Starten met Home Assistant, wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JLeroux
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:29
Hallo allemaal, heb is een ruime tijd geleden dat ik hier nog zelf eens een topic heb gepost maar ik zit nu al een paar weken aan het inlezen over Home Assistant en zou hiermee graag aan de slag gaan. Het doel is om zoveel mogelijk mijn energiebeheer te automatiseren, dus niet echt om lampen en zo aan te sturen.

Wat wil ik aansturen (dynamisch electriciteitscontract via TotalEnergies:
- Huawei Luna2000 thuisbatterij (21kWh) + Hybrid inverter (3-phase) (+zonnepanelen)
- 50five laadpaal (Peblar) - EV

- Duco DucoBox Energy Comfort D325 (Ventilatie WTW)
- Warmtepomp Mitsubitshi (lucht/water) + Boiler met myPV
- Airco Mitsubitshi (lucht/lucht) - 2 binnenunits
- Andere toestellen eventueel zoals vaatwas (Siemens), etc

Het voornaamste is de thuisbatterij (werkt via EMMA EMS) en de laadpaal (voor bedrijfswagen) aangezien ik deze moet kunnen laten samenwerken, alsook de batterij niet te ontladen als de energie prijs laag is, en voornamelijk wanneer er geen opbrengst (of niet voldoende) van de zonnepanelen.

Op dit moment moet ik nog beginnen, en zie ik door het bos de bomen niet meer wat ik nodig heb qua mini PC. Liefst klein maar toch krachtig, en max 500 euro. Alvast bedankt voor jullie input, en waar ik op moet letten.

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Veel heb je niet nodig. Om te beginnen kan je al met een raspberry pi 4 aan de gang(zo draai ik het al jaren in ieder geval). Die mini-pc hoeft pas als je een groot systeem gaat bouwen met veel logging en devices.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 28-08-2026 12:58 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 13:01
Kijk eens bij vraag en aanbod, daar staan vaak intel nucs te koop voor rond de €100. In dit geval zou ik die 4 tientjes extra betalen en het in één keer goed doen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een andere optie, een hp thin client, bijv een t630. Voordeel is dat je dan geen gedoe hebt met sd kaartjes die vroeg of laat corrupt raken (met een rasberry pi is een usb ssd wel aan te raden)
Thin client is op marktplaats wel te vinden, zelfs iemand die ze met HA kant en klaar levert, plug en play.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28

Sharky

Skamn Dippy!

En denk wel alvast een beetje vooruit. Misschien wil je aan de slag met aanvullende applicaties zoals Grafana/Influx. Dat kan als app binnen Home Assistant maar het is imho mooier om dat apart te doen in bijvoorbeeld een docker (apps in HA zijn geloof ik ook dockers, maar daar kun je minder makkelijk bij). HA kun je ook als docker draaien maar dan ben je wat beperkt in functionaliteit. Ik heb zelf gekozen om HA als VM te draaien en wat dockers ernaast met aanvullende functionaliteit. Dat is flexibeler dan HAOS rechtstreeks op je device.

This too shall pass

• JLeroux
Dank je wel, mijn voorkeur gaat zowiezo uit naar een mini PC (geen Rasberry Pi, etc toestanden) want ik ga ervanuit dat ik deze nog voor andere toepassingen zal kunnen gebruiken. Ik ga zowiezo kijken naar vraag en aanbod. Enige input qua integratie van Huawei thuisbatterij en 50five (peblar) laadstation want dit is mijn probleem om op te lossen, deze kunnen aansturen zoals ik wil en niet dat laadpaal steeds eerst de batterij leeg trekt...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:36
ik zou een miniPC kopen en gewoon beginnen. de eerste hit bij 1 minuut zoekwerk geeft al.dithttps://vergroenjeleven.nl/huawei-luna2000-batterij-aansturen-op-basis-van-uurprijzen/

het lijkt dus prima te kunnen met home assistant

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 28-08-2026 13:54 ]

• JLeroux
Fr33z schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:54:
ik zou een miniPC kopen en gewoon beginnen. de eerste hit bij 1 minuut zoekwerk geeft al.dithttps://vergroenjeleven.nl/huawei-luna2000-batterij-aansturen-op-basis-van-uurprijzen/ het lijkt dus prima te kunnen met home assistant
Dank je wel, dit is een begin. Al laat ik het dynamisch laden aan het EMMA EMS aangezien hier alles reeds mooi draait. Het doel is om de mijn EV makkelijker en zonder mijn tussenkomst te laden afhankelijk van de uurprijzen, en dus als het vrij goedkoop is geen stroom te onttrekken van de batterij. Ik neem dit mee! :-)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb Proxmox voor HA en wat andere zaken en heb recentelijk deze gekocht, met daarbij nog 2e hands een extra RAM: https://www.alpha-shop.nl/dell-optiplex-7060-micro-i5-8e-gen-windows-11.html Is meer voor de groei natuurlijk :)

☻/
/▌
/ \

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:53
Neem ook een kijkje in het Het grote zuinige server topic daar staan ook aanbevelingen voor Mini pc's die perfect geschikt zijn voor home assistant.

[ Voor 15% gewijzigd door _Mitchie_ op 28-08-2026 14:28 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:36
JLeroux schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Dank je wel, dit is een begin. Al laat ik het dynamisch laden aan het EMMA EMS aangezien hier alles reeds mooi draait. Het doel is om de mijn EV makkelijker en zonder mijn tussenkomst te laden afhankelijk van de uurprijzen, en dus als het vrij goedkoop is geen stroom te onttrekken van de batterij. Ik neem dit mee! :-)
dat zal.spannend worden want je kunt maar 1.kapitein op.het schip.hebben zogezegd. Dat is 1 van de redenen dat mensen het zelf.inrichten via Home Assistant/Homey/etc. Want dat EMMA EMS moet.ook.met.je laadpaal.kunnen praten anders gebeuren er rare dingen. wie.krijgt er bijv voorrang als de stroom.goedkoop.is en de auto moet vol? trek.je dan eerst de max door.je laadpaal.en is het restant voor de batterij? of gaat je batterij maximaal.aan en schakelt.je auto mee?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Al eens een kijkje genomen in de volgende topics om je te oriënteren? :)

Hardware-configuratie voor eerste Home Assistant setup
Home Assistant: Waar te beginnen en welke hardware?
Hardware Home Assistant
Start met smarthome via Home Assistant
Aanschaf Home Assistant server

Deze vraag wordt vaker gesteld en het eindigt eigenlijk altijd in een topic waarin iedereen z'n eigen voorkeur/methode benoemt. Dus de topics en hun reacties lijken vrij veel op elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 28-08-2026 20:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:09

Haan

dotnetter

Ik heb zelf HA op mijn Synology NAS draaien, dat was heel simpel te installeren. Iedere NAS die ook (Docker) containers kan draaien zou dit verder ook moeten kunnen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• J2xvac
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:22
Ik ben deze week gestart met HA op een HP thin client geleverd met HAOS,256GB SSD,16GB voor €110.Snel kunnen beginnen met het energiedashb.

[ Voor 20% gewijzigd door J2xvac op 28-08-2026 20:00 ]

Pagina: 1