Hardware-configuratie voor eerste Home Assistant setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:29
Mijn situatie

Ik wil thuis Home Assistant gaan gebruiken, maar ik heb nog niets eerder met smart home gedaan. Ik heb ervaring in PC-samenstellen en Java-programmeren. Wel beschik ik al over de volgende HomeWizard-apparatuur:
  • 1x P1 meter
  • 2x Energy meters
  • 1x Watermeter
Mijn voorkeur gaat uit naar een Raspberry Pi 5 als basis, maar ik sta open voor alternatieven zoals Home Assistant Green of een Intel N100 mini PC.

Mijn doelen
  1. Eerste fase: Eigen beheer verzamelen van energie- en waterverbruik
  2. Tweede fase: Inzicht krijgen in het verbruik (dashboards, grafieken)
  3. Derde fase: Slim sturen en besparen op energie
Concreet voorbeeld: In mijn woonkamer verbruikt mijn mediaset 27W in standby (24x7 aan). Daaronder vallen:
  • OLED TV
  • Receiver
  • TV-box
  • Raspberry Pi 4 met LibreELEC (+ USB-powered HDD)
  • Chromecast 2 (eigen stroomaansluiting op receiver)
  • Logitech Harmony Elite basisstation + oplaadstation
  • 1 van mijn 3 Asus Mesh Wifi routers
Dit is het soort apparatuur dat ik later wil monitoren en mogelijk automatiseren.

Mijn huidige plan is de volgende configuratie:
Comonent Specificatie
BordRaspberry Pi 5 — 8GB
CaseArgon ONE V3 met M.2 NVMe ondersteuning
SSD512GB Integral M.2 SSD, PCIe NVMe, 22×80mm (geschikt voor Argon/Pimoroni/Pironman)
VoedingRaspberry Pi 27W USB-C Power Supply — Zwart — EU
Vragen
  1. Platformkeuze: Wat vinden jullie van mijn keuze? Is de RPi 5 een goede optie, of raad je Home Assistant Green of een Intel N100 mini PC aan voor mijn situatie?
  2. Hardware-configuratie: Zijn er aandachtspunten bij de geselecteerde componenten (Argon ONE V3, Integral SSD)? Moet ik rekening houden met compatibiliteit of kwaliteit?
  3. Aandachtspunten: Zijn er zaken waar ik nu al rekening mee moet houden voor de toekomst? Bijvoorbeeld backup-strategieën, netwerkinstellingen, of voorbereidingen voor uitbreiding (Zigbee/Thread, etc.)?
Tot slot
Ik koop mijn hardware het liefst bij één winkel, zodat er maar één bezorger hoeft te rijden — vanuit milieu-overwegingen.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een jonge tweede hands thin client is ook een mogelijkheid. Vaak zijn die ook nog eens stabiel tot in den treure. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
512 gb SSD is wel erg overdreven, zeker met de huidige prijzen of je moet m op de plank hebben liggen zonder bestemming.

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:27
Ben het eens met @PD2JK. Ik heb 3 maanden geleden een tweedehands HP T630 Thin Client met een QuadCore CPU, 8GB DDR4 geheugen en 128GB m2 SSD opgehaald via Marktplaats voor 64 euro. Draait naar volle tevredenheid in de meterkast en een rpi was of een stuk langzamer of een stuk duurder.

Tijdens mijn huiswerk kwam ik veel mensen tegen die deze route hebben genomen.

Vanuit milieu oogpunt zou deze optie ook de beste zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HankiePankie_NL op 22-08-2026 23:57 ]