Start met smarthome via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-05 19:53
Goedemorgen tweakers,

Afgelopen weken verdiept in smarthome en na hier en daar het internet afstruinen, topic lezen etc. denk ik dat ik een idee heb hoe ik wil beginnen met smarthome. Ik hoor graag of een 'startpakket' als deze te doen is voor een redelijke beginner zonder al te veel IT/programmeren kennis.

Na eerste instantie de neiging te hebben voor Homey, zie ik nu wel de voordelen van Home Assistant en heb ik het idee dat dit voor mij ook wel werkbaar is qua kennis en kunde. Idee voor nu is als volgt:
  • Raspberry Pi 5 4GB met 32GB SD starterpack (met behuizing, voeding, kabels etc)
  • SONOFF Zigbee USB 3.0 dongle
Ik wil het volgende als eerste opbouwen voor de benedenverdieping:
  • 3x stekker (ga even wachten tot IKEA weer voorraad heeft
  • 2x schakelaar inbouw Robbshop
  • 2x Aqara Temperatuur en Vochtmeter
  • 2x Aqara Deursensor
  • 2x Klikaanklikuit Rookmelder
Eventueel nog koppelen met mijn thermostaat (Remeha eTwist) en komend jaar een Slide gordijnmotor toevoegen. Twijfel nog over een spraakassistent als Google Home of Alexa.

Betreft een kleine oude tussenwoning (107 m2 uit 1912) zonder gekke dingen als zonnepanelen en warmtepomp. Wil met name gebruik maken van automatisch thermostaat lager in de avond, brandmeldingen via telefoon en vakantie- of afwezigheidsstand qua beveiliging en lampen. Voordeel van alles in een app is ook prettig.

Edit: enige vraag die ik nog open heb staan is of je per se computer moet aansluiten op de Raspberry voor aanpassingen in Home Assistant, kon dit zo snel niet vinden. Aangezien hij in de meterkast gaat hangen naast de router.

[ Voor 7% gewijzigd door mountaink op 24-02-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Persoonlijk zou ik home assistant niet draaien op een SD kaart. Een SD kaart is niet betrouwbaar en solide genoeg om 24/7 van te lezen/schrijven. Dat gaat heel snel mis. Je wil dus eigenlijk een SSD aan je Pi hangen.

Maar wellicht kan je ergens een uitvoering: Home Assistant Green vinden? Tweakers heeft daar ook een review over geschreven, wellicht het lezen en kijken waard: review: Home Assistant Green - Twee stekkers erin en het draait

Edit: nee je hoeft geen PC direct aan een Home Assistant te hangen. Als het eenmaal draait is HA te benaderen via de browser en ook via SSH verbinding.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 24-02-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
mountaink schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:31:

Edit: enige vraag die ik nog open heb staan is of je per se computer moet aansluiten op de Raspberry voor aanpassingen in Home Assistant, kon dit zo snel niet vinden. Aangezien hij in de meterkast gaat hangen naast de router.
Nee, je kan Homeassistant benaderen via je lokale netwerk via de browser van je computer. Het heeft een behoorlijk uitgebreide webinterface die goed te customizen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
stin00 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:41:
Persoonlijk zou ik home assistant niet draaien op een SD kaart. Een SD kaart is niet betrouwbaar en solide genoeg om 24/7 van te lezen/schrijven. Dat gaat heel snel mis. Je wil dus eigenlijk een SSD aan je Pi hangen.

Maar wellicht kan je ergens een uitvoering: Home Assistant Green vinden? Tweakers heeft daar ook een review over geschreven, wellicht het lezen en kijken waard: review: Home Assistant Green - Twee stekkers erin en het draait

Edit: nee je hoeft geen PC direct aan een Home Assistant te hangen. Als het eenmaal draait is HA te benaderen via de browser en ook via SSH verbinding.
Daar lees ik ook wat negatieve zaken over de Green en dat eventueel een voorgeprogrammeerde server via V&A ook geregeld wordt aangeboden.

Snelle zoekslag geeft deze optie weer: v&a aangeboden: Home Assistant server HP T630 128gb 8gb ddr4 plugNplay 4-12W

Iets voor een beginner geschikt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mountaink dat kan nog een stukje goedkoper als je met minder opslag genoegen neemt. Bijvoorbeeld deze voor €40 inclusief verzendkosten.

Prima geschikt voor een beginner, je zet het ding aan en je hebt HA. Makkelijker dan het zelf installeren op een Pi :)
mountaink schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:31:
Twijfel nog over een spraakassistent als Google Home of Alexa.
HA heeft ook een eigen ingebouwde assistant. Die kun je als je wilt zelfs koppelen aan een LLM (AI) waardoor hij nu vaak meer kan dan de 'dommere' Google Home en Alexa die in de war raken zodra je niet de juiste commando's uitspreekt. Zie ook review: Home Assistant Voice - Vooruitgang in lokale spraakherkenning

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 24-02-2025 11:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Een Raspberry Pi is prima om als beginner met HomeAssistant te beginnen, ik draai er al een tijdje op en mijn SD-kaart (gekocht bij de Action :D ) is sindsdien nog niet gecrasht. Binnenkort stap ik zelf wel over naar de HP Thin Clients, omdat hiervan de hardware aan te passen is en ik het gevirtualiseerd wilt draaien.
De Thin Clients die @Gizz linkt (van "Maarten") zijn prima en komen al met Home Assistant voorgeïnstalleerd.

Voor zowel de Raspberry Pi als de HP Thin Client geldt: je hangt er even een beeldscherm, toetsenbord en muis aan, zodat je de even de instellingen kunt controleren (welk IP het heeft, bijvoorbeeld). Daarna kun je er via http://<ip>:8123 bij en de rest van de instellingen doen. In principe heb je daarna de beeldscherm + toetsenbord en muis niet meer nodig.

In mijn set-up maak ik op dit moment gebruik van de ZBDongle-P in combinatie met ZHA. Deze is makkelijk op te zetten, zodra de dongle is aangesloten op het apparaat, dan wordt deze in mijn ervaring direct herkent door HA.

De apparatuur die je wilt aansturen wil zijn volgens mij prima te doen met je set-up. De stekkers van IKEA (ik gok dat je de INSPELNING bedoelt), zijn de afgelopen periode zeer slecht leverbaar. Ik wacht zelf ook tot ze op voorraad zijn, ik vermoed dat ik daarbij niet de enige ben...
De Aqara spulletjes die je hebt, kunnen soms wat lastig zijn: Aqara volgt niet altijd de Zigbee standaarden, waardoor niet altijd alles herkend wordt. De apparatuur zal als het goed is, zich wel koppelen, maar dan zie je niet altijd alles. Je zult dan soms met "quirks" moeten werken, voor mij werkte dat.

Voor jezelf kun je als stappenplan aanhouden:
1. Hardware verkrijgen: HP thin client kopen (HA voorgeïnstalleerd) óf Raspberry Pi.
1a. Als je een Raspberry Pi koopt, dan zul je deze zelf moeten flashen met HAOS. Dat is opzich ook vrij makkelijk, daar staan op Youtube genoeg voorbeelden van.
2. Sluit de hardware aan op je netwerk. Beeldscherm + toetsenbord (eventueel muis) aansluiten en je hardware aanzetten. Zodra het apparaat is opgestart, staat de link dat je moet bereiken in beeld.
3. Je gaat op je eigen PC naar de link en vervolgens kun je de rest via de browser installeren.
4. Kijk rond en begin eerst met de integraties die internet nodig hebben (bijvoorbeeld de Afvalwijzer als je dat gebruikt). Dat geeft je een idee hoe het systeem werkt.

De rest zul je dan vanzelf kunnen uitvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik zou zeker voor die HP thin client gaan als beginnend gebruiker en niet voor een Pi
Die Zigbee Sonoff ZBDongle-P is ook een prima keuze.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 15:06
tagican schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:13:
Een Raspberry Pi is prima om als beginner met HomeAssistant te beginnen, ik draai er al een tijdje op en mijn SD-kaart (gekocht bij de Action :D ) is sindsdien nog niet gecrasht. Binnenkort stap ik zelf wel over naar de HP Thin Clients, omdat hiervan de hardware aan te passen is en ik het gevirtualiseerd wilt draaien.
De Thin Clients die @Gizz linkt (van "Maarten") zijn prima en komen al met Home Assistant voorgeïnstalleerd.

Voor zowel de Raspberry Pi als de HP Thin Client geldt: je hangt er even een beeldscherm, toetsenbord en muis aan, zodat je de even de instellingen kunt controleren (welk IP het heeft, bijvoorbeeld). Daarna kun je er via http://<ip>:8123 bij en de rest van de instellingen doen. In principe heb je daarna de beeldscherm + toetsenbord en muis niet meer nodig.

In mijn set-up maak ik op dit moment gebruik van de ZBDongle-P in combinatie met ZHA. Deze is makkelijk op te zetten, zodra de dongle is aangesloten op het apparaat, dan wordt deze in mijn ervaring direct herkent door HA.

De apparatuur die je wilt aansturen wil zijn volgens mij prima te doen met je set-up. De stekkers van IKEA (ik gok dat je de INSPELNING bedoelt), zijn de afgelopen periode zeer slecht leverbaar. Ik wacht zelf ook tot ze op voorraad zijn, ik vermoed dat ik daarbij niet de enige ben...
De Aqara spulletjes die je hebt, kunnen soms wat lastig zijn: Aqara volgt niet altijd de Zigbee standaarden, waardoor niet altijd alles herkend wordt. De apparatuur zal als het goed is, zich wel koppelen, maar dan zie je niet altijd alles. Je zult dan soms met "quirks" moeten werken, voor mij werkte dat.

Voor jezelf kun je als stappenplan aanhouden:
1. Hardware verkrijgen: HP thin client kopen (HA voorgeïnstalleerd) óf Raspberry Pi.
1a. Als je een Raspberry Pi koopt, dan zul je deze zelf moeten flashen met HAOS. Dat is opzich ook vrij makkelijk, daar staan op Youtube genoeg voorbeelden van.
2. Sluit de hardware aan op je netwerk. Beeldscherm + toetsenbord (eventueel muis) aansluiten en je hardware aanzetten. Zodra het apparaat is opgestart, staat de link dat je moet bereiken in beeld.
3. Je gaat op je eigen PC naar de link en vervolgens kun je de rest via de browser installeren.
4. Kijk rond en begin eerst met de integraties die internet nodig hebben (bijvoorbeeld de Afvalwijzer als je dat gebruikt). Dat geeft je een idee hoe het systeem werkt.

De rest zul je dan vanzelf kunnen uitvinden :)
toon volledige bericht
Dit inderdaad. Ik ben zelf inmiddels een jaar of 5 verder en het systeem is echt enorm gegroeid hier. Ooit ook begonnen met een Pi en ikea-spul, maar al snel liep ik tegen de limieten van de hardware aan. Tja, wat doe je dan als hobbyist? Je gaat je verdiepen in de materie, om uit te vinden hoe het beter kan. En niet veel later draaide Home Assistent hier als een VM in een hypervisor op een volwaardige windows 2019-server die op zolder staat. :) Inmiddels zitten er ruim 100 devices in het systeem en is HA voorzien van allerlei add-ons, zoals ESPhome met een tiental ESP's voor allerlei doeleinden, de passwordmanager bitwarden, appdeamon voor het bedieningspaneel in de huiskamer en gebruik ik met name zigbee (Aqara) en zwave-spullen (coolcam) die ik koop via aliexpress, die bleken goedkoper en beter dan het spul van ikea ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountaink
Het is inmiddels de T620 geworden. Niet veel tijd gehad om wat te experimenteren, hij is inmiddels wel aangesloten en rustig aan het verkennen geweest wat de mogelijkheden zijn. Verder nog geen spullen aangeschaft, maar kon al wel de thermostaat koppelen en een automatisering toepassen.

ChatGPT vragen werkt ook goed als je niet heel erg thuis bent in Home Assistant. Zowel met handmatig stappenplan als YAML. Die gaat vaak gebruikt worden denk ik zo.
Pagina: 1