Kan Windows 11 niet installeren op mijn nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bkilla14
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb een nieuw systeem gebouwd en ik probeer hier windows 11 te installeren.
Het betreft een nieuwe gekochte windows versie (geen productkey via een vage website ofzo)
De usb met windows in mijn pc gedrukt, aangezet en de stappen doorlopen.
Uiteindelijk kom ik in de windows omgeving waar ik mijn productkey kan invoeren. Dit gedaan en geenterd en het beeld ging op zwart. In mijn kast kon ik het oranje lampje van de dram zien branden. Na een tijdje dacht ik dat er niks gebeurde en heb ik de pc uitgezet en opnieuw geprobeerd. Nu werkt niks meer....
De pc gaat nog wel naar de bios maar de usb boot device wordt niet gevonden.
Nou las ik op internet dat het soms 5 tot 15 minuten kan duren voordat je dram klaar is en nu ben ik bang dat ik door mijn ongeduld de boel verpest heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 392,99€ 392,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 177,99€ 177,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.539,-€ 1.539,-
1BehuizingenFractal Design North – Momentum Edition€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE Black€ 45,90€ 45,90
1Case fansNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 32,25€ 32,25
1Geheugen internKlevv Fit V KD5AGU880-64B300F€ 519,-€ 519,-
1VoedingenGigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 1000W€ 147,90€ 147,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 442,-€ 442,-
Totaal€ 3.436,03
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie heb ik de geheugenbankjes eruit gehaald en 1 voor 1 geprobeerd in de beide poorten. De pc gaat dan weer aan en ik kom in de bios terecht en hier zie ik dat mn moederbord ze in ieder geval herkent. Alle combinaties en uiteindelijk weer beide erin zorgde niet voor een oplossing
Toen las ik wat over de amd ftpm en die gecontrolleerd en die stond op enabled....hierover kreeg ik ook een vraag bij de eerste keer opstarten van de pc...toen misschien de verkeerde optie gekozen!??!?!

Ik heb ook gebrobeerd om mijn moederbord een update te geven maar ik twijfel of dit gelukt is.
Achter op mijn pc moet ik dan een usbstick plaatsen met de nieuwste bios (ook de renamer gedaan) En dan moet je terwijl de pc uit is op het bios flashback knopje drukken.
Die knippert dan en dan zeggen ze dat je de pc aan moet zetten als het knipperen gestopt is en de usb eruit moet hale....dit vond ik maar raar...maarja....je volgt de stappen maar.
Toen gebeurde er helemaal niks meer en kwam ik niet eens meer in de bios....alleen het groene lampje (boot) op mijn moederbord bleef branden.
Toen heb ik de batterij uit mijn moederbord gehaald en alles weer opnieuw geprobeerd.
Als ik alleen de pc opstart zonder windows usb erin dan kom ik in de bios en herkent die alles...
Zodra ik afsluit en de windows usb erin doe dan blijft die hangen op het oranje lampje...

Ik heb alleen nog niet gecontroleerd of mijn cpu misschien defect is (kromme pinnentje ofzo) want ik heb geen koelpasta meer om het opnieuw te doen.
En ik denk dat ik iets anders fout doe ofzo of dat het moederbord toch geupdate moet worden (wat me niet lukt).

Ben er echt even goed sjago van....
Heeft iemand hier een goede tip wat ik kan doen? Of wat ik fout doe..
Vooral dat ik gewoon in de windows setup kwam en mijn key kon invoeren vind ik raar dat dat nu niet meer kan.

Alvast bedankt voor de antwoorden en het meedenken.
...

Alle reacties

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Gewoon rustig blijven en 1 voor 1 afpellen. :)

Je komt nog in de bios in de huidige situatie, dus dat is positief. Zoek het versienummer op en kijk of de update gelukt is die je gedaan hebt.

Nee? --> Opnieuw uitvoeren. Ja? --> USB stick in andere poort proberen. Werkt niet? USB stick opnieuw maken. Bij voorkeur op een andere stick.

Daarna zien we wel weer verder :)

Welk oranje lampje heb je het trouwens over? Waar zit die?

[ Voor 8% gewijzigd door KnoxNL op 06-09-2026 17:54 ]

• bkilla14
  • Nu online
Ik heb nu de laatste versie weer op mijn usb stick gezet en deze kan maar in 1 usb poort. Achterop mijn pc zit een usb poort met bios erbij. Volgens Asus moet je deze gebruiken.

Het oranje lampje zit op mijn moederbord. Er zitten 4 lampjes: cpu, dram,vga en boot. De dram brand oranje.

Ga nu even de biosupdate proberen.

• KnoxNL
Oke. Laat daarna je pc als je hem opstart gerust een kwartier aan staan. Geheugentraining kan echt ontzettend lang duren.

• bkilla14
  • Nu online
Ok, ga ik doen.

De update was sowieso mislukt....het filmpje was wat onduidelijk, je moet de usb wel laten zitten (ik snapte het dus zelf niet)

Hopelijk gaat het goed!

• bkilla14
  • Nu online
Het lijkt nu goed te gaan, het bios flashback lampje brand dus volgens mij ben ik aan het updaten.

Zal ik daarna de pc opstarten zonder de windows usb of direct met?

• KnoxNL
Kijk even of hij vanzelf uitgaat of opnieuw opstart. Is dat niet het geval na een paar minuten dan zet je de pc uit, haal je de stick er uit en zet je de pc aan.

EDIT: Na dat het lampje uit is gegaan voor de duidelijkheid.

[ Voor 18% gewijzigd door KnoxNL op 06-09-2026 18:35 ]

• bkilla14
  • Nu online
Duidelijk! Goed dat je het erbij vermeldt :-)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:35
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:42:
De usb met windows in mijn pc gedrukt, aangezet en de stappen doorlopen.
Uiteindelijk kom ik in de windows omgeving waar ik mijn productkey kan invoeren. Dit gedaan en geenterd en het beeld ging op zwart. In mijn kast kon ik het oranje lampje van de dram zien branden. Na een tijdje dacht ik dat er niks gebeurde en heb ik de pc uitgezet en opnieuw geprobeerd. Nu werkt niks meer....
De pc gaat nog wel naar de bios maar de usb boot device wordt niet gevonden.

Vooral dat ik gewoon in de windows setup kwam en mijn key kon invoeren vind ik raar dat dat nu niet meer kan.
Als je in de bios kan komen werkt je systeem in principe.
Hoe is de Windows USB gemaakt en start deze wel op een ander systeem?
Mogelijk staan er UEFI/MBR/CSM instellingen verkeerd in de bios?
Eventueel een nieuwe USB installtie maken (en testen) met Rufus?
Ik heb wel eens situaties gehad dat het online installeren en direct updaten niet goed ging (geen beeld).
Een offline installatie was toen de oplossing.
Activeren kan dan later als je systeem helemaal werkt.

Zie eventueel Windows offline installeren/met lokaal account:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Installeren offline/ met lokaal account

• bkilla14
  • Nu online
De windows usb is gewoon gekocht dus officieel Windows.

Ik heb ergens in mijn bios al wel gezien dat UEFI aanstond, die andere 2 termen zeggen mij niks.

Moet nog even de biosupdate afwachten voordat ik het kan checken.

• bkilla14
  • Nu online
Zo he......die update duurt echt lang.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:54

Blokker_1999

Full steam ahead

De handleiding van het moederbord is ook niet echt behulpzaam moet ik zeggen:
The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up until the problem is solved.

NOTE: The Q-LEDs provide the most probable cause of an error code as a starting point for troubleshooting. The actual cause may vary from case to case.
Waar is de tijd dat je met 4 LEDs 16 verschillende statussen kon krijgen die je netjes lieten weten wat er mis is.

Voor het updaten van je BIOS moet je de PC net niet aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdkYWkfpOIU9jbPRmiJQD-QbXGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yY0ABem1HVcgeQtDmnkN5xws.png?f=user_large

Ik zou dan ook willen aanraden om eerst even na te gaan dat het systeem correct geflashed is. Normaalgezien moet je in je UEFI (de naam BIOS is eigenlijk al 20 jaar dood) de versie kunnen aflezen en die moet overeenkomen met de versie die je gedownload hebt.

En als die eenmaal gedaan is, kijk dan even de instellingen opnieuw na. Onder andere dat je fTPM en Secure Boot aanstaan bijvoorbeeld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• bkilla14
  • Nu online
Die instellingen ga ik zeker controleren!

Maar vooralsnog doe ik helemaal niks, de update is nog steeds gaande.

Las dat het soms heel lang kan duren, en ik heb toevallig ook een hele oude usb stick.

Zal wel weer een latertje worden vanavond....

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
hoe lang wacht je al? zou normaal met een 5 tal minuten wel ongeveer gebeurd moeten zijn

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:20
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:05:
Ik heb nu de laatste versie weer op mijn usb stick gezet en deze kan maar in 1 usb poort. Achterop mijn pc zit een usb poort met bios erbij. Volgens Asus moet je deze gebruiken.

Het oranje lampje zit op mijn moederbord. Er zitten 4 lampjes: cpu, dram,vga en boot. De dram brand oranje.

Ga nu even de biosupdate proberen.
Dat betekent dat je een dram storing hebt. Dus je probleem zit dan niet in Windows maar bij de stabiliteit van je systeem. Stond het geheugen op de QVL? Je kunt het met één reepje proberen, vaak gaat dat makkelijker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• bkilla14
  • Nu online
1,5 uur nou al. Las al ergens op reddit dat sommige wel eens een paar uur bezig waren.

Las ook dat het onderbreken van de update tot permanente schade aan je moederbord kan leiden. Laat de boel dus mooi aanstaan ff.

• bkilla14
  • Nu online
sdk1985 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:56:
[...]

Dat betekent dat je een dram storing hebt. Dus je probleem zit dan niet in Windows maar bij de stabiliteit van je systeem. Stond het geheugen op de QVL? Je kunt het met één reepje proberen, vaak gaat dat makkelijker.
Of het geheugen op QVL stond weet ik niet, en in windows kan het niet zitten, lijkt me, aangezien dat nog niet geïnstalleerd is.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:20
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:59:
[...]

Of het geheugen op QVL stond weet ik niet, en in windows kan het niet zitten, lijkt me, aangezien dat nog niet geïnstalleerd is.
Precies en bij een nieuwe pc kies je de cpu, dan het moederbord en vervolgens je dram op basis van de QVL:
https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-B850-PLUS-WIFI

Ik kom het geheugen niet tegen dus blijf ik bij het originele punt; probeer het met één geheugen module.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• bkilla14
  • Nu online
Ok, ik snap enigzins wat je bedoelt. Dat maar proberen als de bios update klaar is.

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Hoi,

Ik heb het zelde moederboord. Let erop dat de stick geformatterd is met fat16, fat 32 pakt tie niet.

Heb zelf een oude 256 MB stick hiervoor gebruikt.

Zou niet zo lang moeten duren.

• bkilla14
  • Nu online
Asus zegt zelf dat het fat32 moet zijn.

https://www.asus.com/nl/support/faq/1038568/

Kan ik nu het updaten onderbreken omdat het het toch niet doet?

• serefjr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
hoi

wil je van usb 2.0 of 3.x installeren?

• bkilla14
  • Nu online
Bij de poort staat BIOS niet of het 2.0 0f 3.x is.

Ik gebruik dus de poort die er volgens mij voor bedoeld is, lijkt me...

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
*Vereist een USB-flashstation met één sector in FAT16 / 32 MBR-formaat.

Zoals ik al zei, bij mij deed de bios flahback het alleen op een oude stick met fat 16.

Duurde nog geen 5 minuten. Groene lampje gaat knipperen bij het lezen.

• bkilla14
  • Nu online
Kan ik nu veilig het proces onderbreken? Heb namelijk echt geen zin in een kapot moederbord. :'(

• freaky35
  • Nu online
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:57:
1,5 uur nou al. Las al ergens op reddit dat sommige wel eens een paar uur bezig waren.

Las ook dat het onderbreken van de update tot permanente schade aan je moederbord kan leiden. Laat de boel dus mooi aanstaan ff.
The BIOS file size will affect the update time. It can be completed in 8 minutes. Please do not remove the USB flash drive, unplug the power supply, turn on the power or press the CLR_CMOS button during the execution. This will cause the update to be interrupted and the system will not boot.

vind 1.5 uur dan wel erg l;ang ik heb zelf ook een asus moederbord en de update daarvan is echct altijd binnen de 5 atot 8 min gedaan.Ik denk serieus dat je voor niks zit te wachten

Verder is het niet perse zo dat tegenwoordig een moederbord onbruikbaar word als je de flash stopt.Deze kan ook in een endless loop zitten.Maar dit zou ik dus wel voor de ekerheid checken voordat je de update stopt.

Ik heb zef ook wel eens een slechte flash gehad met een Asus mono via de oude manier via bios,maar kon die via de bios flash back funtie gewoon herstellen.

Er staat bv hierboven alleen dat de update onderbroken word,maar niet dat je moederbord direct onbruikbaar word.

Maar wat ik al zei: better safe then sorry,eerst goed checken.ik zou dan vooral uitgaan wat asus zelf zegt

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 20:55 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Een firmware update van 5 tot 15 minuten vind ik normaal, maar anderhalf uur is dat echt niet, en als die nu nog altijd bezig is, is dat 2,5u. Ik zou gewoon even de stick eruit halen, de PC opstarten en kijken wat wel en wat niet werkt op dit moment.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• bkilla14
  • Nu online
Ok, ondertussen nu dus al 2,5 uur.

Ik ga de stick eruit halen en kijken of het iets gedaan heeft en ander de fat16 manier proberen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Waarom niet gewoon updaten vanuit de BIOS zelf? Dit is de meest eenvoudige methode, je ziet ook de voortgang op het scherm.

Via de USB poort op de achterkant is leuk, maar alleen voor nood.

Daarnaast is het geheugen niet geschikt voor deze moederbord/CPU combinatie. Deze set is ook nog eens een 6400MT set en in de compatibiliteit lijst wordt maximaal tot 6000MT ondersteund in combinatie met AMD.

Dus je moet even om laten ruilen voor een ander setje, een 600MT set. Op de site staan de model nummers.

https://www.klevv.com/ken/products_details/memory/Klevv_FITV

https://www.klevv.com/HyAdmin/upload/goodFile/KLEVV%20FIT%20V%20DDR5%20Memory%20Compatibility%20List_Aug26.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-09-2026 20:59 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• freaky35
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:58:
Waarom niet gewoon updaten vanuit de BIOS zelf? Dit is de meest eenvoudige methode, je ziet ook de voortgang op het scherm.

Via de USB poort op de achterkant is leuk, maar alleen voor nood.

Daarnaast is het geheugen niet geschikt voor deze moederbord/CPU combinatie. Deze set is ook nog eens een 6400MT set en in de compatibiliteit lijst wordt maximaal tot 6000MT ondersteund in combinatie met AMD.

Dus je moet even om laten ruilen voor een ander setje, een 600MT set. Op de site staan de model nummers.

https://www.klevv.com/HyAdmin/upload/goodFile/KLEVV%20FIT%20V%20DDR5%20Memory%20Compatibility%20List_Aug26.pdf
Het bijzondere is,dat de flash back beter werkt (mijn ervaring ermee in elk geval)als vanuit bios zelf,bij mij ging het juist mis toen ik upodate vanuit bios en altijd goed met de flash back.Ik gok zelf dat er wat mis is met de stick,of de file op de stick

en is niet alleen voor noodgevallen bedoeld..

2,5 uur nu al,sorry maar die zal oneindig door blijven gaan ben ik bang

• bkilla14
  • Nu online
Usb eruit gehaald en er is gebeurd. De pc start op en gaat naar de bios, hier zie ik dat de oude versie van de bios nog steeds draait.

Wel raar dat mijn geheugen niet ondersteund wordt. Op de productspecificaties staat dat het tot 8000mt ondersteund of is dat alleen van bepaalde fabrikanten dan ofzo?

• bkilla14
  • Nu online
Ik zie nu dat hij het geheugen wel herkent en dat het draait op 4800mhz of is dat wat anders

• freaky35
  • Nu online
als het om deze kit gaat die je in de topic start heb staan:

Klevv Fit V KD5AGU880-64B300F

max 6400 volgens de site van fabrikant:

6400 is een heel stuk hoger als wat de cpu stock gegarandeerd aankan,zou eerder 5600 eerst proberen op 4800

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 21:19 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

4800 is zonder EXPO profiel, zorg eerst voor een werkende Windows installatie, dan kun je daarna met je RAM snelheid aan de gang. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• bkilla14
  • Nu online
Ja het gaat om dat geheugen.

@PD2JK Die windows install is het hele punt...ik wil helemaal niet met mn RAM aan de gang :P

• bkilla14
  • Nu online
Nu maar even de Fat16 manier proberen.

• freaky35
  • Nu online
heb je zelf ook al eens een usb stick gemaakt voor windows,je kan die makkelijk zelf ook maken om zo zeker te weten dta het niet de bijgelverde usb is.

verder de usb stick met windows in bios als first boot instellen,moet genoeg wezen om windows te kunnen instaleren

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 06-09-2026 21:27 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:35
bkilla14 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:22:
@PD2JK Die windows install is het hele punt...ik wil helemaal niet met mn RAM aan de gang :P
Je komt in bios dus je systeem werkt in ieder geval.
Voor maken Windows USB met Rufus:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Lokaal account/Rufus
Click Next Demos: Rufus and Windows 11 25H2

• bkilla14
  • Nu online
Nou...dat FAT16 gaat hem niet worden. Ik heb geen enkele usb stick waarbij dit kan.

Ik heb nog een 128gb stick en die kan alleen exFat of Ntfs

Nu een andere gepakt en die is veel nieuwer dan mijn eerste usb.

Deze kan wel alleen op fat32 dus dan maar dat toch ff proberen.

Mocht dit weer niks worden dan stop ik er even mee, wekkertje gaat morgen al om 05.15.

• bkilla14
  • Nu online
Wow...ander usb sticky....fat32 en hoppaaaa mijn bios is geupdate!!!!

Nu maar direct de windows proberen....misschien wordt het toch nog een latertje
Pagina: 1