Wat ik nou altijd zo jammer vind (om nog maar eens wat olie op het vuur van de kabeldiscussie te gooien

), is dat er IMO teveel aandacht aan relatief onbelangrijke zaken wordt besteed in de HiFi wereld. Er wordt niet een zakelijke en technische analyse gemaakt van waar het allemaal fout gaat in de reproductie van de muziek, maar alles wordt in de mystische sfeer getrokken en er wordt "maar wat aangeklooid". Niet dat dat niet in goed geluid kan resulteren, maar het lijkt me op z'n minst ineffectief.
Ik zou de volgende stadia in geluidsreproductie onderscheiden waarbij problemen optreden:
- bron met evt D-A conversie
- overdracht van signaal met interlink, digitaal of analoog
- verzwakking en vervolgens versterking van het signaal in respectievelijk voor/eindversterker
- overdracht signaal dmv speakerkabel
- scheiding signaal met wisselfilter
- omzetting electrische energie in akoestische energie door de verschillende drivers in de luidspreker
- overdracht van akoestische energie in ruimte op gehoor
Het gekke vind ik, dat bij verruit de meeste audiofielen het zwaartepunt ligt bij de eerdere stappen (soms ook nog verdedigd met het ultieme non argument garbage in, garbage out). En daarbij de ernstige problemen die optreden bij de laatste stap over het hoofd zien.
Nou kan je natuurlijk ellelange discussies voeren over of er nou wel of niet verschillen tussen kabels zitten (kabels die ingespeeld worden om de ene kant op te spelen, for god's sake, we zitten hier nog wel op een technisch forum de laatste keer dat ik keek!). Ik kan dan zeggen dat ik ook vaak genoeg met kabels geexperimenteerd heb, zowel uit beroep als hobby gewend ben analytisch te luisteren, een goed gehoor heb zoals een paar dagen geleden in mijn gehoortest in het UMC bleek, en dat ik echt geen verschil in weergave tussen verschillende kabels kan ontdekken als ik het blind test.
En dan kunnen mijn tegenstanders in deze discussie een test oplepelen waarbij de dropveter wel als slecht werd bestempeld. En dan kan ik weer zeggen dat ik die test niet goed vind of een andere test geven waarin het tegendeel bleek, enz.
Maar we moeten het toch wel eens zijn dat verschillen tussen kabels op z'n best subtiel zijn en dat er wel grotere uitdagingen zijn in de reproductie? Die laatste stap bijvoorbeeld, wat IMO echt een ondergeschoven kindje is in HiFi land. Het is zo ongeveer de No1 uitdaging in pro audio land, waarin zaken als microfoon techniek wel degelijk van belang is maar wel is "uitontwikkeld" (alhoewel wel onderhevig aan sterke persoonlijke voorkeur). Zaken als wat voor type versterker er gebruikt wordt daar zul je niet vaak een geluidstechnicus over horen, laat staan over het type speakerkabel of signaalkabel!
Nou komt dat ook wel doordat de HiFi wereld wat verfijnder is, maar ik denk ook doordat er black art van gemaakt wordt terwijl dat helemaal niet nodig is, laat staan productief. En de akoestische problemen zijn met HiFi weliswaar heel anders van aard dan in de pro audio wereld, maar niet minder lastig om mee te gaan.
Heel concreet: dat geneuzel over dat stukje geleider tussen speaker en versterker is echt totaal onbelangrijk als je een 17 dB piek bij 112Hz hebt omdat daar 3 staande golven pieken bij elkaar in de buurt zitten (en ja, dat is een reeel voorbeeld).