Goede wifi op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-05 16:32
Beste Forummers,

Ik ben op dit moment zoekende hoe ik goede wifi kan krijgen op zolder.

De situatie is als volgt:
Sinds kort hebben we glasvezel in huis. In de meterkast staat een Zyxel router van de glasvezel provider. Vanaf de router loopt een cat6 kabel naar een patchpanel in de meterkast.
Vanaf het patchpanel liggen twee cat 6 kabels naar zolder, welke daar zijn aangesloten op een dubbele wcd.
Op zolder willen we op vier plaatsen een bekabelde aansluiting met internet hebben. Hier wilde ik in eerste instantie een switch voor gebruiken, bv. https://tweakers.net/pric...etgear-prosafe-gs105.html

Bij nader inzien willen we op termijn op zolder een thuiswerkplek maken, waarbij het erg handig is als de wifi daar ook naar behoren werkt. Tussen de meterkast en zolder zitten twee betonvloeren en is de wifi erg matig tot slecht.
Ik zou graag willen weten wat ik in deze situatie het beste kan gebruiken, een modem of acces point i.c.m. een switch?
Ik had nl. begrepen als ik naast de router in de meterkast een modem ergens anders plaats in huis de wifi signalen van beide apparaten kunnen "botsen" met elkaar.
Als een modem de voorkeur heeft, maakt het dan nog uit of dit van een ander merk is dan de router van de provider?

Als ik met een modem kan volstaan neig ik naar bv https://tweakers.net/pric...asus-rt-ax53u-mo3510.html of uitvoering: TP-Link Archer AX55.
Kunnen jullie aangeven of deze modems geschikt zijn in mijn situatie?

Alvast bedankt en fijne feestdagen.

Groeten,

BorB

Beste antwoord (via BorB82 op 27-12-2024 13:38)

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:17
BorB82 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:58:
Op zolder willen we op vier plaatsen een bekabelde aansluiting met internet hebben.
Dat gaat net niet lukken met de Asus. Die heeft maar vier poorten en je hebt er één nodig voor de ingaande kabel.
Ik zou graag willen weten wat ik in deze situatie het beste kan gebruiken, een modem of acces point i.c.m. een switch?
Kwestie van persoonlijke voorkeur. Modemrouters kan je prima gebruiken om ergens bedraad internet + WiFi te krijgen. Met een losse switch en access point kan je de switch wegwerken daar waar de meeste kabels bij elkaar komen en het access point plaatsen waar WiFi het beste uit de verf komt.
Ik had nl. begrepen als ik naast de router in de meterkast een modem ergens anders plaats in huis de wifi signalen van beide apparaten kunnen "botsen" met elkaar.
Dat valt wel mee. Met je dikke vloeren zullen de apparaten weinig last van elkaar hebben. Vroeger was het zo dat je ze eigenlijk allebei een ander kanaal moet geven. Maar ik heb zelf de Asus ingesteld op automatische kanaalkeuze (smart auto) en dat gaat goed.
Als een modem de voorkeur heeft, maakt het dan nog uit of dit van een ander merk is dan de router van de provider?
Niet per se. Sommige mensen willen graag met een en dezelfde app/interface hun hele netwerk beheren. Maar als je zelf je modemrouter/accesspoint dezelfde naam, wachtwoord en beveiliging geeft als de Zyxel dan werkt het ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:07
Vrijwel elke recente router heeft nu wel een AP mode/functie om dat te doen.
Dus een Wifi/Switch functie
Maar altijd even controleren natuurlijk bij aanschaf.

Zie ook dit topic met vergelijkbare situatie:
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken

En hier een Asus router als AP gebruikt:
Wat is de beste optie asus of kpn superwifi
camel1987 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
Router in ap modus gezet alles bleef gelukkig hetzelfde en snelheden zijn meteen gestegen zelfs nog hoger als met de experiabox.
Uiteindelijk blijkt het dus toch dat de router het beste in de ap modus had moeten staan ipv in de eigen router modus.
Wel heb ik nu een hoop minder instellingen maar die gebruikte ik achteraf toch al niet dus mis er niks aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• se77en
BorB82 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:58:
Op zolder willen we op vier plaatsen een bekabelde aansluiting met internet hebben.
Dat gaat net niet lukken met de Asus. Die heeft maar vier poorten en je hebt er één nodig voor de ingaande kabel.
Kwestie van persoonlijke voorkeur. Modemrouters kan je prima gebruiken om ergens bedraad internet + WiFi te krijgen. Met een losse switch en access point kan je de switch wegwerken daar waar de meeste kabels bij elkaar komen en het access point plaatsen waar WiFi het beste uit de verf komt.
Dat valt wel mee. Met je dikke vloeren zullen de apparaten weinig last van elkaar hebben. Vroeger was het zo dat je ze eigenlijk allebei een ander kanaal moet geven. Maar ik heb zelf de Asus ingesteld op automatische kanaalkeuze (smart auto) en dat gaat goed.
Niet per se. Sommige mensen willen graag met een en dezelfde app/interface hun hele netwerk beheren. Maar als je zelf je modemrouter/accesspoint dezelfde naam, wachtwoord en beveiliging geeft als de Zyxel dan werkt het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BorB82
Het is de TP-Link Archer AX55 geworden.

Nu nog ff juist instellen.

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

BorB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
Het instellen van de TP-Link Archer AX55 router als AP op zolder is (gedeeltelijk) gelukt.
Deze AP is bedraad aangesloten en nu heb ik boven ook een sterk wifi signaal.

Ik heb het AP een andere naam en wachtwoord gegeven als het Zyxel PMG5617GA modem in de meterkast.
Als ik van beneden naar boven loop zou ik graag willen dat het sterkste wifi signaal wordt opgepakt door bv telefoon of laptop, dit is nu niet het geval. Als ik op het netwerk van beneden ben aangemeld en ik loop naar boven blijf ik op het netwerk van beneden aangemeld. Is dit in te stellen?

Verder heb ik een snelheidstest gedaan via verschillende websites. Ik weet dat deze eigenlijk bedoeld zijn voor bekabelde aansluiting, maar was ff benieuwd naar de snelheid van de wifi.
Hieruit blijkt dat de wifi op zolder (downl 200Mbps, upl 155 Mbps) ongeveer 5x sneller is dan de wifi in de meterkast (downl 45Mbps, upl 47 Mbps). Beide apparaten (de Zyxel en de TP-Link Archer) zijn bedraad aangesloten. Heeft dit met instellingen te maken?

Bvd

BorB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

Dat moet vanzelf goed gaan als je die TP-link op de juiste manier hebt ingesteld (als "dom" AP zonder DHCP-server enzo) en hetzelfde SSID, wachtwoord en andere configuratieopties instelt als in de rest van je netwerk. Al het andere met gescheiden netwerken enzo is het alleen maar jezelf lastiger maken.

Wifi-snelheden verschillen vanwege duizenden mogelijke factoren, waarbij de meest logische liggen in de leeftijd van je AP en de plaatsing ervan.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 29-12-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Ja, atijd op je access point dezelfde naam, wachtwoord, beveiliging (WPA2 of WPA2/3 of WPA3) instellen anders werkt seamless roaming (overschakelen naar sterkste signaal) niet. IP adres moet ook in dezelfde range liggen (bijvoorbeeld 192.168.2.254 en 192.168.2.253) maar dat moet goed gaan in AP mode.

De snelheid zal met signaalsterkte te maken hebben vermoed ik. Zowel de TP-Link als Zyxel lijken ver onder de maximale snelheid te opereren dus ik denk dat je er ook niet pal naast staat met meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
se77en schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:54:
IP adres moet ook in dezelfde range liggen (bijvoorbeeld 192.168.2.254 en 192.168.2.253) maar dat moet goed gaan in AP mode.
In AP mode kan je ook een totaal andere IP range gebruiken, dat maakt voor de switch/AP werking niet uit, het is natuurlijk wel makkelijker qua beheer om dezelfde range te gebruiken.
Maar als de Archer AX55 in AP mode staat krijgt deze al een juist IP toegewezen van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
The_Doman schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:22:
[...]

In AP mode kan je ook een totaal andere IP range gebruiken, dat maakt voor de switch/AP werking niet uit, het is natuurlijk wel makkelijker qua beheer om dezelfde range te gebruiken.
Maar als de Archer AX55 in AP mode staat krijgt deze al een juist IP toegewezen van de router.
Ik baseer me op dit lijstje van voorwaarden voor seamless roaming. Punt 2.
https://gathering.tweaker...message/79714096#79714096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als je die TP-link als AP geschakeld hebt en hij gewoon op dhcp staat dan zit hij automatisch in hetzelfde netwerk en krijgt hij een ipadres van de dhcp server zijnde je router.

En een AP een ipadres uit een ander subnet geven kan natuurlijk helemaal niet werken.
Een ander subnet kan alleen als hij als router geschakeld is en dat wil je niet want dan krijg je twee netwerken die elkaar niet kunnen bereiken.

Voor goede roaming is ook slimmer gewoon hetzelfde SSID te gebruiken, naast dezelfde security settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
bananasplit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:56:
En een AP een ipadres uit een ander subnet geven kan natuurlijk helemaal niet werken.
Dit klopt niet helemaal. Een AP kan best in een heel anders subnet opereren dan de clients doen. Kijk eens naar de prosumer spullen die instaat zijn om verschillende SSID's te koppelen aan verschillende VLAN's. Het is echt niet nodig voor een AP om L3 connectiviteit te hebben in het betreffende vlan. Dat het handig is voor beheer (continu wisselen van IP om een setting aan te passen op je AP is niet heel handig) maar nodig is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
bananasplit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:56:
Een ander subnet kan alleen als hij als router geschakeld is en dat wil je niet want dan krijg je twee netwerken die elkaar niet kunnen bereiken.
Probeer het eens uit?
Zolang je de DHCP functie van je Router/AP niet activeert is een andere IP range geen enkel probleem/heeft geen invloed wat betreft de switch (LAN/Wifi) functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Waarom zet je niet gewoon een extra router in je zolderkamer neer. Dan versterkt die router het signaal in je zolderkamer. Ik heb daar ervaring mee aangezien mijn kamer vroeger ook op zolder was en ik ook lastig bereik had op zolder. Zo'n extra router werkte toen erg goed. En losde het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dario_D_Best schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:56:
Waarom zet je niet gewoon een extra router in je zolderkamer neer. Dan versterkt die router het signaal in je zolderkamer. Ik heb daar ervaring mee aangezien mijn kamer vroeger ook op zolder was en ik ook lastig bereik had op zolder. Zo'n extra router werkte toen erg goed. En losde het probleem op.
Zover ik begrijp staat de TP-Link Archer op de zolder. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.

[ Voor 6% gewijzigd door Prisma16 op 10-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Helemaal mee eens dat je niet meer nodig hebt maar het komt voor dat mensen een een router (met AP functionaliteit) kopen omdat ze het verschil niet zo goed weten en dan is het ook mogelijk om die als accesspoint in te zetten, krijg je er zelfs nog een paar extra aansluitingen bij en scheelt het je mogelijk toch weer die extra switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
k-janssen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:36:
Helemaal mee eens dat je niet meer nodig hebt maar het komt voor dat mensen een een router (met AP functionaliteit) kopen omdat ze het verschil niet zo goed weten en dan is het ook mogelijk om die als accesspoint in te zetten, krijg je er zelfs nog een paar extra aansluitingen bij en scheelt het je mogelijk toch weer die extra switch
Mee eens dat het zo zou kunnen gaan. Maar als je het het niet goed instelt krijg je weer gedoe met een tweede DHCP-server. Aan een extra switch gaan de meeste mensen ook niet failliet. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
TS heeft allang een apparaat aangeschaft. We zijn nu bezig met de vraag of hetzelfde subnet een vereiste voor seamless roaming. Zo heb ik dat namelijk geleerd van mede-tweakers.
The_Doman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Probeer het eens uit?
Zolang je de DHCP functie van je Router/AP niet activeert is een andere IP range geen enkel probleem/heeft geen invloed wat betreft de switch (LAN/Wifi) functionaliteit.
Ik heb een Experiabox en twee Asus RT-AX53Us. Alle drie met WiFi hetzelfde ingesteld. In de normale situatie staan de twee RT-AX53Us in AP mode. Ik heb seamless roaming tussen alle drie. Daarmee bedoel ik dat YouTube en Teams meetings zonder onderbreking worden voortgezet als ik door het huis loop.

Ik heb nu bij wijze van test een RT-AX53U als router ingesteld achter de hoofdrouter (Experiabox) met DHCP aan.
Resultaat?
Ik hou nog steeds altijd (het maximum - 1) streepjes WiFi en video loopt ononderbroken door. Dit heb ik getest met NPO live TV. Mijn mobiel en laptop moeten dus tijdens roamen ook een ander IP adres krijgen. Inderdaad zie ik dat ik beneden in de 192.168.2.X range zit en boven 192.168.50.X.

Kortom het maakt voor de WiFi niet uit of twee APs of een AP en een WiFi-router in hetzelfde subnet zitten, , eigenlijk zoals @The_Doman schreef, en ik zal dit voortaan niet meer beweren. Maar, dit is volgens mij nog niet echt de test zoals jullie die bedoeld hadden. Want het idee was om een AP (DHCP) uit te creëren en met een ander subnet en dit was een tweede router. AP mode met 192.168.50.X heb ik ook geprobeerd maar daarmee kunnen mijn clients gewoon geen verbinding maken, volgens mij omdat ze geen IP adres krijgen. Edit: ja het werkt wel als ik handmatig IP 192.168.50.50 geef, maar DHCP van de Experiabox werkt dus niet door het AP heen.

[ Voor 3% gewijzigd door se77en op 10-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
@Prisma16 Helemaal mee eens maar zoals ook hier is de router vaak al gekocht en kan die lang niet altijd meer terug, dan kan je er beter het beste van maken. naar ik in een ander topic begrepen heb heeft Asus een AP mode waarmee de router en DHCP functie uitgezet wordt en kan je ook nog eens de WAN interface gebruiken als switchpoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
@se77en De test die jij hebt gedaan zorgt er voor dat er een nieuwe verbinding opgebouwd moet worden vanaf jouw client naar de server (op internet) want voor de experiabox kom jij ineens vanaf een ander IP (dat van de Asus router) en daar is nog geen uitgaande NAT translatie voor gebouwd door de experiabox naar de server waar je mee verbonden was.
Het hangt allemaal af van hoe vergevingsgezind de applicatie op je client is maar die nieuwe verbinding moet er komen al zal je dat dus niet altijd merken. Als je alleen wisselt van accesspoint zonder door een ander netwerk met extra router te gaan dan kan je een keer een pakketje missen maar de impact daarvan is kleiner: pakketje opnieuw verzenden of een hele kleine hik die je mogelijk niet eens opmerkt in een UDP stream.

The_Doman bedoelt dat de "AP router" een LAN IP heeft in een heel ander subnet maar dat de Experiabox wel met een kabel de LAN zijde van de "AP router" in gaat (en als alles verder goed aangesloten is dan moet dat ook werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
k-janssen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:11:
@se77en De test die jij hebt gedaan zorgt er voor dat er een nieuwe verbinding opgebouwd moet worden vanaf jouw client naar de server (op internet) want voor de experiabox kom jij ineens vanaf een ander IP (dat van de Asus router) en daar is nog geen uitgaande NAT translatie voor gebouwd door de experiabox naar de server waar je mee verbonden was.
Het hangt allemaal af van hoe vergevingsgezind de applicatie op je client is maar die nieuwe verbinding moet er komen al zal je dat dus niet altijd merken. Als je alleen wisselt van accesspoint zonder door een ander netwerk met extra router te gaan dan kan je een keer een pakketje missen maar de impact daarvan is kleiner: pakketje opnieuw verzenden of een hele kleine hik die je mogelijk niet eens opmerkt in een UDP stream.

The_Doman bedoelt dat de "AP router" een LAN IP heeft in een heel ander subnet maar dat de Experiabox wel met een kabel de LAN zijde van de "AP router" in gaat (en als alles verder goed aangesloten is dan moet dat ook werken).
Ja dat laatste was de tweede test of doe ik dan iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
se77en schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:50:
Ik heb nu bij wijze van test een RT-AX53U als router ingesteld achter de hoofdrouter (Experiabox) met DHCP aan.
Resultaat?
Ik hou nog steeds altijd (het maximum - 1) streepjes WiFi en video loopt ononderbroken door. Dit heb ik getest met NPO live TV. Mijn mobiel en laptop moeten dus tijdens roamen ook een ander IP adres krijgen. Inderdaad zie ik dat ik beneden in de 192.168.2.X range zit en boven 192.168.50.X.
Ja, dat werkt ook wel is mijn ervaring:
The_Doman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:44:
Ik heb dit trouwens wel eens getest door mijn phones/tablets te laten roamen tusen 2 verschillende IP/subnets (extended gast netwerk) met hetzelfde SSID/wachtwoord.
Dat werkte gewoon, de clients schakelden zonder veel problemen over naar een andere ip range, alleen wil je dat soort situaties natuurlijk niet.
Maar wat ik dus bedoelde:
De DHCP van RT-AX53U UIT
Vast IP RT-AX53U buiten je eigen Experiabox LAN range.
Aangesloten op de LAN poorten en WiFi zullen de clients dan een IP krijgen van de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
The_Doman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Ja, dat werkt ook wel is mijn ervaring:

[...]

Maar wat ik dus bedoelde:
De DHCP van RT-AX53U UIT
Vast IP RT-AX53U buiten je eigen Experiabox LAN range.
Aangesloten op de LAN poorten en WiFi zullen de clients dan een IP krijgen van de Experiabox.
Bedoel je met LAN range de DHCP range van de router?
Dus Experiabox IP 192.168.2.254
Experiabox DHCP 192.168.2.1-200
Asus DHCP uit, statisch IP 192.168.2.253

Ja dat is de klassieke manier om een oude router als AP in te zetten.
Inderdaad altijd aangesloten op een LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
se77en schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:32:
Bedoel je met LAN range de DHCP range van de router?
Dus Experiabox IP 192.168.2.254
Asus DHCP uit, statisch IP 192.168.2.253

Ja dat is de klassieke manier om een oude router als AP in te zetten.
Inderdaad altijd aangesloten op een LAN.
Ja dat is inderdaad de bekende, aangeraden manier om dat zo in te stellen als je geen aparte AP mode hebt.
Maar wat ik dus bedoelde is om het eens te proberen met een vast IP buiten je eigen (Experiabox) range.
Dus bijvoorbeeld zo:

Experiabox IP 192.168.2.254
Asus DHCP uit, statisch IP 192.168.0.10

Dat werkt ook gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Oké, dat laatste is iets wat vanmiddag niet werkte maar inmiddels wel ja.
Pagina: 1