Wijze aansluiten thuisbatterij bij 3x25A + twee sets panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:42
Met het oog op het einde van salderen overweeg ik de aanschaf van een thuisbatterij (met vermogen van 3500W laden/ontladen). Ik breek echter al even mijn hoofd over hoe deze het beste aangesloten zou kunnen worden. Voordat ik met een installateur bespreek hoe ik het wil hebben, zou ik graag jullie mening weten.

Situatie:
Huisaansluiting: 3x25A
Set zonnepanelen op fase 1: levert maximaal 15A
Set zonnepanelen op fase 3: levert maximaal 13A

De set op fase 1 is aangesloten op een onderverdeler in de garage, deze onderverdeler is aangesloten middels een 6mm2 kabel en is afgezekerd met 3x25A. De set op fase 3 is rechtstreeks aangesloten in de groepenkast (eigen alamat). Een eventuele thuisbatterij zou in de garage komen.

Idealiter wil je de thuisbatterij op de fase van één van de sets zonnepanelen zetten. Maar dan is invoeding samen met de zonnepanelen iets om rekening mee te houden, ondanks dat dit niet snel zal voorkomen.

Ik zie drie opties:

Optie 1:
Aansluiten op fase 2 omdat hierop nog niets wordt ingevoed. Dat zou dan gaan met een nieuwe groep in de onderverdeler in de garage (dus dat scheelt het leggen van een extra kabel). Maar dit levert een heel scheve belasting op. In het slechtste geval: fase 1 13A teruglevering, fase 2 15A teruglevering, fase 3 25A belasting. Dat resulteert in een stroom door de nul van 39A.

Optie 2:
Aansluiten op fase 3, middels een eigen B20 alamat in de onderverdeler in de garage (dus dat scheelt het leggen van een extra kabel). In de onderverdeler kan maximaal 25A binnenkomen, ondanks dat er in de groepenkast al 25A binnenkomt en 13A ingevoed wordt door de set panelen. In de onderverdeler is dus maximaal sprake van 25A + 15,2A van de thuisbatterij, afgerond 40A (ik kan de batterij iets knijpen). De afzekering van de onderverdeler fungeert dus eigenlijk ook als remautomaat voor het net + zonnepanelen.

In theorie komt in de groepenkast dan op deze fase echter binnen: 25A van het net, 13A van de zonnepanelen en 15,2A uit de onderverdeler = 53,3A. Er is naar mijn idee echter geen plaats waar dit daadwerkelijk kan lopen. Er zijn namelijk maar twee afgaande groepen achter de aardlekschakelaar op deze fase in de groepenkast, dus er loopt nooit meer dan 32A door deze aardlekschakelaar. En verder is op deze fase nog een 3P+N 16A alamat aanwezig (en uiteraard de 3x25A naar de onderverdeler). Dus dat lijkt mij oké.

Optie 3:
Aansluiten op fase 1, middels een eigen B20 groep achter de aardlekschakelaar van deze fase met een extra 4 mm2 kabel naar de garage. Doordat invoeden door de set zonnepanelen dan via de onderverdeler vóór de aardlekschakelaar gebeurt en invoeden door de thuisbatterij achter de aardlekschakelaar loopt er naar mijn idee nooit meer dan de toegestane 40A door de aardlekschakelaar, zelfs als alle groepen achter deze aardlekschakelaar volledig belast zouden worden (3x 16A = 48A). Er kan namelijk maximaal 25A uit het net en 15A uit de zonnepanelen lopen, dus 40A. Bij maximale belasting van de 3 groepen komt dan nog 8A uit de thuisbatterij. Over de rail gaat dan wel 48A, maar die is geschikt tot 63A.

Buiten de groepen achter de aardlekschakelaar zijn op deze fase nog een 3P+N 16A alamat aanwezig en uiteraard de 3x25A naar de onderverdeler. Ook wat dat betreft naar mijn idee geen probleem.

Dit is in de groepenkast de meest eenvoudige optie, omdat er dan alleen een extra B20 automaat op de rail hoeft te komen. Maar er moet wel een extra kabel getrokken worden naar de garage, al is dat redelijk eenvoudig mogelijk.

Vragen:
1. Is optie 1 inderdaad onwenselijk gezien de belasting van de nul?
2. Zou optie 1 hoewel onwenselijk technisch wel veilig kunnen? (Ik heb de indruk van wel: alles is dan minimaal 6mm2 en je blijft onder de 40A als toegestane belasting van alle componenten.)
3. Klopt mijn analyse dat zowel optie 2 als 3 mogelijk zijn zonder remautomaat en met de huidige bedrading of zie ik iets over het hoofd?
4. Heeft een bepaalde optie wel/niet duidelijk de voorkeur?
5. Stel dat ik twee thuisbatterijen zou nemen op verschillende fases, dan zou optie 2 i.c.m. optie 3 ook een mogelijkheid zijn toch?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4BIs4V5-0w2ghv-gHMIm5y1-Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkZAdvCIOdUul0MlPTnwUp1k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De PV groep is niet geschikt. Die mag alleen maar stroom leveren en niet ontvangen. Te zien aan het woordje load.

Zou je ook foto's van de andere verdelers kunnen maken. Dat maakt het wat meer overzichtelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-08-2026 21:19 ]

• BriannNL
Hmm ik snap wat je zegt. Die alamat is aangelegd door een goed aangeschreven en ervaren zonnepanelenbedrijf... Zij hebben de tweede verdeler overigens ook gemaakt (enkele jaren later, toen de tweede set zonnepanelen geplaatst is), hierbij de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H25XyFJ84DVmR6M5SHgE4Wwss4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tB8JfFbMzzUKN2nPsppgr2h.jpg?f=fotoalbum_large

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33
BriannNL schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:56:
Hmm ik snap wat je zegt. Die alamat is aangelegd door een goed aangeschreven en ervaren zonnepanelenbedrijf...
Goed aangeschreven betekent niet dat ze goed werk leveren. De beoordelingen worden in het algemeen afgegeven door mensen die er zelf geen verstand van hebben. Wie er zelf verstand van heeft, doet dit soort werkzaamheden waarschijnlijk liever zelf.

Er zijn veel, heel erg veel, PV-cowboys die de achtergrondkennis missen om een installatie veilig uit te breiden. En helaas ook wat echte elektriciens die niet hebben opgelet. Het ontbreekt ze blijkbaar ook aan de nieuwsgierigheid om uit te zoeken wat die opschriften "Line" en "Load" precies betekenen, terwijl het toch zou moeten opvallen dat alle andere componenten zulke bijschriften niet hebben, en deze oudere EMAT aardlekautomaat wel.

Deze aardlekautomaten kunnen stuk gaan als ze verkeerd-om gevoed worden en wegens verschilstroom afschakelen. Het worden dan normale installatieautomaten, want alleen het aardlekgedeelte brandt door. Je merkt er ook niks van tot je de testknop weer gebruikt. Het lastige is dat elke keer dat je de testknop gebruikt, het weer kapot kan gaan, en je daarna de testknop zou moeten gebruiken om te checken of het nog werkt, waarbij je weer riskeert dat het stuk gaat, etc etc... Je kan na een aantal keer misschien wel concluderen dat je omvormer blijkbaar snel genoeg uitschakelt, maar dat lijkt me nog steeds een gok, want wat als je omvormer dat met elektronica doet en dat deel in de toekomst minder snel reageert? De enige echte oplossing is vervangen door een ding waarvan het niet uitmaakt aan welke kant die wordt gevoed.

En hebben ze nou afgetakt van aardlekschakelaar "2", met twee verschillende aderafwerkingen in dezelfde klem? Verder heb ik een wat twijfels bij de draden in de 2e automaat vanaf links. De draden zitten in het midden van 2 aansluitingen, maar bij zo'n veerklem is het belangrijk dat een massief draadeinde kaarsrecht is. Het blote koper trok m'n aandacht, daarna zag ik pas dat de draden niet duidelijk in het linker of rechter gat zitten. De moeite waard om even los te halen en goed te bekijken.
Zij hebben de tweede verdeler overigens ook gemaakt (enkele jaren later, toen de tweede set zonnepanelen geplaatst is), hierbij de foto:

~~~~~~~[Afbeelding]
Gelukkig zijn ze in de tussentijd blijkbaar overgestapt op mooiere spullen. Als ze nou nog even een wartel hadden gebruikt voor de kabelinvoer onderaan, wat het een mooi kastje geweest. Maar ok, het gat is niet al te groot en dat zadel er direct onder is ook soort-van trekontlasting. Wel veel gruis in die kast. Ik hoop dat dat pas na het vastschroeven van alle bovenste klemmen is gebeurd: je moet natuurlijk geen gruis in de aansluitklemmen hebben.

Inhoudelijk op je vragen: beredeneren op een afgaande beveiliging mag alleen als er geen aftakkingen zijn, dus bij 2 groepen achter een aardlekschakelaar gaat die vlieger niet op. 2×16 < 40 klopt, maar het voldoet niet aan de voorwaarden om de uitzondering op verplichte voorbeveiliging te hebben.

De optie met de distributiegroep als 25 A remautomaat is niet goed genoeg, want 25 + 25 > 40. Belasting van de nul is geen ramp, als die laag genoeg is. Het is onbeveiligd dus dit moet je inderdaad zelf goed beredeneren en berekenen. Je berekende 39 A klopt, dus je weet blijkbaar hoe dat moet. Als dat het hele verhaal is, dan zou het hoewel inderdaad niet heel wenselijk, een veilige oplossing kunnen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Juerd op 17-08-2026 02:31 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Hoe is de PV groep bevestigd in de deze extra verdeler? Gaan die twee.draden naar de hoofdschakelaar?

• BriannNL
Juerd schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 02:11:
[...]

De enige echte oplossing is vervangen door een ding waarvan het niet uitmaakt aan welke kant die wordt gevoed.
Bedankt voor je uitgebreide reactie m.b.t. de EMAT-automaat. Ik vond intussen ook je verhelderende uitleg hier. Juerd in "EMAT aardlekautomaat aanlsuiting". Ben ook zeker voornemens deze te laten vervangen. Bij het leggen van de tweede set panelen dit ook overwogen (toen niet wetende dat hij echt niet geschikt was, maar puur voor het merk), maar er was geen enkele smalle B16 van 100ma of 300ma van een A-merk beschikbaar. Intussen blijkt er gelukkig een smal alternatief van ABB beschikbaar gekomen te zijn: https://www.elektramat.nl/abb-componenten-aardlekautomaat-b16-1p-n-300ma-type-a-2csr255163r3165/
En hebben ze nou afgetakt van aardlekschakelaar "2", met twee verschillende aderafwerkingen in dezelfde klem? Verder heb ik een wat twijfels bij de draden in de 2e automaat vanaf links. De draden zitten in het midden van 2 aansluitingen, maar bij zo'n veerklem is het belangrijk dat een massief draadeinde kaarsrecht is. Het blote koper trok m'n aandacht, daarna zag ik pas dat de draden niet duidelijk in het linker of rechter gat zitten. De moeite waard om even los te halen en goed te bekijken.
Scherp opgemerkt! Zeker iets om na te kijken. Zo te zien inderdaad twee verschillende afwerkingen onder één klem bij aardlekschakelaar 2. De aftakking gaat naar de 3P+N alamat. Dit is gemaakt door de elektricien die de kast oorspronkelijk geplaatst heeft. Niet netjes inderdaad.
[...]

Gelukkig zijn ze in de tussentijd blijkbaar overgestapt op mooiere spullen.

Als ze nou nog even een wartel hadden gebruikt voor de kabelinvoer onderaan, wat het een mooi kastje geweest. Maar ok, het gat is niet al te groot en dat zadel er direct onder is ook soort-van trekontlasting. Wel veel gruis in die kast. Ik hoop dat dat pas na het vastschroeven van alle bovenste klemmen is gebeurd: je moet natuurlijk geen gruis in de aansluitklemmen hebben.
Ze gaven zelf inderdaad aan dat dit voortschrijdend inzicht was. :P Gelukkig geen gruis op de automaten, dat heb ik direct even bekeken toen ik de foto nam. Zal van het ophangen van de kast zijn, voordat de componenten werden geplaatst.
Inhoudelijk op je vragen: beredeneren op een afgaande beveiliging mag alleen als er geen aftakkingen zijn, dus bij 2 groepen achter een aardlekschakelaar gaat die vlieger niet op. 2×16 < 40 klopt, maar het voldoet niet aan de voorwaarden om de uitzondering op verplichte voorbeveiliging te hebben.
Stel dat ik aardlekschakelaar 3 met de twee groepen zou vervangen door twee alamats, dan mag optie 2 dus wel?
De optie met de distributiegroep als 25 A remautomaat is niet goed genoeg, want 25 + 25 > 40.
Zeker! Maar ik doelde hierop voor de onderverdeler. Doordat deze afgezekerd is achter de B25, wordt het totaal van het net en de eerste set zonnepanelen al beperkt tot 25A. (En er zitten natuurlijk al uitsluitend alamats in die onderverdeler.) Omgekeerd redenerend, voor invoeding vanuit de onderverdeler naar de groepenkast dacht ik het feit dat er maar twee groepen achter aardlekschakelaar 3 zaten + verder alamats voldoende zou zijn. Daarvan gaf je aan dat dit niet het geval is (zie mijn vraag hierboven).
Belasting van de nul is geen ramp, als die laag genoeg is. Het is onbeveiligd dus dit moet je inderdaad zelf goed beredeneren en berekenen. Je berekende 39 A klopt, dus je weet blijkbaar hoe dat moet. Als dat het hele verhaal is, dan zou het hoewel inderdaad niet heel wenselijk, een veilige oplossing kunnen zijn.
Oké, duidelijk! Ik had mij inderdaad geprobeerd in te lezen op hoe dit werkt. Hoop eigenlijk op een andere haalbare oplossing omdat en je met opwek van de panelen en laden van de thuisbatterij langdurig heel scheef belast.
bjusterbaarlik schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:44:
Hoe is de PV groep bevestigd in de deze extra verdeler? Gaan die twee.draden naar de hoofdschakelaar?
Nee, die komen vanaf de groep voor de laadpaal (twin adereindhulzen gebruikt).

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

Ik zou in dit geval gewoon de accu’s aan dezelfde fase hangen als de PV’s zitten. Opladen zal voornamelijk zijn als de zon schijnt. Ik neem niet aan dat je accu+zon je net op wilt jagen? Je grootverbruikers zitten wel in de onderverdeler? (Warmtepomp en laadpaal) je zou kunnen overwegen beide accu’s daar aan te sluiten (als je de accu’s daar voor wilt gebruiken).

vanaf de meterkast zou er dan 13+25 kunnen lopen geen probleem met 6 qmm <25m, de B25 naar de verdeler zou dan een B40 aardlekautomaat kunnen worden.

Vanaf de verdeler naar het huis maximaal: 15+16 op fase 1 en 16 op fase 3.

Binnen de verdeler zou in theorie 25+15+16 (L1) en 25+13+16 (L3) kunnen lopen, pittig maar als je daar dikkere kabels en fatsoenlijke aansluit/koppel blokjes (10 qmm) in maakt zou dat moeten kunnen.

Als je laadpaal slim genoeg is zou je die zelfs kunnen laten beperken mbt een extra energiemeter. (Ik weet dat SmartEVSE een ‘CUIRCUIT’ parameter heeft hiervoor).

in het algemeen: teken het aansluitschema en bereken de maximale Stroom (ik intern in de meterkast/verdeler) voor elk lijntje en ga na of de bedrading dat kan hebben. Verder: als je zelf niet weet hoe je het moet aansluiten; huur een Electricien in voor de uitvoering (en het checken van je plan).

[ Voor 18% gewijzigd door mjl op 17-08-2026 13:16 ]

-------

• BriannNL
mjl schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:07:
Ik zou in dit geval gewoon de accu’s aan dezelfde fase hangen als de PV’s zitten. Opladen zal voornamelijk zijn als de zon schijnt. Ik neem niet aan dat je accu+zon je net op wilt jagen? Je grootverbruikers zitten wel in de onderverdeler? (Warmtepomp en laadpaal) je zou kunnen overwegen beide accu’s daar aan te sluiten (als je de accu’s daar voor wilt gebruiken).
Nee, daar ga ik inderdaad niet vanuit. In dat opzicht lijkt het een beetje een theoretische exercitie. Maar ik wil een situatie die altijd veilig is, ook in de onwaarschijnlijke situatie dat de vraag naar stroom op die fases zo groot is dat de combinatie van net, PV en batterij aangesproken wordt.
vanaf de meterkast zou er dan 13+25 kunnen lopen geen probleem met 6 qmm <25m, de B25 naar de verdeler zou dan een B40 aardlekautomaat kunnen worden.

Vanaf de verdeler naar het huis maximaal: 15+16 op fase 1 en 16 op fase 3.

Binnen de verdeler zou in theorie 25+15+16 (L1) en 25+13+16 (L3) kunnen lopen, pittig maar als je daar dikkere kabels en fatsoenlijke aansluit/koppel blokjes (10 qmm) in maakt zou dat moeten kunnen.
Begrijp helemaal wat je zegt, maar daarmee kan de stroom in de groepenkast in het huis toch nog steeds te hoog worden (hoewel de kans klein is omdat daar minder grootverbruikers zijn)? Bijvoorbeeld op fase 1: 25A (net) + 15A (panelen vanuit verdeler) + 16A (accu vanuit verdeler) = 56A. Het verzwaren van de afzekering van de verdeler maakt dat risico ook groter, want anders was het maximaal 25A (net) + 25A (vanuit verdeler, door het maximum van de afzekering).
mjl schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:07:
in het algemeen: teken het aansluitschema en bereken de maximale Stroom (ik intern in de meterkast/verdeler) voor elk lijntje en ga na of de bedrading dat kan hebben.
Dat is inderdaad wat ik geprobeerd heb te doen en daardoor kwam ik tot de conclusie dat optie 2 en 3 mogelijk waren (zonder verzwaren van de afzekering van de verdeler, zodat de stroom daar kleiner blijft dan in jouw berekening). Zie jij dat ook zo?

[ Voor 3% gewijzigd door BriannNL op 18-08-2026 20:45 ]

Pagina: 1