Inleiding:
Ik heb me zoals vele anderen aangemeld voor de gratis preview van Windows .NET Server 2003 RC2 Build 3718
Ik was erg enthousiast toen ik na 3 weken een mailtje kreeg met de download informatie over Microsoft's allernieuwste operating system
Ik heb mijn eigen Product Key gekregen met 10 activaties, en vanaf de Microsoft server kan ik drie versies van de Server downloaden. Ik heb zelf gekozen voor de 32 bit Enterprise Edition. Ik had ook de 64 bit versie kunnen kiezen of de standaard server. Vooral de Enterprise Edition heeft erg veel nieuwe functies aan boord!
Op de Microsoft site heb ik een compleet overzicht van de verschillende edities gevonden.
Ik ben zelf actief met het ontwikkelen van webpagina's in de combinatie ASP en MS Access. Ik vind het dus erg mooi dat .NET beschikt over een grote hoeveelheid nieuwe functies m.b.t. de webserver, o.a. de final version van IIS 6.0 zit namelijk ingebouwd.
Tips en Optimalisaties:
Onder Windows 2000 Server kon je best aardig 3D Applicaties uitvoeren, onder Windows .NET Server wordt het je erg moeilijk gemaakt, vooral met oude hardware!
Ik wil de basis stappen even doornemen om toch een aardige performance te halen uit je Server!
Succes
Ik heb me zoals vele anderen aangemeld voor de gratis preview van Windows .NET Server 2003 RC2 Build 3718
Ik was erg enthousiast toen ik na 3 weken een mailtje kreeg met de download informatie over Microsoft's allernieuwste operating system
Ik heb mijn eigen Product Key gekregen met 10 activaties, en vanaf de Microsoft server kan ik drie versies van de Server downloaden. Ik heb zelf gekozen voor de 32 bit Enterprise Edition. Ik had ook de 64 bit versie kunnen kiezen of de standaard server. Vooral de Enterprise Edition heeft erg veel nieuwe functies aan boord!
Op de Microsoft site heb ik een compleet overzicht van de verschillende edities gevonden.
Ik ben zelf actief met het ontwikkelen van webpagina's in de combinatie ASP en MS Access. Ik vind het dus erg mooi dat .NET beschikt over een grote hoeveelheid nieuwe functies m.b.t. de webserver, o.a. de final version van IIS 6.0 zit namelijk ingebouwd.
Tips en Optimalisaties:
- Is dit OS wel een verstandige keuze voor een machientje-van-alles... Is het gewoon een uitgebreide versie van Windows XP
Het antwoord is dus neehet is geen uitgebreide versie van Windows XP. Het is de opvolger ervan. Het is de server variant ervan. Het is ook wel Windows NT 5.2 terwijl Windows XP ook wel Windows NT 5.1 wordt genoemd. Voor velen is dit geen verstandige keuze als nieuw OS, maar voor de geavanceerde gebruikers is het zeker een aanrader. Zelfs voor games is het OS zeer geschikt!
- Ziet Windows .NET Server er hetzelfde uit als Windows XP? Zoniet, wat zijn de verschillen
Als je vergelijkt met de classic layout onder Windows XP, dan ziet Windows .NET er inderdaad hetzelfde uit. Heb je liever de Windows Luna Style, dan moet je even verder lezen!
Onder Windows 2000 Server kon je best aardig 3D Applicaties uitvoeren, onder Windows .NET Server wordt het je erg moeilijk gemaakt, vooral met oude hardware!
Ik wil de basis stappen even doornemen om toch een aardige performance te halen uit je Server!
- De 3D Applicaties en spelletjes werken niet!
Ga je zoeken op de Microsoft site naar de ondersteuning van spelletjes, dan zeggen ze simpel dat deze niet worden ondersteund. Ga je in de private newsgroup van Microsoft vragen waarom je spelletjes het niet goed doen, dan zeggen ze ook dat spelletjes niet worden ondersteund.
Maar uiteindelijk is het een kwestie van tweaken en instellingen! Standaard staan alle hardware versnellers uit, evenals Direct3D en DirectDraw.
We zetten eerst de standaard harware versnelling aan:
en vervolgens zetten we DirectX goed:
Ik heb onder Windows XP Professional mijn systeem ongeveer maximaal overgeklokt en haalde een score van maximaal 11898. Nu onder Windows .NET heb ik wederom geprobeerd om een maximale score te halen. Ik heb echter wel wat dingen anders zoals DirectX 9.0 en minder ver over geklokt. Mijn huidige score is 11281!
Niet slecht voor een OS die geen ondersteuning biedt voor 3D Applicaties!
[edit]Hier kun je drivers downloaden die volledig worden ondersteund door Windows Server 2003:
NVidia Detonator 43.51 Win2k3 (RAR - 7,97 mB)
NVidia Detonator 43.51 Win2k3 (ZIP - 8,59 mB)[/edit]
- Ik wil weer de Windows XP layout! Help!
Voor optimale prestaties is standaard bij de installatie deze functie uitgeschakeld. Een server hoeft er immers niet mooi uit te zien! Maar als je je server gebruikt als workstation, dan wil je misschien wel weer je Windows XP Style (Luna theme) terug hebben. Volg deze stappen om weer themes te kunnen gebruiken:
1. Klik Start, Run, 'services.msc', OK
2. Zoek de 'Themes' service op, vraag de eigenschappen op, volg de volgende stappen:
3. Je kunt Windows Themes nu instellen zoals je gewend bent van Windows XP!
- Geluid werkt niet, Camera werkt niet.. zucht...
Geen paniekJe krijgt alles weer aan de praat! Ik heb in de bovenstaande uitleg over Themes verteld hoe je bepaalde services aan en uit kunt zetten. Bij digitale camera's wil het wel eens zo zijn dat de 'Image Acquisition Service' service is uitgeschakeld, en bij geluid de 'Windows Audio' service. Ook deze moet je op automatisch zetten voordat ze goed werken. Soms zet de installatie van je hardware ze al goed.
- Nu wil ik van die lastige 'Shutdown Event Tracker' af!
toegevoegd op: 6 mei 2003
Ik denk dat niet veel privé gebruikers de Shutdown Event Tracker zullen gebruiken. Het is eigenlijk alleen maar lastig. Zelfs in een IT omgeving is deze functie lang niet altijd gewenst, hoewel grote bedrijven deze functie heel wat papierwerk uit handen zal nemen
Volg de volgende stappen om de Shutdown Event Tracker uit te schakelen:
1. Klik Start, Run, 'gpedit.msc', OK (dit is de policy editor)
2. Ga naar 'Computer Configuration' > 'Administrative Templates' > 'System' en zoek het item 'Display Shutdown Event Tracker' op.
3. Bij de eigenschappen van dit item kun je hem simpel uitschakelen op de volgende manier:
Succes
[ Voor 26% gewijzigd door Han op 15-10-2003 17:19 ]