3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
En dus op 3 fase? Gezien je berekening met 1.2kW?T-Rob schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Zonnepanelen zijn bestaand, 3,6 kW (4,8 geïnstalleerd, 16 panelen, Solaredge).
Ja dit klopt. Zelfs erboven, dat is niet 5.1kW maar 6.1kW = 26.5A. En als de zon niet schijnt zit je zelfs op 7.3kW / 32A.Nu gaat dit niet goed volgens mij als ik op een zonnige dag de auto laad. Dan gaat 3,6 kW vanuit de zonnepanelen op 1 fase de accu in -/- 1/3 zonnepanelen levering + 3,7 kW naar de auto. Dan zit ik op 3,6 - 1,2 + 3,7 = 5,1 kW gebruik op die fase en kom ik boven de 20A op de aansluiting in de meterkast, maar ook dicht op de 25A op de hoofdaansluiting, zonder rekening te houden met andere gebruikers.
Inderdaad zou ik de accu ook in de garage op de verdeler van auto en zonnepanelen op een aparte 16A groep zetten. Die verdeler staat ook in de garage.
Er loopt een dikke kabel naar het huis waar die op 3*20A is afgekeerd.
- Is het dus verstanding om 3 accu's op iedere fase te kiezen in plaats van een zo'n grote? Dan verdeel je de onbalans van een 3 fase zonnepanelen en de een fase accu.
- Of moet ik de auto niet meer laden als de zon schijnt, of sturing aanbrengen op het gelijktijdig opladen van de accu en de auto.
- Moet ik een accu kopen met directe aansluiting op de strings van de zonnepanelen? En die dan aansluiten op de bestaande 3*16A groep van de zonnepanelen.
- met 3 losse accus zou je qua laden aan max 800W per accu moeten gaan zitten, anders ga je met auto + accu's laden zonder zon over de 20A. Eigenlijk die 20A zekering mooi voor puur je 11kW autolader.
- Je zonnepanelen helpen om de stroom terug te brengen, auto laden en acculaden tegelijkertijd is te veel
- zeker goed idee, maar dan zit je alsnog met hetzelfde probleem
Ja dit wordt steeds interessanter! Ook je kookgroep lijkt doorgelust met 2.5mm2 ipv 4 of 6.Vorkie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:24:
[...]
Stroom eraf, alles loshalen en opnieuw juist opbouwen, alles zit er in, alleen niet netjes afgemaakt.
Gelijk de aanpassingen doen voor je batterijen.
En die EMAT 20A / 300mA voor je zonnepanelen zou ik zelf het liefst vervangen voor een ABB, hoewel er geen Line/Load opstaat dus misschien is deze wel bidirectioneel (druk voor de grap eens op de testknop als het donker is).
Ik heb gelukkig geen ervaring met brandverzekeringen, maar als je je daar (terecht) zorgen over maakt, is het misschien wel handig om je groepenkast netjes te laten maken, inclusief fatsoenlijke voorbereiding voor batterijen zoals Vorkie zegt. Misschien die busboards vervangen door normal din rails, scheelt weer wat ruimte in je kast en is netter als je ze niet gebruikt.
Zoiets krijg je dan:
:strip_exif()/f/image/ODgrKRHG6ceGiofhaI832Ccl.png?f=user_large)
Alleen dan even een B16 of B20 / 30mA voor je batterijen ipv de ene alamat, kon maar 1 type selecteren).
Als je ze samen achter een B16 zet, kan het zijn dat als er 1tje stuk gaat, die 16A uit het net kan trekken, en dan ook nog eens 3.5A (800W) uit de andere batterij en dat er dan bijna 20A door de draden kan gaan tussen de ene en andere batterij. Als daar geen beveiliging tussen zit, kan dat misgaan. Zeker als die batterijen met 1.5mm2 draad komen, maar dat weet ik niet. Het is wel heel theoretisch, en ik weet onvoldoende van batterijen, maar het zou mis kunnen gaan. Als je een verdeler met voor beide batterijen een B16 of B10 hebt, kan er dus nooit meer dan dat gaan lopen.De discussie in het andere topic was, zijn 2 stekker batterijen van zendures solarflows 800 plus toegestaan op 1 dedicated B16 groep ja of nee. Een groep zegt wel en de andere zegt nee.
Waarom dan wel op een B20 en eventueel met een verdeler, ik wil het snappen waarom dat wel zou kunnen.
Ondanks dat je hier toch geen selectiviteit zou halen, zou ik altijd een verschil doen in de automaten, dus B20 > 2xB16, of B16 > 2xB10.
[ Voor 42% gewijzigd door Verdicampo op 12-08-2026 14:54 ]
Je hebt gelijk, kan tot 6,1 kW komen op een fase in de garage in die situatie. En iedere gebruiker thuis gaat er nog overheen. Dat is dus geen goed idee...Verdicampo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:27:
[...]
En dus op 3 fase? Gezien je berekening met 1.2kW?
[...]
Ja dit klopt. Zelfs erboven, dat is niet 5.1kW maar 6.1kW = 26.5A. En als de zon niet schijnt zit je zelfs op 7.3kW / 32A.
[...]
[...]Ik zou zelf een kabel erbij trekken, of je autolader terug regelen + afzekeren op een lagere waarde zodat je nooit over de 20A van de distributiegroep kan gaan
- met 3 losse accus zou je qua laden aan max 800W per accu moeten gaan zitten, anders ga je met auto + accu's laden zonder zon over de 20A. Eigenlijk die 20A zekering mooi voor puur je 11kW autolader.
- Je zonnepanelen helpen om de stroom terug te brengen, auto laden en acculaden tegelijkertijd is te veel
- zeker goed idee, maar dan zit je alsnog met hetzelfde probleem
Bij optie 3 creëer ik een 1fase zonnepanelen systeem. Als de panelen dan als string de accu ingaat en ik ga alleen nul op de meter draaien, ben ik die rare piek voor acculaden kwijt. Dan is het laden van de accu niet meer belastend voor alles daarvoor (huis, auto, etc.). Dan ben ik wel uit het risico gebied.
De andere optie van een soort van 3 fase accu (3 accu's) werkt hetzelfde, maar die egaliseert het gebruik nog beter over de fases.
Kabel erbij is wel een grote ingreep, dus liever een van bovenstaande oplossingen (of niet laden als de zon schijnt, terugregelen)...
Ik vind dit dus nietVerdicampo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:36:
[...]
Ja dit wordt steeds interessanter! Ook je kookgroep lijkt doorgelust met 2.5mm2 ipv 4 of 6.
Toch wel blij met jullie
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
[ Voor 3% gewijzigd door uaT op 12-08-2026 17:30 ]
In het eerste geval ben je wel afhankelijk van de software en de P1 meter of CT klemmen, maar in het ergste geval heb je altijd nog je 20A zekering als bescherming.T-Rob schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:58:
[...]
Bij optie 3 creëer ik een 1fase zonnepanelen systeem. Als de panelen dan als string de accu ingaat en ik ga alleen nul op de meter draaien, ben ik die rare piek voor acculaden kwijt. Dan is het laden van de accu niet meer belastend voor alles daarvoor (huis, auto, etc.). Dan ben ik wel uit het risico gebied.
De andere optie van een soort van 3 fase accu (3 accu's) werkt hetzelfde, maar die egaliseert het gebruik nog beter over de fases.
Kabel erbij is wel een grote ingreep, dus liever een van bovenstaande oplossingen (of niet laden als de zon schijnt, terugregelen)...
Balanceren over je fases is sowieso een goed idee. Je kan ook je autolader standaard op bv 12A zetten, dan heb je wat meer ruimte over.
:strip_exif()/f/image/cRzAEkDUfPvyTJWAWlJXbDYw.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het oog op de toekomst, laadpaal/zonnepanelen/warmtepomp heb ik een dubbele Hager Vision groepenkast laten monteren.
Pietje precies zoals ik heb was deze voorbedrade kast niet helemaal ingericht/afgewerkt zoals ik het zelf zou doen (ookal ben ik totaal geen elektricien
Enfin, zelf maar andere componenten besteld en de juiste aardlekschakelaars gemonteerd met bruggen, verdeelblok en alamat voor de laadpaal.
Ik heb alle bedrading vanaf de hoofdschakelaar op maat gemaakt/gekrimpt en alles netjes op moment vastgezet. Daarnaast uitgaande bedrading wat ingekort en geordend. Aarding ook wat netter gemaakt naar alle aansluitpunten en stopcontacten toegevoegd. Labels gemaakt met Hager, alles overzichtelijk nu.
![]() | ![]() |
Ben zelf best wel tevreden met hoe de boel er nu uit ziet!
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
Als dat stopcontact inderdaad bediend wordt door de schakelaar is dat niet te adviseren.Schuurman92 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:43:
Vraagje: Ik ga elektrisch rijden en ben van plan de komende tijd met de granny charger te gaan laden. Ik heb onder de carport een vrij stopcontact die samen met een buitenlamp achter een schakelaar zit, een gewone lichtschakelaar. Ik weet dat het beste in dit geval is om een eigen groep te hebben met een directe kabel. Is er een reeel risico dat de stroom door de schakelaar gaat? Uiteindelijk wil ik netjes een laadpaal plaatsen, dit is een tijdelijke situatie.
De gemiddelde normale schakelaar mag maximaal 10A hebben, oftewel nominaal 2300W.
Als je de kans hebt om het stopcontact zo direct mogelijk aan te sluiten op vaste spanning zou het wel (tijdelijk) kunnen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat is ook een idee. De buitenlamp werkt op sensor en de schakelaar wordt eigenlijk nooit bediend. Dus dan is het gewoon een kwestie van de schakelaar er tussenuit en een Wago erin?cAnnuk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:49:
[...]
Als dat stopcontact inderdaad bediend wordt door de schakelaar is dat niet te adviseren.
De gemiddelde normale schakelaar mag maximaal 10A hebben, oftewel nominaal 2300W.
Als je de kans hebt om het stopcontact zo direct mogelijk aan te sluiten op vaste spanning zou het wel (tijdelijk) kunnen.
Klopt helemaal. Even afwerken met een blindplaat of gewoon de schakelaar met niets aangesloten er weer voor als dat past.Schuurman92 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:56:
[...]
Dat is ook een idee. De buitenlamp werkt op sensor en de schakelaar wordt eigenlijk nooit bediend. Dus dan is het gewoon een kwestie van de schakelaar er tussenuit en een Wago erin?c
Zijn die nog ter verantwoording te roepen of is dit te lang geleden?discusws schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Ik vind dit dus niet, dit dus door een redelijk groot bedrijf midden Nederland is gedaan.
Ja, het mag, maar het is niet gebruikelijk en niet aan te raden.Ikzelf al vond dat die kookgroep een 3 fase moest worden na de fase aanpassing en er werd aangegeven niet nodig, dit mag zo.
Kijk eens naar de aansluitingen van je kookplaat, en dan aan de kookplaat-kant van het snoer. Daar kun je meestal alle drie fasen kwijt. Soms moet je daarvoor een bruggetje verwijderen of verplaatsen. Als die netjes op drie fasen is aangesloten heb je de maximale mogelijkheden van de plaat en zal die nooit gaan knijpen wegens overbelasting.
Als ik niks vraag hier kom ik hier dus ook niet achter. Op zoek naar een nieuwe electricien denk dan maar.
Toch wel blij met jullie
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Als je je niet kundig of zeker genoeg voelt is dat inderdaad het beste. Zeker als er daarna nog aanpassingen gedaan gaan worden. Met een wago erop is het in elk geval geïsoleerd.discusws schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:08:
Ik snap de bezorgdheid, ik heb er zelf niet in gesleuteld en kom in principe niet in de kast. Dit is zo aangepast / opgeleverdis het een idee om die losse draden op een Wago te zetten voor het geval dat?
<John O`Mill>
Zolang je een <=5,7kW plaat aansluit mag het inderdaad. Daarboven mag het in ieder geval van de NEN1010 niet meer.Hippe Lip schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:49:
Ja, het mag, maar het is niet gebruikelijk en niet aan te raden.
Plaat zal uit zichzelf überhaupt nooit gaan knijpen. Op sommige kan je het instellen maar het gebeurd niet vanzelf.zal die nooit gaan knijpen wegens overbelasting.
Dat is al meer dan 3 jaar geleden voorbereid en wij hadden nog geen haast om naar 3 fase te gaan, totdat er een stop werd afgekondigd.Hippe Lip schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
Zijn die nog ter verantwoording te roepen of is dit te lang geleden?
Daar was met hulp van hier al over nagedachtJa, het mag, maar het is niet gebruikelijk en niet aan te raden.
Kijk eens naar de aansluitingen van je kookplaat, en dan aan de kookplaat-kant van het snoer. Daar kun je meestal alle drie fasen kwijt. Soms moet je daarvoor een bruggetje verwijderen of verplaatsen. Als die netjes op drie fasen is aangesloten heb je de maximale mogelijkheden van de plaat en zal die nooit gaan knijpen wegens overbelasting.
De kookgroep wordt / moet worden vervangen met: ABB aardlekautomaat 3P+N B16 30mA DS203NC B16 A30
:strip_exif()/f/image/8nh2ME5OHl9CM89RGjiT24q5.jpg?f=fotoalbum_large)
Met alle hulp die ik hier heb gehad zou ik dat kunnen doen, ik heb "heel lang geleden" een aanvaring met electriciteit gehadHippe Lip schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:55:
[...]
Als je je niet kundig genoeg acht is dat inderdaad het beste. Zeker als er daarna nog aanpassingen gedaan gaan worden. Met een wago erop is het in elk geval geïsoleerd.
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
Nietes. Maar daar is een apart topic voor.
Met dat laatste ben ik het eens, maar het is helaas wel gebruikelijk om een kookplaat op 1 fase aan te sluiten ondanks dat dat ten minste 2 regels overtreedt bij een 3-fase-aansluiting. Ik denk dat correct en incorrect ongeveer even vaak voorkomen. (Wat op zich ook wel bewijst dat de kans op het trippen van je hoofdzekering bij de incorrecte variant in de praktijk meestal wel meevalt.)het is niet gebruikelijk en niet aan te raden.
Toch heb ik een andere ervaring met het fornuis van iemand hier in de buurt. Dat was op een kookgroep aangesloten. Ze zeiden daar dat ze het wel eens hadden dat een pit uitgeschakeld werd als twee andere pitten hoog stonden (boost?). Daar heb ik een 3-faseautomaat voor in de plaats gezet en alle drie fasen op het fornuis aangesloten. Nu gebeurt dat uitschakelen niet meer.Septillion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Plaat zal uit zichzelf überhaupt nooit gaan knijpen. Op sommige kan je het instellen maar het gebeurd niet vanzelf.
<John O`Mill>
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Smeg. Type weet ik niet precies. Het is zo’n breed model fornuis.
<John O`Mill>
Het ding kan niet weten hoe het is afgezekerd. Het enige wat ie wel kan meten over de aansluiting, de spanning, zegt niks over hoeveel stroom het ding mag trekken. Bovendien is een pit compleet uitschakelen geen zinnige manier van knijpen, voor een apparaat dat per pit ook gewoon op een lager vermogen kan (meestal geregeld door de pit regelmatig even kort uit te zetten).Hippe Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:47:
[...]
Toch heb ik een andere ervaring met het fornuis van iemand hier in de buurt. Dat was op een kookgroep aangesloten. Ze zeiden daar dat ze het wel eens hadden dat een pit uitgeschakeld werd als twee andere pitten hoog stonden (boost?). Daar heb ik een 3-faseautomaat voor in de plaats gezet en alle drie fasen op het fornuis aangesloten. Nu gebeurt dat uitschakelen niet meer.
Daarom gok ik dat het niks met de afzekering of het aantal fasen te maken had, maar dat er iets anders aan de hand was, dat toevallig is opgelost doordat je de boel van z'n plek hebt gehad en opnieuw hebt aangesloten. Misschien een los contact.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het zijn allemaal gloednieuwe aansluitingen
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie59 op 14-08-2026 09:48 ]
Bij de eerste aanleg word dat normaal wel door de netbeheerder gedaan ja, fase rotatie.Tommie59 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:46:
Is het zinvol om na de meter nog fase rotatie toe te passen? Ik heb vaak renovaties van panden met meerdere woonlagen waar ik dan per verdieping de fases eentje doorschuif, maar ik begreep dat de netbeheerder dit ook al doet bij de huisaansluitingen. Het zijn allemaal kasten met 2 Aardleks, dus 2 fasen per kast.edit:
Maar het kan prima voorkomen dat de belasting en daarmee de spanningen op een bepaalde fase toch verschillen. Veel zonnepanelen of accu's op een bepaalde fase bijvoorbeeld.
In dat geval zou je zelf wat kunnen aanpassen in je eigen fase verdeling/rotatie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wil buiten een in-lite 12v trafo ophangen. Nu heb je daar beschermkapjes voor. Alleen qua elektra heb ik wel ip54 wcd's in de tuin maar die staan niet beschut. Ik wil iets hebben waardoor de stekker beter beschermd is dan een kapje die omhoog staat. Of is jullie ervaring dat dit goed gaat?
Ik vind veel ome ali alternatieven maar twijfel daarbij aan de kwaliteit (dus gebruik ik niet). Iemand nog een bewezen oplossing?
[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 14-08-2026 11:20 ]
10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).
Spul van Ali en consorten kan er leuk uitzien, maar voldoet zelden aan de eisen die we er hier in dit deel van de wereld aan stellen. Als veiligheid je doel is zou ik er daarom niet op bouwen.Freakie1NL schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:10:
Iemand nog slimme ideeen?
Wil buiten een in-lite 12v trafo ophangen. Nu heb je daar beschermkapjes voor. Alleen qua elektra heb ik wel ip54 wcd's in de tuin maar die staan niet beschut. Ik wil iets hebben waardoor de stekker beter beschermd is dan een kapje die omhoog staat. Of is jullie ervaring dat dit goed gaat?
Ik vind veel ome ali alternatieven maar twijfel daarbij aan de kwaliteit. Iemand nog een bewezen oplossing?
<John O`Mill>
Ik heb boven de 2 dubbele stopcontacten een dakje van een vogelhuis gemonteerd. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de trafo gewoon vast aan te sluiten met een wartel in het WCD.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Klopt! Daarover schreef ik: "Het enige wat ie wel kan meten over de aansluiting, de spanning, zegt niks over hoeveel stroom het ding mag trekken." Dat was niet compleet. De kookplaat zou in theorie ook het faseverschil kunnen meten, maar ook dat zegt niks over hoeveel stroom het ding mag trekken.onetime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:59:
@Juerd @Hippe Lip Een plaat kan wel zien of hij op 1, 2 of 3 fases is aangesloten.
Die enkele fase waarop ie aangesloten was, had bijvoorbeeld kunnen zijn afgezekerd op 100 A. Of om het on-topic te houden: 63 A
[ Voor 19% gewijzigd door Juerd op 14-08-2026 13:14 ]
Simpele digitale logica.
Zinnige default instelling: 16A per aansluiting en eventueel hoger in te stellen. Meeste situaties automatisch af te dekken. Bij correct bedraden.
Spel en typfouten voorbehouden
Voor de In Lite zelf heb ik de officiele plastic overschuif bescherming gekocht.FredvZ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
@Freakie1NL Vocht is maar 1 van de zaken waar je op moet letten. Als de transformator in de volle zon hangt en/of in de winter ook buiten gebruikt wordt, is temperatuur ook een belangrijk ding om naar te kijken.
Temperatuur is in een winter niet geheel anders in een ongeisoleerde schuur in vergelijking met windbeschut buiten.
10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).
Yep, aan den lijve ondervonden: 24Vac din trafo (abb) voor voeding van beregeningskleppen is hier deze zomer overleden. Ik vermoed dat de thermische zekering het heeft begeven.FredvZ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
@Freakie1NL Vocht is maar 1 van de zaken waar je op moet letten. Als de transformator in de volle zon hangt en/of in de winter ook buiten gebruikt wordt, is temperatuur ook een belangrijk ding om naar te kijken.
En nu ook heel blij met de tip om zoveel mogelijk kamrails te gebruiken, dat scheelt nu veel extra 10mm2 kabels.
Zodra de boel klaar is zal ik wel even meer foto's delen, hier ben ik net klaar met de 10mm2. Zonder draden verminken wordt het niet mooier....
En ja, er missen 2 kWh meters, maar die zijn nu in gebruik in de oude groepenkast en ga ik bij het vervangen overzetten.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Gaat nog steeds voorbij aan m'n punt: hoeveel stroom het ding mag trekken, weet het niet. Sure, je kunt de aanname doen dat je 16 A per fase mag trekken, maar dat zou een heel rare aanname zijn, die bij 2L/2N al instort, en bij grotere hoofdzekeringen al helemaal. De kookgroep is immers een typisch Nederlands ding, dat elders nauwelijks wordt toegepast. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n fabrikant alleen voor Nederland dit soort heuristiek toevoegt.onetime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
@Juerd Meten? Te moeilijk. Paar weerstandjes en tussen welke punten je gelijke spanning hebt geeft aan welke aansluitingen op gelijke / verschillende fase zitten. En of je 3 fase hebt.
Simpele digitale logica.
Zinnige default instelling: 16A per aansluiting en eventueel hoger in te stellen. Meeste situaties automatisch af te dekken. Bij correct bedraden.
Ik zie zelf liever ten minste twee fases per verdieping, bijvoorbeeld begane grond L1+L2, 1e L2+L3, 2e L3+L1.Tommie59 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:46:
Is het zinvol om na de meter nog fase rotatie toe te passen? Ik heb vaak renovaties van panden met meerdere woonlagen waar ik dan per verdieping de fases eentje doorschuif, maar ik begreep dat de netbeheerder dit ook al doet bij de huisaansluitingen. Het zijn allemaal kasten met 2 Aardleks, dus 2 fasen per kast.edit:
Reden is heel simpel, valt een fase uit, dan heb je altijd nog verlichting.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Plan je op elke groep een meter ? Ik twijfel nog want ik heb groepen met alleen verlichting en wcd’selsinga schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:41:
Zoals (in het nu gesloten topic hiervoor) gemeld ben ik bezig mijn groepenkast te vervangen. Veel goede tips gekregen, daarvoor dank! Vandaag begonnen met het bedraden en ik snap nu de opmerkingen over masochist en 10mm2 in een Eaton MTR440.Tussen de onderste rij (met o.a het aansluitblok en hoofdschakelaar) is er niet veel ruimte om de 100m2 netjes te buigen en er cableporn van te maken.
Gelukkig heb ik voor de overgang van aardlekautomaten naar kWh meters 6mm2 gepland, dat gaat vast beter.
En nu ook heel blij met de tip om zoveel mogelijk kamrails te gebruiken, dat scheelt nu veel extra 10mm2 kabels.![]()
Zodra de boel klaar is zal ik wel even meer foto's delen, hier ben ik net klaar met de 10mm2. Zonder draden verminken wordt het niet mooier.... [Afbeelding] En ja, er missen 2 kWh meters, maar die zijn nu in gebruik in de oude groepenkast en ga ik bij het vervangen overzetten.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je krijgt het een stuk netter zonder aansluitblok. Boven op je hoofdschakelaar, overspanningsbeveiliging en onderste aardlekautomaat kun je prima stroom vanaf halen. Tevens maak je het ook netter door de nul van alle aardlekautomaten met elkaar te verbinden met één kamrail. Door de faseverschuiving zal de stroom op de nul niet hoger zijn. Er van uitgaande dat je niet op één fase stroom terug levert, maar dit gewoon over 3 fases gaat. Mooiste zou ook zijn om de twee krachtaardlekschakelaars van het midden naar de onderste te verplaatsen en alles onder één kamrail, mits mogelijk.elsinga schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:41:
er foto's delen, hier ben ik net klaar met de 10mm2. Zonder draden verminken wordt het niet mooier.... [Afbeelding] En ja, er missen 2 kWh meters, maar die zijn nu in gebruik in de oude groepenkast en ga ik bij het vervangen overzetten.
[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 14-08-2026 21:43 ]
Ik kwam er laatst op een vervelende manier achter dat de Eastron designers prutsers zijn. Drie drie fase meters (SDM72D-M) naast elkaar past niet in een standaard kast van 12 posities breed. Ik hoop dat het bij jou wel gaat passen zo alles op een rij. (Echt, degene die daar besloten heeft dat die drie fase meter best twee milimeter breder mag zijn dan vier posities, moet op staande voet ontslagen worden. Prutser...)elsinga schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:41:
En ja, er missen 2 kWh meters, maar die zijn nu in gebruik in de oude groepenkast en ga ik bij het vervangen overzetten.
Heb je het dan misschien over oudere meters? Ik had eerst ook SDM630-meters van Eastron die bet iets breder waren dan 4 eenheden, naar tegenwoordig past het wel (al een paar jaar).BlueFlame schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:33:
[...]
Ik kwam er laatst op een vervelende manier achter dat de Eastron designers prutsers zijn. Drie drie fase meters (SDM72D-M) naast elkaar past niet in een standaard kast van 12 posities breed. Ik hoop dat het bij jou wel gaat passen zo alles op een rij. (Echt, degene die daar besloten heeft dat die drie fase meter best twee milimeter breder mag zijn dan vier posities, moet op staande voet ontslagen worden. Prutser...)
<John O`Mill>
Ja, elke groep een meter, want ik kan niet alles met tussenstekkers meten (bijvoorbeeld de Hue verlichting). Ik kan dan in Homey de hele groep minus tussenstekkers berekenen.jacovn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:16:
[...]
Plan je op elke groep een meter ? Ik twijfel nog want ik heb groepen met alleen verlichting en wcd’s
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Die had ik nog niet zo bedacht, maar is inderdaad een optie door de kamrails rond de hoofdschakelaar. Moet ik wel meerdere draden voor de nul in 1 aansluiting doen, maar daar zijn ook blokjes voor. Ga ik even over nadenken. Net als over het toch met 6mm2 doen onder, erger me nu al aan de bedrading daar. ;)bjusterbaarlik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:41:
[...]
Je krijgt het een stuk netter zonder aansluitblok. Boven op je hoofdschakelaar, overspanningsbeveiliging en onderste aardlekautomaat kun je prima stroom vanaf halen. Tevens maak je het ook netter door de nul van alle aardlekautomaten met elkaar te verbinden met één kamrail. Door de faseverschuiving zal de stroom op de nul niet hoger zijn. Er van uitgaande dat je niet op één fase stroom terug levert, maar dit gewoon over 3 fases gaat. Mooiste zou ook zijn om de twee krachtaardlekschakelaars van het midden naar de onderste te verplaatsen en alles onder één kamrail, mits mogelijk.
En alle krachtgroepen naar beneden kan niet, is niet voldoende ruimte voor op de onderste rail. Ook niet als ik het aansluitblok verwijder. Helaas.
Ik gebruik Homewizard meters, die wel netjes volgens de standaard zijn. Gelukkig.BlueFlame schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:33:
[...]
Ik kwam er laatst op een vervelende manier achter dat de Eastron designers prutsers zijn. Drie drie fase meters (SDM72D-M) naast elkaar past niet in een standaard kast van 12 posities breed. Ik hoop dat het bij jou wel gaat passen zo alles op een rij. (Echt, degene die daar besloten heeft dat die drie fase meter best twee milimeter breder mag zijn dan vier posities, moet op staande voet ontslagen worden. Prutser...)
Is niet nodigelsinga schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Die had ik nog niet zo bedacht, maar is inderdaad een optie door de kamrails rond de hoofdschakelaar. Moet ik wel meerdere draden voor de nul in 1 aansluiting doen, maar daar zijn ook blokjes voor. Ga ik even over nadenken. Net als over het toch met 6mm2 doen onder, erger me nu al aan de bedrading daar. ;)
En alle krachtgroepen naar beneden kan niet, is niet voldoende ruimte voor op de onderste rail. Ook niet als ik het aansluitblok verwijder. Helaas.
Die 2 krachtgroepen v/d middelste rij naar de onderste rij, aansluitblok verwijderen en een 5V-kamrail gebruiken.
Bij voorkeur wel je overspanningsbeveiliging uiterst links of rechts houden i.v.m. anders kruisen v/d aarding met je andere bedrading.
Dan kan je b.v. voor je 1P+N aardlekautomaten telkens recht naar boven met 1x Fase + 1x Nul uit de onderliggende aardlekautomaat 3P+N.
Dan ben je geen aansluitblok nodig en hoef je ook niet overal iets van twin-hulzen te gebruiken.
Zie b.v. ook hier:
:strip_exif()/f/image/Gkfj1qkYXq9HUH0EQ2pozkcn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Telkens aan de voedende kant (kamrail kant dus) van de 3P+N aardlekautomaten (in jou geval) kan je in de kooiklemmen naar keuze gewoon een nul + fase aftakken naar boven.
Wat bedoel je met meerdere draden in een aansluiting voor de nul? Je hebt voor alle 1 fase aardlekautomaten maar een nul nodig namelijk.elsinga schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Die had ik nog niet zo bedacht, maar is inderdaad een optie door de kamrails rond de hoofdschakelaar. Moet ik wel meerdere draden voor de nul in 1 aansluiting doen, maar daar zijn ook blokjes voor. Ga ik even over nadenken. Net als over het toch met 6mm2 doen onder, erger me nu al aan de bedrading daar. ;)
Alle krachtgroepen naast elkaar kan niet omdat het er 7 of meer zijn? Op de foto staan er maar 5 namelijk, incl hoofdschakelaar en overspanning.
Ik sla hier even op aan. Zeg je nou dat als je op 1 fase teruglevert terwijl je een 3 fase aansluiting hebt, je geen kamrail voor de nul mag gebruiken op de aardlekschakelaars?!bjusterbaarlik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:41:
[...]
[…] Tevens maak je het ook netter door de nul van alle aardlekautomaten met elkaar te verbinden met één kamrail. Door de faseverschuiving zal de stroom op de nul niet hoger zijn. Er van uitgaande dat je niet op één fase stroom terug levert, maar dit gewoon over 3 fases gaat. […]
[ Voor 21% gewijzigd door Ethiron op 15-08-2026 10:00 ]
Ik ga ervanuit dat @bjusterbaarlik hier doelt op dat de nul-stroom niet Nul is als je op 1F terug levert (PV/Accu) terwijl je op de andere 2F afneemt.Ethiron schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:59:
[...]
Ik sla hier even op aan. Zeg je nou dat als je op 1 fase teruglevert terwijl je een 3 fase aansluiting hebt, je geen kamrail voor de nul mag gebruiken op de aardlekschakelaars?!
Dan moet je erop verdacht zijn dat je nul mogelijk dikker moet zijn dan "normaal" i.v.m. die nul-stroom
Ah zo. Maar met een kamrail van 10mm die tot 63A is geschikt zit je daar toch gewoon goed mee?Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:02:
[...]
Ik ga ervanuit dat @bjusterbaarlik hier doelt op dat de nul-stroom niet Nul is als je op 1F terug levert (PV/Accu) terwijl je op de andere 2F afneemt.
Dan moet je erop verdacht zijn dat je nul mogelijk dikker moet zijn dan "normaal" i.v.m. die nul-stroom
Ja inderdaad, zo zit het ook. Komt 3fasen binnen vanuit nuts op elke verdieping en in de kast schuif ik dan als1 en als 2 steeds een fase op op de aansluitblokken onderin de groepenkast. Groepen verdeling/verklaring is op alle verdiepingen grotendeels hetzelfde.WargamingPlayer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Ik zie zelf liever ten minste twee fases per verdieping, bijvoorbeeld begane grond L1+L2, 1e L2+L3, 2e L3+L1.
Reden is heel simpel, valt een fase uit, dan heb je altijd nog verlichting.
(Ben bewust van de kookgroep, al een aantal keer aangegeven maar de klant wilt geen 400v waar huurders een fout mee kunnen maken)
Normaal wel inderdaad, evt voer je de fases uit met 6mm2 en de nul met 10mm2 om te zorgen dat het met 1F terugvoeding goed gaat met de nul.Ethiron schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:15:
[...]
Ah zo. Maar met een kamrail van 10mm die tot 63A is geschikt zit je daar toch gewoon goed mee?
Had in geval van busboards gewoon een 3F busboard gepakt met 123 verdeling en daar dan op 2F een kookgroep van gemaakt denk ik. Al dan niet gevoed door 3P+N aardlekschakelaars.Tommie59 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
Ja inderdaad, zo zit het ook. Komt 3fasen binnen vanuit nuts op elke verdieping en in de kast schuif ik dan als1 en als 2 steeds een fase op op de aansluitblokken onderin de groepenkast. Groepen verdeling/verklaring is op alle verdiepingen grotendeels hetzelfde.
[Afbeelding] (Ben bewust van de kookgroep, al een aantal keer aangegeven maar de klant wilt geen 400v waar huurders een fout mee kunnen maken)
Klant kan wel iets willen maar je hoort het volgens norm te doen en dat is in een dergelijk geval als meer-fasig voor de kookplaten.
Ik kan me bij bepaalde doelgroepen wel voorstellen dat het voor de verhuurder van belang is om de elektrische installatie zo eenvoudig mogelijk te houden.Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:28:
Klant kan wel iets willen maar je hoort het volgens norm te doen en dat is in een dergelijk geval als meer-fasig voor de kookplaten.
Uiteindelijk gaat het erom dat de elektrische installatie veilig gebruikt wordt en in het gehele plaatje (=installatie + competenties van gebruiker) kan het dan soms een beter resultaat opleveren als de groepenkast net iets afwijkt van de norm.
Het is natuurlijk onhandig dat je eindgroep een hogere afzekering heeft dan de hoofdzekering. Formeel tegen de regels van de netbeheerder. Aan de andere kant: als de verhuurder veel ervaring heeft met huurders die verkeerde apparatuur aansluiten en zo de 3 fasen met elkaar verbinden... Dan is het ongemak van een hoofdzekering die eens in de zoveel tijd wordt aangesproken een minder groot issue dan per ongeluk doorverbonden fasen.
Spel en typfouten voorbehouden
Zal ik niet ontkennen maar juist vaak bij dergelijke personen is de kans dan groter dat de HZ knapt, en zeker in geval van smelt kan dat een dure aangelegenheid worden.FredvZ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Ik kan me bij bepaalde doelgroepen wel voorstellen dat het voor de verhuurder van belang is om de elektrische installatie zo eenvoudig mogelijk te houden.
En dan is fase verdeling beter en de eis dat de huis-electricien de boel aansluit.
Ligt ook aan voor wie die kosten vd netbeheerder zijn voor de defecte hz's.Uiteindelijk gaat het erom dat de elektrische installatie veilig gebruikt wordt en in het gehele plaatje (=installatie + competenties van gebruiker) kan het dan soms een beter resultaat opleveren als de groepenkast net iets afwijkt van de norm.
Het is natuurlijk onhandig dat je eindgroep een hogere afzekering heeft dan de hoofdzekering. Formeel tegen de regels van de netbeheerder. Aan de andere kant: als de verhuurder veel ervaring heeft met huurders die verkeerde apparatuur aansluiten en zo de 3 fasen met elkaar verbinden... Dan is het ongemak van een hoofdzekering die eens in de zoveel tijd wordt aangesproken een minder groot issue dan per ongeluk doorverbonden fasen.
Recent een klant die tegen mij uitviel vanwege de factuur die hij had gekregen. (Van de 3e x binnen X-tijd) en ik was er onderhand de 5e keer.
Rekening van €150 en komen de 4e en 5e keer nog...
Loadbalancing bleek verkeerd afgesteld dat was de reden dat de hz knapten
Waar ik alleen een beetje mee zit te knoeien is het maken van een trekontlasting. Ik heb in de binnenmuur een gat van 80mm geboort, daar de ymvk kabel doorheen getrokken (ong 4.5 meter naar beneden) en die komt vervolgens weer in de kruipruimte uit.
Nu heb ik twee grote fischer duopower pluggen een beetje afgeknipt, twee kleine gaten geboort in de bakstenen muur en daar wil ik een zadelklem op vast maken. Om het laatste deel van de kabel heb ik een stukje flexibele buis gedaan en die wil ik er in vast klemmen.
Zie foto:
https://i.ibb.co/9HDxZccL/Hobbybobproject.png
Over 1.5 week word de spouw nageïsoleerd met knauf supafil (glaswol).
Mijn gevoel zegt de kabel nu vastzetten met een zadelklem en dat die over twee weken nooit meer kan bewegen en voldoende trekontlasting gaat hebben, zelfs als de baksteen waarin de zadelklem zou zitten kapot zou gaan.
@Annuk zijn allemaal nieuwe aansluitingen met automaten.
[ Voor 12% gewijzigd door Tommie59 op 15-08-2026 13:27 ]
Bij terug leveren over een fase en dus scheve belasting kan dat dus niet zo zijn. Maar dat ligt er dus aan wat je allemaal hebt. Bij een drie fase huisaansluiting is dus PV en/of accu op 3 fase dus ook aan te raden, dat maakt het ook veel overzichtelijker.Ethiron schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:15:
[...]
Ah zo. Maar met een kamrail van 10mm die tot 63A is geschikt zit je daar toch gewoon goed mee?
Dat is helemaal prima hoor, goed punt. Misschien dat ik er wel een 10A automaat voor pak.onetime schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:26:
@Antonl91 Hou er rekening mee dat die kabel, omdat hij in de isolatie zit, niet meer vol belast kan worden... Wel handig om hem zo weg te werken.
Het gaat eigenlijk om een toekomstige groep voor een 2.5/3.5kW airco met wat kleine prul zoals een kruimeldief opladen en papierversnipperaar. Het is een stopcontact in een berghok, wat ik eigenlijk wilde voorkomen is dat als ik ooit een airco zou willen, ik het noodgedwongen op een van de twee groepen voor de stopcontacten in het huis zou moeten plaatsen of via de gevel omdat de spouw dus helemaal opgevuld gaat worden.
Theoretisch inderdaad. De 1F PV-installatie is van voor een verzwaring naar 3x25A.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Bij terug leveren over een fase en dus scheve belasting kan dat dus niet zo zijn. Maar dat ligt er dus aan wat je allemaal hebt. Bij een drie fase huisaansluiting is dus PV en/of accu op 3 fase dus ook aan te raden, dat maakt het ook veel overzichtelijker.
Met 6 panelen die max zo’n 10,7A terugleveren en geen mogelijke uitbreiding van de PV zie ik (economisch en praktisch) geen noodzaak om die omvormer te wijzigen naar een 3F omvormer, maar voor het mooie idd wel.
Volgens mij past in dit geval die scheve belasting nog steeds binnen maximaal toelaatbare belasting van de componenten:
PV op L1, HS en ALS uitgevoerd in 63A en bedrading en kamrails belastbaar tot 63A.
Dat is natuurlijk wel handig op die manier, maar, wat als de DS203NC C20 wordt belast met 20A op elke fase, en alle 3 de DS301C ook worden belast met 16A op elke fase? Dan gaat er toch 36A door de klemmen aan de bovenkant van de C20? En uiteraard 20A door de klemmen aan de onderkant van de C20 (ervanuitgaande dat daar de load zit aangesloten)? Zijn die klemmen daar op gemaakt? Is dat zo bedoeld door ABB?Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Is niet nodig
Die 2 krachtgroepen v/d middelste rij naar de onderste rij, aansluitblok verwijderen en een 5V-kamrail gebruiken.
Bij voorkeur wel je overspanningsbeveiliging uiterst links of rechts houden i.v.m. anders kruisen v/d aarding met je andere bedrading.
Dan kan je b.v. voor je 1P+N aardlekautomaten telkens recht naar boven met 1x Fase + 1x Nul uit de onderliggende aardlekautomaat 3P+N.
Dan ben je geen aansluitblok nodig en hoef je ook niet overal iets van twin-hulzen te gebruiken.
Zie b.v. ook hier:
~[Afbeelding]
Telkens aan de voedende kant (kamrail kant dus) van de 3P+N aardlekautomaten (in jou geval) kan je in de kooiklemmen naar keuze gewoon een nul + fase aftakken naar boven.
Is dan een klemmenblok met voldoende dikke koperen "body" niet beter? En ook netter?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Vandaag even gekeken, maar wat ik al dacht is dus zo. De schakeldraad is een zwarte 1,5mm2... volgens Google mag je helemaal niet een algemeen stopcontact schakelen met zo'n kabel. Is iemand lekker aan het knutselen geweest. Nu dan maar tijdelijk via een ander stopcontact laden totdat ik de laadpaal heb hangen.Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:59:
[...]
Klopt helemaal. Even afwerken met een blindplaat of gewoon de schakelaar met niets aangesloten er weer voor als dat past.
Euhm onlangs als nieuw op marktplaats gekocht. Dus geen idee hoe lang ze al ergens op de plank lagen.Hippe Lip schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:58:
[...]
Heb je het dan misschien over oudere meters? Ik had eerst ook SDM630-meters van Eastron die bet iets breder waren dan 4 eenheden, naar tegenwoordig past het wel (al een paar jaar).
Standaard ABB HLD33 kast. Ander spul (idd ook de homewizard meter) zit zo tussen de 70 en 70,5 mm. De Eastron dingen zijn zo'n 72,5 mm.
Uit m'n hoofd zijn alle kooiklemmen van de 3P+N ABB 80A rated tot de 63A automaten daar zijn de klemmen hoger rated.Tanuki schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Dat is natuurlijk wel handig op die manier, maar, wat als de DS203NC C20 wordt belast met 20A op elke fase, en alle 3 de DS301C ook worden belast met 16A op elke fase? Dan gaat er toch 36A door de klemmen aan de bovenkant van de C20? En uiteraard 20A door de klemmen aan de onderkant van de C20 (ervanuitgaande dat daar de load zit aangesloten)? Zijn die klemmen daar op gemaakt? Is dat zo bedoeld door ABB?
Is dan een klemmenblok met voldoende dikke koperen "body" niet beter? En ook netter?
Alleen het binnenwerk in de zekeringen of HS of ALS is dan bepalend voor de nominaal stroom en/of afschakel-waardes.
En in principe klem je de afgaande draad rechtstreeks tegen de 10 of 16mm kamrail aan dus gaat er nagenoeg niets door de klemmenstrook.
Dat was zo: installatiedraad in buis moest minstens 2,5 mm² zijn als daar een contactdoos achter zat. Dat is niet meer zo, waardoor het algemene minimum van 1,5 mm² in beeld komt (dunner mag massief installatiedraad niet zijn om mechanische redenen).Schuurman92 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:41:
[...]
Vandaag even gekeken, maar wat ik al dacht is dus zo. De schakeldraad is een zwarte 1,5mm2... volgens Google mag je helemaal niet een algemeen stopcontact schakelen met zo'n kabel. Is iemand lekker aan het knutselen geweest. Nu dan maar tijdelijk via een ander stopcontact laden totdat ik de laadpaal heb hangen.
Er zijn situaties waarbij 1,5 mm² VD voor een contactdoos acceptabel is. Als de draad z'n warmte goed kwijt kan (bijv. omdat de buis in beton of steen ingefreesd is en niet in thermische isolatie), kort genoeg is (alles binnen een rijtjeshuis is prima), en er geen correctiefactoren nodig zijn vanwege warmtebronnen zoals andere kabels en warmwaterleidingen ernaast, zou 1,5 mm² geschikt kunnen zijn. Een laatste ding om naar te kijken is of het is afgezekerd met een moderne B16 of C16, en niet met een smeltzekering of oude L16. Als je alle informatie hebt, kun je in de betreffende tabellen duiken en uitzoeken en berekenen of het kan en mag.
Maar 2,5 mm² is zo veel makkelijker. Dat heeft zoveel marge (met de meest ideale installatiemethode mag dat volgens tabel 52.B.1 namelijk 27 A hebben) dat het zelfs onder moeilijkere omstandigheden nog veilig blijft voor 16 A. Dus ook al mag 1,5 mm² VD nu soms een contactdoos voeden, ga gewoon voor 2,5 mm² om jezelf de hoofdpijn van het uitzoekwerk te besparen.
Ik heb geprobeerd specificaties te vinden specifiek van de klemmen, maar ik kon helaas niets vinden.Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:44:
[...]
Uit m'n hoofd zijn alle kooiklemmen van de 3P+N ABB 80A rated tot de 63A automaten daar zijn de klemmen hoger rated.
Alleen het binnenwerk in de zekeringen of HS of ALS is dan bepalend voor de nominaal stroom en/of afschakel-waardes.
En in principe klem je de afgaande draad rechtstreeks tegen de 10 of 16mm kamrail aan dus gaat er nagenoeg niets door de klemmenstrook.
En ik denk dat een mailtje naar ABB door mij als particulier ook niet veel zal opleveren.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
dank voor die info!Juerd schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:45:
[...]
Dat was zo: installatiedraad in buis moest minstens 2,5 mm² zijn als daar een contactdoos achter zat. Dat is niet meer zo, waardoor het algemene minimum van 1,5 mm² in beeld komt (dunner mag massief installatiedraad niet zijn om mechanische redenen).
Er zijn situaties waarbij 1,5 mm² VD voor een contactdoos acceptabel is. Als de draad z'n warmte goed kwijt kan (bijv. omdat de buis in beton of steen ingefreesd is en niet in thermische isolatie), kort genoeg is (alles binnen een rijtjeshuis is prima), en er geen correctiefactoren nodig zijn vanwege warmtebronnen zoals andere kabels en warmwaterleidingen ernaast, zou 1,5 mm² geschikt kunnen zijn. Een laatste ding om naar te kijken is of het is afgezekerd met een moderne B16 of C16, en niet met een smeltzekering of oude L16. Als je alle informatie hebt, kun je in de betreffende tabellen duiken en uitzoeken en berekenen of het kan en mag.
Maar 2,5 mm² is zo veel makkelijker. Dat heeft zoveel marge (met de meest ideale installatiemethode mag dat volgens tabel 52.B.1 namelijk 27 A hebben) dat het zelfs onder moeilijkere omstandigheden nog veilig blijft. Dus ook al mag 1,5 mm² VD nu soms een contactdoos voeden, ga gewoon voor 2,5 mm² om jezelf de hoofdpijn van het uitzoekwerk te besparen.
Ik gebruik vrijwel altijd voorbedraad flex met 3x2.5mm2 en 1x1.5mm2, en heel af en toe is het handig om de schakeldraad op een stopcontact te zetten. Meestal gaat het dan om een ledlampje met vast stekker, of aquarium verlichting, nu weet ik dus dat met de juiste overweging dit mag.
Ik wil de indeling eigenlijk zo houden als die nu is, maar hieraan had ik dus nog niet gedacht. Neem ik mee.Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Is niet nodig
Zie b.v. ook hier:
[Afbeelding]
Ik heb in de huidige indeling onderaan maar 3 3P+N elementen met kamrail zitten. Ik heb 4x een N nodig in de aardlekautomaten er boven. Nu dus een aftakklem in gebruik om die 4e (en eventueel 5e, is een drievoudige) N aansluiting te creëren.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:43:
[...]
Wat bedoel je met meerdere draden in een aansluiting voor de nul? Je hebt voor alle 1 fase aardlekautomaten maar een nul nodig namelijk.
Alle krachtgroepen naast elkaar kan niet omdat het er 7 of meer zijn? Op de foto staan er maar 5 namelijk, incl hoofdschakelaar en overspanning.
Alle krachtgroepen naar beneden zou kunnen, maar breekt de uniforme indeling van de 2e en 3e rij wel. Weet dus niet of ik dat ga doen.
Alle 1 fase aardlekautomaten hebben maar een nul draad nodig, mits ze allemaal zijn voor stroom afname. Zie de vorige berichten.elsinga schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:05:
[...]
Ik heb in de huidige indeling onderaan maar 3 3P+N elementen met kamrail zitten. Ik heb 4x een N nodig in de aardlekautomaten er boven. Nu dus een aftakklem in gebruik om die 4e (en eventueel 5e, is een drievoudige) N aansluiting te creëren.
Alle krachtgroepen naar beneden zou kunnen, maar breekt de uniforme indeling van de 2e en 3e rij wel. Weet dus niet of ik dat ga doen.
Alle krachtgroepen beneden maakt het toch juist een meer uniforme indeling? Plus het maakt een toekomstige uitbreiding via kamrail ook eenvoudiger, netter en meer uniform.
Persoonlijk vind ik het nu afbreuk doen op het uniforme door de 3P+N bij op de 2e rail.elsinga schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:05:
[...]
Ik heb in de huidige indeling onderaan maar 3 3P+N elementen met kamrail zitten. Ik heb 4x een N nodig in de aardlekautomaten er boven. Nu dus een aftakklem in gebruik om die 4e (en eventueel 5e, is een drievoudige) N aansluiting te creëren.
En je blokkeert min of meer de potentiële 1P+N uitbreiding op deze manier.
En aansluitblokken werken zeker maar zou zelf als het mogelijk is misschien eerder kijken naar rijgklemmen, zijn veelal iets subtieler.
Wanneer is dat veranderd dan? Ik was nog steeds in de veronderstelling dat je voor een contactdoos altijd minimaal 2,5mm2 moest gebruiken.Juerd schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:45:
[...]
Dat was zo: installatiedraad in buis moest minstens 2,5 mm² zijn als daar een contactdoos achter zat. Dat is niet meer zo, waardoor het algemene minimum van 1,5 mm² in beeld komt (dunner mag massief installatiedraad niet zijn om mechanische redenen).
Maar 2,5 mm² is zo veel makkelijker. Dat heeft zoveel marge (met de meest ideale installatiemethode mag dat volgens tabel 52.B.1 namelijk 27 A hebben) dat het zelfs onder moeilijkere omstandigheden nog veilig blijft. Dus ook al mag 1,5 mm² VD nu soms een contactdoos voeden, ga gewoon voor 2,5 mm² om jezelf de hoofdpijn van het uitzoekwerk te besparen.
Edit,
Ah, inmiddels wat verder onderzoek gedaan en het doorlezen van de norm (moest me even aanmelden bij de NEN connect, maar kon er daarna gratis bij gelukkig).
I stand corrected. Dat staat er dus al een tijdje in, maar de gebruikte installatiemethode is daarbij wel doorslaggevend.
Los draad in een buis is vrijwel altijd installatiemethode A1 of B1 (enkele uitzonderingen daargelaten) en moet dus minimaal 2,5mm2 dik zijn voor een contactdoos.
De uitzonderingen zijn zo specifiek en afhankelijk van hoogte van ruimtes waar de buizen met draden in liggen dat het helemaal niet praktisch is om daar van uit te gaan.
Vrijwel alles op of in een wand/vloer valt niet binnen de uitzonderingen.
Met een meeraderige kabel zijn er al veel meer opties, maar ook daar moet je goed opletten.
Alleen het uitzoekwerk alleen al kost meer dan het verschil tussen de 1,5mm2 en de 2,5mm2 in mijn optiek, dus gewoon 2,5mm2 gebruiken is mijn advies.
[ Voor 24% gewijzigd door pickboy op 16-08-2026 10:47 ]
Sinds wanneer bepaalt Google hoe onze elektrische installaties eruit mogen zien?Schuurman92 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:41:
De schakeldraad is een zwarte 1,5mm2... volgens Google mag je helemaal niet een algemeen stopcontact schakelen met zo'n kabel.
(Hint: Kijk verder dan het AI-antwoord bovenaan de zoekresultaten, want dat zit er vaak naast.)
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 16-08-2026 10:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En kan diegene voor mij de stiftlengte opmeten? Ik hoop op een lengte van 15mm.
Helaas is deze afmeting online niet vindbaar.
Ik vermoed dat dit een alternatief met onderinvoer kan zijn voor de ABB aansluitblok 10mm2 met zij-invoer.
Let op: wat je precies op die contactdoos aansluit, is irrelevant. Als er een contactdoos is, moet het wel de volle 16 A van de voorbeveiliging aankunnen, zelfs al ben je maar van plan 10 mA te trekken.Beer070 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
dank voor die info!
Ik gebruik vrijwel altijd voorbedraad flex met 3x2.5mm2 en 1x1.5mm2, en heel af en toe is het handig om de schakeldraad op een stopcontact te zetten. Meestal gaat het dan om een ledlampje met vast stekker, of aquarium verlichting, nu weet ik dus dat met de juiste overweging dit mag.
De onderscheidende factor tussen A1 en B1 is of het in thermisch isolatiemateriaal ligt. Een buis in gefreesd beton of baksteen is B1 en mag 17,5 A hebben volgens de tabel. Dat maakt het, als er geen andere correctiefactoren zijn om toe te passen, dus geschikt om met 1,5 mm² een contactdoos te voeden volgens de nieuwste regels.pickboy schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:11:
[...]
Los draad in een buis is vrijwel altijd installatiemethode A1 of B1 (enkele uitzonderingen daargelaten) en moet dus minimaal 2,5mm2 dik zijn voor een contactdoos.
[...]
Mee eens, daarom ik zei ik al: "Dus ook al mag 1,5 mm² VD nu soms een contactdoos voeden, ga gewoon voor 2,5 mm² om jezelf de hoofdpijn van het uitzoekwerk te besparen.".Alleen het uitzoekwerk alleen al kost meer dan het verschil tussen de 1,5mm2 en de 2,5mm2 in mijn optiek, dus gewoon 2,5mm2 gebruiken is mijn advies.
Voor de 1P+N aardlekautomaten gebruik ik niet 1 kamrail, maar per fase een aparte. Vervangen door een enkele kamrail voor alle 1P+N zou inderdaad nog kunnen, dan heb ik minder N bedrading nodig.bjusterbaarlik schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Alle 1 fase aardlekautomaten hebben maar een nul draad nodig, mits ze allemaal zijn voor stroom afname. Zie de vorige berichten.
Alle krachtgroepen beneden maakt het toch juist een meer uniforme indeling? Plus het maakt een toekomstige uitbreiding via kamrail ook eenvoudiger, netter en meer uniform.
Met alle 3P+N beneden kan ik nog meer met kamrails doen, maar zitten de kWh meters niet meer direct boven of naast de 3P+N aardlekautomaten. Dus vervang ik de ene niet-uniformiteit door een andere. #keuzes
Ik heb inmiddels het aansluitblok geëlimineerd, dus dat scheelt weer.Annuk schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Persoonlijk vind ik het nu afbreuk doen op het uniforme door de 3P+N bij op de 2e rail.
En je blokkeert min of meer de potentiële 1P+N uitbreiding op deze manier.
En aansluitblokken werken zeker maar zou zelf als het mogelijk is misschien eerder kijken naar rijgklemmen, zijn veelal iets subtieler.
Aansluittechnisch is het een redelijke puinhoop.
Er is erg veel doorgelust, meestal met soepele kabel en dubbele adereindhulzen, terwijl er gewoon een verdeelblok aanwezig is. De tweede meterkast heeft niet eens aardlekschakelaars voor de lichtgroepen (en volgens mij ook niet voor de stopcontacten waar de laptops op zitten). Daarnaast werkten drie van de aardlekautomaten in de hoofdgroepenkast niet bij het testen van de aardlekfunctie via de testknop.
Er viel mij echter één ding écht op waar ik zelf te weinig kennis van heb: het koper was sterk verkleurd, wat lijkt op oxidatie. De kabels zijn bovendien erg slecht afgewerkt; je ziet de inkepingen zitten. Dit is bij het verdeelblok in de meterkast.
Het gaat om een vrij dikke draad, ik denk 10 mm² of eventueel nog dikker. Dit type kabel loopt van de hoofdschakelaar (lastschakelaar) naar een ABB-verbruiksmeter voor de energieconsumptie en laadpaalansturing, en daarna door naar het verdeelblok.

Maar ook bij de automaten zag ik een verkleuring (nog afgezien van de slechte afwerking van de kabelbescherming). Dit is bij een laadpaal automaat.

Toch dacht ik: laat ik dit even checken op Tweakers.
Mijn advies gaat worden dat er het nodige moet worden aangepast. Deze kabel is echter wel héél erg dik om zelf aan te pakken. De rest zou ik zelf nog wel aandurven, al is het geen standaard meterkast en heeft dit huis meer vermogen dan de gemiddelde Tweaker.
ik schrok redelijk van de staat, van deze elektra inrichting in dit huis.
Ik zie niet echt een direct gevaar mits alles vast zit maar gezien de verkleuring is het wel goed te vervangen. Heb je ook een complete foto?
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 16-08-2026 18:24 ]
Wijze aansluiten thuisbatterij bij 3x25A + twee sets panelen
Een goed advies wordt erg gewaardeerd!
Wat ik mij afvraag;
2 kabels in de hoofdschakelaar met verschillende diktes, kan dat? 4mm2 naar de 3 aardlekschakelaars, 6mm2 naar de uitbreidingskast (zitten 4 krachtgroepen in)
en de nul doorlussen tussen de 3 aardlekschakelaars met 4mm2.
Is het verstandig de kabels vanuit de hoofdschakelaar naar de 3 aardleken te vervangen van 4mm2 naar 6mm2? kamrail voor doorlussen van de N?
![]() | ![]() |
Normaal wordt de nulstroom nooit groter dan grootste stroom van 1 fase (door de faseverdraaing). Maar met veel zonnepanelen is het opletten, dan kan er jmet veel netstroom op 1 fase en veel terugleveren op de andere fase een te grote nulstroom ontstaan.
[ Voor 9% gewijzigd door uaT op 17-08-2026 13:01 ]
Er gaat veel misinformatie rond en er wordt veel getoeterd en maar beperkt echt feitelijk en praktisch gedeeld.
Vind je dat in dit topic passen en een goed idee?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vergeet dan niet de aanvullende nederlandse bepaling zoals onder de tabel staat.Juerd schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
De onderscheidende factor tussen A1 en B1 is of het in thermisch isolatiemateriaal ligt. Een buis in gefreesd beton of baksteen is B1 en mag 17,5 A hebben volgens de tabel. Dat maakt het, als er geen andere correctiefactoren zijn om toe te passen, dus geschikt om met 1,5 mm² een contactdoos te voeden volgens de nieuwste regels.
n
Om overbelasting te voorkomen moet voor de voeding van contactdozen voor algemeen gebruik in tot bewoning bestemde gebouwen, woonschepen, logiesverblijven en keukens bij toepassing van installatiedraad in buis, aangebracht volgens basisinstallatiemethode A1 of B1 volgens tabel 52.A.3 installatiedraad worden toegepast met een kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2 .
Dus ook bij installatiemethode B moet 2,5 mm2 worden toegepast voor een contactdoos voor algemeen gebruik.
Voed je een specifiek apparaat en kan je contactdoos niet zomaar voor iets anders gebruik worden dan is deze bepaling natuurlijk niet meer van toepassing.
In de norm van 2020 kan ik deze bepaling zo snel niet meer terugvinden, zou deze er dan uit zijn? Dan zijn de mogelijkheden wat groter, ,aar goed, die norm van 2020 is nog niet aangewezen dus is basis moet je uitgaan van de NEN1010-2015 met bijbehorende correctiebladen.
Die willen we in de schuur los van het huis. Daar ligt een 50mm buiten/41mm binnendiameter mantelbuis. Bij voorkeur laten we hier zowel de DC- als AC kabels doorheen lopen, anders moet de boel weer open. Het is maar 2m, zou vooral gaan om beide kanten door de fundering boren.
Vraag is, mag dit?
Het zou gaan om:
- 1x flex 19mm met daarin 3x 6mm2 solar kabel (plus/rood)
- 1x flex 19mm met daarin 3x 6mm2 solar kabel (min/zwart)
- 1x 5G6mm2
Zonnepanelen: 2x 9 panelen 250Wp, 1x 12 panelen 375 Wp, totaal dus 9000Wp
String spanning 2x9 panelen ongeveer 230V, 12 panelen niet bekend.
Omvormer: waarschijnlijk 12kW , 3 fase, dus zeg 17.5A per fase (ruim binnen de limiet van de 5G6)
In het traject voor en na de mantelbuis zullen de AC en DC kabels gescheiden worden.
Wat ik zelf gevonden heb:
- kabels moeten dubbel geïsoleerd zijn; 5G6 is dit sowieso, solar kabels zitten dus al in een flex , maar ze zijn er blijkbaar ook dubbel geïsoleerd
- vulgraad niet overschrijden (max 40%); met 2x19 (alleen buis, aangenomen 1mm wanddikte), 6x 6mm2 (6.2mm buitendiameter), 5G6 van 16mm diameter zit ik op 38%.
- capaciteit, 5G6 is prima voor de 12kW, maar hoe zit het met de DC kabels?
in het ergste geval moet de boel toch weer open, maar ben benieuwd wat jullie mening is over alles door dezelfde buis.
Ik vraag bij namelijk vooral af of je wel 3 PV kabels door een flexbuis gepropt krijgt. Je zou dus best kunnen zeggen dat de grote mantelbuis voldoende bescherming biedt en het zonder flex allemaal wat minder geprop wordt. Ook omdat er dan alleen maar een paar dubbel geïsoleerde kabels in liggen zie ik weinig risico.
Vanaf de uiteindes van de grote mantelbuis zou ik dan wel weer netjes de PV kabels in eigen (niet-flex waar mogelijk) pvc buizen laten lopen, zodat ze daar ook weer beschermd zijn.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Zal eens kijken of het lukt met drie kabels! Want dat zou inderdaad wel eens lastig kunnen worden.
Ja, die is weg sinds NEN 1010:2020. Dat is ook wat ik bedoelde met de verleden tijd in "Dat was zo: installatiedraad in buis moest minstens 2,5 mm² zijn als daar een contactdoos achter zat. Dat is niet meer zo, waardoor het algemene minimum van 1,5 mm² in beeld komt (dunner mag massief installatiedraad niet zijn om mechanische redenen)."pickboy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:32:
[...]
Vergeet dan niet de aanvullende nederlandse bepaling zoals onder de tabel staat. In de norm van 2020 kan ik deze bepaling zo snel niet meer terugvinden, zou deze er dan uit zijn?
Maar zoals gezegd zijn er nog zat redenen om wel standaard voor 2,5 te gaan.
Daar denkt NEN anders over: "Mag de nieuwe NEN 1010 na uitkomen al toegepast worden ondanks dat deze nog niet is aangewezen? Zeker, de norm kan worden toegepast. De wet gaat uit van de stand der techniek: het is verstandig om de laatste stand van de techniek te volgen door de laatste norm toe te passen. Een nieuwere versie van een aangewezen norm mag worden toegepast, de wetgever gaat ervan uit dat de veiligheid altijd toeneemt" Dat die aanname niet klopt, doet er verder niks aan af.Dan zijn de mogelijkheden wat groter, ,aar goed, die norm van 2020 is nog niet aangewezen dus is basis moet je uitgaan van de NEN1010-2015 met bijbehorende correctiebladen.
Het is een Enphase (micro-omvormer) systeem, dus ik hoef niet met een DC string aan het werk. Op dit moment ligt er een 5x 300Wp op zuid (met dus 5x IQ7+ omvormer (295VA)). Dit alles op 1 fase aangesloten (L1 in de toekomst).
Plan is om hier 3x 470Wp op Oost te plaatsen, en 4x 470Wp op West (platdak is niet groter). Qua omvormer dan 7x IQ9N van 427VA (2989VA totaal). Door de ligging kom ik in PVCalc uit op een verwachte piek teruglevering van ~2600-2700W totaal.
Begin oktober komt de monteur langs om de installatie te verzwaren naar 3x25A. Is het verstandig/verplicht om deze installatie als 3 fase aan te sluiten? Dan zou ik dus grofweg ~2 panelen per fase aansluiten, 1x oost en 1x west. Lijkt mij misschien wat overdreven?
Voor 3 fase moet ik dan:
- Krachtgroep / alamat in groepenkast voor PV verdeler.
- PV verdeler upgraden naar 3 fase (hoofdschakelaar, alamat, Enphase IQ Relay)
- 3 fase aanleggen richting PV verdeler (VD / YMvK trekken)
- 1 fase H07RN-F vervangen door 3 fase.
Zal dus rond de 500€ extra kosten om er een 3 fase installatie er van te maken.
Wellicht handig om te weten, het tweede deel van de PV installatie (op de garage) heeft 6x IQ7A (366VA piek, 349VA continu. 2196VA totaal). (Deze is aangesloten op L2 in de toekomst).
Ik heb helaas geen plek voor nog een PV installatie momenteel, dus ik kan niet L3 ook van een PV installatie voorzien.
Wellicht mis ik iets heel simpels, maar hoe sluit ik deze goed aan, of wat voor kamrail kan ik hier het beste voor bestellen?
:strip_exif()/f/image/GSaSPFtN2DO3zewDaeKN4ywO.jpg?f=fotoalbum_large)
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Deze werken wel:Freeaqingme schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:35:
Ik ben bezig met een onderverdeler, maar struggle nu even hoe ik deze automaten netjes met een kamrail aansluit. Uiteraard kan ik er een supergenerieke kamrail induwen, maar het leek me dat ABB hier iets voor zou hebben. Echter, de kamrail waar ik na veel zoeken op uitkwam, heeft geen gaten, en sluit de onderkant helemaal af, waardoor ik volgens mij deze niet meer kan voorzien van aansluitdraad.
Wellicht mis ik iets heel simpels, maar hoe sluit ik deze goed aan, of wat voor kamrail kan ik hier het beste voor bestellen?
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
1x https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html en
1x https://www.sandervunderi...g-steek-17-8mm-haaks.html
En dan even goed kijken welke je voor de L en welke voor de N gebruikt, zodat de draden er netjes tegenaan geklemd worden; de haakse komt aan de voorkant dacht ik
Oke, thanks. Dus dan kom ik toch op de generieke rails uit? Had verwacht dat ABB er wel iets specifieks voor zou hebben.Verdicampo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:06:
[...]
Deze werken wel:
1x https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html en
1x https://www.sandervunderi...g-steek-17-8mm-haaks.html
En dan even goed kijken welke je voor de L en welke voor de N, zodat de draden er netjes tegenaan geklemd worden; de haakse komt aan de voorkant dacht ik
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Niet dat ik weet. Maar was zelf ook verbaasd dat ze niks hadden om 2 aardlekschakelaars aan de onderkant te verbinden, dus dat heb ik zelf met draden opgelost (na even gebeld te hebben met Sander V)Freeaqingme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:15:
[...]
Oke, thanks. Dus dan kom ik toch op de generieke rails uit? Had verwacht dat ABB er wel iets specifieks voor zou hebben.
Eens, maar let wel even op de nul in je kast. Met de genoemde 2989 en 2196W op L1 en L2 terug leveren en -worst case- 25A verbruiken op L3, kom je op een stroom door de N van dik 36A. Wel binnen de 40A waar je kast als het goed is op ingericht is, maar houdt niet veel over.uaT schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:07:
@HMS voor ca 2800Wp zou ik zeker geen 3 fase omvormer gaan gebruiken. Dit wordt pas interessant bij vermogens vanaf 5 kW. Gewoon op fase 1 en 2 houden.
Als dat zo is dan heb je geen 3 fase aansluiting. 3 fasen is altijd 120 graden per fase geschoven waardoor de NUL nooit boven het vermogen van 1 fase uit komt, ook al lever je 25A op L1 en L2, dan zal de NUL nooit op 50A komen op L3.Verdicampo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:26:
[...]
Eens, maar let wel even op de nul in je kast. Met de genoemde 2989 en 2196W op L1 en L2 terug leveren en -worst case- 25A verbruiken op L3, kom je op een stroom door de N van dik 36A. Wel binnen de 40A waar je kast als het goed is op ingericht is, maar houdt niet veel over.
Sterker nog, je zal nooit stroom leveren van L1 naar L2 of L3. Er loopt totaal geen stroom door je eigen kast, in een 3 fase aansluiting lever je altijd 100% terug aan het net en wordt dit in de meter verrekend.
Het is echt een groot misverstand dat je bij een 3 fase van 1 fase naar andere fase levert. Je levert terug aan de wijkkast op 1 fase en je verbruikt vanaf die wijkkast vanaf de andere fase. Echter is het een afspraak dat dit intern tegen € 0 in de meter wordt gesaldeerd.
Het grote probleem gaat komen als iemand gaat zeggen “We zien veel onbalans in 3-fase aansluitingen, intern salderen vervalt en afname en teruglevering gaat behandeld worden zoals normaal.”, dan heb je echt een groot issue met heel veel 1-fase omvormers op 3-fase aansluitingen.
Daarom is 3-fase niet te handhaven en moeten we in Nederland gewoon naar 40, 63, 80 of zelfs 110A 1-fase infrastructuur.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Als je op twee fasen vermogen afneemt en op de andere fase vermogen levert, dan gaat dat niet meer op en kan de stroom door de nul maximaal tweemaal zo groot zijn als de stroom door de fasen.
Teken het maar uit met vectoren, dan wordt het heel snel duidelijk.
:strip_exif()/f/image/CaZcXFPi34WcoSQ6j7z0WZdM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tgoFISqHch2Cg6kBgC1Si6en.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Lwj2Kb2Gt9n2c38OmlkJbFq0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/t8297sZ5ONVNraBgqF2GWavX.jpg?f=fotoalbum_tile)