3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
En dus op 3 fase? Gezien je berekening met 1.2kW?T-Rob schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Zonnepanelen zijn bestaand, 3,6 kW (4,8 geïnstalleerd, 16 panelen, Solaredge).
Ja dit klopt. Zelfs erboven, dat is niet 5.1kW maar 6.1kW = 26.5A. En als de zon niet schijnt zit je zelfs op 7.3kW / 32A.Nu gaat dit niet goed volgens mij als ik op een zonnige dag de auto laad. Dan gaat 3,6 kW vanuit de zonnepanelen op 1 fase de accu in -/- 1/3 zonnepanelen levering + 3,7 kW naar de auto. Dan zit ik op 3,6 - 1,2 + 3,7 = 5,1 kW gebruik op die fase en kom ik boven de 20A op de aansluiting in de meterkast, maar ook dicht op de 25A op de hoofdaansluiting, zonder rekening te houden met andere gebruikers.
Inderdaad zou ik de accu ook in de garage op de verdeler van auto en zonnepanelen op een aparte 16A groep zetten. Die verdeler staat ook in de garage.
Er loopt een dikke kabel naar het huis waar die op 3*20A is afgekeerd.
- Is het dus verstanding om 3 accu's op iedere fase te kiezen in plaats van een zo'n grote? Dan verdeel je de onbalans van een 3 fase zonnepanelen en de een fase accu.
- Of moet ik de auto niet meer laden als de zon schijnt, of sturing aanbrengen op het gelijktijdig opladen van de accu en de auto.
- Moet ik een accu kopen met directe aansluiting op de strings van de zonnepanelen? En die dan aansluiten op de bestaande 3*16A groep van de zonnepanelen.
- met 3 losse accus zou je qua laden aan max 800W per accu moeten gaan zitten, anders ga je met auto + accu's laden zonder zon over de 20A. Eigenlijk die 20A zekering mooi voor puur je 11kW autolader.
- Je zonnepanelen helpen om de stroom terug te brengen, auto laden en acculaden tegelijkertijd is te veel
- zeker goed idee, maar dan zit je alsnog met hetzelfde probleem
Ja dit wordt steeds interessanter! Ook je kookgroep lijkt doorgelust met 2.5mm2 ipv 4 of 6.Vorkie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:24:
[...]
Stroom eraf, alles loshalen en opnieuw juist opbouwen, alles zit er in, alleen niet netjes afgemaakt.
Gelijk de aanpassingen doen voor je batterijen.
En die EMAT 20A / 300mA voor je zonnepanelen zou ik zelf het liefst vervangen voor een ABB, hoewel er geen Line/Load opstaat dus misschien is deze wel bidirectioneel (druk voor de grap eens op de testknop als het donker is).
Ik heb gelukkig geen ervaring met brandverzekeringen, maar als je je daar (terecht) zorgen over maakt, is het misschien wel handig om je groepenkast netjes te laten maken, inclusief fatsoenlijke voorbereiding voor batterijen zoals Vorkie zegt. Misschien die busboards vervangen door normal din rails, scheelt weer wat ruimte in je kast en is netter als je ze niet gebruikt.
Zoiets krijg je dan:
:strip_exif()/f/image/ODgrKRHG6ceGiofhaI832Ccl.png?f=user_large)
Alleen dan even een B16 of B20 / 30mA voor je batterijen ipv de ene alamat, kon maar 1 type selecteren).
Als je ze samen achter een B16 zet, kan het zijn dat als er 1tje stuk gaat, die 16A uit het net kan trekken, en dan ook nog eens 3.5A (800W) uit de andere batterij en dat er dan bijna 20A door de draden kan gaan tussen de ene en andere batterij. Als daar geen beveiliging tussen zit, kan dat misgaan. Zeker als die batterijen met 1.5mm2 draad komen, maar dat weet ik niet. Het is wel heel theoretisch, en ik weet onvoldoende van batterijen, maar het zou mis kunnen gaan. Als je een verdeler met voor beide batterijen een B16 of B10 hebt, kan er dus nooit meer dan dat gaan lopen.De discussie in het andere topic was, zijn 2 stekker batterijen van zendures solarflows 800 plus toegestaan op 1 dedicated B16 groep ja of nee. Een groep zegt wel en de andere zegt nee.
Waarom dan wel op een B20 en eventueel met een verdeler, ik wil het snappen waarom dat wel zou kunnen.
Ondanks dat je hier toch geen selectiviteit zou halen, zou ik altijd een verschil doen in de automaten, dus B20 > 2xB16, of B16 > 2xB10.
[ Voor 42% gewijzigd door Verdicampo op 12-08-2026 14:54 ]
Je hebt gelijk, kan tot 6,1 kW komen op een fase in de garage in die situatie. En iedere gebruiker thuis gaat er nog overheen. Dat is dus geen goed idee...Verdicampo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:27:
[...]
En dus op 3 fase? Gezien je berekening met 1.2kW?
[...]
Ja dit klopt. Zelfs erboven, dat is niet 5.1kW maar 6.1kW = 26.5A. En als de zon niet schijnt zit je zelfs op 7.3kW / 32A.
[...]
[...]Ik zou zelf een kabel erbij trekken, of je autolader terug regelen + afzekeren op een lagere waarde zodat je nooit over de 20A van de distributiegroep kan gaan
- met 3 losse accus zou je qua laden aan max 800W per accu moeten gaan zitten, anders ga je met auto + accu's laden zonder zon over de 20A. Eigenlijk die 20A zekering mooi voor puur je 11kW autolader.
- Je zonnepanelen helpen om de stroom terug te brengen, auto laden en acculaden tegelijkertijd is te veel
- zeker goed idee, maar dan zit je alsnog met hetzelfde probleem
Bij optie 3 creëer ik een 1fase zonnepanelen systeem. Als de panelen dan als string de accu ingaat en ik ga alleen nul op de meter draaien, ben ik die rare piek voor acculaden kwijt. Dan is het laden van de accu niet meer belastend voor alles daarvoor (huis, auto, etc.). Dan ben ik wel uit het risico gebied.
De andere optie van een soort van 3 fase accu (3 accu's) werkt hetzelfde, maar die egaliseert het gebruik nog beter over de fases.
Kabel erbij is wel een grote ingreep, dus liever een van bovenstaande oplossingen (of niet laden als de zon schijnt, terugregelen)...
Ik vind dit dus nietVerdicampo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:36:
[...]
Ja dit wordt steeds interessanter! Ook je kookgroep lijkt doorgelust met 2.5mm2 ipv 4 of 6.
Toch wel blij met jullie
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
Die doorlus van 2,5mm2 is niet erg als het maar naar 1 groep gaat, netjes ziet het er niet uit. Trouwens een antieke kookgroep gebruikt in een nieuwere kast maar dat terzijde.
[ Voor 3% gewijzigd door uaT op 12-08-2026 17:30 ]