Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aangezien ik steeds meer slimme producten in mijn huis krijg, wordt de vraag naar automatisering steeds groter. En ik word gek van alle afstandsbedieningen en verschillende apps. Ik ben dus aan het kijken naar een oplossing. Ik wil in elk geval een goede app om alles aan te sturen, maar wil het huis ook zoveel mogelijk dom kunnen blijven bedienen met knoppen. Ook is het belangrijk dat als ik het huis verkoop, dat de functionaliteit intact blijft.

Ik wil deze gebruiken voor (de lijst is ook voor mezelf bedoeld als checklist):
* divers Ikea tradfri verlichting (ik heb een oude hub, deze wil ik graag uitfaseren)
* 8 screens. Deze zijn nu nog dom, maar wil ik met Shelly Qubino Wave shutters slim maken en kunnen schedulen.
* Er komen vier elektrische veluxramen met elektrische rolgordijnen.
* 2 Roborock stofzuigrobots: scheduling is niet nodig, alleen via een uniforme app aan en uit zetten. Wel wil ik af van al het ongewenste dataverkeer.
* Een groep lampjes snel aan/uit gezet kunnen worden, omdat de bestaande schakelaar op de verkeerde verdieping zit. Hiervoor wil ik een Shelly kopen
* Aansturing van een paar e-paper schermen. Dit doe ik nu gedeeltelijk via Excel.
* Elektrische gordijnen (Zemismart Electric WiFi Tuya Curtain BCM500DS-TYW), wordt nu handmatig bediend met afstandbediening maar wil ik kunnen schedulen zonder ongewenst dataverkeer.
* Toekomstige monitoring van het grondwaterpeil met meerdere sensoren. Dit zal een DIY projectje worden. Wellicht willen we met meerdere buren een grid maken om het waterpeil goed in de gaten te houden.
* Monitoring van elektraverbruik (youless)/zonnepanelen (goodwe)/warmtepomp (mitsu ecodan met melcloud). Dit doe ik nu in Excel.
* Koppeling met weather station van NetAtmo. In eerste instantie wil ik CO2 en vocht monitoren, maar uiteindelijk wil ik hier acties aan gaan koppelen.
* WTW ventilatie is nog niet aanwezig, maar gaat binnen nu en een paar jaar komen.

De keuze van het platform is een belangrijke. Ik denk met home assistant alles af te kunnen dekken. Dus dat is mijn uitgangspunt. Ik moet/wil hier hardware voor kopen, aangezien mijn nas geen dockers aankan.

Qua hardware, heb ik denk ik de volgende keuzes:
Home Assistant Green met Home Assistant SkyConnect
Home Assistant Yellow
Zelfbouw Raspberry 4 of 5 met SD-kaart en Home Assistant SkyConnect
Zelfbouw Raspberry 4 of 5 met eMMC module/NVMe SSD hard drive en Home Assistant SkyConnect
Intel NUC met SSD en Home Assistant SkyConnect

Mijn naieve voorkeur zou een raspberry 5 zijn (aan-uit knop plus 8GB voor dezelfde prijs als een RPi4 met 4GB) met SD-kaart (want goedkoop). Nadeel dat ik kan bedenken is dat de SD-kaart snel zal overlijden.
De eMMC module/NVMe SSD hard drive zou dat laatste oplossen, maar ik zie nog niet hoe makkelijk dit integreert en of ik dan de SD-kaart kan overslaan. De HA green en yellow lijken me duurder zonder heel vele meerwaarde.
Ook belangrijk, ik wil mijn elektraverbruik minimaliseren, dus bij voorkeur een zuinige oplossing.

Vragen:
1) In hoeverre kan ik met een RPi5 met SD-kaart al mijn wensen afdekken? Of is de oplossing met eMMC of NVMe SSD HD significant beter?
2) In de lijst met toepassingen, zijn er dingen waar ik aan moet denken? Ik heb al veel uitgezocht en verwacht geen problemen. De grootste onzekerheid voor mij is Velux, aangezien ik niet weet wat ik precies nodig heb.

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb van de andere zaken weinig ervaring toe te voegen, maar doe echt geen SD kaart. Naast dat het op gegeven moment merkbaar traag is, gaan ze echt veel te snel kapot en kan heb je toch weer een klap werk om het weer in de lucht te krijgen (backups in mijn ervaring niet altijd compleet)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
oude thin client, kan je voor een paar centen koppen en werkt prima

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Odroid met emmc

Al diverse stroomstoringen overleeft, dus betrouwbaar (niet alleen bij mezelf maar ook bij anderen die ik op weg geholpen heb in de loop der jaren)

N2+ of ietsjes tragere (maar snel zat) C4

Wtw ventilatie brink flair. Heeft modbus en kan met esp uitgelezen en aangestuurd worden
Ook voor mitsu procon a1m mini te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2023 19:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
superduper schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:57:
Ik heb van de andere zaken weinig ervaring toe te voegen, maar doe echt geen SD kaart. Naast dat het op gegeven moment merkbaar traag is, gaan ze echt veel te snel kapot en kan heb je toch weer een klap werk om het weer in de lucht te krijgen (backups in mijn ervaring niet altijd compleet)
Duidelijk!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:18:
Odroid met emmc

Al diverse stroomstoringen overleeft, dus betrouwbaar (niet alleen bij mezelf maar ook bij anderen die ik op weg geholpen heb in de loop der jaren)

Ik heb hier naar gekeken en was er gecharmeerd van. Maar ik raak in de war van de keuzes qua opslag. Ik lees dat er keuze is voor eMMC-, een microSD-, een SATA 3.0- en een M.2-slot. Wat is dan de beste (=robuuste en goedkope) oplossing?
Een M2 ssd is veel goedkoper dan eMMC. Maar is dit verstandig? En moet ik bij een eMMC wel of niet een "ODROID USB 3.0 Adapter naar EMMC" erbij bestellen? Bij de odroid M1 8GB (https://www.sossolutions.nl/odroid-m1-starter-kit-8gb) kan je er een SATA Montage en Kabel Set bij kopen. Ik schat zo in dat je dat alleen nodig hebt als je een SATA ssd wilt gebruiken. En een SATA ssd is denk ik te groot om in een standaard odroid kastje te passen. En ook weer: een sata disk is veel goedkoper en groter, maar de kabel set maakt het weer duurder.

Verder, is 4GB genoeg of heeft de M1 met 8GB nog voordelen? Als ik toch een odroid ga kopen, neig ik er erg naar om deze ook te willen gebruiken als generieke lamp-achtige server, dus met webserver, php en database. Kan dat naast HA of is het eigenlijk de bedoeling dat je je server decidated maakt voor HA.
Wtw ventilatie brink flair. Heeft modbus en kan met esp uitgelezen en aangestuurd worden
Thanks, ik ga hier zeker mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een tweedehands NUC zoals bijvoorbeeld deze of deze kan meer en is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@KabouterSuper
Ik heb het niet over de M1 gehad. (maar over C4 en de N2+).
Met een M1 werk je nog steeds vanaf EMMC en is de ssd je opslag, vind ik ook wat onzin.
Heb er zelf mee gespeeld, maar is niet sneller dan een N2+ met emmc.

SOS solutions biedt HA al aan op de (c4 en N2+) emmc, dan hoef je zelf geen emmc writer erbij te kopen.
Je kan 32 gb emmc nemen, maar ik heb liever gewoon wat ruimer en 64 Gb emmc

Maar als je de M1 wilt, heb ik er nog liggen, incl originele behuizing.
Heb echter geen losse emmc kaartje meer, maar zou ik aan kunnen schaffen voor je.

En de images die aangeboden worden is allemaal HAOS, dus iets ernaast qua software zal dan via HA zelf moeten lopen. (zoek op home assistant add-on)
In feite is HAOS gewoon een (soort van) docker omgeving

In feite kan alles wat hier aanbevolen wordt, maar ik vraag me af hoeveel systemen het overleven als je de stekker uit het stopcontact trekt. Ik weet van de odroid C4 en N2+ dat ze het gewoon nog doen als de stekker er weer in gaat (of stroomstoring is over)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2023 12:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
Ik had een Odroid M1 maar heb die teruggestuurd. Je bent afhankelijk van HardKernel om het OS te blijven ondersteunen of je moet uitwijken naar goedbedoelde hobbyisten die een OS op Armbian zetten. Niet echt een lekker idee voor jouw centrale server.

Ik heb uiteindelijk een NUC ingezet met standaard Debian. Al mijn huisautomatisering draait in Docker containers. Super stabiel, met 5,5 Watt verbruik nog prima te behappen. Uitbreidbaar met extra opslag of geheugen als je toch meer wil dan je nu bedenkt. Dus toekomstbestendig.

Linkje naar mijn review (en ervaring ;) ): Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker) review door S.J.Onnie

My 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelG79
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09-2024
Ben je ook van plan om voice te integreren (Home Assistant is dit jaar fel aan't inzetten op voice), dan moet je toch rekening houden met een krachtigere machine. Een Raspberry Pi 4 is te traag hiervoor om goeie responsetijden te krijgen.

Ze zijn bezig de Pi5 te ondersteunen. Maar geen idee wat deze van performantie zal geven. Alleszins sneller uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1918002

Raspberry pi is niet heel zuinig wanneer je naast HA ook nog bv pihole, truenas of nog een aantal zaken wilt gebruiken. Ter illustratie een oude hpe elitebook(let op netwerkkaart (intel)) met esxi gebruikt met 3 VM's gemddeld 8W per uur (eenvoudig te meten met een slimme zigbee stekker(bv blitzwolf). en dan heb je ook nog een "ups". Ik ben overgestapt toen ik de raspberry's voor 2x zoveel kon verkopen als waarvoor ik ze had aangeschaft ooit. SSD's zijn goedkoop, snel en betrouwbaar. op Aliexpress kan je voor 5 euro een Zigbee usbkey kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1918002 op 25-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

KabouterSuper schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:09:

Mijn naieve voorkeur zou een raspberry 5 zijn (aan-uit knop plus 8GB voor dezelfde prijs als een RPi4 met 4GB) met SD-kaart (want goedkoop). Nadeel dat ik kan bedenken is dat de SD-kaart snel zal overlijden.
De eMMC module/NVMe SSD hard drive zou dat laatste oplossen, maar ik zie nog niet hoe makkelijk dit integreert en of ik dan de SD-kaart kan overslaan. De HA green en yellow lijken me duurder zonder heel vele meerwaarde.
Er is nog geen support voor de Rpi 5

https://rc.home-assistant...pport-for-raspberry-pi-5/

Ze verwachten wel dat het een keer gaat lukken maar eigenlijk niet voor begin volgend jaar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 17:23
Ik gebruik al een tijdje deze:
https://ameridroid.com/co...mputer/products/atomic-pi

Werkt hier helemaal prima, laag verbruik en zit voor het grootste deel van de tijd uit zijn neus te vreten... of spraak assistent ook soepel loopt moet ik nog gaan uitvinden. Het staat op de wensenlijst, maar ik heb er nog geen tijd voor gevonden...

Je moet overigens wel een beetje kunnen hobbyen aangezien de powersupply op een los bord moet worden aangesloten (makkelijk, maar nodeloos duur) of rechtstreeks op de pinheader moet worden aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:57

Antonio di

a mi me dijeron que si

Lees review voor zuinige X86-64 (al is de Miniforum GK50 niet meer te koop) geeft ook info over andere type/modellen X86-64 hardware:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 29-10-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
@KabouterSuper ik lees even mee .Benieuwd of je al een beslissing hebt gemaakt en zoja, wat je ervaring is.
Ik heb de laatste maand ook het eea aangeschaft en (letterlijk) afgestoft: RPi2 + nieuwe geheugenkaart + Zigbee USb-dongle.
Echter begin ik door verschillende negative reacties te overwegen toch voor een HA green te gaan vanwege de opslag die stabieler is.

Mijn gebruikt: uitlezen WTW (Itho), CO2 meters (Itho+Awair), uitlezen RH (Itho sensor) en aansturen spiegelverwarming + WTW op basis van douche aan/uit.
Ook verlichting kunnen automatiseren.
Van de zomer hopelijk ook een zonnescherm op basis van licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38
Hier draait HA op een HP T430 thin client. Die koop je tweedehands voor een habbekrats en zijn ook zuinig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:31
JukeboxBill schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:43:
Hier draait HA op een HP T430 thin client. Die koop je tweedehands voor een habbekrats en zijn ook zuinig.
Jep T630 hier, werkt als een zonnetje. Met nog een hoop andere docker containers erbij.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 10:24

simplemouse

*.*.*.*

skai21 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:03:
[...]

Jep T630 hier, werkt als een zonnetje. Met nog een hoop andere docker containers erbij.
Hoe doe je dit dan met de storage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
simplemouse schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:55:
[...]

Afhankelijk van de uitvoering hebben ze onboard 8 tot 128 GB Flash opslagcapaciteit en 4 tot 32GB RAM.
Meer dan voldoende om HA op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:31
simplemouse schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:55:
[...]

In de mijne zit een 128GB m2 SSD, standaard kwam hij met een 32GB SSD maar het bordjes pikt gewoon andere SSDs

[ Voor 16% gewijzigd door skai21 op 06-11-2023 14:18 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Laatst online: 09-05 10:24

simplemouse

*.*.*.*

Ik moet zeggen het is even geleden dat ik een T630 open heb gemaakt.
Maar weet dat wij bij een klant ze nu aan het vervangen zijn dus ik dacht misschien kan ik er wel 1 krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
jassie256 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:28:
@KabouterSuper ik lees even mee .Benieuwd of je al een beslissing hebt gemaakt en zoja, wat je ervaring is.
Ik heb de laatste maand ook het eea aangeschaft en (letterlijk) afgestoft: RPi2 + nieuwe geheugenkaart + Zigbee USb-dongle.
Echter begin ik door verschillende negative reacties te overwegen toch voor een HA green te gaan vanwege de opslag die stabieler is.

Mijn gebruikt: uitlezen WTW (Itho), CO2 meters (Itho+Awair), uitlezen RH (Itho sensor) en aansturen spiegelverwarming + WTW op basis van douche aan/uit.
Ook verlichting kunnen automatiseren.
Van de zomer hopelijk ook een zonnescherm op basis van licht.
Ik heb nog geen beslissing gemaakt....door de dalende buitentemperaturen is de aandacht even verlegd naar mijn warmtepomp. Hopelijk binnenkort weer wat tijd om dit projectje aan te slingeren. Ik twijfel vooral tussen een odroid of een nuc. Als ik kies voor een odroid, zal ik deze dedicated voor HA gaan gebruiken. Dit zal de meest energiezuinige optie zijn. Voordeel van een nuc is dat er wat gemakkelijker dingen naast kan gaan draaien, zoals het vullen van databases, het ophalen van weersvoorspellingen, custom scriptjes die e-paper verversen, etc. Ik vind het erg lastig om het energieverbruik van een nuc te vinden; de specs zeggen lang niet alles. Ik besef dat je een nuc met de juiste kennis en tijd behoorlijk zuinig kunt maken, maar ik wil eigenlijk vermijden dat ik dit moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 17:18
KabouterSuper schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb nog geen beslissing gemaakt....door de dalende buitentemperaturen is de aandacht even verlegd naar mijn warmtepomp. Hopelijk binnenkort weer wat tijd om dit projectje aan te slingeren. Ik twijfel vooral tussen een odroid of een nuc. Als ik kies voor een odroid, zal ik deze dedicated voor HA gaan gebruiken. Dit zal de meest energiezuinige optie zijn. Voordeel van een nuc is dat er wat gemakkelijker dingen naast kan gaan draaien, zoals het vullen van databases, het ophalen van weersvoorspellingen, custom scriptjes die e-paper verversen, etc. Ik vind het erg lastig om het energieverbruik van een nuc te vinden; de specs zeggen lang niet alles. Ik besef dat je een nuc met de juiste kennis en tijd behoorlijk zuinig kunt maken, maar ik wil eigenlijk vermijden dat ik dit moet doen.
Voor jouw informatie: ik heb een nuc 7. 4gb ram en ssd van 256 gb, proxmox geinstalleerd met 1 VM, waar HAOS op draait. Nu 2 weken gemeten met fibaro plug; 4,7 watt. Als je je even verdiept in het zuinige server topic en dan met name de OP met onderwerp BIOS, dan kun je (als je eenmaal een NUC hebt) daar de juiste instellingen vinden om het verbruik naar beneden te tweaken.

In een ander topic kreeg ik de opmerking dat proxmox geen energie zuinige oplossing is. Dus misschien docker overwegen (of helemaal weglaten natuurlijk, maar dat zal niet je idee zijn denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-04 16:50
Odroid met emmc

Hay, ik stuur mijn WTW unit aan met een 3 channel zigbee switch module!
Waardoor ik via een hygro zigbee module in de badruimte de vochtigheid (douchen) meet en vervolgens de spiegelverwarming aanzet en de WTW op stand 3 laat draaien!!

grtz Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 16:15
Ik heb hier gekozen voor een HP 800 G4 mini.
Heb hem flink geupgrade omdat ik in de toekomst absoluut geen zin heb om alles opnieuw te installeren i.v.m. te beperkte hardware.

Er zijn ongetwijfeld manieren om dit met Dockers makkelijk te migreren, maar ik heb het al druk genoeg ;)

Om in de toekomst ook met frigate o.i.d. aan de slag te kunnen heb je een optie voor een Coral tpu en naast de nvme ssd kun je er een sata ssd aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:33
Ben een beginnende HA gebruiker. HA draait in een VM op een ongebruikte HP Pavilion laptop met Windows 10. Het regelmatig rebooten van de laptop tbv W10 updates ben ik een beetje beu.
Vandaar dat ik nu een ander systeem wil gaan gebruiken als HA server.
Kan iemand advies geven wat momenteel een goed alternatief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op je laptop iets anders installeren dan Windows?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
petkaij schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:12:
Ben een beginnende HA gebruiker. HA draait in een VM op een ongebruikte HP Pavilion laptop met Windows 10. Het regelmatig rebooten van de laptop tbv W10 updates ben ik een beetje beu.
Vandaar dat ik nu een ander systeem wil gaan gebruiken als HA server.
Kan iemand advies geven wat momenteel een goed alternatief is?
Wil je op die laptop alleen HA blijven draaien of wellicht nog andere diensten? Indien dat laatste; Proxmox en dan HA in een VM (je bestaande configuratie kan je dan bij de installatie gelijk meenemen).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb gewoon heel lomp HAOS geïnstalleerd op een NUC. Die doet dus niets anders dan HA draaien. Zal vast met een VM kunnen, ben ook met proxmox bezig op een ander apparaat, maar HA laat ik graag stabiel draaien. Dat lukt aardig met de NUC die er nu staat. Misschien overkill, het draait tenslotte ook op een RPi, maar het voldoet uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een tweedehands hp t630 tgin client. Verder een zwave, zigbee en zigbee/matter usb-stick gekocht. Ik heb ubuntu server geïnstalleerd met home assistent core icm docker-compose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
De laptop wordt enkel een alleen gebruikt voor HA in de Virtual Box
HA behoeft niet in een VM te draaien, lees hier en daar ook ervaringen van HA Green, HA Yellow en RPi. Aangezien ik beginnend ben, draait er nog niet veel in mijn HA.
Een voorgestelde NUC zegt me vooralsnog niets, ben ik niet bekend mee.
Met een schone lei beginnen is derhalve geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
petkaij schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
HA behoeft niet in een VM te draaien, lees hier en daar ook ervaringen van HA Green, HA Yellow en RPi.

Aangezien ik beginnend ben, draait er nog niet veel in mijn HA.
De kastjes van HA (Green of Yellow) zijn op zich mooie kant-en-klare oplossingen, imho beter dan een Pi (vanwege de SD-kaart-storage van de Pi: dat is storingsgevoelig). Een NUC is gewoon een klein pc'tje. Eigenlijk veel te veel PK voor alleen HA, net als die laptop. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:36

Church of Noise

Drive it like you stole it

petkaij schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
HA behoeft niet in een VM te draaien, lees hier en daar ook ervaringen van HA Green, HA Yellow en RPi. Aangezien ik beginnend ben, draait er nog niet veel in mijn HA.
Je zou kunnen Debian (plus ofwel home assistant supervised, of een of andere flavour van home assistant in Docker) of eenvoudigweg HAOS op de laptop installeren en kijken hoe dat loopt.
Moest je toch andere hardware willen zou ik ook een efficiënt systeempje zoals een thin client (ook wel eens Small Factor Format of dus SFF genoemd), veel tweakers.net gebruiken HP toestellen, of een NUC (was een Intel naam, nu van Asus). Kies dan best voor een Intel cpu als zuinigheid erg belangrijk is.
(ter referentie, zelf ooit een HP 260 g3 gehad die home assistant draaide aan 3w, nu een nuc met een i3 van de 8e generatie die het moet nog iets minder doet. Beide système kostten me tweedehands rond de 100 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Jullie hebben me wel op ideeën gebracht.
Originele HDD van de HP laptop vervangen door een andere kleinere die ik nog ergens had liggen.
Vervolgens middels een Ubuntu flashdrive, een HAOS image op de laptop geïnstalleerd.
Mogelijk dan wel een HA server met iets te veel pk, maar beter ( en zo goedkoper) dan het regelmatig rebooten vanwege de W10 updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
petkaij schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:38:
Jullie hebben me wel op ideeën gebracht.
Originele HDD van de HP laptop vervangen door een andere kleinere die ik nog ergens had liggen.
Vervolgens middels een Ubuntu flashdrive, een HAOS image op de laptop geïnstalleerd.
Mogelijk dan wel een HA server met iets te veel pk, maar beter ( en zo goedkoper) dan het regelmatig rebooten vanwege de W10 updates.
Ik denk niet dat het wat dat betreft veel verschil maakt. HA heeft ook heel vaak updates waarbij het besturingssysteem of de complete server opnieuw moet starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05 11:35
Ik heb via MP een HP T620 thin client gekocht met HaOS pre-installed. Het ding werkt prima. Hangt in de meterkast en verbruikt 7 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
JukeboxBill schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Ik denk niet dat het wat dat betreft veel verschil maakt. HA heeft ook heel vaak updates waarbij het besturingssysteem of de complete server opnieuw moet starten.
offtopic:
Het verschil is dat HA niet geforceerd herstart, en Windows wel, als je lang genoeg wacht. Windows kan je wel instellen het buiten 'active hours' oid te doen, dan zou je 'm alleen 's nachts kunnen laten herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Voor als nog is het systeem weer operationeel, en inderdaad laat HA alleen zien dat er updates beschikbaar zijn. Is dan aan jezelf of je die wil uitvoeren.
En zijn weer met een schone lei begonnen.
Weet trouwens niet of een full back gemaakt van HAOS die draaide op een VM in Windows10, te gebruiken is in HA die nu rechtstreeks draait op de laptop als server.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:00
Als hardware gaat aanschaffen zou ik een HA yellow/green aanraden want dan ondersteun je het home assistant project ook een beetje. Meeste NUC ga je al gauw ook 200 euro aan uitgeven, dus waarom niet het project wat je gaat gebruiken ondersteunen in plaats van groot bedrijf.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 08:52
petkaij schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:54:
Voor als nog is het systeem weer operationeel, en inderdaad laat HA alleen zien dat er updates beschikbaar zijn. Is dan aan jezelf of je die wil uitvoeren.
En zijn weer met een schone lei begonnen.
Weet trouwens niet of een full back gemaakt van HAOS die draaide op een VM in Windows10, te gebruiken is in HA die nu rechtstreeks draait op de laptop als server.
Ik heb een tijd geleden een backup gemaakt in HA van HAOS in VirtualBox op Win10 en deze teruggezet op HAOS VM in Proxmox. Dat ging vrij goed.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:40

taz10

Party Animal

grizzlywilde schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:47:
Ik heb via MP een HP T620 thin client gekocht met HaOS pre-installed. Het ding werkt prima. Hangt in de meterkast en verbruikt 7 watt.
Bedankt voor de tip, ik zie op MP mensen die een compleet ingerichte verkopen. Weet jij zo of ik naast dan zo een HP nog meerdere dingen nodig heb zoals een Ziggbee stick of zo ? want dit lees ik dan weer bij de HW shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 12:05
Ortep schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Er is nog geen support voor de Rpi 5

https://rc.home-assistant...pport-for-raspberry-pi-5/

Ze verwachten wel dat het een keer gaat lukken maar eigenlijk niet voor begin volgend jaar
Dat artikel gaat enkel over HAOS als ik het goed heb? HA an sich is gewoon wat python en wat webpagina's. Ik kan me niet inbeelden dat daar veel platform afhankelijk in zit. Dat moet gewoon werken. Of dat nu een Pi1, 3 of 5 is.

Fwiw: Ik draai al maanden HA op een Pi5. Werkt prima. Veel vlotter dan op de Pi4 die ik voordien gebruikte zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 28-05 15:38
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:32:
[...]Bedankt voor de tip, ik zie op MP mensen die een compleet ingerichte verkopen. Weet jij zo of ik naast dan zo een HP nog meerdere dingen nodig heb zoals een Ziggbee stick of zo ? want dit lees ik dan weer bij de HW shop
Ik zou er zelf niet zo enthousiast van worden om een voorgeinstalleerd systeem te krijgen. Je weet nooit zeker wat iemand er al aan ongewenste aanpassingen aan gedaan heeft. Het opnieuw zelf installeren is niet zo ingewikkeld, maa rik weet niet wat je kennis en vaardigheden zijn.

Een computertje met alleen Home Assistant kan nog niet heel veel. Hij heeft verbinding met apparaten nodig die je kunt bedienen, of die HA van informatie kunnen voorzien. Mogelijk kun je die verbinden met de meestal al aanwezige Bluetooth, of wifi. Er zijn aardig wat apparaten daarvoor te vinden. Ik zelf ben meer een voorstander van Zwave en Zigbee. De laatste tijd vooral die laatste. Vooral die Zigbee apparaten zijn redelijk goedkoop. Een Zigbee Controller heb je als voor zo'n 22 euro op Amazon.

Die Zigbee controller kun je verbinden met HA via de ingebouwde ZHA integratie of via Zigbee2MQTT. Bij die laatste heb je ook nog een MQTT/mosquitto-server. De eerste, ZHA, is dus het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Opifex schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:37:
[...]Dat artikel gaat enkel over HAOS als ik het goed heb? HA an sich is gewoon wat python en wat webpagina's. Ik kan me niet inbeelden dat daar veel platform afhankelijk in zit. Dat moet gewoon werken. Of dat nu een Pi1, 3 of 5 is.

Fwiw: Ik draai al maanden HA op een Pi5. Werkt prima. Veel vlotter dan op de Pi4 die ik voordien gebruikte zelfs.
Home Assistant is wel gebouwd in Python, maar hier gaat het om HAOS. Dat is een linux basis inclusief HA. Dus een compleet systeem.
Die is blijkbaar nog niet goed geconfigureerd voor Pi5. Dat wil niet zeggen dat je zelf een linux distro op de Pi5 kunt installeren (Debian, Ubuntu, etc.) en daar vervolgens HA-code op kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:32:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zie op MP mensen die een compleet ingerichte verkopen. Weet jij zo of ik naast dan zo een HP nog meerdere dingen nodig heb zoals een Ziggbee stick of zo ? want dit lees ik dan weer bij de HW shop
Je hebt een Zigbee stick nodig als je in jouw netwerk zigbee apparaten hebt die je hiermee aan wilt sturen. Je verbind je thinclient (dit kan dus ook een Raspberri Pi zijn, of een Odroid, of een Home Assistant Yellow/Green, of een ander klein servertje) met jouw netwerk via een UTP kabeltje vanuit je modem/router. Maar omdat Zigbee een separaat netwerk is heb je daar ook iets voor nodig. Ik heb zelf een Conbee stick van een vriend kunnen krijgen, maar je hebt bv. ook de SkyConnect van de makers van Home Assistant. Lijkt me wel cool, maar mijn Conbee stick werkt prima. Vervolgens kun je allerlei wifi en zigbee smart apparatuur in je huis via je HomeAssistantOS (HAOS) bedienen. Ik connect via een app op mijn telefoon en via een lokale url (homeassistant.local:8123) op mijn netwerk naar HA en dan kun je alles instellen en bedienen.
ahbart schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:33:
[...]

Ik zou er zelf niet zo enthousiast van worden om een voorgeinstalleerd systeem te krijgen. Je weet nooit zeker wat iemand er al aan ongewenste aanpassingen aan gedaan heeft. Het opnieuw zelf installeren is niet zo ingewikkeld, maa rik weet niet wat je kennis en vaardigheden zijn.
Ik ben geen expert, maar volgens mij is omdat het HAOS is, het een managed/supervised OS en is alles wel zo'n beetje standaard. Ik kan zelf addons installeren en de boel configureren, maar volgens mij kun je er juist niet zo veel "ongewenst" aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

ahbart schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:33:
[...]

Een computertje met alleen Home Assistant kan nog niet heel veel. Hij heeft verbinding met apparaten nodig die je kunt bedienen, of die HA van informatie kunnen voorzien. Mogelijk kun je die verbinden met de meestal al aanwezige Bluetooth, of wifi. Er zijn aardig wat apparaten daarvoor te vinden. Ik zelf ben meer een voorstander van Zwave en Zigbee. De laatste tijd vooral die laatste. Vooral die Zigbee apparaten zijn redelijk goedkoop. Een Zigbee Controller heb je als voor zo'n 22 euro op Amazon.

Die Zigbee controller kun je verbinden met HA via de ingebouwde ZHA integratie of via Zigbee2MQTT. Bij die laatste heb je ook nog een MQTT/mosquitto-server. De eerste, ZHA, is dus het makkelijkst.
mijn huis bestaat uit HUE, en siemens home apparatuur, laadpaal, youless controller. Alles is met netwerk wel via wifi verbonden, als je de HA via het netwerk verbind, dan is alles toch via dat netwerk zichtbaar? , dan heb je toch geen wifi nodig aan je HA? . of denk ik te makkelijk. :)
Of vervalt in het geval van HA de Hue hub ? is dat het ?

En opnieuw installeren is geen probleem. Maar dacht meer makkelijk en goedkoop zo klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

grizzlywilde schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:52:
[...]

Je hebt een Zigbee stick nodig als je in jouw netwerk zigbee apparaten hebt die je hiermee aan wilt sturen. Je verbind je thinclient (dit kan dus ook een Raspberri Pi zijn, of een Odroid, of een Home Assistant Yellow/Green, of een ander klein servertje) met jouw netwerk via een UTP kabeltje vanuit je modem/router. Maar omdat Zigbee een separaat netwerk is heb je daar ook iets voor nodig. Ik heb zelf een Conbee stick van een vriend kunnen krijgen, maar je hebt bv. ook de SkyConnect van de makers van Home Assistant. Lijkt me wel cool, maar mijn Conbee stick werkt prima. Vervolgens kun je allerlei wifi en zigbee smart apparatuur in je huis via je HomeAssistantOS (HAOS) bedienen. Ik connect via een app op mijn telefoon en via een lokale url (homeassistant.local:8123) op mijn netwerk naar HA en dan kun je alles instellen en bedienen.

[...]

Ik ben geen expert, maar volgens mij is omdat het HAOS is, het een managed/supervised OS en is alles wel zo'n beetje standaard. Ik kan zelf addons installeren en de boel configureren, maar volgens mij kun je er juist niet zo veel "ongewenst" aan doen.
toon volledige bericht
Dus zoals ik zei, de HUE bridge is dan straks niet meer nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizzlywilde
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:55:
[...]

Dus zoals ik zei, de HUE bridge is dan straks niet meer nodig ?
Nee dat klopt. Die bridge is dan je HAOS servertje geworden die met een Zigbee stick praat met je zigbee Hue devices. Ik heb zo zelf een Sonoff bridge de deur uit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:55:
[...]
mijn huis bestaat uit HUE, en siemens home apparatuur, laadpaal, youless controller. Alles is met netwerk wel via wifi verbonden, als je de HA via het netwerk verbind, dan is alles toch via dat netwerk zichtbaar? , dan heb je toch geen wifi nodig aan je HA? . of denk ik te makkelijk. :)
Of vervalt in het geval van HA de Hue hub ? is dat het ?

En opnieuw installeren is geen probleem. Maar dacht meer makkelijk en goedkoop zo klaar te zijn.
Of devices via het het netwerk wel of niet werken zal vaak afhankelijk zijn van de wel/of niet beschikbare integraties. Dat kun je het beste even zoeken op internet.
Veel integraties zijn standaard te vinden in Home Assistant, maar sommige zijn beschikbaar via Github en te installeren d.m.v. HACS.
grizzlywilde schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:52:
[...]
HA op home assistant os draait in een docker container. Het onderliggende operating system is wel degelijk aanpassbaar, als iemand dat zou willen. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom iemand die moeite zou willen doen. Maar ik zou liever zelf opbouwen. Bijvoorbeeld vanuit debian.

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 19-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
ahbart schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:37:
[...]

Home Assistant is wel gebouwd in Python, maar hier gaat het om HAOS. Dat is een linux basis inclusief HA. Dus een compleet systeem.
Die is blijkbaar nog niet goed geconfigureerd voor Pi5. Dat wil niet zeggen dat je zelf een linux distro op de Pi5 kunt installeren (Debian, Ubuntu, etc.) en daar vervolgens HA-code op kunt installeren.
Heb je m'n bericht wel goed gelezen gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Opifex schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:13:
[...]
Heb je m'n bericht wel goed gelezen gelezen?
Heb je het wel duidelijk geschreven?
Je schrijft dat je ha al een tijdje op een pi5 hebt staan. Maar HA is geen haos. Dat kan ook HA core op ubuntu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
ahbart schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:26:
Heb je het wel duidelijk geschreven?
Dat artikel gaat enkel over HAOS
HA an sich is gewoon wat python en wat webpagina's. Ik kan me niet inbeelden dat daar veel platform afhankelijk in zit. Dat moet gewoon werken. Of dat nu een Pi1, 3 of 5 is.
ahbart schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:37:

Dat wil niet zeggen dat je zelf een linux distro op de Pi5 kunt installeren (Debian, Ubuntu, etc.) en daar vervolgens HA-code op kunt installeren.
Duidelijker nu?
Je schrijft dat je ha al een tijdje op een pi5 hebt staan. Maar HA is geen haos. Dat kan ook HA core op ubuntu zijn.
Dat is exact wat ik ook zei. OP vroeg naar HA, maar het artikel ging over HAOS. HA werkt prima op een Pi5.
Pagina: 1