* gorgi_19 heeft net al een verhaaltje geschreven en gaat nu vrolijk door.. 
GuardianAngel schreef op 08 januari 2003 @ 00:09:
[...]
Het door mij uitgevoerde "onderzoek" is een steekproef en uitgevoerd zoals ik heb beschreven en niet anders.
Elke opmerking die duidt op een oneerlijkheid in mijn "onderzoek" zou bestraft moeten worden met een lange neus.
Het is niet uitgevoerd om "iets" te bewijzen, te bevestigen of te ontkennen.
Dat de uitkomst is zoals die is.... is zo omdat die zo is.

Ik wil geen oneerlijkheid suggereren. Persoonlijk vind ik je populatie te generalistisch, om zulke specifieke conclusies te trekken. Trek je deze? Ook al ontken je dit, door het te plaatsen suggereer je, zij het bewust, zij het onbewust, toch een bepaalde mening, welke je probeert te onderbouwen door het plaatsen van de quotes.
Dat dit onderzoek niet iets is om te bewijzen, noch te bevestigen, noch te ontkennen, verbaasd mij.. Wat is dan het nut van deze post? Persoonlijk ben ik van mening dat iedere post een doel heeft, zij het informatief, zij het bevestigend.
Om iedere opmerking of suggestie vervolgens te belonen met een lange neus vind ik onterecht. Immers, jij geeft , zij het onbedoeld, een bepaald argument, het lijkt mij dan ook niet meer dan redelijk dat mensen in een discussie de ongeldigheid van het argument proberen aan te tonen.
Om terug te komen op het eigenlijk onderwerp.. Waarom is een democratie noodzakelijk? Waarom wil iedereen inspraak? Waarom wil iedereen gehoord worden? De enige reden die ik kan bedenken is dat het menseigen is. Nederland is een democratie en zo zou GoT ook moeten zijn.
Beiden hebben een aantal overeenkomsten. Beiden hebben regels en 'omvatten' een grote groep mensen. Er is echter een verschil, waardoor het argument van democratie vervalt: de keuze.
In Nederland heeft bijna niemand de keuze om in een ander land, in een andere soort samenleving te gaan wonen. In de meeste gevallen zal vanwege sociale en culturele redenen zijn en een lange historie in Nederland. Kortom, bijna niemand kan weg.
Bij GoT is dit niet het geval. De historie is over het algemeen beperkter, de ‘culturele’ en voor sommige omgeving kan je, buiten GoT om nog steeds behouden en bovenal: iedereen kan weg, niemand zit hier vast. Wat let de mensen vervolgens om niet weg te gaan als het hen niet bevalt? Ze zijn niet verplicht om hier te blijven,;de gevolgen zijn niet hoog.
Daarnaast het punt van zeggenschap. Op zich vind ik zeggenschap een groot woord; inspraak, in de juridische betekenis van het woord, lijkt mij hier meer op zijn plaats. Gebruikers mogen hun mening geven, en het is aan de HGA’s om te kijken of zij wat met het beleid doen. Mensen die aankomen dat zulke praktijken niet thuishoren in een democratie, wil ik wijzen op bijvoorbeeld de inspraakrondes bij gemeentes, waar bewoners gehoord worden, maar niets met hun mening gedaan hoeft te worden.
Als aanvulling op het punt van democratie: GoT kan per definitie al geen democratie meer zijn. Om het in dictatoriale termen te zeggen: Er is 1 bepaler (Tweakers BV) welke de laatste hand heeft. Zij bepaald uiteindelijk wat er gebeurd; dat de gebruikers vervolgens moord en brand schreeuwen dat hun forum weg is, hebben zij niets mee te maken. Vervolgens heeft zij een heel stuk beslissingsbevoegdheid gedelegeerd naar de HGA. Op grond hiervan al kan er geen sprake zijn van democratie, maar van schijndemocratie hooguit. Is dit erg? Nee, want zoals ik al eerder heb aangegeven, is niemand verplicht hier te blijven.
Het volgende punt wat mij verbaast, is de kritiek op de regels. Naar mijn weten veranderen de regels niet noemenswaardig. Ten tijde van aanmelden was het gros van de regels dus al van toepassing. Een volgende vraag is: waarom kom je op een plaats, waar je jezelf al bij voorbaat kan afvragen of je hier thuis hoort, want je accepteert de regels niet.
In het normale leven, buiten GoT, is dit ook van toepassing. Een voorbeeld wat mij bij staat, is die van een beleggingsvereniging, welke als eis stelde, dat iedere vergadering in jasje en dasje moest gebeuren. Iedereen mocht lid worden, maar die regel gold. Het lijkt mij, dit voorbeeld doortrekkend, dat als je jezelf niet met de regels kan accepteren, je hier niet hoort.
Een misschien betere vergelijking is die met een politieke partij. Persoonlijk kan ik mij niet vinden in een aantal standpunten van de SP. Betekent dit, dat ik daar lid van moet worden en moet proberen om mijn mening ingevoerd te krijgen, ook al gaat dit in tegen bepaalde regels van de SP? Of laat ik deze ‘community’, of groep, links liggen (kleine disclaimer: SP is hier puur als voorbeeld genoemd is volstrekt willekeurig gekozen)
Het bovenstaande is, iets abstracter, ook door te trekken op de beginners qua kennis op GoT. GoT heeft een hele duidelijke doelgroep, tweakers, welke ik voor het gemak maar opvat als gevorderde gebruikers, niet per definitie professionals.
Kortom, de hele eenvoudige basisvragen zijn hier niet gewenst. Eenvoudige basisvragen zijn voor een gedeelte lastig te bepalen, maar voor een groot gedeelte ook eenduidig vast te stellen; het staat immers in de handleiding of is in enkele klikken in Google te vinden.
Om het sterker te zeggen,
www.beginnersweb.nl heeft exact deze groep als doelgroep en is naar mijn idee stukken beter in staat om deze groep te bedienen en eventueel aan de hand mee te nemen.
Mensen, die, weliswaar beginner zijn, maar aantoonbaar (door middel van zoekwoorden, dingen uitproberen, etc.) niet aan een handje mee willen worden genomen, zijn ook welkom volgens de FAQ. In PW, waar ik geloof ik ongeveer een meubelstuk ben, heb ik heel weinig topic gesloten zien worden van mensen, die beginner zijn, maar duidelijk aantoonbaar informatie hadden vergaard.
Opvallend van de topicstarter vond ik zijn kritiek op leeftijd. Het enige punt van kritiek wat je zou kunnen hebben, is waarom deze zichtbaar is en niet per definitie uit kan staan. Leeftijd, en zeker op Internet, zegt niet zo veel. Wie zegt dat ik niet een 14-jarig persoon ben, maar stiekem 10 jaar bij mijn leeftijd heb opgeteld?
Belangrijker is de kwaliteit van een persoon. Iemand van 17 kan stukken capabeler zijn dan iemand van 24. Iemand op inhoud en capaciteit beoordelen is het enige criterium wat naar mijn idee geldig is.
Wat ik al enkele keren genoemd heb zien worden, zijn de sluitmessages. Persoonlijk stoor ik mij hier niet aan. Een slotje kan gezien worden als een straf. Waarom? De opener van een topic overtreedt een regel van de FAQ. En hier staat een straf, een slotje, vervolgens tegenover. In PW gebeurt dit meestal naar aanleiding van een zogenoemd scriptrequest, een eenvoudige Googlevraag, een handleidingvraag of gewoon basiskennis.
Allen zijn duidelijk in de FAQ / Quickstart te vinden.
Wel moet duidelijk zijn dat men zich niet aan de regels heeft gehouden; een hele nette sluitmessage is naar mijn idee onnodig. Een directe sluitmessage komt weliswaar harder, maar de boodschap is duidelijk. Bij een vriendelijke sluitmessage hoeft deze weliswaar minder hard aan, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat of de boodschap altijd even duidelijk overkomt.
Natuurlijk zijn er altijd extremen. Zo zullen er mods zijn die over de schreef gaan, permanent significant te botte sluitmessages geven. Voor de users zal naar mijn idee hier weinig over gezegd worden. Echter, ik denk dat dit achter de schermen, in de crewfora, een stuk duidelijker gemeld wordt, misschien erger dan users voor elkaar kunnen krijgen. Wat dat betreft geloof ik zeker in een zelfcorrigerend mechanisme bij mods onderling, waarbij er een zekere bandbreedte is.
En deze bandbreedte wordt door ruim de meeste users geaccepteerd, getuige de grote aantallen bezoekers nog steeds.
Kortom: niemand verplicht je om hier te blijven of hier uberhaupt te komen. Voel je jezelf hier thuis, kan je jezelf vinden in de regels (wat naar mijn idee per definitie samenhangt) dan kom je hier niet meer langs. Voel je jezelf niet meer thuis hier, kom je hier met tegenzin, dan kom je niet meer.