ABIT NF7-S 2.0 FAQ & INFORMATIE:

atuurlijk willen we allemaal een zo hoog mogelijke FSB halen met dit bord. Het kan vanuit de fabriek gegarandeerd op een FSB van 200mhz draaien, waardoor hoger clocken al makkelijker is. Hieronder wat tips en dingen die langskwamen in dit topic.
Hier een pic van het mobo, en hoe je dual channel draait als je dat nog niet wist:
Goede koeling northbridge / opvoeren voltage:
De northbridge van dit bord is niet geheel vlak, de randen steken meer omhoog. Daardoor komt je koelblok niet goed op het midden, waar juist de meeste warmte vandaan komt. Je kunt dit oplossen door je northbridge te schuren totdat die vlak is, ook weer beschreven op
www.motherboardfaqs.com. Ik zou beginnen met wat grover schuurpapier met een grid van 800. Ik dacht dat dat plastic niet zo sterk zou zijn en deed het met 2000. Daar heb ik 2 velletjes van gebruikt, daarna nog 4 vellen 1000 en hij’s nu pas aardig vlak. Kan natuurlijk ook gewoon rot schuurpapier zijn geweest. (die 2000 was van 3M). Een grote cooler of watercooling is verder noodzakelijk als je een hoger VDD voltage instelt, zoals je kunt lezen op
www.motherboardfaqs.com. Ook het coolen van de southbridge raad ik aan, deze wordt erg heet, zelfs passief. Bij hogere voltages op je processor moet je ook heatsinks op je mosfets zetten, en daarvoor een bijvoorbeeld 80mm fan plaatsen. Wat ook een idee is, maar nog niet gedaan, is het rechtstreeks aansluiten van de _goede_ 12 volt lijn op de _goede_ mosfets. Wat de goede lijn is weet ik niet precies, dat kan die vierkante connector zijn, maar mogelijk ook bij de gewone ATX, ik heb de mod zelf nog niet gedaan. Spam mode: op mijn site
www.pierre-oord.tk heb ik dit eens gedaan bij een Epox moederbord omdat het 5 volt voltage erg laag was. Dit houd ook dat voltage iets stabieler.
Max OC afhankelijk van geheugen bandbreedte:
Nog een duidelijk punt voor je max OC; je geheugenbandbreedte: Je zou bijvoorbeeld enkel kanaals met je geheugen een FSB van 220 kunnen halen, en met dual channel maar 215. Je geheugenbandbreedte is dan ongeveer gelijk. Hetzelfde geld voor de timings, als je erg hoge timings gebruikt voor je geheugen zal je FSB hoger kunnen komen. De Nforce2 chipset presteert trouwens over het algemeen het beste op de timings 11-2-2-2 , dit kan iets verschillen per geheugen naar het schijnt, maar 3-2-2-2 levert eigenlijk altijd mindere prestaties op.
Over voltages:
Bij dit Abit bord worden de verschillende voltage lijnen voor de volgende componenten op het moederbord gebruikt:
12v: Processor
5v: ?
3.3v: Geheugen.
Bij veel mensen is de 3.3 volt lijn laag, evenals de 12volt lijn. Natuurlijk helpt een goede voeding, maar ook in het moederbord zelf gaat door de weerstand een groot deel van de spanning verloren bij een hoge stroom. Je kunt de voltages opvoeren bij je voeding, wat vaak kan met de sense draden ervan, zoals bij Enermax en Antec. Deze draden “voelen” het voltage wat er uiteindelijk op een bepaald punt in je moederbord beland. Als dit erg laag is, stelt de voeding zich bij. Je kunt dit voor de gek houden met een weerstand een een potmetertje. Op
http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=14059 kun je daarover meer informatie vinden. Ik zou het voltage van de 3.3 volt niet teveel omhoog doen, als MotherboardMonitor oid 3.33 weergeeft moet het wel goed zijn, bij mij geeft m’n voeding dan namelijk al 3.45 volt, en ik heb andere nog niet verder zien gaan. [of wel, zeg ut dan ff

] Door het 3.3 voltage te verhogen verhoog je ook meteen het maximum Vmem voltage, aangezien dat van de 3.3 volt lijn wordt gehaald. Om een hoger Vmem voltage dan 3 volt te krijgen (2.9 instelling in bios) kun je een Vmem mod doen zoals op ook al op
www.motherboardfaqs.com beschreven staat. Ook houd het je geheugen voltage stabieler, het fluctueert minder. Een linkje naar een artikel daarover:
http://www.xtremesystems....46f4f1c11c&threadid=17481
De L12 mod en hogere FSB’s op rev. 2.0:
De 2.0 borden zijn vooral gemaakt voor 166 en 200 mhz processoren, waardoor ze weleens iets minder willen presteren met een 133 mhz FSB CPU. Dit kan je verhelpen door een L12 mod uit te voeren, zoals op deze site staat:
http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html. Zo zorg je ervoor dat je moederbord je processor ziet als een 166 of 200 mhz CPU, en ook zo gaat presteren .
Over biossen:
Abit heeft er een aardige troep van gemaakt met een hoop bugs in hun biossen. Het eerste bios voor het 2.0 bord, Bios D10, kan bij de meeste mensen een multiplier van 10 en 10,5 op een hoge FSB aan. Bij alle latere biossen lukt dit niet meer en ben je genoodzaakt tot het kiezen van een andere MP. Daarom gebruiken veel mensen bios D10, te downloaden vanaf
www.motherboardfaqs.com. In dit bios zitten wel veel problemen, zoals Serial ata corruptie. Lees het changelog maar. Ik zelf kan helaas geen bios D10 draaien, iedere instelling is dat instabiel. Met bios D18 haal ik goede resultaten, alleen mis ik de MP van 10 en 10,5 erg. Veel mensen hopen dat abit hier iets aan gaat doen! Als je wilt terugflashen van bijvoorbeeld bios D18 naar D10 lukt dit niet via het DOS tooltje. Je moet dan flashen via Windows, wat de meeste mensen toch wel een beetje eng vinden, ik ook. Zorg altijd dat je niet oc-ed instellingen draait als je flashed, en zet alle achtergrond tooltjes uit. Het risico is zo het kleinst.
Wat te doen voor een hoge overclock op een rijtje:
- Verhoog je northbridge voltage & cool hem goed.
- Verhoog je Geheugen voltage (als je mem het niet red)
- Verhoog je 3.3 volt & 12 volt als deze laag zijn.
- Vlak je northbridge.
- Heatsinks op je mosfets
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor o.a. Fewture dat ik het topic dus wél goed volg. Dit zijn de belangrijkste dingen zo ongeveer. Als je opmerkingen hebt moet je maar mailen. @ Fewture nog eens: misschien een stukje in de start post?
offtopic:
Hoe vinden jullie mijn stoere begin N

helaas lijnt het forum de tekst in het midden uit