Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• bkilla14
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
Mijn vraag
Ik heb een nieuw systeem gebouwd en ik probeer hier windows 11 te installeren.
Het betreft een nieuwe gekochte windows versie (geen productkey via een vage website ofzo)
De usb met windows in mijn pc gedrukt, aangezet en de stappen doorlopen.
Uiteindelijk kom ik in de windows omgeving waar ik mijn productkey kan invoeren. Dit gedaan en geenterd en het beeld ging op zwart. In mijn kast kon ik het oranje lampje van de dram zien branden. Na een tijdje dacht ik dat er niks gebeurde en heb ik de pc uitgezet en opnieuw geprobeerd. Nu werkt niks meer....
De pc gaat nog wel naar de bios maar de usb boot device wordt niet gevonden.
Nou las ik op internet dat het soms 5 tot 15 minuten kan duren voordat je dram klaar is en nu ben ik bang dat ik door mijn ongeduld de boel verpest heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 392,99€ 392,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 177,99€ 177,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.539,-€ 1.539,-
1BehuizingenFractal Design North – Momentum Edition€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE Black€ 45,90€ 45,90
1Case fansNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 32,25€ 32,25
1Geheugen internKlevv Fit V KD5AGU880-64B300F€ 519,-€ 519,-
1VoedingenGigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 1000W€ 147,90€ 147,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 442,-€ 442,-
Totaal€ 3.436,03
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie heb ik de geheugenbankjes eruit gehaald en 1 voor 1 geprobeerd in de beide poorten. De pc gaat dan weer aan en ik kom in de bios terecht en hier zie ik dat mn moederbord ze in ieder geval herkent. Alle combinaties en uiteindelijk weer beide erin zorgde niet voor een oplossing
Toen las ik wat over de amd ftpm en die gecontrolleerd en die stond op enabled....hierover kreeg ik ook een vraag bij de eerste keer opstarten van de pc...toen misschien de verkeerde optie gekozen!??!?!

Ik heb ook gebrobeerd om mijn moederbord een update te geven maar ik twijfel of dit gelukt is.
Achter op mijn pc moet ik dan een usbstick plaatsen met de nieuwste bios (ook de renamer gedaan) En dan moet je terwijl de pc uit is op het bios flashback knopje drukken.
Die knippert dan en dan zeggen ze dat je de pc aan moet zetten als het knipperen gestopt is en de usb eruit moet hale....dit vond ik maar raar...maarja....je volgt de stappen maar.
Toen gebeurde er helemaal niks meer en kwam ik niet eens meer in de bios....alleen het groene lampje (boot) op mijn moederbord bleef branden.
Toen heb ik de batterij uit mijn moederbord gehaald en alles weer opnieuw geprobeerd.
Als ik alleen de pc opstart zonder windows usb erin dan kom ik in de bios en herkent die alles...
Zodra ik afsluit en de windows usb erin doe dan blijft die hangen op het oranje lampje...

Ik heb alleen nog niet gecontroleerd of mijn cpu misschien defect is (kromme pinnentje ofzo) want ik heb geen koelpasta meer om het opnieuw te doen.
En ik denk dat ik iets anders fout doe ofzo of dat het moederbord toch geupdate moet worden (wat me niet lukt).

Ben er echt even goed sjago van....
Heeft iemand hier een goede tip wat ik kan doen? Of wat ik fout doe..
Vooral dat ik gewoon in de windows setup kwam en mijn key kon invoeren vind ik raar dat dat nu niet meer kan.

Alvast bedankt voor de antwoorden en het meedenken.
...

Alle reacties

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
Gewoon rustig blijven en 1 voor 1 afpellen. :)

Je komt nog in de bios in de huidige situatie, dus dat is positief. Zoek het versienummer op en kijk of de update gelukt is die je gedaan hebt.

Nee? --> Opnieuw uitvoeren. Ja? --> USB stick in andere poort proberen. Werkt niet? USB stick opnieuw maken. Bij voorkeur op een andere stick.

Daarna zien we wel weer verder :)

Welk oranje lampje heb je het trouwens over? Waar zit die?

[ Voor 8% gewijzigd door KnoxNL op 06-09-2026 17:54 ]

• bkilla14
Ik heb nu de laatste versie weer op mijn usb stick gezet en deze kan maar in 1 usb poort. Achterop mijn pc zit een usb poort met bios erbij. Volgens Asus moet je deze gebruiken.

Het oranje lampje zit op mijn moederbord. Er zitten 4 lampjes: cpu, dram,vga en boot. De dram brand oranje.

Ga nu even de biosupdate proberen.

• KnoxNL
Oke. Laat daarna je pc als je hem opstart gerust een kwartier aan staan. Geheugentraining kan echt ontzettend lang duren.

• bkilla14
Ok, ga ik doen.

De update was sowieso mislukt....het filmpje was wat onduidelijk, je moet de usb wel laten zitten (ik snapte het dus zelf niet)

Hopelijk gaat het goed!

• bkilla14
Het lijkt nu goed te gaan, het bios flashback lampje brand dus volgens mij ben ik aan het updaten.

Zal ik daarna de pc opstarten zonder de windows usb of direct met?

• KnoxNL
Kijk even of hij vanzelf uitgaat of opnieuw opstart. Is dat niet het geval na een paar minuten dan zet je de pc uit, haal je de stick er uit en zet je de pc aan.

EDIT: Na dat het lampje uit is gegaan voor de duidelijkheid.

[ Voor 18% gewijzigd door KnoxNL op 06-09-2026 18:35 ]

• bkilla14
Duidelijk! Goed dat je het erbij vermeldt :-)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:42:
De usb met windows in mijn pc gedrukt, aangezet en de stappen doorlopen.
Uiteindelijk kom ik in de windows omgeving waar ik mijn productkey kan invoeren. Dit gedaan en geenterd en het beeld ging op zwart. In mijn kast kon ik het oranje lampje van de dram zien branden. Na een tijdje dacht ik dat er niks gebeurde en heb ik de pc uitgezet en opnieuw geprobeerd. Nu werkt niks meer....
De pc gaat nog wel naar de bios maar de usb boot device wordt niet gevonden.

Vooral dat ik gewoon in de windows setup kwam en mijn key kon invoeren vind ik raar dat dat nu niet meer kan.
Als je in de bios kan komen werkt je systeem in principe.
Hoe is de Windows USB gemaakt en start deze wel op een ander systeem?
Mogelijk staan er UEFI/MBR/CSM instellingen verkeerd in de bios?
Eventueel een nieuwe USB installtie maken (en testen) met Rufus?
Ik heb wel eens situaties gehad dat het online installeren en direct updaten niet goed ging (geen beeld).
Een offline installatie was toen de oplossing.
Activeren kan dan later als je systeem helemaal werkt.

Zie eventueel Windows offline installeren/met lokaal account:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Installeren offline/ met lokaal account

• bkilla14
De windows usb is gewoon gekocht dus officieel Windows.

Ik heb ergens in mijn bios al wel gezien dat UEFI aanstond, die andere 2 termen zeggen mij niks.

Moet nog even de biosupdate afwachten voordat ik het kan checken.

• bkilla14
Zo he......die update duurt echt lang.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Blokker_1999

Full steam ahead

De handleiding van het moederbord is ook niet echt behulpzaam moet ik zeggen:
The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up until the problem is solved.

NOTE: The Q-LEDs provide the most probable cause of an error code as a starting point for troubleshooting. The actual cause may vary from case to case.
Waar is de tijd dat je met 4 LEDs 16 verschillende statussen kon krijgen die je netjes lieten weten wat er mis is.

Voor het updaten van je BIOS moet je de PC net niet aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdkYWkfpOIU9jbPRmiJQD-QbXGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yY0ABem1HVcgeQtDmnkN5xws.png?f=user_large

Ik zou dan ook willen aanraden om eerst even na te gaan dat het systeem correct geflashed is. Normaalgezien moet je in je UEFI (de naam BIOS is eigenlijk al 20 jaar dood) de versie kunnen aflezen en die moet overeenkomen met de versie die je gedownload hebt.

En als die eenmaal gedaan is, kijk dan even de instellingen opnieuw na. Onder andere dat je fTPM en Secure Boot aanstaan bijvoorbeeld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• bkilla14
Die instellingen ga ik zeker controleren!

Maar vooralsnog doe ik helemaal niks, de update is nog steeds gaande.

Las dat het soms heel lang kan duren, en ik heb toevallig ook een hele oude usb stick.

Zal wel weer een latertje worden vanavond....

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
hoe lang wacht je al? zou normaal met een 5 tal minuten wel ongeveer gebeurd moeten zijn

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:05:
Ik heb nu de laatste versie weer op mijn usb stick gezet en deze kan maar in 1 usb poort. Achterop mijn pc zit een usb poort met bios erbij. Volgens Asus moet je deze gebruiken.

Het oranje lampje zit op mijn moederbord. Er zitten 4 lampjes: cpu, dram,vga en boot. De dram brand oranje.

Ga nu even de biosupdate proberen.
Dat betekent dat je een dram storing hebt. Dus je probleem zit dan niet in Windows maar bij de stabiliteit van je systeem. Stond het geheugen op de QVL? Je kunt het met één reepje proberen, vaak gaat dat makkelijker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• bkilla14
1,5 uur nou al. Las al ergens op reddit dat sommige wel eens een paar uur bezig waren.

Las ook dat het onderbreken van de update tot permanente schade aan je moederbord kan leiden. Laat de boel dus mooi aanstaan ff.

• bkilla14
sdk1985 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:56:
[...]

Dat betekent dat je een dram storing hebt. Dus je probleem zit dan niet in Windows maar bij de stabiliteit van je systeem. Stond het geheugen op de QVL? Je kunt het met één reepje proberen, vaak gaat dat makkelijker.
Of het geheugen op QVL stond weet ik niet, en in windows kan het niet zitten, lijkt me, aangezien dat nog niet geïnstalleerd is.

• sdk1985
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:59:
[...]

Of het geheugen op QVL stond weet ik niet, en in windows kan het niet zitten, lijkt me, aangezien dat nog niet geïnstalleerd is.
Precies en bij een nieuwe pc kies je de cpu, dan het moederbord en vervolgens je dram op basis van de QVL:
https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI

Ik kom het geheugen niet tegen dus blijf ik bij het originele punt; probeer het met één geheugen module.

• bkilla14
Ok, ik snap enigzins wat je bedoelt. Dat maar proberen als de bios update klaar is.

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 21:19
Hoi,

Ik heb het zelde moederboord. Let erop dat de stick geformatterd is met fat16, fat 32 pakt tie niet.

Heb zelf een oude 256 MB stick hiervoor gebruikt.

Zou niet zo lang moeten duren.

• bkilla14
Asus zegt zelf dat het fat32 moet zijn.

https://www.asus.com/nl/support/faq/1038568/

Kan ik nu het updaten onderbreken omdat het het toch niet doet?

• serefjr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
hoi

wil je van usb 2.0 of 3.x installeren?

• bkilla14
Bij de poort staat BIOS niet of het 2.0 0f 3.x is.

Ik gebruik dus de poort die er volgens mij voor bedoeld is, lijkt me...

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 21:19
*Vereist een USB-flashstation met één sector in FAT16 / 32 MBR-formaat.

Zoals ik al zei, bij mij deed de bios flahback het alleen op een oude stick met fat 16.

Duurde nog geen 5 minuten. Groene lampje gaat knipperen bij het lezen.

• bkilla14
Kan ik nu veilig het proces onderbreken? Heb namelijk echt geen zin in een kapot moederbord. :'(

• freaky35
  • Nu online
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:57:
1,5 uur nou al. Las al ergens op reddit dat sommige wel eens een paar uur bezig waren.

Las ook dat het onderbreken van de update tot permanente schade aan je moederbord kan leiden. Laat de boel dus mooi aanstaan ff.
The BIOS file size will affect the update time. It can be completed in 8 minutes. Please do not remove the USB flash drive, unplug the power supply, turn on the power or press the CLR_CMOS button during the execution. This will cause the update to be interrupted and the system will not boot.

vind 1.5 uur dan wel erg l;ang ik heb zelf ook een asus moederbord en de update daarvan is echct altijd binnen de 5 atot 8 min gedaan.Ik denk serieus dat je voor niks zit te wachten

Verder is het niet perse zo dat tegenwoordig een moederbord onbruikbaar word als je de flash stopt.Deze kan ook in een endless loop zitten.Maar dit zou ik dus wel voor de ekerheid checken voordat je de update stopt.

Ik heb zef ook wel eens een slechte flash gehad met een Asus mono via de oude manier via bios,maar kon die via de bios flash back funtie gewoon herstellen.

Er staat bv hierboven alleen dat de update onderbroken word,maar niet dat je moederbord direct onbruikbaar word.

Maar wat ik al zei: better safe then sorry,eerst goed checken.ik zou dan vooral uitgaan wat asus zelf zegt

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 20:55 ]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een firmware update van 5 tot 15 minuten vind ik normaal, maar anderhalf uur is dat echt niet, en als die nu nog altijd bezig is, is dat 2,5u. Ik zou gewoon even de stick eruit halen, de PC opstarten en kijken wat wel en wat niet werkt op dit moment.

• bkilla14
Ok, ondertussen nu dus al 2,5 uur.

Ik ga de stick eruit halen en kijken of het iets gedaan heeft en ander de fat16 manier proberen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:12
Waarom niet gewoon updaten vanuit de BIOS zelf? Dit is de meest eenvoudige methode, je ziet ook de voortgang op het scherm.

Via de USB poort op de achterkant is leuk, maar alleen voor nood.

Daarnaast is het geheugen niet geschikt voor deze moederbord/CPU combinatie. Deze set is ook nog eens een 6400MT set en in de compatibiliteit lijst wordt maximaal tot 6000MT ondersteund in combinatie met AMD.

Dus je moet even om laten ruilen voor een ander setje, een 600MT set. Op de site staan de model nummers.

https://www.klevv.com/ken/products_details/memory/Klevv_FITV

https://www.klevv.com/HyAdmin/upload/goodFile/KLEVV%20FIT%20V%20DDR5%20Memory%20Compatibility%20List_Aug26.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-09-2026 20:59 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• freaky35
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:58:
Waarom niet gewoon updaten vanuit de BIOS zelf? Dit is de meest eenvoudige methode, je ziet ook de voortgang op het scherm.

Via de USB poort op de achterkant is leuk, maar alleen voor nood.

Daarnaast is het geheugen niet geschikt voor deze moederbord/CPU combinatie. Deze set is ook nog eens een 6400MT set en in de compatibiliteit lijst wordt maximaal tot 6000MT ondersteund in combinatie met AMD.

Dus je moet even om laten ruilen voor een ander setje, een 600MT set. Op de site staan de model nummers.

https://www.klevv.com/HyAdmin/upload/goodFile/KLEVV%20FIT%20V%20DDR5%20Memory%20Compatibility%20List_Aug26.pdf
Het bijzondere is,dat de flash back beter werkt (mijn ervaring ermee in elk geval)als vanuit bios zelf,bij mij ging het juist mis toen ik upodate vanuit bios en altijd goed met de flash back.Ik gok zelf dat er wat mis is met de stick,of de file op de stick

en is niet alleen voor noodgevallen bedoeld..

2,5 uur nu al,sorry maar die zal oneindig door blijven gaan ben ik bang

• bkilla14
Usb eruit gehaald en er is gebeurd. De pc start op en gaat naar de bios, hier zie ik dat de oude versie van de bios nog steeds draait.

Wel raar dat mijn geheugen niet ondersteund wordt. Op de productspecificaties staat dat het tot 8000mt ondersteund of is dat alleen van bepaalde fabrikanten dan ofzo?

• bkilla14
Ik zie nu dat hij het geheugen wel herkent en dat het draait op 4800mhz of is dat wat anders

• freaky35
  • Nu online
als het om deze kit gaat die je in de topic start heb staan:

Klevv Fit V KD5AGU880-64B300F

max 6400 volgens de site van fabrikant:

6400 is een heel stuk hoger als wat de cpu stock gegarandeerd aankan,zou eerder 5600 eerst proberen op 4800

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 21:19 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

4800 is zonder EXPO profiel, zorg eerst voor een werkende Windows installatie, dan kun je daarna met je RAM snelheid aan de gang. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• bkilla14
Ja het gaat om dat geheugen.

@PD2JK Die windows install is het hele punt...ik wil helemaal niet met mn RAM aan de gang :P

• bkilla14
Nu maar even de Fat16 manier proberen.

• freaky35
  • Nu online
heb je zelf ook al eens een usb stick gemaakt voor windows,je kan die makkelijk zelf ook maken om zo zeker te weten dta het niet de bijgelverde usb is.

verder de usb stick met windows in bios als first boot instellen,moet genoeg wezen om windows te kunnen instaleren

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 21:27 ]

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:22:
@PD2JK Die windows install is het hele punt...ik wil helemaal niet met mn RAM aan de gang :P
Je komt in bios dus je systeem werkt in ieder geval.
Voor maken Windows USB met Rufus:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Lokaal account/Rufus
Click Next Demos: Rufus and Windows 11 25H2

• bkilla14
Nou...dat FAT16 gaat hem niet worden. Ik heb geen enkele usb stick waarbij dit kan.

Ik heb nog een 128gb stick en die kan alleen exFat of Ntfs

Nu een andere gepakt en die is veel nieuwer dan mijn eerste usb.

Deze kan wel alleen op fat32 dus dan maar dat toch ff proberen.

Mocht dit weer niks worden dan stop ik er even mee, wekkertje gaat morgen al om 05.15.

• bkilla14
Wow...ander usb sticky....fat32 en hoppaaaa mijn bios is geupdate!!!!

Nu maar direct de windows proberen....misschien wordt het toch nog een latertje

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Top! Dus het lag toch aan de partitie.

Let erop dat Secure boot / TPM2 aan staat in de bios. Mag hopen dat dit tegenwoordig de standaard instelling is bij recente bios versies, maar anders kan het zijn dat Win11 weigert te installeren. Zou je daarop een foutmelding moeten krijgen, geen crash.

En geheugen voorlopig op 4800MT laten staan. Die kun je later op EXPO zetten om de volledige snelheid te kunnen gebruiken, maar je wilt vanuit een stabiele situatie beginnen.

• bkilla14
Vooralsnog is het precies hetzelfde als het wat. De pc start op en gaat naar de bios.

Windows usb stick erin en nu gebeurd er al 15 minuten niks (fans draaien wel) en het oranje lampje van DRAM brandt de hele tijd. Ik wacht het af omdat het geheugen training lang kan duren maar het gevoel bekruipt me dat het toch niet goed is....

Secure boot staat sowieso aan die tpm2 ga ik nu zo als laatste controleren als er nu nog niks gebeurd.

• bkilla14
Nou, de pc uitgezet en weer aangezet en nu ging die niet eens naar de bios toe. 1 geheugenbankje eruit gehaald en toen weer wel naar de bios, tpm2 gecontroleerd en die staat goed.

Dan maar eens proberen om die windows met 1 geheugenbankje werkend te krijgen maar nu alweer hetzelfde. Oranje lampje blijft branden en er gebeurd helemaal niks.

Denk dan dat ik het probleem wel in het geheugen moet zoeken....of toch de cpu.

Blijf het wel raar vinden dat ik in het begin wel de windows kreeg waar ik mijn key kon invoeren.

• The_Doman
  • Nu online
Om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten zou ik nu eerst alles verwijderen wat niet essentieel is en daarna testen of je herhaaldelijk normaal je systeem kan starten naar bios of USB.
Dus zonder SSD en GPU kaart.
Die Ryzen 7 9800X3D heeft een GPU dus kan werken zonder GPU.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 06-09-2026 23:04 ]

• bkilla14
Nou daar ga ik dan morgenavond mee aan de gang. Ben het nu wel een beetje zat en de ogen vallen goed dicht.

Bedankt iedereen voor alle hulp zover, dit wordt echt gewaardeerd!!!!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Windows installeren komt later: eerst de hardware troubleshooten.

Reset de BIOS naar standaard settings. Schakel EXPO/XMP uit - ofwel: schakel SPD-only in - in BIOS, dan is er geen training. Dat is default volgens de handleiding. Sla de configuratie op en reboot. Het moet dan vlot opstarten naar BIOS scherm - zonder USB stick.

Je kan testen met een geheugenstick in het aanbevolen slot A2 (2e sleuf vanaf de processor), maar zonder SSD, zonder grafische kaart en andere niet strikt noodzakelijke onderdelen. Wees voorzichtig met het plaatsen en verwijderen van de grafische kaart, de printplaat is kwetsbaar en er is kans op breuk of afstoten van kleine smd componenten.

Voer memtest86 uit vanaf USB stick uit om het geheugen te testen. Je kan het op stick plaatsen met behulp van Rufus. memtest86 draaien duurt erg lang, geduld is noodzakelijk. Laat het een dag of wat draaien of zo lang tot je foutmeldingen ziet. Als er foutmeldingen zijn is het geheugen waarschijnlijk defect (op SPD/JEDEC settings).

Werkt het geheugen goed, dan gaat de aandacht naar andere onderdelen.

Wanneer de hardware goed lijkt te werken kun je een PE boot stick gebruiken om te zien of een kant-en-klare Windows goed start. Je kan dan zien welke onderdelen mogelijk problematisch zijn via Device Manager.

• sdk1985
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:12:
Wel raar dat mijn geheugen niet ondersteund wordt. Op de productspecificaties staat dat het tot 8000mt ondersteund of is dat alleen van bepaalde fabrikanten dan ofzo?
QVL/VQL zijn modules die getest zijn en gegarandeerd werken. Dat is al sinds jaar en dag zo. Er kan zelfs een verschil zijn tussen 2 en 4 units tegelijk gebruiken.

• WargamingPlayer
Zolang het Memory led niet uit is, gaat Windows het niet worden. Memory kits van DDR4 en DDR5 werken niet altijd goed in bepaalde configuraties. Altijd zo veel mogelijk blijven zoals de fabrikant aangeeft.

De gekochte set is namelijk alleen werkend op Intel en niet op AMD.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
WargamingPlayer schreef op maandag 7 september 2026 @ 05:18:
Zolang het Memory led niet uit is, gaat Windows het niet worden. Memory kits van DDR4 en DDR5 werken niet altijd goed in bepaalde configuraties. Altijd zo veel mogelijk blijven zoals de fabrikant aangeeft.

De gekochte set is namelijk alleen werkend op Intel en niet op AMD.
Waar haal je de info vandaan dat die Intel only is? Volgens de pricewatch ondersteund hij AMD Expo en idem volgens Alternate. Als dat er staat verwacht je ook dat die met SPD gewoon werkt.

Maar als deze expliciet niet in de QVL van het moederbord staat, dan is dat een risico.

Advies vanuit mij is ook eerst zoveel mogelijk uitsluiten. Evt. vast contact leggen met de winkel.

• WargamingPlayer
FunFair schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:49:
[...]

Waar haal je de info vandaan dat die Intel only is? Volgens de pricewatch ondersteund hij AMD Expo en idem volgens Alternate. Als dat er staat verwacht je ook dat die met SPD gewoon werkt.

Maar als deze expliciet niet in de QVL van het moederbord staat, dan is dat een risico.

Advies vanuit mij is ook eerst zoveel mogelijk uitsluiten. Evt. vast contact leggen met de winkel.
Op de lijst van de fabrikant staat hij niet bij AMD ondersteunde moederborden.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:42
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:12:
Wow...ander usb sticky....fat32 en hoppaaaa mijn bios is geupdate!!!!

Nu maar direct de windows proberen....misschien wordt het toch nog een latertje
Gooi die oude USB stick dan ook meteen bij het grofvuil ;)

*sowieso

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:48:
Nou, de pc uitgezet en weer aangezet en nu ging die niet eens naar de bios toe. 1 geheugenbankje eruit gehaald en toen weer wel naar de bios, tpm2 gecontroleerd en die staat goed.

Dan maar eens proberen om die windows met 1 geheugenbankje werkend te krijgen maar nu alweer hetzelfde. Oranje lampje blijft branden en er gebeurd helemaal niks.

Denk dan dat ik het probleem wel in het geheugen moet zoeken....of toch de cpu.

Blijf het wel raar vinden dat ik in het begin wel de windows kreeg waar ik mijn key kon invoeren.
Het kan natuurlijk ook altijd gewoon een defect zijn. Hoe vervelend dat ook is. De hardware krijgt in de fabriek een snelle test, maar dat vangt niet alle problemen op. Met elektronica is het vaak zo dat iets in de eerste uren faalt en als het dat overleeft je er dan meestal wel jaren plezier van hebt.

• freaky35
  • Nu online
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:33:
Vooralsnog is het precies hetzelfde als het wat. De pc start op en gaat naar de bios.

Windows usb stick erin en nu gebeurd er al 15 minuten niks (fans draaien wel) en het oranje lampje van DRAM brandt de hele tijd. Ik wacht het af omdat het geheugen training lang kan duren maar het gevoel bekruipt me dat het toch niet goed is....

Secure boot staat sowieso aan die tpm2 ga ik nu zo als laatste controleren als er nu nog niks gebeurd.
Dit hoeft geen probleem te zijn,

Die asus led had ik ook met mijn Asus ,na lang zoeken kwam ik er achter dat het een functie is in bios,die ik aan moesst zetten en nu werkt het wel.

druk of f7 in bios--->>tabblad extreme tweaker--->tweakers paradise---zoek naar monitoring software reboot workaround zet deze op enabled,sla settings op en reboot

En check daarna op het opgelost

• bkilla14
Nou dat is weer een hoop leesvoer, bedankt allen weer voor jullie antwoorden en het meedenken. Net even gekeken of ik de " monitoring software reboot workaround aan kan zetten maar ik heb deze functie niet in mijn bios. Bij mij heeft Tweaker's paradise alleen de opties:

1: Clock Spread Spectrum 2: Strecht mode for L3 DFLL 3: 1.8v PLL Voltage 4: 1.8v Standby Voltage 4: Misc_ALW 5: Chipset 1.05v

Ik dacht nou mooi, dit klinkt als vrij simpel dus laat ik dit maar eerst eens proberen nog ff voor het eten, maar helaas.

@mrmrmr : Die Memtest heb ik vroeger ook wel eens gedaan maar test het ook de comptabiliteit met mijn moederbord of zoekt het alleen maar naar defecten?!?!

Vooral omdat ik lees dat het geheugen dus niet op de QVL staat van Asus en dat ook niet bij AMD ondersteunende moederborden staat. Dat QVL is echt nieuw voor mij (dit systeem is echt de eerste die ik helemaal alleen bouw). Ik dacht dat ik moest zoeken of de specs wel overeen kwamen met hetgeen mijn moederbord aangaf. Kom je dus mooi bedrogen uit als leek.

@freaky35 Straks maar even kijken of ik de USB met windows als first boot kan instellen. Geen idee hoe ik dit moet doen...onder mijn kopje Boot neem ik aan?

Straks ga ik hiermee als eerste aan de gang voordat ik ga testen of er hardware kapot is. Grote kans dat het vanavond niks verder wordt......uiteindelijk werd het veeels te laat voor deze "oldtimer" en ik kon de slaap niet vatten met alle overpeinzingen. Denk dat ik op 3 uurtjes slaap draai vandaag en een heeeele sloot koffie. 8)7

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

memtest86 zoekt softwarematig naar defecten. Als het geheugen op de JEDEC standaard (via SPD) draait, mag daar geen defect in zitten. Het gebruikt de geheugencontroller die in de processor is gebouwd. De kans is dus heel groot dat geheugen slecht is als er errors voorkomen. Er is een tamelijk kleine kans dat het niet werkt door problemen met de processor, de processor-socket of geheugenslot. Meestal werkt het dan helemaal niet.

Je hebt naast QVL van het moederbord soms ook een opgave van de geheugenfabrikant over compatibiliteit met bepaalde moederborden. Het kan wel eens werken zonder deze lijsten, maar vaak werkt het niet. Er is overklok/gaminggeheugen dat gericht is op AMD (EXPO/soms XMP) of Intel (XMP). Deze processor ondersteunt EXPO geheugen. Bij aanschaf van snel geheugen (hoge frequentie en lage CL) voor een gamingmachine moet je altijd rekening houden met compatibiliteit, dat kan via de QVL lijsten van de moederbordfabrikant of de geheugenmodulefabrikant.

• bkilla14
Nou, die memtest gaat het voorlopig niet worden. Ik ben opzoek gegaan om de usb boot prioriteit aan te passen om te proberen of daar iets te behalen valt. Maar ik kon niet eens iets vinden en uiteindelijk las ik op internet wat dingen over de CSM uitzetten en dat ik dan daar dingen kon aanpassen.

Nou....nu doet de boel helemaal niks meer. Ik kom niet eens meer in de Bios. Geprobeerd om de bios flashback te doen. Maar dit heeft niks veranderd. Toch maar weer die batterij op het moederbord eruit halen ofzo?

Ben er nu zo klaar mee dat ik het ff laat. :( :( :(

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:20:
Nou....nu doet de boel helemaal niks meer. Ik kom niet eens meer in de Bios. Geprobeerd om de bios flashback te doen. Maar dit heeft niks veranderd. Toch maar weer die batterij op het moederbord eruit halen ofzo?
Blijft het systeem weer steken op DRAM led of anders?
Mogelijk is er/zie je alleen geen beeld?
Probeer indien mogelijk ook een ander display/monitor/aansluiting, liefst HDMI.
AMD systemen/CPU's geven wel vaker hardnekkige problemen lees ik hier regelmatig in topics.
Een zogenaamde full/deep bios reset uitvoeren kan dan wel eens helpen:

Nieuwe pc werkt niet
The_Doman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:15:
Wel verandering dus na CMOS reset.
Probeer dan ook nog eens een CMOS reset op deze manier?

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
Zie ook nog wat tips voor soortgelijke situaties:
Win11 install problemen (MoBo?)

Zorg in ieder geval dat je een goed werkende USB stick hebt.
Liefst een die kan opstarten via zowel UEFI als MBR/CSM mode zoals opgenoemd in dat topic.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 07-09-2026 23:01 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@bkilla14
Controleer of een HDMI stekker op het moederbord en monitor is aangesloten en beide aan staan. De AMD processor zorgt voor beeld als er geen grafische kaart is aangesloten.

In aanvulling op wat @The_Doman schreef:
CSM is een term van Asus. Dat betekende in het verleden dat opstarten niet met UEFI BIOS werkt, maar met MBR (master boot record). Er is een bij UEFI BIOS passende schijfindeling en een voor MBR. UEFI is al heel lang de standaard instelling en MBR is verouderd.

Als er wat mis is gegaan met de BIOS is de beschreven reset verstandig.

Windows 11 vereist een UEFI instelling in de BIOS. Dat is default (standaard). Windows setup zou een foutmelding geven als het op MBR stand staat.

• bkilla14
Goedemorgen.

Als eerste vandaag maar even het bios probleem opgelost. De batterij uit het mobo halen was gelukkig voldoende. Er zat nog maar 1 geheugenbankje erin en toen ik de pc aanzette ging die mooi naar de bios toe

Nog steeds de nieuwste versie gelukkig. Dacht dat misschien door het batterij verwijderen hij terug zou gaan naar de oude versie.

Toen het tweede geheugenbankje erbij gedaan en opnieuw opgestart. Ook nu weer keurig naar de bios. Maar als ik dan de pc weer uitzet en opnieuw aanzet dan gebeurd dus precies hetzelfde wat al eerder gebeurde. Pc start op en komt niet verder dan het oranje DRAM lampje. Als ik er weer een bankje uithaal gaat die weer naar de bios, voeg ik er weer een bankje bij dan ook. Maar start ik daarna nog een x op met 2 bankjes dan blijft die weer steken op het oranje DRAM lampje. Haal ik er weer 1 uit dan kom ik weer in de bios.

Ben al wel blij dat ik iig weer op hetzelfde probleem zit en dat de bios het af en toe weer doet. 😅

Nu ga ik mijn oude pc weer ff aanzetten en de memtest downloaden en dat proberen.

Van de CSM instellingen blijf ik voortaan af, alles staat nu goed voor windows.

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:34:
Als eerste vandaag maar even het bios probleem opgelost. De batterij uit het mobo halen was gelukkig voldoende. Er zat nog maar 1 geheugenbankje erin en toen ik de pc aanzette ging die mooi naar de bios toe
Ik zou voor de zekerheid toch nog die zogenaamde "full/deep bios reset" uitvoeren.
Alleen CMOS batterij eruit is vaak niet voldoende bij AMD systemen.
Dus CMOS batterij eruit, CMOS clear jumper plaatsen en voeding loskoppelen voor langere tijd.
Als je PC case nog een reset knop heeft kan je deze ook proberen om het systeem mogelijk toch(weer) te laten starten.

Anders eerst maar testen met 1 geheugenbank of alles dan wel goed werkt?

Hier staat trouwens ook nog een topic met vergelijkbaar systeem wat wel erg op het probleem lijkt:

Republic of Gamers Forum: New built PC wont post on Cold Startup - Solid Orange DRAM light.
-On cold PC startup, cannot get it to post. Solid Orange light on motherboard stays. If i hit the restart (reset) button on the front panel it will reboot and stay orange for about 20sec then PC boots into post and windows 11 fine.
I have resolved this issue now. removed the CMOS battery for 10 min and this has sorted out the issue. just clearing the CMOS via the button on the motherboard did not have the same effect. hopefully if anyone experiences the same issues this can help them.

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 08-09-2026 12:52 ]

• bkilla14
Ok, ik heb de memtest geprobeerd uit te voeren maar op 1 of andere manier boot hij niet vanaf de usb. Ik kan als optie F4 indrukken om te booten via de USB (in het begin scherm als ik mijn PC opstart) maar dan gaat die ook gewoon weer de Bios in.

Ik lees nu net pas je bericht @The_Doman dus ik ga dat nu even proberen.

• bkilla14
Ik zie wel de USB als boot optie in de Bios trouwens, dus daar was al wel blij mee.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waarschijnlijk wil Memtest86+ (www.memtest.org) niet booten van USB omdat Secure Boot aan staat in je BIOS. Dit tijdelijk uitzetten zou het moeten verhelpen.

De MemTest86 van www.memtest86.com zou wel zonder BIOS/UEFI-kunsten moeten starten. Die variant gebruikt een signed boot key van Microsoft.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• bkilla14
Nu heb ik de batterij verwijderd, de clrtc met een schroevendraaier aangeraakt voor +/- 10 seconde. De GPU en de SSD verwijderd en geprobeerd op te starten met de Memtest USB. Maar weer gebeurde er niks en bleef hij hangen op het oranje lampje.

• bkilla14
PD2JK schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:47:
Waarschijnlijk wil Memtest86+ (www.memtest.org) niet booten van USB omdat Secure Boot aan staat in je BIOS. Dit tijdelijk uitzetten zou het moeten verhelpen.

De MemTest86 van www.memtest86.com zou wel zonder BIOS/UEFI-kunsten moeten starten. Die variant gebruikt een signed boot key van Microsoft.
Ik heb geen idee welke versie ik heb gebruikt. Het was degene die @mrmrmr als linkje doorstuurde. Als ik op de link ga staan zie ik linksonderin mijn brower wel www.memtest86.com.

• sdk1985
Je hebt als het goed is 14 dagen retour recht, ik zou die datum wel even in de gaten gaan houden.

• bkilla14
Die datum is allang verstreken helaas. De hardware heeft hier meer dan 14 dagen gelegen voordat ik uberhaupt ben gaan bouwen.... Halverwege augustus alles bestelt. De andere hobby's hadden voorrang... :'(

• bkilla14
Nu net maar even de cpu los gehaald om te kijken of er pinnentje oid. verbogen of gebroken zijn maar dit ziet er allemaal prima uit. Ook weer een zorg minder.

Ik krijg echt het gevoel dat het gewoon ligt aan de geheugenbankjes aangezien er iedere x met wisselen enzo problemen komen.

Nu maar even naar een pc winkeltje om koelpasta te kopen.

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:19:
Ok, ik heb de memtest geprobeerd uit te voeren maar op 1 of andere manier boot hij niet vanaf de usb. Ik kan als optie F4 indrukken om te booten via de USB (in het begin scherm als ik mijn PC opstart) maar dan gaat die ook gewoon weer de Bios in.
Werkt de memtest USB wel op je andere PC(s)?
PD2JK schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:47:
Secure Boot kan je gerust uitgeschakeld laten totdat het systeem helemaal werkt.
De beschikbaarheid van Secure Boot is wel vereist voor een "gekwalificeerde" Windows 11 installatie maar hoeft niet ingeschakeld te zijn.
De CSM optie moet dan wel uitgeschakeld zijn voor activatie/beschikbaarheid van Secure Boot.
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:49:
Nu heb ik de batterij verwijderd, de clrtc met een schroevendraaier aangeraakt voor +/- 10 seconde. De GPU en de SSD verwijderd en geprobeerd op te starten met de Memtest USB. Maar weer gebeurde er niks en bleef hij hangen op het oranje lampje.
Aangeraden wordt om het systeem langer (~10 min) zonder voeding/CMOS batterij en liefst met CLR CMOS jumper te laten.
Maar veel nieuwere moederborden hebben blijkbaar geen jumpers meer?
Reset knop (jumper?) geprobeerd, als die er is?
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:27:
Ik krijg echt het gevoel dat het gewoon ligt aan de geheugenbankjes aangezien er iedere x met wisselen enzo problemen komen.
Werkt het nu wel met één geheugenbank?
Herhaaldelijk kwetsbare onderdelen/CPU herplaatsen ben ik altijd erg terughoudend/voorzichtig mee.
Vooral de CPU is kwetsbaar.

Als booten nog steeds helemaal niet wil lukken probeer dan de Sergei Strelec WinPE.
Deze is opstartbaar met zowel MBR als UEFI systemen en heeft ook memtest opties/onderdelen.

• bkilla14
Ok, ik ben weer iets verder. Nadat ik de cpu los had gemaakt en gecontroleerd had (geen verbogen pinnen of andere beschadigingen). Ben ik op aanraden van de PC winkel de DRAM gaan wisselen over alle sockets die er zijn. Bij A1 en B1 gebeurde er dus helemaal niks, het oranje lampje bleef aan en geen BIOS. Bij A2 en B2 gingen het weer goed en doorliep de PC het POST proces en kwam die in de BIOS. Daarna even gewacht en toen weer geprobeerd met het DRAM in hetzelfde socket. EN ZOWAAR!!!! Bij 1 DRAM bankje kan ik daarna weer opstarten en binnen een paar seconde gaat die naar de BIOS. Het andere bankje start wel de eerste keer op en gaat naar de BIOS maar als ik de PC weer uit en aan zet dan blijft hij hangen op het oranje lampje.

@The_Doman Ik heb de memtest niet op mijn andere PC getest (geen tijd voor gehad) en kan ik die er gewoon ook in doen? Mijn andere PC draait namelijk nog op windows 10. Omdat ik nu wel iedere keer naar de BIOS ga met dat ene DRAM bankje dacht ik direct ff die memtest te gaan doen maar dan gebeurd er niks en gaat de PC gewoon naar de BIOS.

Die secure boot uitschakelen snap ik niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat ik hem aan of uit kan zetten. Ik heb hier 3 opties : 1 Secure boot state (user) deze kan ik niet aanpassen. 2 OS Type staat op WIndows UEFI mode en kan naar Other OS. 3 Secure Boot mode die staat op standaard en kan ik kiezen naar Custom. Als ik Custom aanklik dan kan optie 4 gekozen worden en dat is key management en daar kan ik dan weer kiezen Clear secure boot keys, Save all secure boot variables, PK/KEK/DB/DBX management en die kan ik dan saven, setten, appenden of deleten. CSN staat sowieso op disabled en kan ook niet gekozen worden om te veranderen (is grijs ipv wit)

Al met al weer wat wijzer, het lijkt erop dat toch 1 bankje kapot is ondanks dat ik nog niet de memtest heb kunnen doen.

• bkilla14
Ook heb ik nog even gezocht naar de comptabiliteit van de DRAM en ik heb het serienummer op internet ingetoetst met de vraag of het geschikt is voor AMD.

Hier kreeg ik verschillende hits:

productreview: Klevv Fit V KD5AGU880-64B300F review door AlkoMasterz

https://gzhls.at/blob/ldb/7/d/d/c/96d711338da111590ffcc027e9c94e574f2f.pdf

https://pangoly.com/en/compatibility/klevv-fit-v-32gb-2-x-16gb-ddr5-6400-white/motherboard#extra=Brand%3AAsus%3BSocket%3AAM5

Lijkt me toch wel dat dit geheugen op mijn moederbord zou moeten kunnen toch? Of zie ik nu echt iets over het hoofd?!?!?!?!?!

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:53:
@The_Doman Ik heb de memtest niet op mijn andere PC getest (geen tijd voor gehad) en kan ik die er gewoon ook in doen? Mijn andere PC draait namelijk nog op windows 10. Omdat ik nu wel iedere keer naar de BIOS ga met dat ene DRAM bankje dacht ik direct ff die memtest te gaan doen maar dan gebeurd er niks en gaat de PC gewoon naar de BIOS.
Je wilt/moet toch weten of die USB-stick werkt als een referentie-check?
Ik neem aan dat je Windows 10 ook onder UEFI mode draait.
Anders controleren:
TenForums: Check if Windows 10 is using UEFI or Legacy BIOS
Die secure boot uitschakelen snap ik niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat ik hem aan of uit kan zetten.
Dat is mij nu ook inderdaad vaag/onduidlijk bij Asus systemen?
Normaal ben ik bij mijn system gewend dat er gewoon een keuze is: Secure Boot aan/uit.
Bij de Asus kan dat niet zo maar blijkbaar? :?
Asus: ~[Motherboard] How to enable or disable Secure Boot ?
Op de US site staat wel een tabel:
SuperUser: How do I turn secure boot off in UEFI BIOS on an ASUS TUF Gaming board?
Note: Some newer Asus Bioses allow you to just toggle Secure Boot On and Off. Note: You can also try enabling CSM "Compatibility Support Module"

The table on that website indicates that, Secure Boot being set to Setup, is equivalent to it being disabled. So the accepted answer is in fact the correct answer.
Test in ieder geval die memtest en andere USB's of deze ook werken op je andere systeem.

• bkilla14
Die memtest wil ik heel graag uitvoeren (ik probeer sowieso alles wat jullie hier posten). Net direct gekeken of mijn Windows 10 op UEFI draait of op Legacy. Bij mij staat "verouderd" dus ik neem aan dat dat Legacy is.

De usb stick zelf werkt overigens prima hoor, deze is zeer recentelijk gekocht .

Wel wazig dat secure boot "Other Os" betekent dat Secure boot uit is.

Morgen ga ik hier direct mee aan de gang. Hopelijk kan ik dan beide DRAM bankjes testen.

• sdk1985
Ok, ik ben weer iets verder. Nadat ik de cpu los had gemaakt en gecontroleerd had (geen verbogen pinnen of andere beschadigingen). Ben ik op aanraden van de PC winkel de DRAM gaan wisselen over alle sockets die er zijn. Bij A1 en B1 gebeurde er dus helemaal niks, het oranje lampje bleef aan en geen BIOS. Bij A2 en B2 gingen het weer goed en doorliep de PC het POST proces en kwam die in de BIOS. Daarna even gewacht en toen weer geprobeerd met het DRAM in hetzelfde socket. EN ZOWAAR!!!! Bij 1 DRAM bankje kan ik daarna weer opstarten en binnen een paar seconde gaat die naar de BIOS. Het andere bankje start wel de eerste keer op en gaat naar de BIOS maar als ik de PC weer uit en aan zet dan blijft hij hangen op het oranje lampje.

Die secure boot uitschakelen snap ik niet helemaal. Het is namelijk niet zo dat ik hem aan of uit kan zetten. Ik heb hier 3 opties : 1 Secure boot state (user) deze kan ik niet aanpassen. 2 OS Type staat op WIndows UEFI mode en kan naar Other OS. 3 Secure Boot mode die staat op standaard en kan ik kiezen naar Custom. Als ik Custom aanklik dan kan optie 4 gekozen worden en dat is key management en daar kan ik dan weer kiezen Clear secure boot keys, Save all secure boot variables, PK/KEK/DB/DBX management en die kan ik dan saven, setten, appenden of deleten. CSN staat sowieso op disabled en kan ook niet gekozen worden om te veranderen (is grijs ipv wit)

Al met al weer wat wijzer, het lijkt erop dat toch 1 bankje kapot is ondanks dat ik nog niet de memtest heb kunnen doen.
Kuch dat was zondag al het advies
sdk1985 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:56:
Je kunt het met één reepje proberen, vaak gaat dat makkelijker.
Grofweg kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn;
1) je moederbord/geheugen controller heeft een defect> dit test je door met 1 reepje elk slot te proberen - Komt zelden voor
2) je hebt een defect reepje; test eerst 1 reepje en daarna het andere reepje solo - Komt heel soms voor
3) je geheugen is niet compatibel met je moederbord - Komt heel vaak voor

Aangezien je nog nooit van de QVL had gehoord en je geheugen daar ook niet op staat is dit de meest waarschijnlijke optie. Er zijn manieren om 'moeilijk' geheugen werkend te krijgen. Dat komtneer op opnieuw met één reepje de boel aan de praat krijgen, dan de voltages en timings vastzetten (meestal via een XMP/EXPO profiel), dit opslaan en dan pas het tweede reepje plaatsen. Echter uit ervaring kan ik je vertellen dat je op termijn onverklaarbare vastlopers kunt verwachten. De bios update wordt ook aangeraden, vaak zijn er updates met 'improved memory compatability', de QVL wordt ook weleens uitgebreid.

Makkelijkste is nu een goedgekeurde set bestellen en deze aansluiten in de juiste slots( zie handleiding). Grote kans dat de boel vervolgens in één keer met twee modules out of the box werkt.

• WargamingPlayer
Stop gewoon, je bent eigenwijs van alles aan het doen, maar je hebt niet eens je probleem opgelost. DRAM ledje betekend 1 van deze:
  • Memory kapot,
  • Memory in verkeerde slot,
  • Moederbord kapot,
  • CPU kapot,
  • Memory niet compatibel.
Na een BIOS reset staat hij altijd op conservatieve instellingen, waardoor booten altijd lukt. Als memory na BIOS reset niet werkt, dan is het gewoon 1 van die vijf dingen.

Memory moet in dit moederbord als volgt geplaatst worden:
  • 1 Stick: In DIMM Slot_A2
  • 2 Sticks: in DIMM Slot_A2 en Slot_B2
  • 3 sticks: Niet ondersteund.
  • 4 sticks: Identiek in A2,B2,A1,B1.
DIMM Sloten:
  • A1 = Naast CPU
  • A2 = 2e vanaf CPU
  • B1 = 3e vanaf CPU
  • B2 = Laatste slot vanaf CPU.
Waarom gaat een stick in A1 niet werken? Omdat er niks in A2 zit zodat de data lijnen naar A2 dan als antenne werken. Zelfde geld voor een DIMM in B1 en niet in B2.

[ Voor 3% gewijzigd door WargamingPlayer op 09-09-2026 04:19 ]

• sdk1985
WargamingPlayer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 04:18:
Stop gewoon, je bent eigenwijs van alles aan het doen, maar je hebt niet eens je probleem opgelost. DRAM ledje betekend 1 van deze:
  • Memory kapot,
  • Memory in verkeerde slot,
  • Moederbord kapot,
  • CPU kapot,
  • Memory niet compatibel.
Na een BIOS reset staat hij altijd op conservatieve instellingen, waardoor booten altijd lukt. Als memory na BIOS reset niet werkt, dan is het gewoon 1 van die vijf dingen.

Memory moet in dit moederbord als volgt geplaatst worden:
  • 1 Stick: In DIMM Slot_A2
  • 2 Sticks: in DIMM Slot_A2 en Slot_B2
  • 3 sticks: Niet ondersteund.
  • 4 sticks: Identiek in A2,B2,A1,B1.
DIMM Sloten:
  • A1 = Naast CPU
  • A2 = 2e vanaf CPU
  • B1 = 3e vanaf CPU
  • B2 = Laatste slot vanaf CPU.
Waarom gaat een stick in A1 niet werken? Omdat er niks in A2 zit zodat de data lijnen naar A2 dan als antenne werken. Zelfde geld voor een DIMM in B1 en niet in B2.
Je kunt prima een willekeurig slot gebruiken. Mijn moederbord komt zelfs met een popup dat je beter de andere slots kunt gebruiken wanneer je dit advies niet volgt. Welke je dus alleen kunt zien wanneer je het 'verkeerd' doet. Die waarschuwing is er voor de overclock snelheden, dus je XMP/EXPO profielen die out of spec werken. Dat gaat beter omdat de geadviseerde sloten de laatste in de daisy chain zijn en er dus geen/minder echo optreed. Op normale JDEC snelheden zit daar genoeg tolerantie in dat dit geen probleem is.

Ik zou zeggen probeer het maar eens.

• bkilla14
@sdk1985

Ik realiseer me dat dit advies al eerder gegeven was en ik dacht dat ik het grondig genoeg had gedaan. Echter heb ik achteraf gezien niet goed opgelet hoe en wat ik gewisseld had. Structureel te werk gaan is soms wat lastig voor mij. Zoals al wel duidelijk is ben ik echt geen held met al deze materie en ik krijg zoveel info hier dat het soms wat overweldigend is. Daar komt ook bij dat ik alle termen en afkortingen niet ken dus ook veel tijd kwijt ben aan het opzoeken van wat er nou precies bedoelt wordt.

Ook stress ik als ik dingen los ga halen omdat ik bang ben dat ik ze beschadig dus dit hele gedoe is nogal een dingetje voor mij.

Of het geheugen nou defect is of niet ik geloof ook wel dat ik een andere set moet gaan halen, eentje die wel compatible is met mijn moederbord. Ik heb Alternate al een mail gestuurd en ze hebben me een retourmail gedaan dus ze gaan kijken wat er nu aan de hand is.

@WargamingPlayer

Stoppen? En dan.....dan zit ik met een hoop onderdelen waar ik niks mee kan :D En hoezo ben ik alles eigenwijs aan het doen?!?!?! Ik probeer juist zoveel mogelijk te doen wat me hier verteld wordt. Maar zoals ik hierboven al vermeld heb....voor mij is dit allemaal abracadabra en wordt ik er aardig nerveus van. 8)7

Hoe de DIMM sloten zitten had ik al wel door, dat stond namelijk keurig in de handleiding beschreven en ik heb ook redelijk opgelet toen ik mijn vorige PC's onder toezicht heb gebouwd.

Voordat ik het geheugen opstuur ga ik eerst nog wel proberen om die memtest te doen. Ik weet nu hoe ik de secure boot moet uitzetten en hopelijk kan ik dan wel testen.

• WargamingPlayer
bkilla14 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:19:
@sdk1985

Ik realiseer me dat dit advies al eerder gegeven was en ik dacht dat ik het grondig genoeg had gedaan. Echter heb ik achteraf gezien niet goed opgelet hoe en wat ik gewisseld had. Structureel te werk gaan is soms wat lastig voor mij. Zoals al wel duidelijk is ben ik echt geen held met al deze materie en ik krijg zoveel info hier dat het soms wat overweldigend is. Daar komt ook bij dat ik alle termen en afkortingen niet ken dus ook veel tijd kwijt ben aan het opzoeken van wat er nou precies bedoelt wordt.

Ook stress ik als ik dingen los ga halen omdat ik bang ben dat ik ze beschadig dus dit hele gedoe is nogal een dingetje voor mij.

Of het geheugen nou defect is of niet ik geloof ook wel dat ik een andere set moet gaan halen, eentje die wel compatible is met mijn moederbord. Ik heb Alternate al een mail gestuurd en ze hebben me een retourmail gedaan dus ze gaan kijken wat er nu aan de hand is.

@WargamingPlayer

Stoppen? En dan.....dan zit ik met een hoop onderdelen waar ik niks mee kan :D En hoezo ben ik alles eigenwijs aan het doen?!?!?! Ik probeer juist zoveel mogelijk te doen wat me hier verteld wordt. Maar zoals ik hierboven al vermeld heb....voor mij is dit allemaal abracadabra en wordt ik er aardig nerveus van. 8)7

Hoe de DIMM sloten zitten had ik al wel door, dat stond namelijk keurig in de handleiding beschreven en ik heb ook redelijk opgelet toen ik mijn vorige PC's onder toezicht heb gebouwd.

Voordat ik het geheugen opstuur ga ik eerst nog wel proberen om die memtest te doen. Ik weet nu hoe ik de secure boot moet uitzetten en hopelijk kan ik dan wel testen.
Met stoppen doel ik op lapmiddelen zoals BIOS updates. Je moet uitzoeken wat er niet werkt, en dat betekend dat je structureel te werk gaat met je geheugen.

Dus testen met 1 stick in slot A2 om te beginnen. Als led dan brand dan andere stick proberen. Gaat led uit, dan weet je dat andere stick defect is. Dus je moet stapje voor stapje testen.

Ieder component langzaam uitsluiten. Je hebt waarschijnlijk geen ander systeem dus even andere CPU of moederbord is niet mogelijk. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kijken om even bij iemand een werkende stick te lenen en die te testen. Dan kom je er vanzelf achter wat er aan de hand is. Dus stap voor stap.

Ik heb ooit voor mijn PC verkeerd geheugen besteld. Kreeg Windows 11 niet geïnstalleerd (Reset nadat Windows 1s keer boot). Ging toen kijken, bleek mijn set een Intel Set te zijn. Bij meer testen handmatig mijn systeem op 2133MTT gezet en toen lukte het. Toen Windows er op stond op Max speed, niet werken. Uiteindelijk draait het nu met een kleine overvolt van 1,355V in plaats van 1,35V.

[ Voor 7% gewijzigd door WargamingPlayer op 09-09-2026 16:01 ]

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:19:
Van belang is om nu eerst eens te kunnen starten van een USB, aangenomen dat je wel wel in BIOS komt?.
Of het niet opstarten van die (UEFI only) Memtest USB nu komt door verkeerde (zeer onduidelijke) UEFI/Secure Boot instellingen van Asus of anders is lastig te bepalen omdat je de USB blijkbaar niet (makkelijk) kan testen op je andere systeem welke ingesteld staat op MBR/CSM.
Je zou dan de bios (tijdelijk) aan moeten passen maar dat is niet aan te raden vanwege mogelijk kans dat je dan niet meer in je systeem komt.
bkilla14 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:49:
De usb stick zelf werkt overigens prima hoor, deze is zeer recentelijk gekocht .

Wel wazig dat secure boot "Other Os" betekent dat Secure boot uit is.
De USB stick kan op zich prima werken maar dan kunnen er nog diverse oorzaken zijn waarom deze niet kan/wil opstarten met een PC.

"Other OS" betekent bij veel system nu juist geen UEFI, maar MBR/CSM voor opstarten van ouder OS/Window.
Dat maakt het nu juist zeer verwarrend en onduidelijk bij dit type Asus bios.

Als je een USB maakt welke kan opstarten zowel met UEFI als MBR maakt dat het testen/diagnosticeren van het probleem makkelijker.

Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE, deze is opstartbaar met zowel UEFI/MBR.
Alleen wordt deze all geruime tijd niet bijgewerkt zo te zien.

Heel veel beter en uitgebreider: Sergei Strelec WinPE.
Deze is opstartbaar onder MBR/UEFI/Secure Boot mode.

Opgestart in UEFI mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfHg7v3-BCXYzuT-7SCm8tyKvwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNEVSqvWKSiYVHwHKBekVtRb.png?f=fotoalbum_large

Opgestart in Legacy/MBR/CSM mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kJ9HvPr4kXCP4U9949AFaH7rcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8dKjZ8pajP1zIhO5OKCeFKi.png?f=fotoalbum_large

• WargamingPlayer
Ik heb even verder gezocht.
  1. Dit geheugen moet gewoon werken.
  2. Geheugen moet wel in A2 en B2 geplaatst worden.
Dus als het in A2 & B2 zit en er brand een ledje dan is het niet goed.

Voorbereiding: Markeer beide modules, noem ze Module 1 en Module 2. Desnoods maak je een stuk papiermes de tekst Module 1 en een Stuk Papier met tekst Module 2.

Stap 1) Slot A2 test.
  1. Plaats eerst module 1 in A2. Schrijf nu op papiertje van module 1 de tekst A2 met daar achter OK als BIOS laad en ledje uit is, anders schrijf je A2 Fout.
  2. Plaats nu module 2 in slot A2. Schrijf nu op zijn papiertje: A2 OK of A2 Fout.
Stap 2) Slot B2 test.
  1. Plaats eerst module 1 in B2, schrijf op je papiertje van module 1 de tekst B2 OK of B2 Fout.
  2. Plaats nu module 2 in slot B2. Schrijf nu op zijn papiertje: B2 OK of B2 Fout.
In alle scenario’s mag er maar 1 module te gelijk in systeem zitten.

Van het resultaat maak je een lijstje:
  • Module 1 Slot A2: Ok of fout
  • Module 2 Slot A2: Ok of fout
  • Module 1 Slot B2: Ok of fout
  • Module 2 Slot B2: Ok of fout
Mogelijke situaties:
  • Module 1 heeft 2 x OK - Module is goed
  • Module 1 heeft 1 x Fout - Module mogelijk defect
  • Module 2 heeft 2 x OK - Module is goed
  • Module 2 heeft 1 x Fout - Module is mogelijk defect
  • Module 1 en Module 2 zijn OK in zelfde slot, dan is dat slot goed.
  • Module 1 en Module 2 zijn Fout in zelfde slot, dan is dat slot defect.
Deze uitslagen kan je dan ook combineren. Bijvoorbeeld Module 1 in A2 en B2 fout en Module 2 in A2 fout maar in B2 OK. In deze situatie is zowel module 1 defect en Slot A2 defect.

Je zou dit proces kunnen herhalen voor A1 en B1, maar de kans op succes is laag.

• bkilla14
Goedemorgen maar weer!

Het geheugen heb ik nu goed getest via de manier die je omschreven hebt @WargamingPlayer. (bedankt voor dit stappenplan)

De resultaten zijn als volgt:
  • Module 1 slot A2 : OK
  • Module 1 slot B2: OK
  • Module 2 slot A1: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
  • Module 2 slot B2: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
Vanmiddag wil ik toch ook de memtest gaan uitvoeren omdat ik toch ook wel heel beniewd ben naar wat hier uit gaat komen. Hopelijk is het voldoende om mijn Bios aan te passen om de secure boot "uit" te zetten. Of denk je dat het niet nodig is gezien de resultaten die ik nu met het testen vd modules heb gedaan @The_Doman ?

• bkilla14
Ow ja, deze testen zijn gedaan zonder SSD en GPU. Zou het terug plaatsen van deze componenten nog verschil kunnen uitmaken op mijn fysieke memory test?

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:24:Vanmiddag wil ik toch ook de memtest gaan uitvoeren omdat ik toch ook wel heel beniewd ben naar wat hier uit gaat komen. Hopelijk is het voldoende om mijn Bios aan te passen om de secure boot "uit" te zetten. Of denk je dat het niet nodig is gezien de resultaten die ik nu met het testen vd modules heb gedaan @The_Doman ?
Je moet nu toch eens succesvol (iets) kunnen starten van USB wat nog steeds niet is gelukt lees ik?
Met 1 of 2 bankjes onder UEFI of MBR/CMS mode.
Het succesvol starten van een WinPE of WIndows installatie USB is op zich al een basis test voor het systeem.

Mijn pc start niet meer op
The_Doman schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:40:
Het systeem mag gewoon niet vastlopen op het starten van een WinPE USB omgeving.
Tijdens het starten van een WinPE of Windows installatie worden er al diverse hardware tests gedaan.
Als dat al faalt zal het schoon herinstalleren van Windows ook geen verbetering gaan brengen.
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:25:
Ow ja, deze testen zijn gedaan zonder SSD en GPU. Zou het terug plaatsen van deze componenten nog verschil kunnen uitmaken op mijn fysieke memory test?
Nee, dat zou normaal gesproken geen invloed moeten hebben.
Wat ik zou doen, als je het systeem eenmaal consequent kunt starten van USB – al dan niet met een of twee bankjes – , de SSD plaatsen en een (test) Windows-installatie proberen uit te voeren.
Als dat eenmaal is gelukt, ook de GPU plaatsen om te controleren of deze werkt.

• WargamingPlayer
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:24:
Goedemorgen maar weer!

Het geheugen heb ik nu goed getest via de manier die je omschreven hebt @WargamingPlayer. (bedankt voor dit stappenplan)

De resultaten zijn als volgt:
  • Module 1 slot A2 : OK
  • Module 1 slot B2: OK
  • Module 2 slot A1: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
  • Module 2 slot B2: 1x opstarten OK , 2e x opstarten dram led blijft aan: dus FOUT
Vanmiddag wil ik toch ook de memtest gaan uitvoeren omdat ik toch ook wel heel beniewd ben naar wat hier uit gaat komen. Hopelijk is het voldoende om mijn Bios aan te passen om de secure boot "uit" te zetten. Of denk je dat het niet nodig is gezien de resultaten die ik nu met het testen vd modules heb gedaan @The_Doman ?
Ok dus je module is defect. De reden dat hij het bij de eerste keer opstarten doet kan verschillende oorzaken hebben, maar hij is gewoon defect.

Andere devices aansluiten maakt niks uit. Maar je kan wel zeggen dat:
  • Je moederbord memory sloten niet defect zijn.
  • Je processor niet defect is (memory gedeelte).
Je volgende stappen zou kunnen zijn:
  • Set om laten wisselen door leverancier of
  • Eerst met memtest testen.
Wanneer je de set laat omwisselen moet je aangeven dat de module bij eerste boot goed lijkt te zijn, maar bij tweede dus storing geeft. Het beste is echten om eerst een memtest op te starten en rapport te fotograferen.

Om je Memtest USB te starten heb moet je wel even Secure Boot uitzetten in de BIOS.

Je kan de test als volgt doen:
  • Met twee modules (duurt lang).
  • Met alleen defecte module (sneller).
Om een betrouwbaar resultaat te krijgen, is de vuistregel dat je MemTest (zoals MemTest86) minimaal 4 volledige "passes" (rondes) moet laten lopen.

In de praktijk betekent dit meestal dat je de test 's nachts laat draaien.

Hier zijn de details over de duur en de richtlijnen:
Hoe lang duurt dat ongeveer?
De duur hangt sterk af van de hoeveelheid RAM-geheugen en de snelheid van je processor en geheugen:
  • 8 GB RAM: 1 tot 2 uur
  • 16 GB RAM: 2 tot 4 uur
  • 32 GB RAM: 4 tot 8 uur (of langer)
  • 64 GB RAM of meer: 8 tot 16+ uur
De richtlijnen per situatie:
  1. De standaard check (Aanbevolen): 4 passes De gratis versie van de populaire software PassMark MemTest86 stopt tegenwoordig automatisch na 4 passes. Dit is voor 99% van de gebruikers voldoende om te bepalen of het geheugen stabiel is. Dit duurt meestal tussen de 3 en 8 uur.
  2. De snelle check: 1 pass Als je heel weinig tijd hebt, geeft 1 complete pass je een indicatie van zo'n 60-70% zekerheid. Als er echt grote fouten in je RAM zitten, worden die meestal al in de eerste pass gevonden.
  3. De extreme check (voor servers of vage crashes): 8+ passes (12 tot 24 uur) Soms treden fouten pas op als het geheugen door langdurige belasting erg warm wordt. Als je computer eens in de paar dagen onverklaarbaar crasht (Blue Screens), laat MemTest dan 12 tot 24 uur draaien.
⚠️ Belangrijke uitzondering: Zie je ROOD? Stop dan meteen!
Zodra MemTest een fout vindt, verschijnen er rode regels onderin het scherm.
  • Zodra je ook maar 1 fout (error) ziet, kun je de test direct stoppen.
  • Eén fout is al genoeg om te weten dat er iets mis is. Je geheugen is dan defect, of de instellingen in je BIOS (zoals XMP of een overklok) zijn niet stabiel.

• bkilla14
@The_Doman Voor de test heb ik gewoon weg nog geen tijd gehad. Het is de bedoeling dat ik dat zo ga doen.

@WargamingPlayer Mooi om te weten dat ik maar 1 fout error hoef te zien om te weten dat het geheugen kapot is. Scheelt misschien weer een hoop uur wachten.

Hoop echt dat het vandaag lukt en dat blijkt dat het iets met het geheugen is. Wat ik al schreef, ik heb een retourformulier van Alternate gekregen dan kan ik dat morgen mooi direct gaan regelen.

• sdk1985
Memtest gaat meestal binnen een paar minuten mis wanneer het geheugen niet stabiel is. Echter ik mis het nut van memtest want we weten al dat het geheugen niet stabiel is. Immers brand er een status LED bij dram en lukt booten daarna niet meer tot er met één module wordt geboot en/óf de bios wordt gereset.

Beste manier blijft simpelweg een officieel ondersteunde geheugen kit bestellen. Het met deze nieuwe set proberen. Grote kans dat je dan direct een werkend systeem hebt. Zo ja dan kun je altijd nog proberen of je de huidige set stabiel krijgt en dan de nieuwe set retour wil sturen. Zo nee dan kan de nieuwe set retour en kun je naar het moederbord gaan kijken (lees rma).

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@sdk1985 TS zit buiten de 14 dagen terugstuurperiode. Hij moet dus aantonen dat het geheugen dat hij heeft niet goed werkt om (wettelijke) garantie te claimen, en geschikt AMD/EXPO geheugen te kiezen. Geschikt geheugen zal werken volgens de moederbordfabrikant (QVL) óf volgens de geheugenfabrikant.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens (en dat is geen lange termijn oplossing verder); Met de werkende module kun je nu toch prima Windows installeren? Of desnoods booten met een Linux live distro?

Er wordt heel veel bijgehaald (zelfs de CPU is al een keer gedemonteerd ) maar mij lijkt het wel handig om sowieso ff Windows te installeren met 1 stick en daar ff een uurtje of 3 mee te werken. Gaat alles dan prima dan ga je met memtest aan de gang icm de defecte module

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 10-09-2026 16:51 ]

• bkilla14
Het windows installeren wacht ik nog ff mee, ik moet en zal eerst die memtest gaan doen. Net al een paar keer geprobeerd met Rufus, toen met het bestand wat bij de memtest download erbij zat. Maar letterlijk niks doet het.....nu heb ik de Strelec gedownload en ga ik dat proberen. Iets met aanhouder wint denk ik dan maar.

Mocht dit ook niet lukken dan ga ik kijken of die Windows wel kan installeren.

• bkilla14
Zit nu op de site van Strelec, maar wat een keuze en welke knop is downloaden.....mijn russisch is niet zo goed! :P

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:00:
Zit nu op de site van Strelec, maar wat een keuze en welke knop is downloaden.....mijn russisch is niet zo goed! :P
Laatste versie 2 dagen geleden uitgebracht:
Google: WinPE 11-10 Sergei Strelec (x64) 2026.09.08 English version

Op USB-stick zetten gaat het eenvoudigst – althans, dat gebruik ik altijd – met het bijgevoegde UltraISO (Portable).

• bkilla14
Thnx @The_Doman Ik was al een youtube tutorial aan het kijken en nu het bestand aan het downloaden.

• bkilla14
Yihaaaaa!!!! Eindelijk heb ik iets dat BOOT!!!! Nu met Strelec aan de bak!!

• bkilla14
Ik kan de memtest niet zo snel vinden en doe nu de Memory Mark, ben zeer benieuwd.

• sdk1985
mrmrmr schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:41:
@sdk1985 TS zit buiten de 14 dagen terugstuurperiode. Hij moet dus aantonen dat het geheugen dat hij heeft niet goed werkt om (wettelijke) garantie te claimen, en geschikt AMD/EXPO geheugen te kiezen. Geschikt geheugen zal werken volgens de moederbordfabrikant (QVL) óf volgens de geheugenfabrikant.
Ik heb het over een retourperiode van de nieuw te bestellen set. Die kun je gebruiken om heel snel te achterhalen of het inderdaad mis gaat met dit geheugen.

• bkilla14
My Ram vs the world geeft een score van 3206 en een percentage van 80% . Geen idee wat het in houd maar het lijkt wel iets goeds te zijn. Dit geheugen is denk ik wel goed. Er is ook een cpu mark, ook maar eens proberen.

• bkilla14
Mn CPU vs the world geen een score van 39688 met een percentage van 98%.

Nu even het andere geheugen proberen.

• bkilla14
Aha...memory test over het hoofd gezien, het stond in het eerste scherm. Volgende keer beter lezen. |:(

• bkilla14
Memory test loopt nu op het eerste (het goede bankje) pass 5 van 15: No problems haven been detected yet.

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:43:
Yihaaaaa!!!! Eindelijk heb ik iets dat BOOT!!!! Nu met Strelec aan de bak!!
Halleluja eindelijk inderdaad. _/-\o_
Dan kan je met die Strelec ook meteen zien in welke mode, UEFI of Legacy/MBR/CSM, je systeem nu eigenlijk start.
De opstartmodus en beschikbaarheid van de aanwezige tools op de Strelec-USB hangen af van hoe je deze opstart.
Zie de eerdere post hierboven met afbeeldingen.
Mogelijk geeft dat ook wat meer duidelijkheid met die Asus bios instellingen?
Pagina: 1 2 Laatste