Win98 in dualboot met XP

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 22:09
Okay, het klinkt erg simpel, en dat is het ook, maar ik heb geen idee hoe dit goed uit te leggen.

Ik heb een Hd, met daarop 10 gb waar winXP pro opstaat en 20 gb waar games opstaan en wat linux partities.

NU heb ik een partitie van 4 GB vrij gemaakt voor windows 98. die partitie is FAT, met windows Xp partities zijn NTFS.

lijstje :P

-c- winXP NTFS
-d- prut NTFS
-e- win98 FAT
-de rest- linux, word opgestart via diskette, niet relefant dus.

ALs ik nu naar dos ga krijg ik te zien, C: wat dus eigenlijk E is. Klopt het dat als ik nu win98 instaleer, op de eigenlijke 'e' en ik vervolgens met winXP cd bootsector laat aanpassen ik dan een werkende krijg? Ik bedoel, WinXP en Win98 denken allebij dat ze op de 'C' schijf zijn geinstaleerd :P

Klopt het wat ik nu zeg, of ben ik maar wat aan het zeiken 8)7

Verwijderd

Het klopt en het werkt! :) Win98 ziet die andere NTFS partities namelijk niet eens.

Verwijderd

Heb je 2 harde schijven in je pc zitten? of 4 partities?

Bij de installatie van win98 kan je aangeven welke schijf/partitie je het wil installeren. in princiepe kan het.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-09 14:01

Arno

PF5A

Win98 setup zal de MBR niet kunnen schrijven, en als dat al gaat, danis waarschijnlijk je XP bootoptie weg.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Icey
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 14:20:
Heb je 2 harde schijven in je pc zitten? of 4 partities?

Bij de installatie van win98 kan je aangeven welke schijf/partitie je het wil installeren. in princiepe kan het.
1 HDD, meerdere partities

• Icey
Traag schreef op 14 november 2002 @ 14:22:
Win98 setup zal de MBR niet kunnen schrijven, en als dat al gaat, danis waarschijnlijk je XP bootoptie weg.
Bootoptie kan je met de Win XP cd herstellen

IS het nou echt mogelijk? heb nog geen conciquente JA gehoord, of moet win98 perse op de echte 'c'.

Verwijderd

Theoretisch zou het moeten kunnen, heb het zelf echter nog nooit geprobeerd, laat me het wel ff weten. Heb ook wel eens gehoord dat het boot-menu verdwijnt, maar dat zou volgens bovenstaande reactie weer goed kunnen.

Veel succes ermee.

Verwijderd

Icey schreef op 14 November 2002 @ 14:24:Bootoptie kan je met de Win XP cd herstellen

IS het nou echt mogelijk? heb nog geen conciquente JA gehoord, of moet win98 perse op de echte 'c'.
Ga eerst eens zoeken voordat je een topic aanmaakt. Je kunt je toch wel voorstellen dat iemand al eens heeft geprobeert wat jij wil...

Uit de FAQ:
:? Hoe moet ik dual booten?
Vaak kiezen mensen ervoor om meerdere besturingssystemen op een systeem te installeren. Dit gaat heel goed, maar er kunnen ook diverse problemen ontstaan. Er zijn diverse oplossingen mogelijk. Als je kiest voor bijvoorbeeld Windows 98 en Windows 2000, dan installeer je eerst Windows 98 op bijvoorbeeld C: en dan Windows 2000 op D:. Na de installatie van Windows 2000 krijg je een leuk bootmenu waaruit je kunt kiezen. Je moet er wel voor zorgen dat je C: niet converteert naar NTFS (tijdens de setup). Doe je dit wel kun je Windows 98 niet meer opstarten en zul je C: moeten formatteren als FAT32. Als je Windows 98 en bijvoorbeeld Windows ME op een systeem wilt gebruiken dan kan dit niet standaard. Hiervoor moet je een speciaal programma installeren dat bootmanager heet. Er zijn veel bootmanagers in omloop. Een voorbeeld is XOSL, maar er zijn er veel meer. XOSL is freeware.

Mocht je na het installeren van Windows 2000 Windows 98 hebben geïnstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000 CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
Via de search:

[rml][ win2k/win98] Dualboot[/rml] <-- geldt ook voor WinXP
winXP en win98 dualboot

En dan zwijg ik maar over de artikels die je via google kunt vinden ;)

• SH007
  • Niet online
Zie XceeD, dit is nu wel redelijk duidelijk ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.