Roaming verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:44
Beste mensen,

Ik heb gezocht, maar ik vrees dat ik dusdanig niet in deze materie zit dat ik denk dat ik klok en klepel niet bij elkaar breng op dit moment.

Ik had ziggo. Maar de wifi haalde de 1e verdieping al niet. Wel verbinding tussen wifi modem en tel. Maar zo slecht dat een welbsite al niet wilde laden. Ik heb toen van ziggo van die ziggo branded archer wifi routers gekregen.

Daarvan hangen er nu 3 door het huis. Bg, 1e, en zolder.

Alles is bekabeld vanaf de modem in de meterkast.

Het probleem, wat ik vrij lang maar voor lief heb genomen is het volgende.

1 als ik door het huis heen loop blijft mijn telefoon hangen op 2,4ghz. Als ik dus naar zolder loop blijft mijn tel. en laptop op de zender van de bg hangen, schakelen over van 5 naar 2,4 en proberen daar krampachtig op zolder nog wat mee te doen.

Mijn red-neck oplossing om de 2,4 gewoon maar uit te schakelen. Nu verliezen mijn tel. en laptop meestal hun verbinding met de ene zender als ik een verdieping verplaats, en maken verbinding met de zender van de verdieping die ik oploop.

Zo vaak heb ik geen internet op de trap nodig, dus dat gat in de dekking overleef ik wel.

Maar soms, soms, blijft mijn apparatuur toch wel op een andere verdieping hangen. Daar wil ik vanaf.

2 met alleen 5ghz had ik dekking op alle plekken die voor mij belangrijk waren. Maar de zender in de slaapkamer voor haalt het niet tot aan de slaapkamer achter. En met mijn zoontje die langzaam aan het huiswerk maken moet is volledige dekking wel fijn.

Dus ik wil mijn wifi roaming verbeteren en mijn dekking.

Nu beschouw ik die oude ziggo/tp link archers als, euh oud.

Mijn eerste veronderstelling is dat met nieuwe apparatuur er wat verbeterd moet zijn in interactie tussen tel. / laptop en dat het overschakelen tussen zenders als ik rondloop zou moeten verbeteren. Verbeterde protocollen en dergelijke. Of moet ik het helemaal niet in die hoek zoeken?

Daarbij is ook de hoop dat de dekking verbeterd op de 1e. En dat ik gewoon 2,4 en 5ghz aan kan zetten. Maar dat ik dus overschakel op de zender van de zolder en niet met een krampachtige 2,4 naar de bg blijf zitten.

Vervolgens is dan de vraag wat moet ik hebben.

Als ik ga zoeken wordt ik overal doodgegooid met mesh sets maar dat is volgensmij niet wat ik moet hebben. Want dat is toch voornamelijk een setup voor internet ergens te krijgen waar er geen kabel te trekken valt🤔

Mijn gedachte is daarom om de oude zenders te vervangen voor nieuwe. Maar dat is vervolgens voor mij een beetje, doe maar een zendertje. Ik heb de best buy guide doorgelezen. best buy guide

Mijn oog valt dan op de ASUS TUF Gaming AX6000. Voornamelijk om dat deze in 2023 geïntroduceerd is en de goedkopere asus aanrader in 2021. Misschien wat langer ondersteuning indien nodig.

Een andere optie is om via odido, waar ik nu bij zit, gewoon wifi plus te huren. Voor 5 euro per maand kan je best wel even huren voor de asus zenders goedkoper zijn. Nadeel is alleen dat die odido zyxel zenders beperkt zijn in hun bedrade poorten en ik nog wat oude audio apparatuur heb die nog alleen maar bedraad werken.

Lang verhaal, maar ik kan maar beter zo duidelijk mogelijk zijn.

Wie o wie wil en kan hier iets zinnigs van zeggen?

Gebruik is overigens, mijn zoontje gamed op de xbox, terwijl mij vrouw op de playstation portal gamed, en ik egens netflix aan het kijken ben.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Neem de Zen-wifi of TP-link Deco X75, die zijn er voor gemaakt. Niet een gaming-router waarvan je router gedeelte niet eens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neem AP's die je via PoE kunt voeden, moet je wel PoE-injectors gebruiken of een PoE-switch aanschaffen. Naderhand het zend vermogen verminderen zodoende dat je foon sneller moet wisselen van AP.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Toevallig b rates aanstaan op 2.4?

Zo ja, zet eens op g/n of n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
bramassendorp schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:31:
Toevallig b rates aanstaan op 2.4?

Zo ja, zet eens op g/n of n.
die staat op 802.11g/n.
Damic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:08:
Neem AP's die je via PoE kunt voeden, moet je wel PoE-injectors gebruiken of een PoE-switch aanschaffen. Naderhand het zend vermogen verminderen zodoende dat je foon sneller moet wisselen van AP.
Maar wat lost poe op?
overal waar ik met een cat kabel kan komen zit ook een wcd. Poe scheelt mij dan daar een voeding bij het ap.

Het zend vermogen aanpassen snap ik. Wil ik aan de hand van je tip ook gaan proberen, maar verwacht dan verminderde dekking op een verdieping terwijl ik juist op de 1e vanuit de slaapkamer voor ook de slaapkamer achter wil gaan halen. Het zal kiezen of delen zijn, vrees ik.
jadjong schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:00:
Neem de Zen-wifi of TP-link Deco X75, die zijn er voor gemaakt. Niet een gaming-router waarvan je router gedeelte niet eens nodig hebt.
Ik vindt een zen-wifi best prijzig. Als dat de oplossing is dan is dat de oplossing. Maar voor 3 van die dingen is iets van 500 euro. En drie van die gaming routers zijn nu iets van 330 op dit moment. Dat ik dan het router gedeelte niet gebruikt maat dan niet zoveel uit.

Daarnaast als ik de zen wifi topologie, bedraad, bekijk, dan bestaat dit uit een basis station met daarop bedrade backhaul vanaf het basis station. Er lopen cat kabels naar de verdiepingen vanaf de meterkast, maar niet heen en terug. Dat zou betekenen dat ik de hoofdnode in de meterkast moet zetten. Gezien het odido modem op 5 en 6ghz bijna de meterkast al niet uit kom vrees ik kan nog een 3e node nodig te hebben wat het nog duurder maakt tov losse wifi routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik vraag mij af of je dit gaat oplossen door andere spullen te kopen...
Paar vragen, incl. domme en open deuren.

- Alle drie de AP op zelfde SSID en wachtwoord ingesteld?
- 2.4 GHz op drie verschillende kanalen dus iedere verdieping een ander kanaal? 1, 6 en 11 is gebruikelijk.
- is je telefoon android of ios? Bij mij heeft in huis roaming nooit lekker gewerkt op een ios telefoon.
- 2.4 GHz op 20 MHz bandbreedte ingesteld? Geeft minder doorvoer maar stabielere verbinding.

wordt vast vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:58:

Ik vindt een zen-wifi best prijzig.
Je koopt gemak af en het is een weinige die ook ingebouwde switch heeft. Kan je die TUF ook alle drie tegelijk configureren of moet je het drie keer doen met kans op onderlinge foutjes?

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 19-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
Prisma16 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:11:

- 2.4 GHz op drie verschillende kanalen dus iedere verdieping een ander kanaal? 1, 6 en 11 is gebruikelijk.
- is je telefoon android of ios? Bij mij heeft in huis roaming nooit lekker gewerkt op een ios telefoon.
- 2.4 GHz op 20 MHz bandbreedte ingesteld? Geeft minder doorvoer maar stabielere verbinding.

wordt vast vervolgd....
Android heeft ook de nare eigenschap om maar zo lang mogelijk te blijven hangen..

Misschien dat band steering nog iets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
jadjong schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Je koopt gemak af en het is een weinige die ook ingebouwde switch heeft. Kan je die TUF ook alle drie tegelijk configureren of moet je het drie keer doen met kans op onderlinge foutjes?
Ik wil best voor gemak betalen. Maar het probleem ligt voor mij ergens anders en corrigeer mij als ik het verkeerd zie.

Mijn meterkast is een bunker op zich. Het odido modem haalt op 5ghz de woonkamer niet.

Maar de meterkast is wel waar alle kabels samenkomen.

Nu begrijp ik van die zen-wifi dat je een basis station heb waarop je de nodes moet aansluiten. Dat basis station moet dus staan waar alles kabels samenkomen. In mijn meterkast dus.

Dus wat ik dan vrees is dat ik een hoofdstation in de meterkast moet plaatsen, en vervolgens nog een keer per verdieping een node. En dan kan gemak wel een prijs hebben. Maar 4 van die dingen is behoorlijk prijzig.

Of kan ik de nodes en basis station allemaal op mijn modem aansluiten en zien de nodes en basis station elkaar dan via het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:32

wordt vast vervolgd....
@Edgenumber Dit zijn relevante vragen, het lijkt me goed om deze te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber

wordt vast vervolgd....
2,4 staat nu uit

Maar alles heeft hetzelfde ssid en ww.
Alles stond idd op een eigen kanaal.
De bandbreedte weet ik niet meer. notities nagekeken, dat stond op 20

Telefoon overigens android. Maar ook met mijn laptop. Als ik dan van zolder naar bg liep dan ging ik dus van 5ghz af naar 2,4ghz maar nog steeds op de zender van zolder. En dan hield ik verbinding, maar zonder bruikbaar internet. Dan zet ik de hele tijd opnieuw wifi aan en uit te toggelen om met de juiste verdieping verbinding te maken.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij nieuwere versies van 802.11 niet alleen de verbinding sneller moet zijn, maar dat ook het overschakelen beter zou moeten zijn. Maar dat is inmiddels tich info websites geleden.

Dus ja, gaat nieuwe hardware dit oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:46:
[...]

2,4 staat nu uit

De bandbreedte weet ik niet meer. notities nagekeken, dat stond op 20

Telefoon overigens android. Maar ook met mijn laptop. Als ik dan van zolder naar bg liep dan ging ik dus van 5ghz af naar 2,4ghz maar nog steeds op de zender van zolder. En dan hield ik verbinding, maar zonder bruikbaar internet. Dan zet ik de hele tijd opnieuw wifi aan en uit te toggelen om met de juiste verdieping verbinding te maken.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij nieuwere versies van 802.11 niet alleen de verbinding sneller moet zijn, maar dat ook het overschakelen beter zou moeten zijn. Maar dat is inmiddels tich info websites geleden.

Dus ja, gaat nieuwe hardware dit oplossen?
Ik zou 2.4 zeker niet uitzetten. Het bereik (in afstand) van 2.4 is aanzienlijk beter dan 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im9CgilPNSjN1Szf4psYVcXleVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3X9pn69qKvHcxWE3tmLp2tdp.png?f=fotoalbum_large

Bron : https://www.centurylink.c...uency-should-you-use.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:05

lier

MikroTik nerd

Dekking verbeteren doe je door de accespoints (of welke marketing term ze hebben) op een slimme plek neer te zetten.

Android roamt prima, het is niet beter of minder goed dan iOS. Weet wel dat clients bepalen of ze gaan roamen en hoe. Ze kunnen geholpen worden door slimme trucjes toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van zendvermogen op de 2,4GHz radio. Of, als je de juiste apparatuur hebt, het aantal beacons te verlagen. Steering heb ik geen goede ervaringen mee (o.a. Unify/Grandstream/D-Link/MikroTik), is vaak niets anders dan clients kicken (wat hele lastige reacties kan geven).

Of je dit met andere hardware (alleen) gaat oplossen...je krijgt er waarschijnlijk apparatuur voor waar meer mee mogelijk is. Maar ik denk dat als je met je huidige apparatuur wat gaat "tweaken", je al een heel eind kan komen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je poe hebt moet je niet zien dat er een wcd in de buurt is ;) ook minder elektriciteit verlies, want elke adapter = verlies, het is minimaal maar verlies = verlies

Je kan spelen met het zend vermogen he, bvb die van de begane grond en bovenste verdiep op 75% zetten die op het eerste verdiep op 50%. Ook andere banden en band steering wil wel eens helpen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Prisma16 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Ik zou 2.4 zeker niet uitzetten. Het bereik (in afstand) van 2.4 is aanzienlijk beter dan 5.

[Afbeelding]

Bron : https://www.centurylink.c...uency-should-you-use.html
Ik had het uitgezet juist om die reden. Ik sta op zolder met een wifi zender naast me. Maar ik hou op 2,4 verbinding met een zender een verdieping beneden, een verbinding die zo traag is dat een website niet wil laden.

Het is/was ook best wel een red-neck oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Damic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:01:
Als je poe hebt moet je niet zien dat er een wcd in de buurt is ;) ook minder elektriciteit verlies, want elke adapter = verlies, het is minimaal maar verlies = verlies

Je kan spelen met het zend vermogen he, bvb die van de begane grond en bovenste verdiep op 75% zetten die op het eerste verdiep op 50%. Ook andere banden en band steering wil wel eens helpen.
Ik weet wat poe is, dat dan nog wel 🤣 Maar wel of geen poe valt buiten mijn probleem.

Ik ga eens verder spelen met zend vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:33:
Of kan ik de nodes en basis station allemaal op mijn modem aansluiten en zien de nodes en basis station elkaar dan via het modem?
Asus is hier een beetje vaag in, TP-link apparaten in accespoint-mode kun je ieder voor zich in een switch steken en die switch met je huidige router verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Ik had het uitgezet juist om die reden. Ik sta op zolder met een wifi zender naast me. Maar ik hou op 2,4 verbinding met een zender een verdieping beneden, een verbinding die zo traag is dat een website niet wil laden.

Het is/was ook best wel een red-neck oplossing.
Je kan met link-rates spelen. Dan biedt je accespoint bijvoorbeeld als laagste bitrate 24mbit aan, kan je op zolder niet terug naar 6mbit en moet de client wel op zoek naar een andere zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@jadjong kijk, dat verandert een hoop. Dank voor die info.

Voor de rest, ik dank jullie allen voor de reacties. Ik ben een hoop verder en een hoop inzichten rijker.

Ik ga er eens opnieuw er in duiken en spelen met de zendvermogens en alle instellingen nog eens nalopen.

Een laatste vraag, waar ik niemand over heb gehoord.
Moet ik die ziggo archers niet vervangen vanuit een veiligheids oogpunt?

De laatst beschikbare firmware update dateert uit het jaar kruik.

Wat dat betreft is het huis van mijn ouders makkelijker. Jaren 20, enkel steens, houten vloeren, rieten plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:52:
Een laatste vraag, waar ik niemand over heb gehoord.
Moet ik die ziggo archers niet vervangen vanuit een veiligheids oogpunt?
Als je dat wilt gebruiken om bij de organisatie meer budget vrij te maken dan wil het best verklaren dat ze oud en gevaarlijk zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:06
bramassendorp schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:18:
Android heeft ook de nare eigenschap om maar zo lang mogelijk te blijven hangen..
Dat wisselt nogal behoorlijk per model/fabrikant is mijn ervaring.
Een oude Nokia 5 en Lenovo TB-X103F met LineageOS 14.1 roamen hier perfect en snel tussen vrijwel alles wat ik gebruik als AP (AP/oude router/Powerline AP).
Diverse Samsung Tab A's (2016) en een J7 (2016) nemen er dan weer beduidend meer tijd voor om over schakelen.
Een Samsung A51 blijft altijd eindeloos lang plakken op een AP.
Zie ook:
Goede wifi op zolder
2,4 staat nu uit
Wat ook wel kan helpen is de beveiliging niet op automatisch maar vast instellen op WPA2-PSK/AES is mijn ervaring.
Zonder 2,4GHz vind ik altijd maar vervelend, want dan kunnen je clients niet automatisch terugvallen op het veel betere bereik van 2,4GHz indien nodig (tuin etc).
Met Windows kan je daarvoor nu juist vaak wel wat instellen in tegenstelling tot Android:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
lier schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:00:
Dekking verbeteren doe je door de accespoints (of welke marketing term ze hebben) op een slimme plek neer te zetten.

....
Over slimme plekken gesproken, heb je wel eens met een app (bijvoorbeeld WiFiMan ) gekeken wat er aan wifi van je buren binnenkomt in je huis? Informatie hier over zou mogelijk tot een betere keuze voor de locaties van de accesspoints kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik heb idd wifi man. Maar ik zeg eerlijk dat ik niet zo naar alternatieve plekken heb gekeken. Ze staan nu waar voormalige coax en telefoonlijnen zaten. Die heb ik eruit getrokken en voor data outlets vervangen en een patchpaneel in de meterkast geplaatst.

Voor echt andere plekken zou ik door mijn huis losse kabeles moeten gaan trekken en wegwerken met gootjes ed.

En noem mij naïef, maar maakt liks of recht van de woonkamer echt uit.

Ik bedoel, mijn huis bevat veel betonijzer kennelijk, maar het is een normaal rijtjes huis. Het is niet dat het enorme afstanden tov. Elkaar zijn.

Ik heb wifi man voornamelijk gebruikt wie er op welk kanaal zit. Om vervolgens zelf andere kanalen te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Edgenumber op 19-07-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:05

lier

MikroTik nerd

Edgenumber schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Voor echt andere plekken zou ik door mijn huis losse kabeles moeten gaan trekken en wegwerken met gootjes ed.
Eerste stap is om vast te stellen wat je probleem is. Niet hoe het zich uit maar waar het door komt.
En noem mij naïef, maar maakt liks of recht van de woonkamer echt uit.
Meten is weten.
Ik bedoel, mijn huis bevat veel betonijzer kennelijk, maar het is een normaal rijtjes huis. Het is niet dat het enorme afstanden tov. Elkaar zijn.
Zelden is afstand het probleem (vrij zicht lukt to ongeveer 150m). Wat ertussen zit is juist het probleem. Idealiter heb je altijd "line of sight".

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Een update

Ik heb het systeem doorgelopen, ik heb zitten spelen met de instellingen en zendvermogens. Dit verbeterde wel de dekking, maar niet de roaming.

Nu had ik langer met de instellingen kunnen gaan tweaken. Maar ik was toch wel benieuwd of dat met de aangeraden ZenWifi het probleem verholpen zou zijn en een dosis installatiegemak.

Dus zodoende toch een set van 3 zenwifi xt9 besteld.

Het resultaat mag er zijn. De dekking van een xt9 reikt verder dan een de c7 en dan van de zyxel t56 odido modem. Uiteraard door het huis heen lopende zie je dat de dekking afneemt. Aangevuld met de nodes ontstaat een volledige dekking.

Waar dat bij de c7 mijn tel en laptop bleven hangen op een zender is hier nu totaal geen spraken meer van.
Loop ik van de bg naar de eerste dan zie ik eventjes dat ik een streepje minder verbinding heb, wat nu eigenlijk al een beter verbinding is dan dat ik had, dan nog wordt er na een paar tellen overgeschakeld op de zender op de 1e. Er wordt dus nu bij het minste dekking verschil al overgeschakeld. En het enige wat ik eigenlijk heb hoeven doen is de boel aanzetten.

Wat hier terecht wordt gezegd dat je iets pas goed kan oplossen als je de juiste oorzaak weet is daar doe ik niks aan af. Met configureren, en meer kennis van netwerk configuratie, had een waarschijnlijk een heel eind gekomen. Maar dit werkt toch wel heel soepel.

Dus wat hier ook werd gezegd, als je dit met gemak wil oplossen koop een mesh set daar kan ik mij wel goed in vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Edgenumber op 21-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Mooi dat het werkt maar het had ook goedkoper gekund dan de xt9.
Dat is namelijk een tri band met 2 banden op de 5ghz. Die extra band gebruik je vooral als je geen kabels hebt liggen en dedicates backhaul via wifi wilt. Jij hebt ethernet backhaul dus in principe betaal je extra voor iets wat je niet/nauwelijks gebruikt.

Heb je wel al kabels dan kun je met dual band uit de voeten. Bijvoorbeeld een deco x20 of x50 3 pack voor 160-200 euro.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
@laurens0619 Ja en nee. De deco x50 heeft drie eternetpoorten waarvan er dan een bedraad is voor de backhaul en er dus twee overblijven. Ik heb er op zolder drie nodig. De xt9 had die.

Met de deco had ik dan weer wat moeten gaan knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Edgenumber schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:27:
.....

Dus zodoende toch een set van 3 zenwifi xt9 besteld.

....
Kijk, dat vind ik nu aardig, dat we ook horen hoe het is afgelopen.

Dat mis ik nog wel eens hier op tweakers.

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 21-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Edgenumber schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:02:
@laurens0619 Ja en nee. De deco x50 heeft drie eternetpoorten waarvan er dan een bedraad is voor de backhaul en er dus twee overblijven. Ik heb er op zolder drie nodig. De xt9 had die.

Met de deco had ik dan weer wat moeten gaan knutselen.
Ahja dat is wel cleaner in 1 apparaat maar een switch bij de action is ook maar een euro of 10.

Maar dan nog vind in 500 wel veel geld voor een wifi6 setje, alternatief zou ook een be65 kunnen zijn. Die heeft naast 4x 2.5gbe ook 6ghz en wifi7 aan boord. Kost ook 500

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Ja klopt had ook gekund. Is ook zeker een goed advies. Maar op een gegeven moment maak ik een keus.

Een switch erbij had zeker gekund. Maar ik heb het dan liever zo.

Bij tp zitten dingen achter een abbo. Ga ik die ooit gebruiken. Geen idee, waarschijnlijk niet. Maar al bij het horen van dit soort abbo extras gaan mijn nekharen overeind staan. Vandaar eigenlijk verder niet echt naar tp link gekeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Edgenumber op 21-07-2025 20:25 ]

Pagina: 1