Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• bkilla14
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
The_Doman schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:00:

De opstartmodus en beschikbaarheid van de aanwezige tools op de Strelec-USB hangen af van hoe je deze opstart.
Zie de eerdere post hierboven met afbeeldingen.
Ja...wat ik al zei: volgende keer beter lezen! 8)

pass 8 van 15: 97% complete: No porblems

Ben benieuwd hoe snel het andere bankje wel iets laat zien.

• bkilla14
WargamingPlayer schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:57:
  1. De extreme check (voor servers of vage crashes): 8+ passes (12 tot 24 uur) Soms treden fouten pas op als het geheugen door langdurige belasting erg warm wordt. Als je computer eens in de paar dagen onverklaarbaar crasht (Blue Screens), laat MemTest dan 12 tot 24 uur draaien.
Nou, ik denk dat ik die 24 uur wel ga halen. De test staat al sinds gisteren 20.00 op

8 van 15 passes: 97% complete

No problems.

• bkilla14
16.5 uur totaal nu

• bkilla14
Ik had beter eerst met het andere geheugenbankje kunnen beginnen volgens mij. Had ik vandaag het spul op kunnen sturen naar Alternate waarschijnlijk. |:(

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
bkilla14 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:55:
pass 8 van 15: 97% complete: No problems
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:28:
Nou, ik denk dat ik die 24 uur wel ga halen. De test staat al sinds gisteren 20.00 op
8 van 15 passes: 97% complete
No problems.
Helemaal geen verandering/voortgang is natuurlijk niet goed? :?
Het systeem is toch niet bevroren/vastgelopen?
Er moet altijd een indicatie zijn van activiteit d.m.v knipperende/bewegende cursor/indicator tijdens de test.

Extreem/maximale aantal passes heb ik trouwens zelf nooit gedaan/nodig gehad.

• bkilla14
Het lijkt erop dat het systeem bevroren is.

Ik zag sowieso geen indicator oid. alleen de voortgang van de statusbalk en de getallen die wijzigen.
WargamingPlayer schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:57:

Om een betrouwbaar resultaat te krijgen, is de vuistregel dat je MemTest (zoals MemTest86) minimaal 4 volledige "passes" (rondes) moet laten lopen.
Hoe lang duurt dat ongeveer?
De duur hangt sterk af van de hoeveelheid RAM-geheugen en de snelheid van je processor en geheugen:
  • 8 GB RAM: 1 tot 2 uur
  • 16 GB RAM: 2 tot 4 uur
  • 32 GB RAM: 4 tot 8 uur (of langer)
  • 64 GB RAM of meer: 8 tot 16+ uur
De richtlijnen per situatie:
  1. De standaard check (Aanbevolen): 4 passes De gratis versie van de populaire software PassMark MemTest86 stopt tegenwoordig automatisch na 4 passes. Dit is voor 99% van de gebruikers voldoende om te bepalen of het geheugen stabiel is. Dit duurt meestal tussen de 3 en 8 uur.
  2. De snelle check: 1 pass Als je heel weinig tijd hebt, geeft 1 complete pass je een indicatie van zo'n 60-70% zekerheid. Als er echt grote fouten in je RAM zitten, worden die meestal al in de eerste pass gevonden.
  3. De extreme check (voor servers of vage crashes): 8+ passes (12 tot 24 uur) Soms treden fouten pas op als het geheugen door langdurige belasting erg warm wordt. Als je computer eens in de paar dagen onverklaarbaar crasht (Blue Screens), laat MemTest dan 12 tot 24 uur draaien.
Maar gewoon resetten/ uit doen en het andere bankje proberen? Aangezien ik overal lees dat foutmeldingen meestal vrij snel in het begin al zichtbaar worden en dat 4 passes al meestal wel voldoende is!??!? Zoals @WargamingPlayer hier beschreven heeft.

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:37:
Het lijkt erop dat het systeem bevroren is.

Ik zag sowieso geen indicator oid. alleen de voortgang van de statusbalk en de getallen die wijzigen.
Als geen zichtbare activiteit/beweging meer is op het scherm lijkt het systeem inderdaad bevroren/vastgelopen.
Dan reageert het toetsenbord ook niet meer op CAPS lock LED en Escape om te beëindigen?.
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:37:
Maar gewoon resetten/ uit doen en het andere bankje proberen? Aangezien ik overal lees dat foutmeldingen meestal vrij snel in het begin al zichtbaar worden en dat 4 passes al meestal wel voldoende is!??!? Zoals @WargamingPlayer hier beschreven heeft.
Als je toch geforceerd moet resetten/uitzetten zou ik nu eerst het andere bankje testen.
Ook eerst gewoon proberen of je de Strelec USB WinPE omgeving daarmee kan starten.
Normale geheugen problemen/fouten zijn meestal al na 1 pass zichtbaar.
Dus doe eerste een korte geheugen test.

Maar dat het systeem zonder foutmelding vastloopt/bevriest geeft toch wel te denken dat er mogelijk toch andere problemen zijn?
CPU ? Moederbord?
Lastig dit allemaal.

• bkilla14
Dan reageert het toetsenbord ook niet meer op CAPS lock LED en Escape om te beëindigen?.
Nee, het reageert helemaal nergens meer op inderdaad, F1, ESC en capslock doen niks.
Als je toch geforceerd moet resetten/uitzetten zou ik nu eerst het andere bankje testen.
Ok ga hem nu uitzetten en kijken of er wat gebeurd met het andere bankje.

Misschien dat de problemen te relateren zijn aan dat dit geheugen dan toch niet zo compatibel is met het Mobo.

• bkilla14
F#ck....ik zie dus nu ik het het geheugen eruit haal dat hij in B2 zit...zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Echt....ik heb het gevoel dat ik zoveel steken laat vallen..... :(

• bkilla14
Nou.....het tweede geheugen zit erin. Hij start op en ik kan de memorytest uitvoeren. Nu wel in A2 gedaan in ieder geval

• bkilla14
Geheugen 2 loopt ook prima door de eerste testen heen en staat nu al een tijd stil bij 8 van 15 :93% complete. Overall test status 52%. No problems have been detected yet.

Dit geeft geen goed gevoel......

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:20:
Geheugen 2 loopt ook prima door de eerste testen heen en staat nu al een tijd stil bij 8 van 15 :93% complete. Overall test status 52%. No problems have been detected yet.

Dit geeft geen goed gevoel......
Als het nu systeem opnieuw vaststaat/bevriest is dat wel zorgelijk inderdaad. :-(
Welke memorytest start je nu eigenlijk, is dat via UEFI of MBR/CSM?
Probeer anders eens een stabiliteit/geheugen test vanuit de ingeladen Strelec WinPE omgeving zoals AIDA/OCCT/BurnInTest en kijk of dat wel stabiel blijft zonder freezes?

• bkilla14
Biede testen zijn geprobeerd op "Other OS"dus dat is de MBR/CSM dus volgens mij.

IK heb ook op het slechte geheugenbankje die OCCT en BurnlnTest gedaan en bij beide kwam er niks uit en was de test goed doorlopen. Zonder freezes oid.

Nu ff op UEFI zetten en kijken of er dan geboot wordt naar Strelec en wat er dan uit de testen komt. Ga eerst de OCCT en BurnlnTest doen die AIDA deed het niet omdat ik geen licentie had ofzo.

• bkilla14
Overigens wil het slechte geheugenbankje nog steeds niet de 2e x booten en bij het goede bankje lukt dat nog wel.

• The_Doman
  • Nu online
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:57:
Beide testen zijn geprobeerd op "Other OS"dus dat is de MBR/CSM dus volgens mij.
Zie het opstartscherm van de Strelec USB, daaraan kan je het zien om het zeker te weten.
IK heb ook op het slechte geheugenbankje die OCCT en BurnlnTest gedaan en bij beide kwam er niks uit en was de test goed doorlopen. Zonder freezes oid.
Doordat de twee verschillende RAM-modules los van elkaar vastlopers (freezes) veroorzaken met memtest én samen weigeren te werken ga ik toch denken aan een ander probleem.
Ga eerst de OCCT en BurnlnTest doen die AIDA deed het niet omdat ik geen licentie had ofzo.
De klok zal verkeerd staan door de bios resets, bepaalde tools/programma's, al dan niet in trial mode, raken daardoor in de war.

• bkilla14
Deze dus in alle gevallen, maar in mijn BIOS stond de boot nog op "other OS". Geen idee of dat verschil maakt. Bij het tweede slecht bankje dat bleef hangen op 52% werkte de capslock nog wel.

Maar F1 deed niks, dus ik dacht misschien dan toch vast en drukte op ESC. Toen stopte de test en er was dus blijkbaar geen vastloper.

Nu loopt OCCT voor het goede bankje en de blijft lopen totdat ik hem stop. Hij heeft al 25 cycles gedaan. Na hoeveel kan je stoppen?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:12
Begin inderdaad te denken dat bij eerste boot machine gewoon default pakt. Maar als je geheugen wisselt moet hij toch eerst gaan trainen? Duurt meestal paar minuten bij AMD.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• bkilla14
Als ik wissel dan duurt het rond de 25sec voordat het oranje lampje uit gaat en dan boot hij op. Daarna gaat het allemaal veel sneller. Bij het kapotte bankje duurt het de eerste x ook 25sec voordat het lampje uit gaat en dan boot hij ook op. Maar boot ik daarna nog een x dan blijft die hangen op oranje en gebeurd er niks. Zelfs niet als ik hem eruit haal en het dan nog een x probeer. Pas als ik echt wissel tussen beide dan gebeurd er weer wat.

Nu 91 cycles in OCCT met het goede geheugen, nog steeds groen vinkjes.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:12
bkilla14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:42:
Als ik wissel dan duurt het rond de 25sec voordat het oranje lampje uit gaat en dan boot hij op. Daarna gaat het allemaal veel sneller. Bij het kapotte bankje duurt het de eerste x ook 25sec voordat het lampje uit gaat en dan boot hij ook op. Maar boot ik daarna nog een x dan blijft die hangen op oranje en gebeurd er niks. Zelfs niet als ik hem eruit haal en het dan nog een x probeer. Pas als ik echt wissel tussen beide dan gebeurd er weer wat.

Nu 91 cycles in OCCT met het goede geheugen, nog steeds groen vinkjes.
Ik denk dat de fout optreed bij bij een warm boot. Kan je een keer met foute stick in plaats van computer uitzetten eens een paar keer ctrl-alt-del doen en dan een memtest draaien.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• bkilla14
234 cycles in OCCT nu en nog steeds groen. Deze kap ik af doe nog ff de Burnln en dan ga ik even proberen om met de foute stick ctrl-alt-del proberen.

• bkilla14
WargamingPlayer schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:10:
Ik denk dat de fout optreed bij bij een warm boot. Kan je een keer met foute stick in plaats van computer uitzetten eens een paar keer ctrl-alt-del doen en dan een memtest draaien.
Noudat heb ik dus net geprobeerd. Ik start hem op en boot naar de Bios, daar op ctrl-alt-del gedrukt en direct gaat het beeld op zwart en daarna gebeurd er dus niks. Oranje lampje blijft weer branden. Daarna even gewisseld en weer opnieuw geprobeerd maar dan vanuit Strelec: crtl-alt-del doet daar niks, maar als ik op de knop REBOOT druk precies hetzelfde probleem als de crtl-alt-del in de bios. Beeld weer op zwart en oranje lampje blijft aan.

Nu weer een memtest aan het doen met het slechte bankje om te kijken of het iets uitmaakt dat de secure boot in de bios nog aan stond. Nu staat die op UEFI... Moet toch nog ff boodschappen doen en trainen, dus heb wel ff de tijd om te wachten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik ben even kwijt of dit geheugen nu op de compatibiliteitslijst stond, maar ongeacht dat: Volgens mij is het tijd om het geheugen om te wisselen (voor iets wat op de lijst staat). Een linkje naar dit topic in je mail moet voldoende zijn lijkt me zo.

• bkilla14
Nee, deze stonden niet op de QVL en omdat er in ieder geval 1 bankje sowieso raar doet lijkt me wou ik ze sowieso gaan retouneren. Wisselen voor iets dat wel QVL is lijkt me dan wel een goede optie.

Ben nu met het slechte bankje weer een memtest aan het doen en ook deze stopt weer bij pass 8 van 15 : 95% complete. Overall test status: 53%

Iedere keer blijft het hierzo een beetje hangen, capslock doet het nog wel F1 niet....EAC blijf ik even vanaf.
Pagina: 1 2 Laatste