Toon posts:

[Verzamel] Vogels

Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste
Acties:
  • 247.992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:53
Ik had er nog nooit van gehoord, maar lijkt er inderdaad sterk op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 20:29

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

renegrunn schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:49:
[...]
Ik had er nog nooit van gehoord, maar lijkt er inderdaad sterk op.
Zanglijster is ook meer van het bos en zit of in de boom te zingen of is op de grond aan het struinen. Ik heb ze nog nooit op een draadje zien zitten. (denk bij zanglijster aan merel gedrag). En jawel de graspieper zingt niet zo mooi maar piept! Ik vind die bizar lange nagels altijd wel gaaf om te zien. Leuke set met de ooievaar erbij

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 23:35
Wauw! Even niet hier geweest en weer een heleboel mooie foto's! Genieten.

Ik doe vanavond graag een duit in het zakje met de zanglijster!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:12

Toevallig afgelopen zondag ook een zanglijster tegengekomen tijdens het wandelen. Vogelfotografie blijft toch lastig met een 55-200mm. Blijf voor nu geduldig wachten op een 150-600mm voor de x-mount van Fuji.

Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || XF18-55mm F/2.8-4.0 || XF55-200mm F/3.5-4.8 || XF60mm F/2.4 Macro || XF100-400 F/4.5-5.6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Molybdenum
ImLegenJerry schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:25:
[Afbeelding]

Toevallig afgelopen zondag ook een zanglijster tegengekomen tijdens het wandelen. Vogelfotografie blijft toch lastig met een 55-200mm. Blijf voor nu geduldig wachten op een 150-600mm voor de x-mount van Fuji.
Deze lijster staat mooi in contrast met de achtergrond zeg! (y)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:29

bobcom

Dedicated dabbler

@ChrisLNFF Mooie foto, jammer dat er meer over de Beekse Bergen dan over de foto bij staat ;) Ik vind het altijd plezierig als ik kan zien waarmee een foto is geschoten. Kan ik me voorstellen dat ik misschien ook zoiets kan maken - of niet, als het om lenzen van meer dan een halve meter of anderhalve kilo gaat.

@renegrunn Eerste trio vind ik het meest geslaagd; tweede een beetje meer "ook". Ooievaar duidelijk op verkenningsvlucht (y) , vink mooi van kleur in zijn omgeving.

@RvL Leuke lijster, dito lens, lijkt me. Al zie ik me nog niet met bijna twee kilo optiek rondlopen. Maar ja, dan mis ik ook zulke lijsters. Succes met je zoektocht naar dè 70-200.

@Molybdenum zie eerste commentaar: mooie foto, weinig info

@ImLegenJerry Kijk, dat geeft de burger moed. Dat je ook met brandpunten onder de halve meter vogels leuk kan platen. Misschien niet elke dag, maar wel af en toe.

Bijna dagelijks zit deze mus (of een familielid) de windkat uit te dagen. Met de EF-S 55-250 en een Kenko 1.4 converter komt het best aardig uit de verf, zeker als Topaz Sharpen AI het verzoek krijgt de boel wat op te knappen. Dat de windwijzer daar niet ongeschonden uit komt - tja, nabewerken is een kunst op zich, zeker als de basis te wensen overlaat.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:12
@bobcom Het komt inderdaad helaas niet vaak voor dat ik ze van zo dichtbij kan schieten. Door gewoon altijd je camera mee te nemen tijdens het wandelen vergroot je wel je kans. Die enkele keren dat ik hem niet mee neem heb ik weer spijt. Want dan zie je ze natuurlijk op enkele meters perfect stil zitten. :+

Een camera clip op mijn rugtas heeft ook zeker geholpen om de camera mee te nemen. Vind dat toch een stuk aangenamer lopen dan met een strap.

Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || XF18-55mm F/2.8-4.0 || XF55-200mm F/3.5-4.8 || XF60mm F/2.4 Macro || XF100-400 F/4.5-5.6

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

In mijn ervaring zie je alléén maar leuke dingen zolang je je camera maar niet meeneemt. Een goede tweede optie, camera wel bij maar diep weggestopt zorgt er bij mij ook bijna gegarandeerd voor dat er iets leuks gebeurt.
Laatst nog rondje fietsen: ringslang, kraanvogel, zwarte stern (niet zo lastig) en de roerdomp (niet te zien, wel te horen maar dat fotografeert weer zo lastig)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Molybdenum
bobcom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:54:

@Molybdenum zie eerste commentaar: mooie foto, weinig info
Bij dezen:

Camera: OM Systems OM-1
Lens: Olympus ED 100-400mm f/5.0-6.3

ISO800, 400 mm (800 mm equivalent), f/6.3, 1/500 s

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ImLegenJerry , @rockhopper Tja, dat is de wet van Murphy. Bread always falls buttered side down and birds only come close when there is no camera around

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:04
bobcom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:54:
@ChrisLNFF Mooie foto, jammer dat er meer over de Beekse Bergen dan over de foto bij staat ;) Ik vind het altijd plezierig als ik kan zien waarmee een foto is geschoten. Kan ik me voorstellen dat ik misschien ook zoiets kan maken - of niet, als het om lenzen van meer dan een halve meter of anderhalve kilo gaat.
Ah ja, in dit geval genomen met een 5D4 en 135mm f2.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:39
Bijeneters in Toscane!

Bokeh is niet helemaal je van het, omdat het door de bladeren is gefotografeerd.

[Voor 56% gewijzigd door Stiegl op 28-05-2022 22:12]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:49

Toff

FP ProMod
Stiegl schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:16:
Bijeneters in Toscana!

[Afbeelding]
Bokeh is niet helemaal je van het, omdat het door de bladeren is gefotografeerd.

[Afbeelding]
Lijkt de scherpte en het contrast van het onderwerp ook niet echt goed gedaan te hebben Maar ik wil niet zeuren, want wanneer zie je nu bijeneters?

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:39
Toff schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Lijkt de scherpte en het contrast van het onderwerp ook niet echt goed gedaan te hebben Maar ik wil niet zeuren, want wanneer zie je nu bijeneters?
Scherpte kan inderdaad nog iets beter. Weet niet helemaal waar dat aan ligt. Diafragma was wel wat geknepen. Misschien de fijnafstelling van de focus of de beperking van mijn apparatuur.
Wat zie je precies aan het contrast?
Inderdaad in Nederland zie je ze zelden, maar hier op vakantie zitten ze elke dag voor de deur :*). Ook een hop gezien, maar ik had mijn camera niet mee.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Toff schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Niet zo vaak, maar ze zijn toch regelmatig kort te zien in Nederland!

@Stiegl Nou ik zou dik tevreden zijn met zulke plaatjes hoor.

Er is altijd wel een next-best-shot waarin ze niet op een draad maar in een boom zitten. Of als je die hebt dan wel eentje in de boom waarop ze een bij achterover naar binnen werken. En als je die dan weer hebt, nog groter en dichter bij met meerdere vogels die horlepiep dansen onder het volle maanlicht. (enzovoort)

Ik heb ze in Spanje gezien maar op een hoge hoogspanningslijn de foto's daarvan werd ik niet gelukkig van.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 23:02
@Stiegl: Leuk shot, met name de eerste. Vind het niet heel storend dat ze op een kabel zitten ipv een boom.

Gisteren een blauwborst weten te fotograferen met mooi ondergaande zon net na de regen. Best tevreden met het resultaat ondanks de relatief hoge ISO (5000) Ontkwam er niet aan door het vaste kleine diafragma van de RF 800mm lens (F11).

[Voor 8% gewijzigd door Brammel op 01-06-2022 15:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

Deathchant

Don't intend. Do!

Brammel, er is best veel lege ruimte boven. Ik zou em ietsje meer croppen (tenzij dit al een heavy crop is, wat me niet onaannemelijk lijkt ;) )

code:
1
R6 | 100-400 II | 400mm | f/5.6 | ISO800 | 1/1000

[Voor 44% gewijzigd door Deathchant op 01-06-2022 17:38]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn

Heb de vogelgids er bij gepakt, maar kom er niet 100% uit. Neig naar een tjiftjaf, iemand een ander idee?
Brammel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:21:
Gisteren een blauwborst weten te fotograferen met mooi ondergaande zon net na de regen. Best tevreden met het resultaat ondanks de relatief hoge ISO (5000) Ontkwam er niet aan door het vaste kleine diafragma van de RF 800mm lens (F11).
Wat een mooi vogeltje! Had je 'em al door iets als Topaz Denoise gehaald?

[Voor 37% gewijzigd door renegrunn op 01-06-2022 17:54]

• Brammel
renegrunn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb de vogelgids er bij gepakt, maar kom er niet 100% uit. Neig naar een tjiftjaf, iemand een ander idee?

[...]

Wat een mooi vogeltje! Had je 'em al door iets als Topaz Denoise gehaald?
Een tjiftjaf of fitis lijkt me inderdaad. Het verschil is het beste te horen, ze lijken enorm op elkaar maar de zang is anders.

Topaz denoise nog niet gebruikt. Ook geen ervaring mee. Zal de trial eens proberen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Brammel

De aangepaste versie met de blauwborst meer boven in beeld en door Topaz Denoise gehaald. Super programa om de ruis weg te halen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:46
Brammel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:46:
[Afbeelding]

De aangepaste versie met de blauwborst meer boven in beeld en door Topaz Denoise gehaald. Super programa om de ruis weg te halen!
Veel betere plaat zo! De ruis bij de vorige versie viel me op klein formaat ook al op, dus mooi dat denoise zo goed geholpen heeft. En deze uitsnede kijkt een stuk fijner :)

The devil is in the details.

• renegrunn
Brammel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:46:
[Afbeelding]

Tof, was bij uitstek een plaatje om er mee te verbeteren. Sta soms nog versteld welk voor verschil het programma kan maken.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[quote]renegrunn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Ik sluit me aan bij tjiftjaf, hoewel je het in feite niet zeker kan zeggen zonder 'm te horen zingen (dan wel in je hand te hebben om 'm echt goed te bekijken) Het alternatief is inderdaad fitis, maar ik denk ook tjiftjaf.

@Brammel Vette plaat zo na de denoise! Ik vind het een pakkende plaat zo ruw natgeregend!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Brammel

Hier nog 2 foto's uit dezelfde serie. Inmiddels uiteraard ook door denoise gehaald :)

• renegrunn
Brammel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:18:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hier nog 2 foto's uit dezelfde serie. Inmiddels uiteraard ook door denoise gehaald :)
Pfoe, die 2e erg mooi!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooie set zo. De eerste en laatste van de set van 3 zijn winners voor mij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
Als ik al die prachtige haarscherpe foto's in dit topic zie, zou ik haast terughoudend zijn met iets plaatsen. Maar ik ben niet bang aangelegd, dus doe het toch ;)

Ik zie hier ook vogels voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb, zoals de Bijeneters van @Stiegl, dus op dat gebied heb ik ook zeker nog een hoop te leren!

Geen uitzonderlijke of speciale vogels in mijn foto's helaas
Grey heron

Moorhen and chick

Dendrocopos major

De laatste is een heel stevige crop, waardoor hij scherpte mist. 200mm is dan toch echt te kort. Maar dat weerhoud me niet om het te proberen ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• renegrunn

Vink

Gisteren de Tjiftjaf, vandaag de Fitis

Grasmus

[Voor 31% gewijzigd door renegrunn op 02-06-2022 22:33]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 16:03
@renegrunn bij die laatste post zie je duidelijk de zon, maar met een beetje meer licht zou dat meer van het scherm af spatten :) Bij je vorige post geldt dat nog iets sterker, maar bij deze drie foto's zie ik wat je eruit kan halen, bij je vorige post is dat moeilijker te zien.

• renegrunn
MBV schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:15:
@renegrunn bij die laatste post zie je duidelijk de zon, maar met een beetje meer licht zou dat meer van het scherm af spatten :) Bij je vorige post geldt dat nog iets sterker, maar bij deze drie foto's zie ik wat je eruit kan halen, bij je vorige post is dat moeilijker te zien.
Thanks, maar ik weet niet zeker of ik je helemaal snap. Je bedoelt die laatste set iets meer licht geven in de nabewerking? Ik heb zowel de vink als de grasmus nu even iets meer 'pop' gegeven.

[Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 02-06-2022 22:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Dendrocopos major, oftewel Grote bonte specht ipv Kleine. ;)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvL
SnoeiKoei schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Dendrocopos major, oftewel Grote bonte specht ipv Kleine. ;)
Toch! Ik twijfelde ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik kan je de app collins bird guide (op android, mogelijk ook apple?) aanraden, wat in de notendop eigenlijk de anwb vogelgids is. Toch wel een van de betere, zo niet de beste, vogelgids voor Europa. Qua specht lijkt het lastig, maar in de regel is de grote bonte specht verreweg de meest voorkomende soort in Nederland. Dus bij twijfel is het bij mij eigenlijk altijd de grote ;)

Deze heeft als enige bonte specht de felrode vlek aan de onderzijde buik. Bij de middelste bonte is deze rode vlek valer en vager. Bij de kleinste is de rode vlek zelfs helemaal afwezig.

Wel een leuk plaatje dat je de specht op ooghoogte in beeld hebt gebracht! Meestal zie ik ze ver bovenin de boom rondstruinen, waardeloos voor een plaatje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Guitige exoot in de tuin - hij zoekt elke keer onze krentenboom op.

Fluit ook heel exotisch, laat duidelijk weten dat hij er is.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brammel
rockhopper schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Ik kan je de app collins bird guide (op android, mogelijk ook apple?) aanraden, wat in de notendop eigenlijk de anwb vogelgids is. Toch wel een van de betere, zo niet de beste, vogelgids voor Europa.
Heeft deze ook de nederlandse vogel namen? Kan het niet in de beschrijving vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 05-06 16:03
renegrunn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Thanks, maar ik weet niet zeker of ik je helemaal snap. Je bedoelt die laatste set iets meer licht geven in de nabewerking? Ik heb zowel de vink als de grasmus nu even iets meer 'pop' gegeven.
Dat bedoelde ik ja. Ik kan een beetje moeilijk vergelijken met de vorige versie, maar het is denk ik al wat beter zo :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Brammel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:25:
[...]
Heeft deze ook de nederlandse vogel namen? Kan het niet in de beschrijving vinden.
Ja, het is een beetje wazig volgens de makers van de app wil de Nederlandse uitgever niet de Nederlandse tekst vrijgeven.
Dus de beschrijvingen zijn alleen te lezen in Engels of Duits, maar je kan de vogelnamen gewoon op Nederlands zetten en ook op deze naam zoeken en sorteren. Ook blader je gewoon op familiegroep als je wilt (spechten of ganzen of meeuwen etc in het Nederlands)

Wat heel handig is aan de app is dat je zowel een kaart erbij hebt (als het boek) maar ook meteen geluid (meestal contact roep en zang) en soms kan je tegen een meerprijs filmpjes bekijken van de soort in kwestie. (minder interessant in mijn ogen)
Ook handig is de "compare" functie, waarbij je meteen een aantal vogelsoorten (twee tot vier) ziet die op de soort lijken afhankelijk van gekozen kleed.

Het enige nadeel is dus dat de beschrijvende tekst niet in het Nederlands is. Maar het heeft voor mij de veldgids op papier in ieder geval vervangen in het veld. Thuis kijk ik nog wel eens op papier, maar die neem ik niet mee onderweg, want immers telefoon heb ik toch altijd bij me en volstaat 99 vd 100 keer.

In het kort, taal van de app Engels, Duits, Frans, Noors of Zweeds, soortnamen wel Nederlands (en zo'n twintig andere talen, ook wetenschappelijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Beschrijving in het Engels is geen probleem zolang de naam maar ook in het Nederlands beschikbaar is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 23:24
Zaterdag voor het eerst in een fotohut geweest en daar heb ik de grote bonte specht weten te fotograferen.
Ben zelf erg blij als beginnend fotograaf / vogelaar met de compositie van de eerste foto en de actie in de laatste foto waarbij je de specht aan het werk ziet.

[Voor 0% gewijzigd door BrianHD op 06-06-2022 13:41. Reden: foute datum]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

@BrianHD mooie foto's en mooie (beetje swirly) bokeh in de eerste foto!
Ik denk wel dat je met compositie/crop er nog wat meer uit kunt halen.
Wat voor gear heb je hiervoor gebruikt?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Brammel
@BrianHD Mooie foto's. Altijd lastig aangezien de spechten die ik zie altijd hoog boven in de boom zitten. De eerste vind ik de beste maar bij de 2e had je denk ik de grootste mogelijkheid er een top foto van de maken door de reflectie in het water.

Deze roodborsttapuit liet zich mooi fotograferen in de Groote Peel vandaag. Moest wel nog aardig croppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
Brammel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:58:

Deze roodborsttapuit liet zich mooi fotograferen in de Groote Peel vandaag. Moest wel nog aardig croppen.

[Afbeelding]
Leuke compositie, mooie kleuren, en ruis valt alles mee ondanks de crop. Het enige wat deze foto nog wel kan gebruiken, als je het mij vraagt, is de schaduw op z'n kopje ietsje ophalen, want die is nu zo donker, dat ik amper een oogje eruit kan opmaken :)

[Voor 15% gewijzigd door Hahn op 06-06-2022 23:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BrianHD
@DirtyBird Ik heb een Nikon Z50 met 50-250mm kitlens gebruikt op 250mm met ISO 1250 en een sluitertijd van 1/50 als ik het mij goed herriner.

@Brammel Helemaal mee eens! Het beestje was helaas erg snel weg, hij is denk ik in totaal nog geen 20 seconde aanwezig geweest.

@Hahn -- snip --

Hier is een grote bonte specht waarbij de weerspiegeling wel volledig zichtbaar is in het water. Misschien dat ik de bruine bladeren onderin nog wegfotosoep maar nu ik ernaar kijk is dit wel een betere plaat dan die andere. :)

[Voor 48% gewijzigd door BrianHD op 07-06-2022 08:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
BrianHD schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:

@Hahn Goeie tips, ik ga eens kijken of ik de foto qua zwart kan verbeteren. Qua cropping heeft dat te maken met het feit dat het een DX sensor is en geen full-frame, dus dit is de plaat zoals geschoten. Ik had wellicht de zoomafstand kunnen verkleinen maar dat ging niet zo snel ivm de rijstzak waar de camera op rustte in de vogelhut.
Uuhm, alles wat ik zei ging over Brammel z'n foto, en daar was mijn tip dus ook voor bedoeld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrianHD
Excuus! Het was een lange dag! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Beetje offtopic, maar nou het toch al langskomt :

Is dit nou wel of niet een Meerkoet :?

Ik zie namelijk weleens een soort jongere versie die op bovenstaande lijkt, maar het toch weer niet is tussen al die vele "gewone Meerkoeten" die een witte snavel en "vlek" op hun hoofd hebben...

Dus is dit een aparte soort / sub-soort of gewoon een ander kleurtje zeg maar ?!

Disclaimer : Ik ben een ontzettend n00b als het op vogelsoorten aankomt en maak gewoon af en toe wat foto's voor de lol en ontspanning hier in de buurt :$ O-) :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
@nero355
Ik begin graag met de disclaimer i.p.v. er mee te eindigen: ik kan doorgaans een mus van een struisvogel onderscheiden, maar dan moet de mus niet te groot zijn :D Verder doe ik vaak een beroep op Google ;)

Maar deze weet ik dan toevallig wel weer. Dit is een waterhoen, ofwel Gallinula chloropus in Latijn (met dank aan Google :+). De Engelse naam is Moorhen, of Common Moorhen

Een Meerkoet, ofwel Fulica atra, heeft een witte snavel en heeft een geheel zwart verendek.

Een Meerkoetenkuiken zit er dan weer totaal niet uit als een Meerkoet. Ik moet daar wel ergens een foto van hebben, die zal ik eens opzoeken.

[Voor 13% gewijzigd door RvL op 07-06-2022 15:54]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Beetje offtopic, maar nou het toch al langskomt :

Is dit nou wel of niet een Meerkoet :?

Ik zie namelijk weleens een soort jongere versie die op bovenstaande lijkt, maar het toch weer niet is tussen al die vele "gewone Meerkoeten" die een witte snavel en "vlek" op hun hoofd hebben...

Dus is dit een aparte soort / sub-soort of gewoon een ander kleurtje zeg maar ?!

Disclaimer : Ik ben een ontzettend n00b als het op vogelsoorten aankomt en maak gewoon af en toe wat foto's voor de lol en ontspanning hier in de buurt :$ O-) :+
Dit is een waterhoen, een meerkoet heeft een witte snavel.
Ezelsbruggetje:
meerKOEt = zwart/wit
waterhoen ('waterhaan') heeft een rode snavel

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
@nero355
Hebbes! Een Moerkoetkuiken heeft qua kleuren op z'n koppie veel meer weg van een Waterhoen, maar aangezien ik deze Meerkoet die eieren heb zien uitbroeden, neem ik aan dat ze bij elkaar horen ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

RvL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:00:
@nero355
Hebbes! Een Moerkoetkuiken heeft qua kleuren op z'n koppie veel meer weg van een Waterhoen, maar aangezien ik deze Meerkoet die eieren heb zien uitbroeden, neem ik aan dat ze bij elkaar horen ;)

[Afbeelding]
Ja, die kleine lelijkerds heb ik hier ook vaak genoeg gezien! :+

Ze zijn eigenlijk het mooist als ze wat ouder worden en dan volledig zwart zijn :)

Als ik een keer de vogel die ik bedoel goed te pakken krijg dan zal ik in dit topic een foto ervan posten!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Even over een hele andere boeg...

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Brammel
Mooi plaatje maar de kleur van de lucht is mij wat te extreem. Nog nooit zo'n groen/roze lucht gezien. Hoe is het orgineel?

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Brammel schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Mooi plaatje maar de kleur van de lucht is mij wat te extreem. Nog nooit zo'n groen/roze lucht gezien. Hoe is het orgineel?
Het origineel is donker en ruizig. Ik heb de kleuren wel kunstmatig aangebracht, maar wel als uitvergroting van de werkelijkheid. Deze kleuren zitten dus weldegelijk in de originele foto, maar veel minder aanwezig

Zie hier uit dezelfde burst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@DirtyBird Het is een mooi plaatje met de kleuren, maar ik ben zelf geen groot voorstander van zulke heftige aanpassingen. Is het dan nog fotografie of gaat het meer naar cgi toe? Van de andere kant zeur ik niet over kunstmatig verscherpen en verwijderen van ruis, dus het is maar net waar je persoonlijk de grens legt.
De eerste van de twee reigers pakt me overigens meer, een interessanter moment ondanks dat op de tweede weer leuk de poten erop staan.

Wat betreft de meerkoeten discussie: Ik zie ze heel veel en ik vertel meestal dat meerkoeten 3 standen hebben: 1 slaap/rust, 2 minding their own business, 3 extreem boos en agressief!
Ze schakelen te pas en te onpas in 0,01 seconden tussen stand 2 en 3, wat ze vermakelijk maakt om te observeren. Dit gaat vooral op als er veel vogels kort bij elkaar zijn, en dat hoeven niet alleen meerkoeten te zijn.

@RvL Mooi plaatje van de vogel met nest en pullen. Ik ga er vanuit dat dit een urban exemplaar was, anders keur ik nestfotografie af.

• RvL
@rockhopper absoluut, de meerkoet in kwestie had haar nest in de sloot gemaakt, nog geen 3 meter van een bruggetje. Normaal gesproken laat ik nestelende vogels met rust (y)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renegrunn

Kneu

Rietgors

Ooievaar

[Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 12-06-2022 17:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@renegrunn Wat vind je eigenlijk van andermans foto's?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
Deathchant schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:15:
@renegrunn Wat vind je eigenlijk van andermans foto's?
Verschilt per foto. Ben er zelf net een maandje of 3 er mee begonnen en wat voor mij nog erg leerzaam is, dat ik nog zoveel vogels niet ken of überhaupt heb gezien! Bijvoorbeeld de blauwborst, had ik nog nooit gezien:
Brammel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:18:
[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
renegrunn schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Verschilt per foto. Ben er zelf net een maandje of 3 er mee begonnen en wat voor mij nog erg leerzaam is, dat ik nog zoveel vogels niet ken of überhaupt heb gezien! Bijvoorbeeld de blauwborst, had ik nog nooit gezien:

[...]
Ik gok dat @Deathchant die vraag stelde, omdat je meerdere foto's plaatste, zonder dat je feedback gaf op je voorgangers ;)

In verzamel-topics is het gebruikelijk om ze niet alleen te gebruiken als een dump voor "kijk, mijn foto's!", maar om ook (onderbouwde) feedback te geven aan elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren.

Weinig kennis of ervaring maakt daarvoor niet uit, je mag gewoon je mening geven over wat je wel en niet mooi/leuk/fijn vindt, en waarom (en het hoeven ook niet alleen maar verbeterpunten te zijn).

Over jouw foto's @renegrunn: leuke platen en lekker scherp. Bij de eerste valt me alleen de vignetting wel heel erg op, krijg bijna het idee dat ik door een kijkdoos aan het kijken ben ofzo :P Is de vignette van de lens die je gebruikt zo heftig, of heb je dit zelf nog wat meer aangedikt?

[Voor 14% gewijzigd door Hahn op 12-06-2022 16:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
Hahn schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Ik gok dat @Deathchant die vraag stelde, omdat je meerdere foto's plaatste, zonder dat je feedback gaf op je voorgangers ;)

In verzamel-topics is het gebruikelijk om ze niet alleen te gebruiken als een dump voor "kijk, mijn foto's!", maar om ook (onderbouwde) feedback te geven aan elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren.

Weinig kennis of ervaring maakt daarvoor niet uit, je mag gewoon je mening geven over wat je wel en niet mooi/leuk/fijn vindt, en waarom (en het hoeven ook niet alleen maar verbeterpunten te zijn).
Oh ok... Zoals bij die blauwborst die ik quote? Maar ok, dus op een thumbs-up klikken is niet genoeg ;) Zal er op letten, thanks!
Hahn schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Bij de eerste valt me alleen de vignetting wel heel erg op, krijg bijna het idee dat ik door een kijkdoos aan het kijken ben ofzo :P Is de vignette van de lens die je gebruikt zo heftig, of heb je dit zelf nog wat meer aangedikt?
Zelf meer aangedikt, maar was inderdaad wel twijfelachtig..

Edit: vignetting wat teruggeschroefd. Maar moet wel zeggen dat het op de thumbnails nog veel sterker leek / overkwam ivm met het origineel.

[Voor 24% gewijzigd door renegrunn op 12-06-2022 17:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

renegrunn schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Oh ok... Zoals bij die blauwborst die ik quote? Maar ok, dus op een thumbs-up klikken is niet genoeg ;) Zal er op letten, thanks!
Nee dat is een ervaring van je, ook leuk maar niet wat bedoelt wordt. We zien graag meer je mening en verbeterpunten dan wel complimenten voor foto's die niet van jou zijn, maar van de andere posters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
rockhopper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:39:
[...]

Nee dat is een ervaring van je, ook leuk maar niet wat bedoelt wordt. We zien graag meer je mening en verbeterpunten dan wel complimenten voor foto's die niet van jou zijn, maar van de andere posters.
Waar ik daarmee op doelde, is dat ik daar mijn feedback had gegeven plus tip gedeeld mbt denoise software, wat ook goed uitpakte. Maar snap de hints inmiddels!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
@renegrunn Je maakt perfecte wildlife plaatjes dit itt hen. Wat je post is uitmuntend. Je hoeft geen commentaar te leveren, op andermans post.

Die gasten praten over compositie mbt wildlife en verbeter punten, net alsof je de tijd hebt om dat te doen. *Knip* Ze jagen de echte wildlife fotografen weg.
Mensen die feedback geven als trollen wegzetten is niet nodig.

Tijd voor een echte "Wildlife & Nature" threadje, en dan bedoel ik niet de dierentuin. :)

[Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 13-06-2022 09:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Jackie Moon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:22:
@renegrunn Je maakt perfecte wildlife plaatjes dit itt hen. Wat je post is uitmuntend. Je hoeft geen commentaar te leveren, op andermans post.

Die gasten praten over compositie mbt wildlife en verbeter punten, net alsof je de tijd hebt om dat te doen. Imho zijn het trollen. Ze jagen de echte wildlife fotografen weg.

Tijd voor een echte "Wildlife & Nature" threadje, en dan bedoel ik niet de dierentuin. :)
:? Niemand is hier aan het trollen. En compositie en veel andere zaken kan je ook prima in nabewerking veranderen.

Verder is het een simpel verzoek om dit topic interessanter te maken dan slechts een plek om je foto's te plaatsen en likes te vergaren. Andere plekken zat, als dat je enige doel is, Instagram bijvoorbeeld.

[Voor 15% gewijzigd door Hahn op 12-06-2022 18:36]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik blijf bij mijn standpunt dat je geen commentaar op een ander hoeft te leveren... vooral bij wildlife! Wat wil je dan, dat die volgende dag terugkeert om de foto beter te nemen???

Who made that rule?

[Voor 22% gewijzigd door Jackie Moon op 12-06-2022 18:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Jackie Moon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:56:
Ik blijf bij mijn standpunt dat je geen commentaar op een ander hoeft te leveren... vooral bij wildlife!

Who made that rule?
Het is geen regel, daarom ook dat ik zei dat het een verzoek is. Hoef je je niet aan te houden, want het is geen eis of regel, maar feedback (ook positieve) wordt wel gewaardeerd.
vooral bij wildlife! Wat wil je dan, dat die volgende dag terugkeert om de foto beter te nemen???
Verbeterpunten kunnen van alles zijn. Iets waar je volgende keer inderdaad rekening mee zou kunnen houden. Andere settings bijvoorbeeld. Of zaken in nabewerking, waarbij je niet eens een nieuwe foto hoeft te hebben.

Jij lijkt heel erg te blijven hangen op 'wildlife is heel vluchtig, dus wat hebben tips voor zin', maar dat vind ik heel kortzichtig.

Maar, genoeg gelul hierover. Geef feedback als je meer wilt bijdragen dan enkel een foto. Zo niet, dan niet.

[Voor 39% gewijzigd door Hahn op 12-06-2022 19:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben wel voorstander van een wildlife thread! Dierentuinfoto's vind ik niet zo heel interessant eerlijk gezegd. Evenals roofvogelshows.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

rockhopper schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:14:
@DirtyBird Het is een mooi plaatje met de kleuren, maar ik ben zelf geen groot voorstander van zulke heftige aanpassingen. Is het dan nog fotografie of gaat het meer naar cgi toe? Van de andere kant zeur ik niet over kunstmatig verscherpen en verwijderen van ruis, dus het is maar net waar je persoonlijk de grens legt.
De eerste van de twee reigers pakt me overigens meer, een interessanter moment ondanks dat op de tweede weer leuk de poten erop staan.

Wat betreft de meerkoeten discussie: Ik zie ze heel veel en ik vertel meestal dat meerkoeten 3 standen hebben: 1 slaap/rust, 2 minding their own business, 3 extreem boos en agressief!
Ze schakelen te pas en te onpas in 0,01 seconden tussen stand 2 en 3, wat ze vermakelijk maakt om te observeren. Dit gaat vooral op als er veel vogels kort bij elkaar zijn, en dat hoeven niet alleen meerkoeten te zijn.

@RvL Mooi plaatje van de vogel met nest en pullen. Ik ga er vanuit dat dit een urban exemplaar was, anders keur ik nestfotografie af.
Ja het ligt er denk ik ook aan wat je wilt laten zien. Ik wil jullie hier echt niet wijsmaken dat het er echt zo uit zag.
Het gaat er denk ik om, zoals met alle kunstvormen, wat het met je doet. Je kunt een foto ook dramatischer maken door contrast op te schroeven. Zie daarvoor de sectie landschappen.

Je kunt een foto ook aanpassen om eenzelfde gevoel op te laten wekken als dat jij in het werkelijke moment zelf had. Een landschap dat niet 'overkomt' op een foto omdat je het in het moment zelf heel indrukwekkend vindt, maar op de foto maar vlak. Als je de foto dan zo bewerkt dat het weer dat indrukwekkende krijgt, doe je dan afbreuk aan de realiteit, of vertaal je die realiteit (die naast kleur ook geur en geluid bevat) naar enkel een beeld?

Ik vind over het algemeen op tweakers dat de foto topics erg veel focus hebben op het technische aspect van een foto maken. "Staat het dier er helemaal op en is ie scherp", "zitten er geen uitgefikte highlights in de lucht", "is de DoF van mn macro wel goed", etc.
Als ik als reactie krijg dat mn foto mooi scherp is, zie ik dat niet echt als een compliment. Alsof je iemand vraagt hoe het eten was en die zegt "de tafel was mooi opgemaakt". Dat is een klap in je gezicht :p

Deze rant is niet aan jou gericht overigens, maar ik zag wel even een ingangetje om dit te benoemen :) ik zou best wat meer lef willen zien ipv de dieren op de jezusplek (in het midden) te zetten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:15

Wormaap

Moderator Foto & Video
We hebben hier in FV op Tweakers een lange traditie van feedback geven op elkaars werk. De perfecte foto bestaat niet, er kan altijd wel íets beter. Of misschien heeft iemand wel een idee dat niet per se beter is, maar wel tot nieuwe inzichten leidt. Juist door van iedereen te verwachten dat er feedback gegeven wordt blijft het hier waardevol. Als beginner leer je goed kijken wat werk van meer ervaren fotografen van dat van jou onderscheidt, en als gevorderde fotograaf geef je op die manier terug aan de community, en ontdek je misschien nog wel eens dat je zelf blinde vlekken hebt ontwikkeld.
Er zijn 1001 andere sites waar je kan showen en bekijken zonder ooit meer interactie te krijgen dan een duimpje of een hartje, Tweakers is daar niet één van.

Als mensen hier verder over willen discussiëren, is dat van harte welkom in F&V feedbacktopic
Dan kan hiet hier weer gewoon over de foto's gaan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

DirtyBird schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:14:
Ik vind over het algemeen op tweakers dat de foto topics erg veel focus hebben op het technische aspect van een foto maken : "Staat het dier er helemaal op en is ie scherp", "zitten er geen uitgefikte highlights in de lucht", "is de DoF van mn macro wel goed", etc.

Als ik als reactie krijg dat mn foto mooi scherp is, zie ik dat niet echt als een compliment.
Alsof je iemand vraagt hoe het eten was en die zegt "de tafel was mooi opgemaakt".
Dat is een klap in je gezicht :p
Een onderwerp dat niet scherp is omdat je sluitertijd te laag was voor dat moment of de AF simpelweg ernaast zat vind ik wel degelijk "niet lekker genoeg" om het maar bij je vergelijking te houden ;)

Wat overigens niet betekent dat beweging in je foto gelijk een verkeerd iets is meteen, maar het moet wel een bepaald doel hebben! :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@DirtyBird Fair punt, ik denk dat jouw interpretatie van wat je op dat moment ziet en voelt een prima foto kan worden. Ook met nabewerking, maar als je dat dan doet is het leuk als je er een beetje een smeuïg achtergrond verhaal bij geeft.

Niks mis met artistieke foto's dus, ook niet binnen de natuur. Maar het is lastig om te bewerkstelligen met onwelwillende onderwerpen als de vogel.

Ik zal mijn gevoel wat ik krijg bij de paarse reiger lucht foto vertellen: het brengt me naar een vroeg / laat (midzomertijd) tijdstip op de Lofoten waar de lucht ook een beetje die kleur had. Zet er een paar bergen bij en het plaatje klopt helemaal, dus daar moest ik aan denken.

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

@rockhopper waarom zou ik achtergrond geven?
Beauty is in the eye of the beholder :)

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:45
Na aanschaf van een nieuwe canon 2000D met 15-55mm kit lens als eerste DSLR, is dit toch echt mijn 1e poging tot vogel fotografie.. op maximale zoom en een klein beetje nabewerking/croppen zijn de onderstaande foto's eruit gekomen.

Alle kritiek/punten zijn natuurlijk welkom,

Ps. het viel me wel op dat de nabewerking op mijn oude laptop er beter uit kwam dan nu op mijn telefoon... Telefoon is gloednieuwe en laptop is meer dan 10 jaar oud... Hoe kan dit?
Met name de belichting is heel anders in de export dan wanneer ik de raw aan het bewerken was in darktable..

P.p.s mijn feedback op de voorgangers, iedereen heeft een andere visie. Verschillende kijk punten/kritieken kunnen ook verruimen 👍👍

[Voor 4% gewijzigd door Wesloxx op 13-06-2022 21:14]

• RvL
Wesloxx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:04:
Na aanschaf van een nieuwe canon 2000D met 15-55mm kit lens als eerste DSLR, is dit toch echt mijn 1e poging tot vogel fotografie.. op maximale zoom en een klein beetje nabewerking/croppen zijn de onderstaande foto's eruit gekomen.

Alle kritiek/punten zijn natuurlijk welkom,

Ps. het viel me wel op dat de nabewerking op mijn oude laptop er beter uit kwam dan nu op mijn telefoon... Telefoon is gloednieuwe en laptop is meer dan 10 jaar oud... Hoe kan dit?
Met name de belichting is heel anders in de export dan wanneer ik de raw aan het bewerken was in darktable..

P.p.s mijn feedback op de voorgangers, iedereen heeft een andere visie. Verschillende kijk punten/kritieken kunnen ook verruimen 👍👍

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met welke instellingen zijn de foto's genomen? Zijn de foto's op hoge ISO genomen? Er lijkt wat veel ruis getoond te worden terwijl het zo te zien redelijk midden op de dag was.

Voor wat betreft het nabewerken op je mobiel. Als ik Lightroom op m'n telefoon gebruik, moet ik de foto eerst van m'n camera naar m'n telefoon zetten. Doe ik dat via de Camera Connect app van Canon dan wordt hij automatisch omgezet naar JPG. Dan verlies je al een hele hoop detail die in de RAW wel aanwezig is. Daarom zal het bewerken van een RAW vaak tot (veel) betere resultaten leiden.

Nu de dekens nog...

• Wesloxx
RvL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Met welke instellingen zijn de foto's genomen? Zijn de foto's op hoge ISO genomen? Er lijkt wat veel ruis getoond te worden terwijl het zo te zien redelijk midden op de dag was.

Voor wat betreft het nabewerken op je mobiel. Als ik Lightroom op m'n telefoon gebruik, moet ik de foto eerst van m'n camera naar m'n telefoon zetten. Doe ik dat via de Camera Connect app van Canon dan wordt hij automatisch omgezet naar JPG. Dan verlies je al een hele hoop detail die in de RAW wel aanwezig is. Daarom zal het bewerken van een RAW vaak tot (veel) betere resultaten leiden.
Met ISO 200, het vele ruis komt denk ik door het aanzienlijk croppen van het origineel, inderdaad met de canon app krijg je automatisch jpg op de telefoon... Dus heb even moeten zoek en een USB kabel gevonden voor in de oude laptop, RaW overgezet, deze bewerkt met darktable, geëxporteerd en via Google drive op de telefoon gekregen.

Belichting/bewerking aanzienlijk minder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

@Wesloxx je foto geeft mij heel erg een 'bewijsmateriaal'-gevoel. Je zag een vogel en nam een foto.
Ik ben wel benieuwd wat je op de foto hebt gezet en wat je aanspreekt, oftewel wat je deed besluiten om de foto te nemen en zo te croppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Wesloxx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 03:36:
[...]

Met ISO 200, het vele ruis komt denk ik door het aanzienlijk croppen van het origineel, inderdaad met de canon app krijg je automatisch jpg op de telefoon... Dus heb even moeten zoek en een USB kabel gevonden voor in de oude laptop, RaW overgezet, deze bewerkt met darktable, geëxporteerd en via Google drive op de telefoon gekregen.

Belichting/bewerking aanzienlijk minder

[Afbeelding]
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt! Dit heeft te maken met het verschil in scherm waarschijnlijk. Beide zeer waarschijnlijk ongekalibreerd, waarbij op je telefoon de helderheid vaak ook nog automatisch aangepast wordt.

Overigens past deze crop niet meer onder de noemer 'beetje nabewerken/croppen' ;) Bij zo'n stevige crop worden je pixels worden dusdanig uitvergroot dat je heel veel detail gaat verliezen. Het liefst heb je je onderwerp, de vogel in dit geval, zo beeldvullend mogelijk.

55mm is voor 'vogelen' erg kort. Mijn 70-200mm is zelfs nog erg kort, je ziet hier vaak 400mm, 600mm of meer voorbij komen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesloxx
DirtyBird schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:51:
@Wesloxx je foto geeft mij heel erg een 'bewijsmateriaal'-gevoel. Je zag een vogel en nam een foto.
Ik ben wel benieuwd wat je op de foto hebt gezet en wat je aanspreekt, oftewel wat je deed besluiten om de foto te nemen en zo te croppen.
Wat mij aansprak was de positie/belichting en de houding van de vogel, met name het achterom kijken "in de camera" gaf een mooi beeld. Zonde dat ik nog niet beschik over een goede telephoto als de 50-250mm canon IS STM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesloxx
RvL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:13:
[...]

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt! Dit heeft te maken met het verschil in scherm waarschijnlijk. Beide zeer waarschijnlijk ongekalibreerd, waarbij op je telefoon de helderheid vaak ook nog automatisch aangepast wordt.

Overigens past deze crop niet meer onder de noemer 'beetje nabewerken/croppen' ;) Bij zo'n stevige crop worden je pixels worden dusdanig uitvergroot dat je heel veel detail gaat verliezen. Het liefst heb je je onderwerp, de vogel in dit geval, zo beeldvullend mogelijk.

55mm is voor 'vogelen' erg kort. Mijn 70-200mm is zelfs nog erg kort, je ziet hier vaak 400mm, 600mm of meer voorbij komen.
Dat is inderdaad iets waar ik nu keihard tegenaan loop. 😅 Op het verlanglijstje staat dan ook de 50-250mm van canon... Voor nu laat ik het vogelen maar schieten tenzij ik op hele korte afstand sta

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
Wesloxx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:28:
[...]

Dat is inderdaad iets waar ik nu keihard tegenaan loop. 😅 Op het verlanglijstje staat dan ook de 50-250mm van canon... Voor nu laat ik het vogelen maar schieten tenzij ik op hele korte afstand sta
Heel erg afhankelijk van wat je nog meer met die lens (50-200) wil gaan doen, maar als je deze echt koopt voor het maken van foto's van vogels, zou ik ook aan willen raden om naar 400mm of meer te kijken. Tenzij je vogels af en toe wilt fotograferen...

Voor jouw beeld, de laatste foto's van mij hierboven zijn met een 600mm plus 1.4 extender gemaakt op een meter of 20 afstand, en ongeveer een 50% crop.

Er zijn vast meer voorbeelden te vinden, maar o.a. op deze pagina (onderaan) zie je een aantal voorbeelden van verschillende focal lengths naast elkaar: https://digitalbirdphotography.com/3.1.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesloxx
renegrunn schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Heel erg afhankelijk van wat je nog meer met die lens (50-200) wil gaan doen, maar als je deze echt koopt voor het maken van foto's van vogels, zou ik ook aan willen raden om naar 400mm of meer te kijken. Tenzij je vogels af en toe wilt fotograferen...

Voor jouw beeld, de laatste foto's van mij hierboven zijn met een 600mm plus 1.4 extender gemaakt op een meter of 20 afstand, en ongeveer een 50% crop.

Er zijn vast meer voorbeelden te vinden, maar o.a. op deze pagina (onderaan) zie je een aantal voorbeeld van verschillende focal lengths naast elkaar: https://digitalbirdphotography.com/3.1.html
Dat is zeker serieus wat anders.. bedankt voor de tip en de duidelijke website!
Het vogelen is meer om te ontdekken/proberen of het bevalt, het trekt me wel namelijk, eveneens als macro/astro fotografie vandaar de 50-250. Op APS-C sensor kom je daar prima mee weg om te beginnen (Nieuwe hobby) is dat voldoende ga ik van uit. :9

• renegrunn
Wesloxx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is zeker serieus wat anders.. bedankt voor de tip en de duidelijke website!
Het vogelen is meer om te ontdekken/proberen of het bevalt, het trekt me wel namelijk, eveneens als macro/astro fotografie vandaar de 50-250. Op APS-C sensor kom je daar prima mee weg om te beginnen (Nieuwe hobby) is dat voldoende ga ik van uit. :9
Zit net nog even naar het origineel te kijken. Maar met die 55 lens kun je wellicht prima verder oefenen op die parelhoenders die daar lopen :*)

Prachtig plekje trouwens...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Met deze kitlens kun je je beter op landschappen focussen. Ik vind dat huisje bv al best fotogeniek. Iets andere hoek en wat mooier licht (vroege ochtend of in de avond) en dat kan een prima plaat worden.

Bij vogels is elke mm welkom hoewel je met je techniek en workflow wel wat kun compenseren. 250mm op APS-C is prima om mee te beginnen. De ene vogels is wat minder schuw dan de andere dus daar kun je bv handig gebruik van maken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• nero355
  • Nu online

nero355

Wesloxx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:04:
55 mm. en dan vogels fotograferen... DAMN... :o

Erg moedig van je! _O_
Wesloxx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 03:36:
Inderdaad met de canon app krijg je automatisch jpg op de telefoon...
Blijf heel ver weg van apps i.c.m. deze hobby en gebruik fatsoenlijke applicaties op je PC of Laptop gewoon! ;)
Dus heb even moeten zoek en een USB kabel gevonden voor in de oude laptop, RaW overgezet, deze bewerkt met darktable, geëxporteerd en via Google drive op de telefoon gekregen.
TIP : Een losse cardreader werkt veel relaxer en vooral sneller! :Y)

Lexar/Kingston/Sandisk/Transcend hebben hele leuke modellen dus kies gewoon iets dat binnen je budget past! ;)
RvL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:13:
55mm is voor 'vogelen' erg kort.
Soms heb je het geluk dat er een eend of zwaan naast je staat of zelfs naar je toe komt, maar dat is het dan ook wel! :D
Mijn 70-200mm is zelfs nog erg kort, je ziet hier vaak 400mm, 600mm of meer voorbij komen.
Mijn 70-200 zie ik meer als een "candid portret lens" dan echt een telelens...

Daarnaast zijn er genoeg momenten waarbij ik graag had gezien dat mijn 100-400 een 200-800 of zo was! :+

Eigenlijk is het gewoon nooit genoeg... O-)

• Wesloxx
@sys64738 en @nero355

Ook bedankt voor de tips, landschappen vind ik lastig om iets interessants te vinden als onderwerp..🤔
(bij mij in de wijk tot nu toe)

55mm was het proberen waard, het eindresultaat wat minder 😂 gewoon doen is het motto en later kijken bij het nabewerken.
Ben ook gelijk begonnen op manual, gewoon het diepe in en dan pas leren zwemmen 👍👍

De card reader zal ik naar kijken, is zeker makkelijker dan dat gefrutsel met een kabeltje...

Uiteindelijk is het zeker nooit genoeg 😅 ik blijf ook maar spulletjes tegenkomen/zoeken waarvan ik denk oohhh dat is handig (nog lang niet van toepassing of ook maar half nodig..👍)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
nero355 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:06:

[...]

Mijn 70-200 zie ik meer als een "candid portret lens" dan echt een telelens...

Daarnaast zijn er genoeg momenten waarbij ik graag had gezien dat mijn 100-400 een 200-800 of zo was! :+

Eigenlijk is het gewoon nooit genoeg... O-)
Helemaal met je eens. Het liefst zou je gewoon een 10-1800mm willen hebben met het gewicht van een nifty fifty, een diafragma van f/1 en het formaat van een pancake. Oh, en natuurlijk scherp :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wesloxx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:43:

Ben ook gelijk begonnen op manual, gewoon het diepe in en dan pas leren zwemmen 👍👍
Kijk dat je "alles schieten in manual" niet verheft tot iets wat je MOET willen/kunnen/leren, omdat er een bepaalde, snobbige gedachtegang onder puristen heerst dat je niet weet waar je mee bezig bent als je manual-settings niet gebruikt ;)

Ik gebruik het eigenlijk bijna nooit. Ik zet de camera doorgaans op Av, omdat ik in-control wil zijn over wat in mijn scherptegebied mag vallen en wat niet. ISO maak ik me doorgaans niet druk om; de camera heeft een auto-isofunctie en een sluitertijd-koppeling ermee. Dus de camera kan binnen die kaders prima bepalen wanneer de iso omhoog kan.
Ik gebruik Tv wanneer ik snelle sluitertijden moet hebben die ik niet kan opvangen met de sluitertijd-setting van de auto-iso. Manual gebruik ik echt alleen als ik lange exposures moet hebben of wanneer ik plaatjes voor panorama ga schieten, want dan wil je zoveel mogelijk gelijke shots hebben (al kun je dat met het * AE LOCK ook doen). De camera is voor mij een tool die het mij makkelijk moet maken, dus als mijn camera vol met foefjes zit zodat ik zo min mogelijk hoef te doen, dan is dat helemaal prima, want dan kan ik mijn tijd besteden aan zaken zoals compositioneren/framen, en naar het gevoel wat hetgeen in de zoeker bij je teweegbrengt (want dat bepaalt of je een frame afdrukwaardig vindt of niet).

Je wint mijns inziens niet meer met manual settings, tenzij je weet waarvoor je het nodig hebt (en dus de limieten van je camera kent die je dan kunt compenseren).

Overige tips:

Het is logisch dat je vaak als eerste vanuit je gear kijkt naar een foto; is het scherp of niet, is er ruis of niet, maar ik zou eerst kijken vanuit de eigen kader: wat wil je vastleggen en waarom?
Als ik naar jouw vogelfoto's kijk, en ik weet dat het al gevraagd en gezegd is, dan kan ikzelf weinig verzinnen waarom je die 2 vogeltjes op deze manier vast wilde leggen. Het oogt wat rommelig door de drukte van de takken, de gelijke kleuren tussen onderwerp en achtergrond, de vogeltjes hebben geen aparte pose en er gebeurt verder niet zo veel.

Als je vanuit je gear kijkt, dan kun je nog zeggen dat de foto's niet scherp zijn, niet levendig (kleur en contrast) en dan zul je tot de conclusie gaan komen dat je huidige gear z'n beperkingen heeft, zij het nu waarschijnlijk vanwege het verlopend diafragma en het mid-range bereik van je lens.

Vogeltjes schieten met een xx-55 lens zal altijd een uitdaging zijn, zelfs al zou die 2.8 over het hele bereik hebben, tenzij je hele tamme vogeltjes hebt. Ook je 2000D zal snel een bottleneck zijn voor vogeltjesfotografie, door het gemis van een goeie (lees: snelle én accurate) autofocus (al dan niet met tracking).
Perfect is the enemy of good, en ik zal de laatste zijn die zegt dat je betere gear moet hebben, maar soms moet je wel erkennen dat een setup minder (of zelfs niet) geschikt is voor een bepaald type fotografie. Zoals eerder gezegd, vogeltjesfotografie is vrij specifiek.
Ik heb sinds 2012 een 70-200/2.8 die een rappe autofocus heeft (mijn camera gelukkig ook) en ik heb geluk als ik een vogeltje goed erop krijg. Het is vaak nog steeds veel te ver weg en dat betekent dat ik een vogel niet kan scheiden van de vaak drukke begroeiing.
Dichterbij komen is hét ding wat ik moet doen om dit te "fixen", maar in de praktijk moet je door behoorlijk wat tijd en moeite (en geduld) heen om een beetje dichterbij te komen. Een 100-400 maakt dat makkelijker, maar ook dáár sta je voor uitdagingen: je iso gaat in rap tempo omhoog met zulke focal lengths om nog snelle sluitertijden te krijgen (om bewegingsonscherpte tegen te gaan én om beweging van de vogel te bevriezen), plus, het is vaak nog steeds niet dichtbij genoeg. In ieder geval kun je dan wel wat croppen en meer beeldvulling hebben. Voordat je het weet moet je een 600/4L hebben om dichterbij te komen om enigszins na crop een mooi vullend beeld te hebben. Vervolgens wil je niet teveel detail/pixels verliezen dus moet je een camera met 45MPix+ hebben, en je moet een beetje veel fps bursts kunnen schieten en dan zit je dus met een dure R5 of R3, smachtend op die R1 te fixeren ;) Dus je ziet, zelfs met de juiste gear moet je toch flink je best doen om er wat van te maken.

Het ligt er dus ook helemaal aan wat je wilt met vogeltjes fotograferen ;) Wil je creamy achtergrond blur, of is een vogeltje in de struiken goed genoeg? In de dierentuin is het een stuk makkelijker; daar zijn de volgens doorgaans een stuk tammer én een stuk dichterbij waardoor je in ieder geval iets meer "bruikbare" foto's krijgt. Ik heb nu Wormaap's 100-400 te leen, en ik ben verschillende keren in het bos geweest op 1 plek, wachtend totdat er wat vogeltjes enigszins in de buurt landen, maar het is nog steeds te ver weg, en de foto's die ik gemaakt had, heb ik allemaal weggegooid (te ver weg, te saaie pose, te drukke achtergrond en vooral geen zin/geduld meer om nóg langer te blijven zitten ;) ) Vogelfoto's in de dierentuin zijn dan wél weer goed gelukt, maar ik snap dat het juist de "kick"/charme is om die kwettertjes juist in het wild te "vangen".
Het klinkt in ieder geval alsof je daar wel behoorlijk wat passie van kunt maken, dus geef vooral niet op, en blijf hier gewoon om tips vragen.

[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 14-06-2022 17:01]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Leuk dat jullie allemaal in min of meerdere mate op de techniek en apparatuur ingaan. Voor mij begint vogelfotografie bij ken je onderwerp, dus het vogelen.
Als je weet welke vogel het is ben je eigenlijk pas bij stap één. Des te beter je het gedrag van een vogel kent en herkent, des te makkelijker je deze kan spotten en vinden. Met die kennis komt ook herkenning van gedrag en nog leuker: typisch gedrag of zelfs uniek gedrag. Daarmee maak je in mijn ogen, of in ieder geval voor mijn gevoel de mooiste plaatjes mee.
Het gevolg van de kennis is dat ik voor mij een doel maak van hoe ik welke vogel er op welke manier op wil zetten. Dan komt de techniek kijken en als laatste de apparatuur.

Overigens is er niets mis mee om lekker zelf je eigen pad en ontwikkeling te verzinnen. De dierentuin is in ieder geval een hele goede trainingsplek. De onderwerpen zijn minder schuw en je krijgt al snel te maken met de eerste technische beperkingen (foto's door glas of door tralies) matig licht of onderwerpen die niet mee willen werken (en de combi's daarvan)

Tot slot sluit ik me bij een opmerking van hierboven aan: oefen op de parelhoentjes. Veel succes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:49

Toff

FP ProMod
RvL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:41:
[...]

Helemaal met je eens. Het liefst zou je gewoon een 10-1800mm willen hebben met het gewicht van een nifty fifty, een diafragma van f/1 en het formaat van een pancake. Oh, en natuurlijk scherp :P
Dit komt aardig in de buurt dan: https://www.pcmag.com/reviews/nikon-coolpix-p1000 al zou ik zelf iets willen inleveren op tele en voor deze gaan: https://www.pcmag.com/reviews/sony-cyber-shot-dsc-rx10-iv.
Respectievelijk 24 - 3000 (!) mm en 24 - 600 mm eq. Beide iets te krap aan de groothoekkant en de lichtsterkte is ook iets minder dan jij wilt (maar op f/1 heb je sowieso wel heel weinig scherptediepte).
Wat lopen wij eigenlijk te klooien, met losse objectieven etc. >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Vogels hebben ook zo hun plekjes. Ik weet bij mij in de buurt bijv. een struik/knotwilg waar vaak roodborsttapuiten in zitten.
Er is toevallig een bankje in de buurt. Ik pak mn tas in, incl een paar biertjes en ik ga daar gewoon zitten.
Het eerste kwartier raak ik mn camera sowieso niet aan afgezien van klaarleggen. Dan kijk ik om me heen of scroll een beetje op mn telefoon.
Kleine vogels fotograferen tijdens een wandeling is heel moeilijk in mijn beleving.

Je wilt overigens ook niet te lange lenzen gebruiken. Zeker op de wat mooiere dagen ga je atmosferische trilling terugzien in je foto en daarnaast moeten je camera en lens echt van goede huize komen (grote sensor helpt volgens mij een hoop) om op grote afstand nog een strak beeld te vormen (resolving power).

Oh en manual is inderdaad niet nodig. Ik gebruik het alleen voor panorama's :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
DirtyBird schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:11:
Zeker op de wat mooiere dagen ga je atmosferische trilling terugzien in je foto
Dit mag wat mij betreft op elke instructie film of beschrijving bovenaan staan. Heeft mij wat klamme handen bezorgt een paar weken geleden, dacht echt dat de camera stuk was :+ Punt is je ziet het vaak niet met het blote oog, maar pas op de foto...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Toff schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:44:
[...]

Dit komt aardig in de buurt dan: https://www.pcmag.com/reviews/nikon-coolpix-p1000 al zou ik zelf iets willen inleveren op tele en voor deze gaan: https://www.pcmag.com/reviews/sony-cyber-shot-dsc-rx10-iv.
Respectievelijk 24 - 3000 (!) mm en 24 - 600 mm eq. Beide iets te krap aan de groothoekkant en de lichtsterkte is ook iets minder dan jij wilt (maar op f/1 heb je sowieso wel heel weinig scherptediepte).
Wat lopen wij eigenlijk te klooien, met losse objectieven etc. >:)
Vast wel off topic hier, maar helemaal mee eens. In een wereld van smartfonografen ben je sowieso een fossiel als fotograaf met bodies en losse lenzen - zoiets als mensen die nog met letters en zinnen lopen te klooien in een tijd waarin iedereen appjes stuurt en podcastjes luistert. Toch hoop ik dat de soort voorlopig niet uitsterft.
[/off-topic off]

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Jackie Moon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:22:

Misschien kan dierentuin worden afgesplitst. Dat lijkt me makkelijker dan nature & wildlife onderscheidend maken.

Kunnen alle huisdierfoto's daar ook in :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

DirtyBird schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:38:
Misschien kan dierentuin worden afgesplitst. Dat lijkt me makkelijker dan nature & wildlife onderscheidend maken.
Een apart topic voor "de jagers" lijkt me juist beter, want dan kunnen zowel mijn haasjes/konijntjes als vogeltjes in hetzelfde topic terecht! O+ :+
bobcom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:50:
Vast wel off topic hier, maar helemaal mee eens. In een wereld van smartfonografen ben je sowieso een fossiel als fotograaf met bodies en losse lenzen - zoiets als mensen die nog met letters en zinnen lopen te klooien in een tijd waarin iedereen appjes stuurt en podcastjes luistert. Toch hoop ik dat de soort voorlopig niet uitsterft.
[/off-topic off]
Ik wens die mensen heel veel plezier met hun drie pixeltjes die een vogel moeten voorstellen... :') _O-
Je wilt overigens ook niet te lange lenzen gebruiken. Zeker op de wat mooiere dagen ga je atmosferische trilling terugzien in je foto en daarnaast moeten je camera en lens echt van goede huize komen (grote sensor helpt volgens mij een hoop) om op grote afstand nog een strak beeld te vormen (resolving power).
renegrunn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:52:
Dit mag wat mij betreft op elke instructie film of beschrijving bovenaan staan. Heeft mij wat klamme handen bezorgt een paar weken geleden, dacht echt dat de camera stuk was :+ Punt is je ziet het vaak niet met het blote oog, maar pas op de foto...
Ik heb een keer gelezen dat je d.m.v. een Long Exposure de heatwaves redelijk kan wegwerken, maar dan moet je aan de sterkte ND Filters en ook nog eens hopen dat je onderwerp lang genoeg perfect stil blijft staan en laten we eerlijk zijn : Dat gaat hem dus niet worden! :D
Vogels hebben ook zo hun plekjes. Ik weet bij mij in de buurt bijv. een struik/knotwilg waar vaak roodborsttapuiten in zitten.
Er is toevallig een bankje in de buurt. Ik pak mn tas in, incl een paar biertjes en ik ga daar gewoon zitten.
Ik zit eraan te denken om ook zoiets te doen bij een plekje in de buurt, maar dan i.c.m. gewoon op de grond zitten, want geen bankje in de buurt :)

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

nero355 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Ik zit eraan te denken om ook zoiets te doen bij een plekje in de buurt, maar dan i.c.m. gewoon op de grond zitten, want geen bankje in de buurt :)
https://www.decathlon.nl/...CTGJEUXHWTzQaAlDZEALw_wcB

• nero355
  • Nu online

nero355

https://www.decathlon.nl/...voor-kamperen/_/R-p-13373 is genoeg hoor! ;)

Ik heb zoiets gehad, maar i.c.m. een zachte ondergrond heb je er geen bal aan! :D _O-

Gewoon lekker mijn "natuurbroek" aantrekken en het komt wel goed :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

nero355 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Ik heb een keer gelezen dat je d.m.v. een Long Exposure de heatwaves redelijk kan wegwerken, maar dan moet je aan de sterkte ND Filters en ook nog eens hopen dat je onderwerp lang genoeg perfect stil blijft staan en laten we eerlijk zijn : Dat gaat hem dus niet worden! :D
Deze techniek kun je wel goed gebruiken om drukke plekken 'leeg' te maken. Dan vagen de mensen langzaam allemaal weg van je foto en was je ineens in je eentje bij de toren van Pisa :-p

• nero355
  • Nu online

nero355

DirtyBird schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:08:
Deze techniek kun je wel goed gebruiken om drukke plekken 'leeg' te maken. Dan vagen de mensen langzaam allemaal weg van je foto en was je ineens in je eentje bij de toren van Pisa :-p
Dat dan weer wel! :D

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Brammel
Twee foto’s van afgelopen weekend. Gebruik de Canon RF 800mm. Het is nogal een uitdaging om vogels in de lucht vast te leggen met het minimale focus window, maar over deze was ik wel tevreden (scherpte kan beter)

Steenuil

Visdief
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee