Mijn pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 11:10
Nadat ik mijn pc gisteren goed werkend heb afgesloten wil hij vandaag niet meer opstarten. Ik heb 2 bootschijven maar geen van de 2 werkt meer. Zodra ik in het Gigabyte bios scherm kom druk ik altijd op F12 om de betreffende bootschijf te selecteren en het viel me op dat het nu heel lang duurt voordat ik in het bootscherm kom. Uiteindelijk lukt het wel en als ik daar mijn meest gebruikte bootschijf selecteer dan blijft hij hangen in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo. De ronde bolletjes blijven wel draaien maar na ruim een uur staat 'ie daar nog steeds op.

Als ik mijn andere bootschijf selecteer kom ik in hetzelfde scherm maar nu staat er "Automatisch herstel voorbereiden" met de draaiende bolletjes en na een hele lange tijd krijg ik een BSOD met de foutmelding Driver pnp watchdog. Via deze site https://www.drivereasy.co...r-pnp-watchdog-easily/#f1 wilde ik het stappenplan doorlopen maar bij Fix 1 kan ik de IDE configuration niet vinden. Mijn Sata mode selection staat op AHCI en de enige andere optie die ik heb is Intel RST premium with Intel optane system acceleration. Of zit ik nu heel ergens anders?

In de bios staan mijn schijven niet bij Boot option priorities maar wel bij Hard drive bbs priorities en bijBoot override.

Dit zijn mijn specs:
Intel(R) Core(TM) i7-8700K CPU @ 3.70GHz 3.70 GHz
32 GB RAM G.Skill
Windows 10 Pro X64

Heeft iemand suggesties wat ik kan doen om mijn pc te reanimeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Welke schijven heb je?
Heb je al eens geprobeerd überhaupt maar 1 schijf aangekoppeld te laten, en dan niet via bios te selecteren welke schijf je wilt laten starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ik heb een Crucial M2 SSD, een Kingston Sata SSD en een Seagate Barracuda HDD voor opslag.

Het opstarten via 1 aangekoppelde schijf lukte bij allebei de schijven ook niet maar toen ik daarna alles weer aansloot deed hij het na een heleboel emmeren gelukkig weer. Kan het zijn dat mijn mobo rot is? Een paar weken geleden had ik problemen met mijn nog geen maand oude externe HDD (die was met geen mogelijkheid meer te benaderen), die heb ik ter garantie opgestuurd en heb mijn geld terug gekregen omdat hij was overleden. Van de week had ik een USB stick die perfect werkte op mijn laptop in mijn computer gedaan en deze is nu ook ineens niet meer te benaderen. Dat van de externe HDD kan toeval zijn maar nu mijn USB stick ook is overleden begin ik toch te twijfelen. Is er een of andere tool om mijn mobo te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Helaas heb ik te vroeg gejuicht want mijn pc start weer niet op. Nadat hij het net wel weer deed heb ik voor beide SSD's schijfcontrole gedaan en die gaf geen fouten aan. Ik heb mijn pc goed werkend afgesloten en toen ik hem net weer aan wilde zetten had ik helaas weer hetzelfde probleem, bij allebei de schijven blijft hij hangen in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo, de ronde bolletjes blijven wel draaien.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mijn pc weer door te latem starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Automatisch herstel werkt ook niet, ik krijg weer een BSOD met de foutmelding Driver pnp watchdog. Via Google vond ik de tip om alle USB kabels behalve die van het toetsenbord en muis los te halen en het dan opnieuw te proberen, helaas werkt dat ook niet.

Via de Windows website heb ik een herstel USB stick gemaakt maar ook dit lukt niet. In het bootmenu heb ik 2 USB opties, generic flash disk 8.07 en UEFI: Generic flash disk 8.07, partition 1. Bij het booten van optie 1 blijft hij uiteindelijk hangen in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo (de bolletjes draaien wel steeds) en bij optie 2 blijft hij hangen in het Gigabyte scherm.

Ik ben door mijn opties heen, heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Begin allereerst eens met een complete lijst van je pc te vermelden. Dus van alle onderdelen merk en type-nummer vermelden.
Dan kunnen wij hier zo optimaal mogelijk meekijken en zoeken naar oplossingen.

Waar je nu al naar kan kijken:
1) MOBO batterij controleren en eventueel vervangen.
2) Staan alle componenten in de QVL van het moederbord?
3) Mobo buiten de kast opbouwen op een stuk karton om mogelijke kortsluiting uit te sluiten.
(Start eerst met zo min mogelijk componenten en voeg steeds 1 component toe om defecte componenten op te sporen!)

Begin met het bovenstaande te vermelden en de vragen te beantwoorden.
Dan kunnen we daarna samen gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Truusje26 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:16:
Ik heb een Crucial M2 SSD, een Kingston Sata SSD en een Seagate Barracuda HDD voor opslag.
Truusje26 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:29:
Helaas heb ik te vroeg gejuicht want mijn pc start weer niet op. Nadat hij het net wel weer deed heb ik voor beide SSD's schijfcontrole gedaan en die gaf geen fouten aan. Ik heb mijn pc goed werkend afgesloten en toen ik hem net weer aan wilde zetten had ik helaas weer hetzelfde probleem, bij allebei de schijven blijft hij hangen in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo, de ronde bolletjes blijven wel draaien.
Heb je dit ook getest met alleen de 2 SSD's aangesloten?
De eerste verdachte is bij dit soort problemen namelijk bad sectors op de HDD waardoor deze niet meer goed leesbaar/toegankelijk is voor het systeem.
Dit kan dan ook het opstarten van het hele systeem verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Bedankt voor jullie hulp!

Ik heb het idd met alleen de 2 SSD's getest, helaas werkt dit niet. Ook met alleen de M2 SSD werkt het niet. Heb ook diverse keren opstartherstel geprobeerd maar ik krijg steeds de melding dat de pc niet hersteld kan worden.

Hoe controleer ik de mobo batterij? Via Google zie ik alleen dat je een multimeter moet gebruiken maar die heb ik niet en ik ken ook niemand die er een heeft. Ik las wel dat de eerste tekenen van een slechte batterij zijn dat de tijd en datum niet kloppen maar die staan goed in de bios.

Hoe kom ik achter de complete lijst van componenten nu ik Windows niet in kan? Via de bios heb ik alleen dit kunnen vinden:

Intel(R) Core(TM) i7-8700K CPU @ 3.70GHz
Gigabyte Z370 HD3, bios versie F6

Schijven:
CT250MX500SSD4
Kingston SV300S37A120G
ST2000DX002-2DV164

Ik zag dat er van de bios versie inmiddels versie F14 is, heeft het zin om deze te flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenbjorn
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-05 17:46
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 06:34:
*knip*
Hoe controleer ik de mobo batterij? Via Google zie ik alleen dat je een multimeter moet gebruiken maar die heb ik niet en ik ken ook niemand die er een heeft. Ik las wel dat de eerste tekenen van een slechte batterij zijn dat de tijd en datum niet kloppen maar die staan goed in de bios.
De eenvoudigste test is om deze gewoon te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Deze guide al eens doorlopen?
review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr...

Al eens geprobeerd om als test vanaf een USB stick te booten? Bijv. HirensBootUSB?
Als ook die niet start, ligt het issue niet bij je storage.

Je kunt ook nog een memory test doen.

Heeft je moederbord een onboard GPU en gebruik je een pcie gpu? Start je systeem eens op zonder je pcie gpu. Wat gebeurt er dan?

je bios update kan, kom je überhaupt nog in je bios zonder problemen? Ik zou eerst de rest uitsluiten voor je dit doet. Stel dat je bios gaar is, dan kan een flash ook alles omzeep helpen.
Eventueel eerst nog een bios reset proberen?

Alle overige devices afgekoppeld? Heb wel eens meegemaakt dat een of ander aangesloten usb device roet in het eten gooide bij opstarten.

Enne... Heb je een backup van je data?
Windows schijf controle zegt niet zoveel. Beter draai je een sector test tool (vanaf de hirens boot usb).

[ Voor 18% gewijzigd door Leaplasher op 27-04-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 06:34:
Hoe kom ik achter de complete lijst van componenten nu ik Windows niet in kan? Via de bios heb ik alleen dit kunnen vinden:

Intel(R) Core(TM) i7-8700K CPU @ 3.70GHz
Gigabyte Z370 HD3, bios versie F6

Schijven:
CT250MX500SSD4
Kingston SV300S37A120G
ST2000DX002-2DV164

Ik zag dat er van de bios versie inmiddels versie F14 is, heeft het zin om deze te flashen?
Om de complete lijst van jouw pc componenten hier te vermelden, maak de pc kast open en noteer de gegevens van de componenten.

Bios flashen naar F14 pas als allerlaatste doen. Eerst zorgen dat je pc weer opstart!

Het MOBO batterijtje CR2032 gewoon vervangen door een nieuwe van een goed merk. (Koop niet een kaartje met 5 voor €1,=)

Verder eerst de onderstaande punten 2 + 3 uitvoeren, zodat wij je hier zo goed mogelijk kunnen verder helpen.

Waar je nu al naar kan kijken:
1) MOBO batterij controleren en eventueel vervangen.
2) Staan alle componenten in de QVL van het moederbord?
3) Mobo buiten de kast opbouwen op een stuk karton om mogelijke kortsluiting uit te sluiten.
(Start eerst met zo min mogelijk componenten en voeg steeds 1 component toe om defecte componenten op te sporen!)

Begin met het bovenstaande te vermelden en de vragen te beantwoorden.
Dan kunnen we daarna samen gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ik kom wel gewoon in de bios en ik heb alleen een onboard GPU. Lijst met alle componenten ga ik maken, bios batterij vervangen gaat vandaag niet lukken ben ik bang, alleen de Action is hier open en die hebben alleen van die 5 voor een euro dingen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een USB device roet in het eten gooide bij het opstarten, wel heb ik recentelijk veel problemen met mijn USB devices gehad, een amper een maand oude externe HDD overleden (niet meer te zien en te benaderen), een USB stick overleden (wel te zien in schijfbeheer maar niet te benaderen) en een andere externe HDD ineens niet meer te benaderen maar na het wijzigen van de driveletter en na formatteren lukte het weer om data weg te schrijven en te lezen.

Mijn meeste date zijn gelukkig gebackupped en de rest staat niet op de boot SSD's maar op de Seagate HDD. Ik zou ook nog de M2 SSD op kunnen offeren en daar Windows opnieuw op installeren, of denken jullie dat dat weinig zin heeft?

Ik ga nu eerst Hirensbootusb zien te downloaden en dat proberen, ik zal laten weten hoe dat gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Truusje26 op 27-04-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Heb mijn pc via Hirensboot USB opgestart en ik kom tot in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo. Daar draait het witte kringetje onderin wel, maar na heel lang wachten krijg ik uiteindelijk de melding van automatisch herstel, dat de pc niet goed is opgestart. Klopt het dat de issues dan niet bij mijn SSD's liggen @Leaplasher ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:51:
Heb mijn pc via Hirensboot USB opgestart en ik kom tot in het zwarte scherm met het blauwe Windows logo. Daar draait het witte kringetje onderin wel, maar na heel lang wachten krijg ik uiteindelijk de melding van automatisch herstel, dat de pc niet goed is opgestart. Klopt het dat de issues dan niet bij mijn SSD's liggen
Je kan dat natuurlijk testen door de Hiren's Boot USB op te starten zonder aangesloten SSD's of andere opslag.
Als dat dan nog problemen geeft zit het probleem zeker niet bij de SSD's
Werkt het wel daarna natuurlijk een voor een testen met de SSD's.
De Hiren's Boot USB werkt toch wel gewoon op een andere PC/Systeem neem ik aan?

CR2032 batterij hoef je niet te vervangen zolang je BIOS geen melding geeft over CMOS settings lost/reset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 10:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik zou toch eens beginnen met 1 SSD erin en geen andere interne storage. Vervolgens een reinstall van Windows op de ene SSD mbv een USB stick gemaakt met de Media Creation Tool. Tijdens de setup kies je ervoor om alle partities op de SSD te verwijderen en de setup te starten.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:44
Wat @Truusje26 vermeld is dat ze eerder USB device problemen heeft gehad. 3 USB devices met problemen is geen toeval. Je kunt met een nieuwe SSD de Windows installatie voltooien op je PC. Maar ik twijfel ook aan de hardware zoals moederbord of voeding. Hoe oud is je voeding? Kun je de smart status van je SSD's via een andere PC of laptop controleren.

Incredible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
@jecowo Mijn voeding is ongeveer 4 jaar oud. Ik heb geen andere pc om mijn SSD's te controleren. Ik dacht zelf ook aan moederbord issues gezien de recente USB problemen.

@Techno Overlord De poging om te booten vanaf de Hirensboot USB op mijn pc was met alleen de M2 SSD aangesloten, de andere SSD en mijn HDD zijn losgekoppeld.

@The_Doman Ik probeerde net mijn laptop vanaf deze USB stick op te starten maar dat lukt ook niet. Ik heb de USB stick via deze instellingen gemaakt:

https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

en daar heb ik de Hirens image ook van gedownload.

In de bios van mijn laptop staat het volgende:
Boot configuration:
Fast boot enabled
Boot mode select UEFI

Fixed boot order priorities:
Boot option #1 USB CD/DVD
Boot option #2 Hard disk...
en nog wat andere dingen.

Ik heb ook geprobeerd via F11 in het MSI scherm de boot device te selecteren maar daar staat alleen:
Windows boot manager (Micron_2400_MTFDKBA512QFM) en ik kan niets anders selecteren.

Hoe kan ik mijn laptop toch via HirensbootUSB op laten starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:47:
@The_Doman Ik probeerde net mijn laptop vanaf deze USB stick op te starten maar dat lukt ook niet. Ik heb de USB stick via deze instellingen gemaakt:
Lukt ook niet, start helemaal niet op dus net zoals dan op je probleem PC dus.
Vandaar dezelfde situatie met het Windows logo/draaiende balletjes.
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:47:
Ik heb ook geprobeerd via F11 in het MSI scherm de boot device te selecteren maar daar staat alleen:
Windows boot manager (Micron_2400_MTFDKBA512QFM) en ik kan niets anders selecteren.
Hoe kan ik mijn laptop toch via HirensbootUSB op laten starten?
Fast boot uitzetten bios.
Andere USB poort/stick proberen?
USB opnieuw aanmaken?

Let op de Rufus instellingen dat deze goed staan bij het aanmaken van de USB:
https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/
Activate Dual UEFI/BIOS mode

With Rufus open, press ALT+E to activate Rufus's "Dual UEFI/BIOS" mode.

(This mode is initially inactive within Rufus. Ensure that the message "Dual UEFI/BIOS mode enabled" appears at the bottom of the program. After activating the "Dual UEFI/BIOS" mode, the setting is saved in Rufus's configuration so you won't need to enable it each time).

Note: Please activate the "Dual UEFI/BIOS" mode first and then select the ISO file. Otherwise, the FAT32 format cannot be selected within Rufus.
Choose Partition Scheme and File System

Choose "Partition scheme" as "MBR" and "File system" as "FAT32".

Note: For USB flash drives equal or larger than 32 GB, choose "Partition scheme" as "MBR" and "File system" as "Large FAT32". If the "Large FAT32" option is not visible in Rufus, please press the ALT+L key combination to enable "Force Large32 formatting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:05
Heeft u niet gewoon een kennis met kennis in de buurt wonen? Dat lijkt me na het lezen van dit topic namelijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I09YLygwvt_F0xbT0cEzx2JPGxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWeCA8d3FiEis2zBPmQAepYS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Rufus instellingen overgenomen zoals in je afbeelding @The_Doman, hierboven mijn screenshot.

Fast boot heb ik uitgezet maar het werkt nog steeds niet, in een andere USB poort ook niet. Ga nu een nieuwe USB stick proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truusje26
@mavaros Ik ben de kennis met kennis 😀 Iedereen komt altijd bij mij met computer issues.

Inmiddels is het wel gelukt om mijn laptop op te starten via de Hirensboot USB stick. Ga het nu op mijn pc proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truusje26
Hehe, eindelijk ben ik een beetje verder. Mijn pc start niet op via de Hirensboot USB stick. Ik krijg in het begin wel het "Loading files" scherm te zien maar na het zwarte scherm met het blauwe Windows logo krijg ik weer een BSOD met de melding Driver PNP Watchdog.

We kunnen dus uitsluiten dat het mijn SSD's zijn. Aangezien ik in de laatste weken 3 x USB issues heb gehad, kan het een driver dingetje zijn? Voordat ik ga kijken voor een nieuw mobo wil ik graag al het andere mogelijke proberen. Wat kan ik nu het beste proberen? Windows opnieuw installeren? Of eerst een bios reset doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 17:27
ik zou eens proberen om alle usb aansluitingen los te maken, dus ook als je het hebt zo'n multireader van sd kaartjes als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Truusje26 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:42:
Hehe, eindelijk ben ik een beetje verder. Mijn pc start niet op via de Hirensboot USB stick. Ik krijg in het begin wel het "Loading files" scherm te zien maar na het zwarte scherm met het blauwe Windows logo krijg ik weer een BSOD met de melding Driver PNP Watchdog.
Mooi, dat brengt al meer duidelijkheid zo.
Die foutmelding duidt meestal op een serieus hardware probleem:
Google: Driver PNP Watchdog

Probeer inderdaad op te starten met minimaal/geen extra apparaten (USB?) aangesloten.
Dus ook geen draadloze WiFi keyboard/muis adapters!

Hier was het bijvoorbeeld een defecte WiFi module:
10forums: Clean windows 10 install - bsod driver pnp watchdog
Voordat ik ga kijken voor een nieuw mobo wil ik graag al het andere mogelijke proberen. Wat kan ik nu het beste proberen? Windows opnieuw installeren? Of eerst een bios reset doen?
Zolang je de Hiren's Boot USB niet correct kan starten zal een schone Windows installatie ook niets toevoegen of verbeteren.
Bios reset kan altijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sovereignthrone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 16:36
Dat kan zeker; Ik heb wel een gehad dat ik een driver update voor mijn GPU had geinstalleerd, daarvoor rebootte en dat windows update daarbij tegelijkertijd een gpu driver probeerde te installeren met als resultaat een bootloop. :F

Alles behalve tobo/muis loskoppelen is ook een goed gegin, want PNP staat hier zo ver ik weet voor Plug and Play

een frisse windows installatie kan denk ik zeker geen kwaad, al zou ik altijd van tevoren even bedenken of er niks op je pc staat dat je echt niet kwijt wilt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bedoel je dat je niet het OS van de stick kunt starten?

Kun je Hirens USB stick zelf wel opstarten? En zonder SSD's?

Welke USB poorten heb je precies? Waarin steek je de USB stick? Probeer een andere USB2 poort. Zorg dat er geen enkel ander USB apparaat is aangesloten. Ook geen toetsenbord, muis en zoals eerder werd genoemd een kaartlezer. Lukt starten vanaf USB2 stick dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sovereignthrone schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:29:
een frisse windows installatie kan denk ik zeker geen kwaad, al zou ik altijd van tevoren even bedenken of er niks op je pc staat dat je echt niet kwijt wilt raken.
Dat is echt de aller-aller-allerlaatste stap en waarschijnlijk onnodig.

Het is onwaarschijnlijk dat de beide bootable SSD's ineens geen data meer bevatten of kapot zijn. De oorzaak ligt waarschijnlijk elders.

Bijvoorbeeld een USB kortsluiting kan USB devices "besmetten". Soms is een USB beperkt tot 1 of meer poorten.

Hardwareproblemen in het moederbord of een verbonden device is een mogelijk scenario.

@Truusje26

Het zou mogelijk moeten zijn in safe mode te starten. Dan kun je o.a. zien welke drivers worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwabber31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 14:03
Dit klinkt heel bekend, is een tijdje geleden geweest maar toen had ik dezelfde problemen met mijn systeem. Uiteindelijk (paar weken later) ging mijn ssd dood. Na vervangen van de ssd en een schone installatie was het probleem verholpen. Maar ook inderdaad, usb problemen, boot problemen, bsod, lange tijd nodig om ssd te vinden als je de bios in wilt.
Ik zou een nieuwe ssd regelen, daar Windows op installeren en dan kijken of het probleem weg is. Zo niet kun je de ssd nog gewoon terugsturen (of bewaren aangezien je ook problemen van anderen ook oplost, kun je vast en zeker in de toekomst gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online

We kunnen dus uitsluiten dat het mijn SSD's zijn. Aangezien ik in de laatste weken 3 x USB issues heb gehad, kan het een driver dingetje zijn? Voordat ik ga kijken voor een nieuw mobo wil ik graag al het andere mogelijke proberen. Wat kan ik nu het beste proberen? Windows opnieuw installeren? Of eerst een bios reset doen?
Als ik dit zo lees, vermoed ik dat je NVME (m2) drive toch nog gebruikt wordt als boot disk.
Daar een driver alleen binnnen je eigen OS wordt geladen. Die van Hiren zijn redelijk generiek.
Nooit issues mee gezien eigenlijk.

Heb je die M2/NVME SSD er ook al eens uitgetrokken? Ook als is het maar om 't uit te sluiten.

Verder, zou ik je adviseren om:
GPU eruit trekken.
Alle SSD/M2 drives eruit halen/ afkoppelen.
Alle devices afkoppelen, behalve toetsenbord/muis.
BIOS reset
Hirens Boot USB erin en booten.
Dan eens testen wat er gebeurd.

Nog steeds issues?
Memmtest86 draaien.

Geen issues?
Dan je schijven in Hirens Boot USB testen op sector niveau.
En echt zeker weten dat je van die stick boot en niet vanaf je NVME.

Vervolgens als je systeem stabiel genoeg is, bios update.

Dan device voor device aansluiten tot je weer issues hebt.
Begint het gezeik dan weer? Dan kun je dat device elimineren. En anders, een schone Windows install proberen idd.

Dit kost wel wat tijd, maar dan ga je wel stap voor stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Ik heb geprobeerd om mijn pc in safe mode op te starten maar daar blijft hij op het Gigabyte beginscherm hangen en na bijna twee uur gebeurde er nog niets, zag ook geen draaiende bolletjes..

Ik heb gisteren al geprobeerd om mijn pc op te starten met alle USB devices behalve het toetsenbord losgekoppeld (ging van Automatisch herstel naar de melding dat de computer niet goed was opgestart, na opnieuw opstarten bleef hij heel lang hangen in het Gigabyte scherm met draaiende bolletjes. Opstarten via Hirensboot USB geeft na Loading files weer BSOD met de melding Driver pnp watchdog), nu geprobeerd met ook het toetsenbord losgekoppeld. Zelfde verhaal als hierboven, weer BSOD met de watchdog melding.

Memtest gedraaid, alle 4 de passes doorlopen, geeft geen enkele fout aan.

Ben nu aan het proberen te booten vanaf Hirensboot USB in een ander USB slot, geeft na een hele tijd weer een BSOD met de watchdog melding.

Wat ik verder nog moet proberen is een bios reset en om zonder SSD's of andere dingen te booten vanaf Hirensboot USB maar dat is voor morgen. Zit al vanaf 04.15 vanmorgen achter de computer en heb na ruim 7,5 uur vierkante ogen :-)
The_Doman schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:19:
[...]

Zolang je de Hiren's Boot USB niet correct kan starten zal een schone Windows installatie ook niets toevoegen of verbeteren.
Bios reset kan altijd natuurlijk.
Als het een driver issue is, zou dat dan niet opgelost moeten zijn na een format en een schone Windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Truusje26 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:56:
Ben nu aan het proberen te booten vanaf Hirensboot USB in een ander USB slot, geeft na een hele tijd weer een BSOD met de watchdog melding.

Wat ik verder nog moet proberen is een bios reset en om zonder SSD's of andere dingen te booten vanaf Hirensboot USB maar dat is voor morgen
Ja, nu eerst testen zonder aangesloten SSD's/HDD's om te kijken of booten vanaf de Hirens WinPe USB dan wel werkt.
Daarmee kan je dan uitsluiten of het systeem nu blijft hangen op de SSD''s/HDD''s of dat er een ander probleem is.
Ik dacht eigenlijk dat je dat al had geprobeerd.
Truusje26 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:56:
Als het een driver issue is, zou dat dan niet opgelost moeten zijn na een format en een schone Windows installatie?
Het systeem mag gewoon niet vastlopen op het starten van een WinPE USB omgeving.
Tijdens het starten van een WinPE of Windows installatie worden er al diverse hardware tests gedaan.
Als dat al faalt zal het schoon herinstalleren van Windows ook geen verbetering gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Kon het toch niet laten en ben toch maar weer verder gegaan. Echt alles afgekoppeld en geprobeerd te starten vanaf de Hirensboot USB, helaas is dit ook niet gelukt. Ik kreeg na het Loading files screen een zwart scherm met groene streeptjes en de tekst Microsoft Corporation, dit duurde een tijdje en daarna herstarte mijn pc zichzelf, hoorde ik vier korte piepjes (Timer failure volgens Google) en kwam ik in het bios scherm.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat mijn mobo overleden is?

Ik heb via de pricewatch hier gekeken voor een nieuw mobo maar ik kan er geen een vinden met socket 1151 voor mijn Intel i7-8700k. Dat wordt dus een nieuwe pc ben ik bang, of hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Truusje26 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:51:
Echt alles afgekoppeld en geprobeerd te starten vanaf de Hirensboot USB, helaas is dit ook niet gelukt. Ik kreeg na het Loading files screen een zwart scherm met groene streeptjes en de tekst Microsoft Corporation, dit duurde een tijdje en daarna herstarte mijn pc zichzelf, hoorde ik vier korte piepjes (Timer failure volgens Google) en kwam ik in het bios scherm.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat mijn mobo overleden is?
Vage 4 beeps/timer fout heb ik ook wel eens gehad, na herplaatsen CPU/RAM bleken 2 RAM slots niet meer correct te werken.
Maar als de Hirens WinPE wel normaal start op je andere PC(s) lijkt het dus wel een serieus defect.
Je kan het nog met een andere, uitgebreidere, WinPE proberen zoals zoals Sergei Strelec WinPE.
Maar dat zal ook niets toevoegen denk ik zo.
Truusje26 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:51:
Ik heb via de pricewatch hier gekeken voor een nieuw mobo maar ik kan er geen een vinden met socket 1151 voor mijn Intel i7-8700k. Dat wordt dus een nieuwe pc ben ik bang, of hebben jullie nog andere suggesties?
Kijk eens bij V/A Moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Ik denk ook dat Sergei Strelec WinPE weinig toe zal voegen dus ik laat het hierbij zitten, ben er na ruim 4 dagen proberen te reanimeren ook wel een beetje klaar mee.

Aangezien mijn pc na een jaar of 5 wel aan vernieuwing toe is heb ik besloten om voor een nieuwe pc te gaan met hergebruik van een aantal onderdelen, ik heb inmiddels een lijstje gemaakt en advies gevraagd in het Aankoop topic.

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Een timer failure kan ook met de RAM modules te maken hebben, probeer eens op te starten met maar één RAM module en probeer dan geen piepjes te krijgen. Wissel het RAM slot en de RAM module totdat je door hebt wat wel / niet werkt. Misschien werkt een RAM module niet of werkt een slot niet goed.
Aangezien de RAM controller in de CPU zit kan het ook zijn dat het moederboard OK is maar de CPU niet.

Mocht je toch het moederboard gaan vervangen, let dan wel op dat niet alle socket 1151 borden jouw i7-8700k (8ste generatie) aan kunnen. De 6de generatie Intel CPUs gebruiken ook Socket 1151 maar op die moederborden werkt een i7-8700k NIET.

Edit:
Je gaat een nieuwe PC samenstellen, leuk en succes ! :9

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 28-04-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
@peterpv Uit nieuwgierigheid: Die piepjes waren er alleen nadat Hirensboot USB niet kon booten van een pc zonder schijven en Memtest heeft de complete 4 passes gedraaid en geen fouten gevonden. Kan het dan toch aan het geheugen liggen?
peterpv schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:32:
Edit:
Je gaat een nieuwe PC samenstellen, leuk en succes ! :9
Dank je wel! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Truusje26 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:44:
@peterpv Uit nieuwgierigheid: Die piepjes waren er alleen nadat Hirensboot USB niet kon booten van een pc zonder schijven en Memtest heeft de complete 4 passes gedraaid en geen fouten gevonden. Kan het dan toch aan het geheugen liggen?
Weet ik zo niet, maar ik denk dat de piepjes komen omdat het BIOS probeert om het geheugen te detecteren en dat dat (deels?) mislukt, bijvoorbeeld één slot of één kanaal werkt niet goed.
Ik denk dat het BIOS vervolgens het problematische gedeelte uitschakelt zodat de PC wel verder kan booten.
Als je dan Memtest draait is dat op het RAM waar geen probleem mee was => dus RAM OK.
Ik weet niet of het echt zo werkt maar dit is mijn verwachting.
Zonder "known good" CPU, RAM en moederboard is het lastig om te achterhalen welke hardware problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Bedankt voor je uitleg @peterpv, ik vind het altijd interessant om er meer over te weten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Ergens wel jammer dat nu de oorzaak vervangen wordt door wat nieuws. Had het eigenlijk wel willen weten wat er zo hardnekkig is (geweest). ;)

Ook is de pc eigenlijk niet in het geheel kaduuk. Goed dat je nog een aantal onderdelen overzet naar de nieuwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Leaplasher schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:47:
Ergens wel jammer dat nu de oorzaak vervangen wordt door wat nieuws. Had het eigenlijk wel willen weten wat er zo hardnekkig is (geweest). ;)

Ook is de pc eigenlijk niet in het geheel kaduuk. Goed dat je nog een aantal onderdelen overzet naar de nieuwe. :)
Ik ben zelf ook wel heel benieuwd wat het nou precies was, ik denk het mobo. Of heb jij andere suggesties wat het kan zijn? Ik weet dat mijn SATA SSD in ieder geval goed is, die heb ik net via een externe behuizing aan mijn laptop gehangen en die is gewoon benaderbaar en de files die erop staan ook. Als ik mijn nieuwe pc heb ben ik ook van plan om mijn M2 SSD te gaan testen maar dat gaat nog wel even duren want mijn nieuwe componenten heb ik nog niet besteld.

Geheugen heeft alle 4 de Memtest passes doorlopen, geen errors. Aangezien mijn pc zonder schijven en USB apparaten via Hirensboot USB ook niet opstart moet het probleem denk ik bij het mobo liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Je m2 kun je eventueel ook nog via een externe case testen.

Verder door wat je allemaal geëlimineerd hebt is je mobo wel een goede kandidaat.
Enige wat ik dan nog vreemd vind, is dat een memory test wel succesvol kan worden opgestart en afgerond.

Alleen een Windows based systeem (je m2 en HirensBootUSB) starten niet.
Je zou daarom nog een Linux based usb stick kunnen proberen met wat diagnose tools erop. Om dan verder te testen.

In theorie kan het ook nog je CPU zijn die issues heeft. Zowel die als je mobo zijn zonder verdere tests niet als uiteindelijke dader aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Heb je suggesties voor een goede Linux based USB stick met diagnose tools erop? Momenteel heeft een nieuwe pc, het assembleren en installeren van alles de hoogste prioriteit want ik zit best wel omhoog maar zodra dat klaar is is het wel leuk om er nog een keer in te duiken als ik tijd heb. Ik vind het allemaal erg interessant en leer er graag van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Je zou https://www.system-rescue.org/ eens kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truusje26
Bedankt voor de tip. Zodra ik tijd heb zal ik er eens induiken.
Pagina: 1