Hardware-configuratie voor eerste Home Assistant setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 22:43
Mijn situatie

Ik wil thuis Home Assistant gaan gebruiken, maar ik heb nog niets eerder met smart home gedaan. Ik heb ervaring in PC-samenstellen en Java-programmeren. Wel beschik ik al over de volgende HomeWizard-apparatuur:
  • 1x P1 meter
  • 2x Energy meters
  • 1x Watermeter
Mijn voorkeur gaat uit naar een Raspberry Pi 5 als basis, maar ik sta open voor alternatieven zoals Home Assistant Green of een Intel N100 mini PC.

Mijn doelen
  1. Eerste fase: Eigen beheer verzamelen van energie- en waterverbruik
  2. Tweede fase: Inzicht krijgen in het verbruik (dashboards, grafieken)
  3. Derde fase: Slim sturen en besparen op energie
Concreet voorbeeld: In mijn woonkamer verbruikt mijn mediaset 27W in standby (24x7 aan). Daaronder vallen:
  • OLED TV
  • Receiver
  • TV-box
  • Raspberry Pi 4 met LibreELEC (+ USB-powered HDD)
  • Chromecast 2 (eigen stroomaansluiting op receiver)
  • Logitech Harmony Elite basisstation + oplaadstation
  • 1 van mijn 3 Asus Mesh Wifi routers
Dit is het soort apparatuur dat ik later wil monitoren en mogelijk automatiseren.

Mijn huidige plan is de volgende configuratie:
Comonent Specificatie
BordRaspberry Pi 5 — 8GB
CaseArgon ONE V3 met M.2 NVMe ondersteuning
SSD512GB Integral M.2 SSD, PCIe NVMe, 22×80mm (geschikt voor Argon/Pimoroni/Pironman)
VoedingRaspberry Pi 27W USB-C Power Supply — Zwart — EU
Vragen
  1. Platformkeuze: Wat vinden jullie van mijn keuze? Is de RPi 5 een goede optie, of raad je Home Assistant Green of een Intel N100 mini PC aan voor mijn situatie?
  2. Hardware-configuratie: Zijn er aandachtspunten bij de geselecteerde componenten (Argon ONE V3, Integral SSD)? Moet ik rekening houden met compatibiliteit of kwaliteit?
  3. Aandachtspunten: Zijn er zaken waar ik nu al rekening mee moet houden voor de toekomst? Bijvoorbeeld backup-strategieën, netwerkinstellingen, of voorbereidingen voor uitbreiding (Zigbee/Thread, etc.)?
Tot slot
Ik koop mijn hardware het liefst bij één winkel, zodat er maar één bezorger hoeft te rijden — vanuit milieu-overwegingen.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een jonge tweede hands thin client is ook een mogelijkheid. Vaak zijn die ook nog eens stabiel tot in den treure. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:55
512 gb SSD is wel erg overdreven, zeker met de huidige prijzen of je moet m op de plank hebben liggen zonder bestemming.

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05:34
Ben het eens met @PD2JK. Ik heb 3 maanden geleden een tweedehands HP T630 Thin Client met een QuadCore CPU, 8GB DDR4 geheugen en 128GB m2 SSD opgehaald via Marktplaats voor 64 euro. Draait naar volle tevredenheid in de meterkast en een rpi was of een stuk langzamer of een stuk duurder.

Tijdens mijn huiswerk kwam ik veel mensen tegen die deze route hebben genomen.

Vanuit milieu oogpunt zou deze optie ook de beste zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HankiePankie_NL op 22-08-2026 23:57 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik heb het jaren op een RPI4 gedraaid en met verhuizen en opnieuw beginnen ben ik overgegaan naar een HP Prodesk mini pc. Een stuk sneller, vooral met herstarten. via V&A of marktplaats oid vaak stukken goedkoper dan raspberry's (zeker vandaag de dag) vorig jaar gekocht voor ongeveer €100. als ik het over moet doen ga ik weer voor een prodesk mini (of soortgelijk).

specs:
- 256gb ssd.
- 8GB werkgeheugen.
- Intel I5 (weet even niet meer welk type maar compleet overkill draait continu rond 2-5% volgens HA)

• MadSaid
@PD2JK @HankiePankie_NL Bedankt voor de tip! De HP t630 heb ik op Marktplaats gezien voor €60 met een jaar garantie. Dit zijn de specs:
  • Processor: AMD Embedded G-Series GX-420GI
  • Werkgeheugen: 8GB DDR4RAM
  • Harde schijf: 32GB Solid State Drive
  • Besturingssysteem: Windows 10 IoT
  • Garantie: 12 maanden garantie
  • Wordt geleverd met stroomkabel
@Room42 Ik heb de diverse topics bekeken. Naar aanleiding daarvan heb ik hieronder een tabel gemaakt (mbv AI) van de systemen die ik zelf heb overwogen voor Home Assistant, inclusief of ze ook geschikt zijn voor meer dan alleen HA (bijv. Docker, VM's).
KenmerkHome Assistant GreenRaspberry Pi 5 8GB + NVMeHP ProDesk MiniIntel NUCN100/N150 Mini-PCHP EliteDesk 800 G3HP t630
Idle Stroomverbruik1.7 W3-4 W10-15 W2-13 W6-10 W8-15 W11-12 W
Load Stroomverbruik~3 W6-8 W25-35 W8-30 W8-15 W25-40 W20-28 W
RAM4 GB (niet uitbreidbaar)8GB (niet uitbreidbaar)16-32GB8-32GB8-16GB (vaak gesoldeerd)8-32GB4-32GB (1 slot)
Opslag32 GB eMMCNVMe M.2 (via HAT)SSD/HDD uitbreidbaarSSD uitbreidbaarM.2 SSD upgradebaarM.2 + 2.5" SATA8-128GB flash
Processor1.8 GHz quad-core ARMBroadcom BCM2712 ARMIntel 6e/7e Gen x86Variërend x86Intel N100/N150 x86Intel 6e/7e Gen x86AMD GX-420GI x86
CPU SpecificatiesQuad-core ARM4 kernen ARM4C/4T of 4C/8TVariërend4C/4T4C/4T of 4C/8T4C/4T @ 2.0-2.2 GHz
ArchitectuurARM64ARM64x86_64x86_64x86_64x86_64x86_64
Toekomstbestendigheid⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
HA CompatibiliteitNative HA OSNative HA OSVolledige compatibiliteitVolledige compatibiliteitVolledige compatibiliteitVolledige compatibiliteitVolledige compatibiliteit
Beperkingen• Geen uitbreiding
• Alleen eMMC 32GB
• Alleen puur HA
• SD corruptie risico (tenzij NVMe)
• Beperkte container capaciteit
• Hoger idle verbruik
• Groter formaat
• Variërende kwaliteit per model• RAM vaak beperkt
• Upgradebaarheid variabel
• Oudere hardware (2016-2017)
• Geen officiële Win11 support
• AMD CPU (beperkt VM support)
• Oudere architectuur (2014)
Geschikt voor Meer dan HA?❌ Nee (alleen HA)❌ Beperkt (lichte containers)✅ Ja (VM's, Docker, mediaserver)✅ Ja (afhankelijk van model)⚠️ Beperkter (4 cores)✅ Ja (VM's, Docker, mediaserver)⚠️ Beperkter (AMD-V vereist)
Formaat123 × 123 × 36 mm85 × 56 mm177 × 34 × 175 mmVariaatVariaat177 × 34 × 175 mm240 × 42 × 220 mm
Geschatte Prijs (basis)€99-179€80-130€60-150€80-300€130-200€50-150€40-100
Garantie1-2 jaar2-3 jaarGeen (tweedehands)Afhankelijk van verkoper1-2 jaarGeen (tweedehands)Geen (tweedehands)
Voeding12V DC5V USB-C65W externe adapterVariërendVariërend65W externe adapter65W (19.5V 3.33A)
NetwerkGigabit EthernetGigabit EthernetGigabit EthernetGigabit Ethernet + Wi-FiGigabit Ethernet + Wi-Fi 5Gigabit EthernetGigabit Ethernet
@klokkert1 Ik heb ook gezocht naar een HP ProDesk mini pc op Marktplaats, maar die ik zag waren duurder. Ik vond bijvoorbeeld een HP EliteDesk 800 G2 Mini met i5-6500T, 8GB RAM, 256GB SSD, Intel HD Graphics 530 voor €140 (incl. voeding, 1 jaar garantie).

Wel moet ik nog verifiëren of ik volledige toegang heb tot de BIOS, of USB-boot mogelijk is, en of er geen beveiliging (bijv. BitLocker, administrator password) op staat. Heb jullie hier ervaring mee bij deze modellen?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:54
HP prodesk mini zijn echt zuinigheidswonders. Zeker als je iets van de 9e generatie intel CPU neemt. Die draaien 2-5W in Idle. Komen vaak zat op VA langs.

Ik heb HA nu iets van 6 jaar draaien op een Rpi4 met 128GB micro sd kaart van samsung (is maar voor 15% vol nu) en eigenlijk werkt dat nog steeds gewoon goed. Maar ik wil naar een virtualisatieplatform overstappen, en dan is iets PC-based met wat meer power en nvme poorten wel zo handig. Tot zo ver mijn ervaring en mijn overwegingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 23-08-2026 21:07 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26
"Raspberry pi5 8Gb: "Beperkt (lichte containers)" "
Wat een onzin. Je setup is overdreven zwaar voor wat je wilt.
Een raspberry pi is ruim voldoende voor HA. Met 64Gb, of 128Gb heb je al ruim voldoende.
8Gb voor HA is ook ruim. 4GB zou ook prima kunnen.
Maar mocht je overwegen om meer containers te draaien, dan is op een gegeven moment 8GB wel lekker.

Op een raspberry pi 8GB draai je soepel: HA, Zigbee2mqtt, zwavejs, PiHole, unbound, dsmr, etc.
Ik draai nog heel veel meer containers, maar dan wel nu op een 2e hands IntelNuc.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja het zijn prima modellen, zuinig, efficiënt en stil. Een thin client is passief gekoeld dus die hoor je al helemaal niet, al laat ik er een 120mm Noctua fan op 5V tegenaan blazen.

Er staat nu een T540 voor 65 euro op MP trouwens...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ahbart schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:07:
"Raspberry pi5 8Gb: "Beperkt (lichte containers)" "
Wat een onzin. Je setup is overdreven zwaar voor wat je wilt.
Een raspberry pi is ruim voldoende voor HA. Met 64Gb, of 128Gb heb je al ruim voldoende.
8Gb voor HA is ook ruim. 4GB zou ook prima kunnen.
Maar mocht je overwegen om meer containers te draaien, dan is op een gegeven moment 8GB wel lekker.

Op een raspberry pi 8GB draai je soepel: HA, Zigbee2mqtt, zwavejs, PiHole, unbound, dsmr, etc.
Ik draai nog heel veel meer containers, maar dan wel nu op een 2e hands IntelNuc.
Precies, ik draai op mijn RPi5 8 GB Proxmox met HA in een VM (3 GB), en LXCs voor Frigate (1 GB) en llama.cpp (2.5 GB) en dat werkt prima. Ik heb zelfs nog ruimte om met extra containers te experimenteren. Wel een SSD gebruiken. Het voordeel is lekker laag energieverbruik. Ik zou nu wel denk ik overstappen op iets als een N150 ofzo (of iets Wildcat Lake gebaseerd) maar dat doe ik wel een keer als geheugen/SSD prijzen genormaliseerd zijn.

• MadSaid
@ahbart @ErnstH Dank voor deze feedback! Goed om te weten dat er met een Raspberry Pi 5 voldoende mogelijk is. Ik ben inmiddels ook naar andere (tweedehands) opties aan het kijken waarmee ik voor minder geld hetzelfde kan bereiken. Die verbruiken wel wat meer stroom, maar voor een experiment is dat prima.

• MadSaid
Skynett schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:06:
HP prodesk mini zijn echt zuinigheidswonders. Zeker als je iets van de 9e generatie intel CPU neemt. Die draaien 2-5W in Idle. Komen vaak zat op VA langs.
Ik heb er een op marktplaats gezien voor €100 (Intel Core i3 T 9e generatie processor, 8GB RAM ,128GB NVMe SSD). Dit lijkt mij een goede prijs, wat vind jij? Heb je een link waar ik kan zien hoe hij op 2-5W idle kan draaien?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:54
U vraagt, wij draaien:
Skynett in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Het zijn hele fijne machientjes. Dat is wel een faire prijs die je gevonden hebt. Heb ze ook wel eens nog lager gezien, maar dat maakt ook niet veel meer uit.

Ik zie dat ze voor deze modellen soms (zelfs hier!) ook al echt belachelijk hoge prijzen vragen in het kader van de RAMpocalypse.

[ Voor 62% gewijzigd door Skynett op 24-08-2026 22:06 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1