[3d] post je 3d stuff maar weer - part 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.986 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 08:58:
heb alleen een hele grote.....wire :)

mn werk komt waarschijnlijk in expose 2, dus die rendertjes tweeken komt wel van pas,...

[afbeelding]
ah das gewoon akelig hoe goed jij bent met Rhino. Wil ik verdorie ook :(

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 15:47

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

@Sabaman

Echt een netjes moddel! kan er niets over zeggen :) aleen ik zou wat meer met je renders doen.. zoals een omgeving maken en wat mooie stickers erop. anyway mooi gedaan :)

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 21:05:
hmmmmm, ik heb ook weer een wagen af maaar ik ben niet echt te spreken over de renders, kent er iemand nog een goed boek ofzo over belichting ofzo? voor max dan,...

[afbeelding]
Vette wagen! _/-\o_

Maar toch... lijstje met critics :P :
  • Achterspoiler is vind ik te groot en op de wijze hoe je m gemonteerd hebt, maakt m ook nog s lelijk vind ik (sorry, maar dat vind ik echt)
  • De 2 air-intakes aan de zijkanten vind ik er niet echt bij passen. Denk dat ze mooier zouden zijn met een óf een ander vorm, óf weggewerkt in het carrosserie.
  • Achter je cockpit kan ik de grond zien...?
  • De 2 ruimtes voorin (neusgaten? :P ) zijn wel érg laag (of dat lijkt maar zo..), ik zou ze iets hoger doen.
  • De 2 mini-vleugels bij je voorspoiler mogen wel iets beter afgewerkt worden, vooral richting wielkast. Het lijkt nu net of ze erop geplakt zijn.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi sabaman

k heb weer een update

Afbeeldingslocatie: http://pics.sjeemz.nl/view_image_from_mirror.php/ODk1U0RGQTlaSg==/SlBFRw==/MTA3MzMxNTA0OQ==//Q1Vl/c2RV/dXBkYXRlMS5KUEc=

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:44

mn werk komt waarschijnlijk in expose 2, dus die rendertjes tweeken komt wel van pas,...

[afbeelding]
mooi :D maar resize idd je pic ff :P

welk programma gebruik je eigenlijk? lees het al, rhino :)

[ Voor 4% gewijzigd door geez op 05-01-2004 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
@sabaman; erg mooie renders, en niks resizen hoor, ik vind groot mooi :P

Alleen vind ik je auto's altijd een tikje te picture-perfect, een paar krasjes hier en daar, heeeel subtiel, zou wel mooi zijn. Denk ik.

@3d---god; leuk, leuk leuk. Alleen waarom is de rest (dus buiten je Orc dus), zo low-poly?
Verder vind ik je broek niet zo geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiToKi schreef op 05 januari 2004 @ 16:25:

@3d---god; leuk, leuk leuk. Alleen waarom is de rest (dus buiten je Orc dus), zo low-poly?
Verder vind ik je broek niet zo geslaagd.
de rest...>?alles is even high poly hoor, behalve de schoenen. K zal wel een wire sturen dan

en wat is er nou weer mis met z'n broek ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien leuk als iemand zich verveelt:..
Ik heb laatst over een heel cool autootje gedroomd.
Een beetje futuristisch en volgens me broer op een lieveheersbeestje lijkend.
Ik heb wat schetsjes gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/autootje8.jpg

De plaatjes zijn niet al te geweldig omdat ik ze gefotografeerd heb omdat ik geen scanner heb... 8)7
Maar anyway, het zou misschien leuk zijn als iemand er een 3d rendertje van kan maken...
Hij rijdt dus op rupsbanden en de bestuurder zit in die koepen voorop.
lijkt me niet al te moeilijk.. (voor jullie dan, want ik kan alleen een theepot maken in 3dmax... :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 07:51

[afbeelding]
Zag 'm op cgtalk.com. Ziet er echt geweldig uit! _/-\o_ Vooral de non photorealistic-look bevalt me wel. Die "blauwe" render in je openingspost is trouwens verreweg de mooiste naar mijn mening. Ik weet niet wat je daarna nog hebt getweakt, maar beter is het er eerlijk gezegd niet van geworden ..

Die spoiler ziet er overigens wel uit of ie zo kan afbreken...

Overigens, komt deze wagen echt in Expose2?? Of ben je hem van plan in te zenden?? :?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:36:
[...]

de rest...>?alles is even high poly hoor, behalve de schoenen. K zal wel een wire sturen dan

en wat is er nou weer mis met z'n broek ?
Z'n schouderblad, z'n riem en met name z'n schoenen zijn nogal erg hoekig. Ik zie dat je op 't schouderblad en de riem nog wel een meshsmooth hebt gezet, maar kennelijk staat die niet hoog genoeg, of is de onderliggende mesh wel erg low-poly.

En wat er mis is met z'n broek? Hij's gewoon nogal bobbelig, het lijkt op flubber met een stof-texture. Ik heb ff een goed plaatje ge-googled;
Afbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/pandemonium/fxd/samurai.gif

Verder ben je goed bezig hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjonge mooi spul hoor.
Ik wou dat ik het ook zo kon doen. Met welk programma is dat gemaakt?
En zijn er turtorials?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
whoei ik heb een vraagje voor de maxende tweaker..
ik heb al een tijdje niet meer gepost, ik zit namelijk in aruba voor mn stage (5 maanden)
(een hele gevarieerde plek, 2d video en 3d) daarom vind ik het eigelijk niet echt correct om dit te posten, maar ik weet niet waar anders... ;(

ik ben nu bezig met een logo voor een bank "CMB"
het logo heb ik al in de material die ze willen, allemaal no problem
maar nu:

ze willen het volgende effect krijgen en ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen.
"als de camera dicht bij het logo komt moet je kunnen zien dat het logo uit lijnen bestaat,
daarna ga je in het logo en moet je impulsen zien schieten die de transacties voor moeten stellen..

als iemand weet hoe ie het kan maken, een tutorial heeft of hier iets nuttigs kan posten.. graag :) (het maakt niet uit als het wordt gefake't door bijv 2 logos, 1 die alleen uit lijnen bestaat en de andere het hele logo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 19:04:
Tsjonge mooi spul hoor.
Ik wou dat ik het ook zo kon doen. Met welk programma is dat gemaakt?
En zijn er turtorials?
Zie die post van de topic starter.

Het meeste hier met 3dsmax.

Voor tutorials daarvoor, bekijk die van Oogst (tweaker).
Of de waslijst uit de link in m'n sig (CgTalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideface
  • Laatst online: 30-09-2021
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:11:
mooi sabaman

k heb weer een update

[afbeelding]
ik denk dat hij iets meer op een Orc gaat lijken als je zijn gezicht wat ruwer maakt, en hem mss een ander (donderder) kleurtje geeft: grouwbruin of -grijs ofzo.
Naar wat ik me herinner, hebben de (meest angstaanjagende) orcs een hoofd dat wat wegheeft van gorrilas (zware wenkbrouwen, hoger voorhoofd,...)
maar zowat alle orcs zien er verschillend uit, dus er is iet zoiets als een 'echte orc'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 14:19

tie-rep

nu met ir. !

ixl85 schreef op 05 januari 2004 @ 19:05:
ik heb al een tijdje niet meer gepost, ik zit namelijk in aruba voor mn stage (5 maanden)
(een hele gevarieerde plek, 2d video en 3d) daarom vind ik het eigelijk niet echt correct om dit te posten, maar ik weet niet waar anders... ;(

maar nu:

ze willen het volgende effect krijgen en ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen.
"als de camera dicht bij het logo komt moet je kunnen zien dat het logo uit lijnen bestaat,
daarna ga je in het logo en moet je impulsen zien schieten die de transacties voor moeten stellen..

als iemand weet hoe ie het kan maken, een tutorial heeft of hier iets nuttigs kan posten.. graag :) (het maakt niet uit als het wordt gefake't door bijv 2 logos, 1 die alleen uit lijnen bestaat en de andere het hele logo)
Ik denk dat je dit niet zonder After Effects (Adobe) kan bereiken.
Hierin kan je eenvoudig de mix maken van lijn & solid logo. En ook een particle effect maken.

Het zal vast ook wel met alleen een 3d-pakket kunnen, maar ik zou het zelf met AE doen.
Voor de particles kan je ook even kijken naar particleIllusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qylos, ik ben niet echt een interior modeler, vooral omdat deze models al ongelooflijk zwaar zijn voor mn computer, pas wanneer ik een nieuwe heb kan ik me daar op gaan storte dus er zit maar een klein basic interieurtje,

hoelang ik erover heb gedaan, 3,4 dagen, dit was eigelijk een tussendoortje omdat ik al een aantal maanden aan een opdracht bezig was en het werd even strontsaai, wou even weer wat voor de lol doen,

elmar, ik wil maar al te graaag stickers erop doen maar er zit een bug, dat als je obj van rhino exporteert en importeert in max, verliest et zn smoothing en die krijg je nooit meer helemaal goed terug, ik ga wel aan een klein omgevingkje werken, studiootje ofzo,

Scipionyx, kijk naar de mazda 787b, grootste gedeelte van mn inspiratie, ik wou die spoiler eigelijk nog groter :-p, maar beter dat ik het niet heb gedaan,

hmmmm, snap niet echt welke zij intakes je bedoelt, die kleintjes of die grote,

ja, achter mn cockpit kan je de grond zien , meeestal haal ik het weg met ps, vergete,

als je het hebt over die kleine intakes aan de voorkant, dat zijn voor de remkoeling,

en over die spoilertje bij de voorkant, hmmmm, ik begin me af te vragen of je wellis naar een lemans prototype hebt gekeken, zo zittten ze daar namelijk alemaal,

litoki, zelfde als elmar, ik kan niet texturen zonder dat mn mesh naar de gallemiezen gaat,

inquestos, render in de opening post is ook de meest recente, over die spoiler, ja, ik heb het ietsjes dikker gemaakt, zodra ik met de renders meer ga knoeien zal ik een nieuwe standaard ervoor maken,

en over expose, ik had een email van ze gekregen over mn saleen, maar ik ga proberen dees er ook in te krijgen,

thanks vooor de feedback allemaaal,

heir zijn nog een paar renders, de eerdere zeg maar,...

http://www.threedy.com/showthread.php?s=&threadid=13780

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:11:
mooi sabaman

k heb weer een update

[afbeelding]
Mooi hoor. Ik zou alleen nog wat aan de huid doen, die kan misschien wat bruiner, en er moeten veel meer oneffenheden in. Voor de rest is ie af denk ik, hoewel de broek misschien ook nog wel iets beter kan (plooien zijn een beetje onrealistisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
ixl85 schreef op 05 januari 2004 @ 19:05:

maar nu:

Poeh hé, dat is volgens mij gewoon heel veel werk. Je kunt het beste gewoon drie compleet aparte versies van die letters maken en dan de drie stukken animatie met overlap renderen. Dan kun je daarna in bijvoorbeeld Adobe Premiere dat over laten gaan. Je kunt dit trouwens ook in 3d doen, maar is denk ik irritant met extra keyframes die je op deze wijze voorkomt.

Anyway heb je dan dus drie modellen nodig. De eerste is gewoon geëxtrude letters, de tweede kun je waarschijnlijk wel doen door de letters te extruden met flink veel polies en dan een lattice-modifier er overheen. Die levert je dan je draden. Bij de derde kun je het beste gewoon óf met particles óf handmatig die pulsen maken. Doe je dat handmatig, dan kun je gewoon flink copy-pasten. Deze technieken kun je in elk goed 3d-progje wel toepassen, maar alleen in MAX weet ik de details (lattice en zo).

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Scipionyx, kijk naar de mazda 787b, grootste gedeelte van mn inspiratie, ik wou die spoiler eigelijk nog groter :-p, maar beter dat ik het niet heb gedaan,
Op dit plaatje valt de grootte van de spoiler nog wel mee, deze is "single", die van jou is dubbel.
edit:
Hmm.. zie dat dat model uit 1991 is... 8)7
• hmmmm, snap niet echt welke zij intakes je bedoelt, die kleintjes of die grote,
De grotere, die rechtop staan.

[knip]
• en over die spoilertje bij de voorkant, hmmmm, ik begin me af te vragen of je wellis naar een lemans prototype hebt gekeken, zo zittten ze daar namelijk alemaal,
Nee nooit naar gekeken :P
Maar ik bedoel puur de afwerking ervan, niet het onderdeel zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Scipionyx op 05-01-2004 21:57 ]

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij die spoiler is die van mij trouwens 3 dubbel, zoek naar de nissan, gtp91 of 92, zo wou ik em eigelijk,

over die air intakes, zal je wel gelijk in hebben, kreeg meer klachten erover,

over dat spoilertje weer,

ik heb eigelijk gewoon deze na gemaakt, alleen hier heeft ie er 2,

Afbeeldingslocatie: http://www.mulsannescorner.com/Audi-PM5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben weer iets verder met mijn boeing: de straalmotor beter gemaakt, vleugels verbeterd, en een staart toegevoegd.
ga nu maar eens met het landingsgestel beginnen al weet ik nog niet goed hoe ik het ga maken, kan er weinig dingen over vinden.
groeten koen
Afbeeldingslocatie: http://www.cwnet.nl/koen3d-art/gallery/render6int.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:49

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Mesh foutje bij mistlicht gefixt (al is dat hier niet te zien) en ff een render in het zwart gedaan met -weer- echt glas.
Afbeeldingslocatie: http://www.shademaster.nl/peter/stylecar-reincarnation25.jpg

Krank im Kopf:

Ik zag je tekeningen en vond het een leuk idee :), erg futuristisch. Ik zag alleen pas later dat er tracks onder moesten, maar dit vind ik zelf leuker :+.

Tis erg vlug gemodeld en een crappy render. Ik weet niet of ik er verder nog iets mee doe.
Afbeeldingslocatie: http://www.shademaster.nl/peter/oliebeest-oto01.jpg

't Lijkt wel zo'n grasmaaier-robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een character voor me animatie:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ws.tervoort/Animatie/Bij4.jpg

Dexter klopt maar heb al wat anders :)

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Ztef, ben benieuwd, maar je eerdere message ging toch over haar maken?? ;) Of is dat inmiddels opgelost?

HandigeHarrie, ik vind hem er erg gaaf uitzien die wagen van je. Weet niet of je blij bent om het te horen, maar ik vind hem er op de een of andere manier wel een beetje Ford-achtig uitzien (New Edge-look).

Keep it up!!

Nadat ik een maat van me geholpen heb mijn zijn afstudeerwerk ben ik inmiddels ook begonnen met mijn eigen afstudeerproject. Dus als het goed is gaat er hier in de toekomst 3d-werk verschijnen dat ik ook nog eens een keer zelf ontworpen heb ;) Maar dat duurt nog wel even denk ik...

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, leuk gedaan, handige harry!

Ik heb trouwens ff een trial versie van 3dsmax gedownd en ben zelf ook een beetje aan het aanprutsen.
Ik heb al de auto op rupsbanden, en de ruit, die koepen waar de bestuurder in zit.
Het lijkt nog niet echt op een auto, maar het begint ergens op te lijken vind ik. Ik zal zo eens kijken of ik een rendertje kan uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd hip als er weer nieuwe mensen met 3D beginnen, benieuwt naar je render ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En dan vond ik het vooral hemels klinken als ie zei:
"Ik heb even een trial gedownload en ga nu ook wat proberen"

Super joh ! *thumbsup*

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ff een wipje. de grond ziet er niet uit en er zitten wolken in de grond lijkt het....(Oogst, hoe heb jij dat voor mekaar gekregen in je tutorial van je huisje? dat het naar de horizon toe donkerder wordt weetjewel...)
En ik ben nog niet helemaal tevree met de reflectie van de ruit.
Maar dat kan ik altijd nog veranderen...
wipje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/wip1.jpg

edit:
Ik ben nu al iets verder. Ik heb die "kam" achterop gezet die het autootje ook een beetje een stoer uiterlijk geeftt.

Wipje:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/wip2.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
ok bedankt voor jullie reacties
zit een beetje met het tijd verschil en mn werktijden + pauze dus kan niet altijd reageren.

maar ik heb nu 2 models, het logo zoals het moet worden, het logo wat uit lijnen bestaat.
de camera motion zit er al in.
ik moet alleen dus nog die pulsen hebben

ik kwam particleIllusion tegen bij iemands reply,
maar is dat niet voor combustion?
dat ben ik nanmelijk aan het leren enn ben er nog niet echt goed mee.
ik denk dat als ik andere software meot gaan gebruiken dat het dan aftereffect word.
ik zal als ik de mogenlijkheid heb het eind resultaat wel online zetten.
bedankt voor de reacties in elk geval :D
(21ste zal ik terug keren naar nederland voor een stage wat alleenmaar uit 3d bestaat :) en kan dus ook weer got'ten :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoe kan ik deze hoek echt mooi scherp krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://www.uberwankor.nl/pics/euhmz.jpg

buitenhoeken worden mooi scherp met een chamfer maar dit soort binnenhoeken krijg ik niet echt scherp met chamfer op welke waarde dan ook?

en met scherp bedoel ik dus niet mooi rond maar gewoon noks de hoek om dus :+

[ Voor 15% gewijzigd door Kaasplank op 06-01-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 15:54:
...(Oogst, hoe heb jij dat voor mekaar gekregen in je tutorial van je huisje? dat het naar de horizon toe donkerder wordt weetjewel...)...
Dat is gewoon doordat de grond heel groot is (dus flink tot de horizon loopt) en doordat er een omni vrij laag staat. De omni bereikt de dingen ver uit beeld amper.
Juggernaut schreef op 06 januari 2004 @ 17:48:
hoe kan ik deze hoek echt mooi scherp krijgen?

[afbeelding]

buitenhoeken worden mooi scherp met een chamfer maar dit soort binnenhoeken krijg ik niet echt scherp met chamfer op welke waarde dan ook?

en met scherp bedoel ik dus niet mooi rond maar gewoon noks de hoek om dus :+
Waarschijnlijk moet je ze gewoon in een andere smooth group stoppen. Surface smooth moet namelijk uit bij hoeken. Check hier voor info over surface smooth.

[ Voor 46% gewijzigd door Oogst op 06-01-2004 17:53 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oogst schreef op 06 januari 2004 @ 17:50:
[...]

Dat is gewoon doordat de grond heel groot is (dus flink tot de horizon loopt) en doordat er een omni vrij laag staat. De omni bereikt de dingen ver uit beeld amper.

[...]

Waarschijnlijk moet je ze gewoon in een andere smooth group stoppen. Surface smooth moet namelijk uit bij hoeken. Check hier voor info over surface smooth.
ah, het werkte eerst niet maar je moet dus bij de meshsmooth modifier seperate by smoothing group aanvinken :)

en nu doet het als een tierelier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 15:54:
Ok, ff een wipje. de grond ziet er niet uit en er zitten wolken in de grond lijkt het....
Wipje:[/edit]
[afbeelding]
Klik hier voor een tutorial over het maken van rupsband. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedeavond :) , ik post nog even een wipje van me AT-ST:

Afbeeldingslocatie: http://www.digatech.net/fotos/swwalkerwip2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, af... Tijd voor wat Bones hier en daar en dan Test animatie maken.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ws.tervoort/Animatie/Bij6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
Nog een vraagje. Hoe kan ik haar mee laten bewegen met het hoofd?
Dus dat de model hair goed met het hoofd mee beweegt (simcloth?) en de shag hair haren daarmee mee bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008

alientje

Hallo?

Je kunt met shag-hair (2) inderdaad het haar mee laten bewegen. Je moet dan wel even de physics instellen van het haar en de bewegingen laten berekenen.

Als je max 5 of 6 hebt kun je ook reactor gebruiken voor de beweging van de model (ipv simcloth). Je moet dan wel ff in de GUI van max een reactor balkje laden:
rechtermuis/customize op een willekerige balk > Load >laad iets met 'reactor' in de naam en probeer maar uit! :)

Als het goed is zit er een vrij uitgebreide PDF bij max met uitleg over Reactor.

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een Wip van een mannetje dat ik aan het maken ben. En opzich ben ik er al best te vrede mee. Alleen zijn oren vind ik nog niet echt een succes, maar die zal ik ook nog veranderen.

Litoki ik vroeg me af, jou models rig je ze zo om ze in die houding te zetten zoals op je renders die op je pagina staan, of model je ze gelijk in die houding?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijng123/renders/tjala.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Woei! Object lights:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.vdongen/Raytracer/RaytracerRender031_object-light.jpg

In mijn renderer kan nu iedere polygoon als object light gekozen worden en de diffuse texture wordt daarbij netjes correct meegenomen. Het is alleen nog niet helemaal correct momenteel en doordat ik het nu monte-carlo doe (dus door per pixel samples te nemen in plaats van dit tevoren al te berekenen en op te slaan bij de polygonen) kost het veel te veel rekenkracht.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Ik heb mijn hobbithol iets getextured, beetje lame maar goed, (heb material ID's ontdekt vandaag :P ) en heb er een lamp voor gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/daanboon/wips/hobbithol_2.jpg
(geresized, hij is 640 breed)

C&C welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Senzuboon op 07-01-2004 15:22 ]

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 21:22:
Ik heb hier een Wip van een mannetje dat ik aan het maken ben. En opzich ben ik er al best te vrede mee. Alleen zijn oren vind ik nog niet echt een succes, maar die zal ik ook nog veranderen.

Litoki ik vroeg me af, jou models rig je ze zo om ze in die houding te zetten zoals op je renders die op je pagina staan, of model je ze gelijk in die houding?

[afbeelding]
Allereerst; leuk ventje, kijkt heerlijk dom. En netjes gemoddeld, voor zover ik kan zien. Beetje fel groene oogjes alleen misschien.

En de meeste mannetjes op m'n site zijn gerigged, dan kan je ze altijd nog makkelijk veranderen. Tenzij je al 100% zeker weet dat een mannetje in een bepaalde houding moet, je 't verder niet wil animeren, dan is 't handiger 'm in 1 keer goed te modellen. Heb je ook geen gedoe met spieren e.d. Scheelt een boel werk.

Maar 9 van de 10 keer is 't dus wenselijk ze wel te riggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oogst schreef op 06 januari 2004 @ 21:22:
Woei! Object lights:

[afbeelding]

In mijn renderer kan nu iedere polygoon als object light gekozen worden en de diffuse texture wordt daarbij netjes correct meegenomen. Het is alleen nog niet helemaal correct momenteel en doordat ik het nu monte-carlo doe (dus door per pixel samples te nemen in plaats van dit tevoren al te berekenen en op te slaan bij de polygonen) kost het veel te veel rekenkracht.
Mooi hoor! Begint er al aardig professioneel uit te zien. Wat is het uiteindelijke doel dat je wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
alientje schreef op 06 januari 2004 @ 21:15:
Je kunt met shag-hair (2) inderdaad het haar mee laten bewegen. Je moet dan wel even de physics instellen van het haar en de bewegingen laten berekenen.

Als je max 5 of 6 hebt kun je ook reactor gebruiken voor de beweging van de model (ipv simcloth). Je moet dan wel ff in de GUI van max een reactor balkje laden:
rechtermuis/customize op een willekerige balk > Load >laad iets met 'reactor' in de naam en probeer maar uit! :)

Als het goed is zit er een vrij uitgebreide PDF bij max met uitleg over Reactor.
dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar weer eens een wipje. Als afleiding tijdens het modellen heb ik het wiel alvast getextured en afgemaakt. Ook een testlakje gemengd en dat bevalt me wel. Sorry voor de klote resize software die het geheel een beetje verneukt.. tegen de tijd dat ik finals post zal ik braaf zijn en ze met photoshop resizen ipv met windows XP.

Peugot 206 WRC
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/lmutsaers/images/p3.jpg

Closeup wiel met velg
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/lmutsaers/images/p4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat "michelin" wat op de band staat moet volgends mij wat breder zijn?
Althans dat is t op tourwagens en GT's auto's wel dus ik neem aan bij rally ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Laatst online: 13-09 08:11
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 12:07:
Maar weer eens een wipje. Als afleiding tijdens het modellen heb ik het wiel alvast getextured en afgemaakt. Ook een testlakje gemengd en dat bevalt me wel. Sorry voor de klote resize software die het geheel een beetje verneukt.. tegen de tijd dat ik finals post zal ik braaf zijn en ze met photoshop resizen ipv met windows XP.

Peugot 206 WRC
[afbeelding]

Closeup wiel met velg
[afbeelding]
Mooie wagen. Wat comments:

• Het lijkt alsof de auto vrij hoog ligt?
• De render is vrij dof helaas doordat het geresized is, probeer irfanview of photoshop voor het resizen.
• De koplampentexture ziet er wat raar uit.
• Het ziet er al vrij realistisch uit, maar naar mijn mening kan het nog wat realistischer.

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd auto licht hoog maar dat hoort zo .. ground clearance is erg lekker in rallyautos. Realisme zal nog komen met het texturen .. moet eerst nog een aantal details modellen en dan een hoop textures maken.
Koplamp is idd nog niet je van het ik hoop nog een betere te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
2 kleine rendertjes van een autogarage waar ik voor school mee bezig ben op dit moment.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~hypertrophy/afbeeldingen/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~hypertrophy/afbeeldingen/3.jpg

mochten jullie meer willen zien, of is iets niet duidelijk.... just ask

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook iets wat ik laatst voor school gemaakt heb. Ik ga trouwens binnenkort maar weer eens verder met mn robotje, kijken wat ik er van kan maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.am-ende.net/3dmax/H02.jpg
Klikbaar.

En hier de andere drie:
I
II
III

Vrij simpel, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@handige_harrie, hoe krijg je je auto zo mooi glimment? (met een plugin of?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Godzilla : Combinatie van glossiness, reflectiveness en belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb eens een gele object light en een blauwe skylight bij elkaar gegooid in mijn renderer voor het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.vdongen/Raytracer/RaytracerRender032_skylight-objectlight.jpg

Zoals te zien, is mijn smooth shading nog heftig buggy. :(

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Die bol een beetje ;)

render stats?

[ Voor 4% gewijzigd door flashin op 07-01-2004 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er voor de rest wel super uit Oogst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit Oogst! Bij een hoek van de balk op de grond zit nog een foutje zo lijkt het:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~l.vandenheuvel2/render.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oogst schreef op 06 januari 2004 @ 17:50:
Scipionyx schreef op 06 januari 2004 @ 18:38:
[...]

Klik hier voor een tutorial over het maken van rupsband. ;)
Thanx dudes, ik ga meteen aan de slag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
Wat een hel.

Zelden een max-scene gehad die zoveel crashte als deze, in de material editor kan ik niet meer scrollen (beetje materials removen en picken werkt nog wel), Save As.. en Open... laten max vastlopen na het openen van deze scene. TexPorter = crash, ColorCorrect = crash, GI = crash. Geen idee waar 't aan ligt, maar echt vrolijk werd ik er niet van. Veel autobak's moeten gebruiken, omdat na elke crash de scene verrot was, zodat de renderer een error gaf.

Dus ik heb deze NIET afgemaakt en ga d'r ook niet meer aan verder ook. Vandaar dat de scene wat kaal is en het onderste gedeelte wat minder gedetailleerd over kan komen als het bovenste (van boven naar onder gewerkt).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~proos017/GoT/Vampire_17.jpg

De houding is ook wat stijfjes, maar hier ga ik dus geen bones meer in zetten :P

Wel leuk kunnen spelen met die VrayDisplacementMod.

C&C welcome al doe ik er niks mee :+ in deze scene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:05:
Ziet er goed uit Oogst! Bij een hoek van de balk op de grond zit nog een foutje zo lijkt het:

[afbeelding]
Nee dit klopt wel, iig, met de nodige GI-renders die ik heb gezien.
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 16:32:
@handige_harrie, hoe krijg je je auto zo mooi glimment? (met een plugin of?)
&
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 16:56:
@Godzilla : Combinatie van glossiness, reflectiveness en belichting.
Glossiness ken ik niet, dat zit niet in C4D - igg niet onder die naam.

Zorg dat je fall-off in je reflectie-channel hebt, de mate van reflectie hangt dan af van de hoek waarin je naar het voorwerp kijkt.

Verder heb ik een 'sky' (hele grote sphere om de auto heen) met een hdri-map. Dit zorgt voor de contrastrijke reflecties. Deze doet _niet_ mee in de belichting!

Dan heb ik een tweede 'sky' met een witte self-illum. material als skylight. Deze zorgt dus voor de GI-belichting zullen we maar zeggen.

Verder heb ik nog een derde 'sky' als blauwe achtergrond.

Deze drie sky's heb ik met tags zo ingesteld dat ze elkaar niet in de weg zitten (hdri=reflectie, witte=GI, blauwe=background).

Dan heb ik voor de scherpe schaduw en extra belichting een parallell light boven de auto gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Wow!! _/-\o_ Prachtig. jammer dat je het niet af kan maken...

Dat relief op het vest, en die skulls, is dat VrayDisplacementMod??

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
inquestos schreef op 07 januari 2004 @ 21:24:
[...]

Wow!! _/-\o_ Prachtig. jammer dat je het niet af kan maken...

Dat relief op het vest, en die skulls, is dat VrayDisplacementMod??
Op het vest is een bumpmap. Ik heb het een beetje afgewisseld, ik ben helaas niet gezegend met een PC met 1 GB RAM. En die displacement mag dan wel snel zijn, het vreet geheugen...

Die skulls zijn wel de displacements van Vray. Nooit gebruikt eerder, vanaf nu wel, erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
LiToKi schreef op 07 januari 2004 @ 19:02:
Wat een hel.

Zelden een max-scene gehad die zoveel crashte als deze, in de material editor kan ik niet meer scrollen (beetje materials removen en picken werkt nog wel), Save As.. en Open... laten max vastlopen na het openen van deze scene. TexPorter = crash, ColorCorrect = crash, GI = crash. Geen idee waar 't aan ligt, maar echt vrolijk werd ik er niet van. Veel autobak's moeten gebruiken, omdat na elke crash de scene verrot was, zodat de renderer een error gaf.

Dus ik heb deze NIET afgemaakt en ga d'r ook niet meer aan verder ook. Vandaar dat de scene wat kaal is en het onderste gedeelte wat minder gedetailleerd over kan komen als het bovenste (van boven naar onder gewerkt).

[afbeelding]

De houding is ook wat stijfjes, maar hier ga ik dus geen bones meer in zetten :P

Zeer mooie render, wel jammer dat je er niks mee kunt doen alleen.

• Z'n cape lijkt wel erg groot, beetje erg overdreven.
• Het lijkt alsof hij een mobieltje in z'n broekzak heeft?
• Het gezicht lijkt erg alsof het van plastic oid gemaakt is.
• Het metaal kan misschien wat glimminder om het metaalachtige te laten uitzien.
• Zit er een gat in z'n broek?
• De ketting die er voor zorgt dat de cape niet van z'n rug afvalt staat niet strak, alsof de ketting niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qylos schreef op 07 januari 2004 @ 22:02:
[...]

• Het metaal kan misschien wat glimminder om het metaalachtige te laten uitzien.
• De ketting die er voor zorgt dat de cape niet van z'n rug afvalt staat niet strak, alsof de ketting niet gebruikt wordt.
Ik vind die cape cool, doet me een beetje aan die gast uit de film Cell(dacht dat ie zo heette) denken. Vind het wel wat hebben dat je de cap niet ziet eindigen maar in de achtergrond ziet door lopen. En ik zou niet inzien waarom het kettinkje strak zou moeten hangen.

Litoki nog bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
Qylos schreef op 07 januari 2004 @ 22:02:
[...]

Vond ik wel mysterieus...
Idd. beetje vage kreukel daar :/
True, crap.
Hmmm, ja, vond 't wel aardig zo, maar ik heb er geen reflectie in, da's een wel jammer.
Waar?
Ik zag 't anders; die ketting was versiering, de kraag moet eigenlijk zwaar genoeg lijken om de cape te dragen. Maar je kunt 't zo zien, zou 't veranderd hebben.

Al doe ik er niks mee, toch bedankt voor 't commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
@LiToKi:
Ik had pas ook zoiets met een scene, maar toen loste een reinstall het op. De laatste keer dat ik zoiets had in MAX en een reinstall dat niet oploste, was alweer met MAX 3 of misschien zelfs wel 2.5.
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:05:

[afbeelding]
Ja, dat is een leuke. Dat doet Brazil namelijk ook en het is op zich ook wel logisch. Het komt door de skylight. Heel dicht bij de kubus gaan heel veel stralen tegen de kubus aan en leveren dus geen licht voor de skylight. Als je dan heel dicht bij de kubus net het hoekje om gaat, gaat er opeens een flinke hoeveelheid stralen niet meer tegen de kubus aan en dat levert dus meer licht. Vandaar deze vreemde schaduw. Overigens wordt dit effect vrijwel onzichtbaar wanneer er ook een secondary illumination (rondstuiterend licht) wordt gebruikt, omdat dat dan een flinke hoeveelheid extra licht op de scene loslaat.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008

alientje

Hallo?

Oogst schreef op 07 januari 2004 @ 17:21:
Ik heb eens een gele object light en een blauwe skylight bij elkaar gegooid in mijn renderer voor het volgende resultaat:

[afbeelding]

Zoals te zien, is mijn smooth shading nog heftig buggy. :(
Om nog maar wat over je render te zeuren :P

Er lijkt een bugje met de anti-aliasing te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/twalter/anti.jpg

het 'omcirkelde' stuk is niet ge-anti-aliased lijkt het.
Ik denk, zeg het even :)

[ Voor 2% gewijzigd door alientje op 08-01-2004 00:40 . Reden: typo ]

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje geklooit te hebben met les-tutorials voor maya, wat niet echt opschoot omdat ik maya 5 heb en de tutorials voor 4 / 4.5 waren (een aantal functies bleken hernoemd/verplaatst/verwijderd ) ben ik maar eens op eigen houtje gaan rotzooien.
Ik ben bezig met het maken van een oldtimer (totaal uit het hoofd) compleet dmv curves/nurbs, omdat ik dat makkelijker vind dan vanuit een box de boel modeleren enne ik ben nog beginner.
Het resultaat wat ik tot nu heb behaald is dit, natuurlijk is hij nog lang niet af er moeten nog allerlei toevoegingen aan de auto worden gedaan o.a. spiegels, neergeklaptdak, stoelen, juiste textures ect..., maar ik ben tot nu best tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tyanta/got/oldtimer.jpg

Graag tips, commentaar voor deze beginner.

ps. de wielen zijn wel rond dit komt puur door de licht/schaduwval

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
alientje schreef op 08 januari 2004 @ 00:39:
[...]

Om nog maar wat over je render te zeuren :P

Er lijkt een bugje met de anti-aliasing te zijn:
[afbeelding]

het 'omcirkelde' stuk is niet ge-anti-aliased lijkt het.
Ik denk, zeg het even :)
Hé, leuk, was me nog helemaal niet opgevallen. Dit is geen bug, maar een fout van de gebruiker (ik dus), die de threshold van de anti-aliasing te hoog instelde. Mijn renderer doet adaptieve anti-aliasing en kiest daarbij afhankelijk van het contrast tussen twee aangrenzende pixels of die anti-aliasing nodig hebben. Mijn contrast-grens (threshold) stond hierbij op 0.4 en dat betekent dat er een verschil van minimaal 0.4*255=102 moet zijn in de RGB-waarde van de twee pixels. En dat was er hier dus niet. Je ziet ook mooi dat het precies vanaf een bepaald punt is en dat de achtergrond daar van kleur verandert.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 05:24:
Na een tijdje geklooit te hebben met les-tutorials voor maya, wat niet echt opschoot omdat ik maya 5 heb en de tutorials voor 4 / 4.5 waren (een aantal functies bleken hernoemd/verplaatst/verwijderd ) ben ik maar eens op eigen houtje gaan rotzooien.
Ik ben bezig met het maken van een oldtimer (totaal uit het hoofd) compleet dmv curves/nurbs, omdat ik dat makkelijker vind dan vanuit een box de boel modeleren enne ik ben nog beginner.
Het resultaat wat ik tot nu heb behaald is dit, natuurlijk is hij nog lang niet af er moeten nog allerlei toevoegingen aan de auto worden gedaan o.a. spiegels, neergeklaptdak, stoelen, juiste textures ect..., maar ik ben tot nu best tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat.

[afbeelding]

Graag tips, commentaar voor deze beginner.

ps. de wielen zijn wel rond dit komt puur door de licht/schaduwval
Een leuk begin. Wat kritiek:

• De vorm is nogal vreemd; de achterkant van de auto eindigt erg abrupt. Ook is in mijn mening de auto wat smal.
• De koplampen lijken te zweven.
• De wielen lijken nog niet echt op wielen: ze zijn te recht (in de breedte) en de material klopt niet helemaal.
• Wordt het een auto zonder dak? Zo ja, dan moet er iig nog wel een raam op de voorkant (wel zo plezierig voor het rijden op snelwegen).
• De render lijkt een klein beetje wazig te zijn, heb je de render quality laag gezet?
• De kleur vind ik niet echt bij de auto passen, ik zou misschien groen/donkerblauw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]LiToKi schreef op 07 januari 2004 @ 19:02:

..........................................
[quote]

nou nou mag ik es commentaar geven ;) gaat ie>

-je alien ofzo gaat zo te zien regelmatig naar de tandarts. Tanden zijn wel erg wit(als het al tanden zijn). Als het eng moet lijken zou k gewoon grote tanden die naar buiten staan ofzo doen. Anders gewoon net als bij mensen, alleen niet zo super wit.

-schoenen :X . .. die dingen sluite niet aan op elkaar, laat staan op zijn been. De schoen loop als het ware in het been, alsof ie vergroeit is met de schoen.

-Omdat jij altijd op poses zeurt> deze pose zegt dus ook absoluut niks.

-Over het algemeen zijn de materials helemaal verkeerd.. sorry maar dit is echt heeel verkeerd ;)

-het lijkt net os zijn nek doorloopt in zijn borst, terwijl zijn borst uit soort blokjes bestaat.. kan zijn omdat het een alien is maar ziet er wel vaag uit.

:) eindelijk mag ik es ;).. Maar waarschijnlijk is dit trouwens allemaal niet waar, als ie gewoon nog niet af is... dan is het logisch natuurlijk... Let er maar niet op tenzij je die dingen zo zou hebben gehouden

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
[b][message=19681515,noline]3d---god schreef op 08 januari 2004 @
nou nou mag ik es commentaar geven ;) gaat ie>
Leef je uit hoor :)
-je alien ofzo gaat zo te zien regelmatig naar de tandarts. Tanden zijn wel erg wit(als het al tanden zijn). Als het eng moet lijken zou k gewoon grote tanden die naar buiten staan ofzo doen. Anders gewoon net als bij mensen, alleen niet zo super wit.
Je ziet z'n onderlip aan voor tanden denk ik
-schoenen :X . .. die dingen sluite niet aan op elkaar, laat staan op zijn been. De schoen loop als het ware in het been, alsof ie vergroeit is met de schoen.
Snap de zin niet helemaal, maar de onderkant heb ik nooit afgemaakt.
-Omdat jij altijd op poses zeurt> deze pose zegt dus ook absoluut niks.
Als je m'n post gelezen had, had je kunnen lezen dat ik er geen bones of iets dergelijks meer in heb kunnen doen. De pose zuigt idd. apenballen
-Over het algemeen zijn de materials helemaal verkeerd.. sorry maar dit is echt heeel verkeerd ;)
Terwijl ik juist daar veel tijd in gestoken had :'(. Glimt 't niet hard genoeg?
-het lijkt net os zijn nek doorloopt in zijn borst, terwijl zijn borst uit soort blokjes bestaat.. kan zijn omdat het een alien is maar ziet er wel vaag uit.
Dat is een stuk kleding, als een soort bef.
:) eindelijk mag ik es ;)
Maar waarschijnlijk is dit trouwens allemaal niet waar, als ie gewoon nog niet af is... dan is het logisch natuurlijk... Let er maar niet op tenzij je die dingen zo zou hebben gehouden
De materials, de tanden en die bef zou ik niet veranderd hebben.

De pose en de schoenen wel. En de broek (qylos).

[ Voor 14% gewijzigd door LiToKi op 08-01-2004 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,
heb een maandje geleden voor een vak audiovisueel samen met huisgenoot een 3d animatie gemaakt.
FF een korte uitleg:
Geheel is gemaakt met Maya 5.0 m.u.v. de stukjes text die op t scherm voorbijkomen, de kenners zullen weten dat dit uit Animatrix 'Boy's story' komt evenals de muziek en de stemmen op t einde. De rest is volledig zelf gemodelleerd in Maya incl. de matrixcode bij de (af)titel(ing)
Het project is binnen 8 weken tussen ander werk door afgerond vandaar dat niet alles helemaal naar wens eruitziet, met wat leuke Mocap en een renderfarm alla pixar was 't allemaal wat leuker geweest maarja... wij moesten 't met 1x2.4 , 1x1.8 en 1x1.4 Ghz doen.
Het maken van een 3d animatie was niet de opdracht van 't (keuze)vak en heeft verder ook niets met onze opleiding te maken, je moet t meer zien als een experiment van ons met maya waarbij de eerste scene's met maya's standaardrenderengine is gedaan en de laatste scene (zie screenshots) met mentalray (finalgathering met een HDRI sphere, geen lampen dus).
Finalgathering is absoluut niet aan te raden voor animatie (flikkeren) maar vanwege tijdsdruk geen andere optie, gaf t beste resultaat tegen de beste rendertijd per frame. Totaal aantal (bruikbare!) gerenderde frames is overigens
ongeveer 15000... ga aub niet vragen hoe lang dit heeft geduurd :X
Als laatste nog ff voordat we alle matrixfans over ons heenkrijgen: we weten dat verhaal niet kan kloppen binnen 't (ani)matrixverhaal zoals al eerder gezegd was 't voor ons meer een experiment. (expressions gebruiken enz.)
Reacties negatief en positief altijd welkom :D

Hier de link met een gecomprimeerde versie van de animatie en een aantal renders op werkelijke resolutie.

http://www.dare-architecture.nl

RSPCT 2 GOT

grtz Dare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
@Daravin
Met bijna 20 MB denk ik dat je veel dataverkeer gaat trekken hier :).

Ik ga 'm es bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiToKi schreef op 08 januari 2004 @ 15:56:
[...]

Leef je uit hoor :)

[...]

Je ziet z'n onderlip aan voor tanden denk ik

Dan is zijn onder lip te wit
[...]

Snap de zin niet helemaal, maar de onderkant heb ik nooit afgemaakt.

gewoon.. dat de schoenen niet op zijn benen aansluiten. En dat de onderdelen op de schoenen niet passen op zijn benen
[...]

Als je m'n post gelezen had, had je kunnen lezen dat ik er geen bones of iets dergelijks meer in heb kunnen doen. De pose zuigt idd. apenballen

heel onhandig om zo te gaan modeleren als nog wel bones zou willen gaan gebruiken.. dan gaan alle envelopes natuurlijk door elkaar.(niet echt bij nagedacht :? )
[...]

Terwijl ik juist daar veel tijd in gestoken had :'(. Glimt 't niet hard genoeg?

sorry , maar het bij zijn schouder pat's en arm pat's alsof je gewoon een zwart matriaal hebt gebruikt met een noise map als bump. Het zwaar is gewoon standaart geel en andere grijs ofzo met spec erop. Maak hem reflective, en veel meer spec(het lijkt gewoon absoluut niet op metaal). Het lijken gewoon allemaal normale kleuren rood, grijs, zwart waar je daarna gewoon een standaart bump als noise ofzo bij hebt gebruikt. Je kan beter alles in photoshop maken. En zijn huid lijkt ook niet echt overtuigend..
Het was nog niet af.. als je dit soort dingen had verandert zag het er denk al een stuk beter uit.. Je zou er gewoon meer detail in moeten gebruiken, en betere matrials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Qylos even wat feedback op jouw commentaar in het algemeen.

Het is goed dat je commentaar geeft bij veel mensen, maar let er op dat je dat wat verder uitdiept, vaak zeg je wel wat er volgens jou niet deugt, maar kom dan ook met een suggestie voor verbetering, uitleg en misschien zelfs voorbeelden.
Probeer er ook op te letten dat je commentaar niet alleen op jouw persoonlijke smaak gebaseerd is, dat heeft namelijk toch geen zin.

Ik zeg dit even omdat je bedoeling goed is :) maar dat zo'n afraffeling van kritiekpunten soms een beetje demotiverend (zo van: "wat moet ik hier nou mee") kan overkomen.

@LiToKi

"MACX - crash different" :+

Heb je Mesh Surgery voor C4D? Dat vult misschien het gat aan (poly-model) tools op dat je miste in C4D tov Max. Dan kun je tenminste met een stabiel pakket werken. ohhhh, dat waren al twee flames :o :p

Ik vind de kritiek op je materials ongegrond, er zit zichtbaar veel werk (detail) in en het is nog niet af. De 'plastic-phong-look' komt door de belichting en speculars die naar ik aanneem ook nog niet allemaal klaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
@3d---god; Er zit geen bumpmap op de arm en schouder pad, maar dat terzijde. Die kleine dingen die erop zitten heb ik niet eens gemoddeld. Er zit wel een noise in, maar die komt uit photoshop.

En ik heb 'm in die houding zo ff gezet. Voor bones schiet dat zo niet op nee... ben ook niet van gisteren :+.

Verder vind ik zelf de bovenkant wel redelijk gedetailleerd, vanaf de riem/heup naar onderen toe gaat 't fout.

Oh en ik heb geen standaard noise als bump gebruikt. Er zit geen 1 noise in de hele scene (behalve die uit photoshop dan). Ben met je eens dat 't allemaal een stuk beter kon, deze komt ook niet op m'n site te staan....

@daravin: Leuk filmpje! Voor mensen met een keuzevak goed gedaan. Alleen een beetje sloom gemonteerd, sommige stukjes heb ik ff doorgespoeld.

@handige_harrie: Dat is precies wat ik wilde gaan doen, na dit zoveelste crash-gala van Max. Bedankt voor je texture-compliment, er is idd. veel tijd in gaan zitten. Maar de material editor crashte zovaak dat ik er amper meer dingen kon veranderen. Ik ga deze scene lekker vergeten denk ik :P

[ Voor 20% gewijzigd door LiToKi op 08-01-2004 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daravin

Netjes man! Mooie animatie!

Enige puntje is dat de animaties van het lopen/rennen een beetje vaag zijn, maar verder echt super! Doe ik jullie niet na :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:04
Litoki > Heb je al eens geprobeerd je Mesh te exporteren en dan weer te importeren in een nieuwe scene? Dat heeft bij mij nl. wel eens geholpen. Ook een verse Max install heeft wel eens heel veel gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 15:47

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Weet iemand blueprints te vinden van de Fiat stilo? 3 deurs?

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
vargo schreef op 08 januari 2004 @ 17:02:
Litoki > Heb je al eens geprobeerd je Mesh te exporteren en dan weer te importeren in een nieuwe scene? Dat heeft bij mij nl. wel eens geholpen. Ook een verse Max install heeft wel eens heel veel gescheeld.
Behalve die verse Max install heb ik zo'n beetje alles wat ik wist wel geprobeerd :/

Dus merge, Xref scene, Xref objects, opnieuw opslaan onder andere naam enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lukte helemaal niet met die rupsband tutorial hoor.
Ik doe precies wat er staat, maar het werkt helemaal niet.
De schakels liggen in het begin een heel eind uit elkaar, en als ik die line selecteer, om ze langs te laggen met dat path-gevalletje, staat er: "illegal path".
Weet iemand hier iets voor/tegen?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:04
LiToKi schreef op 08 januari 2004 @ 17:21:
[...]

Behalve die verse Max install heb ik zo'n beetje alles wat ik wist wel geprobeerd :/

Dus merge, Xref scene, Xref objects, opnieuw opslaan onder andere naam enz.
Ik zei het niet echt duidelijk, maar een verse max install hielp bij mij zelfs niet. Pas bij een nieuwe windows install werkte het naar behoren.

Je kan natuurlijk ook ff je model bij een ander testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vargo schreef op 08 januari 2004 @ 17:39:

Je kan natuurlijk ook ff je model bij een ander testen....
...en zijn max verpesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:36:
Het lukte helemaal niet met die rupsband tutorial hoor.
Ik doe precies wat er staat, maar het werkt helemaal niet.
De schakels liggen in het begin een heel eind uit elkaar, en als ik die line selecteer, om ze langs te laggen met dat path-gevalletje, staat er: "illegal path".
Weet iemand hier iets voor/tegen?
Bij voorbaat dank.
Probeer anders eens een andere tutorial voor lopende banden/rupsbanden, misschien dat dat nieuwe wegen aan je toont. Een hele goede ;) vind je hier.
handige_harrie schreef op 08 januari 2004 @ 16:24:
...
@LiToKi

"MACX - crash different" :+

Heb je Mesh Surgery voor C4D? Dat vult misschien het gat aan (poly-model) tools op dat je miste in C4D tov Max. Dan kun je tenminste met een stabiel pakket werken. ohhhh, dat waren al twee flames :o :p
Hmm, maar waarom loopt MAX bij mij dan bijna nooit vast? Tenminste, nooit, heel soms heel vaak achter elkaar en dan is het met een reïnstall zo opgelost.

[ Voor 29% gewijzigd door Oogst op 08-01-2004 19:13 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Oogst schreef op 08 januari 2004 @ 19:13:
Hmm, maar waarom loopt MAX bij mij dan bijna nooit vast? Tenminste, nooit, heel soms heel vaak achter elkaar en dan is het met een reïnstall zo opgelost.
In principe geef je het nou zelf al toe :). Ik heb nog nooit een reinstall van C4D hoeven doen vanwege stabiliteitsproblemen.

Ook kan ik van mijn zeer korte Max-ervaring me nog herinneren dat het allebehalve stabiel was. Dat was wel versie Max4 destijds.

Maargoed ik schets waarschijnlijk een te negatief beeld van Max, dus let niet op mij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ow, very nice indeed! Op het punt waar die kogel door dat raam komt, schrok ik echt flink, daar werd ik echt ff helemaal de film ingetrokken. Zeer mooi gedaan. Ook wat er gebeurt met het geluid wanneer hij die telefoon pakt, zeer zeer nice. Een mooi shot vind ik ook die schijnwerper tegen die stoel in en dat het dan vertraagd, is wel heel cool.

Er zijn natuurlijk ook mindere dingen. :) Ik vind je animatie van de hoofdpersoon echt heel erg slecht, met name het rennen ziet er niet uit, maar in het algemeen heel slecht. Ook de animatie van dat vliegding is niet bepaald overtuigend. En anderhalve minuut aftiteling op 7 minuten film vind ik ook wel erg veel, vooral ook omdat een pagina met alleen maar het woord 'for' wel erg lang blijft staan.

Maar als geheel is mijn mening hierover zeer positief. Je weet zeven minuten lang mijn aandacht vast te houden en dat is een prestatie op zich. En in 8 weken 7 minuten animatie maken, dat is ook niet bepaald kattenpis. Complimenten en respect!
handige_harrie schreef op 08 januari 2004 @ 19:23:
[...]

In principe geef je het nou zelf al toe :). Ik heb nog nooit een reinstall van C4D hoeven doen vanwege stabiliteitsproblemen.

Ook kan ik van mijn zeer korte Max-ervaring me nog herinneren dat het allebehalve stabiel was. Dat was wel versie Max4 destijds.

Maargoed ik schets waarschijnlijk een te negatief beeld van Max, dus let niet op mij :).
Eens per, nou, anderhalf jaar een reinstall, sorrie, ik kan me daar niet druk over maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Oogst op 08-01-2004 19:58 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, ik had ff niks te doen, dus heb ik maar een 3d rendertje van me usericon gemaakt :P

Dit is 'm van schuin boven:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/Beestje1.jpg

En hier kun je zien hoe groot-ie wel niet is :P :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/beestje2.jpg

En nog een gezwellig vooraanzichtje met mooie blauwe achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kevertjeonline/beestje3.jpg

Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Pardon meneer, u heeft geen mond!"

Oh ja, de voelsprieten lijken er nogal opgeplakt, zou eigenlijk iets in het hoofd moeten 'vloeien'. Dit geld ook voor de voeten trouwens. En gooi eens een meshsmooth over die voeten heen. Verder is het wel een geinig beestje.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06-2024

gprins

Crtl + Alt + Del

Ja ziet er wel geinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06-2024

gprins

Crtl + Alt + Del

Maar inderdaad de mond is weg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hier even een WIP-je van een (voor jullie denk ik) onbekent persoon :)
Combinatietje van Rhino en Brazil:

Afbeeldingslocatie: http://www.flashex.com/fotoboek/wip9.jpg
Ietjes overbelicht, en interieur komt nog.

Hier een wire-rendertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.flashex.com/fotoboek/wip8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
stefanvverk schreef op 08 januari 2004 @ 21:30:
Hier even een WIP-je van een (voor jullie denk ik) onbekent persoon :)
Combinatietje van Rhino en Brazil:

[afbeelding]
Ietjes overbelicht, en interieur komt nog.

Hier een wire-rendertje:
[afbeelding]
Ziet er zeer mooi uit. Wat kritiek:

• De carpaint ziet er goed uit, misschien alleen een beetje te veel glimmend (misschien ligt dat aan de velle belichting).
• De voorkant ziet er fragiel uit: geen steunen voor de vooruit (ijzer).
• Ik zie zo 1-2-3 geen deuren in de auto.
• Voor de rest vind ik de vormgeving initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inventief ja Qylos :) dat is ie wel.
Maar heeft die reflectie eigenlijk wel een falloff? Of zie ik het nou verkeerd.

Edit: Ja ik zie het verkeerd :/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzuboon

Senzuboon

Out now! Ichi!

Of inovatief :P

Maar deze past wel in het rijtje met Sabaman. Die is ook zeer goed bezig.

Wat ik wel zag bij Sabaman is dat het stuur in het midden zit. Is dat ook zo bij de echte wagens? (Ben Le Mans leek)

Dat er zo weinig faces zijn komt omdat Rhino met NURBS werkt toch? Lijkt me ook wel een een interessante model techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Senzuboon schreef op 08 januari 2004 @ 22:44:
[..]

Maar deze past wel in het rijtje met Sabaman. Die is ook zeer goed bezig.

[..]
Past ie erin omdat ie mooi is, of omdat de techniek hetzelfde is ?? :) In het laatste geval; kan kloppen ! Kheb veel van Sabaman geleerd, hij is echt een grand-master met Rhino. Dus even; thnx Saba !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzuboon

Senzuboon

Out now! Ichi!

O, ok dat wist ik niet. Maar eigenlijk allebei dan. Ik vind het én heel mooi, én de techniek lijkt inderdaad op elkaar :D, maar ik denk dat je dat al snel hebt. Want die modeltechnieken die van polygonen uitgaan die komen ook allemaal dicht bij elkaar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
@Daravin: erg mooi, zal veel werk in hebben gezeten, maar had wat meer aandacht besteed aan die neo-kloon. Hij loopt nogal knullig, en ziet er niet echt mooi uit, en dat is jammer, want ik ben er van overtuigd dat je dat wel had gekund, als ik dit zo zie

@Litoki: Als je dit bij meerdere scenes hebt, zou ik een re-install overwegen (heb het zelf pas ook weer met succes gedaan). Als dat alleen bij deze scene is.. Tjah dan wordt het lastig om de oorzaak te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje een late reactie, maar hij is bomgaaf Litoki ;)
Er is maar 1 ding wat ik niet zo mooi vind, dat zijn de schoenen. (Een tikje te lomp naar mijn smaak ;)
LiToKi schreef op 07 januari 2004 @ 19:02:
Wat een hel.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

@Daravin: Ik kan zeggen dat ik het eens ben met de eerdere puntjes van kritiek en inderdaad je character had beter gemogen, maar voor de rest wil ik toch even heel duidelijk zeggen dat ik in ieder geval respect heb voor wat jullie gedaan hebben!!! Want zolang er niet meer van dit soort werk (wat oogst al zei...7 mins animatie maken is echt geen eitje) op GoT gepost wordt (tenzij in groepsverband) vind ik dit echt heel knap gedaan. Ik moet zeggen dat ik vooral de sfeer er prima in vind zitten en een paar gave effects (computerscherm vind ik ook kewl gedaan).

En tenslotte iets waar ik persoonlijk altijd erg op kick...de muziek...en die vind ik ook erg geslaagd gekozen.

Petje af!!!! (enneh...wat was de uiteindelijke beoordeling???)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 20:06:
Haha, ik had ff niks te doen, dus heb ik maar een 3d rendertje van me usericon gemaakt :P

Dit is 'm van schuin boven:
[afbeelding]

En hier kun je zien hoe groot-ie wel niet is :P :
[afbeelding]

En nog een gezwellig vooraanzichtje met mooie blauwe achtergrond:
[afbeelding]

Wat vinden jullie ervan?
Erg leuk! :)

Oh, en ik had ook ff niets te doen (tijdens het wachten op de uitslagen van de 3d contest): 8)7

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/WYGQ3YMKAD/picserver.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
handige_harrie schreef op 08 januari 2004 @ 16:24:
Qylos even wat feedback op jouw commentaar in het algemeen.

Het is goed dat je commentaar geeft bij veel mensen, maar let er op dat je dat wat verder uitdiept, vaak zeg je wel wat er volgens jou niet deugt, maar kom dan ook met een suggestie voor verbetering, uitleg en misschien zelfs voorbeelden.
Probeer er ook op te letten dat je commentaar niet alleen op jouw persoonlijke smaak gebaseerd is, dat heeft namelijk toch geen zin.

Ik zeg dit even omdat je bedoeling goed is :) maar dat zo'n afraffeling van kritiekpunten soms een beetje demotiverend (zo van: "wat moet ik hier nou mee") kan overkomen.
Ik zal voortaan proberen om ook suggesties voor verbetering te kunnen geven, dus wat uitgebreider te zijn. Over personelijke smaak: smaak valt niet te twisten, daarom zeg ik ook vaak erbij dat het mijn mening is, het is m'n bedoeling niet de persoon op wie ik c&c geef zich verplicht voelt/moraal aangesproken voelt om veranderingen aan te brengen op basis van mijn c&c.
Maar bedankt iig voor je feedback op m'n c&c, ik wil hier niet uithangen als "immorale personelijk brokkenc&c-er", ik kan namelijk zelf niet fantastisch omgaan met 3dsmax, daarom vind ik het vaak moeilijk om c&c te geven op mensen die renders maken die veel mooier zijn dan wat ik zou kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Qylos op 09-01-2004 00:19 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.