Nou, daar heb ik ook over nagedacht maar persoonlijk zie ik de voordelen van de hd toch als nadeel.
Ik heb met een harddiskexemplaar rondgezwaaid en geloof me, het is behoorlijk irritant om de hele tijd tikjes door je beeld te hebben als je de camera *iets* sneller rondbeweegt dan de hdd leuk vindt (waardoor hij parkeert, wat de tikjes veroorzaakt). Dit is verbeterd in de 1.8 inch modellen, maar die hebben praktisch geen opslagcapaciteit. Ook verschillen de hdds die ze erin stoppen erg.
Verder is een groot nadeel de opslagcapaciteit. Ja, je kunt eenmalig 5 uur opnemen in je volle kwaliteit, maar dan? Er is niet zoiets als een bandje dat je eruit flipt en een nieuwe erin dauwt zodat je verder kunt gaan. Je móét het overzetten naar je computer. Zelf werk ik alleen met laptops en één externe hdd en daarvan is de capaciteit lang niet toereikend om aan mijn filmbehoefte te voldoen. Bij mini-dv kun je gewoon een nieuw bandje erin flikkeren en je bent klaar.
En dan nog de kwaliteit. Je hele 3ccd's gaan verloren als je op hdd opslaat, althans, als je bijv. slow-motion en andere wat ingewikkeldere dingen wilt doen. De beelden worden niet raw maar in mpeg opgeslagen op de harde schijf (gezien raw meestal te snel is voor de buffer en harddisk die niet altijd toegankelijk is) waardoor je echt beeldkwaliteitsverlies hebt die zichtbaar is op elk beeld (verjpegging). Er zijn hogere modellen waar een 7200rpm 2,5" harddisk in zit die RAW-snelheid aankan (met raw bedoel ik dus uncompressed avi :-P) maar daar hoor je weer *harddisklawaai* door je ingebouwde microfoon, en heb je dus een externe microfoon nodig voor al je leuke opnames.
En je krijgt minder voor je geld, veel minder. Ondanks dat ik 600 euro nog een aannemelijk budget vond voor een camera, en je zeker een kwalitatief prachtding op een harddisk met 1 ccd kunt krijgen, zul je héél diep verder moeten tasten in je buidel om daar een 3ccd, laat staan met OIS, microfoon- en hoofdtelefoonaansluiting. Op een hdtv zie je het verschil meteen tussen 1 ccd en 3 ccd's (ondanks dat wij geen hdtv's hebben gezien het volledig zonde van je geld is als je al prima analoge-kwaliteit tv's had staan, maar dat terzijde).
Ohja, en panasonic maakt echt monsterbeelden. Die link waar je naar verwijst geeft weliswaar een betere low light performance van de sony, maar kijk eens naar de algemene beeldkwaliteit :-) En resolutie (wat ik al zei over hdtv).
Uiteraard is het voordeel van hdd dat je niet het 'handwerk' van overzetten naar je computer hoeft te doen. Maar dat duurt over firewire niet echt heel lang naar mijn smaak; je bent 11 minuten over een tapeje bezig op mijn computer, dat is vergelijkbaar met het overzetten van de bestanden van de hdd (enkele minuutjes). Maar met editen gaat al die tijdwinst gewoon verloren. Je moet hem (in het geval van de hdd) eerst omzetten (bij de goedkopere modellen) van mpeg naar uncompressed avi, wat je echt heel veel tijd gaat kosten op een langzame hdd (zoals in mijn laptop

). Want met mpeg gaan editen zou ik niemand aanraden