Thanks, had ik nog niet gezien. Zoiets wil ik dus ook aan de bovenkant maken
Neem eerst en vooral geen glycoshell. Het neemt de warmte juist slechter op. Gewone antivries in een 10:3 verhouding is al meer dan genoeg. Als je verschillende metalen gebruikt, moet je wel koelvloeistof (oa dus dat GlycoShell) gebruiken, dat heeft dezelfde eigenschappen als antivries, daarbovenop gaat het ook elektrolyse tegen. Maar denk er wel aan dat je temps iets omhoog zullen gaan.. Ook met koelvloeistof een 3:10 verhouding gebruiken.Odin schreef op 21 March 2003 @ 15:32:
Ik wordt compleet genegeerd
Ik las eens het volgende:
[...]
Is dit waar? Ik heb dit nog nooit gezien en vroeg me af of het kan want het is natuurlijk wel een leuk alternatief op waterwetter.
IK zit nog neit zo lang in het waterkoelings vak 
Maar wat is elektrolyse???
Reactie tussen metalen als ze elektrisch in verbinding staan..
Betekend om het simpel te zeggen dat je metaal langzaam 'afbreekt'. toch?Sn0wblind schreef op 22 March 2003 @ 10:59:
IK zit nog neit zo lang in het waterkoelings vak
Yep, het minder edele metaal verdwijnt, terwijl het edelste metaal steeds dikker wordt.
Concreet voorbeeld: als je een koperen blokje hebt en een alu rad, zal dat rad (heel langzaam) verdwijnen en het blokje steeds dikker worden. Tenzij je natuurlijk een van de drie methodes om het tegen te gaan, gebruikt.
Concreet voorbeeld: als je een koperen blokje hebt en een alu rad, zal dat rad (heel langzaam) verdwijnen en het blokje steeds dikker worden. Tenzij je natuurlijk een van de drie methodes om het tegen te gaan, gebruikt.
ik zal je is wat vertellen wat een verwarmings installateur tegen mij verteld heeft.Jupiler schreef op 22 maart 2003 @ 12:47:
Yep, het minder edele metaal verdwijnt, terwijl het edelste metaal steeds dikker wordt.
hij vertelde dat dit alleen ter sprake was als je dus alu op koper zet. zodra er een slang tussen zit komen ze niet in aanraking met elkaar en zou er niks gebeuren volgens die meneer. gezien hij al lang in het vak zit lijkt mij dat ie er toch wel wat van af weet. maar ik vind het wel raar dat het hier andersom verteld word.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Het water in je systeem geleidt..
Zelfs al gooi je er gedistilleerd water in, door de aanraking met de metalen gaat het toch geleiden.
Zelfs al gooi je er gedistilleerd water in, door de aanraking met de metalen gaat het toch geleiden.
Electrolyse is dat je door middel van 2 polen stoffen uit elkaar haalt. Kijk maar op de site van LauPro, die heeft het ook gedaan met water. Dan krijg je dus waterstof en zuurstof.
electrolyse letterlijk: ontleding door electrische stroom.
Dat is dus dat je zelf actief die stoffen gaat scheiden. en dan zal de ene stof naar de + pool gaan en de andere naar de - pool. Afhankelijk van de lading van de stoffen.
Bij waterkoeling moet je rekening houden met een ReDox reactie. Een electon gaat van Aluminium naar koper. Dat kan omdat koperionen (opgeloste deeltjes koper die 2 electronen missen) graag electronen erbij willen. Die halen ze dus uit aluminium atomen. En dan krijg je dus geladen aluminium atomen, ionen dus.
Dit gebeurd in een verhouding van 2:3. Er zijn dus 2 aluminiumatomen voor nodig om 3 koperionen te neutraliseren.
Hoe krijg je dus gaten in je aluminium radiateur? Nou, die aluminiumatomen gaan oplossen in het water omdat de opgeloste koperionen weer koperatomen willen worden.
Je zou dus stoffen die makkelijker dan aluminium met koper reageren in je setup moeten doen. Zoals Zink, Tin, Lood en in theorie in mindere mate Magnesium.
Als er fouten tussen zitten hoor ik dat graag, want anders doe ik het ook fout op mn examen
Dat is dus dat je zelf actief die stoffen gaat scheiden. en dan zal de ene stof naar de + pool gaan en de andere naar de - pool. Afhankelijk van de lading van de stoffen.
Bij waterkoeling moet je rekening houden met een ReDox reactie. Een electon gaat van Aluminium naar koper. Dat kan omdat koperionen (opgeloste deeltjes koper die 2 electronen missen) graag electronen erbij willen. Die halen ze dus uit aluminium atomen. En dan krijg je dus geladen aluminium atomen, ionen dus.
Dit gebeurd in een verhouding van 2:3. Er zijn dus 2 aluminiumatomen voor nodig om 3 koperionen te neutraliseren.
Hoe krijg je dus gaten in je aluminium radiateur? Nou, die aluminiumatomen gaan oplossen in het water omdat de opgeloste koperionen weer koperatomen willen worden.
Je zou dus stoffen die makkelijker dan aluminium met koper reageren in je setup moeten doen. Zoals Zink, Tin, Lood en in theorie in mindere mate Magnesium.
Als er fouten tussen zitten hoor ik dat graag, want anders doe ik het ook fout op mn examen
hey, ik heb ook een vraagje, ik ben van plan op een 19" rack te kopen en daar een WC in te bouwen, kan ik dan een heel groot reservoir over de gehele oppervlakte van de bovenkant maken?
en zou het handig zijn om dat te koellen met een groote TEC* en heatsinks? of kan ik de TEC* beter op mijn proc. zetten??
* TEC = peltier
en zou het handig zijn om dat te koellen met een groote TEC* en heatsinks? of kan ik de TEC* beter op mijn proc. zetten??
* TEC = peltier
*burp*
En toch vind ik dit verhaal niet kloppend (ik ben zelf TOA Natuur- en Scheikunde), want waar komen die koperionen ineens vandaan?bredend schreef op 22 March 2003 @ 14:07:
Electrolyse is dat je door middel van 2 polen stoffen uit elkaar haalt. Kijk maar op de site van LauPro, die heeft het ook gedaan met water. Dan krijg je dus waterstof en zuurstof.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Koperionen komen uit je koelblok. Dat lost in het water op. Ik denk dat er nog wel een reactie tussen zit, dus dat je eerst een koperzout krijgt.
Misschien eens interessant om het met koperpoeder en aluminiumpoeder te proberen?
Misschien eens interessant om het met koperpoeder en aluminiumpoeder te proberen?
Ik heb de knoop doorgehakt en ga nu over naar waterkoeling.
Ik heb deze set op het oog:
Eheim 1046 Pomp
Magnum 390 Waterblok
Magnum chipset-koeler
Black Ice Extreme - zwart
Enermax 120 x 120 x 25 mm
PVC slang 10 mm. (10x1,5) - 3 meter
Shine Up watertoevoeging - groen
De "Shine up" watertoevoeging zal algengroei tegenhouden, hoe zit het met corrosie of komt dit bijna niet voor als je systeem geen lucht bevat?
Volgens mij is alles wel van koper dus dit zou geen problemen kunnen geven lijkt me, moet ik gedemineratiseerd water kopen is gebruiken jullie hier ook wel eens leidingwater? hier in Soest hebben we nl het "zachtste" water van heel nederland dus bijna geen kalk.
Verder heb ik voor een 300l/uur pomp gekozen omdat dit toch niet uitmaakt voor de temps had ik begrepen.
Iemand nog tips/opmerkingen?
Eheim 1046 Pomp
Magnum 390 Waterblok
Magnum chipset-koeler
De "Shine up" watertoevoeging zal algengroei tegenhouden, hoe zit het met corrosie of komt dit bijna niet voor als je systeem geen lucht bevat?
Volgens mij is alles wel van koper dus dit zou geen problemen kunnen geven lijkt me, moet ik gedemineratiseerd water kopen is gebruiken jullie hier ook wel eens leidingwater? hier in Soest hebben we nl het "zachtste" water van heel nederland dus bijna geen kalk.
Verder heb ik voor een 300l/uur pomp gekozen omdat dit toch niet uitmaakt voor de temps had ik begrepen.
[ Voor 3% gewijzigd door procyon op 22-03-2003 18:19 . Reden: toevoeging ]
Ik ga komende maandag een onderzoek starten. Ik neem een 2 bekerglazen, allebei met een koperstrip en een aluminiumstrip, maar de 1 met kraanwater en de andere met demi-water. Eens kijken wat er in een maand tijd gebeurt.bredend schreef op 22 March 2003 @ 17:21:
Koperionen komen uit je koelblok. Dat lost in het water op. Ik denk dat er nog wel een reactie tussen zit, dus dat je eerst een koperzout krijgt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ik heb weer eens een idee'tje uitgewerkt: de platgeslagen koperbuis.
Niet belangrijk genoeg voor een apart topic.
['t Is een experiment! Ik heb het in 5 minuten gemaakt: als je wat serieuser werkt wordt het natuurlijk veel mooier].

Een 12mm koperbuis.
Beter nog: 15mm. Dat geeft meer oppervlak. Een tuinslang past ook direct op een 15mm buis.
Schuif daar een platte metalen staaf in (die je vooraf ontbraamd en gladgeschuurd hebt). Achteraf zou ik hem hebben ingevet.
Sla de buis mooi plat met een hamer op een aambeeld. maar houd een ronde doorsnede aan het einde. Er bestaan eindkappen met een gat: als je die gebruikt kun je de buis aan het einde niet per ongeluk platslaan.
Trek steeds de platte staaf verder uit de buis, anders blijft ie vastzitten.
Herhaal het platslaan desnoods met een nog plattere staaf, zodat de buis nog breder wordt.
Je kunt de ronde einden eventueel schuin laten steken zodat de onderzijde geheel vlak is: \_______/
Vijl en schuur het platte deel perfect vlak ('lappen').
"Wat moet je ermee?"
Waterkoelen!
Je kunt het vlakke deel tegen geheugen klemmen, of tegen een harde schijf.
Een heel kort stukje zou een chipsetkoeler kunnen worden.
Wordt vervolgd?
Niet belangrijk genoeg voor een apart topic.
['t Is een experiment! Ik heb het in 5 minuten gemaakt: als je wat serieuser werkt wordt het natuurlijk veel mooier].

Een 12mm koperbuis.
Beter nog: 15mm. Dat geeft meer oppervlak. Een tuinslang past ook direct op een 15mm buis.
Schuif daar een platte metalen staaf in (die je vooraf ontbraamd en gladgeschuurd hebt). Achteraf zou ik hem hebben ingevet.
Sla de buis mooi plat met een hamer op een aambeeld. maar houd een ronde doorsnede aan het einde. Er bestaan eindkappen met een gat: als je die gebruikt kun je de buis aan het einde niet per ongeluk platslaan.
Trek steeds de platte staaf verder uit de buis, anders blijft ie vastzitten.
Herhaal het platslaan desnoods met een nog plattere staaf, zodat de buis nog breder wordt.
Je kunt de ronde einden eventueel schuin laten steken zodat de onderzijde geheel vlak is: \_______/
Vijl en schuur het platte deel perfect vlak ('lappen').
"Wat moet je ermee?"
Waterkoelen!
Je kunt het vlakke deel tegen geheugen klemmen, of tegen een harde schijf.
Een heel kort stukje zou een chipsetkoeler kunnen worden.
Wordt vervolgd?
Een lekker setje wel. Waarom zou je niet gewoon gedestileerd water halen? Kost vrijwel niets, weet je zeker dat je nergens last van hebt. Van corrosie hebt je alleen last als je koper en alu door elkaar gebruikt dacht ik, maar dat weet ik zo niet zeker.Procyon for life schreef op 22 maart 2003 @ 18:04:
Ik heb de knoop doorgehakt en ga nu over naar waterkoeling.
Eheim 1046 Pomp
Magnum 390 Waterblok
Magnum chipset-koeler
Als je trouwens van plan bent ook je GPU te koeler, en eventueel je HDD's, kan je misschien toch beter voor de Eheim 1048 kiezen.
weet iemand misschien hoe goed de innovaSET 1 Flat Flow socket A is, deze is te koop op www.overclocking.be voor 212,- euro.
deze dus :)wdekreij schreef op 22 maart 2003 @ 21:11:
weet iemand misschien hoe goed de innovaSET 1 Flat Flow socket A is, deze is te koop op www.overclocking.be voor 212,- euro.
Ik denk dat het voor CPU en eventueel GPU wel voldoende is. Wil je meer moet je toch verder zoeken lijkt me
zoals jij het noemt lamellen zitten denk ik ja te dicht erop. Nu heb ik een blackice en die laat veel meer door. Alleen is pomp dood.sapphire schreef op 21 maart 2003 @ 18:34:
[...]
hoe komt het trouwens dat je rad geen lucht doorlaat? zitten die lamellen te dicht op elkaar ?
kun je er niet 2 samenbuigen tot 1 lammel? zodat je de tussenruimte verdubbelt?
enne btw, ik heraal t ff
hey, ik heb ook een vraagje, ik ben van plan op een 19" rack te kopen en daar een WC in te bouwen, kan ik dan een heel groot reservoir over de gehele oppervlakte van de bovenkant maken?
* TEC = peltier
enne btw, ik heraal t ff
* TEC = peltier
*burp*
Verwijderd
rimpeldinky schreef op 22 March 2003 @ 22:29:
kun je er niet 2 samenbuigen tot 1 lammel? zodat je de tussenruimte verdubbelt?
enne btw, ik heraal t ff
* TEC = peltier
Een groot reservoir heeft geen enkel nut. Dat ten eerste. Ten tweede is het altijd beter om de pelt meteen op de proc te zetten. Wel met een coldplate uiteraard
maar hoe zit dat dan met de condensatie? en heeft het (enig) wel nut om je water zo te koellen en dan ook nog een rad. of mischien zelfs in plaats van een rad?
*burp*
jongen, hoe doe jij dat toch altijd. Eerst je mobo, toen je rad en nu je pomp. Het ga je goedpierre-oord schreef op 22 March 2003 @ 22:01:
[...]
zoals jij het noemt lamellen zitten denk ik ja te dicht erop. Nu heb ik een blackice en die laat veel meer door. Alleen is pomp dood.ff wachten op enheim van ocshop. Rot pompen die sicce (nova)
Ik denk dat er vuil zat in je rad. Die dingen van de sloop moet je idd eerst nog schoonmaken, anders kan je pomp idd kapot gaan ja. Maargoed, voor mensen zoals jij zijn die setjes idd
Condensatie ga je tegen met isolatierimpeldinky schreef op 22 March 2003 @ 23:31:
maar hoe zit dat dan met de condensatie? en heeft het (enig) wel nut om je water zo te koellen en dan ook nog een rad. of mischien zelfs in plaats van een rad?
Verder blijft een rad noodzakelijk, een peltier kan veel te weinig vermogen verplaatsen (tenzij je een heel sterke pelt neemt, maar die moet zelf ook gekoeld worden). Wat wel nutteloos is => eerst pelt in het water, dan radiator, dan CPU.. Want, gesteld dat het water beneden de kamertemp wordt gebracht door de peltier, wordt het gelijk weer opgewarmd door je rad.
Maakt het trouwens ook nog uit op welke locatie je die minder edele metalen in de keten opneemt. Moet het zegmaar tussen je koperen koelblok en aluminium radiator zitten of kan het ook bv in het reservoir zitten?bredend schreef op 22 March 2003 @ 14:07:
Yamaha MT-09
Maakt niets uit, het water met daarin de ionen stroomt overal in de keten.
Door de toenemende interesse zal ik een stukje over peltiers zetten in de mini-FAQ.
En dat is bij deze dus gedaan
En dat is bij deze dus gedaan
[ Voor 18% gewijzigd door Steve op 23-03-2003 15:54 ]
We waren in huis bezig met wat pc's veranderen aangezien er nog wat onderdelen over waren. Alleen een moederbord is gekocht en toen bleek dat er een kast niet goed was, want dat was een AT kast en er moest een ATX moederbord in gaan komen.
Dit houdt in dat ik nu een Chieftech big kast krijg
Nu nog wat ideetjes op doen om alles in me pc kwijt te raken en hoef ik tenminste niet meer een externe case te bouwen voor me waterkoeling.
Als iemand ideetje heeft graag. (ICQ nummer is overigens: 235135932 aangezien die nog niet in profile staat).
Dit houdt in dat ik nu een Chieftech big kast krijg
Nu nog wat ideetjes op doen om alles in me pc kwijt te raken en hoef ik tenminste niet meer een externe case te bouwen voor me waterkoeling.
Als iemand ideetje heeft graag. (ICQ nummer is overigens: 235135932 aangezien die nog niet in profile staat).
ik ben nu aant experimenter met ENGINE ICe van www.oc-shop.nl
en tot nu toe temps :
1700+@3150+ @ demiwater = 42stressed
1700+@3150+ @ engine ice = 33stressed
cooling performance is echt subliem en het water heeft nog een mooie kleur ook !!!
en tot nu toe temps :
1700+@3150+ @ demiwater = 42stressed
1700+@3150+ @ engine ice = 33stressed
cooling performance is echt subliem en het water heeft nog een mooie kleur ook !!!
Weet je zeker dat dat alleen door het water komt? Heb je misschien meer erin ofzo, of is de druk in je systeem hoger etc...
9° verschil vind ik ook nogal veel.. Heb je echt niks anders veranderd?
nee totaal niks, demi water eruit en , engine ice ering , maar er staat ook op de verpakking , tested en succeed , deferences seen in some systems with a drop of 50degrees fahrenheit(10graden)
en het heeft nog een mooie kleur ook
Verwijderd
picsGipsy King schreef op 23 maart 2003 @ 21:17:
nee totaal niks, demi water eruit en , engine ice ering , maar er staat ook op de verpakking , tested en succeed , deferences seen in some systems with a drop of 50degrees fahrenheit(10graden)
Verwijderd
Werkt deze rotzooi ook tegen het corrideren??
Ik heb namelijk (denk ik) een aluminium auto radiator, en ik heb koperen blokjes (CPU en CHIP) en een koperen rad.
Met water wetter in combi met demi water gaat het wel de corrosie van aluminium in combi met koper tegen.
Maar hoe zit het met dit goedje
Ik dénk het wel. Om helemaal zeker te zijn zou je eens naar OC-shop kunnen mailen.
Wat je dan krijgt is trouwens geen gewone corrosie, maar elektrolyse (ook wel galvanische corrosie genoemd).
Wat je dan krijgt is trouwens geen gewone corrosie, maar elektrolyse (ook wel galvanische corrosie genoemd).
Verwijderd
Oh zo. Hoeveel zit er in dat vatje? Overbodige vraag misschien, zou ook kunnen mailen naar OC-shop weet ik. Maar misschien weet iemand het zo.Jupiler schreef op 23 maart 2003 @ 22:01:
Ik dénk het wel. Om helemaal zeker te zijn zou je eens naar OC-shop kunnen mailen.
Volgens Fewture is het 2 liter.. Fles ziet er wel uit alsof het meer is.
Niemand?Outsync schreef op 23 maart 2003 @ 18:01:
Met wat kan ik het beste mijn waterkoeling kleuren?
Ik zou het liefst geel hebben, moet ik daarvoor dan neon water hebben?

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon
Verwijderd
Oei das wel weinig..Jupiler schreef op 23 maart 2003 @ 22:09:
Volgens Fewture is het 2 liter.. Fles ziet er wel uit alsof het meer is.
Ik mijn huidige systeem gaat 0,8 liter, maar de radiator waar ik het net over had gaat minstens 2 liter in.
Het lijkt wel op een 5 liter vat

Verwijderd
Als je ff hier kijkt: www.perfectsystems.nl daar hebben ze watertoevoeging in de kleuren blauw, rood, geel en groen geloof ik. Als je dat in je systeem stopt met een blauw light er boven dan licht het super op.
Vraagt dit om een Inkoopactie?
[ Voor 38% gewijzigd door bredend op 23-03-2003 22:37 ]
Ze verkopen dit spul ook in brommerzaken (€22,50) het is dus gewoon erg duur spul.
Heb je met demi water en waterwetter niet het zelfde effect?
www.laserextreme.nl
Verwijderd
MCCarrot schreef op 23 maart 2003 @ 22:37:
Ze verkopen dit spul ook in brommerzaken (€22,50) het is dus gewoon erg duur spul.
lol.. draadje niet gelezen zeker? gehehe
nee water wetter is goedkoopMCCarrot schreef op 23 March 2003 @ 22:37:
Verwijderd
Voor mensen die ook een kleine case hebben, en ook nog waterkoeling:
heb een fanduct gemaakt voor mn radiator, er komt nu direct koele lucht op en het gaat er na door mn radiator te hebben geblazen direct weer uit:

Volges mij gaat dit wel goed koelen
heb een fanduct gemaakt voor mn radiator, er komt nu direct koele lucht op en het gaat er na door mn radiator te hebben geblazen direct weer uit:
Volges mij gaat dit wel goed koelen
lol @ het HD koelertje op je rad. is het niet verstandiger (en stiller) om 120mm of 80mm fans te nemen?
wie weet hoe goed de Coolriver set presteert? deze is voor 149 euro te koop op www.koophetonline.nl
cpu/gpu en nb allemaal gekoeld daaarmee
Verwijderd
als je goed kijkt zie je dat er een 80 mm fan 8er zit. En alles @ 7 volt. (behalve die TT die hoor je toch niet) Verder is die hd koeler een tussen oplossig eigenlijk...moet erges een soort rooster (lees: GEEN fangrill) van daan halenRocketKoen schreef op 24 March 2003 @ 18:39:
lol @ het HD koelertje op je rad. is het niet verstandiger (en stiller) om 120mm of 80mm fans te nemen?
Net als het Poseidon setje: je moet 't kopen voor de stilte en niet voor de prestatie.wdekreij schreef op 24 March 2003 @ 18:44:
wie weet hoe goed de Coolriver set presteert? deze is voor 149 euro te koop op www.koophetonline.nl
Topic loopt goed trouwens, we zitten nu al aan pagina 7, duurde toch een stuk langer bij het eerste topic
[ Voor 16% gewijzigd door Steve op 24-03-2003 18:58 ]
Verwijderd
Ik wil een stilte systeem maken met behulp van waterkoeling. Ik heb een radiator gevonden vanuit een Mercedes. 't Kostte me niets 
Het is van koper en dun.
Zou het voldoende zijn om mijn XP2000+ te koelen zonder gebruik te maken van fans? (tis een Palomino)

Ik zou hem op de zijkant van mijn Chieftec bigtower kast monteren.
Het is van koper en dun.
Zou het voldoende zijn om mijn XP2000+ te koelen zonder gebruik te maken van fans? (tis een Palomino)

Ik zou hem op de zijkant van mijn Chieftec bigtower kast monteren.
Damn, heb jij daar een olierad meegesmokkeld?
waar zit dat ding dan in de auto??=
www.laserextreme.nl
Verwijderd
Neen, rad diende voor chauffage.Jupiler schreef op 24 maart 2003 @ 19:24:
Damn, heb jij daar een olierad meegesmokkeld?
gaat wel lukken hoor passief 
Kan je nagaan je koelt dan een oppervlakte van een paar mm2 met een rad met een oppervlakte van meer dan een 1m2
Kan je nagaan je koelt dan een oppervlakte van een paar mm2 met een rad met een oppervlakte van meer dan een 1m2
Verwijderd
Ik heb een rad waar 4 of 6 120 mm op kunnen, kan die van mij ook wel passief gebruikt worden zeker?Procyon for life schreef op 24 March 2003 @ 19:48:
gaat wel lukken hoor passief
Ik heb voor Tygon slangen denk ik een leverancier gevonden. Ze leveren het op rollen van 15 m, maar op aanvraag ook korter.stlgamer schreef op 21 maart 2003 @ 23:01:
Ik lees daar net dus over tygon slangen. Iemand die weet waar je die in Nederland kan krijgen? Lijken me wel mooie slangetjes.
Link naar Shop : http://nl.vwr.com/app/cat...id=4&parent_class_cd=2901
Link naar Tygon review : http://www.wc101.com/reviews/tygon/
Link naar Futuremark watercooling Topic : http://discuss.futuremark...ollapsed&sb=5&o=0&fpart=1
Qoute uit bovenstaand topic
TUBING
It’s pretty simple here, only three kinds in the running.
Tygon Tubing: Wonderful stuff, perfectly clear, bendable, never degrades, corrodes or cracks. This has become an essential for most water coolers. Tygon is in big time. It is however pourous and if you decide to use water dye it will stain the tubing. This aside, it is the best choice for use with dye because of its unmatched clear transparency. Expensive stuff, but a wise investment.
Best te hanteren diameters zijn:
Inwen D Uitwen D Wand D
3/8 5/8 1/8 inch
1/2 3/4 1/8 inch
9,5 15,9 3,2 mm
12,7 19,1 3,2 mm
[ Voor 5% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 24-03-2003 20:01 . Reden: layout ]
Verwijderd
ik gebruik gewoon benzineslang 8mm binnen, 12mm buiten diameter...kost bijna nix en je kunt er super krappe bochten mee maken...
...
Verwijderd
Benzine slangen... Hmmz, nooit aan gedacht. Zal wel zwarte slang zijn neem ik aan? Maar ik dacht dat brandstofleidingen aardig duur waren.
Verwijderd
Ik begreep van Jupiler dat de laatste dag van de IA voor koppelstukjes e.d. is.
Ik wil daarom nog even snel meedoen.
Ik heb nu een eheim 1048 en een DangerDen Maze3 het rad moet ik nog bij de sloop halen.
Ik ga dus nu slangklemmen en 12mm binnnendiameter slang bestellen. Ik zie dat verder niemand deze besteld heeft, is dit niet de juiste voor het dangerden blokje? Ik dacht dat vele dit blokje hadden.
Verder wil ik slangpilaren halen om zelf mijn reservoir te maken. Kan ik dan gewoon een mannetjes pilaar aan de buitenkant er in schroeven en daar vervolgens een vrouwtjes pilaar aan de binnnekant indraaien?
En is er er al een zinvolle voorspelling te doen over de aansluitingen van mijn rad, zodat ik daar al een verloopje voor kan bestellen?
Ik wil daarom nog even snel meedoen.
Ik heb nu een eheim 1048 en een DangerDen Maze3 het rad moet ik nog bij de sloop halen.
Ik ga dus nu slangklemmen en 12mm binnnendiameter slang bestellen. Ik zie dat verder niemand deze besteld heeft, is dit niet de juiste voor het dangerden blokje? Ik dacht dat vele dit blokje hadden.
Verder wil ik slangpilaren halen om zelf mijn reservoir te maken. Kan ik dan gewoon een mannetjes pilaar aan de buitenkant er in schroeven en daar vervolgens een vrouwtjes pilaar aan de binnnekant indraaien?
En is er er al een zinvolle voorspelling te doen over de aansluitingen van mijn rad, zodat ik daar al een verloopje voor kan bestellen?
Verwijderd
Ik weet dat er knelkoppelingen met schroefdraad aan de binnenkant bestaan, dus als je gewoon 2 extra pilaren besteld, kan je altijd wel een passend overloopje vinden. Ik moet zelf nog eens gaan kijken bij de bouwmarkt voor knietjes van 15 knel -> 1/4 schroefdraad.
Verwijderd
Ik heb even met OC-shop gemaild.
Er zit dus 2 Liter in die kant en klare vaten. Dit spul is gebaseert op het Demiwater + waterwetter effect.
Het voorkomt corrosie bij het gebruik van koper in combinatie met aluminium in je watercoolings systeem.
Er zit dus 2 Liter in die kant en klare vaten. Dit spul is gebaseert op het Demiwater + waterwetter effect.
Het voorkomt corrosie bij het gebruik van koper in combinatie met aluminium in je watercoolings systeem.
Verwijderd
die van mij is transparant...Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 09:29:
Benzine slangen... Hmmz, nooit aan gedacht. Zal wel zwarte slang zijn neem ik aan? Maar ik dacht dat brandstofleidingen aardig duur waren.
Verwijderd
OK, ik heb zo ongever besloten welke stukken ik ga nemen, het volgende dus:
-pomp: eheim 1048
-rad: black ice pro
-reservoir: klaxx extern reservoir
-cpu koelblok: dangerden maze 3
Nu, de maze 3 heeft 12mm aansluitingen, de rest allemaal 10mm
Moet ik dan deze koppelstukjes hebben:
2 x Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM ???? kan ik deze in de maze3 schroeven?
of hoe moet ik de overgang naar 10mm maken, een stukje 12mm slang, met koppelstuk naar 10mm, en verder gaan met 10mm slang? nee toch he?
Over de aansluitingen aan de ehiem, moet ik daarvoor ook deze hebben:
Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM, of heeft de eheim deze schroefdraad niet?
dan kan ik beter gewoon de 10mm slang meteen klem vastzeten aan de eheim? of is het met 10mm slang TE riskant, en kan ik beter over gaan werken met 12mm slang, en aan de aansluiting van rad + res een overgang maken naar 10mm?
Ik zag zojuist ook nog dit: Koppelstuk aansluitadapter voor EHEIM 1048 naar 1/4" slangen.
Ik ga er nu dus van uit dat een koppelstuk met schroefdraad standaard nie op de eheim past, maar met dit tussenstuk wel, dus deze schroef ik in de eheim, en hierin opnieuw het Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM
Al deze stukken komen van http://www.pcmodding.be, voor moest mijn uitleg niet duidelijk zijn.
Ik hoop dat iemand me kan helpen
2 x Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM ???? kan ik deze in de maze3 schroeven?
of hoe moet ik de overgang naar 10mm maken, een stukje 12mm slang, met koppelstuk naar 10mm, en verder gaan met 10mm slang? nee toch he?
Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM, of heeft de eheim deze schroefdraad niet?
dan kan ik beter gewoon de 10mm slang meteen klem vastzeten aan de eheim? of is het met 10mm slang TE riskant, en kan ik beter over gaan werken met 12mm slang, en aan de aansluiting van rad + res een overgang maken naar 10mm?
Ik zag zojuist ook nog dit: Koppelstuk aansluitadapter voor EHEIM 1048 naar 1/4" slangen.
Ik ga er nu dus van uit dat een koppelstuk met schroefdraad standaard nie op de eheim past, maar met dit tussenstuk wel, dus deze schroef ik in de eheim, en hierin opnieuw het Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 10MM
Al deze stukken komen van http://www.pcmodding.be, voor moest mijn uitleg niet duidelijk zijn.
Verwijderd
Gewoon de 13 mm slangpilaren van de pomp vervangen voor 1/4"Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 13:57:
OK, ik heb zo ongever besloten welke stukken ik ga nemen, het volgende dus:
Die van de Maze daar past de slang wel overheen. Tip: even de slang in heet water leggen, dan kan je em makkelijk over de 12 mm aansluiting heen schuiven.
Verwijderd
Stomme vraag misschien, maar waar haal je bezineslangen en in welke maten zijn ze verkrijgbaar?
hey hey, ff een stomme vraag, heeft iemand hier toevallig ervaring met dit radje:
HWlabs black ice micro

Ik wil waterkoeling in mijn systeem bouwen, maar omdat ik mijn case vaak meesjouw wil ik defenatelly alles IN de case hebben, heb wel plek voor een 120 mm rad, maar dan moet ik hem in de bovenkant van mijn case bouwen (heb ik dus niet echt zin in ivm lekkagekans, het ding hangt dan recht boven mijn mobo)
Dus ben ik op zoek naar een 80mm Rad, maar het ding moet natuurlijk wel beetje redelijk zijn.
Als je volgens de specs de warmtedissipatie vergelijkt met bijv de black ice 1 dan zit hij zo ongeveer op 60%
iemand ervaring met dit radje en.......hopelijk positief
[edit] En mochten de ervaringen negatief zijn, kan iemand misschien een andere aankaarten, heb ook al gekeken naar 2x80mm Rad, dat zou ook kunnen ipv mijn 2 outtakefans, maar die kon ik geen gevonden krijgen :
HWlabs black ice micro

Ik wil waterkoeling in mijn systeem bouwen, maar omdat ik mijn case vaak meesjouw wil ik defenatelly alles IN de case hebben, heb wel plek voor een 120 mm rad, maar dan moet ik hem in de bovenkant van mijn case bouwen (heb ik dus niet echt zin in ivm lekkagekans, het ding hangt dan recht boven mijn mobo)
Dus ben ik op zoek naar een 80mm Rad, maar het ding moet natuurlijk wel beetje redelijk zijn.
Als je volgens de specs de warmtedissipatie vergelijkt met bijv de black ice 1 dan zit hij zo ongeveer op 60%
[edit] En mochten de ervaringen negatief zijn, kan iemand misschien een andere aankaarten, heb ook al gekeken naar 2x80mm Rad, dat zou ook kunnen ipv mijn 2 outtakefans, maar die kon ik geen gevonden krijgen :
[ Voor 13% gewijzigd door floriske.nl op 25-03-2003 15:30 ]
Verwijderd
bij de auto-onderdelenwinkel.....Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 15:26:
Stomme vraag misschien, maar waar haal je bezineslangen en in welke maten zijn ze verkrijgbaar?
Verwijderd
Dan had ik een beetje een ander idee over brandstofslangen. Ik zat meer te denken aan gewapende hogedruk slang. K zal eens gaan informeren naar de prijs.
Bij de camping zaak hadden ze ook nog verschillende soorten slang, redelijk knik bestendig. Wordt meestal gebruikt voor flexibele waterleidingen in caravans, vouwwagens enz. Ook niet zo duur.
Over de BI Micro:
Koelt redelijk slecht.. Er bestaat een 2x 80mm rad, namelijk de Black Ice Micro 2
Over mijn actie: hij loopt vandaag niet af, maar de tweede verzendronde loopt vandaag af.. Dus als je na vandaag bestelt, zal je nog een aantal weken moeten wachten.
Koelt redelijk slecht.. Er bestaat een 2x 80mm rad, namelijk de Black Ice Micro 2
Over mijn actie: hij loopt vandaag niet af, maar de tweede verzendronde loopt vandaag af.. Dus als je na vandaag bestelt, zal je nog een aantal weken moeten wachten.
ok, volgende vraag dan, zoals je had kunnen verwachtenJupiler schreef op 25 March 2003 @ 16:48:
Over de BI Micro:
Ik weet dat ik niet TE veel kan verwachten, maar ga er wel van uit dat dat ding stukken beter koelt dan bijv dat radje van die TT waterkoeling..
De Micro 2 koelt wel redelijk, ja.. Kijk eens in de pricewatch waar ze hem hebben.
Thx, ik zal eens rond gaan neuzen, groter past helaas niet in mijn case, of ik moet hem bovenin gaan hangen en dat zoek ik dus echt nietJupiler schreef op 25 maart 2003 @ 17:32:
De Micro 2 koelt wel redelijk, ja.. Kijk eens in de pricewatch waar ze hem hebben.

[edit] helaas, hij is niet in de pricewatch te vinden, alleen de micro en de 120mm fan uitvoeringen.
En!! Hij staat dus ook niet bij HWlabs op de site, de enige rad met 80mm die ze hebben is de micro (micro 2 staat er niet op dus ga er van uit dat het ding niet eens bestaat), daar kunnen wel 2 fans op, maar zo bedoel ik het dus net even niet
ik bedoel een radje dat de plaats (oppervlakte, niet de dikte) van 2x80mm fans in beslag neemt en dus ook voorzien moet worden van 2x 80mm naast elkaar, dus zeg maar voor het gemak: lxbxh=160mm x 80mm x ..... (iets groter mag uiteraard maar niet veel)

ergens anders wat lager in de case kan ik alleen een enkel 80mm radje kwijt, dan krijg je dus het thermaltake niet echt supertemperatuurwinst idee

[ Voor 63% gewijzigd door floriske.nl op 25-03-2003 18:44 ]
Verwijderd
Weet iemand of je een 12mm siliconenslang over de standaard aansluitingen van een eheim 1048 kan schuiven?
Of kan ik alles misschien beter met 10mm slangen doen? Krijg ik dat ook gewoon nog om een DangerDen Maze3 heen?
Of kan ik alles misschien beter met 10mm slangen doen? Krijg ik dat ook gewoon nog om een DangerDen Maze3 heen?
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 19:05 ]
Ja, dat kan (standaard = 13mm). Wel een slangklem gebruiken uiteraard.
@ floriske: Hij bestaat echt hoor, voorbeeldje:

Maar hij is blijkbaar nergens in NL te koop..

kwam vandaag toch een mooie rad tegen, in de crossmotor van de pa van een vriend 
Echt een mooi ding mooi chroom ongeveer (lxbxh) 5x12x35 cm, echt mooi ding ! zal eens vragen waar je die kan halen
Echt een mooi ding mooi chroom ongeveer (lxbxh) 5x12x35 cm, echt mooi ding ! zal eens vragen waar je die kan halen
Uit scooters en waarschijnlijk motoren ook zijn erg duur. Nieuw zoiezo. Ik denk dat het moeilijk word om er eentje voor een goede prijs te vinden.
Verwijderd
Ik heb em. Wanneer je echt (zoals mij) snoei haar gaat OC'en. heeft ie veeeeeeeelste weinig capaciteit...floriske.nl schreef op 25 March 2003 @ 15:28:
hey hey, ff een stomme vraag, heeft iemand hier toevallig ervaring met dit radje:
HWlabs black ice micro
[afbeelding]
vreemd, hij staat toch echt niet op de site van hwlabsJupiler schreef op 25 maart 2003 @ 19:08:
Ja, dat kan (standaard = 13mm). Wel een slangklem gebruiken uiteraard.
[afbeelding]
dit ding is wel vet
[ Voor 12% gewijzigd door floriske.nl op 25-03-2003 20:45 ]
Verwijderd
mezelf quoten, erg he...Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 16:26:
[...]
Kan iemand dit bevestigen???
Zoals ik zei zijn de kotjes, als ik die zwarte constructie op P4 heatsink op vast te klemmen eraf haal, in een rechthoek gelegen: bredte 60mm, lengte 77mm
Jupiler beweert dus dat ik met die kotjes een waterblok kan vestzette, maar wat zie ik nu bij xxlcases bij de specs van Maze3 voor P4:
Afmetingen: 75mm x 55mm x 20mm
wat klopt er nu niet?
Kan iemand plz zijn P4 waterblok ff meten waar de schroefjes moeten komen ofzo, of bevestiging geven?
Sapphire heeft hier al op geantwoord en dacht dat het wel zou passen,
maar wil iemand zo vriendelijk zijn koelblok eens te meten? of iemand die zelf 100% zeker is hierover?
Ik moet echt 100% zeker zijn, en op google vind ik echt geen verdere info...
Hee, je kan echt 100% zeker zijn... Compatibel met P4 _IS_ compatibel met P4, als het niet zo is heb jij een 'illegaal' moederbord.
Verwijderd
Als ik het me goed herinner zijn er ook AMD moederborden MET en sommige ZONDER mounting holes. Die mensen konden bijvoorbeeld geen alpha pal installeren....Jupiler schreef op 26 March 2003 @ 07:45:
Hee, je kan echt 100% zeker zijn... Compatibel met P4 _IS_ compatibel met P4, als het niet zo is heb jij een 'illegaal' moederbord.
mss is dit bij P4 ook zo?
anders mail je XXL toch even om het te vragen als je ons niet geloofd

Verwijderd
heb idd xxl ff geleden al gemaild en gebeld, probleem is dat ze hier in België er zo te zien niet al te veel van kennen:sapphire schreef op 26 March 2003 @ 08:44:
anders mail je XXL toch even om het te vragen als je ons niet geloofd
Ik zei dat ik een gigabyte p4 mobo had, en ik geen mounting holes zag (had er toen nog niet aan gedacht op dat zwart gedoe eraf te halen), en toen zeiden ze dat ik een koelblok moest zoeken met een klem.
Diezelfde mensen zeiden ook dat een reservoirke aan een eheim pomp gemaakt moet worden, omdat de slangen anders niet aangesloten kunnen worden....
Dus die mensen ga ik hierop niet vertrouwen.
Waarom niet de xtreme? Das ook een 120mm (ok iets groter maar er gaat een 120mm koeler op. Veel meer capaciteit. Deze ga ik ook kopen.Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 20:23:
[...]
Ik heb em. Wanneer je echt (zoals mij) snoei haar gaat OC'en. heeft ie veeeeeeeelste weinig capaciteit...
De capaciteit is meer dan 900watt!! Dat verstook je niet ff met je systeempje.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Verwijderd
Hier ging het om een BlackIce Mirco (voor een 80 mm fan)nhimf schreef op 26 March 2003 @ 09:00:
[...]
Waarom niet de xtreme? Das ook een 120mm (ok iets groter maar er gaat een 120mm koeler op. Veel meer capaciteit. Deze ga ik ook kopen.

Het ging mij om een radje dat gebruik maakt van 2x80mm fans, anders kan ik hem niet IN mijn case kwijt.nhimf schreef op 26 March 2003 @ 09:00:
[...]
Waarom niet de xtreme? Das ook een 120mm (ok iets groter maar er gaat een 120mm koeler op. Veel meer capaciteit. Deze ga ik ook kopen.
Heb ff met de ocshop gemaild en zij kunnen de black ice micro 2 gewoon leveren, ding kost 75 euro. levertijd is 2 weken

[ Voor 9% gewijzigd door floriske.nl op 26-03-2003 12:34 ]
Bij AMD zijn de mounting holes niet verplicht. Bij Intel's is dat de enige manier om de koeler te bevestigen, dus het moét wel.
Mja las niet helemaal goedVerwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 11:06:
[...]
Hier ging het om een BlackIce Mirco (voor een 80 mm fan)
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Verwijderd
Het simpelste waterblokje ooit.

't Is meer een geintje, maar ik denk dat het echt kan werken.
Sla de buis plat op een aambeeld met een ronde staaf (10~13mm boor) ín de uiteinden van de buis (zodat die rond blijven). Vijl en schuur en polijst de onderzijde vlak.
Mooier zou zijn als de uiteinden naar boven gericht staan, maar dat kan ik niet voor elkar krijgen zonder dat de buis dichtknikt.

't Is meer een geintje, maar ik denk dat het echt kan werken.
Sla de buis plat op een aambeeld met een ronde staaf (10~13mm boor) ín de uiteinden van de buis (zodat die rond blijven). Vijl en schuur en polijst de onderzijde vlak.
Mooier zou zijn als de uiteinden naar boven gericht staan, maar dat kan ik niet voor elkar krijgen zonder dat de buis dichtknikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 13:48 ]
zou iemand die in het bezit is van een Eheim 1048 pomp, mij even kunnen vertellen of het voetstuk ook te verwijderen en eventueel aan de zijkant te zetten is, ik heb breedte genoeg, maar kom hoogte tekort
wil de pomp in een gesloten plexiglas reservoir inbouwen, maar dan zal hij op zijn kant moeten komen liggen, anders gaat het niet passen.
sicce nova (in zo'n veel te duur nextcool combo reservoir
) gaat wel, maar daar hebben de meesten niet zo'n goede ervaringen mee ivm rammelen etc. dus eheim is mijn keuze 
*weet zeker dat ik heel het zaakje IN mijn case ga krijgen godverdomme
*
sicce nova (in zo'n veel te duur nextcool combo reservoir
*weet zeker dat ik heel het zaakje IN mijn case ga krijgen godverdomme
offtopic:
mijn keuzes tot nu toe:
-Eheim 1048 (in gesloten reservoir waarschijnlijk eigen fabrikaat
)
-HWlabs Black ice micro 2 (2x 80mm) rad
-cooltech ultrablock of klax gold cpu koelblok (ws de klax na het lezen van een aantal reviews)
-klax gold vga koelblok
*edit* voor degenene die bij mijn system specs kijken: "Nee, het komt niet op mijn huidige systeem, nieuw systeem staat in de planning
"
mijn keuzes tot nu toe:
-Eheim 1048 (in gesloten reservoir waarschijnlijk eigen fabrikaat
-HWlabs Black ice micro 2 (2x 80mm) rad
-cooltech ultrablock of klax gold cpu koelblok (ws de klax na het lezen van een aantal reviews)
-klax gold vga koelblok
*edit* voor degenene die bij mijn system specs kijken: "Nee, het komt niet op mijn huidige systeem, nieuw systeem staat in de planning
[ Voor 36% gewijzigd door floriske.nl op 26-03-2003 14:26 ]
Dit topic is gesloten.