Hardware Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arno Peeraer
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:52
Allen,
Ik zou graag advies willen ontvangen van jullie om mijn testopstelling in Home Assistant draaiende op een Virtual Machine op een Lenovo laptop te vervangen door een meer permanente oplossing.

Ik zit nu met de volgende situatie:
Een Aeotec Hub van SmartThings als hoofdplatform met 15 Aqara Zigbee-apparaten, 7 Aqara Matter-apparaten, +-25 WiFi-apparaten (Smart Plugs, Sonos, Samsung, Siemens, Daikin, Somfy Screens), 8 lampen aan Hue Bridge Pro, 19 Virtual switches en 5 Smart Trackers. Ook heb ik een Google Nest Hub op mijn kast staan.

Ik heb een Sonoff Zigbee stick in bezit, en zou stap voor stap al mijn Zigbee-apparaten willen overzetten naar ZHA. De SmartThings-hub zou ik dan willen houden voor mijn Matter-apparaten, al dan niet tijdelijk. Ik zoek dan nog een oplossing voor mijn Smart Trackers, want de person-trackers en device-trackers werken niet (correct) bij mij.

Ik heb al de Home Assistant Green en Yellow tegengekomen, maar ook mini PC's.
Puur gebruiksgemak zou ik voor de Green gaan, maar ik lees andere forumposts dat er nog meer naar de mini PC's wordt gestuurd. Als ik dan toch voor een Mini-PC zou gaan, wil ik de grens van €200 liever niet overstijgen. Ik ben hier niet in thuis dus geen idee wat de mogelijkheden en moeilijkheidsgraad is van deze keuze.

Graag al jullie kennis om mij het juiste pad op te sturen
Alvast bedankt!

Fijne avond verder!

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerder grapte ik dat Home Assistant op een lucifersdoosje draait. Het heeft weinig nodig wanneer het zelfs op een RPi kan draaien. Maar om je een idee te geven:
v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC7I3DNHE
v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC6I3SYH
Etc.

Er staan best wat NUC's in de Vraag en Aanbod. Over het algemeen stabiele bakjes die niet te veel lawaai produceren en/of energie slurpen.

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik heb al een paar jaar Home Assistant draaien. Eerst op een Raspberry Pi. Na een SD card crash overgestapt op een HP T620 Thin client en daarop meerdere docker containers waaronder een met Home Assistant.

Om ook met Home Assistant OS ervaring op te doen nu een HP T730 thin client voor Home Assistant solo.
Die thin clients vind je voor ca. 50 euro tot 100 euro en zijn redelijk energiezuinig. Daarbij behoorlijk robuust.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wtje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:32:
Ik heb al een paar jaar Home Assistant draaien. Eerst op een Raspberry Pi. Na een SD card crash overgestapt op een HP T620 Thin client en daarop meerdere docker containers waaronder een met Home Assistant.

Om ook met Home Assistant OS ervaring op te doen nu een HP T730 thin client voor Home Assistant solo.
Die thin clients vind je voor ca. 50 euro tot 100 euro en zijn redelijk energiezuinig. Daarbij behoorlijk robuust.
Hier HAOS op een HP T630 dunne klant ("thin client" voor 60 euro gekocht). T630 is een jaar geleden boven in de meterkast gezet en werkt zonder dat je er ooit naar om hoeft te kijken. Op HA ruim 200 apparaten waar zo'n 65 op Zigbee (ZHA en Z2M)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hier ook een thin client, eerst een HP T430 en nu een HP T530, allebei met HAOS.
Kost tweedehands minder dan een Pi en het zit gelijk in een nette kast.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Arno Peeraer
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:52
In de wereld van Thin Clients ben ik absoluut niet thuis. Dit is een laptop maar dan zonder muis, toetsenbord en scherm waar je dan een Virtual Machine op installeert en dan HA kunt bereiken via een andere laptop?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Arno Peeraer Een thin client is niets anders dan een volwaardige computer, net als een NUC, maar dan in een iets andere vorm. Thin, dun dus. Trek je de vergelijking tussen een NUC en een Thin client dan is dat praktisch alleen de vorm, de rest is nagenoeg gelijk. (processor, geheugen, opslag en voeding hebben ze allemaal)

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:38
Ik gebruik zelf een Banana Pi BPI-R4, 8 Gb model met een SSD en OpenWRT 25.04. Ik draai homeassistant in een docker container. Gebruik hem verder ook als router, webserver en alles wat ik erop wil draaien verder.

• Wtje
En ze zijn in grote aantallen 2e hands te vinden omdat de genoemde HP's net niet Windows11 kunnen draaien.
Dat maakt ze interessant gezien de prijzen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Arno Peeraer op die thin client (wat gewoon een dunne computer is dus) hoef je geen virtual machine te draaien: Home Assistant OS kan daar direct op, net als dat je Windows op een computer installeert.

Hier op t.net in Vraag & Aanbod en op marktplaats vind je thin clients met daarop Home Assistant OS al geïnstalleerd, lekker makkelijk. Kosten fors minder dan je €200 budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-03-2026 21:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:38
Het nadeel van thin clients vind ik dat ze meestal niet veel geheugen hebben, nou moet ik terugkomen op mijn keuze. Door de geheugenschaarste is het 8G model niet meer leverbaar, die had ik nog net voor €170 heb weten te scoren toen geheugenschaarste in het nieuws kwam.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@surcharge bij sommige is dat inderdaad het geval, maar bijvoorbeeld deze thin clients met 8GB ram hebben natuurlijk genoeg ram voor HA :)

En nog steeds ruim binnen het budget van @Arno Peeraer . Hij kan er zelfs twee kopen binnen zijn budget :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wtje
En 4GB lijkt me voor een stand alone Home Assistant ook ruim voldoende. Onder Docker met Redmine, Bookstack, Codeserver, ESPHome en nog wat andere containers was het op 4GB weleens wat traag.

Qua energie verbruik is dat ook gunstiger. Home Assistant is nu de enige machine die 24/7 up is. Middels WakeOnLAN kan ik dan op afstand de NAS en de andere thin client server naar behoeven inschakelen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Die van mij hebben ook "maar" 4 GB werkgeheugen en 32 GB RAM.
Gaat prima met alleen HAOS.
Misschien dat het spaak loopt als je gigantisch veel devices hebt, maar dan zal in eerste instantie het RAM maatgevend zijn.
Waar je verder op moet letten bij iets gebruikt kopen is 64 bit systeem en UEFI boot. Maar dan zou het wel heel oud zijn als dat er niet op zit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb vorig jaar een Blackview Mp20 gekocht. Mini pc, intel N150, 512 SSD en 16GB ram. Zit iets boven de 200 euro momenteel zag ik, maar als je via cashbackxl gaat krijg je 15% terug. Dus das te overzien. En die bakjes zijn echt dikke prima.

Als je nu al op een VM draait, zou ik zeggen knal er proxmox op en migreer je hele setup naadloos :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Ik heb momenteel HoAs op mijn Truenas server draaien (kwam van een pi4, die ik ergens anders voor nodig had.) Omdat er op de Truenas server geen BLE en Wi-Fi hardware kan worden aangesloten ben ik weer op zoek naar andere hardware waarop ik mijn HoAs , kan laten draaien, ZONDER, te veel stroom kwijt te zijn.

iemand suggesties ?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:20
The Eagle schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:14:
Ik heb vorig jaar een Blackview Mp20 gekocht. Mini pc, intel N150, 512 SSD en 16GB ram. Zit iets boven de 200 euro momenteel zag ik, maar als je via cashbackxl gaat krijg je 15% terug. Dus das te overzien. En die bakjes zijn echt dikke prima.

Als je nu al op een VM draait, zou ik zeggen knal er proxmox op en migreer je hele setup naadloos :)
Voor alleen Home Assistant is die opstelling wel flinke overkill.
Heb hier dezelfde opstelling met Proxmox draaien, en daar draait nog aardig wat meer op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzFwbOtaeff2jOltiFFeXwqFSzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLu2PAYpu5qWQhXi8ShsHenT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is5vAlfvBjm7zwWsgLDCje-YLLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfHBYhbDrrwOy76AfEXFalkV.png?f=fotoalbum_large

Geeft wel ruimte voor de toekomst, en de ervaring hier is dat als je eenmaal Proxmox hebt draaien je al gauw er wat meer opzet.

Hierop zie je niet de docker containers die ook draaien, Linkwarden en Stirling PDF

Die 9.6TB die je ziet is de NAS waar Proxmox Backup server iedere nacht backups op maakt van de virtuele machines.
Dat en de mogelijkheid om snapshots te maken is wel erg prettig, je kan altijd terug als je iets sloopt of als een update iets sloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 22-03-2026 14:28 ]

Pagina: 1