voor shuey:
ik kan je iig een paar tips geven voor je mannetje....
gooi je referentie uit je viewport, je probeert je verhoudingen nu te matchen naar een plaatje, terwijl je ze zelf zult moeten vinden. het gebruik van referenties is onmisbaar, maar het is niet meer dan dat, een referentie. zoek meerdere plaatjes van mensen, print ze uit en bestudeer ze eerst eens.
er zijn regels voor de verhoudingen van het menselijk lichaam, zoek die op want het is een handige leidraad bij het modellen.
de meeste problemen zitten nu in de proporties, je armen zijn te kort en je nek is te lang om er een paar te noemen.
lowpoly beginnen is goed, zelfs de enige manier, maar besef dan ook dat het dat is en probeer niet al detail te suggereren want dat gaat je op een gegeven moment tegenwerken bij het toevoegen van echte hipoly details.
ik ben lowpoly modeller van beroep, ik doe de hele dag niets anders dan detail suggereren waar het er (bijna) niet is, en dit was mn eerste hi poly model sinds tijden....naast het feit dat ik me flink moest aanpassen om niet in mn routine van lowpoly truukjes en technieken te vervallen, heb ik wel ontzettend veel aan m'n kennis omdat ik geleerd heb vrij snel een expressieve basisvorm in weinig polys neer te zetten.
maw, de 'feel' van het model is er dan al, wat rest zijn details toevoegen en dat is het makkelijke gedeelte, het kost alleen tijd.
wat ik je eigenlijk hiermee probeer aan te praten is dat je het idee van hipoly modellen voorlopig beter kunt laten varen, begin met lowpoly models. en niet eentje, maar ladingen. probeer vertrouwd te raken met hoe je vormen efficient en doeltreffend neer kan zetten, vergeet de details en ga in eerste instantie voor de uitstraling van een model. blijf je model constant van alle angles bekijken onafhankelijk van je referentie materiaal, en durf te tweaken! pas als het van alle hoeken er goed uitziet en je er geen raar gevoel meer bij hebt als je het vanuit een bepaalde hoek bekijkt, ben je goed bezig. het klinkt misschien saai maar van deze oefening zul je meer leren dan van welk project dan ook.
ik ben het ook absoluut niet eens met de stelling dat een lowpoly model alleen mooi is met textures, bij een lowpoly model wordt je nl niet 'misleid' door details, wat rest is de expressie en als die er goed inzit heb je een prachtig model, mooier dan een hoop hipoly modellen die ik langs zie komen, ook op fora als cgtalk.
overigens versta ik onder een lowpoly humanoid een model van rond de 5000 polys, ook voor ingame....natuurlijk kicken er vervolgens een aantal lodmodellen in die kunnen gaan tot zo laag als 500 polys, maar dan ben je al veel meer met het silhouette bezig als met het daadwerkelijke model.
ok hoop dat je wat hebt aan dit schijnbaar abstracte gelul, en besef dat ik dit model niet had kunnen maken als ik niet zelf door hetzelfde proces was heengegaan. af en toe van frustratie de haren uit mn hoofd trekkend
btw er is meer dan davilex qua gamesindustrie in nederland hoor, ik voel me bijna beledigd
www.lostboysgames.com (binnenkort is de nieuwe site er)