Toon posts:

windows dubbel installeren (xp-pro en win98)

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik had vraagje:

ik heb nu winXP-pro, maar ik wil ook graag win98 erbij op hebben
dus 2x windows. maar hoe moet ik dit nu aanpakken?
ik had gehoord dat je dan eerst win98 moet installeren en dan winxp.
dit houdt in dat ik alles moet formateren en van voren af aan moet beginnen.
moet ik dit zo doen of kan het ook "makkelijker".
ik hoor ut graag zo snel mogelijk

thnx

groet
dennis roeloffzen

Verwijderd

Nee, is niet nodig (format).
Als de nieuwe win98 partitie maar binnen de eerste 7.8 GB van de HD begint.
Maw, als je winxp partitie niet groter is als 6-7 GB en de eerste primaire partitie is op de schijf.

Maak een 2de (fat32) partitie aan en maak die active en de 1ste (winxp) hidden.
Installeren maar..........

Vergat nog te zeggen dat je dan wel een boot manager nodig hebt. Het is niet makkelijk om NTloader zover te krijgen dat ie vanaf de 2de partitie wil booten. Dat kan volgens mij alleen maar door het win98 boot stuk op te slaan in een file en die bij XP in de root directory te plaatsen. Extra optie in je boot.ini toevoegen die naar die file wijst.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 18:19 ]

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dualboot: Hoe zet ik verschillende Windows-versies op één systeem?

[ Voor 105% gewijzigd door GA!S op 28-04-2003 18:18 ]

de betaler vervuilt

Verwijderd

Welkom op GoT :)

Zoals vteuniss het al zegt, wissel de partities om, 2de active maken en het gaat goed. Als er iets niet lukt : fdisk /mbr kan wel eens helpen (commando in DOS)

Verwijderd

Zorg er wel voor dat je het tooltje wat je gebruikt om de partitie hidden of active te maken OOK op flop hebt, zodat je altijd weer gemakkelijk alles terug kunt zetten. Als je dat niet op flop hebt en er gaat iets mis heb je jezelf buitengesloten !

Verwijderd

Topicstarter
wow wat een kennis hier zeg :)
thnx, k heb wel zoiets gedownload van "patition manager" is dat wat?
en wat bedoel je persies met die eerste 6-7 gig ofzo?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 08:53

tweakerbee

dus..?

Zeker dat je een partition manager hebt, of partition magic?

Volg even de link van GA!S, daar staat als het goed is alles in. Je kunt gewoon een extra partitie maken binnen de eerste 7GB met partition magic, en vervolgens windows98 installeren. Met je WindowsXP cd kun je vervolgens je bootsector weer fixen door de Recovery Console te starten. Geef het commando 'help' en je krijgt een overzicht met wat je kunt doen.

Succes.

You can't have everything. Where would you put it?

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Partition Magic moet wel lukken!!! Zit een optie bij install another OS ofzo!!!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Welkom blob.
Misschien slim om de FAQ Forumgedrag eens door te lezen, mooi dat je vol enthousiasme een topic opent, maar op GoT wordt wel eerst van de gebruikers verwacht dat ze zelf een beetje moeite doen. Zo kun je bijvoorbeeld [search=dualboot windows xp 98], waar een redelijk aantal bruikbare resultaten uitkomen, zoals:Om maar een voorzetje te geven. En de dingen die voor Windows 2000 gelden, gelden ook voor Windows XP

Verder natuurlijk de link naar de WOS-FAQ, die GA!S: Dualboot: Hoe zet ik verschillende Windows-versies op één systeem?, waarin een aantal links staan naar andere sites, voornamelijk naar support.microsoft.com, waar je ook zou kunnen zoeken naar 'dualboot'.

En als laatste Google, de zoekmachine waar Tweakers dol op zijn: [google=dualboot windows xp 98].

Kortom, zodra je het magische woord dualboot weet, kun je een heel eind komen in je zoektocht :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.