers staan zo'n beetje op zijn hardst als ik de receiver op -25dB heb staan met Loudness aan.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Exirion schreef op 31 december 2003 @ 13:53:
[...]

Bij dat soort uitspraken krijg ik altijd de kriebels. Ook wanner men zegt dat die en die versterker zo 'goed bij die speakers past'. In principe is het niet zo ontzettend moeilijk om een versterker te bouwen die vrijwel geen kleuring heeft.
Ach je moet het zo serieus allemaal niet opnemen.Als ik zeg dat "je van het geluid moet houden" bedoel ik gewoon dat een versterker van Sony anders klinkt als een van marantz , en dat kun je niet ontkennen. En een Marantz heeft een warme sound .. of ja hé , zo ervaar ik het toch. "in theorie" of "in principe" allemaal goed en wel , maar wat mijn oren mij vertellen , dat geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door TomSwinnen op 31-12-2003 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TomSwinnen schreef op 31 december 2003 @ 13:50:
[...]

Ik heb de Marantz SR4300 altijd zeer goed vinden te presteren in stereo , moet wel van het geluid houden. Spijtig genoeg met mijn nieuwe boxen doet die het wat minder omdat hij ze gewoon niet aankan.
Maar klinkt hij gewoon als een echte Stereo amp, of klinkt hij naar een surround geluid...???

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

B_FORCE schreef op 31 december 2003 @ 14:11:
[...]

Maar klinkt hij gewoon als een echte Stereo amp, of klinkt hij naar een surround geluid...???
bij een mooie Source en S-direct klinkt hij zoals een goede stereo amp.
Rare vraag trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89958

Ik mis ook een receiver in dit rijtje.. (nl de mijne :9~ )

Kenwood KRF-X9070D-S

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images/thxselect.jpg THX Select receiver (6x100 Watt)
THX Surround EX 7.1
Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images/dts_es.jpg DTS-ES 6.1 / DTS-NEO 6.1

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images/dolby_ex.jpg Dolby Digital EX 6.1

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images/cs_logo.gif Circle Surround II 6.1

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images/dolby2.jpg Dolby Pro Logic II 5.1

Wordt gerekend tot de beste in zijn klasse:
http://www.kenwood.de/cgi-bin/testzitate.pl?1001
http://www.kieskeurig.nl/...enwood%20KRF%20X9070D.htm

Afbeeldingslocatie: http://kenwood.nl.nt.ims.hr/grafika/products/home/velike/krf-x9070ds-x.jpg

In Nederland is ie misschien moeilijk te krijgen, maar net over de grens in Duitsland geen probleem

kosten rond de 550 euro in de winkel.. adviesprijs 700 euro

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 89958 op 31-12-2003 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm de specs zien er wel goed uit :) maar ik vind het desing / kleur verschrikkelijk :/
offtopic:
waarom kan ik mn eigen Sig niet meer zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb voor mezelf de knoop doorgehakt en wil de Marantz SR-6300 gaan kopen. Gisteren ff op ICQ m'n keuzelijst aan Play doorgestuurd en hij was het met me eens dat dit de beste keus was in dit rijtje :)

Die AB van die Kenwood hierboven lijkt BTW extreem veel op die van de SR-6300 :?

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_rc6300sr_lrg.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_sr6300_med.gif
Anoniem: 86389 schreef op 31 december 2003 @ 15:32:
hmm de specs zien er wel goed uit :) maar ik vind het desing / kleur verschrikkelijk :/
offtopic:
waarom kan ik mn eigen Sig niet meer zien ?
Ik denk dat je dat weer aan moet vinken als je een post doet via "post reply", dan heb je een vinkje "Signature?".

[ Voor 52% gewijzigd door Grrrrrene op 31-12-2003 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grrrrrene schreef op 31 december 2003 @ 15:32:
Die AB van die Kenwood hierboven lijkt BTW extreem veel op die van de SR-6300 :?
AB's zijn vaak 'made in China' dingetjes ;)

Maar het zou zelfs kunnen dat Kenwood en Marantz dezelfde printplaat in hun apparaten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die ab's lijken idd verdacht veel op elkaar, misschien wel dezelfde fabrikant :?
offtopic:
@ Grrrrrene, thnx je had gelijk

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 86389 op 31-12-2003 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Darius schreef op 31 december 2003 @ 11:12:
[...]

Ik wil niet de arrogante bastard uithangen, maar ik kon toen wel duidelijk het verschil horen tussen maratnz + jbl & yamaha & jbl. Ik was er toen met een vriend van me & die kon het ook horen.
Ik heb hier maar één antwoord op:
JvS schreef op 31 december 2003 @ 10:03:
... weten ze alleen verschillen te horen als je ze als verkoper een beetje een bepaalde kant op praat (dan hoort ineens ook iedereen het verschil WEL namelijk :P)....
Als jij ergens van overtuigd bent, dan hoor je het ook, als je dan tegen je vriend suggestief gaat zeggen (wat je uiteraard niet gedaan hebt) "luister hoeveel mooier deze klinkt", dan vindt die vriend van je dat ook.

Ik heb heel veel ervaring op dit gebied, als verkoper kan je klanten alles laten horen, zolang je ze maar vertelt wat ze moeten horen, dan horen ze dat ook namelijk. En je gaat me niet vertellen dat als ik van de 100 klanten er 98 kan vertellen wat ze moeten horen (en ze uiteindelijk eigenlijk mijn smaak kopen), dat jij en je vriend dan onafhankelijk en blind zulke verschillen hoorbaar hebben gehad. Die verschillen zijn namelijk dermate subtiel dat je ze niet zo duidelijk hoort. En dat is niet omdat je arrogant zou moeten zijn, dat is gewoon omdat als je denkt iets te horen, je het dus ook hoort.

Vat het niet op als belediging (Dat doet iedereen), ik heb het echt bij zoveel mensen gehoord en getest.. Zelfs mijn ouders horen verschillen tussen speakerkabels als ik ze maar vertel dat de ene veel mooier/beter klinkt...

Lees anders ook dit topic eens:
[rml][ upgrade] Versterker, CD-speler of Speakers vervangen?[/rml]

Daar gaat het over het verschil tussen een aller goedkoopste sony en een veel duurdere NAD versterker... Iedereen zegt dat de versterker het probleem veroorzaak, ik overtuig de topicstarter van het feit dat-ie sceptisch moet zijn en goed zelf moet luisteren en niet met het uitgangspunt "de NAD is beter" moet luisteren en dat de verschillen tussen speakers VEEL belangrijker is (als zo'n beetje enige, zelfs de deskundige verkoper zegt dat de versterker het zwakste punt is) en wat is het resultaat?? De beste man koopt nieuwe speakers, want inderdaad de verschillen tussen versterkers waren welhaast onhoorbaar... En al helemaal niet het verschil tussen 'crap' en 'goed' zoals je hier omschrijft :).

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 31-12-2003 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, weet je dat ik dit ook merk, JvS? Eigenlijk moet je dit soort dingen blind testen, 't is net als met al die subjectieve dingen: ze klinken ongetwijfeld anders, maar als je in je achterhoofd houdt dat de een beter moet klinken (vanwege de prijs), dan vind je dat ook zo. De verschillen worden dan ineens verbeteringen, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik werk sinds kort bij de MediaMarkt en daar heb je ook klanten die ff komen luisteren, puur op de specs vinden die dat een 5x100W HT setje beter klinkt dan een totaal ander merk met "maar" 5x85W. Tsja, ik ga ze niet tegenspreken, ik hoef er niet naar te luisteren, maar ik ben het niet altijd met ze eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23530

Anoniem: 89958 schreef op 31 december 2003 @ 14:35:
Ik mis ook een receiver in dit rijtje.. (nl de mijne :9~ )
kosten rond de 550 euro in de winkel.. adviesprijs 700 euro
Ehm, sorry dat ik even inbreek, maar 550-700 € kan ik nu niet echt een instap-model vinden, en ik dacht dat het daar hierover ging; zo wordt het weer een "wat is de beste receiver aller tijden?" topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthdrinker
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-04 20:23

darthdrinker

HELP!

Ik dacht dat ik klaar was. Na zeer goede reviews van de rx-v440 door bv What hifi en de goede reacties hier op het forum... Totdat ik via via een Marantz 4300 voor 299 kon kopen. Goudkleurig al boeit dat mij niet zo. Ik heb mij dus laten vertellen dat marantz voor een a/v receiver relatief goed is in stereo. Ik luister zelf nog best veel naar cd's en heb ook wel een redelijke, waar het niet oude cd speler (kenwood 7040 toendertijd 1000,- gulden). Zal ik nu die 2e hands Marantz kopen of een nieuwe Yamaha rx-v440.
Hiernaast zit ik veel te spelen met de gedachte om 100,- meer uit te geven(en dus eerst nog even te wachten) en een Denon 1803(399,-) te kopen. Wat denken jullie hiervan?

Iemand doodmaken met een blije mus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:56

DDX

GaMeOvEr schreef op 30 december 2003 @ 16:00:
[...]
Die heeft mijn Sony STR-DB925QS vervangen. Op dezelfde speakers (ASW Alpha) klonk de Pioneer al een stuk beter, ruimtelijker, meer controle en details. Goed, het was een nieuwer apparaat, met nieuwere codecs, etc, dus dat zou goed kunnen. Tevens was de Sony toen 1600 gulden, waar de Pioneer 1300€ kost, dus ook een verschil in prijsklasse.
ik heb hier ook de DB925QS staan
eigenlijk nooit klachten over maarja inmiddels staat hij hier al 5 jaar ofzo denk
zit me al tijdje af te vragen of ik die eens zal vervangen

moeite waard achteraf om te vervangen of amper merkbaar ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

DDX schreef op 01 januari 2004 @ 01:50:
[...]

ik heb hier ook de DB925QS staan
eigenlijk nooit klachten over maarja inmiddels staat hij hier al 5 jaar ofzo denk
zit me al tijdje af te vragen of ik die eens zal vervangen

moeite waard achteraf om te vervangen of amper merkbaar ?
Hangt ervan af. :)

Ik heb hem vervangen wegens een paar redenen :

- Ik wilde upgraden naar een 7.1 installatie.
- Ik wilde support voor modernere formaten, zoals DD-EX, Dts-es en Dpl2. (Voor gewoon stereospul van de TV bijvoorbeeld.)
- Ik wilde ook weer wat nieuws. :)

Wat dat betreft, vond ik het de upgrade waard, ook omdat het klanktechnisch ook een verbetering met zich meebracht, met surround een nog "bredere" soundstage, en mooier geplaatste effecten enzo, tevens wat "sprankelender" hoog, niet te verwarren met "scherp".

Dus, wat ik ermee wilde bereiken heb ik gedaan, of dat voor jou ook geld kan ik niet beoordelen. De daadwerkelijke "geluidskwaliteit" verbetering hangt natuurlijk ook af van de rest van je install. :) (Voornamelijk speakers)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89958

De ab's lijken erg veel op elkaar ja..
Het vreemde is wel dat de afstandsbediening op het plaatje anders is dan werkelijk geleverd wordt..

de nieuwe ab is gelukkig stukken kleiner en overzichtelijker

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.de/images_home/krfx9070fb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 89958 schreef op 01 januari 2004 @ 02:27:
De ab's lijken erg veel op elkaar ja..
Het vreemde is wel dat de afstandsbediening op het plaatje anders is dan werkelijk geleverd wordt..

de nieuwe ab is gelukkig stukken kleiner en overzichtelijker

[afbeelding]
Nou, sorry hoor, maar doe mij de oude maar, met een standaard keypad en niet die vreselijke cheap-ass look.

Ik vind zelf de logica absoluut niet verbeterd als ik de oude en de nieuwe vergelijk.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TomSwinnen schreef op 31 december 2003 @ 14:22:
[...]

bij een mooie Source en S-direct klinkt hij zoals een goede stereo amp.
Rare vraag trouwens ;)
ja, sorry, las je post hier boven net een beetje laat (de post voor mijn reactie), ik bereep je nie helemaal that's all, but thanx anyway, die Marantz word voor mij iig.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-01 18:52
Ik vind het zo jammer dat iedereen het over nieuwe recievers heeft. Als ik wat verder in het topic kom, zie ik de prijzen steeds stijgen. Ik denk dat iedereen ook zo mooi mogelijk geluid wil, voor een zo laag mogelijke prijs. Maar waarom zou je dan per se nieuw moeten kopen? Ik heb laatst een tweedehands Onkyo TX-SV 535 voor 175 euro op de kop getikt. Ik geloof dat hij een jaar of 3, 4 oud is (Er zit alleen DPL op, maar omdat ik vooral muziek luister heb ik niet meer nodig, het blijft toch voornamelijk bij stereo). Voor dat geld luister ik wel een paar klasses hoger en aangezien versterkers lang meegaan, zal ik hier nog lang plezier van kunnen hebben. Waarom willen jullie zo graag nieuw kopen, als je tweedehands ook goede spullen kunt kopen? Want echt, er zit bijna geen krasje op en hij werkt volkomen normaal. Dan houd je ook weer geld over voor speakers of kabeltjes of weet ik wat voor ongein.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Omdat , beste rick , er in nieuwe receivers ook allerlei nieuwe formaten zit die wel erg handig kunnen zijn DD(:EX) , DTS(:ES) , DPLII , enz .. Kunnen allemaal heel handig zijn.AV Receivers worden nog meest gebruikt voor surround , en dan ben je met DPL niet echt veel.
Op gebied van Luidsprekers en andere apparatuur is dat natuurlijk een heel andere zaak , daar zijn de recente ontwikkelingen niet zo drastisch geweest ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
TomSwinnen schreef op 01 januari 2004 @ 20:11:
Omdat , beste rick , er in nieuwe receivers ook allerlei nieuwe formaten zit die wel erg handig kunnen zijn DD(:EX) , DTS(:ES) , DPLII , enz .. Kunnen allemaal heel handig zijn.AV Receivers worden nog meest gebruikt voor surround , en dan ben je met DPL niet echt veel.
Op gebied van Luidsprekers en andere apparatuur is dat natuurlijk een heel andere zaak , daar zijn de recente ontwikkelingen niet zo drastisch geweest ..
Nou, ik ben het volledig met Rick eens. Een echte tweaker heeft toch zijn pc aangesloten op z'n versterker, en in het bezit van een goeie geluidskaart heeft hij dan ook niks geen Dolby Digital, DTS etc etc nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Devilsown schreef op 01 januari 2004 @ 23:02:
[...]

Nou, ik ben het volledig met Rick eens. Een echte tweaker heeft toch zijn pc aangesloten op z'n versterker, en in het bezit van een goeie geluidskaart heeft hij dan ook niks geen Dolby Digital, DTS etc etc nodig, toch?
Het leven reikt verder dan alleen de pc hoor ;)
Er zijn namelijk ook mensen die een standalone cd-speler en dvd-speler op hun versterker aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Whoohoo, morgen naar correct, en ik kom waarschijnlijk trug met een Marantz sr-4300 en een philips dvd-737.
En maybe ook gelijk nieuwe speakers (van speaker & co...) i am so happy,,,

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

sr4300 bij correct? Hebben ze die nog wel dan?

Ik ben een tijdje terug voor een sr4300 wezen kijken en toen heb ik hem daar niet meer gezien. Gelukkig heb ik toen het laatste model bij Hobo kunnen kopen (van de plank)

[ Voor 67% gewijzigd door Blamm op 02-01-2004 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

[...]
Maar ik spreek dan ook namens de echte A/V fanaten en niet de tweakers.Mijn pc is een gebruiksmiddel voor wat te surfen en webdesigning.Moet voor de rest niets te maken hebben met mijn A/V spullen ..

En nog iets , het geld dat je steekt in een échte fatsoenlijke geluidskaart , die dan ook de kwaliteit aankan , had je evengoed in een versterker kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mijn ouders hebben ook een Marantz SR4300 en die klinkt erg goed i.c.m. de KEF KHT 2005 set die eraan hangt, ik vind het geluid wat warmer dan van mijn eigen instapmodel Pioneer. Maar die SR4300 zal inmiddels niet meer te krijgen zijn denk ik, zij hadden een paar maanden geleden een van de laatsten bij RAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb een gratis Sony versterker(TA-AX44B) gekregen voor de PC. Qua radio en aansluiting op de PC is het een perfect apparaat en kan ook nog lekker hard. 4 boxen opgeknald en opendrukken maar(geen volumeknop). Jaren '80/'90 he geen AB erbij maar wel nog goedwerkend spul die niet gaat brommen zoals met mijn andere Sony versterker. Er zit ook nog een leuke High, Low filter erbij en bass en treble die je kan opslaan op 2 locatie wat wil je nou nog meer.

Maar ik heb dus ook een vraag die misschien even erbij kan. Ik zit dus ook te overwegen naar een andere versterker te gaan. Ik heb nu een Sony STR 215 en die is perfect.
Ik had van iemand een Pioneer V40 5.1 gehad(max 5 x 80W en 5 x 50W). Ik zat te overwegen voor de Sony 780QS(max 100W) of Sony 695(max 120W) Nu dat ik jullie verhaal in het begin lees over de Yamaha lijkt me dat een goede oplossing. Maar wat zou dus een goede oplossing zijn? Mijn pa heeft de Sony 1080QS en het geluid vind ik redelijk ervan. Mijn oude versterker knallende nog harder(max 2 x 60) dan die hele 1080QS versterker.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

:D

Nee, inderdaad, kijk jij je film maar fijn op je monitorretje, kijk ik hem wel op mijn 36" breedbeeld hoor. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
GaMeOvEr schreef op 02 januari 2004 @ 01:31:
[...]

:D

Nee, inderdaad, kijk jij je film maar fijn op je monitorretje, kijk ik hem wel op mijn 36" breedbeeld hoor. :P
Ik hoor het al, iets te veel audio kennis, iets te weinig pc kennis. Sinds een jaar of 6 bestaan er videokaarten met tv-out! Dus ik kijk de mijne ook gewoon op m'n 82cm philips breedbeeld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Fantastisch via S-Video :P

Die mij dan maar Scart RGB met een fatsoenlijke Video Dac. Of nog beter via Pal/NTSC progressive via Composiet video.

Dit alleen maar om aan te geven dat het veel beter kan, atm kijk ik ook via m'n PC, maar het gebruiksgemak en de kwaliteit van een goede DVD-speler mis ik wel.
Grrrrrene schreef op 31 december 2003 @ 15:32:
Ik heb voor mezelf de knoop doorgehakt en wil de Marantz SR-6300 gaan kopen. Gisteren ff op ICQ m'n keuzelijst aan Play doorgestuurd en hij was het met me eens dat dit de beste keus was in dit rijtje :)
Juist, je had zelf al een beetje je keus gemaakt en ik kon me daar goed in vinden. ;)
Inderdaad, volgens mij heeft dat wat te maken met Philips, die een tijd geleden eigenaar was van Marantz en ik kan me iets herinneren van een verband tussen Philips en Kenwood. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
TomSwinnen schreef op 01 januari 2004 @ 20:11:
Dit kan wel zo zijn, maar naar mijn idee is een goede geluidsinstallatie vooral belangrijk voor muziek. Voor filmgeluid moet ik zeggen dat die standaardssetjes ook redelijk voldoen. Maar omdat ik soms ook films kijk, wil ik wel een beetje surround-achtig geluid hebben, maar het is vooral voor de bijgeluidjes en het "film-idee". Voor het bioscoop-effect ga ik wel naar de bios. Maar omdat ik voornamelijk (95%?) naar muziek luister uit me radio, cd-spelertje of pc, heb ik totaal niets aan formaten als DTS en DD.
Overigens is "galm" soms wel leuk bij concerten. Maar hiervoor voldoet DPL naar mijn idee prima. En op die manier kan tweedehands soms ook erg praktisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Devilsown schreef op 02 januari 2004 @ 10:15:
[...]

Ik hoor het al, iets te veel audio kennis, iets te weinig pc kennis. Sinds een jaar of 6 bestaan er videokaarten met tv-out! Dus ik kijk de mijne ook gewoon op m'n 82cm philips breedbeeld. :P
Ja, goh, TV-Out, dat is een nieuw fenomeen voor me. :P

Doe mij maar fijn de beeldkwaliteit van een goede DVD speler over RGB scart en niet de matige beeldkwaliteit van S-video van je TV-Out. :)

Alsnog, ik laat het bewerken van audio signalen liever over aan mijn receiver dan aan mijn PC, die mag het doen met een Logitech Z 680. :) Da's goed genoeg voor de PC.

Ik ben wel op de hoogte van alle PC zaken, maar dat komt kwaliteitstechnisch gewoon niet eens in de buurt van een goede stand-alone install. :)
Rick_S. schreef op 02 januari 2004 @ 11:57:
[...]

Dit kan wel zo zijn, maar naar mijn idee is een goede geluidsinstallatie vooral belangrijk voor muziek. Voor filmgeluid moet ik zeggen dat die standaardssetjes ook redelijk voldoen. Maar omdat ik soms ook films kijk, wil ik wel een beetje surround-achtig geluid hebben, maar het is vooral voor de bijgeluidjes en het "film-idee". Voor het bioscoop-effect ga ik wel naar de bios. Maar omdat ik voornamelijk (95%?) naar muziek luister uit me radio, cd-spelertje of pc, heb ik totaal niets aan formaten als DTS en DD.
Overigens is "galm" soms wel leuk bij concerten. Maar hiervoor voldoet DPL naar mijn idee prima. En op die manier kan tweedehands soms ook erg praktisch zijn.
Dat hangt natuurlijk van je eigen voorkeuren af. Mijn installatie moet goed zijn, voor muziek en films. :) Ook voor filmgeluid ben ik zeker niet tevreden met het geluid van die standaardsetjes. Voor het Bioscoop effect wil ik niet naar de Bios, omdat ik namelijk het Bioscoop effect associëer met baggergeluid. (Ja, ik ben al naar veel bioscopen geweest, hoger dan "matig" komen ze bij mij niet...)

Overigens doet Dpl niet alleen galm, helaas ook erg veel ruis.

[ Voor 44% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-01-2004 12:03 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
GaMeOvEr schreef op 02 januari 2004 @ 11:59:

(...)

Overigens doet Dpl niet alleen galm, helaas ook erg veel ruis.
Hm, je hebt gelijk, nooit opgevallen. Nu nog wat vogeltjes erbij en het beach-effect is compleet. ;)

Trouwens, hebben die nieuwe formaten dan veel minder geruis? En waardoor wordt deze ruis eigenlijk veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthdrinker
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-04 20:23

darthdrinker

HELP!

Jongens jongens, hou die hormonen in toom. We zouden het over instapmodel receivers hebben. Niet over of je pc een goed media station is. Daar zijn andere threads voor denk ik. Het gaat hier om instapmodel receivers. Dus ook niet met dure modellen aankomen want dat kunnen wij instapmodel kopers niet betalen(400,- +) :)

Iemand doodmaken met een blije mus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik kom met een Sony 780QS aan die voor 300 aangeboden staat bij OutletFactory van Sony en vraag of die een beetje goed is. Ik wil namelijk 5.1 geluids in mijn kamer hebben en ik heb een Pioneer V40 boxen gekregen dus ik wil ook een goede versterker eronder. Of zijn er betere alternatieven? Ik heb ook over de Sony STR695 of Pioneer 512 nagedacht maar waar zou jullie keuze naar uitgaan?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
Wat voor geluid zoek je dan? Bassig, helder, vooral details in het hoog, veel midrange? Of het aansluit bij jouw smaak kunnen we niet zeggen.
Het is wel zo dat de Pioneers enorm vreemde afstandsbedieningen hebben. Mijn ouders hebben al twee of drie jaar een 409RDS. Maar ze begrijpen nog steeds niets van de indeling. Elke knop heeft iets van 5 functies... Ik vind het geluid dat ie levert erg vlak. Het wil niet helder genoeg, en bassen lukt ook nauwelijks. Ook klinken de stemmen niet mooi. Met Sony heb ik geen ervaring, maar men heeft het altijd wel hoog op met de QS series.

[ Voor 4% gewijzigd door Rick_S. op 02-01-2004 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Laatst online: 11-02 22:42
Ik ben zelf sinds 2 weken in het bezit van de 790QS(opvolger van de 780) en ik moet zeggen dat het een goed apparaat is, veel mogelijkheden, eenvoudige bediening redelijke afstandsbediening en het belangrijkste een goed geluid zowel voor stereo als voor homecinema. Daarbij ziet hij er ook nog eens mooi uit, wat natuurlijk ook is meegenomen voor iets wat in dew huiskamer staat.
Ik moet alleen nog nieuwe luidsprekers hebben, dan is het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101517

Ik heb zelf yamaha r440rds, en ik kan ook allemaal positieve dingen overkwijt. De receiver heeft 'maar' 65 watt @ 8 ohm, maar het is een highcurrent amp. die pieken van (ffhandleiding zoeken) 85 watt @ 8 ohm kan geven. Ik heb deze reciever aangesloten op mijn Mission's 74i, en dit klinkt allemaal heel strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101525

heb nu dus al een tijdje een philips lx700 versterker met de bijhorende set boxen, moet zeggen ze klinken wel lekker 'helder'
http://www.p4c.philips.com/mprdata/030630/0306300022_dfu.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Rick_S. schreef op 02 januari 2004 @ 12:10:
[...]

Hm, je hebt gelijk, nooit opgevallen. Nu nog wat vogeltjes erbij en het beach-effect is compleet. ;)
:P
Trouwens, hebben die nieuwe formaten dan veel minder geruis? En waardoor wordt deze ruis eigenlijk veroorzaakt?
Euh, ja. :)

Waarom Dpl ruist is het volgende :

Dpl wordt gedaan in het analoge domein. Wat Dpl doet is van een stereo signaal een bepaald frequentiebereik pakken (stemrange) en mikt deze naar de center.

Daarna pakt hij het geluid van de fronts, gooit dit in tegenfase, kapt het spectrum af (van 100Hz tot 8000Hz) dacht ik, en zet dat signaal in dubbelmono op de rears.

Afhankelijk van de leeftijd van de receivers, gebeurd door een meer of minder krachtige codec en inherent aan het shuffelen met de info, ontstaat daar behoorlijk wat ruis mee. :) (Het berekenen van het dpl gebeuren is vaak wel een digitale handeling)

Als je kijkt naar bijvoorbeeld Dolby Digital of Dts, dan hebben we het niet over een 2.0 -> 4.1 upmix (4.1, want achter is mono. ;) ) maar over 5.1 daadwerkelijke discrete signalen, die alleen nog maar naar de juiste speakers gestuurd hoeven te worden. De enige bewerking die er nog plaats vind, is het iets vertragen van het geluid, afhankelijk van de ingestelde speakerafstand, en het afkappen van bepaalde speakers vanaf 80Hz ja of nee, afhankelijk van of ze ingesteld zijn als "large" of "small". :)

Dpl 2 is al een stuk leuker als gewone dpl, hij berekent creatief naar daadwerkelijk 5.1 ipv 4.1, ook de achterkanalen zijn full-range. :) Tevens omdat het gewoon een nieuwere codec is, is hij een stuk efficiënter, dus aanzienlijk minder ruis. Tegen echte 5.1 of zeker 6.1 kan hij natuurlijk niet op, maar al wel heel wat beter dan de "oude" dpl, die ook alweer 20 jaar oud is ofzo. :)
itsalex schreef op 02 januari 2004 @ 12:19:
Ik kom met een Sony 780QS aan die voor 300 aangeboden staat bij OutletFactory van Sony en vraag of die een beetje goed is. Ik wil namelijk 5.1 geluids in mijn kamer hebben en ik heb een Pioneer V40 boxen gekregen dus ik wil ook een goede versterker eronder. Of zijn er betere alternatieven? Ik heb ook over de Sony STR695 of Pioneer 512 nagedacht maar waar zou jullie keuze naar uitgaan?
Lijkt mij voor dat geld een goede aanbieding. :)

Hij heeft Dpl2, kan 6.1 decoden, het is een QS, weegt een gezonde 16 kilo, dus zal wel goed opgebouwd zijn. :)

Weinig mis mee voor die centen.

De STR 695 is gewoon een model uit de lagere range, net zoals de Pioneer 512.

[ Voor 19% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-01-2004 18:22 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
JEEEEJ!!!!!, ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Marantz sr-5200 (de 4300 was op, maar deze sr-5200 kon ik met korting krijzen, was de laatste), en een philips dvd-737. Speakers komen binnenkort. (waarschijlijk de quint mk2 van speaker en co). Maar die moet ik nog fftjes thuis uittesten.

Helaas waren ze het boekje van mijn versterker kwijt, weet iemand waar ik die manuals zou kunnen downloaden....

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Anoniem: 50944 schreef op 02 januari 2004 @ 11:26:
Fantastisch via S-Video :P

Die mij dan maar Scart RGB met een fatsoenlijke Video Dac. Of nog beter via Pal/NTSC progressive via Composiet video.
GaMeOvEr schreef op 02 januari 2004 @ 11:59:
[...]

Ja, goh, TV-Out, dat is een nieuw fenomeen voor me. :P

Doe mij maar fijn de beeldkwaliteit van een goede DVD speler over RGB scart en niet de matige beeldkwaliteit van S-video van je TV-Out. :)
Ik hoor het al, jullie zijn geen HTPC fanaten, ikke wel dus.

MatroxG400 > Scart RGB signaal out.

Kan overigens ook met ATI Radeons, maar dan moet je gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

Sorry hoor, maar als ik marantz op een infinity speakerset hoor klinkt het alles behalve "crap" (misschien past het iets minder goed, maar 'crap' is het iig niet)

edit: ik bedoelde dus yamaha en infinity :P

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 46945 op 02-01-2004 23:16 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.