Aanleg thuisnetwerk - switch + AP of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrMilkshake
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-08 16:54
Ik ben verhuisd en probeer te beslissen welke hardware ik aan moet schaffen om te voorzien in mijn netwerkbehoeftes. Mijn wensen zijn als volgt:
  • Op alledrie de verdiepingen moet het WiFi signaal voldoen voor casual gebruik (stabiel met genoeg throughput om HD video's te streamen)
  • Op zolder wil ik twee netwerkpoorten beschikbaar hebben in de hobbykamer zodat er een bekabelde verbinding naar het modem ligt
In de meterkast staat een standaard KPN Experia Box uit 2025. Er liggen al UTP kabels door leidingen naar diverse ruimtes in huis, waaronder naar de hobbykamer. Waar ik dus primair naar zoek is een of meerdere stukken hardware waarmee ik 1 UTP poort omzet in 2 poorten plus WiFi. Dit lijkt me op te lossen door een switch aan de UTP poort in de muur te hangen, en die te verbinden met een WiFi access point. Ik ga er dan vanuit dat er op alle verdiepingen voldoende bereik is.

Ik heb ook nog even gekeken naar mesh sets, maar die lijken vooral nuttig te zijn in situaties waarin je geen kabels hebt liggen.

De benodigde hardware mag best wat kosten als het betere prestaties oplevert. Tweakbaarheid is voor mij niet zo belangrijk.

Mijn vragen zijn:
  • Zien jullie een makkelijkere of betere oplossing? Iets zegt me dat de extra stap van een switch niet nodig zou moeten zijn. Zou ik niet gewoon een WiFi router neer kunnen zetten?
  • Kunnen apparaten op WiFi op deze manier naadloos schakelen tussen het modem van de provider beneden en de access point op zolder?
  • Hoe kies ik een goede access point? De meeste zijn PoE, maar dat lijkt me niet handig in mijn situatie, aangezien er al stroom beschikbaar is op de plek waar hij komt.

Beste antwoord (via DrMilkshake op 31-07-2026 19:07)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DrMilkshake schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:10:
@dion_b ik begrijp je punt over vendor lock-in. Ik wil vooral provider lock-in vermijden. Zodoende valt je optie 1 voor mij af.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is is hoe de interoperabiliteit te kwantificeren is. Moet ik voor goede roaming hetzelfde merk, dezelfde serie of echt exact dezelfde producten hebben?
Voor goede roaming moeten *alle* security instellingen *exact* identiek zijn tussen AP's. Klinkt eenvoudig, maar zeker nu we met meerdere banden en WPA2+WPA3 te maken hebben is dat een mijnenveld. Het gaat er bovendien niet om dat wat jij in de UI instelt identiek is, maar dat wat er onder de motorkap door de AP uitgezonden wordt in de zgn 'beacons' hetzelfde is. Als daar ook maar een detail van afwijkt zullen clients het als een ander netwerk zien en niet roamen.

In theorie kun je dit alles prima handmatig per apparaat instellen, maar zoals gezegd, de instellingen heten soms anders, werken soms anders, soms heb je op ene apparaat een instelling wel en op de andere valt iets niet in te stellen en soms ontbreken heel kritieke instellingen helemaal. Als je alles met zelfde type apparaat (merk+model+revisie) kun je er zeker van zijn dat je overal dezelfde instellingen kunt doen en dat als je daar overal hetzelfde instelt het ook hetzelfde zal werken. Maar dat kan een monnikenwerk worden, dus raad ik altijd centraal management aan, zeker als je weinig kennis van de materie hebt en vooral zo makkelijk mogelijk iets wilt dat gewoon goed werkt.
Wat bedoel je met centraal management? Is er dan een soort master die het roaming gedrag stuurt? Of bedoel je gewoon dat je via één interface alles dezelfde instellingen kunt geven?
Belangrijkste is een interface waar je op een plek een keer instellingen doet (of op een plek de defaultinstellingen gebruikt) en je zeker weet dat alle aangesloten apparaten automatisch exact dezelfde, juiste instellingen overnemen. Daarnaast kunnen ze allerlei toeters en bellen hebben waarmee ze beter roamen beloven, maar de basis is verreweg het belangrijkst en sterker nog, simpler werkt vaak beter.

Er zijn systemen als dat van goedkoop en simpel (TP-Link Deco) via uitgebreid en iets duurder (TP-Link Omada, Ubiquiti UniFi) tot simpel in te stellen maar intelligent, wel iets duurder (HPE Aruba InstantOn) of uitermate complex maar goedkoop (MikroTik cAP). Je kiest eerst een systeem op basis van wat je wilt en dan de specifieke kastjes op basis van je eisen (zoals aantal Ethernetpoorten).

Ik noemde net TP-Link Deco. Die is echt 'dom' - ondanks marketingblaat over 'smart' dit en dat doet het niets meer dan de instellingen overal gelijk zetten, en dan letterlijk alle instellingen: ook de gebruikte WiFi-kanalen zijn gelijk wat je bij bedraad aangesloten AP's juist niet wit. Toch is die minimale basis goed genoeg voor een simpel stabiel product dat just works en voor de niet bijzonder veeleisende gebruiker nagenoeg altijd iets bruikbaars oplevert, en dat voor een erg scherpe prijs.
Waar je nat gaat met zo'n simpel systeem is als je ergens woont met veel verstoring van netwerken van buren. Altijd op zelfde kanaal hangen gaat je dan opbreken (vooral als ze ook Deco hebben en ook op exact zelfde kanaal uithangen...) Dan wil je een intelligenter systeem. Maar als je woont in een redelijk doorsnee moderne betonbunker van een gezinswoning in een bloemkoolwijk waar je grootste uitdaging komt van demping van muren en vloeren, is dom goed genoeg. Woon je in een monumentaal grachtenpand en kun je >100 netwerken van buren in je woonkamer detecteren, dan is het niet goed genoeg en moet je iets hebben dat actief betere kanalen opzoekt.
Mocht ik voor twee eigen apparaten gaan, wat zou je me dan aanraden?
Zoals gezegd, eerst een systeem kiezen op basis van je situatie en hoeveel knopjes/toeters/bellen je wilt, dan letten op je eisen voor de individuele kastjes.

Tips:
- less is more. Fabrikanten pronken met de meest indrukwekkende en dure apparaten met soms meer dan tien antennes erop. Dat is allemaal (mogelijk) nuttig als je je AP's draadloos met elkaar moet verbinden, maar nergens voor nodig als je ze bedraad aansluit. In dat geval hoef je alleen rekening te houden met de clients waar je mee verbindt en in dat geval heb je eigenlijk nooit meer dan 2 antennes per band ("2x2 MIMO") nodig. Meer antennes kost meer maar levert nauwelijks meerwaarde. Om in TP-Link Deco termen te praten: een Deco X60 heeft 4 antennes in de 5GHz, de X50 heeft er maar twee en kost minder en verbruikt ook minder stroom. Beide gaan identiek presteren als je ze bedraad aansluit. Die 4 antennes zijn nergens voor nodig dus betaal er niet voor.
- more is more. Een minimaal competente apparaat op de juiste plek is altijd beter dan een geweldig uitgebreide op de foute plek. Als je twijfelt of je met een apparaat voldoende dekking hebt, neem dan liever twee simpele apparaten waarmee je meer dekking regelt dan een enkele grote die doorgaans nauwelijks meer dekking zal leveren.
- kijk naar de netwerkpoorten. Er valt veel te kiezen. Er zijn zeker opties met drie Ethernetpoorten. Dat gezegd, een competente 1GbE switch kost nog geen tientje, dus betaal ook niet meer voor een AP met meerdere poorten. Bedenk ook dat WiFi hardware minder lang meegaat dan bedrade hardware. Mooi dat je nu een AP met 3 poorten kunt kopen, maar als je dat doet zul je bij vervanging weer een AP met minstens 3 poorten moeten kopen wat je keuze op dat moment flink inperkt. In geval van twijfel gewoon een simpele switch neerzetten zodat je vlolledig vrij bent in AP-keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Goede uitleg. Maar die extra netwerk punten vanuit de switch in de kamers heb je die echt nodig? Dit word wel wat minder netjes

Als je namelijk KPN Experia box daar poe switch op aan sluit. Dan de kabels die naar de kamers gaan de accesspoint met poe erop aansluit heb je de minste rommel ernaast.

Zo ziet er dan uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T3l8dGkw6StCGGAYp6hBYNHq3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Em1mqDnd7XJXwupAWrBmfhh9.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je per kamer wat extra poorten willen dan zou ik voor 4 poort poe switch gaan en poe accesspoint. Iets minder maar de middenweg aan 'extras'.

Doe je losse voeding dan heb je meteen 2 stopcontacten ingebruik dus komt 9 van 10 keer als een stekkerdoos + 2 voedingen. Al met al iets minder 'strak'.

Verder. Her en der een losse switch. Ja je hebt meer punten maar ook meer stroomverbruikers in huis dat zijn enkele watts extra reken op een 30 euro per jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door RobbyTown op 27-07-2026 22:27 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou in jouw geval 2 super WiFi punten gebruiken, dat werkt eenvoudig en goed samen met de Experiabox. https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi

Beste sluit je ze met kabels aan op de Experiabox er zit een 2e poort op waarmee je andere apparatuur bekabeld kan aansluiten of een switch.

Je krijgt dan netjes 1 WiFi netwerk door heel het huis.

Invoegen doe je zo!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
DrMilkshake schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:26:
Zien jullie een makkelijkere of betere oplossing? Iets zegt me dat de extra stap van een switch niet nodig zou moeten zijn. Zou ik niet gewoon een WiFi router neer kunnen zetten?
Ja, een (oude) router kan je als WiFi switch/AP gebruiken.
Maar beter/makkelijker is dan een router te gebruiken die ook een echte AP mode heeft.
Zie bijvoorbeeld topic:
Advies Wifi versterker of
The_Doman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:57:
Je werkplek is dus ook op zolder begrijp ik?
Het meest handigste/flexibel is dan een AP met extra LAN poorten.
Dan kom je inderdaad meestal uit op een router in AP mode.

Zie deze topics met vergelijkbare situatie
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken (op zolder)
Goede wifi op zolder
DrMilkshake schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:26:
Kunnen apparaten op WiFi op deze manier naadloos schakelen tussen het modem van de provider beneden en de access point op zolder?
Als je de WiFI SSID/instellingen gelijk zet aan die van je modem kunnen je apparaten/clients inderdaad naadloos overschakelen/roamen.

Roaming verbeteren
The_Doman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:06:
Dat wisselt nogal behoorlijk per model/fabrikant is mijn ervaring.
Een oude Nokia 5 en Lenovo TB-X103F met LineageOS 14.1 roamen hier perfect en snel tussen vrijwel alles wat ik gebruik als AP (AP/oude router/Powerline AP).
Diverse Samsung Tab A's (2016) en een J7 (2016) nemen er dan weer beduidend meer tijd voor om over schakelen.
Een Samsung A51 blijft altijd eindeloos lang plakken op een AP.

• DrMilkshake
Bedankt voor jullie reacties!

@RobbyTown ik ben wat huiverig voor PoE juist omdat ik er weer extra hardware voor nodig heb. Is PoE geen overkill als je er maar één access point aan hangt?

@Diederik heb je zelf zulke punten in gebruik? Krijg je daarmee geen last van vendor lock-in? Of kun je ze ook i.c.m. andere hardware dan de KPN box gebruiken? Jammere is ook dat er maar twee UTP poorten op zitten terwijl ik er drie nodig heb (een bij het modem vandaan).

@The_Doman dank voor het linken van gerelateerde topics en reacties. Het klinkt alsof je me een router oplossing aan zou raden. Hiermee zou ik met één stuk hardware klaar moeten zijn. Zou je me een specifiek product aanraden?

[ Voor 9% gewijzigd door DrMilkshake op 28-07-2026 00:13 ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

DrMilkshake schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 00:12:

@RobbyTown ik ben wat huiverig voor PoE juist omdat ik er weer extra hardware voor nodig heb. Is PoE geen overkill als je er maar één access point aan hangt?
Die extra hardware wil je toch al kopen?
Waar ik dus primair naar zoek is een of meerdere stukken hardware waarmee ik 1 UTP poort omzet in 2 poorten plus WiFi. Dit lijkt me op te lossen door een switch aan de UTP poort in de muur te hangen, en die te verbinden met een WiFi access point.
uitvoering: TP-Link TL-SG1005P

Ja het kan goedkoper: https://www.action.com/nl-nl/p/3000035/tp-link-desktop-switch-ls1005g/

Klein beetje meerprijs voor de POE switch voor AP dan heeft de AP geen losse voeding nodig.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• nihilissimis
  • Laatst online: 18-08 09:48
Er zijn ook APs die een ingebouwde switch met meerdere netwerk aansluitingen hebben. Bijvoorbeeld zoiets:
https://tweakers.net/pric...omada-eap650-desktop.html

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-08 12:33
Mijn ervaring is dat bedrade verbindingen altijd de beste en meest stabiele zijn. Dus als je extra Wifi punten wilt zodat elke verdieping goed Wifi signaal heeft, zorg er dan voor dat op elke verdieping ook een fysieke UTP aansluiting/kabel voor Wifi access points voor handen is.

Je hebt het over een Experiabox en 1 UPT aansluiting die je mogelijk via een switch wilt splitsen tot meerdere UTP aansluitingen. Die kan ik niet helemaal volgen. Een Experiabox heeft standaard 4 gele uitgangen voor 4 UTP kabels. Maar goed, misschien heb je maar 1 van de 4 porten in de Experiabox beschikbaar, dan moet je inderdaad een switch gebruiken om deze te splitsen. Of om alle aanwezige netwerkkabels op aan te sluiten.

Ik zou altijd voor een mesh Wifi netwerk gaan, zoals KPN zelf aanbiedt middels de bekende "Super Wifi" schoteltjes en anders een merk naar voorkeur. Zelf heb ik een TP-Link Omada setup thuis van 1 router, 1 HW controller, een switch en 2 Omada AP's voor de begane grond en eerste verdieping. Niet heel ingewikkeld om te installeren en werkt prima. Overal in huis 100% Wifi signaal en voldoende snel, ca. 500-700MB/sec. op basis van 1GB glas van Odido.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• DrMilkshake
nihilissimis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:54:
Er zijn ook APs die een ingebouwde switch met meerdere netwerk aansluitingen hebben. Bijvoorbeeld zoiets:
https://tweakers.net/pric...omada-eap650-desktop.html
Kijk, volgens mij is dit exact wat ik zoek! Één product wat mijn eisen precies invult zonder poespas die ik niet nodig heb. Goeie suggestie! Ik had op de pricewatch gefilterd op geen PoE en daarom vond ik deze niet, maar deze kan ook op een 12V adapter. Top!

@RobbyTown ik wil niet graag aan PoE omdat het toch op één plek uit het zicht staat en er stopcontacten genoeg zijn. Doet natuurlijk niets af aan jouw voorbeeld waar het wel in het zicht staat (hangt), want dat ziet er superstrak uit!

@Theo74 ter verduidelijking: ik heb een kabel vanuit de meterkast naar een kamer op zolder liggen, en wil specifiek in die kamer twee poorten voor bedrade verbinding hebben plus WiFi voor de rest van de verdieping. Wat is voor jou de reden om voor een mesh wifi te gaan? Daarmee bedoel je hardware van één fabrikant, toch? Werkt WiFi roaming dan beter?

• The_Doman
@Diederik heb je zelf zulke punten in gebruik? Krijg je daarmee geen last van vendor lock-in? Of kun je ze ook i.c.m. andere hardware dan de KPN box gebruiken? Jammere is ook dat er maar twee UTP poorten op zitten terwijl ik er drie nodig heb (een bij het modem vandaan).
Dat is inderdaad wel een vervelend issue.
KPN heeft hun WiFi punten recent "geupgrade" waardoor deze niet meer bruikbaar zijn bij andere providers.
Zie topics:
KPN superwifi 1 als mesh met andere router dan van KPN?
The_Doman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:30:
Met de laatste KPN firmwares zijn de Superwifi(1) en ook nog andere oudere Experia Wifi AP's "gecastreerd" en in principe alleen nog bruikbaar met KPN. :(

KPN Superwifipunten ook te gebruiken zonder KPN?
KPN Community: Mag KPN zomaar de webinterface van SuperWifi 1 punten verwijderen?
@The_Doman dank voor het linken van gerelateerde topics en reacties. Het klinkt alsof je me een router oplossing aan zou raden. Hiermee zou ik met één stuk hardware klaar moeten zijn. Zou je me een specifiek product aanraden?
Wil je een AP met extra LAN poorten dan is er gewoon heel veel meer/goedkopere keus als je gaat voor een (Gigabit) router als AP.
Specifieke AP met LAN poorten zijn er natuurlijk ook wel maar de keus is veel beperkter/duurder en geënt op PRO gebruik.
Zoals aangegeven is dan een router met een echte AP mode makkelijker en efficiënter.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ja, je krijgt vendor lock-in, maar dat krijg je sowieso. De vraag is of je vaker van provider wilt wisselen dan van WiFi-hardware (wat normaliter zo'n 5 jaar courant blijft en misschien nog 5 jaar door kan werken als je weinig eisen hebt). Wil je vaker van provider wisselen, dan ben je beter af met alles in eigen beheer te doen.

Uitdaging is dan dat het handiger is om alles in eigen beheer te doen, dus niet alleen de AP boven maar ook beneden een AP van zelfde type te hangen voor interoperabiliteit en niet afhankelijk te zijn van de Experiabox als je van provider wilt wisselen. En als je het zelf moet doen, moet je het ook zelf kunnen doen, dus dat gaat een investering in kennis en ervaring worden.

Grof gezegd drie opties dus:
1) alles van provider.
+ past bij elkaar, interoperability verzekerd
+ op korte termijn goedkoopst
+ makkelijk
+ support aanwezig, een loket voor alles
- vendor+provider lock-in, alles moet volledig vervangen worden bij andere provider
- huur van AP op termijn mogelijk duurder

2) router van provider combineren met eigen AP
+ op termijn goedkoopst
- twee verschillende apparaten/systemen om in te stellen, meest complexe optie
- geen garantie op interoperabiliteit en goede roaming
- twee verschillende partijen voor support die geheid naar elkaar gaan wijzen
- alsnog de helft van je oplossing overhoop als je van provider wilt wisselen

3) alle WiFi in huis met eigen hardware regelen
+ past bij elkaar, interoperability verzekerd
+ makkelijk, instellingen centraal (als je tenminste kiest voor een managed WiFi oplossing)
+ geen veranderingen aan de WiFi bij wisselen provider
- hoogste kosten, minimaal twee eigen apparaten kopen

Ik zou eigenlijk alleen 1 of 3 aanraden, 2 is vleesch noch visch.
Nee, als je een router als AP gebruikt is het uiteindelijk gewoon een AP en je hebt nog steeds twee nodig als je alles los van provider wilt doen.

Ik zou overigens afraden om dit te doen bij nieuwe aanschaf, zeker als je minder goed thuis bent in de materie: een router die je als AP in wilt zetten is niet goedkoper dan een dedicated AP, en het is altijd ingewikkelder dan gewoon iets neerzetten dat out-of-the-box doet wat je wilt.

Komt bij: voor goede roaming is het heel handig om centraal management te hebben. Dat hebben de WiFi systemen (alles van oerdomme maar degelijk TP-Link Deco tot en met enterprise-grade spul) maar losse routers-als-AP hebben dat niet. Gevolg is dat je instellingen handmatig moet doen en iedere handmatige instelling is een kans om dingen fout te doen waardoor clients niet gaan roamen. Die kans is des te groter bij gebruik van AP's van verschillende merken (bijvoorbeeld: mixen van je Experiabox met een losse AP), omdat dezelfde instelling verschillende namen kan hebben, of omdat twee losse instellingen in de een gedekt worden door een enkele in de ander.

Als je niet heel zeker bent van wat je doet wil je alles doen met zelfde type AP, en om het echt idiot-proof te maken wil je een managed systeem zodat je een keer instellingen doet en het systeem vervolgens de rest voor je regelt. Dat is waarom ik alleen opties 1 en 3 hierboven aanraad.

Oslik blyat! Oslik!

• DrMilkshake
@dion_b ik begrijp je punt over vendor lock-in. Ik wil vooral provider lock-in vermijden. Zodoende valt je optie 1 voor mij af.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is is hoe de interoperabiliteit te kwantificeren is. Moet ik voor goede roaming hetzelfde merk, dezelfde serie of echt exact dezelfde producten hebben?

Wat bedoel je met centraal management? Is er dan een soort master die het roaming gedrag stuurt? Of bedoel je gewoon dat je via één interface alles dezelfde instellingen kunt geven?

• Diederik
  • Niet online

Niet zelf in gebruik, maar ik heb te maken met 2 praktijksituaties waar deze draaien, en dat werkt zonder gedoe (vind ik zelf belangrijk) je zit dan inderdaad wel vast aan KPN maar daar kan je ze ook huren en je hebt er maar 2 nodig omdat de Experiabox ook Wifi punt is.

Alternatief kan je TP-Link Deco overwegen, dan heb je alles zelf in de hand, deze heeft bijvoorbeeld ook 3 poorten per unit: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor goede roaming moeten *alle* security instellingen *exact* identiek zijn tussen AP's. Klinkt eenvoudig, maar zeker nu we met meerdere banden en WPA2+WPA3 te maken hebben is dat een mijnenveld. Het gaat er bovendien niet om dat wat jij in de UI instelt identiek is, maar dat wat er onder de motorkap door de AP uitgezonden wordt in de zgn 'beacons' hetzelfde is. Als daar ook maar een detail van afwijkt zullen clients het als een ander netwerk zien en niet roamen.

In theorie kun je dit alles prima handmatig per apparaat instellen, maar zoals gezegd, de instellingen heten soms anders, werken soms anders, soms heb je op ene apparaat een instelling wel en op de andere valt iets niet in te stellen en soms ontbreken heel kritieke instellingen helemaal. Als je alles met zelfde type apparaat (merk+model+revisie) kun je er zeker van zijn dat je overal dezelfde instellingen kunt doen en dat als je daar overal hetzelfde instelt het ook hetzelfde zal werken. Maar dat kan een monnikenwerk worden, dus raad ik altijd centraal management aan, zeker als je weinig kennis van de materie hebt en vooral zo makkelijk mogelijk iets wilt dat gewoon goed werkt.
Belangrijkste is een interface waar je op een plek een keer instellingen doet (of op een plek de defaultinstellingen gebruikt) en je zeker weet dat alle aangesloten apparaten automatisch exact dezelfde, juiste instellingen overnemen. Daarnaast kunnen ze allerlei toeters en bellen hebben waarmee ze beter roamen beloven, maar de basis is verreweg het belangrijkst en sterker nog, simpler werkt vaak beter.

Er zijn systemen als dat van goedkoop en simpel (TP-Link Deco) via uitgebreid en iets duurder (TP-Link Omada, Ubiquiti UniFi) tot simpel in te stellen maar intelligent, wel iets duurder (HPE Aruba InstantOn) of uitermate complex maar goedkoop (MikroTik cAP). Je kiest eerst een systeem op basis van wat je wilt en dan de specifieke kastjes op basis van je eisen (zoals aantal Ethernetpoorten).

Ik noemde net TP-Link Deco. Die is echt 'dom' - ondanks marketingblaat over 'smart' dit en dat doet het niets meer dan de instellingen overal gelijk zetten, en dan letterlijk alle instellingen: ook de gebruikte WiFi-kanalen zijn gelijk wat je bij bedraad aangesloten AP's juist niet wit. Toch is die minimale basis goed genoeg voor een simpel stabiel product dat just works en voor de niet bijzonder veeleisende gebruiker nagenoeg altijd iets bruikbaars oplevert, en dat voor een erg scherpe prijs.
Waar je nat gaat met zo'n simpel systeem is als je ergens woont met veel verstoring van netwerken van buren. Altijd op zelfde kanaal hangen gaat je dan opbreken (vooral als ze ook Deco hebben en ook op exact zelfde kanaal uithangen...) Dan wil je een intelligenter systeem. Maar als je woont in een redelijk doorsnee moderne betonbunker van een gezinswoning in een bloemkoolwijk waar je grootste uitdaging komt van demping van muren en vloeren, is dom goed genoeg. Woon je in een monumentaal grachtenpand en kun je >100 netwerken van buren in je woonkamer detecteren, dan is het niet goed genoeg en moet je iets hebben dat actief betere kanalen opzoekt.
Zoals gezegd, eerst een systeem kiezen op basis van je situatie en hoeveel knopjes/toeters/bellen je wilt, dan letten op je eisen voor de individuele kastjes.

Tips:
- less is more. Fabrikanten pronken met de meest indrukwekkende en dure apparaten met soms meer dan tien antennes erop. Dat is allemaal (mogelijk) nuttig als je je AP's draadloos met elkaar moet verbinden, maar nergens voor nodig als je ze bedraad aansluit. In dat geval hoef je alleen rekening te houden met de clients waar je mee verbindt en in dat geval heb je eigenlijk nooit meer dan 2 antennes per band ("2x2 MIMO") nodig. Meer antennes kost meer maar levert nauwelijks meerwaarde. Om in TP-Link Deco termen te praten: een Deco X60 heeft 4 antennes in de 5GHz, de X50 heeft er maar twee en kost minder en verbruikt ook minder stroom. Beide gaan identiek presteren als je ze bedraad aansluit. Die 4 antennes zijn nergens voor nodig dus betaal er niet voor.
- more is more. Een minimaal competente apparaat op de juiste plek is altijd beter dan een geweldig uitgebreide op de foute plek. Als je twijfelt of je met een apparaat voldoende dekking hebt, neem dan liever twee simpele apparaten waarmee je meer dekking regelt dan een enkele grote die doorgaans nauwelijks meer dekking zal leveren.
- kijk naar de netwerkpoorten. Er valt veel te kiezen. Er zijn zeker opties met drie Ethernetpoorten. Dat gezegd, een competente 1GbE switch kost nog geen tientje, dus betaal ook niet meer voor een AP met meerdere poorten. Bedenk ook dat WiFi hardware minder lang meegaat dan bedrade hardware. Mooi dat je nu een AP met 3 poorten kunt kopen, maar als je dat doet zul je bij vervanging weer een AP met minstens 3 poorten moeten kopen wat je keuze op dat moment flink inperkt. In geval van twijfel gewoon een simpele switch neerzetten zodat je vlolledig vrij bent in AP-keuze.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
@DrMilkshake
Misschien kan je het gewoon eerst eens proberen met een (goedkoop/over) Router/AP?
Zelf heb ik hier kortgeleden een Tele2 ZTE ZXHN H369A welke over/afgeschreven was een tijdje als AP gebruikt met mijn Ziggo modem.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, werkte prima met roamen.
Gewoon alles zoveel mogelijk gelijkzetten.
Zelf zet ik alles (momenteel) op WPA2/PSK/AES.
En dat is ook wat vrijwel alle routers/AP's in mijn omgeving gebruiken wat ik kan zien als ik een WiFi scan doe op mijn zolder.

De laatste tijd wordt toch wel vaak de indruk gewekt dat een "gewoon" AP niet (meer) werkt en het een centraal/mesh/merk oplossing moet zijn zoals de bekende DECO systemen.
Daar zijn naast de voordelen, ook weer nadelen aan van heel beperkt configureerbaar en verplichte account.
Zie ook de recente "Test" en vooral ook commentaar:

Tweakers: Beste meshsets Wifi Best Buy Guide
DeComponeur schreef op 12 juli 2026 09:15
Over 'Tweaker' merken gesproken, een beetje Tweaker wil geen TP-link, want die werkt alleen als je je laat registeren. Een account aanmaken om je WiFi voor elkaar te krijgen -O-

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Gewoon alles zoveel mogelijk gelijkzetten.
Zelf zet ik alles (momenteel) op WPA2/PSK/AES.
Dat kun je niet meer zodra je de 6GHz-band gebruikt of MLO (de 'killer app' van WiFi-7)

Dan moet je aan de WPA3 in een of andere vorm en dan ga je nat lees over alle lol met WPA2/WPA3 transition mode vs WPA2/WPA3 compability mode om een beeld te krijgen
En dat is ook wat vrijwel alle routers/AP's in mijn omgeving gebruiken wat ik kan zien als ik een WiFi scan doe op mijn zolder.

De laatste tijd wordt toch wel vaak de indruk gewekt dat een "gewoon" AP niet (meer) werkt en het een centraal/mesh/merk oplossing moet zijn zoals de bekende DECO oplossingen.
Gewone AP's werken prima als je overal exact dezelfde gebruikt, zodra je gaat mixen, zelfs tussen AP's van zelfde merk, is het feest.
Daar zijn naast de voordelen, ook weer nadelen aan van heel beperkt configureerbaar en verplichte account.
Wat je daar zegt geldt voor Deco, maar geldt zeker niet voor alle oplossingen. Dit is wat ik bedoel met vooraf je eisen qua beheer vaststellen.

Als je bijvoorbeeld veel instelmogelijkheden wilt is Deco waardeloos, maar goed, geldt dat voor TS?
Wil je per se alle beheer lokaal zonder apps, dan zijn bijvoorbeeld TP-Link Deco en HPE InstantOn niet geschikt, maar met Ubiquiti's UniFi en MikroTik's cAP kan dat wel (en TP-Link's Omada zou het ook moeten kunnen, maar TP-Link heeft sowieso - ook met losse Archer routers - de neiging te pas en te onpas 'phone home' te doen).

Het is voorbarig om je eigen specifieke eisen op TS te projecteren. Laat hem zelf eisen aangeven en adviseer wat voor zijn eisen passend is, ook al zijn die anders dan die van jou.
Zie ook de recente "Test" en vooral ook commentaar:

Tweakers: Beste meshsets Wifi Best Buy Guide

[...]
Dat is een review van mesh WiFi routers, niet van managed WiFi AP's. De meeste opties die hier genoemd worden staan er niet tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 28-07-2026 14:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Theo74
DrMilkshake schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:45:
[...]

@Theo74 ter verduidelijking: ik heb een kabel vanuit de meterkast naar een kamer op zolder liggen, en wil specifiek in die kamer twee poorten voor bedrade verbinding hebben plus WiFi voor de rest van de verdieping. Wat is voor jou de reden om voor een mesh wifi te gaan? Daarmee bedoel je hardware van één fabrikant, toch? Werkt WiFi roaming dan beter?
Helemaal duidelijk, dan kun je op zolder met een switch werken, die van 1 netwerkaansluiting/kabel, meerdere aansluitingen maakt. Dit kan met een simpele 5-poort switch van een paar tientjes, of een 2in1 TP-Link Omada Access Point/Switch, zoals geadviseerd.

Een mesh netwerk is een Wifi netwerk uit 2 of meerdere access points, die samen 1 woning dekkend Wifi netwerk geven. Je verbonden apparatuur ziet dus 1 Wifi netwerk en schakelt ongemerkt tussen de access points als dit nodig is. Een beetje zoals een GSM netwerk.

• The_Doman
Theo74 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:09:
Een mesh netwerk is een Wifi netwerk uit 2 of meerdere access points, die samen 1 woning dekkend Wifi netwerk geven. Je verbonden apparatuur ziet dus 1 Wifi netwerk en schakelt ongemerkt tussen de access points als dit nodig is. Een beetje zoals een GSM netwerk.
Om misverstanden te voorkomen, dat kan dus ook met gewone "niet mesh" AP's.
Google: WiFi Roaming

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theo74 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Nee. Een mesh-netwerk is een netwerk waar AP's niet bedraad maar draadloos met elkaar verbonden zijn.

Jij beschrijft hier een ESS, Extended Service Set, oftewel een WiFi netwerk over meerdere AP's die dezelfde {E}SSID uitzenden. Heeft niets met mesh te maken.

Oslik blyat! Oslik!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-08 19:47

LankHoar

Langharig tuig

Vroeger deed ik ook alles met AP's. Nadeel was altijd een gescheiden netwerk. Afgelopen jaar heb ik een setje Deco's gekocht voor mijn nieuwe woning, en dat werkt perfect! Plug en play, extra netwerkpoorten bij de plek waar ze staan, en kan netwerk segmentatie vanaf 1punt instellen (nu alleen privé + gast, maar wil alles nog eens per apparaattype instellen, voor de leuk/security).

Dit setje heb ik, erg tevreden over en voldoende extra poorten: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Theo74
dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:29:
[...]

Nee. Een mesh-netwerk is een netwerk waar AP's niet bedraad maar draadloos met elkaar verbonden zijn.

Jij beschrijft hier een ESS, Extended Service Set, oftewel een WiFi netwerk over meerdere AP's die dezelfde {E}SSID uitzenden. Heeft niets met mesh te maken.
Excuus, maar die term kende ik nog niet...

Dus als ik bijvoorbeeld 3 access points bedraad aansluit in een woning en deze in de software als 'mesh netwerk' koppel, zoals je dit binnen de Omada software doet, dan heet dit eigenlijk een ESS netwerk?

Als ik vroeger 3 losse Wifi routers installeerde en deze dezelfde SSID en pasword gaf, dan leek het wel alsof ik overal dezelfde Wifi dekking had, maar achter de schermen wilde dit nog wel eens vastlopen. Bijvoorbeeld een printopdracht geven die in het nerwerk blijft hangen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theo74 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Dus als ik bijvoorbeeld 3 access points bedraad aansluit in een woning en deze in de software als 'mesh netwerk' koppel, zoals je dit binnen de Omada software doet, dan heet dit eigenlijk een ESS netwerk?
Yep :)
Als ik vroeger 3 losse Wifi routers installeerde en deze dezelfde SSID en pasword gaf, dan leek het wel alsof ik overal dezelfde Wifi dekking had, maar achter de schermen wilde dit nog wel eens vastlopen. Bijvoorbeeld een printopdracht geven die in het nerwerk blijft hangen.
Mooi voorbeeld van wat ik hierboven benoemde: een client herkent een AP alleen als onderdeel van een ESS - en dus zelfde netwerk - als naast SSID.en password *alle* beveiligingsinstellingen identiek zijn. Daarnaast moet op IP-niveau alles ook tot zelfde netwerk behoren. Dat kun je theoretisch op willekeurige welke losse apparaten goed instellen, maar dat is - zeker bij verschillende types apparaat - makkelijker gezegd dan gedaan.

Hier klinkt het alsof minstens twee van die apparaten nog als router ingesteld waren waardoor je op IP-niveau twee (of meer) verschillende netwerken had. Qua naam en verbinding zal het allemaal hetzelfde geleken hebben maar apparaten die met ene router verbonden waren konden niet communiceren met apparaten achter andere router.

Oplossing zou geweest zijn om (muv de hoofdroute die internetverbinding regelt) alles als AP in te stellen.

Oslik blyat! Oslik!

• seal1974
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-08 17:49
Ik heb tijdens de verbouwing naar alle kamers (op het toilet na) cat6a gelegd gekoppeld naar een 10" patchpanel. En voorwat WiFi betreft. Zelf zou ik geen mesh systeem kopen maar bedraad. En blijf bij 1 merk. En wil je helemaal los gaan, koop dan managed switches met vlan ondersteuning om bijvoorbeeld je IoT van de rest te scheiden.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:45
Ik zou nagaan of unifi binnen je budget past. Ze hebben ook een in-wall model, heeft 4 netwerk poorten. Nadeel je moet een losstaande netwerkdoos hebben.

Voor alle info materiaal heb je een controller nodig, dit kan een express gateway zijn of software op je pc.

• jadjong
  • Niet online
Theo74 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Ja, met daarbij de kanttekening dat een 'echt' mesh netwerk niet bestaat in geval van wifi voor consumenten. Bij mesh is namelijk elk apparaat in de keten zowel client als AP, dus jouw laptop zou wifi door moeten geven aan de iPad naast je. In de praktijk verbinden zowel de laptop als de iPad zelf met het AP en fungeren ze alleen als client.

@DrMilkshake HP/Aruba heeft mooie AP's met ingebouwde 4 poorts switch en je hebt er geen extra hardware voor nodig om ze te configureren. Nadeel is dat configuratie online gebeurd, dus ze hebben wel een werkende internetverbinding nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 29-07-2026 13:28 ]

• DrMilkshake
Dank allen voor de enorme berg informatie. Het is me nu duidelijk wat de overloaded term "mesh netwerk" betekent. Het lastige is dat fabrikanten het overal op plakken zonder uit te leggen wat ze bedoelen, en daarbij niet mondig zijn over de opties om hun hardware bekabeld (wat blijkbaar Extended Service Set heet!) versus onbekabeld te gebruiken. De mierenneukerij hier om terminologie waardeer ik enorm!

Ook zie ik nu in dat de eis om 3 poorten op een access point te hebben een onnodig lastige eis is, en een switch ernaast zetten helemaal zo gek niet is.

Ik weet nu dat ik 2 (of wellicht 3) access points wil hebben. Dan rest nu nog de keuze van merk/serie. Ik heb het niet zo op de apps, accounts en vereiste internetverbindingen; doe mij liever een lokale web interface. Verder heb ik een lichte voorkeur voor iets wat je zowel op kunt hangen als neer kunt zetten. En ik vind het belangrijk dat WiFi roaming zeer solide is. Qua budget zou ik zeggen maximaal rond de 150 euro per unit.

Wat ik nog niet snap is hoe de Deco X50 die @LankHoar linkte zo voordelig kan zijn. Weet iemand waar hier het addertje zit? Ik zou intuitief ook verwachten dat mesh set access points duurder zouden moeten zijn dan bedrade access points, aangezien de support voor wireless backhaul extra resources kost. Daarnaast staan mesh set access points ook in een aparte categorie in de pricewatch, wat zoeken niet eenvoudiger maakt.

Ik kijk nu ook naar UniFi, en die beloven grandioze snelheden. Wat ik nog niet helemaal volg: de meeste PoE switches die ik zie lijken beperkt te zijn tot 1 Gbit per poort, dus daar blijft dan toch niks van over?

• River_Styx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 16:49
Ik zou gaan voor een simpele gigabit switch bij je KPN Experia box zodat je die aan kan sluiten op en de Experia box en al je netwerkkabels in het huis. Op markplaats koop je zoveel je wil KPN Super wifi 2 punten (de zwarte!!) voor 40 tot 50 per stuk en plaats deze bekabeld in je huis. Als je ooit weer van KPN af gaat kan je weer verder kijken voor een andere oplossing.

Ik heb hetzelfde gedaan en zelf een wifi punt achter in m'n tuin hangen. Werkt als een trein en KPN zorgt voor de ondersteuning en updates. In m'n Meterkast een 24 poort gigabit switch en zo is alles prima op snelheid.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:27
DrMilkshake schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:39:
Ook zie ik nu in dat de eis om 3 poorten op een access point te hebben een onnodig lastige eis is, en een switch ernaast zetten helemaal zo gek niet is.
Inderdaad een switch neerzetten is helemaal niet verkeerd. Zelf heb ik 4 switches met 10 poorten in huis. Dat geeft totaal 36 extra poorten. Ze staan door het hele huis omdat ik ze daar nodig heb. Dat is voor mij nu even genoeg om de boel aan elkaar te knopen. Het is een ouder huis met nog niet alle bekabeling naar de meterkast. Daarom zitten ze verspreid door het huis en de schuur.
Ik weet nu dat ik 2 (of wellicht 3) access points wil hebben. Dan rest nu nog de keuze van merk/serie. Ik heb het niet zo op de apps, accounts en vereiste internetverbindingen; doe mij liever een lokale web interface.
Je wilde "gebruikersvriendelijk". Dan zijn de apps tegenwoordig ontzettend gewild bij fabrikanten. De Web-interface is dan vaak wat voor de "nerd".
Wat ik nog niet snap is hoe de Deco X50 die @LankHoar linkte zo voordelig kan zijn. Weet iemand waar hier het addertje zit? Ik zou intuitief ook verwachten dat mesh set access points duurder zouden moeten zijn dan bedrade access points, aangezien de support voor wireless backhaul extra resources kost. Daarnaast staan mesh set access points ook in een aparte categorie in de pricewatch, wat zoeken niet eenvoudiger maakt.
De X50 is al weer een jaartje of 4 oud. Dat mesh niet een aparte categorie is kan ik mij wel iets bij voorstellen. Een Mesh-AP is ook als gewone AP te gebruiken.
Ik kijk nu ook naar UniFi, en die beloven grandioze snelheden.
Ja, dat kan. Maar onthoud goed dat die snelheden vaak onder de gunstigste omstandigheden zijn. Vaak haal je dat nooit. Puur theorie allemaal.
Wat ik nog niet helemaal volg: de meeste PoE switches die ik zie lijken beperkt te zijn tot 1 Gbit per poort, dus daar blijft dan toch niks van over?
Je hebt dan gewoon maximaal 1Gbit/s via het kabeltje. Op alle poorten. Data overdracht gaat gewoon met de maximale snelheid. Als je een WiFi-AP aan een draadje hangt met maximaal 1 Gbit/s en de WiFi een verbinding van 1200 mbit/s op het apparaat aangeeft. Dan heb je tussen Het AP en het apparaat 1200 Mbit/s. Vanaf het AP bedraad verder (het interne) netwerk op is dan de maximale snelheid 1 Gbit/s.

Zelf had ik spul van Apple. Dat ging kapot na heel veel jaren. Toen tijdelijk het spul van KPN (de Experiabox V10a) er tussen gezet. Die heeft ook heel lang gewerkt. Later is het vervangen door een Box V12 en een SuperWifi 2.0 erbij gekocht om extra uitbreiding te hebben in de schuur. Werkt ook al weer tig jaar zonder problemen. Werkt als een zonnetje. Nog geen spijt van gehad.

Vendorlock? Zal wel. Alleen speelt bij mij nog de WAF-factor die niet snel wil overstappen van provider. Die heeft daar geen zin in. Om iedere keer weer in een nieuw menu en structuren te moeten duiken. Als het werkt dan is het goed.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 29-07-2026 16:21 ]

• The_Doman
LankHoar schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:55:
Vroeger deed ik ook alles met AP's. Nadeel was altijd een gescheiden netwerk. Afgelopen jaar heb ik een setje Deco's gekocht voor mijn nieuwe woning, en dat werkt perfect!
Dan had je AP's niet goed ingesteld als echte AP's.
Inderdaad zijn daarom de Deco's zo populair, niets zelf hoeven/willen instellen maar aansluiten en het werkt (meestal) wel.
dion_b schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:17:
een client herkent een AP alleen als onderdeel van een ESS - en dus zelfde netwerk - als naast SSID.en password *alle* beveiligingsinstellingen identiek zijn. Daarnaast moet op IP-niveau alles ook tot zelfde netwerk behoren.
Zolang je een AP/router puur als WiFi/Lan switch gebruikt, dus geen (actieve) WAN poort/DHCP server, kan het IP van je AP/router ook in gerust in een andere IP range liggen.
The_Doman schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:22:
In AP mode kan je ook een totaal andere IP range gebruiken, dat maakt voor de switch/AP werking niet uit, het is natuurlijk wel makkelijker qua beheer om dezelfde range te gebruiken
The_Doman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:51:
Zelf heb ik hier kortgeleden een Tele2 ZTE ZXHN H369A welke over/afgeschreven was een tijdje als AP gebruikt met mijn Ziggo modem
Als ik deze instel op 192.168.178.2, dus makkelijk in de standaard Ziggo IP range, of bijvoorbeeld 10.0.0.2 maakt dat qua AP/switch/netwerk/roaming werking ook geen enkel verschil.

Zie ook nog recent topic:
Router als accespoint of toch dedicated ap (wisselen wifi)
bombadil schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:06:
De ervaringen met de KPN superwifi 2 zijn na een weekje prima. Bereik is verbeterd en automatische wissel naar sterkste apparaat. Ze hebben er geen omkijken naar.

Maar blijft voor mij wel voelen als "B-keuze" omdat duur, geen eigen en provider-onafhankelijk apparaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Zolang je een AP/router puur als WiFi/Lan switch gebruikt, dus geen (actieve) WAN poort/DHCP server, kan het IP van je AP/router ook in gerust in een andere IP range liggen.
"Zolang" - maar gezien zijn storing kan het bijna niet anders dan dat dat niet het geval was.

Het gaat daarbij niet om het IP van de AP/router, maar de IP-adressen van de via WiFi verbonden clients erachter.

Sowieso, het gaat er niet om wat kan als je precies snapt hoe alles werkt, maar wat handig is voor iemand - zoals TS - die dat duidelijk niet doet. Dat gaat gewoon vaak mis als je apparaten neemt die per default verkeerd ingesteld staan voor de use case.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 29-07-2026 17:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@DrMilkshake ik heb mijn Deco's gewoon bedraad aangesloten. Het werkt inderdaad ook via mesh, zo draait het nu tijdelijk bij mijn zusje tot ze een extra kabel hebben getrokken, maar dat werkt minder stabiel. Bij mij, met kabel, werkt het vlekkeloos. Vandaar dat ik het als optie suggereerde.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
dat mesh setjes goedkoop zijn komt denk ik beetje omdat je er meerdere tegelijk koopt.

met jouw eisen kom ik uit op:

- fritz

- deco

Maar als je graag extra poorten wilt dan kom je idd uit op zoiets als een deco. Als je kunt leven met verplicht een account aanmaken dan is het een prima setje wat je bedraad of draadloos kunt aansluiten.

Want :

Wil je tweaken? Unifi of omada

Niet?

Wil je t zo simpel mogelijk (maar nog steeds goed): superwifi

Wil je goed en simpel maar ook makkelijker kunnen switchen van provider: aruba instant on, fritz, deco (of asus maar zelf geen fan van)

Wil je veel switchpoorten daar bovenop? Deco

qua wifi dekking/snelheid is het allemaal vergelijkbaar mits je dezelfde technieken/generatie koopt

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 30-07-2026 00:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• BMW-M
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-08 12:12

BMW-M

living the good life

Als je behoefte niet zo groot is, je al kabels en stroom hebt liggen zou ik in jou geval gewoon KPN superwifi pakken, die hebben 2 poorten, zijn behoorlijk Oke voor de prijs en werken zeker bekabeld echt meer dan prima en zijn ook erg eenvoudig.

Jan Donk

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

BMW-M schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:08:
Als je behoefte niet zo groot is, je al kabels en stroom hebt liggen zou ik in jou geval gewoon KPN superwifi pakken, die hebben 2 poorten, zijn behoorlijk Oke voor de prijs en werken zeker bekabeld echt meer dan prima en zijn ook erg eenvoudig.
Twee poorten zijn er voor TS precies 1 te weinig, gezien 1 poort voor de netwerk doorvoer gebruikt zal worden. Daarom denk ik dat Deco oid beter past :)

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Wat een berg aan informatie! Ik heb hier ook lang meegezeten en vond het aanschaffen van extra Poe switches ook overkill. Alleen mocht het dit x van mij wel wat kosten, stabiel internet geeft thuis rust :))

Via amazon.de Omada App gekocht (komt incl power adapter) a 160e, drie stuks bekabeld aangelegd en ik zit nu gemiddeld op 900mbsp. Heb je echt een switch nodig, 10 euro bij Action of 20 elders met iets meer poorten. Controller achterwege gelaten, draait op de NAS en anders zou het ook op je pc kunnen draaien.

Link https://amzn.eu/d/0ggYY1Wh

Maar goed, denk dat je ook klaar bent met een deco setje zolang ze bekabeld zijn

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
Wat ik nog niet genoemd zie en een extra factor om mee te nemen: Ik gebruik PoE (alleen) voor de netwerk onderdelen die achter de UPS (batterij) staan, zodat bij stroomuitval niet meteen alles uitvalt. Aantal appararaten wel geminimimaliseerd, om het verbruik (en daarnaast dus ook benodigde batterijcapaciteit) te minimaliseren.

Bij mij hangen achter de UPS 1) internet modem, 2) eigen router met bekabelde verbinding naar laptop, 3) centrale AP en 4) Dect basisstation.

Huizen met een thuisbatterij zouden hier mogelijk nog meer uit kunnen halen.

• DrMilkshake
RonnieKo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:14:
Je wilde "gebruikersvriendelijk". Dan zijn de apps tegenwoordig ontzettend gewild bij fabrikanten. De Web-interface is dan vaak wat voor de "nerd".
Misschien ben ik toch meer nerd dan ik dacht ;)

Zoals genoemd lijkt zo'n Deco setje de makkelijkste optie zonder aan KPN vast te zitten, maar ik las dat je daarbij niet om een app heen kunt. Daar krijg ik toch de kriebels van. Veel van de opties die dan overblijven zijn PoE en montage aan muur/plafond, terwijl ik toch het liefst iets staands heb. Maar in de Omada reeks vond ik deze: uitvoering: TP-Link Omada EAP650-Desktop

Dit lijkt me een mooie compromis tussen weinig gedoe en veel vrijheid. Als niemand me meer aan het twijfelen brengt ga ik er morgen twee van bestellen :)
edit:
Ik zie nu dat dit degene was die @nihilissimis al aanbevolen had. Ik had gewoon meteen moeten stoppen met twijfelen!

[ Voor 7% gewijzigd door DrMilkshake op 31-07-2026 00:23 ]

• laurens0619
Ja hoor prima keus omada kun je meer mee tweaken

Mbt gedoe zou ik er wel een hardware controller bij kopen. Controller software lokaal draaien is vaak gedoe dat installatie verloren gaat etc etc

• The_Doman
laurens0619 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:00:
Ja hoor prima keus omada kun je meer mee tweaken

Mbt gedoe zou ik er wel een hardware controller bij kopen. Controller software lokaal draaien is vaak gedoe dat installatie verloren gaat etc etc
Lijkt mij ook een prima oplossing.
Maar "gedoe" met 2 AP's zal toch wel meevallen voor een beetje Tweaker?
Maar voor mogelijk extra functies/mogelijkheden is het wel makkelijk natuurlijk.
Ik kwam dit nog tegen:
Reddit: Do I really need an Omada controller for 2x EAP650 to get mesh?

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 31-07-2026 12:58 ]

• laurens0619
The_Doman schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Lijkt mij ook een prima oplossing.
Maar "gedoe" met 2 AP's zal toch wel meevallen voor een beetje Tweaker?
Maar voor mogelijk extra functies/mogelijkheden is het wel makkelijk natuurlijk.
Ik kwam dit nog tegen:
Reddit: Do I really need an Omada controller for 2x EAP650 to get mesh?
Nja je kan of

- ieder ap apart configureren via web interface

- ergens controller instellen en dan config pushen

Allemaal niet onoverkomelijk maar ik vind een prosumer setup zonder controller wel beetje jammer van de setup. Daarom zou ik altijd ergens controller, dedicated, neerzetten

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:27
DrMilkshake schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:11:
[...]
Dit lijkt me een mooie compromis tussen weinig gedoe en veel vrijheid. Als niemand me meer aan het twijfelen brengt ga ik er morgen twee van bestellen :)
Kijk eens naar Fritz :)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:14
@DrMilkshake meeste is hier natuurlijk al gezegd, en afhankelijk van wat je wensen/eisen zijn en hoevaak je denkt over te stappen van provider kan je wat opties kiezen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om de modem/router v/d provider bij voorkeur zoveel mogelijk buiten spel te zetten, zodat je zonder al te veel problemen (en alles opnieuw instellen) kan switchen van provider.

Wil je decentraal werken zou ik kijken naar b.v. 2 of 3x deze:
uitvoering: TP-Link Archer BE220

Hoofd-router stel je "klassiek" in als router, die gaat dus je netwerk managen, en de 2e (en 3e) stel je in op AP modus, met exact dezelfde wifinaam + pw + WPA instellingen als de main router.
Dan kan je naadloos door huis heen lopen, en heb je in ieder geval op zolder 4 extra poorten ter beschikking.
Nadeel is dat je bij wijzigingen altijd ieder device bij langs moet om de instellingen te wijzigen.

Zie je bovenstaande niet zitten dan zou ik inderdaad kijken naar TP-link Omada of Unifi AP's die je centraal beheerd via een "cloud controller" of stukje software op eigen PC/Nas/dedicated systeempje.
Dan is het AP's toevoegen in het systeem, wifi-naam en rest v/d instellingen invoeren en wordt automatisch naar alle AP's gepushed. Wil je ooit iets veranderen doe je dat op 1 punt en ben je klaar.
Je hoeft niet persé een POE switch hiervoor aan te schaffen, je kunt ook per AP een POE-injector gebruiken.
Als er b.v. maar 1 kabel naar je zolder ligt, dan eerst een switch aansluiten, via daar de POE-injector en dan de AP.
Heb je wel 2 kabels naar zolder (of wil je dat gaan doen), dan kan je zeggen de POE-injectoren in de meterkast (ervanuitgaande dat daar je kabels uitkomen), dan op 1 kabel naar zolder de injector voor de AP en de andere kabel kan je daar op een switch aansluiten, dan heb je het beste van beide werelden ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DrMilkshake
Dank nog voor de opvolgende reacties. Ik heb inmiddels een Omada systeem draaien :)

Ik heb op zolder en in de woonkamer een uitvoering: TP-Link Omada EAP650-Desktop staan, en in de meterkast heb ik een Raspberry Pi 4 gehangen om als controller te fungeren.

Beneden en op zolder is er allebei prachtige ontvangst en snelheid, maar op de tussenverdieping gaat het nog niet soepel. Ik merk dat mijn mobiele devices daar continu wisselen tussen de twee APs en 5G. Zodoende vermoed ik dat het verstandig is om nog een derde AP te installeren.

Ik heb nog wat vervolgvragen:
  • Geen van mijn devices ondersteunen nog WiFi 6. Valt het dan überhaupt te verwachten dat roaming behoorlijk zal werken?
  • Wat identieke APs betreft voor roaming: zou ik op de tussenverdieping ook een ander product uit dezelfde reeks kunnen gebruiken? Ik gebruik nu de desktopmodellen, maar daar heb ik geen mooie plek voor op de tussenverdieping. Dan bedoel ik als alternatief dus de "normale" of "wall" uitvoering van de EAP650

• The_Doman
DrMilkshake schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
Beneden en op zolder is er allebei prachtige ontvangst en snelheid, maar op de tussenverdieping gaat het nog niet soepel. Ik merk dat mijn mobiele devices daar continu wisselen tussen de twee APs en 5G. Zodoende vermoed ik dat het verstandig is om nog een derde AP te installeren.
Maar is dat ook probleem?, het zijn mobiele apparaten die zich steeds verplaatsen?
Kan je niet eens testen door de WiFi van je modem ook te gebruiken als extra AP en de Omada een verdieping hoger te plaatsen?

Hier staat mogelijk ook nog wel wat nuttige informatie:
Reddit r/Ubiquiti: This is what I learned on Wifi Roaming
Pagina: 1