Nou ik denk dus onder de de prijs van een gelijke 14XHelp!!!! schreef op 07 september 2003 @ 00:23:
[...]
Ik ben ook bang dat de Athlon FX redelijk aan de prijs wordt, zeker als de prestaties rond die van de Prescott liggen.
Een Athlon XP 3200+ kost nu EUR 378
Een Opteron 144 kost nu EUR 579
Een PIV 3000 800 kost nu EUR 479
Ik gok erop dat de processor die ik zoek leverbaar is voor max EUR 450 ofzo maar misschien is dit Wishfull thinking.....
aangezien de athlon misschien hoge gekloked kan zijn zal het topmodel rond de 450- 600 kosten das te doen.
Denk aan opteron tot 2Ghz max
en athlon FX op 2,2
Dat duurt veels te lang denk dat ik nog in het AGP & DDRI tijdperk ga upgraden.Behalve een Next generation Processor wil ik dus ook een PCI-express mobo + videokaart hebben en evt DDRII. Ik zet dus in op een aantal belangrijke veranderingen tegelijkertijd als basis voor een nieuw systeem.
Ja dan is AMD ook al aan de 0,09 en dDRII is er dan al misschien en K8 dDRII CPU's maar dat is nog zo ver weg.Mijn gevoel zegt me dat zo rond het 2e kwartaal 2004 een heeel mooie tijd is om een nieuw systeem in elkaar te bouwen.
nou ipv 1000 euro vs 600 Euro voor de snelste dat kan AMD best wel hebben die ASP fiasco met de thunderbird dat was pas een ramp High end CPu voor 350 Gulden 170Euro das het top model de rest kost nog minder dus zeer lage ASPIk gok erop dat tegen de tijd dat e.e.a. enigzins leverbaar is, het AMD model wat ik wil hebben laten we zeggen een performance rating van +3200 a +3400 een aanvaardbare prijs heeft omdat massaproductie is ingezet.
Met een beetje geluk zijn Prescott en Hammer aan elkaar gewaagd en leidt dat tot een wat agressievere prijsstelling. ( al wens ik amd geen prijsoorlog toe)
MAar ja zonder die ondersteuning presteren ze ook competatief met elkaar we zijn dus niet afhankelijk van AMD64 maar het mag voor sucses ook niet uitblijven ik geeft ze 2 jaar de tijd.T.a.v. je verhaal is het duidelijk dat zowel Intel als AMD zaken in hun CPU's implementeren die pas effectief zijn (bijv SSE3 of 64bits mogelijkheden) zodra de software erop aangepast is. Dit kost altijd tijd.
HT is een efficentie techniek die twee treads verwerkt waardoor ook SMP software optimalisaties en fysieke en logische CPU onderscheid van belang is.Als ik je verhaal begrijp dan heeft Intel een aantal zaken in zijn processors zitten die onafhankelijk van 32/64bits een positief effect op de prestaties hebben maar wel in de software ondersteund dienen te worden.
Dus stel dat Intel toch stiekem een 64 bits processor op de plank heeft dan moet een software ontwikkelaar bijv zowel met 64bits als met SSE3 rekening houden.
Of werkt SSE3 onafhankelijk van 32/64bits.
Staat dus los van 32bit/64bit.
FPU SSE1,2,3 zijn gewoon extra units die onafhankelijk kunnen zijn FPU zeker.
Maar intel compiler tech is zeer geavanceerd die doet dat allemaal op de achtergrond. Of als alternatief kan in assembler time critische routines handmatig optimaliseren maar dat kost veel tijd en dus geld zo'n programmer is duur.
Ik denk dat driver support een zwaar last zal zijn.Zelf schat ik in dat mits wat geluk, goede marketing en tijdige oplevering WIN64+drivers, de 64bits CPU's een behoorlijke vlucht kan nemen waardoor een software ontwikkelaar misschien eerder zijn tijd in 64bits dan SSE3 zal steken.
ALs je snel wil overstappen naar AMD 64 dan zul je met Upgraden niet ver komen aangezien je huidige ouwe componenten de kans groot is dat er voor 'n te lange tijd of helemaal geen 64drivers van komen.
Ik zou dus 'n nieuwe systeem of kant en klare systeem kopen op AMD 64 platform
Met hardware waarvan er 64bit drivers zijn.
Je bent in de aanloop van driver support afhankelijk van de hardware merken dus je component keuze is van belang.
Nu 'n AMD64 platform overstappen heeft het risiko dat bepaalde hardware dat je nu gebruikt bv en sound kaart later geen 64drivers voor beschikbaar zijn.
'n groter probleem zou zijn als dat ene high-end grafiche kaart zou zijn dus een duur component.
iNtel is zelf een hele grote chipset concurent van VIA Sis ALI nVidia, omdat intel de chipset markt ook als core business ziet.Een ander punt waarom 64 bit gewoon zal gaan slagen is dat veel 3rd party developers (VIA/SIS/nVidia etc) graag zien dat AMD met Intel kan blijven concurreren.
Zodra AMD serieus achter gaat lopen zijn zij overgeleverd aan de grillen van Intel.
Ze zullen er daarom alles aan doen om goede producten voor het 64bits platform klaar te hebben.
3party betalen dus veel voor licenties dat is niet bij AMD want die is er meer afhankelijk van die third party chipset juist nodig of AMD moet nog effe ene fab neerzetten voor chipsets.
Alleen thirdparty's zijn ook afhankel van iNtel omdat die een zeer groot markt aandeel heeft.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K