FF iets heel belangrijk!!! De knopjes op de MCP (waar spd, hdg, v/s, app en alle andere knopjes op staan: sommigen noemen dit ook wel abusievelijk de autopilot...) geven NIET aan in welke mode de ap is!!!Op donderdag 10 januari 2002 22:24 schreef bolk het volgende:
[..]
later wel jah.. maar dan valt alt weer uit..
ik zat net op de approach.. valt ook opeens de apr uit? ik moest manual landen en hij zat weeeeeeer veeeeel te laag..
De mode van de ap kun je ALLEEN maar zien op de FMA (Flight Mode Annunciator): die zit boven de EADI (Electronic Altidude Direction Indicator).
Als je een knopje op de MCP indrukt, dan bevestigd dat lichtje in feite alleen maar, dat je dat knopje hebt ingedrukt: op de FMA kun je ECHT zien in welke mode de ap is.
Voorbeeld: Altitude hold (het knopje) brand bijvoorbeeld NIET als de altitude hold werkzaam is (ALT HOLD op de FMA). Het werkt duidelijk anders (realistischer) dan de standaard panels. Als je via v/s de alt verandert, gaat dat lampje uit: maar de ap werkt nog wel gewoon. Op de FMA zult je dan eerst ALT ACQ zien, en ff later ALT HLD. Terwijl dat lampje op de MCP niet brandt.
Op pagina 2-19 t/m 2-21 lees je precies hoe je de alt moet behandelen (via v/s, niet via het knopje alt-hld, zoals op de standaard panels). Ook het hoofdstuk over Automatic Flight uit de Operations Manual is zeer de moeite waard.
Zoals ik al eens eerder zei: je kunt de DF haast net zo simpel besturen als een standaard plane, met de standaard knopjes en handelingen, maar de autopilot is toch echt wel anders.
't Is maar ff dat je het weet.
Ja, van de FMC mag ik dan niets weten: van de rest raak ik steeds meer op de hoogte...