Op maandag 31 december 2001 20:15 schreef Evilernie het volgende:
als je je hdg aanzet, vliegt je kist daar met ap naartoe. Je moet dus voor een groot deel zelf op de baan afsturen maar daar hebben we ATC voor

, verder is het zo dat je altijd APR aan moet hebben staan tijdens een ILS omdat dat ding de localizer intercept
Zelf op de baan aansturen...? Dat doe ik nooit! Tenminste, als ik kan landen op ILS: ik doe het als volgt...
ATC zegt op een bepaald moment dat je die en die kant op moet (hdg) en die en die hoogte moet aanhouden (alt) todat je de glideslope en localizer intercept.
Nou, die gegevens voor ik dus in in de auto pilot. Ik heb dus auto pilot aan: hdg (zoals opgegeven door ATC), alt (ook zoals opgegeven door ATC) en spd (aanbevolen landingssnelheid). Vervolgens doe ik ook al de flaps en gear in de goede stand. En ik zet de autobrake aan.
Daarna zet ik de approach aan: hdg en alt moet je ook aanlaten: nooit zelf uitzetten! De approach zet namelijk zélf de heading uit als hij de localizer intercept (dus als je heading opeens uit ziet gaan weet je dat de ap de localizer in de smiezen heeft) én de approach zet ook de alt vanzelf uit als hij de glideslope intercept (dus als je de alt opeens uit ziet gaan weet je dat de ap de glideslope in de smiezen heeft).
Het enige wat ik doe is vlák voordat ik de grond raak, de spd uitzetten en throttle op nul, om met een flare zélf het vliegtuig op de grond te zetten: anders komt 'ie (wellicht) te hard op de grond.
That's it. Met de standaard ap van FS 2002 raak ik (als ik dat wil, tenminste) alléén m'n joystick aan tijdens het opstijgen (rotation) en tijdens het laatste stukje van de landing: de rest gaat compleet via de ap. En tot nog toe heeft de ap en ils me nog nooit in de steek gelaten. Hm, nou, een keertje wel: op Heathrow ging het mis, maar dat schijnt een bekende bug te zijn.
Zo. Dat was het wel weer voor dit jaar...