Home Assistant: Waar te beginnen en welke hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo,

Als het gaat om HA (Home Assistant) ben ik nog helemaal nieuw. Ik heb me echter al redelijk ingelezen. Alleen zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Het hardwareaanbod is zo uitgebreid dat ik niet precies weet waar ik moet beginnen. Het zou fijn zijn als ik een beetje op weg geholpen kan worden.

Dit is de slimme apparatuur die ik al in huis heb die gekoppeld is met wifi:
- Philips TV
- 2x Harman Kardon Citation One
- Harman Kardon Multibeam 1100
- Nefit Easy thermostaat
- 2x Somfy io rolluik
- 2x LG airco
- 2x Goodwe 3000-XS omvormer

Ik ga er gemakshalve vanuit dat alles hierboven genoemd te koppelen is met HA.

Het volgende wil ik nog graag toevoegen:
- Videodeurbel (voorkeur Eufy of een beter alternatief)
- 2x Camera buiten (voorkeur Dahua of een beter alternatief)
- Temperatuursensor/vochtigheidssensor voor elke ruimte (Aqara of een beter alternatief)
- Thermostaatknoppen voor radiatoren en voor vloerverwarmingverdeler
- Verlichting schakelen (beginnen met woonkamer/keuken en de tuin voorlopig)
- De wand/plafondverlichting wil ik kunnen blijven schakelen/dimmen met een wandschakelaar.
- Tablet aan de muur om alles te kunnen inzien en bedienen.
- Overzicht van energie
- Scenes voor de verlichting in te kunnen stellen
- 2x led strip RGBWW
- Deur/raamcontact (Aqara of een beter alternatief)

Ik wil dit laten draaien op een Raspberry Pi 4B (of een beter alternatief, omdat de Raspberry Pi 4B nu slecht leverbaar is). Welke hardware heb ik nog meer nodig om dit werkend te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Krimke schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:53:
Welke hardware heb ik nog meer nodig om dit werkend te krijgen?
Een zigbee-stick is wel handig gezien je wens om met sensoren van Aqara te gaan werken. Ook voor je verlichting is zigbee een keus die voor de hand ligt. Hier staat een lijstje met aanraders.

Verder zal je voor Somfy speciale (dure) hardware van Somfy zelf moeten hebben om de boel aan te sturen. Denk bv. aan de Somfy Tahoma of Somfy Connexoon. Daar is geen goedkope third-party oplossing voor.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat alles hierboven genoemd te koppelen is met HA.
Dat zou ik toch even goed checken. Een goede plek om te beginnen is het controleren of er een standaard integration bestaat voor een product. Voor bijvoorbeeld je tv, Somfy en GoodWe is dat waarschijnlijk zo. Maar er staat niets kant-en-klaars in die database voor je Nefit en LG (waarvan je het type niet noemt). Daarvoor zul je op zoek moeten naar custom integrations.

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 05-05-2023 12:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
Voor je Nefit Easy is er een HACS addon beschikbaar, werkt bij mij goed in ieder geval.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Voor wat betreft de hardware, in plaats van een RPi4 zou je ook kunnen gaan voor een Odroid M1, een bordje wat pas sinds een week of 3 door Home Assistant OS ondersteund wordt.
Zie: https://www.home-assistan...-assistant-os-release-10/

Het voordeel van dat bordje is dat je er een normale SSD (nvme) op kan aansluiten, dus mogelijkheid tot een grote hoeveelheid opslagruimte, bijv. voor je muziekcollectie ofzo. HA OS zelf installeer je dan wel op een micro-SD, maar die draait als readonly, dus zorgt niet voor slijtage op de schijf. De SSD stel je dan in als de 'datadisk'.

Om je bordje uit te breiden met ondersteuning voor Zigbee, dan is het verstandig om future-proof te werk te gaan en een stick te kopen die ook ondersteuning voor Matter biedt. Wellicht de SkyConnect, hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of pak een tweedehands thin client voor een paar tientjes. Staan ook op marktplaats, ook beschikbaar met HA al geïnstalleerd. Beter voor het milieu (en vaak ook je portemonnee).

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 06-05-2023 13:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:43
Tado heeft een airco product: https://www.tado.com/be-nl/slimme-aircobediening

Maar zo te lezen gaat dit via IR, het praat met je LG alsof het een afstandsbediening is, dus daar moet je met een goedkope IR module ook wel iets voor kunnen verzinnen.

Verder heb ik dezelfde vraag als TS wbt de Somfy. Die tahoma en connexoon die @Gizz noemt zijn inderdaad erg duur. Dus ik hoor graag hoe iemand hier een goedkopere oplossing voor heeft gevonden.

Zou je zo’n rolluik niet gewoon via iets anders dan Somfy kunnen aansturen? Het komt volgens mij alleen neer op het schakelen van twee draden per rolluik. Open en dicht. Ik hoef de status echt niet te weten toch? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HenkEisDS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:25: .

Verder heb ik dezelfde vraag als TS wbt de Somfy. Die tahoma en connexoon die @Gizz noemt zijn inderdaad erg duur. Dus ik hoor graag hoe iemand hier een goedkopere oplossing voor heeft gevonden.

Zou je zo’n rolluik niet gewoon via iets anders dan Somfy kunnen aansturen? Het komt volgens mij alleen neer op het schakelen van twee draden per rolluik. Open en dicht. Ik hoef de status echt niet te weten toch? :S
De oplossing is geen Somfy IO (of de voorganger RTS) kopen, maar 'domme' rolluikmotoren (Somfy of een willekeurig ander merk) die werken met een fase-draad voor omhoog en een fase-draad voor naar beneden. Oftewel rolluiken die te bedienen zijn met een simpele fysieke knop. Die stuur je voor twee tientjes aan met een rolluikmodule (zigbee/z-wave/wifi).

Met Somfy IO kun je niets aansturen via de kabels, die zijn simpelweg alleen om de ingebouwde aansturing te voeden. Het enige wat je daarmee kunt doen is de stekker in of uit het stopcontact steken, maar daarmee gaat je rolluik niet bewegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krimke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05-2024
Gizz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Een zigbee-stick is wel handig gezien je wens om met sensoren van Aqara te gaan werken. Ook voor je verlichting is zigbee een keus die voor de hand ligt. Hier staat een lijstje met aanraders.

Verder zal je voor Somfy speciale (dure) hardware van Somfy zelf moeten hebben om de boel aan te sturen. Denk bv. aan de Somfy Tahoma of Somfy Connexoon. Daar is geen goedkope third-party oplossing voor.

[...]

Dat zou ik toch even goed checken. Een goede plek om te beginnen is het controleren of er een standaard integration bestaat voor een product. Voor bijvoorbeeld je tv, Somfy en GoodWe is dat waarschijnlijk zo. Maar er staat niets kant-en-klaars in die database voor je Nefit en LG (waarvan je het type niet noemt). Daarvoor zul je op zoek moeten naar custom integrations.
Top dankjewel voor deze info, ik heb de pagina’s eens goed bekeken en het wordt mij al meteen wat duidelijker. En wat betreft de LG airco heb ik ook al een custom integration gevonden Hier

Voor de Somfy motoren heb ik al een Somfy Connexoon. En deze is wel koppelbaar als ik het goed heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 10:43
Ik heb deze zigbee stick trouwens. Werkte erg simpel en ik ga deze gebruiken voor al mijn non-hue zigbee spul. Momenteel zijn dat mijn IKEA Praktlydinges pliseegordijnen en wat sensoren en Lidl lampen.
https://slae.sh/projects/cc2652/
In de link zit ook een link naar een Nederlandse reseller, die shipt vast sneller dan die Duitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Krimke schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:53:

Het volgende wil ik nog graag toevoegen:
- Videodeurbel (voorkeur Eufy of een beter alternatief)
Ik zou een Reolink aanraden. Veel mensen stappen hier naar over vanaf Eufy. Heb ik zelf ook naar volle tevredenheid draaien. Opslag van de data op m'n NAS, notificaties via Home Assistant, compleet geblockt op firewallniveau zodat er geen verkeer naar buiten (lees: China) gaat...
- Temperatuursensor/vochtigheidssensor voor elke ruimte (Aqara of een beter alternatief)
Aqara is prima. Blijft me verbazen hoe lang die knoopcelletjes het uithouden. Pakweg anderhalf jaar in mijn geval.
- Verlichting schakelen (beginnen met woonkamer/keuken en de tuin voorlopig)
- De wand/plafondverlichting wil ik kunnen blijven schakelen/dimmen met een wandschakelaar.
Hue is echt het fijnst! Er zijn tegenwoordig ook veel verschillende mogelijkheden om je wandschakelaars 'slim' te maken. Zelf heb ik alle draden afgedopt, de Hue-verlichting direct op de fasedraden aangesloten en omgebouwde Hue Taps in Gira schakelaars gezet om een fysieke knop te hebben.
- Tablet aan de muur om alles te kunnen inzien en bedienen.
Leuk, wou ik ook. Blijkt toch eigenlijk compleet onnodig. Maar voor jou wellicht wel ;)
- Overzicht van energie
Zit standaard in HA. Wel even je slimme meter koppelen (kan op diverse manieren).
- Scenes voor de verlichting in te kunnen stellen
Kwestie van Automations in HA maken.
- 2x led strip RGBWW
Gewoon een domme RGBWW-strip kopen en monteren aan een Zigbee-driver. Dat heb ik gedaan met de inbouw LED-strips in mijn keukenplanken en werkt perfect.
- Deur/raamcontact (Aqara of een beter alternatief)
Ook hier werkt Aqara weer prima. Ik kan trouwens aanraden om die Aqara-sensoren met van die Pritt poster buddies vast te zetten. Blijft prima zitten (zelfs in badkamer!) en makkelijk te verwijderen zonder de ondergrond te beschadigen.
Ik wil dit laten draaien op een Raspberry Pi 4B (of een beter alternatief, omdat de Raspberry Pi 4B nu slecht leverbaar is). Welke hardware heb ik nog meer nodig om dit werkend te krijgen?
Ik raad iedereen een NUC aan. Net wat krachtiger dan een Pi. Daarnaast inderdaad een universele Zigbee/Matter-stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sOid schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Hue is echt het fijnst! Er zijn tegenwoordig ook veel verschillende mogelijkheden om je wandschakelaars 'slim' te maken. Zelf heb ik alle draden afgedopt, de Hue-verlichting direct op de fasedraden aangesloten en omgebouwde Hue Taps in Gira schakelaars gezet om een fysieke knop te hebben.
Als het gaat om het simpelweg schakelen of dimmen van lampen is een simpel zigbee relais of zigbee dimmer een eenvoudigere oplossing dan losse Hue-lampen en vervolgens weer extra moeite moeten doen om je schakelmateriaal weer werkend te krijgen. Goedkoper ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:20:

Ik zou een Reolink aanraden. Veel mensen stappen hier naar over vanaf Eufy. Heb ik zelf ook naar volle tevredenheid draaien. Opslag van de data op m'n NAS, notificaties via Home Assistant, compleet geblockt op firewallniveau zodat er geen verkeer naar buiten (lees: China) gaat...
ik ben oprecht benieuwd naar voorbeelden hiervan, los van een volledige offline wifi netwerk hoe blokkeer je zoiets...
absoluut mee eens, maar ik moet tegelijkertijd ook wel zeggen dat ik HUE echt veeel te duur vind om overal maar op te hangen, dus mocht je ergens in staat zijn om simpele wit-spectrum lampen te vinden, of dat dan ikea meuk is of NOG ergens anders vandaan, dan zijn dat prima lampjes voor plekken waar het er minder toe doet... ik ga echt geen hue lampen ophangen in... de gang/hal, de wc, de overloop/zolder of in een voorraadkast. gezien het feit dat alleen al ikea lampen ongeveer 10 euro per lamp goedkoper zijn dan HUE is dat als snel een besparing van van meer dan 100 euro, waar je kwalitatief gezien niets van merkt

extra opmerking! - je moet natuurlijk geen 2 lampen van 2 merken in dezelfde ruimte gaan hangen, ikea lamp boven de eettafel en een hue boven de salontafel is dus GEEN goed idee

[/q]
Gewoon een domme RGBWW-strip kopen en monteren aan een Zigbee-driver. Dat heb ik gedaan met de inbouw LED-strips in mijn keukenplanken en werkt perfect.
hangt natuurlijk wel heel erg af van wat je al in huis hebt, en waar je het precies in wilt zeggen, rgbw strips naas je phillips ambilight zou ik niet zo snel doen - dan zou ik eerder kiezen voor direct dezelfde strips met ingebouwde controler, wil je echter elders aan de slag dan wordt het wel snel anders... ik ben echter wel benieuwd naar welke drivers er dan worden aanbevolen.
Ik raad iedereen een NUC aan. Net wat krachtiger dan een Pi. Daarnaast inderdaad een universele Zigbee/Matter-stick.
een nuc, een omgebouwde chrombox (zie je regelmatig in V&A voorbij komen)

of een refurbished thin client, (vooral die laatste is meer dan makkelijk genoeg verkrijgbaar voor soms maar enkele tientjes, vaak zelfs goedkoper dan je nu voor een pi of soortgelijk zou betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door i-chat op 06-05-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 15:46
- Tweede hands NUC met Proxmox
- Sonoff Zigbee stick
- Reolink voor camera's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
i-chat schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:49:
[...]
ik ben oprecht benieuwd naar voorbeelden hiervan, los van een volledige offline wifi netwerk hoe blokkeer je zoiets...
De deurbel heeft een statisch IP-adres. Al het uitgaande verkeer specifiek voor dat IP-adres op firewallniveau geblokkeerd. Resultaat daarvan is overigens wel dat de pushmessages niet worden verstuurd via de Reolink app, maar dat kun je regelen via Home Assistant (dat blijft wel werken omdat het allemaal op je LAN zit).

Een andere/nettere oplossing is om het in een aparte VLAN te zetten, maar dat vind ik te ingewikkeld :P
[...]

absoluut mee eens, maar ik moet tegelijkertijd ook wel zeggen dat ik HUE echt veeel te duur vind om overal maar op te hangen, dus mocht je ergens in staat zijn om simpele wit-spectrum lampen te vinden, of dat dan ikea meuk is of NOG ergens anders vandaan, dan zijn dat prima lampjes voor plekken waar het er minder toe doet... ik ga echt geen hue lampen ophangen in... de gang/hal, de wc, de overloop/zolder of in een voorraadkast. gezien het feit dat alleen al ikea lampen ongeveer 10 euro per lamp goedkoper zijn dan HUE is dat als snel een besparing van van meer dan 100 euro, waar je kwalitatief gezien niets van merkt
Op zich heb je gelijk hoor. Ik heb die IKEA-lampen al een tijd niet meer geprobeerd, maar een jaar of 4 terug was ik er niet van onder de indruk. Ik heb Hue in m'n woonkamer+keuken, slaapkamer en buiten aan de schuur. Verder allemaal domme verlichting.
[...]
hangt natuurlijk wel heel erg af van wat je al in huis hebt, en waar je het precies in wilt zeggen, rgbw strips naas je phillips ambilight zou ik niet zo snel doen - dan zou ik eerder kiezen voor direct dezelfde strips met ingebouwde controler, wil je echter elders aan de slag dan wordt het wel snel anders... ik ben echter wel benieuwd naar welke drivers er dan worden aanbevolen.
Ik had ook een Hue LED-strip, maar dat kon ik onmogelijk netjes wegwerken in de wandplanken. De controller/driver zit namelijk aan een heel kort kabeltje. Uiteindelijk dus domme strips gekocht en aan dit ding gekoppeld: https://www.ledstripkonin...ler-voor-witte-led-strips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
De deurbel heeft een statisch IP-adres. Al het uitgaande verkeer specifiek voor dat IP-adres op firewallniveau geblokkeerd. Resultaat daarvan is overigens wel dat de pushmessages niet worden verstuurd via de Reolink app, maar dat kun je regelen via Home Assistant (dat blijft wel werken omdat het allemaal op je LAN zit).
geniaal helemaal niet aan gedacht

Over die ikea lampen ik gebruik overal slimme lampen omdat dat de goedkoopste oplossing is om licht aan te passen aan kleurtemperatuur en helderheid
Omdat dat prettiger is voor mijn ogen en ik niet altijd hetzelfde prettig vind

Natuurlijk is hue beter

Consistent, beter kleuren en nauwkeuriger te dimmen
maar merk je dat ook

De reden dat ikea troep was in het verleden lag vooral bij de brakke hubs apps en knoppen en niet zozeer bij de lampen zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
i-chat schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:41:
[...]De reden dat ikea troep was in het verleden lag vooral bij de brakke hubs apps en knoppen en niet zozeer bij de lampen zelf
Mwah, ik vind de minimale lichtsterkte (mate van dimbaarheid) van Tradfri tegenvallen, dat is toch de lamp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ja dat is idd de lamp

Maar waar : behalve in de woonkamer en slaap kamer / study gebruik jij minimale dimming? Op een manier dat tradfri niet voldoende is

Want in die ruimtes hangen hier gewoon hue lampen omdat het ook primaire woonruimte is

Enige situatie die ik kan bedenken is snachts uit bed en dan te veel licht hebben maar eigenlijk vind ik hue daar ook al te fel voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gizz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:00:
Verder zal je voor Somfy speciale (dure) hardware van Somfy zelf moeten hebben om de boel aan te sturen.
Ja (somfy) en nee (het kan goedkoper).

Afhankelijk natuurlijk hoeveel devices je wilt aansturen kan je ook de Somfy 1822609 draadloze module kopen en deze bijv. via GPIO aansturen of er een esp tasmota relais aan hangen. Zo heb ik een Somfy IO zonnescherm gekoppeld bij mijn moeder en werkt de normale remote er ook nog naast.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2023 22:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:40
Wat betreft het tablet aan de muur, heb je al een klein scherm overwogen? Ik wilde ook altijd een groot scherm (10" minimaal) aan de muur voor HA maar heb sinds kort een sonoff nspanel en ik moet zeggen dat de 4" eigenlijk wel prima is. Natuurlijk kan je niet je hele huis daarop kwijt maar met tabbladen kan je een heel eind komen. Laat maar weten als je wat fotos of meer info wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
i-chat schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:28:
Ja dat is idd de lamp

Maar waar : behalve in de woonkamer en slaap kamer / study gebruik jij minimale dimming? Op een manier dat tradfri niet voldoende is

Want in die ruimtes hangen hier gewoon hue lampen omdat het ook primaire woonruimte is

Enige situatie die ik kan bedenken is snachts uit bed en dan te veel licht hebben maar eigenlijk vind ik hue daar ook al te fel voor
Inderdaad, dat soort plekken. Slaapkamer, inloopkast, keuken (bijv. vroeg in de ochtend graag weinig licht, ik heb wat oogklachten). Daar beviel Tradfri me niet. Heb daar nu normale (niet smart) dimbare lampen.

Qua lampen automatiseren (zonder dimming) hou ik wel van 1 of 2-gang zigbee inbouwschakelaars, die gaan achter je bestaande schakelmateriaal. Dan behoud je de wandschakelaars gewoon. Ik trek er dan wel een blauwe draad naartoe.
Pagina: 1