Wijze aansluiten thuisbatterij bij 3x25A + twee sets panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
Met het oog op het einde van salderen overweeg ik de aanschaf van een thuisbatterij (met vermogen van 3500W laden/ontladen). Ik breek echter al even mijn hoofd over hoe deze het beste aangesloten zou kunnen worden. Voordat ik met een installateur bespreek hoe ik het wil hebben, zou ik graag jullie mening weten.

Situatie:
Huisaansluiting: 3x25A
Set zonnepanelen op fase 1: levert maximaal 15A
Set zonnepanelen op fase 3: levert maximaal 13A

De set op fase 1 is aangesloten op een onderverdeler in de garage, deze onderverdeler is aangesloten middels een 6mm2 kabel en is afgezekerd met 3x25A. De set op fase 3 is rechtstreeks aangesloten in de groepenkast (eigen alamat). Een eventuele thuisbatterij zou in de garage komen.

Idealiter wil je de thuisbatterij op de fase van één van de sets zonnepanelen zetten. Maar dan is invoeding samen met de zonnepanelen iets om rekening mee te houden, ondanks dat dit niet snel zal voorkomen.

Ik zie drie opties:

Optie 1:
Aansluiten op fase 2 omdat hierop nog niets wordt ingevoed. Dat zou dan gaan met een nieuwe groep in de onderverdeler in de garage (dus dat scheelt het leggen van een extra kabel). Maar dit levert een heel scheve belasting op. In het slechtste geval: fase 1 13A teruglevering, fase 2 15A teruglevering, fase 3 25A belasting. Dat resulteert in een stroom door de nul van 39A.

Optie 2:
Aansluiten op fase 3, middels een eigen B20 alamat in de onderverdeler in de garage (dus dat scheelt het leggen van een extra kabel). In de onderverdeler kan maximaal 25A binnenkomen, ondanks dat er in de groepenkast al 25A binnenkomt en 13A ingevoed wordt door de set panelen. In de onderverdeler is dus maximaal sprake van 25A + 15,2A van de thuisbatterij, afgerond 40A (ik kan de batterij iets knijpen). De afzekering van de onderverdeler fungeert dus eigenlijk ook als remautomaat voor het net + zonnepanelen.

In theorie komt in de groepenkast dan op deze fase echter binnen: 25A van het net, 13A van de zonnepanelen en 15,2A uit de onderverdeler = 53,3A. Er is naar mijn idee echter geen plaats waar dit daadwerkelijk kan lopen. Er zijn namelijk maar twee afgaande groepen achter de aardlekschakelaar op deze fase in de groepenkast, dus er loopt nooit meer dan 32A door deze aardlekschakelaar. En verder is op deze fase nog een 3P+N 16A alamat aanwezig (en uiteraard de 3x25A naar de onderverdeler). Dus dat lijkt mij oké.

Optie 3:
Aansluiten op fase 1, middels een eigen B20 groep achter de aardlekschakelaar van deze fase met een extra 4 mm2 kabel naar de garage. Doordat invoeden door de set zonnepanelen dan via de onderverdeler vóór de aardlekschakelaar gebeurt en invoeden door de thuisbatterij achter de aardlekschakelaar loopt er naar mijn idee nooit meer dan de toegestane 40A door de aardlekschakelaar, zelfs als alle groepen achter deze aardlekschakelaar volledig belast zouden worden (3x 16A = 48A). Er kan namelijk maximaal 25A uit het net en 15A uit de zonnepanelen lopen, dus 40A. Bij maximale belasting van de 3 groepen komt dan nog 8A uit de thuisbatterij. Over de rail gaat dan wel 48A, maar die is geschikt tot 63A.

Buiten de groepen achter de aardlekschakelaar zijn op deze fase nog een 3P+N 16A alamat aanwezig en uiteraard de 3x25A naar de onderverdeler. Ook wat dat betreft naar mijn idee geen probleem.

Dit is in de groepenkast de meest eenvoudige optie, omdat er dan alleen een extra B20 automaat op de rail hoeft te komen. Maar er moet wel een extra kabel getrokken worden naar de garage, al is dat redelijk eenvoudig mogelijk.

Vragen:
1. Is optie 1 inderdaad onwenselijk gezien de belasting van de nul?
2. Zou optie 1 hoewel onwenselijk technisch wel veilig kunnen? (Ik heb de indruk van wel: alles is dan minimaal 6mm2 en je blijft onder de 40A als toegestane belasting van alle componenten.)
3. Klopt mijn analyse dat zowel optie 2 als 3 mogelijk zijn zonder remautomaat en met de huidige bedrading of zie ik iets over het hoofd?
4. Heeft een bepaalde optie wel/niet duidelijk de voorkeur?
5. Stel dat ik twee thuisbatterijen zou nemen op verschillende fases, dan zou optie 2 i.c.m. optie 3 ook een mogelijkheid zijn toch?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4BIs4V5-0w2ghv-gHMIm5y1-Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkZAdvCIOdUul0MlPTnwUp1k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De PV groep is niet geschikt. Die mag alleen maar stroom leveren en niet ontvangen. Te zien aan het woordje load.

Zou je ook foto's van de andere verdelers kunnen maken. Dat maakt het wat meer overzichtelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-08-2026 21:19 ]

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
Hmm ik snap wat je zegt. Die alamat is aangelegd door een goed aangeschreven en ervaren zonnepanelenbedrijf... Zij hebben de tweede verdeler overigens ook gemaakt (enkele jaren later, toen de tweede set zonnepanelen geplaatst is), hierbij de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H25XyFJ84DVmR6M5SHgE4Wwss4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tB8JfFbMzzUKN2nPsppgr2h.jpg?f=fotoalbum_large