Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
maarja verder is het een top spel
C2D 6600, 275 GTX Windows 7
op mijn TI 4200 tje ziet het er ook zo uit hoor niks fps optimalizer of truformCJ schreef op 17 december 2002 @ 15:43:
Speelt er hier iemand Morrowind op een Radeon9700Pro met Truform enabled? En dan natuurlijk met de Morrowind FPS Optimizer die Truform aan kan zetten.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar op de site waar je de optimizer kan downloaden staan pics met Truform in actie in Morrowind... en ik moet zeggen dat het er heel erg lekker uit ziet.
Dus ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaringen heeft en dan wat kan vertellen over de performance hit etc (heb namelijk gelezen dat het gering is)?
Hier kun je de plaatjes zien:
http://www.morrowind.nm.r...0Optimizer/more_pics.html
Daar ging het me eigenlijk niet om, want een Ti4200 kan het volgens mij gewoon softwarematig doen net zoals oudere Radeon kaarten.joostve schreef op 17 December 2002 @ 16:26:
[...]
op mijn TI 4200 tje ziet het er ook zo uit hoor niks fps optimalizer of truform
Maar je schrijft dat je geen FPS Optimalizer gebruikt, dus lijkt het me sterk dat je Ti4200 automatisch extra polygonen er uit pompt om een "curved surface" effect te creeeren... Heb je screens van je wireframes?
Waar het me om ging is dat de Radeon8500 en Radeon9xxx-serie hardwarematige TruForm (N-Patch) ondersteuning hebben, en dus de impact op je performance veel kleiner zou moeten zijn dan de softwarematige uitvoering. De GF4Ti ondersteund geen hardwarematige N-Patches.
En in de releasenotes van de FPS Optimizer staat toch echt:
Ik wil dus weten wat de performance-verschillen zijn met TF aan en TF uit.- N-Patch geometry echancement!!! (for ATI Radeon 8500 and higher only)
- improved N-Patch related code
- selective (by you!) N-Patch (aka ATI TRUFORM) applying - smoother 3-D object shapes.
- distance dependent N-Patch tesselation (optimize peformance with Truform enabled)
- continuous TRUFORM is supported (for ATI Radeon 9500/9700)
Ik vind de rondingen op helmen en glooiingen van heuvels en aparte gebouwen er gewoon veel natuurlijker uit zien met TruForm aan.
Kijk eens naar de wireframe-modellen. Dan zie je het verschil wel...
Nee, niet flauw. Dat is dus een van de andere dingen die FPS Optimizer doet...Koetjeboe schreef op 17 December 2002 @ 16:04:
Alles is veel vloeiender maar echt veel boeit dat niet denk ik...ook heeft ie volgens mij rechts de viewdistance veel verder staan (zoveel mist als links heb ik iig niet....beetje flauw)
FPS Optimizer kan je view distance verdrievoudigen zonder dat je FPS gigantisch onderuit schiet. Je view distance kan zo'n 200 tot 300% groter worden ten opzichte van wat Morrowind zelf kan.
Je kan nu bijvoorbeeld vanaf Ebonheart rechtstreeks naar Vivec kijken. Daarom zie je rechts dat de viewdistance veel verder staat dan links.
Links = zonder FPS Optimizer
Rechts = met FPS Optimizer
En het leuke is dat TruForm dus inderdaad werkt. Heb het maar even uitgetest en het werkt super.
[ Voor 29% gewijzigd door CJ op 17-12-2002 21:51 . Reden: Reactie op Koetjeboe er bij gezet ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Verwijderd
Je komt ze idd veel tegen, maar lesser en petty soulgems nog veel meerVerwijderd schreef op 16 December 2002 @ 16:33:
Waarom een sword enchanten met soultrap?
Je komt die scrolls tegen alof het grassprietjes zijn, ik ben lvl 4 en ben er al 12 tegengekomen.
Daar kan je behoorlijk wat golden saints mee vangen.
Maar eerder een geod zwaard met paralise of fire damage ofzo, scrolls kom je toch zat tegen
Ik heb dus een goedkoop battleaxje (?) ge-enchant met een paar sec soultrap. Dat is toch (zeker in het begin) wel een mooie bron van inkomsten. Een rat in een steen is iets van 400 gold ofzo, en als je lange wandelingen maakt, kom je heel wat gepeupel tegen wat in die steentjes past. Daarbij train ik mn axe skills ook weer wat, staat wel leuk in je lijssie
Ik vond het mijn knaken dus wel waard, en daarbij is het kl*ten met scrolls ook zo omslachtig
Dat snap ik
Neemt niet weg dat de viewdistance rechts echt gruwelijk is
[ Voor 14% gewijzigd door Koetjeboe op 18-12-2002 14:05 ]
Verwijderd
Nieuwe beesten, wapens armour.
De vorige waren erg mooi, maar de drang naar meer en een lege portemonnee(kerst...) heeft de situatie bemoeilijkt.
Ben als warlock nu bezig om via de aanwijzingen van Ajira (guild of mages) een aantal leuke items te vinden. Net de staff of Annu gevonden in een grot met een viertal daedroths achter elkaar. Lastig, maar het was de moeite overigens wel waard; 120.000 drakes. Niet dat je dat makkelijk kan verkopen, maar het staat wel leuk op de plank in m'n huis in Balmora.
Het blijft echter lastig om alle lopende quests bij te houden. Dat is in de expansion Tribunal toch opgelost door een lijst van afgewerkte/niet afgewerkte quests te tonen? Werkt dat een beetje?
Oh, en zit er in Tribunal ook een trader met meer drakes op zak?
Verwijderd
Ik heb twee grand soulgems op zak, allebeide gevonden inclusief soul. Inderdaad veel waard, maar wat heb je eraan....Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:42:
Een grand soulgem, zo'n goudkleurige met een randje eromheen kan je ze in vangen, succes ermee, ze zijn veel waard
Lege daarentegen vind ik niet.
en de armorer met 8000
ik zal binnenkort weer ff wat screens plaatsen
Ergens ten zuiden van de grazelands is er trouwens een trader in een van die ashlander kampen die ook iets van 8000 op zak heeft. Jammer genoeg in een nogal afgelegen gebied, maar met een mark-recall spreuk hoeft dat geen probleem te zijn.joostve schreef op 19 December 2002 @ 13:19:
in Tribunal zit een trader met 10000 gold op zak
en de armorer met 8000
ik zal binnenkort weer ff wat screens plaatsen
Ik heb ervaring.CJ schreef op 17 december 2002 @ 15:43:
Speelt er hier iemand Morrowind op een Radeon9700Pro met Truform enabled? En dan natuurlijk met de Morrowind FPS Optimizer die Truform aan kan zetten.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar op de site waar je de optimizer kan downloaden staan pics met Truform in actie in Morrowind... en ik moet zeggen dat het er heel erg lekker uit ziet.
Dus ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaringen heeft en dan wat kan vertellen over de performance hit etc (heb namelijk gelezen dat het gering is)?
Hier kun je de plaatjes zien:
http://www.morrowind.nm.r...0Optimizer/more_pics.html
De performance hit is nu nog heavy, ik had de nodige eye candy aan zoals 4xAA en 8xAniso (en Trueform) en ik zat soms onder de 10 FPS met de N-Patch enabled.
Dit op een Ongeklokte R9700, laatste ATI drivers en op een P4 1800 @ 2400, 512mb DDR.
Het enige directe verschil wat ik zag was een steen die wat ronder was

(met een hotkey kan je het meteen aan en uit zetten)
FPS ging met +-15fps omlaag in Balmore geloof ik, 1e stad waar je heen moet.
Volgens de site kan je ook verder kijken, ook hier heb ik eigenlijk niks van gezien (mijn viewing distance staat op Max).
MAAR.......ik ben een morrowind én Radeon 9700 newbie dus ik moet nog optimizen en performance tunen.
Verder geloof ik wel dat het echt helpt hoor, ik ben alleen GF1 gewend dus alles is nu zowiezo superstrak voor mij
[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 19-12-2002 13:49 ]
Verwijderd
Probleem alleen is dat deze allemaal gigantisch sterk zijn, zelfs een van de gasten kan ik niet aan.
Iemand een oplossing?
Invisibility is not an option
en probeer ze dus onverwachts aan te vallen want dan verviervoudigd de aangebrachte schade
en anders gewoon ff wat drankjes in kopen?
het is namelijk zo dat bv. restore healt drankjes bij een personage elke x als je hem aanspreekt respawnen dus kan je er heel veel inslaan
dan maar genoeg inslaan
Nog één vraagje: Hoe show ik ook al weer m'n FPS in morrowind?
Verwijderd
ja hopen en biddenVerwijderd schreef op 19 December 2002 @ 16:19:
Ben nu bezig met een fighters guild quest, moet een zooi bandieten in Sargo(ofzo) afmaken.
Probleem alleen is dat deze allemaal gigantisch sterk zijn, zelfs een van de gasten kan ik niet aan.
Iemand een oplossing?
Invisibility is not an option
want zelfs in taverns enzo ben je niet veilig
Verwijderd
Lol ik moest net nog naar die Dispalla mines voor fighters guild, kheb er meer dan 2 uur over gedaan om te zoeken, kwam toen ook nog ff langs dat zainda camp (of watever) ja, maar mn bribes mislukte steeds dus die gast had bij mij 0 disposition, woopsBar_en_boos schreef op 19 December 2002 @ 13:39:
[...]
Ergens ten zuiden van de grazelands is er trouwens een trader in een van die ashlander kampen die ook iets van 8000 op zak heeft. Jammer genoeg in een nogal afgelegen gebied, maar met een mark-recall spreuk hoeft dat geen probleem te zijn.
Verwijderd
heb je de laatste patch geinstalleerd???blakez schreef op 19 december 2002 @ 21:42:
Ik krijg elke keer dat ik Morrowind opstart een foutmelding dat sommige plug-ins niet zouden kunnen werken enzo.. nu weet ik wel dat je dan elke plug-in die ik heb in de Construction set moet openen en dan weer terug opslaan, maar hoe doe ik dat precies?
Verwijderd
Hm, die heb ik wel genoeg, maar die gasten zijn zo uber sterk...streafer schreef op 19 december 2002 @ 17:40:
wat zijn je specs forau?
en anders gewoon ff wat drankjes in kopen?
het is namelijk zo dat bv. restore healt drankjes bij een personage elke x als je hem aanspreekt respawnen dus kan je er heel veel inslaan
dan maar genoeg inslaan
Denk dat ik toch maar eens terug moet rijzen voor een invisibility drankje ofzo

Jammer van de hele zoektocht....
ik zit nu op level 46 geloof ik en ik rag gewoon iedereen neer met één slag
Moet je eens wat heavy armor zoekenstreafer schreef op 20 December 2002 @ 16:54:
omg wat weeg jij veel !!!!
arhg ik weeg nu rond de 80 ofzo en met glass armor iets over 100
maaruh ik heb constant + 16 hp dus maak me niet zo druk + wat heeft een mens nodig behalve een paar ringen paar kleren en een longsword

Maar vanavond maar eens aan tribute beginnen
[ Voor 16% gewijzigd door Koetjeboe op 20-12-2002 20:13 ]
Verwijderd
Wel ik ga op reis en neem mee : een one handed longsword een two handed longsword een kruisboog een gewone boog een volledige glas armor bedekking een stuk op 15 verschillende ringen een beetje van alle ingredienten om potions te maken potions scrolls en nog veel andere brol die al snel zeer veel wegenstreafer schreef op 20 December 2002 @ 18:33:
lol dat heb ik in mijn huisje gelaten .. omdat het huishouden heet
maaruh ik heb constant + 16 hp dus maak me niet zo druk + wat heeft een mens nodig behalve een paar ringen paar kleren en een longsword
Verwijderd
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 23:48:
[...]
Wel ik ga op reis en neem mee : een one handed longsword een two handed longsword een kruisboog een gewone boog een volledige glas armor bedekking een stuk op 15 verschillende ringen een beetje van alle ingredienten om potions te maken potions scrolls en nog veel andere brol die al snel zeer veel wegen
( over scooma pipe )
( over huisraad mee nemen door morrowind )
en ik heb gewoon mark in mijn huisje gedaan
dus als ik echt iets nodig heb dan haal ik het zo wel ....
met mijn zuperspeeeeeed iets van 280 ofzo ( je weet wel die leuke laarsjes +200 )
ben ik zo overal in morrowind
en heb redelijk veel spels dus...
[ Voor 18% gewijzigd door streafer op 21-12-2002 12:47 ]
Sinds ik Tribunal heb geinstalleerd zijn de geluiden van beessies altijd even hard, ongeacht hun afstand tot mij. Erg vervelend.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem?
Verwijderd
vooral dat gestamp van die witte beesies is irri
[ Voor 4% gewijzigd door joostve op 21-12-2002 20:15 ]
Verwijderd
Ik vond NWN niet zo leuk, de interactie e.d. was gewoon niet fijn voor mij. Ik zou Morrowind echt even een kans geven.
De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Wat die prijs betreft.. zwaar terecht!! Alleen het spel had nóg beter kunnen zijn, hadden die vervelende bugs er niet ingezeten..
maar je moet sowieso optijd saven
Verwijderd
De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED
Verwijderd

Verwijderd
JAAAAAAAAAA!!! Morrowind is mijns inziens zo,n beetje DE rpgVerwijderd schreef op 22 december 2002 @ 14:31:
Ik heb hier ook het spel, maar heb het eigenlijk nooit echt gespeeld, ik nu zwaar verslaafd aan Nwn, is dit spel net zo verslavend? of is het zelfs leuker? ik zou het graag weten, want dan instaleer ik het spel wel ff weer..
zo groot
nee morrowind is beter dan nwn vind ik

ik houd echt totaal niet van zo'n interface en het spel trekt me totaal niet
bij morrowind heb je tenminste super graphics en je bent er gewoon nooit op uitgekeken
Ik vind ze niet eens te vergelijken, heb alleen de single-player van NWN ooit es een uurtje gedaan, en vond er weinig aan. Lineair en oninspirerend verhaaltje. Multi-player heb ik nooit gedaan, dus daar kan ik niet over oordelen...Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 14:31:
Ik heb hier ook het spel, maar heb het eigenlijk nooit echt gespeeld, ik nu zwaar verslaafd aan Nwn, is dit spel net zo verslavend? of is het zelfs leuker? ik zou het graag weten, want dan instaleer ik het spel wel ff weer..
Morrowind heeft een geweldige single-player, maar totaal geen multi-player....
Op Shacknews scheelde de einduitslag ook maar 1 procentje....
Inderdaad... Ik moet wel toegeven dat het spel nog flink wat bugjes bevat, maar in 80% van de gevallen ligt het gewoon aan het systeem van degene die problemen met het spel heeft...Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 20:09:
waarom begint iedereen te zeiken dat iets een kutspel is als het aan hun eigen pc ligt...![]()
Verwijderd
het enige dat mij echt irriteert is dat npc die u volgen nooit de juiste weg nemen
en dan maak ik een nieuwe aan
maar soms kunnen ze de opdracht dan niet meer uitvoeren ............. arhg
bv arch mage .... die wil maar niet tegen me vechten
ik heb nu dus ook al dat papiertje van koning om arch mage te worden .. maar dat helpt ook niks
[ Voor 19% gewijzigd door streafer op 26-12-2002 12:31 ]
of een npc maken omdat die ander in een +!@#!@#1#@@#@# gat is gevallen waar ie niet meer uitkan ...............
In Vivec moest ik Mehro Milo helpen ontsnappen uit die vliegende gevangenis. Onder die gevangenis (dus buiten bij de Temple) stond een altaartje waar ik een blessing van heb ontvangen na een donatie te doen.
De blessing: Levitate - Stop the Moon Blessing: 100 points
Het probleem is nu dat die blessing maar niet over gaat. Ik blijft dus Levitaten... Mehra is inmiddels bevrijdt, ik ben met de boot naar het klooster gegaan en nu moet ik dus wachten totdat de deur van het klooster opengaat (alleen bij dusk en dawn).
Nu kan ik alleen niet meer rusten omdat dat alleen op solid ground kan...
Iemand een idee hoe ik die blessing wegkrijg ?
weet je zeker dat het de blessing is ?
controleer ff door te kijken bij .... dat balkje .. met al powerups etc
Verwijderd
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Verwijderd
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
in steden haal ik maar 30fps en dat met een P4 2,4GHz, 512MB en een Radeon 9700 pro
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
Verwijderd
Ik heb schaduwen volledig uitgeschakkeld ze zijn toch niet echt en vaak vervelend vind ik misschien kan je zo een paar fps winnen
draait goed hoor zo
Volgens mij is dat een vrij normale FPS in Morrowind.KaMiKaZe schreef op 30 december 2002 @ 15:07:
heb em vorige week gekocht, maar het loopt nog niet lekker op mijn machine
in steden haal ik maar 30fps en dat met een P4 2,4GHz, 512MB en een Radeon 9700 pro
Ben je nog niet tevreden... download dan FPS Optimizer vanaf http://www.morrowind.nm.ru
Verwijderd
Op een gegeven moment krijg je van de fighters guild een quest om een man te helpen met een soort tombe helemaal aan het noorden van morrowind, op een klein eilandje, de vorige keer heb ik dit helemaal gelopen, heeft iemand tips hoe ik daar kom zonder te lopen, aangzezien dit ruim anderhalf uur in beslag nam
en ook meteen hoe ik dit kan oplossen, want ik wordt belaagd door irritante geesten die mijn maatje killen
Je moet natuurlijk wel de goede instellingen gebruiken. Ik heb eerst ook even moeten uitvogelen hoe de boel werkte. Maar het werkt nu dus wel degelijk.joostve schreef op 31 December 2002 @ 15:12:
om één of andere reden helpt dat programma geen bal bij mij
- Je kan er bv voor kiezen om een vaste FPS te houden in alle situaties, bv tussen de 15 en 20. Wat er dan gebeurt is dat FPS Optimizer o.a. de viewdistance dynamisch zal aanpassen. Voor tragere pc's is dit ideaal omdat het spel gewoon vloeiend blijft in steden. Nadeel is dat je opeens viewdistance 0 kan hebben en dus helemaal niet ver kan kijken.
- Als je een snellere pc/videokaart hebt dan kun je er voor kiezen om de minimum viewdistance op bv 7168 of hoger te zetten (in 'manual' en 'auto'), terwijl je het aantal FPS-en verhoogd naar bv 10 tot 50 (onder 'auto'). Je kijkt veel verder weg dan dat Morrowind zelf kan instellen, zonder dat je FPS verliest.
- Als je een Radeon8500 of hoger hebt kun je TruForm (N-Patch) aanzetten en dit afzonderlijk voor verschillende onderdelen activeren (bv alleen rotsen, armen, hoofden, helmen, maar niet bomen, grotten, silth striders etc).
Natuurlijk kun je ook tweaken in je Morrowind.ini file. Effe hier kijken en je hebt de complete Morrowind Tweak Guide: http://www.tweaktown.com/...t.php?dType=guide&dId=316
Verwijderd
Kun je goddelijke souls mee vangenVerwijderd schreef op 31 december 2002 @ 16:04:
Ik moet voor de main quest by azura gaan en ik heb dat gedaan maar nu heb ik een ster gekregen wat moet ik daarmee??? het schijnt dat het een key is, maar voor wat ??
Verwijderd
Verwijderd
Uitleg pleaz..
"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"
idd.ChromeBallz schreef op 01 January 2003 @ 13:07:
Welke quest is in de main quest is dat dan (die van Azura)? Ik kom haar maar 1 keer tegen, en dar krijg je niks van.
Uitleg pleaz..
ik heb de main quest uitgespeeld maar ik snap er idd nog steeds geen bal van wat jij nou bedoeld.
Lijkt me dat je daarna de 4th en 5th Trial moet gaan doen?Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 13:43:
van azura krijg je een azura star maar daarna zit ik vast ik weet niet wat ik moet doen

Verwijderd
Maar ik heb geen ring gekregen van azura maar een stervormige soulgemLijkt me dat je daarna de 4th en 5th Trial moet gaan doen?Want met het verkrijgen van Azura's ring heb je de 3rd Trial afgerond. Anders zou ik het ook niet weten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 12:30 ]
dat is de azura .... dat is een relaxte recyclebare soulgem
maar dat betekend dat je de azura shrine hebt opgelost ..
die ring die jij moet krijgen is in een grot in west .. ongeveer ( als ik me goed herinder.. )
[ Voor 51% gewijzigd door streafer op 02-01-2003 16:57 ]
Verwijderd
Bij de thiefguild in Ald-Ruhn, moet ik als eerste missie een soort toverstaf jatten uit de mage's guild, alleen waar in de hel zit dat ding? ik heb de kist achter de trap al geopend, alleen daar lag maar wat goud, en die andere krijg ik met mijn (nog niet 1337e) thief skills niet open.
ik heb al diverse walktroughs doorgenomen, maar niks gevonden
dat is hem
engoth the Jeweler in the Ald'ruhn Hall ask you to steal Anareren's Devil Tanto in the Ald'ruhn Mages Guild as it is apparently unguarded. Now, you'll quickly find that the guild isn't completely unguarded, as there isone guard in the entrance (you can kill him or just sneak past). The Tanto is in a small locked (65) chest downstairs to the right in the Alchemists corner on the top shelf. Return to Aengoth for a reward of, well, nothing.
[ Voor 75% gewijzigd door streafer op 02-01-2003 19:09 ]
Dit topic is gesloten.