Toon posts:

dualboot xp/2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in de faq en search word alleen over dualboots gesproken met win 2000/xp in combinatie met een win9x variant.

maar nu heb ik op mijn systeem op c: win xp prof staan en wil op mijn 2e partitie d: win 2000 adv server installen. kan ik dat gewoon doen of krijg ik dan troubles ??

Verwijderd

Zoek eens op mensen die een dual boot hebben gemaakt tussen 98/98.
Ik weet het zelf ook niet, maar volgens mij moest je eerst eeb partitie verbergen, zodat de setup niet begint te zeuren over upgraden.
Daarna weer unhiden en een boot manager installeren.

Maar, ik kan het echt helemaal fout hebben :)

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Op maandag 07 januari 2002 09:38 schreef Toverstaf het volgende:

Maar, ik kan het echt helemaal fout hebben :)
Idd :+

Je kunt gewoon beginnen met de installatie van w2k, op een gegeven moment vraagt ie vanzelf op welke partitie hij geïnstalleerd moet worden...

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• _Zedd_
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 09:45 schreef Damon het volgende:
Je kunt gewoon beginnen met de installatie van w2k, op een gegeven moment vraagt ie vanzelf op welke partitie hij geïnstalleerd moet worden...
Dan ben je weer afhankelijk van de volgorde en dan krijg je dat 2k op de D en XP op de C staat (persoonlijk heb ik liever dat het aktieve OS op de C staat en het inaktieve OS niet zichtbaar is).
Met een bootmanager of partition manager kun je de oude OS hiden en dan het nieuwe OS ernaast op de primaire partitie zetten. Dan heb je idd geen last van upgrade vragen.

GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 09:45 schreef Damon het volgende:

[..]

Idd :+

oke dus ff voor de duidelijkheid: ik kan w2k adv server install gewoon starten nu dat xp op de c: staat en dan vanzelf aangeven dat hij op d: moet komen.

moet ik d: dan ook NTFS maken of kan dat gewoon Fat32 blijven... er staan namelijk wel wat bestanden op die ik graag erop wil laten....schijfruimte is voldoende.

• Damon
De partitie hoeft niet NTFS idd...

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

hoeft niet NTFS maar kan wel en is sneller!

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 10:39 schreef _Zedd_ het volgende:

[..]

Dan ben je weer afhankelijk van de volgorde en dan krijg je dat 2k op de D en XP op de C staat (persoonlijk heb ik liever dat het aktieve OS op de C staat en het inaktieve OS niet zichtbaar is).
Met een bootmanager of partition manager kun je de oude OS hiden en dan het nieuwe OS ernaast op de primaire partitie zetten. Dan heb je idd geen last van upgrade vragen.
hoezo, bedoel jij dat ik w2k gewoon ook op c: erbij kan zetten ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
ik wil als het ff kan mijn xp prof gewoon op c: (ntfs) laten staan en de w2k adv server op d: (fat32) installen.

iemand hier ervaringen mee ??

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op maandag 07 januari 2002 13:02 schreef riesje het volgende:
ik wil als het ff kan mijn xp prof gewoon op c: (ntfs) laten staan en de w2k adv server op d: (fat32) installen.

iemand hier ervaringen mee ??
ja werkt gewoon normaal, alleen als je AD wilt gaan draaien zul je gebruik moeten maken van je NTFS :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 13:10 schreef DR het volgende:

[..]

ja werkt gewoon normaal, alleen als je AD wilt gaan draaien zul je gebruik moeten maken van je NTFS :)
sorry, ik weet ff niet wat je met AD bedoelt

• DR
  • Niet online

DR

Op maandag 07 januari 2002 13:13 schreef riesje het volgende:

[..]

Active Directory ;)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op maandag 07 januari 2002 13:13 schreef riesje het volgende:

[..]

en jij wilt Windows 2000 adv server instaleren... nou ben ik nieuwsgierig... Waarom?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 13:27 schreef MRic3 het volgende:

[..]

en jij wilt Windows 2000 adv server instaleren... nou ben ik nieuwsgierig... Waarom?
Nou, misschien om dezelfde reden als jij hier nu op tweakers.net zit te lezen.... Nieuwschierigheid misschien. ben wel eens benieuwd hoe dat werkt allemaal.

maaruh nu ik toch bezig ben.... wat houd de Active Directory in dan ??

• Damon
Op maandag 07 januari 2002 15:25 schreef riesje het volgende:

[..]

misschien om dezelfde reden als jij hier op tweakers.net zit te lezen.... nieuwschierigheid !! :?

en om een beetje te klooien natuurlijk, ik wil wel eens weten hoe zo`n besturingssyteem als adv server werkt. oftwel weer een neiuwe uitdaging voor mijn thuisnetwerkje.
Waarom dan Adv. server en niet de gewone server :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 15:27 schreef Damon het volgende:

[..]

Waarom dan Adv. server en niet de gewone server :?
Nou wil je het echt weten dan ... ??? die kon ik niet vinden op Morpheus maar dat mag ik volgens mij niet zeggen hier.

• Damon
Op maandag 07 januari 2002 15:31 schreef riesje het volgende:

[..]

Nou wil je het echt weten dan ... ??? die kon ik niet vinden op Morpheus maar dat mag ik volgens mij niet zeggen hier.
:+

zeggen mag wel, vragen waar je em wel kan halen niet :7

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 15:31 schreef Damon het volgende:

[..]

:+

zeggen mag wel, vragen waar je em wel kan halen niet :7
ok das duidelijke taal...maar ik heb me laten vertellen dat server en adv server vrijwel identiek zijn op een paar functies na zaols o.a. meerdere cpu onderstuening enzo

maarruh kun jij me niet ff gelijk uitleggen wat er precies met AD bedoeld word ??

• Damon
AD is de Active Directory van W2k...

Daar kan je in een domein oa al je user profiles/instellingen in kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 15:35 schreef Damon het volgende:
AD is de Active Directory van W2k...

Daar kan je in een domein oa al je user profiles/instellingen in kwijt.
ow...dus als ik daar gebruik van wil maken moet ik hem perse op een ntfs partitie installen i.p.v. fat32

Verwijderd

Ben ik weer! Nu met multi-boot:
Win98
Win2k Prof
WinXP Prof (ofcourse een BETA versie)

Voor iedereen die echt zonder al te veel kleer scheuren een multiboot wil, gebruik geen Bootmagic maar idd XOSL! Wat een mooi progje en op de site een duidelijke faq en manual. Ik heb iig geen gebruik gemaakt van een dedicated primaire partitie voor XOSL, dit kan je wel doen, maar dan ben je gelijk een primaire partitie kwijt en dat wilde ik niet.

Ik heb met Partition Magic 3 actieve partities aangemaakt. Je kunt eerst je enige primaire partitie groter maken en deze dan 1 drie stukken houden. Houd rekening met de grootte, dit hangt af van welk OS je wil installeren op welke plaats.

Wanneer je drie partities hebt, maak je er 1 actief en de rest wordt automatisch hidden. Kijk of je met een win98 bootflop in je PM dir kan komen. Zodoende kan je later een andere p.partitie actief maken. Op je 1e partitie zet je een OS, dan volgende partitie actief maken, hier een OS opzetten, dan volgende partitie actief maken, ook een OS en als laatste moet je even kijken op welke partitie (welke van de drie) je de bestanden van XOSL wil hebben. Maak die partitie actief en installeer XOSL. Hoe je deze moet configureren kan je op de site lezen, waar het op neer komt is dat je als je een OS opstart je ervoor moet zorgen dat de andere 2 p.partities hidden zijn! Soms wil een OS wel eens roet in je MBR gooien of bepaalde partities toch weer zichtbaar maken, dan gewoon de XOSL herstellen (eerst natuurlijk wel de partitie aanmaken waar de bestanden van XOSL opstaan) Dit moet alleen als je dus geen gebruik maakt van dedicated partitie, anders maak je natuurlijk de dedicated partitie actief om daar je XOSL te repareren.

SUC6 iedereen

PS Ik heb eerst met Bootmagic geprobeerd, alles leuk goed te gaan, maar als ik in de bootmanager alles had gecheched en liet opstarten dan zag bij het opstarten alleen een zwart scherm nadat er 'Starting bootmagic' ofzoiets stond. XOSL geprobeerd en meteen als een trein. Petje af voor de auteur van dit ijzersterke stukje freeware!
IMHO de mooiste manier om een 3 OS volledig onafhankelijk van elkaar te installeren. Geen gedoe met NT bootloader menu's of whatsoever. Try it!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37

Wimmel

Hello

Let wel even op!

Als je XP al geinstalleerd hebt staan en daarna 2K installeerd, zal XP niet meer werken.
XP werkt n.l. met een hogere versie van bepaalde bootbestanden zoals NTDETECT en NTLOADER.

Kopieer voordat je gaat installeren deze bestanden even naar een flop, na installatie van 2K deze weer even terugplaatsen en XP draait weer.

2K zal hier geen last van hebben omdat de bootloader backwards compatibel is.

Ik zit op mijn werk, dus kan het niet checken maar weet bijna zeker dat het alleen gaat om Ntdetect.com en NTloader gaat. Boot.ini laten staan. De bestandjes staan hidden in de root van C:\

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 15:47 schreef Wimmel24 het volgende:
Let wel even op!

Als je XP al geinstalleerd hebt staan en daarna 2K installeerd, zal XP niet meer werken.
XP werkt n.l. met een hogere versie van bepaalde bootbestanden zoals NTDETECT en NTLOADER.

Kopieer voordat je gaat installeren deze bestanden even naar een flop, na installatie van 2K deze weer even terugplaatsen en XP draait weer.

Ik zit op mijn werk, dus kan het niet checken maar weet bijna zeker dat het alleen gaat om Ntdetect.com en NTloader gaat. Boot.ini laten staan. De bestandjes staan hidden in de root van C:\
Wanneer je dus mijn manier gebruikt heb je dus al dit gezeur met windows bootloaders etc niet... tis maar een tip

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Op maandag 07 januari 2002 15:47 schreef Wimmel24 het volgende:
Let wel even op!

Niet helemaal. Vanaf de root heb je alleen een backup nodig van NTLDR en ntdetect.com. Na het installeren van Windows 2000 Advanced Server (wat ik ook heb gedaan in deze volgorde, XP-->2000) deze 2 bestanden terugzetten in de root. Geen gelul met bootmanagers enzo, allemaal onzin.
Als je al per ongeluk 2000 AS geïnstalleerd hebt en je komt niet meer in XP, dan kun je dezelfde bestandjes gewoon via Windows 2000 van je XP-cd terugzetten in de root van je XP-partitie, na een back-up van de oude 2 uiteraard.

This title is for sale, please send me a PM

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 16:58 schreef bokkel het volgende:

[..]

Wanneer je dus mijn manier gebruikt heb je dus al dit gezeur met windows bootloaders etc niet... tis maar een tip
maar ik ken dat XOQL helemaal niet.... moet ik dat ook eerst gaan leren dan of stelt dat niks voor

ik wil het graag op de easy way doen maar wil absoluut mijn XP niet beschadigen...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 17:36 schreef the-body het volgende:

[..]

Niet helemaal. Vanaf de root heb je alleen een backup nodig van NTLDR en ntdetect.com. Na het installeren van Windows 2000 Advanced Server (wat ik ook heb gedaan in deze volgorde, XP-->2000) deze 2 bestanden terugzetten in de root. Geen gelul met bootmanagers enzo, allemaal onzin.
Als je al per ongeluk 2000 AS geïnstalleerd hebt en je komt niet meer in XP, dan kun je dezelfde bestandjes gewoon via Windows 2000 van je XP-cd terugzetten in de root van je XP-partitie, na een back-up van de oude 2 uiteraard.
ik wil dadelijk win2000 adv server op D: zetten....moet ik dus eerst D: naar NTFS formateren en dan....

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 17:36 schreef the-body het volgende:

[..]

waar vind ik die 2 bestanden dan (NTLDR en ntdetect.com)

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 09:50
Kan goed hoor Win2k en XP naast elkaar...

Dat heb ik zo ook even gehad, omdat ik met een upgrade van Win2k -> XP problemen had met CDs bakken...

Ik had XP gewoon naast Win2k op een andere partitie staan en dat ging heel goed. :D

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Heb ik ook, eerst win2k clean installen, daarna win xp cd erin (onder win2k) en dan clean install kiezen, even partitie kiezen tijdens install en klaar is <naam>

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 januari 2002 02:04 schreef ubermaestro het volgende:
Heb ik ook, eerst win2k clean installen, daarna win xp cd erin (onder win2k) en dan clean install kiezen, even partitie kiezen tijdens install en klaar is <naam>
ja maar er staat nu al XP op de C: en die wil ik niet kwijt. ik wil nu dus w2k adv server op de D: erbij zetten, alleen weet ik nu niet hoe ik het moet aanpakken omdat ik al allerlei ingewikkelde verhalen voorbij heb zien komen in dit topic.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Ik gebruik ook XOSL voor mijn Win2k en XP, werkt echt top.

Zowel XP en 2K staan op een primary partitie, XOSL zelf staat op een extended partitie.
Dmv. hiding zie je de partitie van 2K niet als je in XP zit en omgekeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 januari 2002 08:52 schreef Redje het volgende:
Ik gebruik ook XOSL voor mijn Win2k en XP, werkt echt top.

Zowel XP en 2K staan op een primary partitie, XOSL zelf staat op een extended partitie.
Dmv. hiding zie je de partitie van 2K niet als je in XP zit en omgekeerd.
mmmm... zou je mij even daar wat meer over kunnen uitleggen hoe ik dat aan moet pakken. ik heb namelijk nog nooit gehoord van dat XOSL. Ik heb nu dus XP op C: staan en mijn D: partitie is nu leeg en klaar voor w2k.

• _Zedd_
  • Niet online
Kijk maar eens op http://www.xosl.org, hier staat alle informatie die je nodig hebt.
Wat je kan doen is een kleine partitie vrij maken (met partition magic oid) en daarop xosl installeren. Als xosl draait, dan kun je vrij eenvoudig een partitie markeren als hidden en ziet het ene OS het andere niet. Simpel, toch :?

GMT-8

• _Zedd_
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 15:45 schreef bokkel het volgende:

Voor iedereen die echt zonder al te veel kleer scheuren een multiboot wil, gebruik geen Bootmagic maar idd XOSL! Wat een mooi progje en op de site een duidelijke faq en manual. Ik heb iig geen gebruik gemaakt van een dedicated primaire partitie voor XOSL, dit kan je wel doen, maar dan ben je gelijk een primaire partitie kwijt en dat wilde ik niet.
Dit klopt niet. XOsL staat bij mij op de IDE0 HDD als eerste partitie (special format), WinXp, Win2K en Redhat staan ernaast op een primaire partitie. De data schijven (met data, programma;s (word etc) en games) staan in de extended partities.
Wel moet je dan de overige primaire partities hiden !!!!

Mijn layout :

XOsl : 10 Mb special format
WinXP: 4 Gb NTFS (type?), pri
Win2K: 4 Gb NTFS , pri
RedHt: 2 Gb (kan ff niet op naam komen), pri
Data1,2:6 Gb extended, Fat32 (ivm RedHat)

GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
jongens bedankt voor al jullie hulp maar ik weet nu nog niet wat de beste manier is om het aan te pakken.

Ik heb nu dus gewoon XP op C: staan (en die blijft daar ook staan) Ik wil nu gewoon de w2k setup uitvoeren op de D: schijf. kan ik dit nu zomaar doen of krijg ik dan troubles ??

de een zegt van wel en de ander van niet..... en nu ??

• Redje
Op dinsdag 08 januari 2002 16:07 schreef riesje het volgende:
jongens bedankt voor al jullie hulp maar ik weet nu nog niet wat de beste manier is om het aan te pakken.

Ik heb nu dus gewoon XP op C: staan (en die blijft daar ook staan) Ik wil nu gewoon de w2k setup uitvoeren op de D: schijf. kan ik dit nu zomaar doen of krijg ik dan troubles ??

de een zegt van wel en de ander van niet..... en nu ??
Je hebt dus iig partition magic en XOSL nodig.

Ik weet niet hoe groot je disk is maar ik zou per OS 2GB rekenen als je daar verder geen progs op installeerd.
Dus stel dat je disk 10GB is zou ik hem zo indelen:

C: primary 1 2GB XP
C: primary 2 2GB Win2k
extended 6GB
D: 5.9GB
E: 10MB XOSL

XP heb je al dus ff naar XP booten en dan ff een mooie indeling maken met Partition magic, dan XOSL installeren op de partitie van 10MB en rebooten en XOSL configureren.
Ga wel voorzichtig te werk 1x een partitie deleten is meestal huilen :) Als laatste gewoon booten naar de 2e partitie en Win2k installeren.

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 11:12 schreef _Zedd_ het volgende:

[..]

Dit klopt niet. XOsL staat bij mij op de IDE0 HDD als eerste partitie (special format), WinXp, Win2K en Redhat staan ernaast op een primaire partitie. De data schijven (met data, programma;s (word etc) en games) staan in de extended partities.
Wel moet je dan de overige primaire partities hiden !!!!

Mijn layout :

XOsl : 10 Mb special format
WinXP: 4 Gb NTFS (type?), pri
Win2K: 4 Gb NTFS , pri
RedHt: 2 Gb (kan ff niet op naam komen), pri
Data1,2:6 Gb extended, Fat32 (ivm RedHat)
Wat is die special format, waar je het over hebt. Hier ben ik wel benieuwd naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Dan kan je dus wel er nog 3 primaire + 1 extended naast zetten...

Verwijderd

Topicstarter
hee mede tweakers... mijn topic loopt een beetje dood dus ik "kick" hem even.

ik ben nog steeds niet helemaal geholpen met mun dualboot w2k adv server en XP. hoe moet ik dat nu aanpakken zonder dat het te ingewikkeld word.

• Redje
Op dinsdag 08 januari 2002 22:11 schreef bokkel het volgende:

[..]

Wat is die special format, waar je het over hebt. Hier ben ik wel benieuwd naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Dan kan je dus wel er nog 3 primaire + 1 extended naast zetten...
Dat is de XOSL geformateerde partitie, XOSL kan d8 ik max 8 primary partities aan.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37

Wimmel

Hello

Riesje,

Je kunt het makkelijkst zonder bootmanager werken. Bootmanager's kunnen eleganter zijn maar zijn absoluut niet noodzakelijk.

Ikzelf heb een multiboot gehad met Win98SE, NT4 Wkst, NT4 Srv en Win2K pro met niets anders dan de standaard MS bootloader.

Hoe kun je het nu doen:
Boot naar WinXP en stel eerst je originele bootbestanden veilig.
Formatteer een flop onder XP (geen msdos bootdisk maken).
Kopieer de volgende bestanden naar de flop:
Boot.ini, Ntldr en Ntdetect.com. ( staan in de root van c: )
Als je deze bestanden niet kunt vinden moet je systemfiles en hiddenfiles even zichtbaar maken.

Als dit goed is gegaan kun je nu booten naar WinXP vanaf de flop, TEST DIT!!

Start nu de installatie van Win2K, dit gaat het beste door te booten vanaf de cdrom, setup starten onder WinXP lukt niet, je krijgt dan n.l. een melding dat deze versie van windows niet compatible is met WinXP.

Als je niet kunt booten van cd staat in de folder \bootdisk op de cdrom van 2K een bat bestandje waarmee je 4 setupfloppen kunt maken.

Nu installeer je 2K op een partitie naar keuze die niet gelijk is aan de partitie waar XP op staat.
NTFS of FAT maakt niet uit.

Wanneer de installatie voltooid is krijg je bij het opstarten netjes een keuzemenu met daarin Win2K en WinXP. Als je voor WinXP kiest zul je merken dat dit niet meer lukt. Dit word veroorzaakt door oude bootbestanden van 2K die tijdens de installatie de bootbestanden van XP overschrijven.

Nu komt die flop....boot naar Win2K en kopieer vanaf de flop de 2 bestanden ntdetect.com en ntloader terug naar c:
Boot.ini niet overschrijven anders ben je de keuze Win2K kwijt.

Na herstart zullen zowel XP als 2K prima naast elkaar kunnen opstarten, de opstartbestanden van XP zijn n.l. backwards compatible met 2K.

Veel Suc6 en mocht je nog vragen hebben.. Wimmel@ikdacht.nl
:)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 21:39 schreef Redje het volgende:

[..]

Dat is de XOSL geformateerde partitie, XOSL kan d8 ik max 8 primary partities aan.
Maar die special format is geen primaire partitie???

Je kan toch op 1 HD toch niet 4 primaire partities PLUS één extend maken???

Wat bedoel je met special format???
Pagina: 1