Toon posts:

[Win98 / XP] Dualboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een dualboot maar het wil niet lukken. Oorspronkelijke situatie:
Fysieke schijf 1. 4 partities
Part. 1 WinXP NTFS
Part. 2 Data FAT32
Part. 3 Data 2 FAT32
Part. 4 Data 3 FAT32

Fysieke schijf 2. 1 partitie
Part. 1 Windows 2000 Server

Tot voorheen werkte mijn dualboot (die standaard bij windows zit) perfect. Totdat ik op het geweldige idee kwam om op die 2e schijf Win98 te installeren. Ik kan als ik schijf 1 losgooi wel booten met Windows 98 maar dan mis ik die andere schijf. Ik heb al gezocht op tweakers en met Bootpart een image proberen te maken van de bootsector van schijf 2 en die dan weer aan te roepen in de boot.ini. Zonder succes.

Huidige boot.ini:
------------------------
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect 1
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"
C:\BOOTPART\win98.dos="MS Windows 98" /win95
c:\="Windows 98"
-----------------

Maar alledrie de opties om Win98 op te starten werken niet. Ik weet je kan beter eerst win98 en daarna winxp maar dat is nu niet het geval. Ook heb ik WinXP de repairmode gekozen en daar de commando's fixmbr, bootcfg en fixboot (fixboot volgens mij kan ook een andere zijn iets met fix in ieder geval). Ik heb al gezocht op tweakers, geprobeerd die ntfs schijf terug te converteren naar een fat32 filesystem mbv partition magic maar daar gaf ie een fout op. Compressed volume (wat niet zo is maar goed).

Maar hoe krijg ik nu ooit die dualboot aan de gang. Ook PQboot werkt niet want dan krijg ik te horen dat ik maar 1 opstart partitie heb en dat is die van WinXP dit in tegenstelling tot wat bootpart meldt want die ziet er wel 2 en partition magic ziet ook 2 opstartbare partities.

Alvast bedankt,
Herman :'(

Verwijderd

huh :? als je win98 op de tweede schijf heb staan dan is die toch geen C:

Verwijderd

Topicstarter
jawel die NTFS (aangezien dos geen ntfs aankan standaard)verdwijnt en die 2e hd wordt dan C. Tenminste dat geeft ie aan als je met de win98 cd opstart.

Verwijderd

en wat geeft ie aan in XP, dan?

Verwijderd

Topicstarter
g-schijf, maar ook dat heb ik al geprobeerd.
van de C:\ dan G:\ maken maar ook dat werkt niet.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

misschien is het f:?

aangezien de eerste 3 FAT32 partities eerst geteld worden.
Of was het juist...

1e FAT op 1e disk -> c:
1e FAT op 2e disk -> d:
etc?

Gewoon blijven proberen, dunkt me.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
1e fat 2e schijf -> c:
1e fat 1e schijf -> d:
2e fat 1e schijf -> e:
3e fat 1e schijf -> f:
g & h zijn cdrom

Je kunt wel blijven proberen maar na 5/6 uur proberen wordt je het toch wel een keer zat dat telkens opnieuw opstarten en proberen. :)

• pistole
  • Nu online

pistole

Frutter

is je partitie "actief"?
heb je een fdisk /mbr gedaan (met alleen die 2e disk erin!!!)?
wat voor foutmelding krijg je eigenlijk?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

via een windows 95 opstartfloppy en dan gewoon installe en je pad kiezen

lukt cker

(mail voor da floppy want da mag ik hier niet poste)

Verwijderd

Topicstarter
'k heb net fdisk /mbr ook geprobeerd maar ook dit zonder resultaat (had hem trouwens ook al op actief gezet met partition magic).

Opties bootmenu
1. -> Windows XP (gaat goed)
2. Win98 Schijfconfiguratieprobleem raadpleeg windows handleiding
3. %systemroot%\system32\hal.dll ontbreekt
4. I/O fout bij poging toegang te krijgen tot het opstartsectorbestand multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

Vraag me niet waar tie het allemaal vandaan haalt. Die hal.dll is van 2000/xp en heeft niets met 98 te maken volgens mij.

Zeg PlaceR hoe bedoel je gewoon installen. Volgens mij booten met opstartflop en dan gewoon setup draaien en schijf 2 aangeven. Op het moment dat ik dat doe krijg ik de melding dat ik nog bestanden op een niet ms-dos partitie heb staan met de vraag daarbij of ie deze moet verwijderen. Ook heb ik als temp al aangegeven dat ie op de 2e schijf moest installeren. Maar daarmee krijg ik m'n bootmenuutje nog niet werkend of bedoel je het anders?

• pistole
  • Nu online

pistole

Frutter

Op woensdag 15 mei 2002 22:24 schreef Bob_de_Bouwer het volgende:
2. Win98 Schijfconfiguratieprobleem raadpleeg windows handleiding
Het lijkt me hier dat je de juiste entry in je boot.ini hebt gemaakt, want de foutmelding komt van win98 (kan je dan f8 drukken en safe mode dos in?)

Hoe heb je 98 geïnstalleerd? Met alleen die 2e disk erin? Weet je zeker dat die disk "c:" wordt als de eerste disk er weer bij zit?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Nee krijg niet de mogelijkheid om op f8 te drukken. Het lettertype van die foutmelding is ook zo'n 2000/xp lettertype voor 'dos'-foutmeldingen. Ik krijg die melding ook binnen 1 sec. nadat ik op enter heb gedrukt bij menukeuze 2.

eerst geprobeerd te installeren met beide disks erin dat ging niet. {zie vorige berichtje) Op het moment dat ik dat doe krijg ik de melding dat ik nog bestanden op een niet ms-dos partitie heb staan met de vraag daarbij of ie deze moet verwijderen. Ook heb ik als temp al aangegeven dat ie op de 2e schijf moest installeren. Toen heb ik hem maar met 1 disk geinstalleerd en dat ging wel.

Kweet zeker dat als beide disks erin zitten de 1e fat van de 2e schijf station c wordt. gezien dmv opstarten vanaf win98 cd in dos en dan c: dir. Dan zie ik daar volumelabel WIN98. Dus dat moet wel die 2e schijf zijn.

• pistole
  • Nu online

pistole

Frutter

ben bang (maar niet volledig zeker) dat de enige oplossing is om je XP schijf als 2e te zetten. Dat geeft sowieso minder problemen voor win98.
En XP is wel om te bouwen zodat ie prima van de 2e schijf start...

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
k'zou ze om kunnen draaien maar is m'n 98 die ik eigenlijk verder alleen voor bepaalde applicaties gebruik altijd c:.
Terwijl dat ik 90% van de tijd met winxp werk.

Maar als je eerst 98 op schijf 2 installeert en daarna xp op schijf 1 moet het ook kunnen werken. Dus (ik weet ook niet) waarom zou het nu niet werken? Zou er inderdaad niet zoiets zijn dat je eerst een image moet maken van een bepaalde bootsector of iets dergelijks.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Beetje een speciaal geval dus [forum=11] kan wel :Y)

Verwijderd

Opstartmenu is niet moeilijk.
Standaard moet WinXP partitie opgestart worden.
Dan PC opnieuw opstarten vanaf CD-ROM (Win98 CD-rom erin).
Win98 installatie doorlopen en aangeven op welke partitie /schijf je-em wilt hebben.
Na installatie Win98 is er automatisch een werkend bootmenu gemaakt met keuze tussen XP en Win98.
MEnno

Verwijderd

Topicstarter
als dat zo was, was ik gisteravond al klaar. Maar uit m'n bovenstaande berichten blijkt wel waarom ik nu nog bezig ben.

Ik heb nu in iedergeval al gehoord dat je C: perse FAT32 moet zijn anders kun je het wel vergeten.

Misschien voor degene die hier ook naar op zoek zijn de uitleg hoe een dualboot te maken van Win98 na een XP installatie:

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Ik ga het ff proberen en laat het als het gelukt is (of niet) wel ff horen. In ieder geval bedankt allemaal.
Pagina: 1