bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:24:
Goedemorgen maar weer!
Het geheugen heb ik nu goed getest via de manier die je omschreven hebt @
WargamingPlayer. (bedankt voor dit stappenplan)
De resultaten zijn als volgt:
- Module 1 slot A2 : OK
- Module 1 slot B2: OK
- Module 2 slot A1: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
- Module 2 slot B2: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
Vanmiddag wil ik toch ook de memtest gaan uitvoeren omdat ik toch ook wel heel beniewd ben naar wat hier uit gaat komen. Hopelijk is het voldoende om mijn Bios aan te passen om de secure boot "uit" te zetten. Of denk je dat het niet nodig is gezien de resultaten die ik nu met het testen vd modules heb gedaan @
The_Doman ?
Ok dus je module is defect. De reden dat hij het bij de eerste keer opstarten doet kan verschillende oorzaken hebben, maar hij is gewoon defect.
Andere devices aansluiten maakt niks uit. Maar je kan wel zeggen dat:
- Je moederbord memory sloten niet defect zijn.
- Je processor niet defect is (memory gedeelte).
Je volgende stappen zou kunnen zijn:
- Set om laten wisselen door leverancier of
- Eerst met memtest testen.
Wanneer je de set laat omwisselen moet je aangeven dat de module bij eerste boot goed lijkt te zijn, maar bij tweede dus storing geeft. Het beste is echten om eerst een memtest op te starten en rapport te fotograferen.
Om je Memtest USB te starten heb moet je wel even Secure Boot uitzetten in de BIOS.
Je kan de test als volgt doen:
- Met twee modules (duurt lang).
- Met alleen defecte module (sneller).
Om een betrouwbaar resultaat te krijgen, is de vuistregel dat je MemTest (zoals MemTest86) minimaal
4 volledige "passes" (rondes) moet laten lopen.
In de praktijk betekent dit meestal dat je de test
's nachts laat draaien.
Hier zijn de details over de duur en de richtlijnen:
Hoe lang duurt dat ongeveer?
De duur hangt sterk af van de hoeveelheid RAM-geheugen en de snelheid van je processor en geheugen:
- 8 GB RAM: 1 tot 2 uur
- 16 GB RAM: 2 tot 4 uur
- 32 GB RAM: 4 tot 8 uur (of langer)
- 64 GB RAM of meer: 8 tot 16+ uur
De richtlijnen per situatie:
- De standaard check (Aanbevolen): 4 passes De gratis versie van de populaire software PassMark MemTest86 stopt tegenwoordig automatisch na 4 passes. Dit is voor 99% van de gebruikers voldoende om te bepalen of het geheugen stabiel is. Dit duurt meestal tussen de 3 en 8 uur.
- De snelle check: 1 pass Als je heel weinig tijd hebt, geeft 1 complete pass je een indicatie van zo'n 60-70% zekerheid. Als er echt grote fouten in je RAM zitten, worden die meestal al in de eerste pass gevonden.
- De extreme check (voor servers of vage crashes): 8+ passes (12 tot 24 uur) Soms treden fouten pas op als het geheugen door langdurige belasting erg warm wordt. Als je computer eens in de paar dagen onverklaarbaar crasht (Blue Screens), laat MemTest dan 12 tot 24 uur draaien.
⚠️ Belangrijke uitzondering: Zie je ROOD? Stop dan meteen!
Zodra MemTest een fout vindt, verschijnen er
rode regels onderin het scherm.
- Zodra je ook maar 1 fout (error) ziet, kun je de test direct stoppen.
- Eén fout is al genoeg om te weten dat er iets mis is. Je geheugen is dan defect, of de instellingen in je BIOS (zoals XMP of een overklok) zijn niet stabiel.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8