inquestos schreef op 16 July 2003 @ 02:08:
[...]

WO informatica en hbo gd&d
tegelijk ? En daar is de mogelijkheid voor.

Dit had ik eerder moeten weten want dit wordt nu ook een zeer serieuze optie.
Alhoewel ik
informatica een beetje een nerdy-opleiding (ben op de opendag geweest van de TUE, en dat beviel me toch niet helemaal), denk ik wel dat je daar een hoop leert. Ik zat eerst te denken om een computeropleiding te doen, en dan in het
buitenland een 3d-opleiding te doen (zoals de VFS (vancouver film school) ), maar dit is al weer heel wat realistischer.
Ik denk dat ik 't zeker aankan. Momenteel doe ik vwo op m'n spreekwoordelijke sloffen. Al zegt dit natuurlijk niks over m'n verdere skills die ik nodig zal moeten hebben op de universiteit

, maar dat lijkt me ook wel aardig goed te zitten. Zou je iets meer kunnen vertellen over deze
combinatie, en hoe je dit voor elkaar hebt gekregen ( Ik dacht namelijk dat je was gestopt met informatica, om gd&d te doen)
Trouwens,
Oogst, in dat hoofd van je lijken weinig echte fouten te zitten. Al zou ik wel even kijken naar de mondhoeken, ogen (staan te ver uit elkaar,scheef naar "binnen", oogleden niet helemaal goed, "wallen", etc), en de kaaklijn is nog niet aangebracht.

...
Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Nou, gewoon doen en of het echt werkt merk ik volgend jaar wel.
Het is zo dat informatica je enorm veel vrijheid laat. Je kunt zelf weten of je komt bij colleges en of je vakken volgt. Bij Game Design & Development heb ik het gewoon niet laten weten aan de toelatingscommissie om mijn kansen te vergroten. Hoeven ze ook niet te weten, want mijn planning is om GD&D gewoon echt 100% te doen en in de tijd die ik over heb met zelfstudie informatica te doen. Ik heb wel bij de open dag van GD&D geïnformeerd en die man waaraan ik het vroeg vond het eigenlijk wel een zeer mooie combinatie, informatica en GD&D.
Het lastigste is waarschijnlijk om toegelaten te worden dat GD&D.
Mijn exacte planning tijdens mijn studie ziet er nu als volgt uit:
-1e jaar: alleen informatica. Dit jaar heb ik nu dus net gehad en ik heb 11 van de 10 vakken gehaald (tweedejaarsvak erbij gedaan).
-2e en 3e jaar: GD&D als hoofdstudie, per periode één informaticavak erbij. Standaard is twee informaticavakken per periode, dus informatica doe ik op halve snelheid. Aangezien zowel meerderejaars informatica aan de Universiteit Utrecht als GD&D de woensdag als vrije dag hebben, denk ik dat ik amper colleges zal kunnen volgen bij informatica. Dit is niet zo erg, denk ik, want ik heb mijn eerste jaar afgesloten met een gemiddelde van een 9,2

, dus daar mag een hoop vanaf voor het een probleem wordt.
-4e jaar: de ene helft van dit jaar is stage voor GD&D, de andere helft is vrije vakkenkeuze voor GD&D. Als vrije vakken kies ik voor informatica-vakken, om precies te zijn het softwareproject (erg veel werk, telt voor twee informaticavakken). Bij informatica kan in totaal 25% van de studiepunten vrij gekozen worden, dus die vul ik in met GD&D-vakken die ik al gevolgd heb. Met het software-project erbij zou ik nu dus na 3,5 jaar mijn bachelor informatica moeten hebben.
-5e jaar: laatste jaar GD&D, stage onder andere, ik weet niet precies hoe dit zit. Ik wil graag proberen nu al aan mijn master bij informatica te gaan werken.
-6e jaar: master informatica afmaken.
De Universiteit Utrecht heeft de master
geometry, imaging and virtual environments, die wil ik dus heel erg graag doen. Een master duurt twee jaar, maar ik hoop een deel alvast te kunnen doen tijdens het laatste jaar GD&D, zodat ik in het 6e jaar deze master af kan maken. Deze master is zeer cool, want je krijgt niet alleen veel vrijheid, maar ook leuke vakken als je dat wilt. Een aantal van de huidige masterstudenten was erin geïnteresseerd, dus werd speciaal voor hen het volgende vak opgezet: advanced graphics. Uit de studiewijzer:
In this course we will study rendering techniques such as ray tracing, radiosity, and texture mapping from both a theoretical and an applied point of view. The actual topics and papers that we will look into will depend in part of the interests and preferences of the students. Papers will be taken from recent journals and conference proceedings, representing the state-of-the-art in graphics research.
Een master waar dat in zit wil ik wel doen.
Of dit allemaal gaat werken ga ik in de komende jaren merken, ik begin 1 september met GD&D en aan de universiteit met het vak Graphics (3d graphics programmeren).