Een passief heatsinkje werd bij mij gloeiend, zeker als je de HD ging stressen. Toen had ik er een fan voorgezet. Maar ik ben fan van zo weinig mogelijk fan's, had koper, een brander en soldeer dus waarom niet dacht ik zo hé ik heb hem zelf gemaakt, koste nog geen 8 euro, daar heb je nog geeneens een goede papst cooler voorGarrett schreef op 09 September 2003 @ 21:21:
[...]
Vdd hoger, terwijl het 'probleem' zich voordoet bij het verhogen van het geheugenvoltage van 2.7 naar 2.9
Hangt dat samen dan?
@ pierre-oord: Ik heb een 8rda+ gehad en idd daar zaten gaten rond de southbridge, maar ik denk toch niet dat ik er een waterblokje op ga zetten hoor, wellicht een heatsink, dat moet volstaan gok ik...
omg, ik typ een heel bericht doe ik verstuur, krijg ik een 404 ofzoGarrett schreef op 09 September 2003 @ 21:21:
[...]
Vdd hoger, terwijl het 'probleem' zich voordoet bij het verhogen van het geheugenvoltage van 2.7 naar 2.9
Hangt dat samen dan?
@ pierre-oord: Ik heb een 8rda+ gehad en idd daar zaten gaten rond de southbridge, maar ik denk toch niet dat ik er een waterblokje op ga zetten hoor, wellicht een heatsink, dat moet volstaan gok ik...
opnieuw: Ik heb eerst een passief blok erop gezet, maar dat werd gloeiend, zeker als je de hd ging stressen. Een fan ervoor was een oplossing, maar vanwege het geluid en het monteren ben ik niet zo gek van een fan. Toen heb ik voor nog geen 8 euro een waterblokje gemaakt
EDIT:
Nou, dit is dus het 2e keertje als ik hier een 404 krijg
[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 09-09-2003 21:26 ]
Eey dudes, ik heb een probleem, mn volcano 7+ koelt opeens vet shit, ik heb met 1.9 volt @ 2000 mhz op mn tbred 1700+ 45 graden, en eerst was dit , 39 ofzo.
Hoe kan dit !!!!
Hoe kan dit !!!!
offtopic:
lol @ pierre-oord
lol @ pierre-oord
Rustig aan man zo krijg je last van je hart
I love watercooling
Verwijderd
Eh, zou jij dat verwachten van een voeding die 32 ampere kan leveren aan de 12V lijn?MaDLiVe schreef op 09 September 2003 @ 20:02:
[...]
Het is toch al langer bekend dat de 12V bij enermax niet zo heel sterk is.
Ik w8 nog steeds op een antec truecontroll 550watt. Heb hetzelfde probleem met de 12V lijn en dat al bij een vcore van 1.725
Ik niet iig!
Heb ff gechecked, een Antec true power 550Watt kan max 24ampere leveren op de 12V lijn...go figure!
Never mind, hij komt niet onder de 11,8V volgens MBM5, full load met 2V op de chip.
Mijn Qtec 550 zakte tot 11,5V.
gullie begrijpt mij weer verkeerd he
ik wil dus niet de potlood methode doen met de zilverlijm maar ik wil er mee de weerstandjes vastlijmen, maar als ik het dus goed begrijp lukt dat niet (als in zilverlijm (geleidende lijm) plakt niet.
Verwijderd
Daar heb ik ook ff aan zitten denken toen ik de Vdimm mod wou doen.M1lamb3r schreef op 09 september 2003 @ 23:06:
gullie begrijpt mij weer verkeerd heik wil dus niet de potlood methode doen met de zilverlijm maar ik wil er mee de weerstandjes vastlijmen, maar als ik het dus goed begrijp lukt dat niet (als in zilverlijm (geleidende lijm) plakt niet.
Toen ik zag hoe miniscuul het weerstandje was waarop je een draadje moet solderen deed ik het haast in m'n broek.
Ik heb toen eerst ff geoefend op m'n kapotte NF7-S en het ging eigenlijk best makkelijk.
Toen had ik genoeg vertrouwen om het op m'n goede plank te doen en het werkt als een speer.
Ik denk zelf dat dat spul niet sterk genoeg is om dat dunne draadje op dat hele kleine weerstandje vast te houden, ook niet voor de Vdd mod.
Kom op, wees een vent, pak een soldeerbout!
die heb ik alleen niet
(en dat vinden me ouwelui niet goed
(en ja die hebben hier nog steeds meer te zeggen als mij ach ja dan maar de potlood mod en de voedings mod)
Bij mij wel. Wanneer ik m'n Vddr verhoog gaat m'n Vdd ietsje omlaag en andersom. Dit verschil is niet precies 0.2V , maar wat minder. Op 't moment weet ik geen waardes uit m'n hoofd, aangezien 't al weer een aantal weken geleden is dat ik dit gemeten heb. In ieder geval zou er net de oorzaak van kunnen zijn dat je een BSOD krijgt. Meestal hielp 't bij mij, als ik een BSOD kreeg, om de Vdd net iets te verhogen.Garrett schreef op 09 September 2003 @ 21:21:
[...]
Hangt dat samen dan?
[...]
Zeker als je op een NF7-S draait, deze belast de 3.3V lijn veel zwaarder dan mijn A7N8X dat doet, waardoor 't verschil groter kan zijn. Je zou 't even na kunnen meten met een multimeter.
Ik snap niet goed dat je weerstandjes wilt gaan vastlijmen. Zo'n weerstandje dient altijd nog ergens op de massa aangesloten te worden, en daarvoor heb je toch wat draadjes nodig.M1lamb3r schreef op 09 September 2003 @ 23:06:
gullie begrijpt mij weer verkeerd heik wil dus niet de potlood methode doen met de zilverlijm maar ik wil er mee de weerstandjes vastlijmen, maar als ik het dus goed begrijp lukt dat niet (als in zilverlijm (geleidende lijm) plakt niet.
of bedoel je om 't weerstandje te bewerken met gelijdende zilver verf ipv potlood. Dit kan ook zolang je er maar op let dat de weerstand niet te laag wordt
Mocht je 't op deze manier doen dan lijkt 't mij handiger om een soldeerbout te gebruiken. Om de mod met een soldeerbout te doen is best gemakkelijk (als je een beetje kan solderen en anders even oefenen op een oud printplaatje)
[ Voor 43% gewijzigd door YoupY op 09-09-2003 23:28 . Reden: xtra reactie toegevoegd in post ]
ik zal et es ff beter uitleggen: ik wil(de) dus met die zilverlijm één draadje (ide kabeldraadje) vast maken aan het mobo en de andere kant aan de weerstand, vervolgens vanaf de weerstand een ide kabeldraadje naar hetzij een massa punt op het mobo (zo'n schroef aansluiting) of maar een massa punt van een molex stekker (dmv kroonsteentje)
Verwijderd
antec meld ook op de site dat vaak proggies het verkeerd uit lezen en en zo een meter om prik uit te lezen erg handig kan zijn .Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 22:46:
[...]
Eh, zou jij dat verwachten van een voeding die 32 ampere kan leveren aan de 12V lijn?
Ik niet iig!
Heb ff gechecked, een Antec true power 550Watt kan max 24ampere leveren op de 12V lijn...go figure!
Never mind, hij komt niet onder de 11,8V volgens MBM5, full load met 2V op de chip.
Mijn Qtec 550 zakte tot 11,5V.
ik heb dit getest alles proggies melden dat me 12 volt 11.9 volt is me meter zegt strak 12 volt .
Een kroonsteentje zou ik in ieder geval niet gebruiken. Deze zorgt namelijk voor een extra weerstand en daardoor zouden je mods minder kunnen werken. Als je toch een kroonsteentje wilt gebruiken let dan op de je ergens een zo klein mogelijke weet te vinden.M1lamb3r schreef op 09 september 2003 @ 23:32:
ik zal et es ff beter uitleggen: ik wil(de) dus met die zilverlijm één draadje (ide kabeldraadje) vast maken aan het mobo en de andere kant aan de weerstand, vervolgens vanaf de weerstand een ide kabeldraadje naar hetzij een massa punt op het mobo (zo'n schroef aansluiting) of maar een massa punt van een molex stekker (dmv kroonsteentje)
Van die zilverlijm vraag ik me af of deze sterk genoeg is. Wanneer een draadje is vastgesoldeerd kun je 't moederbord er aan optillen. Ik vraag me af of zilverlijm wel zo sterk is. Volgens mij moet je verder erg goed uitkijken om niet te knoeien. Ik vermoed dat werken met een soldeerbout veel gemakkelijker is.
Edit:
Denk eens na over 't gebruik van smd grabbers, als je niet wilt solderen.
[ Voor 5% gewijzigd door YoupY op 10-09-2003 07:54 ]
YoupY idd kroonsteentjes zijn niet echt de perfect keuze hiervoor
Maar waarom wil je het nu weer anders doen als iedereen M1lamb3r

Doet het bijv. zoals ik het heb gedaan extreem easy om te gebruiken en werkt toppie

Zat zelf met het probleem waar ik me potmetertjes aan vast moest maken

Opgelost door ze met een taairip vast te maken aan een (lekker weer weet ik zo gauw niet hoe die dingen ook al weer heten
)
Maar waarom wil je het nu weer anders doen als iedereen M1lamb3r
Doet het bijv. zoals ik het heb gedaan extreem easy om te gebruiken en werkt toppie

Zat zelf met het probleem waar ik me potmetertjes aan vast moest maken
Opgelost door ze met een taairip vast te maken aan een (lekker weer weet ik zo gauw niet hoe die dingen ook al weer heten

[ Voor 26% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 10-09-2003 07:49 ]
Turn it off and on again.
Die zilverlijm is geen lijm had ik al gepost.. Dat betekend dus dat het niet plakt
Misschien een heel klein beetje.. Maar ik kan je nu al garanderen dat het los gaat.
De potmeters zet ik altijd vast met secondelijm. Een heel klein druppeltje is genoeg. Het zit dan vast genoeg en als het eraf moet dan breek je ze er zo af zonder dat het een puinhoop wordt. Je ziet er niks meer van.
De potmeters zet ik altijd vast met secondelijm. Een heel klein druppeltje is genoeg. Het zit dan vast genoeg en als het eraf moet dan breek je ze er zo af zonder dat het een puinhoop wordt. Je ziet er niks meer van.
Hmm, ik kan ff neit uit het plaatje opmaken wat je met dioe molex van plan bent? Heb je die nou tussen je vdd-mod gesoldeerd? Zo ja, waarom?SmokeyTheBandit schreef op 10 September 2003 @ 07:46:
YoupY idd kroonsteentjes zijn niet echt de perfect keuze hiervoor![]()
![]()
Maar waarom wil je het nu weer anders doen als iedereen M1lamb3r![]()
Doet het bijv. zoals ik het heb gedaan extreem easy om te gebruiken en werkt toppie![]()
[afbeelding]
Zat zelf met het probleem waar ik me potmetertjes aan vast moest maken![]()
Opgelost door ze met een taairip vast te maken aan een (lekker weer weet ik zo gauw niet hoe die dingen ook al weer heten![]()
)
Das voor het voltage te meten..Syzzer schreef op 10 september 2003 @ 08:44:
[...]
Hmm, ik kan ff neit uit het plaatje opmaken wat je met dioe molex van plan bent? Heb je die nou tussen je vdd-mod gesoldeerd? Zo ja, waarom?
Alleen die potmeters die smokey gebruikt.. heel erg link zijn die.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 08:47 ]
Behalve de zilververf die je kunt gebruiken om de bruggen van je Athlon te unlocken heb je ook zilverlijm. Bijvoorbeeld de Artic Silver Thermal Adhesive Silverglue. Volgens mij blijft deze wel goed vast zitten, al vraag ik me af hoe goed deze is in 't geleiden van stroom.
Verder is 't idd wel erg verstandig om potmeters met meer slagen te gebruiken, scheelt een heel stuk met 't instellen, mocht je per ongeluk iets uitschieten of de verkeerde kant op draaien dan is niet meteen je moederbord gaar. Die potmetertjes zijn ook prima vast te zetten met tesa powerstrips
Verder is 't idd wel erg verstandig om potmeters met meer slagen te gebruiken, scheelt een heel stuk met 't instellen, mocht je per ongeluk iets uitschieten of de verkeerde kant op draaien dan is niet meteen je moederbord gaar. Die potmetertjes zijn ook prima vast te zetten met tesa powerstrips
LOL, al die plaklijmen tot as3 adhesive aantoe om connectie te maken muhahaha

Ik zal mijn mods eens later zien, hoop snel een digicam te hebben (lenen). Ik gebruik trouwens een lijmpistool om dingen vast te zetten. Zo heb ik die vmem mod ingelijmt, want dat draadje trek je anders snel los
, evenals de potmeters, en de draadjes over het mobo ook een drupje. Trouwens, het werkt ook goed om bijvoorbeeld op een 8rda+ de vmem mod weer heel te maken; hetonderste printbaantje liet los
toen trok je zo over het hele mobo heen 
edit:
die pots van martijn zijn idd een beetje link, niet goed vast te zetten, en ook niet zo fijn gevoelig. Maar als je meteen voor 2,3 vdd wilt gaan na 1,5 ofzo is het wel makkelijk
kwart rondje al genoeg.
edit2:
Over kroonsteenjes om een draadje te verbinden, en allemaal zeggen dat het slecht is slaat echt nergens op. De weerstand die het oplevert is alleen van toepassing bij grote stromen waarbij het gaat werken als een weerstand (houd je laagstroommultimeter er eens op, jawel, 0 ohm weerstand) en, wat het dus niet doet, zelfs als het een weerstand zou hebben van 0,05 ohm is dat niet boeiend; je wilt toch niet rond de 0 ohm zitten hoop ik, of zijn jullie van die gasten met ln2, tegen frituren?
*het zal wel weerstand hebben als je het echt goed meet, iets in de richting van 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 ohm*
edit3:
taaaiwraaps heten ook wel: "kabelbinders" "kabelbundelaars" "tie-wraps"
Ik zal mijn mods eens later zien, hoop snel een digicam te hebben (lenen). Ik gebruik trouwens een lijmpistool om dingen vast te zetten. Zo heb ik die vmem mod ingelijmt, want dat draadje trek je anders snel los
edit:
die pots van martijn zijn idd een beetje link, niet goed vast te zetten, en ook niet zo fijn gevoelig. Maar als je meteen voor 2,3 vdd wilt gaan na 1,5 ofzo is het wel makkelijk
edit2:
Over kroonsteenjes om een draadje te verbinden, en allemaal zeggen dat het slecht is slaat echt nergens op. De weerstand die het oplevert is alleen van toepassing bij grote stromen waarbij het gaat werken als een weerstand (houd je laagstroommultimeter er eens op, jawel, 0 ohm weerstand) en, wat het dus niet doet, zelfs als het een weerstand zou hebben van 0,05 ohm is dat niet boeiend; je wilt toch niet rond de 0 ohm zitten hoop ik, of zijn jullie van die gasten met ln2, tegen frituren?
*het zal wel weerstand hebben als je het echt goed meet, iets in de richting van 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 ohm*
edit3:
[ Voor 51% gewijzigd door pierre-oord op 10-09-2003 11:37 ]
Nee die bedoel ik niet ik bedoelde de elcos.pierre-oord schreef op 10 September 2003 @ 11:30:
edit3:
Zal wanneer ik tijd heb even andere potmeters halen
Zolang i het maar doetSmokeyTheBandit schreef op 10 September 2003 @ 11:50:
[...]
Nee die bedoel ik niet ik bedoelde de elcos.
Zal wanneer ik tijd heb even andere potmeters halen
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
offtopic:
Fewture weet jij in de omgeving van Delft/Den Haag een zaak die goede potmeters verkoopt? Hier in de omgeving van m'n woonplaats heb ik niks kunnen vinden
Fewture weet jij in de omgeving van Delft/Den Haag een zaak die goede potmeters verkoopt? Hier in de omgeving van m'n woonplaats heb ik niks kunnen vinden
die smd grabbers, weet iemand waar ik die kan krijgen? (liefst in de buurt van nijmegen/den bosch) en hoe duur die zijn?
Verwijderd
Listig hoor!SmokeyTheBandit schreef op 10 September 2003 @ 07:46:
YoupY idd kroonsteentjes zijn niet echt de perfect keuze hiervoor![]()
![]()
Maar waarom wil je het nu weer anders doen als iedereen M1lamb3r![]()
Doet het bijv. zoals ik het heb gedaan extreem easy om te gebruiken en werkt toppie![]()
[afbeelding]
Zat zelf met het probleem waar ik me potmetertjes aan vast moest maken![]()
Opgelost door ze met een taairip vast te maken aan een (lekker weer weet ik zo gauw niet hoe die dingen ook al weer heten![]()
)

Ik gebruik altijd van die blauwe blokjes of staafjes, die hebben iets van 20 omwentelingen nodig om van 0 ohm naar volledige weerstand te gaan.
Deze staafjes of blokjes laten zich heel mooi vastlijmen met hotglue.
De pot voor m'n Vdd mod zit tegen de achterkant van de lan/usb jack en de pot van m'n Vdimm mod zit bovenop de IDE2 connector op het mobo gelijmt.
Ook de pot in m'n voeding (ja hoor, ik kon het niet laten, m'n 2 dagen oude Enermax moest eraan geloven
Btw, je rode draad op massa en de zwarte op het weerstandje??
@Vinnie Weiss deze potmeters koop je bij HEC in de Molenstraat in Delft.
Kosten iets van €2,- per stuk ofzo.
edit: Smokey the bandit, waar zijn je sinks op de mosfets??
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 20:35 ]
Verwijderd
niet als je t eerst t draadje vast zet met secondelijm aan de onderkant, en dan over de te verbinden stukken heen strijkt met de zilverlijm/lak.Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 08:01:
Die zilverlijm is geen lijm had ik al gepost.. Dat betekend dus dat het niet plaktMisschien een heel klein beetje.. Maar ik kan je nu al garanderen dat het los gaat.
Zo heb ik t gedaan en t zit echt goed vast, kan er aan trekken
Verwijderd
Dat is de broekenpoepersmethode!Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 20:37:
[...]
niet als je t eerst t draadje vast zet met secondelijm aan de onderkant, en dan over de te verbinden stukken heen strijkt met de zilverlijm/lak.
Zo heb ik t gedaan en t zit echt goed vast, kan er aan trekken
Ik heb btw bios D18 getest vandaag.. Ik krijg hem niet stabiel op 225MHz met die bios
Sommigen hebben precies het tegenovergestelde
Ik las ook nog ergens dat het per mem kon verschillen. Dus met het enje mem wel, maar met de andere niet. Zal wel een instelling van de chipset zijn oid..

Verwijderd
Ik was toevallig van plan ook bios d18 te gaan proberen, ik heb gelezen dat bios d10 weer niet lekker overweg kan met BH-5 geheugen.Verwijderd schreef op 10 september 2003 @ 21:40:
Ik heb btw bios D18 getest vandaag.. Ik krijg hem niet stabiel op 225MHz met die biosSommigen hebben precies het tegenovergestelde
Ik las ook nog ergens dat het per mem kon verschillen. Dus met het enje mem wel, maar met de andere niet. Zal wel een instelling van de chipset zijn oid..
Hoe zat het met multi's 10 en 10,5 icm fatsoenlijke FSB?
Ja, echt vaag die biossen van abit, ik las ergens, dacht xtreme, dat abit erg aanklooit wel vaker met biossen. Nou, m'n eerste abit bord, en gelijk hebben zeVerwijderd schreef op 10 September 2003 @ 21:40:
Ik heb btw bios D18 getest vandaag.. Ik krijg hem niet stabiel op 225MHz met die biosSommigen hebben precies het tegenovergestelde
@ zeus die me nét voor was:
Alleen bios d10 doet 10 en 10,5 op hoge fsb's.
enne, nog ff over dat mem:
En ik heb btw twinmos/winbond bh5 chippies, eerst corsair pc3200 zit ook iets van winbond 6 ns ofzo op geloof ik. Dat deed het ook niet. Ook nog Geil mem getest, dat deed ut ook niet, moest wel cas 3 draaien anders werkt dat niet.
@ zeus: moet ik in m'n sig ff 482 FSB ownage zetten? want dat doetie vast ook wel
[ Voor 23% gewijzigd door pierre-oord op 10-09-2003 21:54 ]
Vanmiddag ook ff een NF7-S rev. 2.0 wezen halen. Net ingebouwd en ik kom zonder mods al op een hogere FSB dan met mijn 8rda+ @ 1,95V
.
Wat me wel opvalt is dat de 12V erg zwaar belast wordt. Ik weet dat deze de Vcore van de 12v trekt, maar 11,55V had ik toch niet verwacht...
Dat wordt sparen voor een nieuwe voeding
(hmm, die dingen zijn duur, eerst maar eens naar ene 12V mod voor de 360W Chieftec zoeken)
Edit: Ik draai nu dus 219 MHz FSB stabiel met Infineon PC2700 mem @ 2,9V
Wat me wel opvalt is dat de 12V erg zwaar belast wordt. Ik weet dat deze de Vcore van de 12v trekt, maar 11,55V had ik toch niet verwacht...
Dat wordt sparen voor een nieuwe voeding
[ Voor 9% gewijzigd door Syzzer op 10-09-2003 22:26 ]
als je die 12 v mod vind waarschuw mij ook
wat voor timings gebruik jij voor je Infineon??
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
11-2-2-2 (is neller dan 5-2-2-2 op een NForce2 in DC)PASware schreef op 10 September 2003 @ 22:40:
wat voor timings gebruik jij voor je Infineon??
Verwijderd
Meet de 12V eens aan je molex met een multimeter en je zal zien dat ie veel hoger is dan wat MBM5 of HW doctor aangeeft.Syzzer schreef op 10 September 2003 @ 22:22:
Vanmiddag ook ff een NF7-S rev. 2.0 wezen halen. Net ingebouwd en ik kom zonder mods al op een hogere FSB dan met mijn 8rda+ @ 1,95V.
Dat wordt sparen voor een nieuwe voeding(hmm, die dingen zijn duur, eerst maar eens naar ene 12V mod voor de 360W Chieftec zoeken)
Voor mij een indicatie dat er iets mis gaat met de 12V powerregulation op het mobo.
Een slechte voeding met een toch al wat lage 12V lijn maakt dit alleen nog maar erger.
Je zult zien dat de Vcore en 12V evenredig staan te springen.
Yep, bij mij is dit ook zien, naja evenredig...Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 22:58:
[...]
Meet de 12V eens aan je molex met een multimeter en je zal zien dat ie veel hoger is dan wat MBM5 of HW doctor aangeeft.
Voor mij een indicatie dat er iets mis gaat met de 12V powerregulation op het mobo.![]()
Een slechte voeding met een toch al wat lage 12V lijn maakt dit alleen nog maar erger.
0.3v op de 12v lijn
en 0.1v op de vocore (overigens WEL heel veel)
Net ff gedaan:Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 22:58:
[...]
Meet de 12V eens aan je molex met een multimeter en je zal zien dat ie veel hoger is dan wat MBM5 of HW doctor aangeeft.
Voor mij een indicatie dat er iets mis gaat met de 12V powerregulation op het mobo.![]()
Molex: 11.86V
MBM5: 11.55V
Mijn voeding is dus ook niet al te best, maar het mobo veroorzaakt ook een vrij grote voltage drop idd...
In het weekend ga ik maar een slekker aan het modden met dit bord
Verwijderd
Link? ik noem het meer prutserig! Je hebt ze ook die je 25 keer moet aandraaien voordat je een paar k ohm verder komt, deze die hij gebruikt land een vlieg op en ze verspringen al 1000 ohmVerwijderd schreef op 10 September 2003 @ 08:46:
[...]
Das voor het voltage te meten..
Alleen die potmeters die smokey gebruikt.. heel erg link zijn die.
Zitten erop maar nog niet toen die pic gemaakt wasVerwijderd schreef op 10 September 2003 @ 20:33:
[...]
edit: Smokey the bandit, waar zijn je sinks op de mosfets??
DabedoelikVerwijderd schreef op 11 September 2003 @ 00:18:
[...]
Link? ik noem het meer prutserig! Je hebt ze ook die je 25 keer moet aandraaien voordat je een paar k ohm verder komt, deze die hij gebruikt land een vlieg op en ze verspringen al 1000 ohm

Weet iemand de stepping van zijn NF7-S northbridge? Heb zelf de 0301A3 zal wel week 1 van 2003 zijn ofzo? Las ook iets over C1 en A1 maar kon eigenlijk niet echt vinden welke nou de beste/nieuwste is.
Bnet pindle#2913
Verwijderd
Mijn Nb is stepping 0311A1, er staat geen ultra 400 op.porn schreef op 12 September 2003 @ 00:39:
Weet iemand de stepping van zijn NF7-S northbridge? Heb zelf de 0301A3 zal wel week 1 van 2003 zijn ofzo? Las ook iets over C1 en A1 maar kon eigenlijk niet echt vinden welke nou de beste/nieuwste is.
0301 is idd week1.
Simpel: de tweede bestaat niet, voor zover ik weet.Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 23:22:
Wat is het verchil tussen de NF7-S en de NF7-SL?
Ik heb die ook al ergens tegengekomen in één of andere pricewatch maar ik denk dat het een tikfout is.
Bij de S zit een Serilell SATA -> IDE converter bij de SL nietVerwijderd schreef op 11 September 2003 @ 23:22:
Wat is het verchil tussen de NF7-S en de NF7-SL?
Dat levert toch bijna geen prijsverschil op?? Want dat is de enige reden die ik kan bedenken om hem er niet bij te steken. Ik vind er trouwens niks van terug op de Abit-site...
[ Voor 69% gewijzigd door D-Three op 12-09-2003 12:14 ]
Vraagje: Ik heb laatst ergens gelezen dat je een hogere performance krijgt als je je normale ata harde schijf aan die meegeleverde sata convertor hangt. Is dit complete onzin of werkt dat echt?
Moet je dan trouwens niet windows opnieuw installeren omdat je harde schijf anders aangesloten is?
Moet je dan trouwens niet windows opnieuw installeren omdat je harde schijf anders aangesloten is?
Hmm dus het is toch waar dat de A1 stepping vaak nieuwer is dan A3. Ben benieuwd wat dan weer het verschil is met de C1 stepping...Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 02:40:
[...]
Mijn Nb is stepping 0311A1, er staat geen ultra 400 op.
0301 is idd week1.
Bnet pindle#2913
ik weet alleen de datum, de stepping weet ik zo niet van mijn chipset. En zal ik ook nooit meer kunnen lezen (northbridge is gelapped, en dus staan er ook geen lettertjes meer opporn schreef op 12 September 2003 @ 13:23:
[...]
Hmm dus het is toch waar dat de A1 stepping vaak nieuwer is dan A3. Ben benieuwd wat dan weer het verschil is met de C1 stepping...
Verwijderd
Kun je dan niet een 12V mod doen net zoals Pierre-oord op zijn site heeft staan, alleen is die voor de 5V. Dus je 12V doorlussen naar je mosfets? Zou het ook zo werken als je de 12V doorverbind naar de mosfets? Zal wel niet, was maar een ideetje. Iemand hier echt verstand van electra?Syzzer schreef op 10 September 2003 @ 23:47:
[...]
Net ff gedaan:
Molex: 11.86V
MBM5: 11.55V
Mijn voeding is dus ook niet al te best, maar het mobo veroorzaakt ook een vrij grote voltage drop idd...
In het weekend ga ik maar een slekker aan het modden met dit bord. Dan zaag ik gelijk een heatsink aan stukken voor op de MOSFETS. Hoop dat dat nog wat scheelt. Mijn bordje is nu nog 100% standaard, maar neit voor lang
.
Veel moet je er niet van verwachten hoor... Een ietsje hogere doorvoersnelheid en wat minder CPU-belasting. Maar veel is het echt niet, voor beide ergens 1 à 2%, geloof ik...Scrat schreef op 12 September 2003 @ 13:07:
Vraagje: Ik heb laatst ergens gelezen dat je een hogere performance krijgt als je je normale ata harde schijf aan die meegeleverde sata convertor hangt. Is dit complete onzin of werkt dat echt?![]()
Verwijderd
Bah!!! Bios d18 zuigt!!!
Ik kon met multi 10,5 x220 in windows komen met 1.75Vcore, geen probleem (!!) alleen prime stopte al na 2 sec.
Te weinig Vcore dacht ik, Vcore naar 1.8V, booten, Prime....bang...vast,complete lockup!
Ik heb ook multi 11x 230 geprobeerd..2.03Vcore, in Windows geen probleem, app. openen...lockup...2.06Vcore...lockup....Iets minder dan?...2.0Vcore...hangen in Windows!!!
Ik denk dat ik maar weer terug flash naar bios d10...deze heeft weer problemen met BH-5 geheugenchippies.....
Ach, een BSOD is weer eens wat anders dan een systemfreeze.
Welcome to the fast lane...... Abit, your reliable partner.....
Ik kon met multi 10,5 x220 in windows komen met 1.75Vcore, geen probleem (!!) alleen prime stopte al na 2 sec.
Te weinig Vcore dacht ik, Vcore naar 1.8V, booten, Prime....bang...vast,complete lockup!
Ik heb ook multi 11x 230 geprobeerd..2.03Vcore, in Windows geen probleem, app. openen...lockup...2.06Vcore...lockup....Iets minder dan?...2.0Vcore...hangen in Windows!!!
Ik denk dat ik maar weer terug flash naar bios d10...deze heeft weer problemen met BH-5 geheugenchippies.....
Ach, een BSOD is weer eens wat anders dan een systemfreeze.
Welcome to the fast lane...... Abit, your reliable partner.....
Het word weer eens tijd voor een nieuwe bios vinden jullie ook niet aangezien er toch nog wel verschillende probz zijn.
idd en het liefst eentje met extra opties in het vddr en vdd menu
Vraag ik me nog 1 ding af: is het nu zo dat 2x 256mb harder gaat dan 512 default en/of klokt het verder over ?
Ach ja, alle beetjes helpen héLaagvliegerke schreef op 12 September 2003 @ 14:04:
[...]
Veel moet je er niet van verwachten hoor... Een ietsje hogere doorvoersnelheid en wat minder CPU-belasting. Maar veel is het echt niet, voor beide ergens 1 à 2%, geloof ik...
Jawel, dat moet ook gewoon werken. Ik weet alleen niet waar de drop in het voltage zit, da's een gok. Ik denk niet dat het heel erg werkt door de al extra banen van de 4pol 12 volt stekker. Maar niet geschoten is altijd misVerwijderd schreef op 12 september 2003 @ 13:45:
[...]
Kun je dan niet een 12V mod doen net zoals Pierre-oord op zijn site heeft staan, alleen is die voor de 5V. Dus je 12V doorlussen naar je mosfets? Zou het ook zo werken als je de 12V doorverbind naar de mosfets? Zal wel niet, was maar een ideetje. Iemand hier echt verstand van electra?
@ windows erop nieuw opzetten: staat op www.motherboardfaqs.com hoe dat gaat. Simpel ook:
- Zet je sata controller aan in bios
- installeer de drivers in windows
- verwissel je HD
- test je performance winst
Dus eerst die driver installeren!
[ Voor 12% gewijzigd door pierre-oord op 12-09-2003 23:00 ]
Bedankt voor de korte uitleg/link. Ik heb het net uitgeprobeerd, maar mijn HDD score van pcmark ging er dus 4% op achteruit
(van 1143 ata naar 1096 s-ata). Kan misschien in de marge van de benchmark zijn, maar sneller wordt het dus in elk geval niet. (3dmark 2001 kwam ook iets lager uit dan normaal). Viel te proberen.
Mijn 12v metingen zijn het volgende :pierre-oord schreef op 12 September 2003 @ 22:58:
[...]
Jawel, dat moet ook gewoon werken. Ik weet alleen niet waar de drop in het voltage zit, da's een gok. Ik denk niet dat het heel erg werkt door de al extra banen van de 4pol 12 volt stekker. Maar niet geschoten is altijd mismaar meet goed welke mosfets uitkomen op welke pinnen. Op mijn enermax meet ik op de molex en op de extra 12 volt stekker verschillende voltages... dus zorg dat je goed meet tot 0 ohm... op de 12 volt van de die kleine stekker of de grote. Misschien ga ik die mod ook wel doen, alleen zitten sinks misschien in de weg. Ook twijfel ik eraan of de OC hoger wordt, maar jij eerst testen
Molex stressed/idle : 12.08 / 12.13
MBM stressed/idle : 11.74 / 12.04
De spanningsval zit dus nauwelijks in de voeding zelf. Dit kan een paar dingen betekenen:
-Er is een spanningsval over de draad (dit is zowieso waar, maar in welke mate is de vraag. 0.3v is namelijk behoorlijk veel, dit is te meten en dat ga ik nog een keer doen)
-Er is een spanningsval op het mobo zelf, desnoods van de voedingsstekker naar de mosfets (dit is alleen op te lossen door de draden rechtstreeks naar de mosfets te solderen).
-Er is een spanningsval tussen de voedings stekker en de stekker op het moederbord (het contact oppervlak dus). DIt is ook op te lossen door de draden op de mosfets te solderen.
Nou, bij m´n 8rda+ dus grote spanningsval van atx naar mosfets toe in pcb. Op m´n site staat hoeveel dat scheelde, best veel.
*pierre-oord nu @
*pierre-oord nu @

Verwijderd
Vraagje...
Wie o wie heeft er een C1 Northbridge op z'n NF 7 en wie heeft er een A1, A2 of A3 NB en wat is je max FSB met een Barton?
Ik heb zojuist gelezen dat alleen C1 NB's overweg kunnen met 333fsb processoren (Bartons)
Met overweg kunnen bedoel ik hoge FSB's draaien.
Dit zou de reden kunnen zijn dat ik niet hoger kom dan 235-237 enigzins stabiel.
Wie o wie heeft er een C1 Northbridge op z'n NF 7 en wie heeft er een A1, A2 of A3 NB en wat is je max FSB met een Barton?
Ik heb zojuist gelezen dat alleen C1 NB's overweg kunnen met 333fsb processoren (Bartons)
Dit zou de reden kunnen zijn dat ik niet hoger kom dan 235-237 enigzins stabiel.
Ik weet ff niet welke, het is nog net te lezen want ik had geen zin meer om door te schuren toen die vlak werd... als ik m'n pelt krijg volgende week kijk ik wel ff. Maar kun je de bron daarvan geven?Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 00:06:
Vraagje...
De enige restrictie die ABit zelf aangeeft op de website, is dat ze slechts twee PC3200 modules ondersteunen met dit mobo, en niet drie. Kennelijk zijn er mensen die het wel werkend hebben (met drie modules dus), maar misschien is dit niet voor iedereen weggelegd
Verwijderd
Lees dit maar eens, heb alleen nog geen bevestiging gekregen.
http://www.xtremesystems....8&perpage=25&pagenumber=2
Ik ben bang dat A1 NB lang niet zo goed is als C1.
Ik dacht dat SmokeyTheBandity ook een C1 NB, die haalt ook behoorlijk hoge FSB.
edit: Zag net dat hij een 0315A1 heeft....
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 15:39 ]
ER moet toch echt ns een Goed bios komen, bios 10 kan je wel goed mee ocen, maarja data corruptie met SATA, dan probeer je alle andere biossen, wel redelijk, maar niet zo hoog als Bios 10, dan komt bios 18 uit, kan je niet met hoge FSB`s draaien op mp 10+10.5
aahh
A1 = C1Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 15:37:
Lees dit maar eens, heb alleen nog geen bevestiging gekregen.
Edit:
Ow enne.. alle Rev2's hebben een C1 NB. Dat die harder gaan met 166MHz cpu's staat ook in de startpost van deze draad
Z3us:
Jij hebt dit gelezen zeker?
A1, 2 en 3 zijn de oude nForce2 chipsets zoals op de 8RDA 1.1 en de NF7-S 1.2. Die gaan harder met 266 chips ja..dat klopt. Bij de C1 is dit precies andersom..daar gaan ze harder met 333 chips..nf2 a1 a2 and a3 chipset likes 266fsb cpus, the nf2 c1 chipset ikes 333fsb chips more. i could only get 200fsb with my xp1700+ before i did the L12 mod, after it i could get 210/215dc (with default vdd of 1.6v)
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 21:23 ]
Verwijderd
Ah, dat wist ik niet Fewture.
Ik weet wel dat ik op mijn oude rev 1.2 bordje een A3 stepping had met zo'n metalen cirkel erop, een Integrated Heat Sink officieel. (IHS)
Ik heb een trucje ontdekt en toen kon ik lekker hoge FSB's blèrren.
Zo had ik ineens 3705mb/s in Sandra's bandwidthtest.
Aan jouw om daar weer overheen te gaan Fewture!
Lees hier het relaas:
http://www.xtremesystems....readid=17462&pagenumber=4
edit: ff gekeken in WCPUID en idd C1, je had gelijk.
Ik weet wel dat ik op mijn oude rev 1.2 bordje een A3 stepping had met zo'n metalen cirkel erop, een Integrated Heat Sink officieel. (IHS)
Ik heb een trucje ontdekt en toen kon ik lekker hoge FSB's blèrren.
Zo had ik ineens 3705mb/s in Sandra's bandwidthtest.
Lees hier het relaas:
http://www.xtremesystems....readid=17462&pagenumber=4
edit: ff gekeken in WCPUID en idd C1, je had gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 21:44 ]
mm, lager voltage dus. Bij mij maakt voltage amper uit, laag of hoog, hij wordt er niet echt stabieler op. Boven de 1,9 nog niet getest btw. Ik wacht rustig op pelt, geen zin in modden. Ben hard bezig met CS, 1.6 is nog zo brak
maja.
Misschien dat een lager Vdd voltage minder load zet op de 3.3V waardoor de Vddr stabieler word en je mem dus beter de snelheid trekt (wilde gok btw, maar iets anders kan ik niet bedenken, ja..warmte, maar de koeling is goed toch?).
De Vdd en de Vddr komen namelijk allebei van de 3.3V af.. 3.3V modje?
Verwijderd
Denk het niet, 3.3V is echt goed stabiel met deze nieuwe voeding...3.3V mod is natuurlijk al gebeurd, 3.3=3.44V.
Het gekke is dat ik niet de enige was waarbij lagere Vdd beter werkte, als je het hele verhaal leest zie je dat anderen hetzelfde hadden.
Het gekke is dat ik niet de enige was waarbij lagere Vdd beter werkte, als je het hele verhaal leest zie je dat anderen hetzelfde hadden.
Even kleine showoff dan, 't is wel geen Abit madness, maar ASUS madness, maar toch:Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 21:41:
Zo had ik ineens 3705mb/s in Sandra's bandwidthtest.![]()

*Clickable*
Verwijderd
Ouch!
V/d week ff proberen met m'n BH-5 ram, die draait op iets strakkere timings dan dit Twimos pc3700 geheugen.
Dit geheugen draait alleen met RAS-CAS delay op 3.
V/d week ff proberen met m'n BH-5 ram, die draait op iets strakkere timings dan dit Twimos pc3700 geheugen.
Dit geheugen draait alleen met RAS-CAS delay op 3.
Ja ja Asus kan het dus ook zien we hier wel weerYoupY schreef op 14 September 2003 @ 23:26:
[...]
Even kleine showoff dan, 't is wel geen Abit madness, maar ASUS madness, maar toch:
[afbeelding]
*Clickable*
Netjes m8
Jullie allemaal met 241 enzo, ik doe zonder moeite ofzo 245 alleen kan zou ik hooguit een bench kunnen doen op een MP van 10, bij 9,5 is m'n processor gewoon te laag geclocked. Daarom probeer ik dat maar op te lossen met een heel hoge FSB. Weet niemand een bios editor die kan kijken of er iets uit bios 10 is over te nemen in een gemod bios 18? Ik stel mij beschikbaar voor testen
mits het een betrouwbare bron betreft
Meet je die 3.3 volt aan een molex, of in mbm? Ik heb namelijk precies 3.33 volt in mbm,maar op de atx stekker meet ik veel meer, ik dacht 3.45 ofzo. Ik weet niet of m'n mobo ophogen dan wel liev vind...Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 23:26:
Denk het niet, 3.3V is echt goed stabiel met deze nieuwe voeding...3.3V mod is natuurlijk al gebeurd, 3.3=3.44V.
Weet er iemand misschien een meetpunt voor de 3.3 volt in het mobo? Anders zal ik wel eens zoeken bij het mem in de buurt, moet iets te vinden zijn. Eventueel kan ik nog eens kijken naar die mod die ik al een had gedaan bij mij voor de 5v.
Kan ik ook die enermax voeding van mij modden? Ik weet dat je dingen erin kunt aanpassen van binnen met een potmeter voor 5 en 12 volt, maar ik wil dus 3.3 Heeft die ook sense draden? Anders blaas ik straks wat op
edit:
ow ja, edit...
edit2:
en Z3us, nu wil ik wel eens weten of je bord er stabieler door is geworden? Dus met een zelfde vdim voltage testen, ook met hoger 3.3 voltage, ben ik benieuwd of het veel uitmaakt?
[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 15-09-2003 09:50 ]
3.3V op 't moederbord kun je meten bij de mosfet die bij de geheugenbanken zit. Op 1 pinnentje staat 't voltage dat 't mem krijgt en op een andere staat het Vio voltage, wat dus als 't goed is overeenkomt met je 3.3V. Wat op het derde pinnetje staat weet ik zo niet.pierre-oord schreef op 15 September 2003 @ 09:48:
[...]
Weet er iemand misschien een meetpunt voor de 3.3 volt in het mobo? Anders zal ik wel eens zoeken bij het mem in de buurt, moet iets te vinden zijn. Eventueel kan ik nog eens kijken naar die mod die ik al een had gedaan bij mij voor de 5v.
Kan ik ook die enermax voeding van mij modden? Ik weet dat je dingen erin kunt aanpassen van binnen met een potmeter voor 5 en 12 volt, maar ik wil dus 3.3 Heeft die ook sense draden? Anders blaas ik straks wat op
Enermax voedingen zijn te modden. Je kan de R73 of R82 (afhankelijk van type) vervangen door een potmetertje. Hiermee maak je je 5V en 12V hoger. Verder kan je ook nog de condensatoren vervangen door 2 of 3 kleinere met dezelfde capaciteit die je parallel moet schakelen. Dit zorgt voor minder fluctuaties op de 5V en 12V rails. Bij de 3.3V worden sense draadjes gebruikt. Kun je zien aan die extra draad die op de ATX stekker zit. (Zie verder ook eerder in deze draad, is daar al besproken).
Als je het modden van je voeding dan helemaal te pakken hebt dan zou je eventueel ook de kabel van de ATX stekker wat in kunnen korten.
Even een kort vraagje: Met Corsair 3200 cas 2 mem met heatspreader (2x 256MB, deze dus) je toch gewoon 333 bus en 400 cas 2 moeten kunnen draaien? (proc dus niet overgeklokt.) Voor het overclocken wilde ik even zeker weten dat het mem 't aankon, maar met geen enkele cas2 setting wil ie d'r aan. Of zijn dit soort asynchrone settings sowieso instabiel?
Overigens een 2600+, nf7s 2.0 bios 1.8
Overigens een 2600+, nf7s 2.0 bios 1.8
[ Voor 8% gewijzigd door EraZor op 15-09-2003 11:48 ]
M'n atx stekker vind ik wel fijn zo lang, die houd ik zo. Verder is het mooi dat die 3.3 volt te modden is. M'n enermax deed op m'n oude bordje zelf de 12 en 5 volt verhogen toen die erg laag werden zegmaar, m'n 12 was dan 13 volt en m'n 5 4,8 ofzo.. Nu zijn die allebei een beetje gelijk. Echt fluctuaties heb ik niet, multimeter (traag, dat wel) meet dat niet, het bord zelf ook niet. Ik denk niet dat ik die 5 en 12 volt moet modden, dus kan ik dat wel af met die 3.3 volt. Trouwens, alle atx voedingen hebben toch 2 3.3 volt draden standaard of niet? Ik neem aan dat ik de weerstand tussen de 2 3.3 volt draden op m'n psu kan meten, en dat daar ietswat weerstand tussen moet zitten, of niet?
Nog een ander idee dat ik had is het meten van die 3.3 volt aansluiting bij het geheugen en wat richting de atx stekker loopt. Als die weerstand met een lage stroom van je multimeter 0 ohm is, en ik bij de atx 3.45 volt meet en bij het geheugen 3.33 volt, dan gaat er stroom verloren in het bord. Dus als ik dan een draad aan het geheugen vastmaak.... ? misschien wordt alles dat wel opgekrikt? Of zouden er nog wat dingen tussenzitten... Ik weet dus niet of ik wel m'n 3.45 volt nog verder kan opkrikken zodat het bord 3.4 aangeeft ofzo, anders gaat straks m'n pcb roken
@ Martijn: Ik verwacht deze week m'n peltier... hint, hint, hint
[dat zegt alleen hem iets, heeft niks met oc te maken]
Nog een ander idee dat ik had is het meten van die 3.3 volt aansluiting bij het geheugen en wat richting de atx stekker loopt. Als die weerstand met een lage stroom van je multimeter 0 ohm is, en ik bij de atx 3.45 volt meet en bij het geheugen 3.33 volt, dan gaat er stroom verloren in het bord. Dus als ik dan een draad aan het geheugen vastmaak.... ? misschien wordt alles dat wel opgekrikt? Of zouden er nog wat dingen tussenzitten... Ik weet dus niet of ik wel m'n 3.45 volt nog verder kan opkrikken zodat het bord 3.4 aangeeft ofzo, anders gaat straks m'n pcb roken
@ Martijn: Ik verwacht deze week m'n peltier... hint, hint, hint
Erazor,
Hoor jij niet aan het werk te zijn op dit tijdstip
????????
Hoor jij niet aan het werk te zijn op dit tijdstip
[ Voor 12% gewijzigd door KifArU op 15-09-2003 13:28 ]
KifArU schreef op 15 September 2003 @ 13:26:
Erazor,
Hoor jij niet aan het werk te zijn op dit tijdstip????????
offtopic:
Dat doetie toch ook? GoT is vrijwilligers-werk
voor veel oc-ers hier
Dat doetie toch ook? GoT is vrijwilligers-werk
Hoor jij mijn juiste mailadres zolangzamerhand niet eens te kennen?KifArU schreef op 15 September 2003 @ 13:26:
Erazor,
Hoor jij niet aan het werk te zijn op dit tijdstip????????
Verwijderd
Ik moet zeggen dat je wel een beetje achter de feiten aanloopt, niet rot bedoeld ofzo, maar een hoop van jouw vragen worden beantwoord als je dit draadje nogeens vanaf pagina 1 leest.pierre-oord schreef op 15 September 2003 @ 13:15:
M'n atx stekker vind ik wel fijn zo lang, die houd ik zo. Verder is het mooi dat die 3.3 volt te modden is. M'n enermax deed op m'n oude bordje zelf de 12 en 5 volt verhogen toen die erg laag werden zegmaar, m'n 12 was dan 13 volt en m'n 5 4,8 ofzo.. Nu zijn die allebei een beetje gelijk. Echt fluctuaties heb ik niet, multimeter (traag, dat wel) meet dat niet, het bord zelf ook niet. Ik denk niet dat ik die 5 en 12 volt moet modden, dus kan ik dat wel af met die 3.3 volt. Trouwens, alle atx voedingen hebben toch 2 3.3 volt draden standaard of niet? Ik neem aan dat ik de weerstand tussen de 2 3.3 volt draden op m'n psu kan meten, en dat daar ietswat weerstand tussen moet zitten, of niet?
@ Martijn: Ik verwacht deze week m'n peltier... hint, hint, hint![]()
[dat zegt alleen hem iets, heeft niks met oc te maken]
Die 3.44V aan de 3.3V lijn is idd gemeten met een multimeter, MBM5 geeft 3.33V aan.
Die 3.3V mod heeft zeker geholpen mijn Vdimm te stabiliseren.
Hij is vrij eenvoudig uit te voeren op een Enermax PSU, althans op mijn Enermax PSU, deze heeft nl een 'sense' draad op de 3.3V.
Ik heb de methode gekozen met een vaste 10 ohm en een 1K potmeter.
Dat er een hoop spanning verloren gaat in het mobo staat ook een paar pagina's terug, komt naar mijn idee door de printbanen (dun, veel weerstand) en de voltregulators.
Jij zegt dat je 245FSB kunt draaien, in de PiFast challenge zie ik jou staan met een proc die 2552MHz draait, kun je dan niet gemakkelijk 10x 245 of 10,5x 245 draaien?
Zo ja, screenie!!! Anders geloof ik je niet.
Mja..ik ben het ondertussen gewend van pierre.. Alles 2x vragen, dingen uitvinden die al bekend zijn...Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 17:05:
[...]
Ik moet zeggen dat je wel een beetje achter de feiten aanloopt, niet rot bedoeld ofzo, maar een hoop van jouw vragen worden beantwoord als je dit draadje nogeens vanaf pagina 1 leest.

nou nou, ik weet die dingen wel ik herhaal ze maar. Ik wilde weten waar je je voltage meette zeus, dat kon ik toch niet weten of wel? En ik wil best een screenie maken zo op 245 mhz, np, alleen kan ik dus, en dat zou je onderhand wel moeten weten geen gebruik maken van mp 10 en 10,5 want dat kan het bios niet, en bios10 is erorm instabiel kan ik geeneens 225 draaien
Ik zal zo ff screenie maken voor je 
sow, hard bewijs, met een zielige
pifast score. Ik denk dat dat komt doordat m'n CPU zo onwijs langzaam draait. Ik krijg die overigens op dit bord ook niet meer een pifast lang stabiel zoals ik wel kon op het vorige bord. Verschil: Ik heb een nieuwe videokaart WC-ed, een GF4-ti4200 is toch heter als een mx440, en ik heb een maze4 ipv een klax flatflow-o-matic, maar die zou het juist beter moeten doen. Dus mogelijk dat de temp het is. Straks met een pelt erbij wordt dat helemaal erg
toch is m'n water niet zo erg heet. Hier screenie.
Tevreden? 246 mhz, maar een zeer zielige pifast. Ik zou weleens een barton willlen lenen van iemand
. Met een pelt op nb zal wel helpen, op lager voltage komt die bijvoorbeeld hoger als een hoger voltage hier, 1,7 vdd vergeleken met 1,9. Toch is die gevlakt, dunne laag pasta (wel witte, ik denk niet dat as3 veel uitmaakt en daar heb ik niet meer zoveel van, en ik krijg straks pelt moet ik zeker 2 kanten daarmee insmeren, zou dat veel schelen?). Hier een klein picje zodat als je me zo al gelooft vast kunt kwijlen

edit:
als ik pifast nog een paar keer uitvoer kan ik hem nog in de 59 krijgen trouwens, niet gedaan, gewoon vergeten
maar is toch geen boeiende score.
edit2:
nog ff zeggen, WAT HEB IK NOU DUBBEL GEVRAAGD? over een sense draad van een enermax heb ik verder in dit topic nog niks gelezen, alleen over een antec las ik dat, ergens in het begin van dit topic.
Misschien ga ik dit eens samenvatten, kunnen jullie de startpost bijwerken.
sow, hard bewijs, met een zielige
Tevreden? 246 mhz, maar een zeer zielige pifast. Ik zou weleens een barton willlen lenen van iemand
edit:
als ik pifast nog een paar keer uitvoer kan ik hem nog in de 59 krijgen trouwens, niet gedaan, gewoon vergeten

edit2:
nog ff zeggen, WAT HEB IK NOU DUBBEL GEVRAAGD? over een sense draad van een enermax heb ik verder in dit topic nog niks gelezen, alleen over een antec las ik dat, ergens in het begin van dit topic.
Misschien ga ik dit eens samenvatten, kunnen jullie de startpost bijwerken.
[ Voor 75% gewijzigd door pierre-oord op 15-09-2003 17:53 . Reden: wel url toevoegen, een bestandsnaam is niet voldoende :P ]
ABIT NF7-S 2.0 FAQ & INFORMATIE:
atuurlijk willen we allemaal een zo hoog mogelijke FSB halen met dit bord. Het kan vanuit de fabriek gegarandeerd op een FSB van 200mhz draaien, waardoor hoger clocken al makkelijker is. Hieronder wat tips en dingen die langskwamen in dit topic.
Hier een pic van het mobo, en hoe je dual channel draait als je dat nog niet wist:

Goede koeling northbridge / opvoeren voltage:
De northbridge van dit bord is niet geheel vlak, de randen steken meer omhoog. Daardoor komt je koelblok niet goed op het midden, waar juist de meeste warmte vandaan komt. Je kunt dit oplossen door je northbridge te schuren totdat die vlak is, ook weer beschreven op www.motherboardfaqs.com. Ik zou beginnen met wat grover schuurpapier met een grid van 800. Ik dacht dat dat plastic niet zo sterk zou zijn en deed het met 2000. Daar heb ik 2 velletjes van gebruikt, daarna nog 4 vellen 1000 en hij’s nu pas aardig vlak. Kan natuurlijk ook gewoon rot schuurpapier zijn geweest. (die 2000 was van 3M). Een grote cooler of watercooling is verder noodzakelijk als je een hoger VDD voltage instelt, zoals je kunt lezen op www.motherboardfaqs.com. Ook het coolen van de southbridge raad ik aan, deze wordt erg heet, zelfs passief. Bij hogere voltages op je processor moet je ook heatsinks op je mosfets zetten, en daarvoor een bijvoorbeeld 80mm fan plaatsen. Wat ook een idee is, maar nog niet gedaan, is het rechtstreeks aansluiten van de _goede_ 12 volt lijn op de _goede_ mosfets. Wat de goede lijn is weet ik niet precies, dat kan die vierkante connector zijn, maar mogelijk ook bij de gewone ATX, ik heb de mod zelf nog niet gedaan. Spam mode: op mijn site www.pierre-oord.tk heb ik dit eens gedaan bij een Epox moederbord omdat het 5 volt voltage erg laag was. Dit houd ook dat voltage iets stabieler.
Max OC afhankelijk van geheugen bandbreedte:
Nog een duidelijk punt voor je max OC; je geheugenbandbreedte: Je zou bijvoorbeeld enkel kanaals met je geheugen een FSB van 220 kunnen halen, en met dual channel maar 215. Je geheugenbandbreedte is dan ongeveer gelijk. Hetzelfde geld voor de timings, als je erg hoge timings gebruikt voor je geheugen zal je FSB hoger kunnen komen. De Nforce2 chipset presteert trouwens over het algemeen het beste op de timings 11-2-2-2 , dit kan iets verschillen per geheugen naar het schijnt, maar 3-2-2-2 levert eigenlijk altijd mindere prestaties op.
Over voltages:
Bij dit Abit bord worden de verschillende voltage lijnen voor de volgende componenten op het moederbord gebruikt:
12v: Processor
5v: ?
3.3v: Geheugen.
Bij veel mensen is de 3.3 volt lijn laag, evenals de 12volt lijn. Natuurlijk helpt een goede voeding, maar ook in het moederbord zelf gaat door de weerstand een groot deel van de spanning verloren bij een hoge stroom. Je kunt de voltages opvoeren bij je voeding, wat vaak kan met de sense draden ervan, zoals bij Enermax en Antec. Deze draden “voelen” het voltage wat er uiteindelijk op een bepaald punt in je moederbord beland. Als dit erg laag is, stelt de voeding zich bij. Je kunt dit voor de gek houden met een weerstand een een potmetertje. Op http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=14059 kun je daarover meer informatie vinden. Ik zou het voltage van de 3.3 volt niet teveel omhoog doen, als MotherboardMonitor oid 3.33 weergeeft moet het wel goed zijn, bij mij geeft m’n voeding dan namelijk al 3.45 volt, en ik heb andere nog niet verder zien gaan. [of wel, zeg ut dan ff
] Door het 3.3 voltage te verhogen verhoog je ook meteen het maximum Vmem voltage, aangezien dat van de 3.3 volt lijn wordt gehaald. Om een hoger Vmem voltage dan 3 volt te krijgen (2.9 instelling in bios) kun je een Vmem mod doen zoals op ook al op www.motherboardfaqs.com beschreven staat. Ook houd het je geheugen voltage stabieler, het fluctueert minder. Een linkje naar een artikel daarover: http://www.xtremesystems....46f4f1c11c&threadid=17481
De L12 mod en hogere FSB’s op rev. 2.0:
De 2.0 borden zijn vooral gemaakt voor 166 en 200 mhz processoren, waardoor ze weleens iets minder willen presteren met een 133 mhz FSB CPU. Dit kan je verhelpen door een L12 mod uit te voeren, zoals op deze site staat: http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html. Zo zorg je ervoor dat je moederbord je processor ziet als een 166 of 200 mhz CPU, en ook zo gaat presteren .
Over biossen:
Abit heeft er een aardige troep van gemaakt met een hoop bugs in hun biossen. Het eerste bios voor het 2.0 bord, Bios D10, kan bij de meeste mensen een multiplier van 10 en 10,5 op een hoge FSB aan. Bij alle latere biossen lukt dit niet meer en ben je genoodzaakt tot het kiezen van een andere MP. Daarom gebruiken veel mensen bios D10, te downloaden vanaf www.motherboardfaqs.com. In dit bios zitten wel veel problemen, zoals Serial ata corruptie. Lees het changelog maar. Ik zelf kan helaas geen bios D10 draaien, iedere instelling is dat instabiel. Met bios D18 haal ik goede resultaten, alleen mis ik de MP van 10 en 10,5 erg. Veel mensen hopen dat abit hier iets aan gaat doen! Als je wilt terugflashen van bijvoorbeeld bios D18 naar D10 lukt dit niet via het DOS tooltje. Je moet dan flashen via Windows, wat de meeste mensen toch wel een beetje eng vinden, ik ook. Zorg altijd dat je niet oc-ed instellingen draait als je flashed, en zet alle achtergrond tooltjes uit. Het risico is zo het kleinst.
Wat te doen voor een hoge overclock op een rijtje:
- Verhoog je northbridge voltage & cool hem goed.
- Verhoog je Geheugen voltage (als je mem het niet red)
- Verhoog je 3.3 volt & 12 volt als deze laag zijn.
- Vlak je northbridge.
- Heatsinks op je mosfets
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor o.a. Fewture dat ik het topic dus wél goed volg. Dit zijn de belangrijkste dingen zo ongeveer. Als je opmerkingen hebt moet je maar mailen. @ Fewture nog eens: misschien een stukje in de start post?
Hier een pic van het mobo, en hoe je dual channel draait als je dat nog niet wist:
Goede koeling northbridge / opvoeren voltage:
De northbridge van dit bord is niet geheel vlak, de randen steken meer omhoog. Daardoor komt je koelblok niet goed op het midden, waar juist de meeste warmte vandaan komt. Je kunt dit oplossen door je northbridge te schuren totdat die vlak is, ook weer beschreven op www.motherboardfaqs.com. Ik zou beginnen met wat grover schuurpapier met een grid van 800. Ik dacht dat dat plastic niet zo sterk zou zijn en deed het met 2000. Daar heb ik 2 velletjes van gebruikt, daarna nog 4 vellen 1000 en hij’s nu pas aardig vlak. Kan natuurlijk ook gewoon rot schuurpapier zijn geweest. (die 2000 was van 3M). Een grote cooler of watercooling is verder noodzakelijk als je een hoger VDD voltage instelt, zoals je kunt lezen op www.motherboardfaqs.com. Ook het coolen van de southbridge raad ik aan, deze wordt erg heet, zelfs passief. Bij hogere voltages op je processor moet je ook heatsinks op je mosfets zetten, en daarvoor een bijvoorbeeld 80mm fan plaatsen. Wat ook een idee is, maar nog niet gedaan, is het rechtstreeks aansluiten van de _goede_ 12 volt lijn op de _goede_ mosfets. Wat de goede lijn is weet ik niet precies, dat kan die vierkante connector zijn, maar mogelijk ook bij de gewone ATX, ik heb de mod zelf nog niet gedaan. Spam mode: op mijn site www.pierre-oord.tk heb ik dit eens gedaan bij een Epox moederbord omdat het 5 volt voltage erg laag was. Dit houd ook dat voltage iets stabieler.
Max OC afhankelijk van geheugen bandbreedte:
Nog een duidelijk punt voor je max OC; je geheugenbandbreedte: Je zou bijvoorbeeld enkel kanaals met je geheugen een FSB van 220 kunnen halen, en met dual channel maar 215. Je geheugenbandbreedte is dan ongeveer gelijk. Hetzelfde geld voor de timings, als je erg hoge timings gebruikt voor je geheugen zal je FSB hoger kunnen komen. De Nforce2 chipset presteert trouwens over het algemeen het beste op de timings 11-2-2-2 , dit kan iets verschillen per geheugen naar het schijnt, maar 3-2-2-2 levert eigenlijk altijd mindere prestaties op.
Over voltages:
Bij dit Abit bord worden de verschillende voltage lijnen voor de volgende componenten op het moederbord gebruikt:
12v: Processor
5v: ?
3.3v: Geheugen.
Bij veel mensen is de 3.3 volt lijn laag, evenals de 12volt lijn. Natuurlijk helpt een goede voeding, maar ook in het moederbord zelf gaat door de weerstand een groot deel van de spanning verloren bij een hoge stroom. Je kunt de voltages opvoeren bij je voeding, wat vaak kan met de sense draden ervan, zoals bij Enermax en Antec. Deze draden “voelen” het voltage wat er uiteindelijk op een bepaald punt in je moederbord beland. Als dit erg laag is, stelt de voeding zich bij. Je kunt dit voor de gek houden met een weerstand een een potmetertje. Op http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=14059 kun je daarover meer informatie vinden. Ik zou het voltage van de 3.3 volt niet teveel omhoog doen, als MotherboardMonitor oid 3.33 weergeeft moet het wel goed zijn, bij mij geeft m’n voeding dan namelijk al 3.45 volt, en ik heb andere nog niet verder zien gaan. [of wel, zeg ut dan ff
De L12 mod en hogere FSB’s op rev. 2.0:
De 2.0 borden zijn vooral gemaakt voor 166 en 200 mhz processoren, waardoor ze weleens iets minder willen presteren met een 133 mhz FSB CPU. Dit kan je verhelpen door een L12 mod uit te voeren, zoals op deze site staat: http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html. Zo zorg je ervoor dat je moederbord je processor ziet als een 166 of 200 mhz CPU, en ook zo gaat presteren .
Over biossen:
Abit heeft er een aardige troep van gemaakt met een hoop bugs in hun biossen. Het eerste bios voor het 2.0 bord, Bios D10, kan bij de meeste mensen een multiplier van 10 en 10,5 op een hoge FSB aan. Bij alle latere biossen lukt dit niet meer en ben je genoodzaakt tot het kiezen van een andere MP. Daarom gebruiken veel mensen bios D10, te downloaden vanaf www.motherboardfaqs.com. In dit bios zitten wel veel problemen, zoals Serial ata corruptie. Lees het changelog maar. Ik zelf kan helaas geen bios D10 draaien, iedere instelling is dat instabiel. Met bios D18 haal ik goede resultaten, alleen mis ik de MP van 10 en 10,5 erg. Veel mensen hopen dat abit hier iets aan gaat doen! Als je wilt terugflashen van bijvoorbeeld bios D18 naar D10 lukt dit niet via het DOS tooltje. Je moet dan flashen via Windows, wat de meeste mensen toch wel een beetje eng vinden, ik ook. Zorg altijd dat je niet oc-ed instellingen draait als je flashed, en zet alle achtergrond tooltjes uit. Het risico is zo het kleinst.
Wat te doen voor een hoge overclock op een rijtje:
- Verhoog je northbridge voltage & cool hem goed.
- Verhoog je Geheugen voltage (als je mem het niet red)
- Verhoog je 3.3 volt & 12 volt als deze laag zijn.
- Vlak je northbridge.
- Heatsinks op je mosfets
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor o.a. Fewture dat ik het topic dus wél goed volg. Dit zijn de belangrijkste dingen zo ongeveer. Als je opmerkingen hebt moet je maar mailen. @ Fewture nog eens: misschien een stukje in de start post?
offtopic:
Hoe vinden jullie mijn stoere begin N
helaas lijnt het forum de tekst in het midden uit 
Hoe vinden jullie mijn stoere begin N

Pierre ik zie je weer een MP lager dan 10 draaien....... Wanneer neem je nou eens van me aan dat het dan simpeler is om een hoge fsb te draaien? De bandbreedte gaat met 150MB/s naar beneden. Jouw 246Mhz zegt dus helemaal niets op een MP van 9,5. Heb ik je al heel vaak proberen te vertellen.
Draai sisoft maar.. Het is meteen de reden waarom je pifast zuigt. Alles onder de 10 = bad
Draai sisoft maar.. Het is meteen de reden waarom je pifast zuigt. Alles onder de 10 = bad
Ja en toen kocht je een prom

Gaat dus nooit passen he
@ pierre-oord: Mooie samenvatting! Thanks!
Nog ff een vraagje, kan ik ergens de specifieke afmetingen van dit moederbord opvragen? Daarmee bedoel ik vooral de plaatsing en de onderlinge afstanden van de gaten rond de socket en NB + de "vrije zone" daar rond.
Nog ff een vraagje, kan ik ergens de specifieke afmetingen van dit moederbord opvragen? Daarmee bedoel ik vooral de plaatsing en de onderlinge afstanden van de gaten rond de socket en NB + de "vrije zone" daar rond.
valt toch wel mee ?
Ik heb er ook gewoon een cpu koeler op hoor
Of ben ik gewoon lomp
Verwijderd
Gewoon een CPU koeler? Dit is gewoon een enorm blok, en hij past precies tussen de condensatoren.The Doctor schreef op 15 September 2003 @ 21:21:
[...]
valt toch wel mee ?
Ik heb er ook gewoon een cpu koeler op hoor(check specs maar).
Of ben ik gewoon lomp
Deze sink is 80x70x30
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 21:33 ]
Ja, ik weet dat je dat zegt... maar ik haal gewoon steeds een bagger pifast met dit bord. Ik zoek ff in tabel op... zoek .... zoek...Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 20:15:
Pierre ik zie je weer een MP lager dan 10 draaien....... Wanneer neem je nou eens van me aan dat het dan simpeler is om een hoge fsb te draaien? De bandbreedte gaat met 150MB/s naar beneden. Jouw 246Mhz zegt dus helemaal niets op een MP van 9,5. Heb ik je al heel vaak proberen te vertellen.
Op 220 mhz FSB met een MP van 11 draai ik 2320 mhz, op 11-2-2-2 timings. Dat geeft me een pifast van 59,48 en een sisoft van 3409 / 3202. Dat is dus idd beter als die 245 FSB. Maar echt veel scheelt het dus niet. M'n processor draait daar ook weer een stuk sneller. Ik wil best hogere mp's dan 9,5 doen, maar daarvoor heb ik bios D10 nodig. Ik zal eens kijken wat 10 doet met een pelt, maar dat bios is gewoon brak.
Je doet me een groot plezier als je ff wilt testen was jij haalt aan pifast / sandra met 220 mhz op een mp van 11, om bord te vergelijken. Het is dan wel een barton, maar dat kan hooguit een sec schelen toch? En, kan jij pifast doen op een mp van 9,5 met 245 mhz FSB eigenlijk? Wil ik ook wel weten, en wat je pifast score is ook.
En dan beloof ik plechtig dat ik nooit meer een benchmark zal laten zien op een mp van 9,5 met daarbij: waarom is m'n pifast laag.
Deal?
/me pierre-oord wacht benchies af
Verwijderd
Hmmm, dat wilde ik eigenlijk ook zeggen maar vond het een beetje naar om zijn OC zo af te kraken.Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 20:15:
Was dit met CPU interface enabled of disabled?
Ik vind het meer 'overdone' en nog passief ook.
Neem dan een iets kleinere heatsink en gooi er een fan op.
Mja...hij vraagt er toch om..dan post ik het.. 2 seconden sneller als pierre btw. Draai je wel 11 dan pierre? Want 11 x 220 geeft bij mij namelijk 2425MHz ipv 23XX
Enne..heb je wel een L12 mod? Want zonder die mod schiet het niet echt op natuurlijk..
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 23:25 ]
Snap jij het nou? Jij, met een ander bios, een veel lagere pifast op 11x220, verder zelfde instellingen. Dat cache maakt toch niet zoveel uit van een barton. Verder heb ik net nog ff bios10 erop gezet. Ik kan allleen memtesten op 220x10, 230x10 is allemaal fouten. 9,5x245 trekt jouw plank niet zeg je. Mogelijk is dat gewoon het bios, daar had ik ook last van geloof ik. En ik kan met D10 ook niet op 11x220 draaien om een echte vergelijking te maken met eerstVerwijderd schreef op 15 September 2003 @ 23:12:
Ok..
11 x 220Mhz
11-2-2-2 Dual
Interface Enabled
[afbeelding]
*click*
57.78sec | 3382MB/s
9,5 x 245 trekt mijn plank niet..
En fewture, doet jouwes wel 10x245 ofzo? Of is het misschien gewoon je max.
Als jij me kunt uitleggen wat er met die biossen is, maar ik denk dat alleen een abit-td-er van de biossen dat kan uitleggen.
Ik wil wel een pifast maken op 10x220, maar of dat zin heeft betwijfel ik, die zal altijd lager zijn als 11x220 denk ik zo in een ander bios. En die kan geen 10x220.
vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
edit: heb je al eens D18 op je bord gehad en toen 9,5 x 245 geprobeerd?
edit2:
Ik ga, voor ik zo eens ga slapen, een bench voor je draaien. 1 in een volle xp (xp draai jij ook) 1 in 2k. Kijken wat het doet. En ja, ik draai echt 11. 10 kan namelijk niet hier met bios 18
[ Voor 9% gewijzigd door pierre-oord op 15-09-2003 23:29 ]
Verwijderd
Ik denk het wel, anders krijgt hij 245 FSB nooit voor elkaar.Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 23:23:
[...]
Mja...hij vraagt er toch om..dan post ik het.. 2 seconden sneller als pierre btw. Draai je wel 11 dan pierre? Want 11 x 220 geeft bij mij namelijk 2425MHz ipv 23XX
Enne..heb je wel een L12 mod? Want zonder die mod schiet het niet echt op natuurlijk..
Ga het ook ff testen voor de kick.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 23:28 ]
Dit topic is gesloten.