Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:45

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn kameraad heeft momenteel slecht Wi-Fi bereik op de bovenverdieping. Een Wi-Fi repeater werkt ook niet goed, en zou ik ook niet snel aanraden. Ik wil graag een AP voor hem installeren, aansluiten via een kabel uiteraard. Ik zat te denken om een goedkope router hiervoor in te zetten. Wat is daarvoor een goede keuze?

Deze Wi-Fi 6 router is bijvoorbeeld momenteel scherp geprijsd: uitvoering: Cudy AX1500 Gigabit Wi-Fi 6 Router is dat een goede optie om een AP van te maken?

Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 18-12-2024 23:10)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
LankHoar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:13:
Deze zou als Wi-Fi extender/AP prima zijn, maar heeft geen extra RJ45 poorten dus valt helaas af :)
Aha, ja als je extra LAN poorten nodig hebt moet je inderdaad wat anders.
Op V/A staat ook van alles natuurlijk: categorie: Modems en routers
LankHoar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:48:
Deze Wi-Fi 6 router is bijvoorbeeld momenteel scherp geprijsd: uitvoering: Cudy AX1500 Gigabit Wi-Fi 6 Router is dat een goede optie om een AP van te maken?
Als ik even de specs bekijk op deze (Duitse) site heeft deze inderdaad ook AP mode ondersteuning.
Cudy.com: AX1500 Gigabit WiFi 6 Router
Integrierter Router und AP-Modus

WLAN-Router

When Internet access from DSL or cable modem is available for one user but more users need to share the Internet, please use the Router Mode.

Drahtloser AP

Wireless AP mode is more used to transfer wired connection into wireless. Usually, it is behind a router and doesn't has a DHCP server

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:24
Van een wifi repeater weet je ten minste zeker dat die out-of-the-box hiervoor geschikt is. Neem er een met ethernet dan zal die niet beter of slechter werken dan een router in AP-mode, zeker niet als je voor een ultragoedkope router gaat. Weet jij wat voor software er op een Cudy draait? Kun je er OpenWRT op flashen? Ik heb geen idee... maar goed voor die 40 euro kun je misschien een gokje wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:54:
Van een wifi repeater weet je ten minste zeker dat die out-of-the-box hiervoor geschikt is. Neem er een met ethernet dan zal die niet beter of slechter werken dan een router in AP-mode, zeker niet als je voor een ultragoedkope router gaat. Weet jij wat voor software er op een Cudy draait? Kun je er OpenWRT op flashen? Ik heb geen idee... maar goed voor die 40 euro kun je misschien een gokje wagen...
Ik loop duidelijk achter, ik wist niet dat er repeaters waren welke ook RJ45 poorten hebben :) Waar vind ik die, en zijn ze er ook waar je dan bijvoorbeeld nog 2 kabels uit kan halen? Heeft hij gelijk bedraad internet voor zijn TV en PC boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Daar kun je gewoon op selecteren in de pricewatch ja. De meeste hebben dat volgens mij.

Maar nu haal je er nieuwe functionele eisen bij. Dat maakt het verhaal misschien anders. Maar zoek het zelf even op zou ik zeggen, werkt makkelijker dan dat we allemaal linkjes gaan doorgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 18-12-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:02:
Daar kun je gewoon op selecteren in de pricewatch ja. De meeste hebben dat volgens mij.

Maar nu haal je er nieuwe functionele eisen bij. Dat maakt het verhaal misschien anders. Maar zoek het zelf even op zou ik zeggen, werkt makkelijker dan dat we allemaal linkjes gaan doorgeven.
Ik heb een categorie APs gevonden, maar kom er nog niet echt achter hoe ik kan selecteren op meerdere RJ45 1-Gbit poorten. De goedkoopste AP met 2 uitgaande RJ45 1-Gbit poorten zal moeten volstaan.

Overigens, nieuwe eis omdat je bij een router sowieso wel 2 kabels erbij kon drukken, vandaar dat ik het niet genoemd had :)

Wacht, volgens mij is dit de goedkoopste, is dat wat? uitvoering: LevelOne WAP-6117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
oef dan lever je wel héél hard in qua specs tegenover wat je in de OP had... weet niet of je dat moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:20:
oef dan lever je wel héél hard in qua specs tegenover wat je in de OP had... weet niet of je dat moet willen.
Hmm je hebt gelijk.

Wanneer ik op ac protocol filter, dan is de goedkoopste optie deze MikroTik: uitvoering: MikroTik hAP ax lite

Vind die zelf erg onhandig qua interface, en zeker te ingewikkeld voor mijn kameraad. Zoek ik dan verder dan komt deze er uit als volgende goedkoopste optie: uitvoering: TP-Link EAP235-Wall

Die prijs schiet echter wel flink omhoog. Dus vraag ik me af of er geen optie is toch een router als AP in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Als het heel (erg) goedkoop moet kan je bij de lokale kringloop kijken. ;)

Anders zoiets?
TP-Link RE200
The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:32:
Maar dan beter niet die genoemde RE-190 omdat deze geen LAN poort heeft en dus niet als AP/WiFi Bridge gebruikt kan worden.
TP-Link RE200 Download/Support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbrrocAMhuAk60y56u4buPG0q0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaNMwgW3MVgGvzYybq4dYyya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
[quote]The_Doman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:44:
Als het heel (erg) goedkoop moet kan je bij de lokale kringloop kijken. ;)
[quote]

Geen gek idee, hoewel ik dan specs ter plekke even moet uitzoeken natuurlijk :)
Deze zou als Wi-Fi extender/AP prima zijn, maar heeft geen extra RJ45 poorten dus valt helaas af :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
LankHoar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:13:
LankHoar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:48:
Als ik even de specs bekijk op deze (Duitse) site heeft deze inderdaad ook AP mode ondersteuning.
Integrierter Router und AP-Modus

WLAN-Router

When Internet access from DSL or cable modem is available for one user but more users need to share the Internet, please use the Router Mode.

Drahtloser AP

Wireless AP mode is more used to transfer wired connection into wireless. Usually, it is behind a router and doesn't has a DHCP server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:04:
[...]

[...]

[...]
Perfect! Gelijk besteld, met een beetje geluk dit weekend al installeren :)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:02
Je hebt je antwoord al, maar misschien handig voor anderen; Ook als er officieel geen "AP" ondersteuning is, ondersteunen de meeste Wi-Fi routers het wel.

Wat ik bedoel is dat het mogelijk is om op een LAN (niet WAN!) poort "het internet" aan te sluiten, dat wordt dan gewoon geswitched tussen de andere LAN poorten en het Wi-Fi.
Werkte voor mij tot nu toe altijd. Het enige wat "AP mode" doet is de WAN poort toevoegen aan het LAN switching segment (ofwel hetzelfde bereik je door je internet gewoon in een LAN poort te prikken).
Je zou eventueel de DHCP server uit moeten schakelen om conflicten te vermijden op je netwerk (wat AP mode mogelijk ook zal doen).

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 19-12-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04
grasmanek94 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:52:
Je hebt je antwoord al, maar misschien handig voor anderen; Ook als er officieel geen "AP" ondersteuning is, ondersteunen de meeste Wi-Fi routers het wel.

Wat ik bedoel is dat het mogelijk is om op een LAN (niet WAN!) poort "het internet" aan te sluiten, dat wordt dan gewoon geswitched tussen de andere LAN poorten en het Wi-Fi.
Werkte voor mij tot nu toe altijd. Het enige wat "AP mode" doet is de WAN poort toevoegen aan het LAN switching segment (ofwel hetzelfde bereik je door je internet gewoon in een LAN poort te prikken).
Je zou eventueel de DHCP server uit moeten schakelen om conflicten te vermijden op je netwerk (wat AP mode mogelijk ook zal doen).
Klopt! Zie de sticky voor meer info
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

CISSP! Drop your encryption keys!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik bij de aanschaf van zo goedkoop mogelijke routertjes ook eens kijken of ze compatibel zijn met openwrt

Omdat heel veel goedkopere firmwar dit soort functies mist terwijl ook beveiliging achterblijft

Voor jou als tweaker moet eenmalig flashen prima te doen zijn en heb je meteen meer waar voor je geld
Pagina: 1