Jackflash27 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:04:
[...]
Dank je, goede adviezen! Mijn subjectieve voel- en luistersprieten zeggen dat de akoestiek redelijk is, maar niet optimaal. Ik vind het zelf erg lastig om de vinger op de zere plek te leggen.
Je mag ervan uitgaan dat elk genre grofweg zeer gelijk afmixt als het professionele studioalbums zijn. Live opnames kunnen wel verschillen.Ik denk af en toe dat er te weinig bas is, maar bij andere opnames (LP's) weer juist teveel. Dat ligt dan uiteraard ook aan de opname en niet aan de luisterruimte.
Als specifiek (alle) LP's die problemen geven, raad ik aan die bij de bron af te stellen met een EQ op je versterker.
Het verschil tussen LP's en andere media zou ik bij de bron aanpakken.Verder denk ik dat het hoge midden / lage treble wat te nadrukkelijk aanwezig zijn (iets te 'schel'), maar ook dat is bij veel LP's ook niet aan de orde.
"Schel" is een duidelijk probleem. Hier kan het zijn dat je:
- ergens vanaf 2Khz en hoger er algemeen teveel volume weergegeven wordt.
- of er is ergens in die range een piekfrequentie/resonantie ontstaan die je weg moet werken.
Schel is gelukkig wel makkelijk met panelen te behandelen, en dat kan je met enkele tientjes al opgelost krijgen.
Eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in veel "audio-advies-bureaus". In de audio en hifi wereld word veel onzin verkocht wat grenst aan Jomanda-achtige kwakzalverij.Ik zou wel eens een meting willen laten doen, maar geen idee hoe / waar. Ik beschik zelf niet over de benodigde apparatuur. Tips waar ik terecht kan hiervoor?
@Jag is bijvoorbeeld erg thuis in DSP metingen, misschien dat hij het wat beter weet. Al ben ik wel sterk van mening dat je eerst je kamer moet gaan fixen voordat je met EQ de boel gaat compenseren.