Als die rad rechtop staat/hangt, dan kan die 120 mm fan er nog gewoon doorheen blazen en kun je de lucht aan de achterkant met die 80 mm outtake afvoeren lijkt mij.
Hoe doen jullie dat met de veertjes? Een tussen mobo en blokje en een tussen blokje en moertje en dan moertje zo strak mogelijk aandraaien?
Ik denk dat tussen het blokje en de bouten een veertje moet. Dus als je de bouten onder het mobo in een moertje draait, dan trek je het blokje ahw op het mobo (de cpu). Bij een Alpha PAL8045 is het iig zo; je draait de bouten aan (met een schroevendraaier) totdat de moertjes mee beginnen te draaien. Dan de moertjes vasthouden en nog wat verder vastdraaien.
Ik weet niet zeker of dit ook zo is bij waterblokjes, maar het lijkt mij dat het blokje niet op de veertjes moet staan, maar dat de veertjes de druk van de moer geleidelijk op het blokje aanbrengen.
Ik weet niet zeker of dit ook zo is bij waterblokjes, maar het lijkt mij dat het blokje niet op de veertjes moet staan, maar dat de veertjes de druk van de moer geleidelijk op het blokje aanbrengen.
Hoe bedoel je met rechtop?Aham brahmasmi schreef op 18 June 2003 @ 15:05:
Als die rad rechtop staat/hangt, dan kan die 120 mm fan er nog gewoon doorheen blazen en kun je de lucht aan de achterkant met die 80 mm outtake afvoeren lijkt mij.
Ik wil hem zo hangen dat de 120mm fan onder het rad zit, zodat hij eerst door het rad blaast, en de 80mm fan de warmte uit de kast blaast.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Door de gaten van je moederbord stop je de bouten, de bovenkant aan de achterkant van het moederbord. Tussen die bovenkant en het moederbord stop je een nylon ring. Aan de andere kant van je moederbord ook een nylon ring, en dan aandraaien met een moertje, zodat de schroeven goed stevig op je moederbord zitten.
Dan zet je je blokje op de bouten. Over elke bout schuif je dan een een stalen ring. Dan komt de veer, dan nog zo'n ringetje en tenslotte een moer.
Dan zet je je blokje op de bouten. Over elke bout schuif je dan een een stalen ring. Dan komt de veer, dan nog zo'n ringetje en tenslotte een moer.
@Jupiler: En ten slotte een moer zul je bedoelen... en bout op een bout gaat een beetje lastig.
Ik bedoel dat je rad in de verticale stand staat (hij is toch plat en geen kubus). Maar je wilt dus met de 120 mm fan van onderen door de rad blazen, en dus met de 80 mm de warme lucht aan de achterkant (boven de voeding ofzo?) uit de kast zuigen (een outtake zuigt van binnen en blaast naar buiten).Zondagskindje schreef op 18 juni 2003 @ 15:56:
[...]
Hoe bedoel je met rechtop?
Ik wil hem zo hangen dat de 120mm fan onder het rad zit, zodat hij eerst door het rad blaast, en de 80mm fan de warmte uit de kast blaast.
Verwarde geest, ik bedoelde inderdaad moeren
Thanks.
Als je kijkt op de 4e foto inAham brahmasmi schreef op 18 juni 2003 @ 16:20:
[...]
Ik bedoel dat je rad in de verticale stand staat (hij is toch plat en geen kubus). Maar je wilt dus met de 120 mm fan van onderen door de rad blazen, en dus met de 80 mm de warme lucht aan de achterkant (boven de voeding ofzo?) uit de kast zuigen (een outtake zuigt van binnen en blaast naar buiten).
[url] 2 Casemods [/url]
begrijp je een beetje wat ik bedoel. Alleen heeft het rad op de foto 2 fans er op zitten. Ik heb echter 1 120mm fan aan de onderkant van het rad en de 80mm fan zit in de bovenkant van mijn kast. Er zal dan ongeveer 20mm ruimte tussen het rad en de outtake fan zitten. En mijn vraag is of het rad dan zijn warmte voldoende kwijt kan.
[ Voor 6% gewijzigd door Zondagskindje op 18-06-2003 17:49 ]
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ik zou willen zeggen: probeer het; alleen is het misschien nogal een operatie om je slangen te rerouten dan... Het is moeilijk te zeggen of je temps beter zullen worden; 2 cm is wel weinig. Daarom is een outtake in de bovenkant zoals in die foto natuurlijk beter. Mooi is het alleen niet.
eindelijk een vergelijkingsreview van de Cuplex Evo 1.1 en Innovacool rev. 3.0
http://www.easy-mod.de/default.php?seite=inno_vs_evo1
het scheelt zo verdomd weinig dat ik zeer zeker voor de looks van de EVO 1.1 ga
http://www.easy-mod.de/default.php?seite=inno_vs_evo1
het scheelt zo verdomd weinig dat ik zeer zeker voor de looks van de EVO 1.1 ga
Heb dit setje nu op m'n P4 2.4B (533MFSB) en blijft ongeveer 34 graden (idle). Wil er een 2.8C onder gaan zetten... iemand ervaring met de temps??? (komt ook nog een Radeon 9700 tussen...)
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Wat bedoel je nouw precies Serial ThrillaZ? Je bedoelt dat je je CPU op 31'C idle wilt gaan hebben dmv waterkoeling?
Hdd Koeler:
http://www.hardwarelabs.de/artikel.php?id=1050
Lijkt me een goed ding, is deze al eens langsgeweest?
Zover ik tot nu toe kan zien is die hier nog niet langsgekomen! FF ut revieuwtje door lezen of hij ook daad werkelijk goed is :0
Hmm lijkt me best een handig dingetje!
Weet iemand of dit ding in NL te krijgen is?
Hmm lijkt me best een handig dingetje!
Weet iemand of dit ding in NL te krijgen is?
[ Voor 26% gewijzigd door arnoman op 18-06-2003 20:46 ]
ik heb zojuist reinstein gemailed, en gisteren in de aquacool 2x de hydor besteld
moet er nog wel ff 10 mm aansluitingen voor hebben....
watbetreft het verhaal van t reservoir
wat kan je tussen 2 plaatjes plexiglas doen zodat t waterdicht word, dan kan ik namelijk met boutjes, boortjes en tapjes aan de gang
tenzij iemand echt t ei van columbus weet
wat kan je tussen 2 plaatjes plexiglas doen zodat t waterdicht word, dan kan ik namelijk met boutjes, boortjes en tapjes aan de gang
[ Voor 45% gewijzigd door NightOwlNL op 18-06-2003 23:35 ]
Grappig, dat design had ik ook in mijn hoofd voor een DIY-HDD-koeler 
Het zal dus wel een goede zijn
Het zal dus wel een goede zijn
Anoniem: 787
Al langs geweest?
Vergis ik me of is dit echt een scherpe aanbieding (voor mensen die niet zelf dingen willen bouwen): complete set voor 100euro.
Tis een Poseidon-prijs maar beter. Alleen de ventilator ontbreekt.
Vergis ik me of is dit echt een scherpe aanbieding (voor mensen die niet zelf dingen willen bouwen): complete set voor 100euro.
Tis een Poseidon-prijs maar beter. Alleen de ventilator ontbreekt.

naja, ik denk dat het een opruiming is. Dat blok is behoorlijk oud als lijkt me. Ik denk dat het wel werkt enzo, goede temps ook wel. Maar op den duur ontkomt de echte tweaker er niet aan on meer te kopen...
Anoniem: 68782
Procyon for life schreef op 18 June 2003 @ 20:17:
Hdd Koeler:
Hier kun je hem krijgen : http://www.heattrap.de/webshop/MR_WAZOO schreef op 18 juni 2003 @ 22:48:
ik heb zojuist reinstein gemailed, en gisteren in de aquacool 2x de hydor besteld
voor 31.49
Iemand ervaringen met deze shop?
Ik heb net de hdd cooler van koolance besteld...
Koolance Liquid Harddisk Coolerkit
Is volgens mij wel een aardig ding. Doordat hij gebruik maakt van koelpasta (ja, je leest het goed: KOELPASTA
) heeft hij een veel groter contact gebied met de hdd.
Ik zit er dus met smart op te wachten
.
Is volgens mij wel een aardig ding. Doordat hij gebruik maakt van koelpasta (ja, je leest het goed: KOELPASTA
Ik zit er dus met smart op te wachten
Anoniem: 68782
Dan hoop ik voor je dat je geen blokjes van koper hebt. Dat gaat dan niet goed nl ook al gebruik je anti corrosie prut. Dat zou voor mij de reden zijn om eerder voor die van heat trap te kiezen.
Voor de rest lijken het mij wel goede koelers. Lekker groot koel oppervlakte
Voor de rest lijken het mij wel goede koelers. Lekker groot koel oppervlakte
Pff, ik heb er zelf een gemaakt. Koperen waterleiding buis op plaatje koper gesoldeerd, gaatjes erin. Ook witte coolpasta ertussen gedaanlj2000 schreef op 19 June 2003 @ 01:11:
Ik heb net de hdd cooler van koolance besteld...
Is volgens mij wel een aardig ding. Doordat hij gebruik maakt van koelpasta (ja, je leest het goed: KOELPASTA) heeft hij een veel groter contact gebied met de hdd.
Ik zit er dus met smart op te wachten.
`arnoman schreef op 18 June 2003 @ 20:08:
Wat bedoel je nouw precies Serial ThrillaZ? Je bedoelt dat je je CPU op 31'C idle wilt gaan hebben dmv waterkoeling?
Tjeh..
In het verkeerde topic gepost. Moest in draadje over TT Aquarius. Over dat setje gaat het dus...
-edit-
Wat ik bedoelde was dat ik de TT set nu op m'n P4 2.4B heb zitten en deze nu idle op 32 graden blijft. Nu ga ik een nieuw systeem in elkaar zetten met een 2.8C (dus 800FSB) en was benieuwd wat nu het verschil in temp. zal zijn.
Ik heb wat op de Intel site gezocht en vond hier iets wat misschien van toepassing is, de "Thermal Guideline". Voor de 2.4B is dit 59W en de 2.4C 66W en de 2.8C 69W. Heeft dit te maken met het directe stroomverbruik (en daarbij ook de warmteontwikkeling)???
[ Voor 45% gewijzigd door dlmh op 19-06-2003 10:14 ]
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Zoals Jupiler en ik al zeiden, kun je met chloroform of aceton plexiglas oplossen. Verder kun je kit en teflontape gebruiken om aansluitingen die je in het plexi draait ofzo waterdicht maken.MR_WAZOO schreef op 18 June 2003 @ 22:48:
En je moet dus 4 10 mm slangpilaren hebben om op die Hydor's te zetten (of 2 als je ze als dompelpomp gaat gebruiken).
[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-06-2003 11:09 ]
Anoniem: 64905
Ik heb eve een vraag over de fans die je op je rad zet. ik heb een rad van ongeveer 13 cm bij 24 cm die boven in mn kast komt.
Wat is nu beter 2 x 80 mm fans erop of zijn 2 120 mm fans echt beter voor de temps?
Ik heb de search gebruikt en daar hebben ze het meteen al over 120 mm fans wat ik een beetje zonde vind als het niet hoeft.
Wat is nu beter 2 x 80 mm fans erop of zijn 2 120 mm fans echt beter voor de temps?
Ik heb de search gebruikt en daar hebben ze het meteen al over 120 mm fans wat ik een beetje zonde vind als het niet hoeft.
Anoniem: 12052
Je moet echt heel veel geluk hebben met plexi lijmen. Heel veel reservoirtjes die door mensen zelf zijn gelijmd zijn gaan lekken. Veel in het begin al, andere in de loop van de tijd. Veel succes met het lijmen.
Anoniem: 64905
Misschien kun je kit gebruiken om de binnenkant van je resevoir waterdicht te maken.Aham brahmasmi schreef op 19 June 2003 @ 11:08:
[...]
Zoals Jupiler en ik al zeiden, kun je met chloroform of aceton plexiglas oplossen. Verder kun je kit en teflontape gebruiken om aansluitingen die je in het plexi draait ofzo waterdicht maken.
En je moet dus 4 10 mm slangpilaren hebben om op die Hydor's te zetten (of 2 als je ze als dompelpomp gaat gebruiken).
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 64905 op 19-06-2003 12:18 ]
Als je de ruimte hebt gewoon voor 120mm gaan. Doordat ze groter zijn hebben ze dus veel meer luchtdoorvoer bij hetzelfde toerental (dus koelen beter) of een veel lager toerental bij dezelfde luchtdoorvoer (dus zijn stiller) dan 80mm fans.Anoniem: 64905 schreef op 19 juni 2003 @ 12:12:
Ik heb eve een vraag over de fans die je op je rad zet. ik heb een rad van ongeveer 13 cm bij 24 cm die boven in mn kast komt.
mijn idee was om t juist niet te lijmen maar om er iets tussen te doen wat t waterdicht maakt
om t aan elkaar te maken wilde ik gaten boren , hier schroefdraad in tappen en er dan boutjes indraaien
het moet volgens mij mogenlijk zijn een waterdicht reservoir te maken op deze wijze...
ik denk dat wat er tussen moet komen teflontape gaat worden...
om t aan elkaar te maken wilde ik gaten boren , hier schroefdraad in tappen en er dan boutjes indraaien
het moet volgens mij mogenlijk zijn een waterdicht reservoir te maken op deze wijze...
ik denk dat wat er tussen moet komen teflontape gaat worden...
Anoniem: 10034
Wakker worden, monitor aan, geen beeld, huh? Resetknop, he allemaal gekke kleurtjes, sjit videokaart nat ! Pjuter uit, vga dr uitschroeven en koelblok demonteren, nix? Ow sjit een druppel aan mn cpu koelblok, een barst in mn eigen gemaakte 8mm lexaan dekseltje ! Toch iets te ruw geweest met t mobo vervangen laatst? Gelukkig haddik nog een 10mm deksel ook liggen, dus videokaart, agp slot en rest mobo afdrogen, en alles weer inelkaar schroeven, op hoop van zegen dattie nog/weer goed is, en jawel...phew...
Ik wist niet dat lexaan kon barsten...
Ik wist niet dat lexaan kon barsten...
laat maar...

[ Voor 97% gewijzigd door floriske.nl op 19-06-2003 18:06 ]
Ik heb een bestemming gevonden voor mijn vakantiegeld: Ik wil mijn pc gaan uitrusten met een waterkoelingssetje.
Helaas ben ik dus nogal een n00b op waterkoelings-gebied. Omdat ik geen gedoe wil hebben en zeker wil weten dat alles gewoon normaal op elkaar past zonder koppelstukjes enzo, denk ik dat een kant-en-klare set het best voor mij is. Momenteel heb ik een P4 2.8 @ 3.3 Ghz @ 1,7 Volt. Dit wordt gekoeld door een Alpha 8942 met een Papst fan, en de CPU wordt met dit weer 50 tot 54 graden. Tevens heb ik een Radeon 9700 Pro @ 355 Mhz, die wil ik ook door water laten koelen.
Ik wil gewoon een flinke stap verbetering krijgen, zowel qua koeling (lagere temperaturen) als qua geluidsproductie. Daarom valt het Thermaltake Aquarius II setje af, de koelcapaciteit schijnt niet echt denderend te zijn en op hier GoT lees ik veel klachten over de matige kwaliteit van het pompje.
Na een beetje rondkijken kom ik op dit setje:

Swiftech Watercooling kit AMD / Pentium IV en Videokaart
Deze complete kit bevat:
1 x Swiftech Waterblok MCW5000 (keuze uit AMD of Pentium versie)
1 x Swiftech Waterblok MCW50 (check 9000 tot 9700 en Nvidia familie)
1 x Arctic Silver compound
1 x Slangen set 2 meter
1 x Eheim 1048 waterpomp
1 x Eheim anti-trillingsset (voorkomt vibratie / trillingen)
1 x Slang 2 meter (doorzichtig / Non-toxic PVC)
1 x Engine Ice vulwater (compleet klaar dus niet mengen en knoeien)
1 x Black Ice Pro radiateur
1 x Enermax 120mm fan incl. regelaar voor de snelheid en fingerguard
1 x Power master (verlengkabel voor aansluiting van pomp en pc)
1 x Handleiding (Nederlands)
Prijs voor dit alles: € 249,-.
In principe vind ik dit setje er wel goed uitzien, Swiftech waterblok, Eheim pomp, Black Ice radiateur en Enermax fan.
Maar er staat ook dat er 1 x Slangen set 2 meter én 1 x Slang 2 meter (doorzichtig / Non-toxic PVC) bijgeleverd worden. Zijn die PVC slangen even goed als siliconenslang, of kan ik beter toch naar het tuincentrum ofzo voor siliconenslang?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze set, of iets wat hiermee te vergelijken is? Bij voorbaat dank voor de reacties.
Helaas ben ik dus nogal een n00b op waterkoelings-gebied. Omdat ik geen gedoe wil hebben en zeker wil weten dat alles gewoon normaal op elkaar past zonder koppelstukjes enzo, denk ik dat een kant-en-klare set het best voor mij is. Momenteel heb ik een P4 2.8 @ 3.3 Ghz @ 1,7 Volt. Dit wordt gekoeld door een Alpha 8942 met een Papst fan, en de CPU wordt met dit weer 50 tot 54 graden. Tevens heb ik een Radeon 9700 Pro @ 355 Mhz, die wil ik ook door water laten koelen.
Ik wil gewoon een flinke stap verbetering krijgen, zowel qua koeling (lagere temperaturen) als qua geluidsproductie. Daarom valt het Thermaltake Aquarius II setje af, de koelcapaciteit schijnt niet echt denderend te zijn en op hier GoT lees ik veel klachten over de matige kwaliteit van het pompje.
Na een beetje rondkijken kom ik op dit setje:

Swiftech Watercooling kit AMD / Pentium IV en Videokaart
Deze complete kit bevat:
1 x Swiftech Waterblok MCW5000 (keuze uit AMD of Pentium versie)
1 x Swiftech Waterblok MCW50 (check 9000 tot 9700 en Nvidia familie)
1 x Arctic Silver compound
1 x Slangen set 2 meter
1 x Eheim 1048 waterpomp
1 x Eheim anti-trillingsset (voorkomt vibratie / trillingen)
1 x Slang 2 meter (doorzichtig / Non-toxic PVC)
1 x Engine Ice vulwater (compleet klaar dus niet mengen en knoeien)
1 x Black Ice Pro radiateur
1 x Enermax 120mm fan incl. regelaar voor de snelheid en fingerguard
1 x Power master (verlengkabel voor aansluiting van pomp en pc)
1 x Handleiding (Nederlands)
Prijs voor dit alles: € 249,-.
In principe vind ik dit setje er wel goed uitzien, Swiftech waterblok, Eheim pomp, Black Ice radiateur en Enermax fan.
Maar er staat ook dat er 1 x Slangen set 2 meter én 1 x Slang 2 meter (doorzichtig / Non-toxic PVC) bijgeleverd worden. Zijn die PVC slangen even goed als siliconenslang, of kan ik beter toch naar het tuincentrum ofzo voor siliconenslang?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze set, of iets wat hiermee te vergelijken is? Bij voorbaat dank voor de reacties.
sigloos
Swifftech is een van de betere producenten! En jou cpu blokje presteerd beter dan de DD maze 3! Dus dit is idd een goed setje! Silicone slang werkt een stuk lekkerder, maar is meestal ook duurder. Ik ben niet zo'n fan van Enermax fans (veel herrie voor de lucht die ze verplaatse) dus als het ff kan zou ik als ik jou was proberen om er een Panaflo of Papst fan bij te krijgen.
Voor de rest kan ik je dit setje zonder problemen aanraden!
Voor de rest kan ik je dit setje zonder problemen aanraden!
Alleen werken silicone slangen niet met het koppel systeem van die swiftech blokjes geloof ik daar moet je pvc slang voor hebben met een of ander buisje er in om het allemaal vast te zetten.
Hier http://www.3dgameman.com/...20_8500/video_review.html
Kan je een video review bekijken over het koppelsysteem van de blokjes (tis wel een anders setje maar het systeem is hetzelfde.)
Hier http://www.3dgameman.com/...20_8500/video_review.html
Kan je een video review bekijken over het koppelsysteem van de blokjes (tis wel een anders setje maar het systeem is hetzelfde.)
Ohja, das waar ook.. Dan willen de slangen niet helemaal lekker vast blijven zitten ofzo.. Marco ik neem aan dat die gaste bij de OC-Shop ook wel snappe als jij naar silicone slangen vraagt dat jij ze dan in jou setje wil gaan gebruiken, maar ik zou het toch nog ff voor de zekerheid uitdrukkelijk vragen!
Ja ik heb al een mailtje de deur uit gedaan met de vraag of ze ook siliconenslang leveren voor dat Swiftech setje. Hopelijk krijg ik daar morgen antwoord op, I'll keep you guys informed.
sigloos
Anoniem: 41563
Heb net een nieuw cpu blok van koper gemonteerd, (boren)
Scheelt mooi weer 5 graden t.ov. m'n aluminium blok.
Nog effe sneller geheugen want hoger dan fsb149 krijg ik pc2100 niet.
xp2400@2230mhz
Scheelt mooi weer 5 graden t.ov. m'n aluminium blok.
Nog effe sneller geheugen want hoger dan fsb149 krijg ik pc2100 niet.
xp2400@2230mhz
Om het magnetisme tegen te houden worden er over het algemeen kooivormige en liefst ijzeren objecten gebruikt. Ik gok dus dat een gewone plaat koper amper iets zal uitmaken.
Ik zou een pompje willen maken waarbij de schoep-met-magneet door een magneet op een ventilator wordt aangedreven. (Dat systeem zat zo ook in die hele compacte waterkoeling-unit zo groot als een koekdoos - die echter heel slecht koelde).
Maar ik zou nooit zo'n pompje uit plastic kunnen maken... misschien wel uit koper.
Ik wil dus dat het magnetisme júist door koper heen werkt.
Maar ik zou nooit zo'n pompje uit plastic kunnen maken... misschien wel uit koper.
Mijn DangerDen setje is af. Bijna dan toch, want er blijft wat lucht in zitten.
Ik gebruik een Eheim pomp met een doorzichtig reservoir dat erop geduwd
wordt en het geheel staat onderin mijn kast. Hoogste punt is cpu-koeler, daaronder de nb-koeler, dan de radiator en dan pomp+reservoir.
Zo'n reservoir zou voor een makkelijke ontluchting zorgdragen. Nou, het lukt een heel eind, maar niet helemaal.
Bij het vullen pompt de Eheim de vloeistof als een razende rond, het borrelt dan nogal in het reservoir.
Ik heb de kop van een colafles afgesneden en die ondersteboven op het reservoir gedrukt (waarvan de schroefdop natuurlijk verwijderd is).
In dat stukje fles giet ik demiwater en ik laat de pomp lopen. Na een tijdje schroef ik de schroefdop op het reservoir. Probleem is, dat ik de kast zo niet kan bewegen om ook de lucht uit bv. de radiator te krijgen.
--
Kan ik een stukje van het blauwe filtermateriaal in het reservoir stoppen om het borrelen te voorkomen? (las ik ergens in een thread op GoT)
Kan ik het reservoir bijvullen en luchten door een bijvulnippeltje en een ontluchtingsnippeltje in het deksel van het reservoir te maken?
Bijvullen kan dan bijvoorbeeld met een injectiespuit en het ontluchten middels een slangetje.
Ik gebruik een Eheim pomp met een doorzichtig reservoir dat erop geduwd
wordt en het geheel staat onderin mijn kast. Hoogste punt is cpu-koeler, daaronder de nb-koeler, dan de radiator en dan pomp+reservoir.
Zo'n reservoir zou voor een makkelijke ontluchting zorgdragen. Nou, het lukt een heel eind, maar niet helemaal.
Bij het vullen pompt de Eheim de vloeistof als een razende rond, het borrelt dan nogal in het reservoir.
Ik heb de kop van een colafles afgesneden en die ondersteboven op het reservoir gedrukt (waarvan de schroefdop natuurlijk verwijderd is).
In dat stukje fles giet ik demiwater en ik laat de pomp lopen. Na een tijdje schroef ik de schroefdop op het reservoir. Probleem is, dat ik de kast zo niet kan bewegen om ook de lucht uit bv. de radiator te krijgen.
--
Kan ik een stukje van het blauwe filtermateriaal in het reservoir stoppen om het borrelen te voorkomen? (las ik ergens in een thread op GoT)
Kan ik het reservoir bijvullen en luchten door een bijvulnippeltje en een ontluchtingsnippeltje in het deksel van het reservoir te maken?
Bijvullen kan dan bijvoorbeeld met een injectiespuit en het ontluchten middels een slangetje.
Anoniem: 79877
Heb ik gedaan dus moet kunnen....
Ik heb zo'n standaard slangpilaar in de deksel gezet ( gaatje boren en er indraaien) daarna het dopje opgevult met een epoxy lijm ....en de bovenkanT even gesealed met silicone.
- slangetje er aan
- op het eind een verloop 10-12 en daarop koppeling 12mm knel - 1/2" buiten draad.
om de boel af te sluiten gebruik ik een radiator dop....

Werkt bij mij prima.
Bijvullen: - slangetje buiten de kast houden en vullen maar.
Ik heb zo'n standaard slangpilaar in de deksel gezet ( gaatje boren en er indraaien) daarna het dopje opgevult met een epoxy lijm ....en de bovenkanT even gesealed met silicone.
- slangetje er aan
- op het eind een verloop 10-12 en daarop koppeling 12mm knel - 1/2" buiten draad.
om de boel af te sluiten gebruik ik een radiator dop....

Werkt bij mij prima.
Bijvullen: - slangetje buiten de kast houden en vullen maar.
Ik heb een stukje blauw filterspul in het reservoir gedaan.
Het ziet eruit dat dat ook prima werkt.
En gvd: pomp lekt; ik heb de pilaar er te hard ingedraaid en nu is het plastic gebarsten. Zie ik nu pas, terwijl dat een week geleden gebeurd moet zijn.
Raaah!
[edit: typo's]
Het ziet eruit dat dat ook prima werkt.
En gvd: pomp lekt; ik heb de pilaar er te hard ingedraaid en nu is het plastic gebarsten. Zie ik nu pas, terwijl dat een week geleden gebeurd moet zijn.
Raaah!
[edit: typo's]
[ Voor 4% gewijzigd door mark_vs op 21-06-2003 19:43 ]
Bedoel je die blauwe koeltoren? Ik wist niet dat die zo werkte, ik zat eerder te denken aan iets op de manier als die fans die aan de buitenkant worden aangedreven.Anoniem: 787 schreef op 19 June 2003 @ 23:54:
Ik zou een pompje willen maken waarbij de schoep-met-magneet door een magneet op een ventilator wordt aangedreven. (Dat systeem zat zo ook in die hele compacte waterkoeling-unit zo groot als een koekdoos - die echter heel slecht koelde).
Het lijkt me trouwens makkelijker om een zuigerpomp te maken. Van 1 of 2 oude handpompjes moet dat al te doen zijn. Als je een sterkte electromotor hebt die niet zo snel en zonder versnelling (=tandwielen==herrie) De zuigers op en neer kan laten bewegen heb je al een goede pomp denk ik.
Je kan ook zelf de zuiger maken en dan een stuk regenpijp nemen. Klinkt vreemd, maar het staat wel op mijn plannenlijst voor deze vakantie..... als ik wat meer geld heb iig
Het gaat om dit systeem (dat slecht werkt, maar het idee is wel heel leuk!)

De pomp wordt dus aangedreven door de tweede ventilator (met behulp van een magneet).
ZO'n systeem kun je volgens mij als volgt imiteren (en verbeteren):

Dit is dus supercompact!
Maar dan gebruik je weer gewoon een pomp (hier een inline-geval (die altijd duurder zijn dan dompelpompjes)) met een 230Volt aansluiting.
Als je één ventilator hebt die tegelijkertijd de schoep aandrijft kan het niet simpeler.
Maar waar vind je een los pomphuis-met-schoep om in de doos te steken? Zelf maken uit plastic lukt mij nooit. Met koper zal wel kunnen - als dat maar magnetisme doorlaat.
(Het zijn allemaal hele vage plannen: ik heb volgende week niet zoiets draaien, hoor!)

De pomp wordt dus aangedreven door de tweede ventilator (met behulp van een magneet).
ZO'n systeem kun je volgens mij als volgt imiteren (en verbeteren):

Dit is dus supercompact!
Maar dan gebruik je weer gewoon een pomp (hier een inline-geval (die altijd duurder zijn dan dompelpompjes)) met een 230Volt aansluiting.
Als je één ventilator hebt die tegelijkertijd de schoep aandrijft kan het niet simpeler.
Maar waar vind je een los pomphuis-met-schoep om in de doos te steken? Zelf maken uit plastic lukt mij nooit. Met koper zal wel kunnen - als dat maar magnetisme doorlaat.
(Het zijn allemaal hele vage plannen: ik heb volgende week niet zoiets draaien, hoor!)
Als koper je wel lukt, waarom dik plexi dan niet? Kan je ook makkelijk bewerken lijkt me zo.
Maar het lijkt me niet dat een fan sterk genoeg is om het water voldoende te kunnen verpompen.
Trouwens, koper is totaal niet magnetisch, en een messing plaatje dat ik tussen een muntstuk en een magneet hield maakte niets uit. Koper krijgt alleen maar als er stroom doorheen loopt electromagnetische eigenschappen, zoals bij een spoel.
Maar het lijkt me niet dat een fan sterk genoeg is om het water voldoende te kunnen verpompen.
Trouwens, koper is totaal niet magnetisch, en een messing plaatje dat ik tussen een muntstuk en een magneet hield maakte niets uit. Koper krijgt alleen maar als er stroom doorheen loopt electromagnetische eigenschappen, zoals bij een spoel.
Zo'n pomphuis is een rond doosje met een uitlaat aan de zijkant, en een inlaat aan de bovenkant. Daar moet dan een ronde magneet in komen met vier schoepen erop. En die moet zo goed als wrijvingsloos draaien op een asje... Ik vrees toch dat ik dat nooit voor elkaar krijg: in plastic noch in koper.
Is zoiets ergens gewoon te koop?
Heeft Eheim niet magnetisch gekoppelde schoepen, dus met een los pomphuis?
Dat het werkt blijkt wel uit de foto's: je kunt zo'n systeem kopen.
Is zoiets ergens gewoon te koop?
Heeft Eheim niet magnetisch gekoppelde schoepen, dus met een los pomphuis?
Dat het werkt blijkt wel uit de foto's: je kunt zo'n systeem kopen.
* NightOwlNL heeft weer een supersite voor in de faq, het is www.ru58.nl en ze leveren vanalles wat met plastic te maken heeft
oftewel, jongens, casemodden en ronde reservoirtjes waren nog nooit zo makkelijk
moet er zelf nog bestellen, maar t klinkt tot nu toe allemaal goed:) en er word gelevert aan particulieren, ook komt er een webshop binnenkort...
oftewel, jongens, casemodden en ronde reservoirtjes waren nog nooit zo makkelijk
moet er zelf nog bestellen, maar t klinkt tot nu toe allemaal goed:) en er word gelevert aan particulieren, ook komt er een webshop binnenkort...
Anoniem: 72239
Ik ben van plan een waterkoeling aan te schaffen en heb deze config op het oog,
hw labs black ice extreme 1/2" fittings
swiftech mcw 50 vga 1/2" OD tubing
swiftech mcw 5000A cpu 1/2" OD tubing
ehein pomp 1048 suction side 1/2" pressure 1/2"
nu passen die stukken op elkaar met die outside diameters(of moet ik iets zoeken met 1/2" ID), Iemand ervaring met het bevestigen van de leidingen op die jackets, en hoe presteren die?
ik zoek ook nog een res met 1/2" fittings
alvast bedankt
( ik ben van plan dit in een SUPERFLOWER SF-402 Silver Aluminium 350W case te steken
ik ben niet zo voor die cases met windows en lampen)
hw labs black ice extreme 1/2" fittings
swiftech mcw 50 vga 1/2" OD tubing
swiftech mcw 5000A cpu 1/2" OD tubing
ehein pomp 1048 suction side 1/2" pressure 1/2"
nu passen die stukken op elkaar met die outside diameters(of moet ik iets zoeken met 1/2" ID), Iemand ervaring met het bevestigen van de leidingen op die jackets, en hoe presteren die?
ik zoek ook nog een res met 1/2" fittings
alvast bedankt
( ik ben van plan dit in een SUPERFLOWER SF-402 Silver Aluminium 350W case te steken
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 72239 op 20-06-2003 18:04 ]
He MR_Wazoo kun jij niet later een aantal pics posten met wat je hebt gemaakt .. en wat het je heeft gekost... kan ik een beetje proberen inzicht te krijgen.MR_WAZOO schreef op 20 June 2003 @ 17:17:
* Sedat heeft weer een supersite voor in de faq, het is www.ru58.nl en ze leveren vanalles wat met plastic te maken heeft
gaat wel goedkomen sedat, heel mijn casemod gaat gefotografeert worden enzo
Ik had de volgende brainwave:
Als je waterkoeling hebt, en een AMD processor, hoef je natuurlijk de warmte van de CPU niet meer weg te zuigen via de fan onderin je voeding. Deze fan zou dus uitgeschakeld kunnen worden, want de andere fan (achterkant) zuigt toch wel voldoende lucht aan via de spleten in de voeding en via de uitgeschakelde onderste fan. Resultaat is een nog stillere PC, want je bent weer 1 fan "kwijt".
Heeft iemand dit al eens gedaan? Of zijn hier bezwaren tegen?
Als je waterkoeling hebt, en een AMD processor, hoef je natuurlijk de warmte van de CPU niet meer weg te zuigen via de fan onderin je voeding. Deze fan zou dus uitgeschakeld kunnen worden, want de andere fan (achterkant) zuigt toch wel voldoende lucht aan via de spleten in de voeding en via de uitgeschakelde onderste fan. Resultaat is een nog stillere PC, want je bent weer 1 fan "kwijt".
Heeft iemand dit al eens gedaan? Of zijn hier bezwaren tegen?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
maja, er komt ook veel warmte van je elco's en andere systeem onderdelen.
ben persoonlijk geen groot voorstander van het verwijderen van de fans, laat ze liever zachter lopen (onhoorbaar)
ben persoonlijk geen groot voorstander van het verwijderen van de fans, laat ze liever zachter lopen (onhoorbaar)
Ja, maar "vroeger" toen we nog Pentium e.d. hadden, deden we het ook met een voeding met maar 1 fan, en toen werden de elco's e.d. ook warm. Die extra fan aan de onderkant is voornamelijk bedoeld om warmte van de cpu weg te zuigen.418O2 schreef op 20 June 2003 @ 22:50:
maja, er komt ook veel warmte van je elco's en andere systeem onderdelen.
Anyhow, zodra ik m'n wc heb zal ik het eens uitproberen.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik heb ook Alles Water gekoeld maar toch heb ik nog een fan op 7v onder voor en de fan van De psu....een beetje airflow voor je geheugen ( video en intern) kan absoluut geen kwaad.Microkid schreef op 20 June 2003 @ 22:52:
[...]
Ja, maar "vroeger" toen we nog Pentium e.d. hadden, deden we het ook met een voeding met maar 1 fan, en toen werden de elco's e.d. ook warm. Die extra fan aan de onderkant is voornamelijk bedoeld om warmte van de cpu weg te zuigen.
Anyhow, zodra ik m'n wc heb zal ik het eens uitproberen.
Jongens ik wil mijn eigen koelblokken ontwerpen en laten fresen maar ik weet niet zo gauw waar koper te halen of krijgen is, de meeste metaalgroothandels leveren niet aan partikelieren.
ik heb er wel een gevonden maar dit is vrij dik 20mm ik wil eigenlijk 13mm of 15mm hebben.
50mm x 50mm x 20mm 1 stuks
80mm x 50mm x 20mm 1 stuks
150mm x 100mm x 20mm 3 stuks
hier vroeg hij 120,- euro voor ex. btw
Lijkt me vrij duur
Voor degene die dit ook zelf doen waar haal jij je koperen blokken vandaan.
En wat is de kost prijs van koper op het moment.
Het zou misschien leuk zijn om dit in de topic start op te nemen
provincie
bedrijfgegevens
kostprijs
Zodat je snel weet waar in je omgeving je echt terecht kan voor koper
ik heb er wel een gevonden maar dit is vrij dik 20mm ik wil eigenlijk 13mm of 15mm hebben.
Lijkt me vrij duur
provincie
bedrijfgegevens
kostprijs
3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0
koper is gewoon duur... ik zou toch even goed alle kosten tegen elkaar afwegen eer je begint met het maken van eigen blokken.
// eigen verhaal
Ik heb mijn setup nu testdraaiend. Eheim 1046, DD Black Ice Micro en een Tank-o-Matic. Blok krijg ik dinsdag/woensdag (IA van Jupiler en Mafkees)
Ik heb de aansluitingen van de Tank-o-matic aan gehouden. Ik heb voor mijn pomp aansluitingen gekocht die hetzelfde zijn als die van de Tank-o-Matic.

Deze op de uitgang

en die op de ingang. Ik zal morgen ff fotoos proberen te maken
// eigen verhaal
Ik heb mijn setup nu testdraaiend. Eheim 1046, DD Black Ice Micro en een Tank-o-Matic. Blok krijg ik dinsdag/woensdag (IA van Jupiler en Mafkees)
Ik heb de aansluitingen van de Tank-o-matic aan gehouden. Ik heb voor mijn pomp aansluitingen gekocht die hetzelfde zijn als die van de Tank-o-Matic.

Deze op de uitgang

en die op de ingang. Ik zal morgen ff fotoos proberen te maken
www.motorenco.nl Beverwijk levert koper-op-maat aan particulieren voor een redelijke prijs. (Zegt men).
Je kunt ook bij de oudmetaalhandel gaan kijken - hoewel je dan geluk moet hebben, en compromissen moet sluiten voor de afmetingen (2cm dik heb ik nog nooit zien liggen).
Je kunt ook bij de oudmetaalhandel gaan kijken - hoewel je dan geluk moet hebben, en compromissen moet sluiten voor de afmetingen (2cm dik heb ik nog nooit zien liggen).
Op het forum van waterkoeling.nl is er een gast die voor een stuk leukere prijzen koper aanbied. Er staan daar ook wat linx naar goedkope koper leveranciersnapp schreef op 21 June 2003 @ 12:04:
Jongens ik wil mijn eigen koelblokken ontwerpen en laten fresen maar ik weet niet zo gauw waar koper te halen of krijgen is, de meeste metaalgroothandels leveren niet aan partikelieren.
Lijkt me vrij duur
provincie
bedrijfgegevens
kostprijs
Volgens mij kijkt "die gast" hier ook weleens rondarnoman schreef op 21 juni 2003 @ 16:07:
[...]
Op het forum van waterkoeling.nl is er een gast die voor een stuk leukere prijzen koper aanbied. Er staan daar ook wat linx naar goedkope koper leveranciers
Mijn tip is: Ga op een industrieterrein eens rondkijken naar constructie- of metaalbewerkingsbedrijven. Soms hebben die wel eens koper staan. (Maar is eigenlijk nooit hun hoofdbusiness)
Als je geluk hebt, vinden ze zo'n hobbyist wel leuk en krijg je voor een normale kiloprijs wat kleine stukjes mee. Zonder bonnetje soms zelfs met nog wat korting.
(En hoe netter het bedrijf eruit ziet, hoe kleiner de kans meestal)
(Maar voor een stukje koper van 50x80x10 met een dekseltje van messing 50x95x5 of een koperen radiator kun je mij ook mailen
[ Voor 3% gewijzigd door KifArU op 21-06-2003 18:36 ]
DangerDen setje met cpu- en nb-blok zit er nu in.
Idel temp: CPU=37 en Systeem=35.
AMD Athlon XP 2400+, non overclocked
Fan achter de radiator onder voorin draait op het langzaamste toerental.
De 120 mm fan die achterop standaard in deze kast (Antec Sonata) zit, heb ik niet aanstaan. Hij draait voluit en maakt te veel herrie.
Hier moet ik nog ff een potmetertje ofzo tussen solderen.
Ik had 2 IBM hd's bijna op elkaar in de floppybay gezet.
Daar houden ze niet van. Aangezien ik nog een 5 1/4 bay overheb, plaats ik ze daar wel in. De gecombineerde ruimte van de 3 1/2 en 5 1/4 lijkt me zat voor 2 hd's.
Idel temp: CPU=37 en Systeem=35.
AMD Athlon XP 2400+, non overclocked
Fan achter de radiator onder voorin draait op het langzaamste toerental.
De 120 mm fan die achterop standaard in deze kast (Antec Sonata) zit, heb ik niet aanstaan. Hij draait voluit en maakt te veel herrie.
Hier moet ik nog ff een potmetertje ofzo tussen solderen.
Ik had 2 IBM hd's bijna op elkaar in de floppybay gezet.
Daar houden ze niet van. Aangezien ik nog een 5 1/4 bay overheb, plaats ik ze daar wel in. De gecombineerde ruimte van de 3 1/2 en 5 1/4 lijkt me zat voor 2 hd's.
hey, ik ben beetje begonnen met slangetjes, keb zelf 8 mm slangen over 12 mm pilaren gekregen..
het zijn pvc slangen btw
ik heb alleen 1 probleem.... ze knakken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
moet ik de slang wat korter maken of juist langer? of van rad naar cpu naar gpu naar northbridge ? (nu = rad> cpu>northbridge)
voorbeeld:
het zijn pvc slangen btw
ik heb alleen 1 probleem.... ze knakken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
moet ik de slang wat korter maken of juist langer? of van rad naar cpu naar gpu naar northbridge ? (nu = rad> cpu>northbridge)
voorbeeld:
[ Voor 16% gewijzigd door CommanderKeen op 22-06-2003 13:34 ]
kan je ff een pic geven? dan weet ik waar ik naar moet kijken
offtopic: hoi btw
offtopic: hoi btw
geen zin om weer 100000000 dagen te w88...
PVC slangen knakken nogal snel omdat ze stug zijn, ja ook die groene aquarium waterslangen. Koop Tygon slangen, ze kosten wel wat maar ideaal voor korte bochten. En je kunt ze makkelijk hergebruiken.
Ik zie dat je 12mm pilaren gebruikt. Ze zijn nogal groot in praktijk, misschien dat je overstapt naar 10mm. De binnendiameter van beide pilaren zijn het zelfde. Kijk op pagina 18 voor een foto van Tygon op 10mm slangpilaren. Werkt prima.
Ik zie dat je 12mm pilaren gebruikt. Ze zijn nogal groot in praktijk, misschien dat je overstapt naar 10mm. De binnendiameter van beide pilaren zijn het zelfde. Kijk op pagina 18 voor een foto van Tygon op 10mm slangpilaren. Werkt prima.
hmja maar as i said.. ik heb gewoon liever een oplossing met deze slangen omdat ik mijn pc snel weer trug wil (koop ik nl andere slangen gaat er waarschijnlijk weeeer een week tussen zitten...)
ff ter informatie, waar haal ik die slangen? en hoe duur zijn ze?
ff ter informatie, waar haal ik die slangen? en hoe duur zijn ze?
Je kunt kleine bochten maken met je huidige PVC slangen. Zet in de korte bochten een L stuk. Het geheel ziet niet uit, maar het werkt 
Lees de thread gewoon vanaf pagina 18. Alles staat gewoon hierin, je moet het wel lezen.
Lees de thread gewoon vanaf pagina 18. Alles staat gewoon hierin, je moet het wel lezen.
Anoniem: 41187
Ik wil in mijn nieuwe Shuttle SN45G waterkoeling zetten.
Ik ga natuurlijk weer producten van aqua-computer gebruiken.
Alleen nou zit ik met een probleem , de radi dat wordt een Black Ice Pro Micro radiator zwart.
Specificaties
-Materiaal: Koper
-Afmetingen: 100 x 82 x 50 mm.
-Aansluiting: 10 mm.
En het voormaat van aqua slangen is plug&cool-System, 8/6 mm.
Ik heb al wel een foto ergens vandaan gehaald , maar snap er niet veel van hoe hij dat heeft gedaan.

Hebben jullie een idee voor mij hoe ik dit kan oplossen, het lijkt me zo geweldig om waterkoeling in me nieuwe kastje te zetten
Wil wel dat alles vervoer bestendig is !
Ik ga natuurlijk weer producten van aqua-computer gebruiken.
Alleen nou zit ik met een probleem , de radi dat wordt een Black Ice Pro Micro radiator zwart.
Specificaties
-Materiaal: Koper
-Afmetingen: 100 x 82 x 50 mm.
-Aansluiting: 10 mm.
En het voormaat van aqua slangen is plug&cool-System, 8/6 mm.
Ik heb al wel een foto ergens vandaan gehaald , maar snap er niet veel van hoe hij dat heeft gedaan.

Hebben jullie een idee voor mij hoe ik dit kan oplossen, het lijkt me zo geweldig om waterkoeling in me nieuwe kastje te zetten
Wil wel dat alles vervoer bestendig is !
daar heb ik een paar van, ideaal...
Ik heb overigens Innovatek slangen, die knikken niet echt, vooral niet met deze veren
ik lees alles heus wel heurBlord schreef op 22 juni 2003 @ 15:11:
Je kunt kleine bochten maken met je huidige PVC slangen. Zet in de korte bochten een L stuk. Het geheel ziet niet uit, maar het werkt
btw een L stuk??? leg eens uit hoe je dat toepast dan?
btw... nice (!) 3dmark03 score....
Een goedkoop en duurzaam alternatief voor antiknikveren: heet water 
Gewoon de slang in het hete water leggen, of op de plek van de knik alleen. Vervolgens rustig buigen.
De slang word door het hete water wat elestischer en knikt dus niet meer zo snel.
Gewoon de slang in het hete water leggen, of op de plek van de knik alleen. Vervolgens rustig buigen.
De slang word door het hete water wat elestischer en knikt dus niet meer zo snel.
ehm heel dat ding is in het hete water geweest, xal het nog eens proberen anders
kokend heet water! Gewoon een waterkoker pakken en dan 5 minute in laten liggen, geloof me, je kan alle bochten dan zo'n beetje wel maken met pvc slange
okay ik zal het nog eens proberen
ditmaal geef ik het pvc slangetje alvast de gewenste vorm met een ijzerdraadje
ff kijken of dat gaat werken
Je bedoelt dat je ijzerdraad om de slang heen winkelt in vorm waarin je de slang wilt hebbe?CommanderKeen schreef op 23 June 2003 @ 11:29:
okay ik zal het nog eens proberen
ja dat heb ik gedaan, en ijzerdraad erin... alleen het ziet ernaar uit dat ik het te strak heb gedaan?

zal dit nog iets uitmaken voor de koelprestaties?
zoja, hoe kan ik ze wat breder maken? (*ik zat zelf te denken om er stoom door heen te blazen maar omdat dat nogal wat werk kost, en waarschijnlijk nog meer verbrande vingers, wil ik het eerst even cker weten)
de pvc slang was 8 mm en de slangpilaren 12 (jaja hele prestatie
, en ik heb er 4 verbrande vingers aan overgehouden ^_^ )
zal dit nog iets uitmaken voor de koelprestaties?
zoja, hoe kan ik ze wat breder maken? (*ik zat zelf te denken om er stoom door heen te blazen maar omdat dat nogal wat werk kost, en waarschijnlijk nog meer verbrande vingers, wil ik het eerst even cker weten)
de pvc slang was 8 mm en de slangpilaren 12 (jaja hele prestatie
Jemig! Dat ziet er niet uit man! Die slang is helemaal vervormd. Zoiets heb ik iig nog nooit op GoT of elders gezien... Waarom geen slang van 2 à 4 mm wijder kiezen? Heb je trouwens niet gekeken of de knikken in de slang er niet uit gaan als er water doorheenstroomt? Dat zou ook nog kunnen (of is dat alleen bij silic.slang?).
Het ziet er niet uit, maar het zal wel werken.. Zonder verlies van koelprestatie.
Ja, je kunt je slangen ook van binnen opschuren voor de lol.
Waarom zo moeilijk met veren en bobbels in de slang, kokend water en verbrande vingers, als je ook een stuk slang van een maatje groter kunt kopen? Ik hoop trouwens voor je dat je niet ergens een zwak plekje in de slang hebt, cmdrkeen, want hij ziet er nu zo opgerekt uit dat er wel behoorlijk wat spanning op moet staan.
NOFI, maar ik zou gewoon even de extra moeite doen om geschikte slang te kopen ipv te nauwe slang op te rekken...

NOFI, maar ik zou gewoon even de extra moeite doen om geschikte slang te kopen ipv te nauwe slang op te rekken...
[ Voor 86% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-06-2003 15:38 ]
hm ik ga op jupiler af

en dat is omdat : de rest van de blokjes/rad/res allemaal 8 mm slangpilaren hebben, alleen deze 2 niet
en ja het ziet er wicked uit
btw ik doe deze opstelling : rad > cpu > northB > gpu > res > rad
nog iets op aan te merken?
en dat is omdat : de rest van de blokjes/rad/res allemaal 8 mm slangpilaren hebben, alleen deze 2 niet
en ja het ziet er wicked uit

btw ik doe deze opstelling : rad > cpu > northB > gpu > res > rad
[ Voor 22% gewijzigd door CommanderKeen op 23-06-2003 16:32 ]
Anoniem: 41563
MERK FESTO
MATERIAAL PUN
KLEUR ZILVER
ZIET ER ZEER MOOI UIT EN ZAL HET STRAKS ES FFE OP MIJN WC MONTEREN
siliconenslang kopen, die knikken niet zo snel. je hebt nu PVC slang zo te zienCommanderKeen schreef op 22 June 2003 @ 22:49:
ehm heel dat ding is in het hete water geweest, xal het nog eens proberen anders
10 mm slang heeft meestal 8 mm binnenmaat; ik weet niet of je dat hebt of 8 mm met 6 mm binnenmaat, maar ik zou 10 mm gebruiken (gewoon met slangklemmen). Of bedoel je dat je slangpilaar een binnenmaat van 8 mm heeft? Dan heb je zeker 10 mm slang 'nodig' als je wilt dat de keten overal een binnenmaat van 8 mm heeft (behalve in de blokjes natuurlijk).CommanderKeen schreef op 23 June 2003 @ 16:30:
hm ik ga op jupiler af![]()
Werken zal het vast wel zo, maar ik zie niet waarom je moeite zou doen om het extra lelijk te maken... zo'n gebochelde slang.

Maar goed, tis jou keuze.
Ik heb een paar pagina's terug nog het tegenovergestelde gehoord. Het lijkt mij ook dat siliconenslang van nature slapper/flexibeler moet zijn; als er water door de slangen stroomt schijnen de knikken er echter uit te gaan.memendo schreef op 23 June 2003 @ 17:33:
[...]
siliconenslang kopen, die knikken niet zo snel. je hebt nu PVC slang zo te zien
[ Voor 26% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-06-2003 18:08 ]
hmja maar ut werkt nu allemaal wel heur ;D
dit was het enige probleem bochtje
maar met wat ijzerrdraad krijgen we die nare pvc slang wel klein
ow en btw, de stroomsnelheid hangt af van de kleinste doorgang (sorry klinkt lelijk kan ff niet op het goede woord komen
)
dat wil dus zeggen, als je blokjes niet groter zijn dan 8 (van binnen, en de slang pilaren), dan heeft het geen zin om 10 mm slang erop te gooien (bovendien is deze maat erg zeldzaam, en bestellen via inet duurt weer een week)
ik wil morgen het hele ding erin hebben 2 be honest...
ow en btw, de stroomsnelheid hangt af van de kleinste doorgang (sorry klinkt lelijk kan ff niet op het goede woord komen
dat wil dus zeggen, als je blokjes niet groter zijn dan 8 (van binnen, en de slang pilaren), dan heeft het geen zin om 10 mm slang erop te gooien (bovendien is deze maat erg zeldzaam, en bestellen via inet duurt weer een week)

[ Voor 59% gewijzigd door CommanderKeen op 23-06-2003 18:20 ]
haastige spoed.....CommanderKeen schreef op 23 June 2003 @ 18:14:
(is helaas waarheid als een koe als het gaat om waterkoeling)
Doe het rustig, denk er nog over na, en als je dan overtuigd ben pas inbouwen. Als het eenmaal zit blijft het zitten omdat je al blij bent dát het zit, en is aanpassen een stuk lastiger. (spreek uit ervaring
(zow, dat waren de spreekwoorden weer voor vandaag
Als je het vandaag had besteld had je het morgen in huis.......CommanderKeen schreef op 23 juni 2003 @ 18:14:
hmja maar ut werkt nu allemaal wel heur ;D
ow en btw, de stroomsnelheid hangt af van de kleinste doorgang (sorry klinkt lelijk kan ff niet op het goede woord komen)
Lekker hooooor, al die mooie water coolers dingetjes, krijg er echt zin in! Wat voor low budget>>koperen>>bikkelblokken adviseren jullie mij?
greetz M@tt
greetz M@tt
Not... Als je een diameter ziet staan, is dat steeds de binnendiameter. 10mm slang heeft dus een binnenmaat van 10mm, een buitenmaat van meestal 14mm.Aham brahmasmi schreef op 23 juni 2003 @ 18:05:
[...]
10 mm slang heeft meestal 8 mm binnenmaat; ik weet niet of je dat hebt of 8 mm met 6 mm binnenmaat, maar ik zou 10 mm gebruiken (gewoon met slangklemmen). Of bedoel je dat je slangpilaar een binnenmaat van 8 mm heeft? .
Anoniem: 83834
Eigenlijk is de benaming waterkoeling onjuist. Waterkoeling is gewoon luchtkoeling. En eigenlijk is zelfs die benaming onjuist, koeling bestaat niet, je kan enkel warmte verplaatsen. Het grote voordeel van waterkoeling is dat je door de grote radiatoren een enorm grote oppervlakte kunt creëren, met een gewone heatsink rechtstreeks op je CPU is dat niet mogelijk. De functie van het water is het transporteren van de warmte van je CPU naar de radiator. Daar kan trouwens ook een heatpipe voor gebruikt worden. Thorry heeft het overigens wat breder uitgelegd in deze post.
Hier wou ik nog even op reageren : Je haalt de warmte dus weg van de cpu verplaatst die en laat die warmte in de lucht verdwijnen .. juist door die warmte weg te halen koel je de processor dus het is eigenlijk wel koelen
Hier wou ik nog even op reageren : Je haalt de warmte dus weg van de cpu verplaatst die en laat die warmte in de lucht verdwijnen .. juist door die warmte weg te halen koel je de processor dus het is eigenlijk wel koelen
Hmm... ben ik het niet helemaal mee eens. Het water is hét middel dat de warmte van de cpu afvoert. Wat er verder met het warme water gebeurt om het weer af te koelen en opnieuw te gebruiken om warmte van de cpu op te nemen is niet interessant. Een radiator is nu eenmaal een eenvoudige/stille/goedkope manier om water zijn warmte af te laten staan.
Daarom is het dus wel degelijk waterkoeling; de cpu wordt alleen gekoeld doordat het zijn warmte via het koperen waterblok aan het water kan afstaan. Dat het water op zijn beurt weer aan de lucht gekoeld wordt doet hier niets aan af.
Daarom is het dus wel degelijk waterkoeling; de cpu wordt alleen gekoeld doordat het zijn warmte via het koperen waterblok aan het water kan afstaan. Dat het water op zijn beurt weer aan de lucht gekoeld wordt doet hier niets aan af.
offtopic:
Ben het wel eens met je conclusie dus.
Ben het wel eens met je conclusie dus.
[ Voor 30% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-06-2003 16:37 ]
ik vraag me dan af
als waterkoeling een verkeerd woord is, HOE de fuck heet t dan wel?
als waterkoeling een verkeerd woord is, HOE de fuck heet t dan wel?
Nou eigenlijk is het natuurlijk Processorkoeling en waterverwarming 
Flauw.. ik weet het..
Flauw.. ik weet het..
okay vergeet het hierboven geposte.... 
ik heb gewoon lekker benzine slangen gekocht
ik heb gewoon lekker benzine slangen gekocht
Ah, van die flexibele niet knikkende. Waarzo gekocht?
ik ga heel misschien een IA voor benzineslang houden, maar dit ligt eraan wat mijn "leverancier" kan leveren
Een lokale Doe-het-zelf zaak heeft benzineslangen en dan ook in de maat 10x14. Alleen op dit moment niet meerAham brahmasmi schreef op 24 June 2003 @ 17:54:
Ah, van die flexibele niet knikkende. Waarzo gekocht?
Het hele punt is juist dat:Anoniem: 83834 schreef op 24 June 2003 @ 08:20:
koeling == warmte verplaatsen
Dit topic is gesloten.