Peace is not simply the absence of war.
Ik vind ze mooier als de plaatjes van Apple zelf.
http://www.vasher.com/pictures/ibook_200310/index.php
[ Voor 23% gewijzigd door Alpha-sphere op 18-11-2003 21:21 ]
Assume there are no rules and it's one big free for all
Verwijderd
Apple zal nooit een iMac een snellere processor geven dan een PowerMac, net zoals dit geldt voor een iBook tegenover een Powerbook. Eerst worden de highend producten aangepast en meestal wat later de consumerproducten.Sage schreef op 18 november 2003 @ 20:52:
Alleen de specs vallen mij wel tegen. Ik had wel verwacht dat ze dan ook gelijk het hele ding zouden opwaarderen. Nu heeft hij nog steeds dezelfde specs als de 17" terwijl je wel behoorlijk wat meer betaald.
Ik had bijv. wel eerder een 1,45GHz G4 verwacht en een betere videokaart. Misschien is dat eerder de Januari update dan.
Valt me trouwens wel weer op dat Apple de laatste tijd weer positief in het nieuws is. Er worden regelmatig vernieuwde producten gelanceerd. Hopelijk heeft Apple binnen een jaar, wanneer alle steden met meer dan 100.000 inwoners een Apple store hebben, een groter marktaandeel. Jammer genoeg is het dan niet meer zo exclusief.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
zielig heHydraulik-Phunk schreef op 18 november 2003 @ 23:10:
Ik zag het al aankomen ja..gezeur iedere keer...
je kan het niet echt vergelijken, oke ik doe het zelf ook wel een beetje maar dan meer in de overweging van wat moet ik kopen
De sloomste PowerMac is op dit moment een 1,6Ghz G5. Is dus nog steeds een aardig groot verschik in vergelijk met de iMac van 1,45Ghz. Laat staan de FSB en geheugen enzo.Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 21:26:
[...]
Apple zal nooit een iMac een snellere processor geven dan een PowerMac, net zoals dit geldt voor een iBook tegenover een Powerbook. Eerst worden de highend producten aangepast en meestal wat later de consumerproducten.
Valt me trouwens wel weer op dat Apple de laatste tijd weer positief in het nieuws is. Er worden regelmatig vernieuwde producten gelanceerd. Hopelijk heeft Apple binnen een jaar, wanneer alle steden met meer dan 100.000 inwoners een Apple store hebben, een groter marktaandeel. Jammer genoeg is het dan niet meer zo exclusief.
Ik geef je wel gelijk want anders gaan ze over de PowerBook's heen. En dat moeten we ook weer niet hebben he!
Damn, en dat zijn dan nog maar twee mensen die lopen te flamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sage op 19-11-2003 00:30 ]
Is een G4 een beetje over te klokken btw? Dan pomp ik m'n 1.25 naar 1.42..gaat toch een beetje tweakerspirit in schuil he
En je kan je comp overklokken, moet even kijken op www.xlr8yourmac.com voor tips!
Ik weet niet of je wel eens hebt gekeken hoe duur een losse 20" TFT monitor is, maar ik vind de prijs echt behoorlijk meevallen hoor!Sage schreef op 18 november 2003 @ 20:52:
Alleen de specs vallen mij wel tegen. Ik had wel verwacht dat ze dan ook gelijk het hele ding zouden opwaarderen. Nu heeft hij nog steeds dezelfde specs als de 17" terwijl je wel behoorlijk wat meer betaald.
Ik had bijv. wel eerder een 1,45GHz G4 verwacht en een betere videokaart. Misschien is dat eerder de Januari update dan.
Helaas wel te duur voor mij, dus ik vrees dat ik voor de eMac nog steeds moet gaan
ja maar die 500euro meer voor 3" vind ik wel wat veel, als je het zo bekijkt is het duur.Martin Sturm schreef op 19 november 2003 @ 09:18:
[...]
Ik weet niet of je wel eens hebt gekeken hoe duur een losse 20" TFT monitor is, maar ik vind de prijs echt behoorlijk meevallen hoor!
Helaas wel te duur voor mij, dus ik vrees dat ik voor de eMac nog steeds moet gaan
Als ze nou standaard er even 512ram in hadden gedaan voor de zelfde prijs had ik de 20" misschien nog overwogen, maar ik vind hem net even buiten mijn budget.
maar dat je bijvoorbeeld links kan gaan internetten en rechts allemaal anders software kan hebben openstaan dat lijkt me ook wel wat,
want ik zit nu altijd de klooien met te weinig ruimte en dan kan je gewoon 2 programma's naast elkaar hebben

maar ik vind 17" groot genoeg dus ik ga nu heel serieus overwegen 1 te kopen
Verwijderd
Is er een gratis programma om een verbinding te maken met een microsoft terminal server (windows heeft mstsc.exe en linux heeft rdesktop)
ik heb op verschillende forums gelezen dat de ibook wel eens dode pixels kunnen hebben, en dat apple een x aantal dode pixels 'accepteerd'.
Volgens de Consumenten gids van Februarie heeft een rechter uitspraak gedaan hierover en mag een klant 0 dode pixels eisen.
Is dit probleem met de dode pixels er nog steeds, en doet Apple moeilijk over de garantie ervan?
Waar kan ik het beste (en goedkoopste) een Ibook kopen? De Apple site lijkt me het handigste, maar daar kan ik de laptop niet van te voren checken op gebreken. en volgens de apple site is de eerste dealer een uur van mij vandaan. (Op dixons na, maar die leveren geen mac meer)
wat moet ik er in ieder geval direct bij bestellen? ik heb gelezen dat de bluetooth module er niet meer later bij besteld kan worden (Intern) geld dit ook voor de wifi kaart?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 17:22 ]
bij een dealer kan dat wel, kan je dan vaak achteraf laten bouwen je kan het ook wel zelf doen... staat op de apple site wel hoe.. (waar weet ik zo even niet prcies staat wel ergens in dit topicVerwijderd schreef op 19 november 2003 @ 17:21:
wat moet ik er in ieder geval direct bij bestellen? ik heb gelezen dat de bluetooth module er niet meer later bij besteld kan worden (Intern) geld dit ook voor de wifi kaart?
Microsoft heeft daar eigen (gratis) software voor. Kijk maar eens opVerwijderd schreef op 19 november 2003 @ 17:21:
Is er een gratis programma om een verbinding te maken met een microsoft terminal server (windows heeft mstsc.exe en linux heeft rdesktop)
http://www.microsoft.com/...x?pid=remotedesktopclient
Verwijderd
dat ik daar zelf niet aan gedacht had, gewoon bij microsoft zelf.avatar schreef op 19 november 2003 @ 17:36:
[...]
Microsoft heeft daar eigen (gratis) software voor. Kijk maar eens op
http://www.microsoft.com/...x?pid=remotedesktopclient
Nu alleen dat gedoe met dode pixels en ik ben overtuigd.
Verwijderd
Ik was vanmiddag bij een Apple store, en ik had natuurlijk ook de dode pixel vraag maar dan met een iMac en hij vertelde dat hij ze nog nooit had gezienVerwijderd schreef op 19 november 2003 @ 17:40:
[...]
dat ik daar zelf niet aan gedacht had, gewoon bij microsoft zelf.
Nu alleen dat gedoe met dode pixels en ik ben overtuigd.
Over dode pixels: mijn ervaring is dat er zeker wel dode pixels voorkomen in apple schermen. Het kost zeer veel moeite om het te laten herstellen. Maar als je binnen 7 werkdagen het apparaat terugstuurt/kenbaar maakt dat te willen doen (kopen op afstand), ben je er ook vanaf.
Dat is toch nog wel niet lang?
Das pas sinds ze de Allu 15" hebben geintroduceerd. Best nieuw ja.Thermo schreef op 19 november 2003 @ 21:35:
cool, ik kom er net achter dat powerbook een RADEON Mobility 9600 heeft
Dat is toch nog wel niet lang?
Ennuh vergeet niet dat de US apple store EX BTW is. Elke staat in de state heeft een andere percentage BTW dacht ik.
Verwijderd
Ik heb net een bestelling geplaatst!!
Het is een 14 inch i-book, G4 933 Mhz met 640 MB geheugen geworden!
Zoals ik al eerder had vermeld word dit mijn eerste apple! Dus ben zeeeeeer benieuwd hoe dat gaat bevallen....
Damn ik heb in elk geval weer een rib minder....
Gefeliciteerd dan maarVerwijderd schreef op 19 november 2003 @ 22:59:
Zoo....
Ik heb net een bestelling geplaatst!!
Het is een 14 inch i-book, G4 933 Mhz met 640 MB geheugen geworden!![]()
![]()
Zoals ik al eerder had vermeld word dit mijn eerste apple! Dus ben zeeeeeer benieuwd hoe dat gaat bevallen....
Damn ik heb in elk geval weer een rib minder....
ik hoop dat ik deze maand nog een iMac op mijn buro heb staan
Ik heb vandaag even met de (kleinere) 800 mhz 12" iBook G4 kunnen spelen, en dat is ook een hele fijne iBook, zo niet de fijnste iBook tot nu toe. Vooral die Radeon 9200 is erg prettig, zelfs de mac versie van UT 2003 liep helemaal niet onaardig.
[ Voor 12% gewijzigd door RVW op 20-11-2003 00:19 ]
Verwijderd
1. Iemand ervaringen met Airport Extreme i.c.m. bijbehorende AccesPoint?
2. Wat is de beste/fijnste tas voor een iBook? (Tucano skin?)
3. Is het noodzakelijk of handig om zo'n screensavrz te gebruiken i.v.m. vette vingerafdrukken op het scherm?
4. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij aankoop afgezien van dode pixels?
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Machouse adverteert met de nieuwe 20", en dat de 15"en 17" zijn afgeprijsd, maar ik zie geen prijsverschil..zou het nog komen ?
Maak je niet te veel zorgen, mijn ervaringen met de service van Apple is heel erg goed. Ik had ook gekloot met de HD van mijn iPod. (Die was gecrashed, die iBook zal wel een soortgelijke Toshiba schijf hebben neem ik aan.)FL!PNEUS schreef op 20 november 2003 @ 10:48:
Godverdomme. Een week na aanschaf een dode harde schijf in mijn iBook. De kop is op de platter gekomen, alles weg. *grom* Ik ben nu mijn iBook twee weken kwijt, wat een kutpolicy. Een WEEK na aanschaf en dan geen nieuwe iBook, echt heel slecht.
Werd opgehaald, en binnen een week had ik een nieuwe. Als dat ding gerepareerd word zal het wel wat langer duren, maar Apple gaat er wel goed mee om.
Ik haal zelf binnenkort ws. ook een Power of iBook, aangezien mijn --hopelijke-- vervolgopleiding (Kunstacca) ook een prachtig airport netwerk heeft. *)
Welke academie is dat als ik vragen mag ?Nietzman schreef op 20 november 2003 @ 12:38:
[...]
Maak je niet te veel zorgen, mijn ervaringen met de service van Apple is heel erg goed. Ik had ook gekloot met de HD van mijn iPod. (Die was gecrashed, die iBook zal wel een soortgelijke Toshiba schijf hebben neem ik aan.)
Werd opgehaald, en binnen een week had ik een nieuwe. Als dat ding gerepareerd word zal het wel wat langer duren, maar Apple gaat er wel goed mee om.
Ik haal zelf binnenkort ws. ook een Power of iBook, aangezien mijn --hopelijke-- vervolgopleiding (Kunstacca) ook een prachtig airport netwerk heeft. *)
Echt heel vervelend voor je, maar dan hoef je toch nog niet te gaan vloekenFL!PNEUS schreef op 20 november 2003 @ 10:48:
XXXXXXX. Een week na aanschaf een dode harde schijf in mijn iBook. De kop is op de platter gekomen, alles weg. *grom* Ik ben nu mijn iBook twee weken kwijt, wat een kutpolicy. Een WEEK na aanschaf en dan geen nieuwe iBook, echt heel slecht.
Als ik gefrustreerd ben vloek ik ook...Qorne schreef op 20 november 2003 @ 12:46:
[...]
Echt heel vervelend voor je, maar dan hoef je toch nog niet te gaan vloeken
Ik zou het anders ook behoorlijk kut vindenQorne schreef op 20 november 2003 @ 12:46:
[...]
Echt heel vervelend voor je, maar dan hoef je toch nog niet te gaan vloeken
Minerva, groningen.Hydraulik-Phunk schreef op 20 november 2003 @ 12:42:
Welke academie is dat als ik vragen mag ?
Verwijderd
Heb ik al is een keertje voorgesteld, maar zoals je ziet is er niet heel veel te melden door Apple (wannabe) gebruikers.Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 20:01:
Ik vind dat het tijd wordt om een speciaal macforum hier op GOT te openen. In plaats van bij 'Overige Hardware' alle apple-discussies te houden, verdienen wij ons eigen plekje!!
Ofwel; zelfde als Sun, SGi en al die andere dingetjes; er zijn niet genoeg mensen die erop reageren voor een sub forum.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
- Nederland kent al 3 grote Macfora (MacFreak, MacOSX.nl & MacNed), dus erg veel noodzaak is er niet. Veel kan een extra forum niet toevoegen aan het reeds bestaande aanbod.
Mij lijkt het beter om gewoon 'Het Grote Apple-topic' oid te openen, waar zowel vragen over hardware als software geplaatst kunnen worden. Nu is het inderdaad zo dat de helft van de vragen in NOS terecht komen en de rest hier in OH (met vaak grote overlapping)
[ Voor 15% gewijzigd door RVW op 20-11-2003 22:19 ]
Wie heeft er zin om een mooi topic te maken en ervoor te zorgen dat de anderen gesloten worden?
(heb behoorlijk wat handige linkjes verzameld enzo)
[ Voor 29% gewijzigd door RVW op 20-11-2003 22:39 ]
Wat me wel leuk lijkt is een soort algemeen/switch topic, met een goede startpost waar je terecht kunt met al je noob(mac) vragen/wetenswaardigheden.
Dan blijven draadjes als Ibook G4 ook verschoond van andere Apple zaken.
Dat lijkt mij ook wel een leuk idee, want ik ben straks ook NOOB mac user,ochoch schreef op 21 november 2003 @ 12:06:
Centraal topic lijkt me niet zo'n goed idee, dan word je met je vraag al snel naar deze topic verwezen.
Wat me wel leuk lijkt is een soort algemeen/switch topic, met een goede startpost waar je terecht kunt met al je noob(mac) vragen/wetenswaardigheden.
Dan blijven draadjes als Ibook G4 ook verschoond van andere Apple zaken.
ik weet veel van Windows computers af, maar mac

Mac is simpel te snappen. Ik had 6 jaar geleden een Mac LC en ik had de OS binnen een week door. Ik moest zelfs mijn leraar helpen met zijn macQorne schreef op 21 november 2003 @ 14:10:
[...]
Dat lijkt mij ook wel een leuk idee, want ik ben straks ook NOOB mac user,
ik weet veel van Windows computers af, maar macmaar het ziet er allemaal erg logische uit dus ik denk dat ik alles zo door heb
![]()
Ik zal even kijken of ik een leuk plaatje kan maken voor de switch topic.
EDIT: ik heb niet zo'n grote fantasie dus dit is eruit gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Alpha-sphere op 21-11-2003 15:34 ]
Verder, een beginpost in de echte Apple feeling.
Engels RulezSage schreef op 21 november 2003 @ 16:54:
Je zou het ook in het nederlands kunnen zetten.We zijn hier nou eenmaal in nederland.
Verder, een beginpost in de echte Apple feeling.
Ik ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen

wel gaaf zo'n ding, maar dan is de kans op een dooie pixel nog groter... en apple heeft een vervelende policy...Alpha-sphere schreef op 21 november 2003 @ 18:29:
Ik heb 20" iMac foto's gevonden!!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1. heb van de week een airport extreme kaartje en 512MB ram erin gepriktVerwijderd schreef op 20 november 2003 @ 00:32:
Ben ook van plan om eens een iBook 933 Mhz met 640 MB ram aan te schaffen maar heb toch nog wat vraagjes:
1. Iemand ervaringen met Airport Extreme i.c.m. bijbehorende AccesPoint?
2. Wat is de beste/fijnste tas voor een iBook? (Tucano skin?)
3. Is het noodzakelijk of handig om zo'n screensavrz te gebruiken i.v.m. vette vingerafdrukken op het scherm?
4. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij aankoop afgezien van dode pixels?
2. ik heb z'n tucano skin, lekker handig, gewoon in je rugtas doen.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Waarom iemand welkom hetenAlpha-sphere schreef op 21 november 2003 @ 19:54:
Ik heb een beter plaatje verzonnen. Dit is naar mijn mening vele malen beter als het eerste.![]()
[afbeelding]
ik heb ff snel iets gemaakt...

tja kweenie
Meegestuurde factuur of achteraf ? Dit omdat ik voor 5 dec. een factuur nodig heb..
zie ook de shopsurveryHydraulik-Phunk schreef op 21 november 2003 @ 21:28:
Nog ff een vraagje over de mensen die al eens bij Apple.nl besteld hebben, hoe snel wordt er geleverd en afgehandeld ? En hoe geschiedt de betaling ?
Meegestuurde factuur of achteraf ? Dit omdat ik voor 5 dec. een factuur nodig heb..

[ Voor 5% gewijzigd door Slagroom op 22-11-2003 01:30 ]
Ik heb gisteren trouwens de film "Pirates of silicon valley" gezien. Voor mensen die wat meer willen weten over hoe het er aan toe ging tijdens de oprichting van Apple en Microsoft... een aanrader
[ Voor 6% gewijzigd door Slagroom op 22-11-2003 12:13 ]
top film kloptSlagroom schreef op 22 november 2003 @ 12:10:
Dat het oude logo er in zat vondt ik eigenlijk best wel belangrijk gezien de enorm interesante geschiedenis van Apple. Bedankt trouwens
Ik heb gisteren trouwens de film "Pirates of silicon valley" gezien. Voor mensen die wat meer willen weten over hoe het er aan toe ging tijdens de oprichting van Apple en Microsoft... een aanrader
Q: Waar kan ik Apple's software-updates, knowledgebase documenten, specificaties en handleidingen vinden?
A: Apple Service & Support
Q: Hoe installeer ik bijvoorbeeld geheugen of een HD in een Mac?
A: De Apple Customer Installable Parts-site heeft documenten (PDF) en filmpjes met instructies.
Q: Waar kan ik software-updates vinden voor 3rd party Mac software en hardware?
A: Zowel Versiontracker als MacUpdate hebben elke dag de nieuwste releases op hun site staan.
Q: Waar kan informatie vinden over het upgraden van Macs in het algemeen?
Xlr8yourmac heeft een uitgebreide FAQ met allerhande technische vragen over Macs. Ook staat er op de site een Drive Compatibility Database en een Processor Upgrade Database met ervaringen van users met het upgraden van hun Mac.
Q: Ik heb problemen met m'n Mac! Welke sites hebben troubleshoot-informatie?
A: Op MacFixit en Macintouch zijn veel tips en trucs te vinden waarmee je je problemen kun oplossen.
Q: Wat zijn goede Mac nieuws-sites?
A: MacCentral, MacNN, MacObserver en MacMinute brengen allemaal up to date de nieuwste gebeurtenissen uit de Macwereld.
Q: Ik wil de nieuwste geruchten lezen over Apple. Waar kan ik die vinden?
A: De nieuwste roddel en achterklap kun je op een groot aantal sites vinden waaronder MacOSRumors, MacRumors, ThinkSecret, LoopRumors en AppleInsider.
Q: Bestaan er ook games voor de Mac?
A: Jazeker, kijk maar eens op MacGamer of Inside Mac Games. Ook op de Apple-site is een apart Games-gedeelte. Bij MacGameFiles kun je de nieuwste patches en demo's downloaden.
Q: Kan ik ook Office draaien op de Mac?
A: Ja, Microsoft heeft zelfs een aparte site voor al hun Mac-producten, de Mactopia-site. Er zijn ook Mac-versies van o.a. IE en Windows Media Player beschikbaar.
Q: En Linux?
A: Er zijn ook een aantal Linux distributies beschikbaar voor de Mac. De distributies met de beste ondersteuning voor de Mac zijn Yellow Dog Linux (familie van RedHat) en Mandrake.
Q: Welke Nederlandse Macsites zijn er zoal?
A: MacFreak, MacOSX.nl en MacNed hebben allemaal dagelijks nieuwsberichten en een uitgebreid forum waar je je vragen kunt stellen.
Duidelijk nog niet af, commentaar/suggesties/toevoegingen zijn meer dan welkom!
[ Voor 10% gewijzigd door RVW op 22-11-2003 13:48 ]
A: Hiervoor kun je naar de sites everymac.com, apple-history.com en Apple spec base gaan.
A: Neem eens een kijkje op LowendMac of Jagshouse. Ook Resources For The Older Macintosh is een goed beginpunt met een hoop links naar sites over oudere Macs.
ik hoor het wel
Slagroom schreef op 22 november 2003 @ 14:36:
Een paar links:
http://www.macfreak.org
http://www.macosx.nl
http://apple.pagina.nl
http://macgames.pagina.nl <- Deze bestaat denk ik niet meer
http://apple-software.pagina.nl
http://www.klokhuis.nl
Verwijderd
Zo'n ibook ziet er goed uit (ook qua specs) en goed portable, ik zou wel zo'n 12" willen hebben, ik overweeg de PC-privé daar aan te besteden.
Maar mijn vraag is: heeft er iemand ervaring met http://www.openoffice.org/ op apple? Want ff een MS Office X erbij kopen is nogal kostbaar . . .
Bedankt dat je even meld dat OpenOffice voor de mac isVerwijderd schreef op 22 november 2003 @ 22:13:
Vraagje van een niet-apple gebruiker, ik post hier want ik zie zo'n verzameling onderwerpen dat deze er hopelijk wel bij kan:
Zo'n ibook ziet er goed uit (ook qua specs) en goed portable, ik zou wel zo'n 12" willen hebben, ik overweeg de PC-privé daar aan te besteden.
Maar mijn vraag is: heeft er iemand ervaring met http://www.openoffice.org/ op apple? Want ff een MS Office X erbij kopen is nogal kostbaar . . .
zie: http://www.apple.com/macosx/features/x11/
X11 zit overigens standaard inbegrepen bij Panther.
Oke bedankt voor de tip, ik heb het even bekeken althans de windows versie heb ik nu op mijn pc staan, vind het wel tegen vallenRVW schreef op 22 november 2003 @ 23:06:
OpenOffice werkt niet 'native' in OS X, dwz je hebt er Apple's X11 voor nodig om het te draaien. Op zich niet erg, alleen heeft OpenOffice dan niet de mooie Aqua-look.
zie: http://www.apple.com/macosx/features/x11/
X11 zit overigens standaard inbegrepen bij Panther.
Naja het zal wel op Office X uitkomen
Verwijderd
ik vind persoonlijk OpenOffice ook geen vervanger... ik maak heel erg veel gebruik van word,excel,powerpoint, en met office 2003 ook van hun nieuwe programma's zoals publisherVerwijderd schreef op 22 november 2003 @ 23:41:
Omdat OpenOffice ook voor Mac te downloaden is hoopte ik dat het gewoon zou draaien. 't Is wel interessant om te weten want ik denk dat AppleWorks geen vervanger is voor Office. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 00:17 ]
Verwijderd
Verwijderd
In de shop waar ik em gehaald heb leek het wel een afhaalchinees (in positieve zin). Sta gewoon met drie/vier andere mensen te wachten om je Mac in ontvangst te mogen nemen. En iedere keer als de deur opengaat kijkt iedereen of het zijne is.
Maar tot nu toe zeer tevreden over de stap in de grote lieve Macwereld.
Toch nog ff een vraagje over OSX10. Ik weet dat er geen gebruik gemaakt meer wordt van extensies. Maar hoe je kun je nu zien bij het opstarten waarop de Mac op vast loopt. Ga er niet van uit dat het gebeurt maar stel dat. Bij OS 9 kreeg je altijd een aantal iconen te zien tijdens het opstarten.
Verwijderd
Het is een groot voordeel dat er geen Windows op kan/staat. MacOS is namelijk gebruiksvriendelijker dan Windows. Dit is niet alleen in mijn ogen zo, maar mensen die met beide systemen hebben gewerkt kunnen dit beamen. Ik wil overigens hiermee niet zeggen dat Windows slecht is, maar het gebruik van de GUI ligt bij Apple toch op een wat hoger niveau. Maar ja beide systemen hebben zo voor- en nadelen.Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 00:22:
Tis toch zo jammer dat je niet gewoon windows op die dingen kunt installeren.... Toch een mega-marketingmisser (zal uberhaubt technisch wel niet kunnen mgoed, dan nog: zorg ervoor dat het kan)
Mijn primaire reden om een Mac te kopen was OS X. En sjah, dat die dan wordt geleverd met zo'n supersweete Powerbook G4 is natuurlijk mooi meegenomenVerwijderd schreef op 23 november 2003 @ 00:22:
Tis toch zo jammer dat je niet gewoon windows op die dingen kunt installeren.... Toch een mega-marketingmisser (zal uberhaubt technisch wel niet kunnen mgoed, dan nog: zorg ervoor dat het kan)
Ook ik heb geen hekel aan Windows, maar ik werk toch liever met OS X.
Verwijderd
Geen aansluiting tot de rest van de wereld? Ik denk dat je eerst even een beetje onderzoek moet gaan doen voor je dat kan zeggen.Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 01:12:
Ik zou wel met OS X willen werken maar ik probeer erachter te komen welke applicaties er zijn, wat er op draait en wat dat kost. OS X is prachtig maar voor Office-toepassingen geven Word, Excel en Powerpoint de toon aan. Het is niet handig als je geen aansluiting hebt met de rest van de wereld.
Welke aansluiting is er niet dan?
Verwijderd
Dat, Alpha-sphere, is wat ik als niet-Apple-gebuiker probeer te ontdekken. Ik zou de Word, Excel, Powerpoint bestanden die ik via de mail krijg willen kunnen bewerken en weer in hetzelfde bestandsformaat terugmailen. En dan zonder dat het bij de ontvanger in de war gaat. Dat bedoel ik met aansluiting.
Voor het overige de keuze tussen MS-XP of OS-X is de keuze makkelijk. En qua hardware is het ook niet moeilijk, zo'n iBook of een PB . . . mooi spul.
Dat is dus geen probleem, ik heb tijden lang Word documenten uitgewisseld tussen 1 iBook en 2 PC's zonder enig probleem in indeling e.d.Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 02:18:
Welke aansluiting is er niet dan?
Dat, Alpha-sphere, is wat ik als niet-Apple-gebuiker probeer te ontdekken. Ik zou de Word, Excel, Powerpoint bestanden die ik via de mail krijg willen kunnen bewerken en weer in hetzelfde bestandsformaat terugmailen. En dan zonder dat het bij de ontvanger in de war gaat. Dat bedoel ik met aansluiting.
Voor het overige de keuze tussen MS-XP of OS-X is de keuze makkelijk. En qua hardware is het ook niet moeilijk, zo'n iBook of een PB . . . mooi spul.
Office v. X (voor OSX ja) draait beter op een Mac dan PC is mijn ervaring, PC's onderling geven nog wel es gezeur, terwijl ik dat tussen Mac - PC nog niet heb meegemaakt. Overigens wel met Quark Express, maar da's al een poosje terug en onder OS9.
[ Voor 4% gewijzigd door Alpha-sphere op 23-11-2003 11:12 ]
ja dat over die muis, wordt ik (ben nog geen eens mac gebruiker) nu al zat van, altijd dat gezeur, ik verheug me juist op 1 knopAlpha-sphere schreef op 23 november 2003 @ 11:11:
Hmmm misschien moet er in de komende Apple algemene/switch topic een stukje komen waarin het oude beeld van apple recht gezet moet worden. Er zijn nog steeds mensen met die zelfde opmerking over de een knops muis. Het irriteert me gewoon. Op m'n werk zit er ook zo een. Hij vind apple niks maar kan niet onderbouwen waarom hij dat vind. Zeg dan niks.
Ik neem ook aan dat PSD files van Photoshop en PDF files die op de mac zijn gemaakt, gewoon goed werken met de windows versies? dus dat je die PDF goed kan bekijken met een windows reader?
Toevoeging aan de FAQ:
Q: Kan ik op de Mac ook een muis met meer dan één knop gebruiken?
A: Ja, je kunt zonder problemen iedere willekeurige USB-muis gebruiken op de Mac zonder dat je drivers hoeft te installeren. Het MacOS ondersteunt scrollwheels en tot 5 muisknoppen.
[ Voor 49% gewijzigd door RVW op 23-11-2003 14:14 ]
Waarom de Apple-muis maar één knop heeftQorne schreef op 23 november 2003 @ 12:55:
[...]
ja dat over die muis, wordt ik (ben nog geen eens mac gebruiker) nu al zat van, altijd dat gezeur, ik verheug me juist op 1 knopwant me moeder wil nog wel eens op de verkeerde knop drukken
dat kan dan niet meer
handig toch
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Toevoeging:RVW schreef op 23 november 2003 @ 14:06:
@ Qorne: PDF en photoshopbestanden (PSD) hebben zowel op de Mac als onder Windows precies hetzelfde bestandsformaat, dus dat is geen probleem...
Toevoeging aan de FAQ:
Q: Kan ik op de Mac ook een muis met meer dan één knop gebruiken?
A: Ja, je kunt zonder problemen iedere willekeurige USB-muis gebruiken op de Mac zonder dat je drivers hoeft te installeren. Het MacOS ondersteunt scrollwheels en tot 5 muisknoppen.
Het scrollwiel werkt overal en de meeste programma's ondersteunen de rechtermuisknop gewoon en als je nog extra knoppen op je muis hebt kun je deze gebruiken voor Expose, erg makkelijk.
want ik zou het zonde vinden om mijn 5.1 THX Klipsch set aan de kan te moeten zetten, voor die Apple Pro Speakers
http://www.midiman.net/products/consumer/sonica.phpQorne schreef op 23 november 2003 @ 16:30:
Weet iemand een website, waar je 5.1 USB/Firewire geluidskaarten kan vinden, of een merk die dat maakt? die op een iMac met Panther werken?
want ik zou het zonde vinden om mijn 5.1 THX Klipsch set aan de kan te moeten zetten, voor die Apple Pro Speakerswant ik wil wel me 5.1 set houden
http://www.m-audio.com/products/consumer/sonica-theater.php
Waar je ze kan kopen weet ik zo niet
[ Voor 4% gewijzigd door Foxke op 23-11-2003 16:49 ]
Q: Ik ben bang dat ik niet meer met dezelfde programma's onder MacOSX kan werken die ik gebruik onder Windows. Welke programma's zijn er voor MacOSX beschikbaar?
A: Op de MacOSX Software site staan veel programma's beschreven en in verschillende catogerien ingedeeld.
Alleen heb ik een Klipsch 5.1 setje en die vereist wel een goeie geluidskaart... ik vraag me af of die boven genoemede dingen dat zijn, misschien die Yamaha...
Creative heeft ze wel, daar vertrouw ik meer op, maar die hebben geloof ik weer geen MAC OSx drivers...
Duidelijk maakt Creative alleen die ene geluidskaart voor de Mac en verder niks.
[edit]
Hmm, Yamaha maakt wel leuke spullen! Zoek eens bij Yamaha Multimedia op de MCX-A10. Dit is eigenlijk precies wat jij zoekt alleen dan met een draadloze 802.11b en een gewone ethernet verbinding. Deze heeft een audio out en ook nog een LCD scherm etc. Je moet maar kijken, ziet er wel zeer goed uit. Als het is wat ik denk dat het is!
[ Voor 37% gewijzigd door Sage op 23-11-2003 20:47 ]
Oke ik hoor het graagAlpha-sphere schreef op 23 november 2003 @ 21:02:
OSX ondersteunt de Soundblaster extigy sinds 10.2.3. alleen werkte die nog niet helemaal. Heb er nog niemand iets over horen zeggen nu panther uit is. Ik haal 'm wel een keer bij de mediamarkt ofzo. Kan je 'm altijd nog terug brengen zonder probleem.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Kan je dit dan ook niet eigenlijk een groot apple topic noemen? We hebben het al lang niet meer over alleen de iBook.JvS schreef op 23 november 2003 @ 23:44:
Ik zou toch wel heel droog op willen merken dat een "Groot apple topic" geen kans heeft, dat wordt een grote onvindtbare zooi. als je een topic opent, open er dan een die over een enkel onderwerp gaat en blijft gaan. Een topic als "[SWITCH] het overstappen van de PC naar Apple" met een handige FAQ kan bijvoorbeeld wel, maar een "groot apple topic" lijkt me niet handig. Dit topic is een beetje uitgelopen op een switch topic, dat is inderdaad wel leuk, maar ga het niet extreem centraliseren, dat werkt echt heel erg slecht.
dit is ook niet goed en daarom kan je het beter in een echt los topic doen. Het gaat nu over de "switch", als je daar alles bij gaat betrekken door het met een "groot topic" uit te lokken is het alleen nog erger.Alpha-sphere schreef op 23 november 2003 @ 23:59:
[...]
Kan je dit dan ook niet eigenlijk een groot apple topic noemen? We hebben het al lang niet meer over alleen de iBook.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Toen mijn Pa zijn PowerBook ging kopen bij MacHouse had ik al een uitdraai gemaakt van de AppleStore zodat de verkoper gelijk alles kon aflezen en kon invoeren. Toen hij klaar was zei hij dat er nog wel 512MB extra bij kon, wat bij Apple dus ver over het maximum bedrag ging! Er konden zelfs nog een paar DVD-R schijfjes bij.
20 nov 03 30 10 departed direct Apple, Taiwan
20 nov 03 40 60 arrived at EDC KN Luxemburg
18 nov 03 32 55 flight departed KN Taiwan
17 nov 03 65 95 custom cleared (export) KN Taiwan
17 nov 03 30 60 departed from product source KN Taipei
17 nov 03 05 00 boxes scanned KN Taipei
17 nov 03 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan
09 nov 03 32 15 flight assigned KN Taiwan
Weet iemand wat dat "departed direct" inhoud? Als ik het goed lees is ie dus aangekomen in Luxemburg bij het Apple distr. centr. Maar Departed Direct? Wie weet wat de volgende mededeling wordt?
Dit topic is gesloten.