FAQ: Windows Operated Systems (de antwoorden) (1/3)
Welke Windows op mijn systeem?
Deze vraag komt regelmatig langs. De keuze op zich is redelijk eenvoudig. Je moet jezelf een aantal vragen stellen over wat je verwacht van Windows op jouw systeem. In onderstaand overzicht staan wat voorbeelden:
Windows XP
Windows XP is voortgebouwd op het interne loopwerk van Windows 2000 (32 bits), maar werkt ook goed als vervanger voor Windows '98. Er zijn twee versies van Windows XP, de Home en de Pro versie. Voor de verschillen tussen deze twee versies kun je hier kijken.
De officieele Windows XP site is hier te vinden: Windows XP Home Page. Hierop staat dat de systeemeisen minimaal een 300 MHz processor met 128 MB RAM zijn, echter zou ik je eerder minimaal een 450 MHz systeem aanraden, en ook 256 MB geheugen is geen overbodige luxe. Windows XP kan omgaan met zowel FAT16, FAT32 als NTFS.
Windows Server 2003
Windows 2003 is de opvolger van Windows 2000 en is enkel in server versies beschikbaar. Er is geen Windows 2003 voor de desktop of voor de thuis PC, ondanks dit zijn er toch een groot aantal Tweakers die Windows 2003 thuis draaien om eens mee te spelen.
Er zijn vier verschillende server versies van beschikbaar:Standard, Enterprise, Datacenter en Web.
De Windows 2003 Web Edition is een speciale Windows versie gericht op de webhoster, deze versie heeft dan ook een boel restricties die een andere Windows versie niet heeft. De Windows 2003 site is te vinden op Windows Server 2003 Home Page. De minimale systeemeisen varieren tussen de 133 MHz met 128 MB voor de Standard Edition en 400 MHz met 512 MB voor de Datacenter Edition. Aanbevolen wordt echter tussen de 550 MHz met 256 MB en 733 MHz met 1 GB.
Voor tips en info over Windows 2003 kun je dit topic eens doorlezen: Windows 2003 Server - Tips en Optimalisaties.
Windows 2000
Deze Windows-versie is vooral ontwikkeld voor de zakelijke markt, maar door de grote stabiliteit komt hij ook bij de thuisgebruikers in opmars. Hoewel Windows 2000 aanvankelijk niet erg geschikt was voor gamers is dit, met de komst van Service Packs een stuk vooruit gegaan. Windows 2000 heeft 4 verschillende versies, te weten: Professional, Server, Advanced Server en Datacenter Server.
De officieele Windows 2000 site is hier te vinden: Windows 2000 Home Page. Hierop staan de systeemeisen voor de verschillende versie. Voor de Professional is dit 133 MHz met 64 MB, voor (Advanced) Server 133 MHz met 128 MB en voor Datacenter Server dien je minimaal een Pentium III Xeon met 256 MB te hebben. Voor Professional, de meeste gebruikte versie, raad ik je echter een 350 MHz processor met 128 MB aan. Windows 2000 kan als bestandsysteem zowel FAT16, FAT32 als NTFS gebruiken.
Ondertussen is Windows 2000 voorbij gestreefd door Windows XP en Windows 2003 - respectievelijk de Windows-versie voor de PC en voor de server.
Windows NT 4.0
Windows NT 4.0 is in 1996 geintroduceerd en was de eerste succesvolle Windows versie gebaseerd op de zogenaamde NT kernel - de kernel die nog steeds de basis is van zelfs de meest recente Windows versie. Windows NT 4.0 wordt sinds juni 2003 niet meer 'mainstream' ondersteund door Microsoft wat praktisch gezien betekent dat bij een probleem waar geen standaard oplossing voor is, Microsoft niet zo snel nog je probleem zal proberen op te lossen. De praktijk wijst echter uit dat zelfs in het einde van 2004 er nog security updates uitkomen voor Windows NT 4.0 - Microsoft heeft hier echter geen verplichting meer toe.
Windows NT wordt vrijwel alleen nog gebruikt op zakelijke systemen. Dit omdat aan de ene kant deze versie al wat ouder is, anderzijds omdat Windows NT 4.0 een eigen wil heeft met bijvoorbeeld het direct aanspreken van hardware. Ook dingen als een USB bus wordt niet ondersteund. Wel is Windows NT 4.0 goed als bijvoorbeeld mailserver, proxy e.d. Er zijn twee verschillende versies, namelijk de Workstation en de Server-versie.
De site van Windows NT Workstation is hier te vinden: Windows NT Workstation Home Page. Voor de Server-versie kun je hier terecht: Windows NT Server Home Page. De systeemeisen voor Workstation zijn een Pentium processor en minimaal 16 MB geheugen (32 MB aanbevolen). Voor Server is dit minimaal een 486 33MHz met 16 MB. Windows NT kan omgaan met FAT16 en NTFS, maar niet met FAT32.
Windows Millenium
Over Windows ME zijn de meningen sterk verdeeld. Als je deze versie eenmaal goed hebt draaien, is het een goed OS, anders kun je wellicht beter Windows '98 gebruiken. De voordelen van Windows Millenium zijn dat hij sneller opstart, omdat de DOS shell deels gestript is en hij bevat een Systemrestore-functie, waarmee je systeembestanden kunt terugzetten.
De site van Windows ME is hier te vinden: Windows Me Home Page. De normale pagina voor de systeemeisen is inmiddels aangepast naar een upgrade-pagina voor Windows XP, echter kun je de systeemeisen nog hier vinden. De minimale systeemeisen zijn een 150 MHz processor met 32 MB, maar echt lekker draait het vanaf een 400 MHz systeem met 64 MB. Windows Millenium herkent wel FAT16 en FAT32, echter geen NTFS.
Windows 98
Windows 98 wordt bij steeds meer mensen vervangen door een nieuwere Windows-versie, omdat Windows 98 een aantal beperkingen heeft, zoals een maximum van 512 MB geheugen dat herkend wordt, en een maximum bestandsgrootte van 2 gigabyte. Van Windows 98 zijn er twee versies, de normale versie, en de Second Edition. In de Second Edition zijn een redelijk aantal problemen opgelost die in de eerste versie zaten.
De site van Windows 98 is hier te vinden: Windows 98 Home Page. De minimale systeemeisen zijn een 486 DX 66 MHz processor met 16 MB. Echt lekker draait het van een 233 MHz met 64 MB. Windows 98 werkt met zowel FAT16 als FAT32, echter niet met NTFS.
Windows 95
Windows '95 wordt officieel niet meer ondersteund, en de mensen die Windows 95 nog gebruiken doen dit omdat er problemen zijn met standaard ondersteunde hardware en driverupdates.
De site van Windows 95 is hier te vinden: Windows 95 Home Page. De minimale systeemeisen zijn een 486 processor met 4 MB. Alleen de nieuwere Windows 95 versies herkennen zowel FAT16 als FAT32, de oudere herkennen alleen FAT16.
Dualboot: Hoe zet ik verschillende Windows-versies op een systeem?
Met behulp van Dualboot is het mogelijk om bijvoorbeeld Windows 98 en XP op een systeem tegelijk te draaien. Op de support-site van Microsoft is een uitgebreide uitleg te vinden hoe je een dualboot kunt maken met als basis Windows XP: HOW TO: Create a Multiple-Boot System in Windows XP.
Als je kiest voor bijvoorbeeld Windows 98 en Windows 2000, dan installeer je eerst Windows 98 op bijvoorbeeld C: en dan Windows 2000 op D:. Na de installatie van Windows 2000 krijg je een leuk bootmenu waaruit je kunt kiezen. Je moet er wel voor zorgen dat je C: niet converteert naar NTFS (tijdens de setup). Doe je dit wel kun je Windows 98 niet meer opstarten en zul je C: moeten formatteren als FAT32. Als je Windows 98 en bijvoorbeeld Windows ME op een systeem wilt gebruiken dan kan dit niet standaard. Hiervoor moet je een speciaal programma installeren dat bootmanager heet. Er zijn veel bootmanagers in omloop. Een voorbeeld is XOSL, maar er zijn er veel meer. XOSL is freeware.
Mocht je na het installeren van Windows 2000/XP Windows 98 hebben geinstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000/XP CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
Welk filesysteem/bestandssysteem kan ik het beste gebruiken?
Deze vraag is een beetje afhankelijk welke Windows je wilt gebruiken. Ieder filesysteem heeft zijn voor- en nadelen. In onderstaand overzicht staat welk filesysteem je kunt gebruiken voor welk besturingssysteem.
Win95 | Win98 | Win NT4 | Win 2000 | Win XP | Win 2003 | |
FAT16 | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
FAT32 | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
NTFS | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
* oudere versies van Win95 kunnen geen FAT32 lezen
Verder hebben de filesystemen de volgende beperkingen:
- FAT16: Maximale grootte 2 gigabyte. (met partition magic is het mogelijk om een 4 gigabyte partitie te maken met 64 kilobyte clusters).
- FAT32: Maximale grootte 8 terabyte (= 8192 gigabyte)
- NTFS: Maximale grootte 2 terabyte (= 2048 gigabyte)
Dit is niet helemaal de maximale grootte, echter is het een implementatie-keuze geweest, zoals je hier kunt lezen.
Voordelen en nadelen van NTFS:
Voordelen:
- Je kan op je harde schijf rechten uitdelen aan bepaalde users op je computer wat betreft schrijf / lees rechten.
- Als je computer spontaan reset en je bent net bezig met het schrijven naar je harde schijf, heb je met fat32 een corrupte file. Met NTFS is dit niet het geval, de file staat wellicht niet compleet op je harde schijf, maar hij is niet corrupt.
- NTFS partities fragmenteren minder.
- Het is mogelijk om je harde schijf in RAID te zetten.
- NTFS heeft een hele mooie compressie methode, dus als je een beetje krap bij HD zit is dat handig.
- NTFS kan makkelijker overweg met grote harde schijven.
Nadelen:
- NTFS kun je alleen vanuit NT4/Win2k/WinXP benaderen - onder DOS wordt dit standaard niet ondersteund. Sysinternals hebben wel een programma om NTFS onder DOS te kunnen lezen maar dat is niet standaard. Andere besturingssystemen zoals Linux of FreeBSD ondersteunen meestal enkel het lezen van NTFS en niet het schrijven naar NTFS partities.
- De harde kan er iets trager van worden, maar persoonlijk vind ik het verschil niet merkbaar.
Op de site van Microsoft kun je een artikel vinden dat je wellicht verder kan helpen in je keuze: Choosing between NTFS, FAT, and FAT32
Hoe vind ik programma's die automatisch opstarten?
In Windows 98 en Windows XP zit de tool msconfig om bepaalde programma's niet automatisch op te laten starten, maar deze progamma's geven vaak maar een half beeld.
Programma's die wat meer informatie geven zijn:
Zoals je kan zien zitten er utilities bij die nogal gerelateerd zijn aan spyware/adware en trojans en dergelijke. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat voornamelijk dat soort programma's zich dusdanig diep in het systeem nestelen dat het niet zomaar uit te zetten is.
Hoe pas ik mijn boot.ini aan? (WinNT/WinXP/Win2k)
Hoe je je boot.ini aan moet passen (om het bootmenu van NT, 2000 en XP aan te passen), staat vrij uitgebreid beschreven in de Microsoft Knowledge Base.
Allereerst wat links om de file uberhaupt aan te kunnen passen:
Daarna wat links om meer te weten te komen over de opbouw van het bestand zelf.
- Purpose of the BOOT.INI File in Windows 2000 or Windows NT NL
- The Purpose of the Boot.ini File in Windows XP NL
Ook is het aan te raden even in de search te kijken, daar staan inmiddels een boel voorbeelden van hoe een boot.ini er uit kan zien.
Windows 98 sluit niet goed af, waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Als je win98 niet goed afsluit moet je de volgende patch draaien en dan zou het goed moeten werken.
Op de support-site van Microsoft zijn een tweetal artikelen te vinden over afsluitprobelemen van Windows 98 en 98 SE:How to Troubleshoot Windows 98 Shutdown ProblemsProblems Shutting Down Windows 98 Second Edition
Ook kun je hier kijken voor meer informatie: Windows Shutdown & Restart Center: Windows 98 Second Edition.
Waarom moet ik steeds op de spatie drukken na een " of '?
Dit komt omdat de meeste versies van Windows een US international keyboard installeren als je voor Nederlandse instellingen kiest. Ga naar Control Panel en verander US international in US. Indien de aanpassing niet direct werkt zal een reboot uitkomst bieden. Zie ook onderstaande plaatjes:
Windows 2000:
Windows XP:
Wat is het verschil tussen XP "Home" en "Professional"?
Op de site van Microsoft staat een overzicht van de voordelen die XP Professional biedt boven XP Home. Zoals de naam al zegt is Home meer voor thuisgebruikers en Professional meer voor zakelijk gebruik. De vergelijkingstabel is hier te vinden: Windows XP Comparison Guide
Welke OS kan ik upgraden naar XP Home/Pro?
Om in aanmerking te komen voor een upgrade van XP Home dien je reeds een van de volgende oudere Windows-versies te bezitten:
- Windows 98
- Windows 98 SE
- Windows ME
Je mag upgraden naar XP Pro als je reeds een van de volgende Windows-versies hebt:
- Windows 98
- Windows 98 SE
- Windows ME
- Windows NT4 SP6
- Windows 2000
- XP Home
Windows herstart op een willekeurig moment, hoe los ik dit op?
Indien je computer op willekeurige momenten besluit opnieuw op te starten kun je het volgende uitzetten:
Start, configuratiescherm, Prestatie en onderhoud, Systeem, Tabblad geavanceerd, optie Opstart en herstelinstellingen.
Hierdoor start Windows niet opnieuw op indien er een fout gevonden wordt. Zie ook dit artikel in de Microsoft Knowledge Database: Windows XP Restarts Unexpectedly or Restarts When You Shut Down the Computer.
Om er vervolgens achter te komen wat het probleem zou kunnen zijn kun je kijken in je Eventviewer. Hier kun je lezen hoe de eventviewer te gebruiken: HOW TO: View and Manage Event Logs in Event Viewer in Windows XP. Aan de hand van de gevonden fouten kun je kijken in bijvoorbeeld de Windows XP en 2000 BSOD guide of in de search wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Op http://www.eventid.net/ kun je kijken wat de verschillende codes betekenen.Met dank aan Han
Waarom sluit XP niet af, maar reboot hij?
Een linkje waar een heleboel informatie over dit probleem te vinden is deze:Windows XP Shutdown & Restart Troubleshooting
Ik zal de meest voorkomende oorzaken even opnoemen:
- Je hebt Roxio Easy CD Creator 5.0 of DirectCD 5.0 geinstalleerd staan. Zie hier voor een beschrijving en oplossing voor dit probleem.
- In het BIOS staat de APM/ACPI ingeschakeld (Advanced Power Management). Dit conflicteert met de ingebouwde Powermanagement van XP/2000.
Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen?
Indien je een duidelijke foutmelding krijgt waarom de computer niet opstart, zoals een ontbrekend bestand, kun je op de betreffende foutmelding zoeken op de Microsoft-supportsite. Regelmatig worden opstartproblemen veroorzaakt door foutief geheugen, je kunt je geheugen daarom het beste eerst even testen met een programmaatje als MemTest.
Je kunt proberen om de problemen op te lossen met de herstelconsole van Windows. Om de herstelconsole op te starten dien je te booten vanaf opstartdiskette of met de Windows CD. Vervolgens kun je tijdens het scherm "Welkom bij Setup" op R drukken om naar de Repair-functie te gaan.
Uitgebreidere informatie kun je vinden bij de volgende Microsoft-artikelen:
- 229716 Beschrijving van de herstelconsole van Windows
- 314058 Beschrijving van de herstelconsole van Windows XP
- 307654 Procedure: De herstelconsole installeren en gebruiken in Windows XP
- 216417 HOW TO: Install the Windows Recovery Console
Indien het probleem veroorzaakt wordt door een corrupt register kun je het volgende artikel even doorlezen:
Hoe verwijder ik Windows Messenger uit Windows XP?
Om Windows Messenger niet op te laten starten kun je het volgende doen:
- Start -> Run -> gpedit.msc
- User Configuration
- Administrative Templates
- Windows Components
- Windows Messanger: enable "Do not allow Windows Messenger to be run" and "Do not automatically start Windows Messanger initially"
Je kunt hem ook helemaal verwijderen op de volgende manieren:
- Klik Start --> Run
- type in `notepad x:\windows\inf\sysoc.inf.
- verwijder alle 'HIDE' woorden
- Ga naar Add/Remove Programs en un-install `Windows Messenger`
De derde mogelijkheid die je hebt is deze:
Start --> run en je typt het volgende regeltje:
RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove
en je drukt op OK.
Ik heb een .AVI bestand, waarom kan ik deze niet verwijderen?
1. Start regedit
2. Ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Verwijder de "Default" waarde die "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}" zou moeten zijn.
Met dank aan SaMuRaIX-SwA
Een andere manier om een bestand te verwijderen dat niet weg wil is de volgende:
- Druk op Ctrl - Alt - Delete
- Zoek in het tabblad processen naar explorer.exe
- Beeindig dit proces
- Start vervolgens in het tabblad Toepassing een nieuw proces CMD
- Vervolgens opent zich een DOS-venster, ga hier naar de juiste directory
- Typ vervolgens in: del bestandsnaam.avi, waar bestandsnaam uiteraard staat voor de naam van het bestand
- Daarna kun je het DOS-venster afsluiten met het commando EXIT
- Start wederom een nieuwe taak, ditmaal EXPLORER
Als het geen bestand betreft maar een directory kun je gebruik maken van het commando RD [directorynaam].
Met dank aan insan1ty
Hoe installeer ik XP zonder bootable CD-Rom?
Kijk eerst even in je Bios of je bootorder wel goed staat. Als hier niet staat ingesteld dat je computer eerst moet zoeken naar een CD-Rom om van op te starten is het vrij makkelijk aan te passen.
Anders zijn een aantal mogelijkheden. De makkelijkste is om te booten met behulp van de bootfloppies die hier te downloaden zijn: Windows XP Professional Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install
Ook zou je de computer kunnen opstarten met behulp van een Windows '98 bootable CD. Vergeet hierbij niet smartdrv te laden, dit gaat een stuk sneller. Je kunt de opties bekijken met smartdrv/?, of je kunt gewoon smartdrv 32000 32000 c+ d+ e+ /n proberen. Vervolgens ga je naar de CD van Windows XP en in de directory "\i386" typ je vervolgens "winnt" in.
Zie ook dit artikel van Microsoft voor meer informatie: HOW TO: Install Windows XP.
Eventueel zou je kunnen proberen om je XP CD wel bootable te maken, zie deze guide, geschreven door mutsje: [ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken.
Hoe schakel ik mijn Numlock aan bij het inlogscherm van Win2K/WinXP?
Als je de pc start en je komt bij het logon scherm zet je je numlock aan of uit (wat jij wilt) Nu ga je NIET inloggen maar je reboot netjes, vanaf nu blijft ie aan of uit ongeacht de user.
Een andere mogelijkheid staat genoemd in dit Microsoft-artikel: How to Enable the NUM LOCK Key for the Logon Screen.
"Cannot copy ATAPI.SYS" tijdens installatie van servicepack?
Tijdens het installatie van Service Pack 1 of Service Pack 2 krijg je de melding: "Copy Error: Setup cannot copy the file Atapi.sys", dit kan komen omdat je Alcohol 120% of DAEMON tools geinstalleerd hebt. Deze programma's zorgen ervoor dat Windows XP de ATAPI.SYS file niet kan copieeren waardoor de installatie niet door kan gaan. Op de vraag moet je 'Cancel' beantwoorden waarnaar het servicepack zal vragen ofdat de setup door moet gaan. Geef ook hier 'Nee' aan, en het servicepack zal gedeinstalleerd worden. Verwijder vervolgens Alcohol 120% of DAEMON tools en installeer het servicepack opnieuw.
Zie ook dit Microsoft knowledge base artikel: "Copy Error: Setup cannot copy the file Atapi.sys" error message when you try to install Windows XP Service Pack 2 en "The atapi.sys is already in use try to close it" error message.
Ik krijg opeens het welkomst scherm in XP terwijl ik dat uit had gezet?
Na het rebooten krijg je opeens het welkomst scherm van Windows XP terwijl je geen wachtwoord hebt ingesteld, en maar een enkele account hebt. Dit probleem doet zich voor doordat je (misschien tijdens het draaien van Windows Update) het zogenaamde .NET Framework 1.1 hebt geinstalleerd. Dit programma maakt een onzichtbare gebruiker aan, ASPNET genaamd, Windows ziet deze gebruiker als een tweede gebruiker en toont hierdoor het welkomst scherm, er geen rekening mee houdende dat deze tweede account onzichtbaar is en dus niet getoond wordt op het welkomstscherm.
Om Windows deze speciale account te laten negeren voor het welkomstscherm moet je de volgende wijziging doorvoeren:
- Start 'REGEDIT' op
- Navigeer naar 'HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\Userlist'
- Voeg een nieuwe 'DWORD' waarde toe met de naam ASPNET
- Sluit REGEDIT en herstart je computer
Hierna zal je computer weer normaal opstarten zonder om een gebruiker te vragen.
Inhoudsopgave
- 1: Welke Windows op mijn systeem?
- 2: Dualboot: Hoe zet ik verschillende Windows-versies op een systeem?
- 3: Welk filesysteem/bestandssysteem kan ik het beste gebruiken?
- 4: Hoe vind ik programma's die automatisch opstarten?
- 5: Hoe pas ik mijn boot.ini aan? (WinNT/WinXP/Win2k)
- 6: Windows 98 sluit niet goed af, waar kan ik hier meer informatie over vinden?
- 7: Waarom moet ik steeds op de spatie drukken na een " of '?
- 8: Wat is het verschil tussen XP "Home" en "Professional"?
- 9: Welke OS kan ik upgraden naar XP Home/Pro?
- 10: Windows herstart op een willekeurig moment, hoe los ik dit op?
- 11: Waarom sluit XP niet af, maar reboot hij?
- 12: Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen?
- 13: Hoe verwijder ik Windows Messenger uit Windows XP?
- 14: Ik heb een .AVI bestand, waarom kan ik deze niet verwijderen?
- 15: Hoe installeer ik XP zonder bootable CD-Rom?
- 16: Hoe schakel ik mijn Numlock aan bij het inlogscherm van Win2K/WinXP?
- 17: "Cannot copy ATAPI.SYS" tijdens installatie van servicepack?
- 18: Ik krijg opeens het welkomst scherm in XP terwijl ik dat uit had gezet?
- 19: Inhoudsopgave
[ Voor 255% gewijzigd door elevator op 07-03-2005 21:17 ]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023