Mijn situatie
Ik wil thuis Home Assistant gaan gebruiken, maar ik heb nog niets eerder met smart home gedaan. Ik heb ervaring in PC-samenstellen en Java-programmeren. Wel beschik ik al over de volgende HomeWizard-apparatuur:
Mijn doelen
Mijn huidige plan is de volgende configuratie:
Ik koop mijn hardware het liefst bij één winkel, zodat er maar één bezorger hoeft te rijden — vanuit milieu-overwegingen.
Ik wil thuis Home Assistant gaan gebruiken, maar ik heb nog niets eerder met smart home gedaan. Ik heb ervaring in PC-samenstellen en Java-programmeren. Wel beschik ik al over de volgende HomeWizard-apparatuur:
- 1x P1 meter
- 2x Energy meters
- 1x Watermeter
Mijn doelen
- Eerste fase: Eigen beheer verzamelen van energie- en waterverbruik
- Tweede fase: Inzicht krijgen in het verbruik (dashboards, grafieken)
- Derde fase: Slim sturen en besparen op energie
- OLED TV
- Receiver
- TV-box
- Raspberry Pi 4 met LibreELEC (+ USB-powered HDD)
- Chromecast 2 (eigen stroomaansluiting op receiver)
- Logitech Harmony Elite basisstation + oplaadstation
- 1 van mijn 3 Asus Mesh Wifi routers
Mijn huidige plan is de volgende configuratie:
- Platformkeuze: Wat vinden jullie van mijn keuze? Is de RPi 5 een goede optie, of raad je Home Assistant Green of een Intel N100 mini PC aan voor mijn situatie?
- Hardware-configuratie: Zijn er aandachtspunten bij de geselecteerde componenten (Argon ONE V3, Integral SSD)? Moet ik rekening houden met compatibiliteit of kwaliteit?
- Aandachtspunten: Zijn er zaken waar ik nu al rekening mee moet houden voor de toekomst? Bijvoorbeeld backup-strategieën, netwerkinstellingen, of voorbereidingen voor uitbreiding (Zigbee/Thread, etc.)?
Ik koop mijn hardware het liefst bij één winkel, zodat er maar één bezorger hoeft te rijden — vanuit milieu-overwegingen.