Wat is de beste optie asus of kpn superwifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:36
Goedemiddag even een vraagje.
Wij hebben sinds kort 1gb glasvezel van kpn.

Nu staat de kpn modem experiabox 12 op de plaats waar onze glasvezel binnenkomt.
Hierboven hangt momenteel een asus rt-ax92u.
Deze zit bekabeld met een cat 6 kabel op de wan poort van de asus.

Vanuit de asus gaat er weer een kabel +- 15 meter naar een andere asus rt-ax92u die op de bovenverdieping hangt.

De asus op de beneden verdieping gaat met een kabel cat6 richting het tv meubel waar een switch in staat de netgear gs308 welke de tv playstation en kpn tv box voed.

Nu heb ik afgelopen dagen wat testjes gedaan met de WiFi van de asus en de WiFi op de asus routers en merk toch wel dat er super veel snelheids verschil inzit.
De wifi6 op de kpn modem is 2 a 3 x sneller als de wifi 6 op de asus router.

Ik heb deze asus routers toendertijd gekocht omdat ze mij deze aanrade maar er zitten dingen op waar ik geen kaas van gegeten heb en ook nauwelijks gebruik.

Hetgeen wat ik zoek is gewoon een stabiel netwerk en de maximale snelheid die mijn abonnement me bied.
Daardoor ben ik dus gaan kijken naar de superwifi punten van kpn en deze schijnen natuurlijk ook bedraad aangesloten te moeten worden voor de beste verbinding maar dat is hier geen punt wat is nu het beste om te doen ?
De asus op marktplaats gooien en de superwifi punten in mijn geval 2 is meer als voldoende te kopen of kan ik de asus zo met wat hulp verbeteren dat deze ook dezelfde snelheid gaan geven als de kpn modem ?

Mocht ik de superwifi punten kopen komen hier ook 2 switches bij die kpn ondersteunen voor de bovenverdieping heb ik wel meer als 2 utp aansluitingen nodig voor de zoon zijn game pc en beneden bij de tv ook zoiezo 3 of 4 aansluitingen die nodig zijn.

Hoop een beetje duidelijk te zijn met mijn verhaal 😅
En hoop dat iemand me verder kan helpen.

Hieronder afbeeldingen van wat het verschil is tussen de 2

Wifi 6 op de kpn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FymjLRXGr_U4S2JR85lGCM4V2R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMHxLvda3w2y4rTwwEl09zlu.jpg?f=fotoalbum_large

De wifi op de asus toevallig deze keer wat sneller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MBymt84V-duowUdvDHCbOEMSvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJNqyU85voBkhT2BwxQ4uS7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door camel1987 op 22-12-2024 15:46 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:06
Ik zou nooit provider afhankelijke hardware aanschaffen. Wat is er in vredesnaam mis met 670 Mbps op Wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
valkenier schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:57:
Ik zou nooit provider afhankelijke hardware aanschaffen. Wat is er in vredesnaam mis met 670 Mbps op Wifi?
Er is niks mis mee maar wil gewoon het maximale eruit halen 😅
Vraag ook meer wat nu het beste is ik lees overal dat ik de asus als ap moet instellen en dus niet als router zolas hij nu staat ?
Als je er niet bekend mee bent is het lastig alles goed in te stellen met deze routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
camel1987 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:23:
Vraag ook meer wat nu het beste is ik lees overal dat ik de asus als ap moet instellen en dus niet als router zolas hij nu staat ?
Als je er niet bekend mee bent is het lastig alles goed in te stellen met deze routers.
Het meest voor de hand liggende is inderdaad om de Asus routers eerst eens in te stellen als AP in combinatie met je Experiabox.

Zie eventueel:
Asus: Hoe stel ik de bedieningsmodus in - Access Point (AP)-modus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52
Dan alles aansluiten met een kabel.

imho zonde van je geld en tijd om 1gbps op je wifi te realiseren. In de praktijk net zo nuttig als met je nieuwe auto in Duitsland testen hoe hard je er mee kan rijden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Belangrijkste van wifi is stabiliteit (oke, en 50 mb/s is ook fijn).

Welke geeft beste signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
The_Doman schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:57:
[...]

Het meest voor de hand liggende is inderdaad om de Asus routers eerst eens in te stellen als AP in combinatie met je Experiabox.

Zie eventueel:
Asus: Hoe stel ik de bedieningsmodus in - Access Point (AP)-modus?
Klopt inderdaad ben dit inderdaad nu in verschillende topics tegengekomen.
Nu alleen echter de vraag hij staat nu dus inderdaad ingesteld al draadloze routerstand/aimesh routerstand.
Heb deze opties om uit te kiezen dus het worden de accessoires point nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uip8cMIQ9s8U0ZAwnSyVsofoYCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSxOygQExU19UqJNMXDcituO.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit verander van draadloze routerstand naar ap gaat dan alles verloren en moet ik alles weer opnieuw instellen of blijft dit allemaal gewoon behouden zoals mijn huidige draadloze netwerken met alle apparaten die eraan zitten gekoppeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
99ruud99 schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:55:
Belangrijkste van wifi is stabiliteit (oke, en 50 mb/s is ook fijn).

Welke geeft beste signaal?
In principe de asus zou het beste signaal moeten Geven aan gezien die op dezelfde plek staat en (beter zou moeten zijn) als de kpn box.
De experiabox heeft alleen meer snelheid op wifi6 als de asus maar dit kan dus komen omdat de asus als draadloze router ingesteld staat ipv ap mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
[...]
Wil je dan een linux iso, of grote games downloaden op je smartphone? Echt, ik zie de usecase niet. Voor alle andere apparaten dan inderdaad altijd bekabeld kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
valkenier schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:20:
[...]

Wil je dan een linux iso, of grote games downloaden op je smartphone? Echt, ik zie de usecase niet. Voor alle nadere apparaten dan inderdaad altijd bekabeld kiezen.
Ik wil gewoon het beste uit m'n netwerk halen 😅
Ik weet dat het nu niet aangesloten zit zoals het moet vandaar hier de vraag hier zit meer kennis als in mijn bovenkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Eens, we zitten hier op tweakers, dus 'omdat het kan' etc zijn mijns inziens geldige redenen ook zonder echte usecase.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Volstrekt oneens, @camel1987 gaat het verschil tussen 670 Mbps en 1 Gbps niet merken op zijn telefoontje. Tweakers gaan voor stabiele Wifi, in eigen beheer, met een reële snelheid. Niet voor door KPN aangestuurde pods om een door marketing lekker gemaakte 1 Gbps te halen op je smartfoon.
Hence, laat de Asus lekker staan (in AP modus)

Edit: correctie, er werd niet gesproken over pods. Maar het statement blijft: Gewoon niet te druk maken om die wifi-speed.

[ Voor 15% gewijzigd door valkenier op 22-12-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
valkenier schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:34:
Volstrekt oneens, @camel1987 gaat het verschil tussen 670 Mbps en 1 Gbps niet merken op zijn telefoontje. Tweakers gaan voor stabiele Wifi, in eigen beheer, met een reële snelheid. Niet voor door KPN aangestuurde pods om een door marketing lekker gemaakte 1 Gbps te halen op je smartfoon.
Dat staat hij dus op dit moment niet.(als ap)
Hij staat nu als draadloze router.
Welke door kpn aangestuurde pods ?
En het gaat ook niet om enkel een telefoontje.
Bijna alles in huis hier is afhankelijk van een stabiele verbinding.
Rolluiken lampen warmtepomp telefoons tablets camera systeem.

Ik heb altijd gedacht dat hoe hij nu dus ingesteld staat prima was maar dat schijnt dus niet zo te zijn.
We zijn sinds vorige maand overgestapt naar de 1gb glasvezel van kpn vandaar dat ik me eigen hier nu een beetje over aan het inlezen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

valkenier schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:34:
Volstrekt oneens, @camel1987 gaat het verschil tussen 670 Mbps en 1 Gbps niet merken op zijn telefoontje.
Hier zijn we het dus gedeeltelijk oneeens, prima. Gaat ie niet merken, ja, maar omdat het kan wel onderzoeken.
Tweakers gaan voor stabiele Wifi, in eigen beheer, met een reële snelheid. Niet voor door KPN aangestuurde pods om een door marketing lekker gemaakte 1 Gbps te halen op je smartfoon.
Ik zou zeker ook de Asus laten zitten, maar wel kijken of er met instellingen nog meer uit te persen is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05
Ik zoi beginnen de linkrates te vergelijken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
franssie schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:39:
[...]

Hier zijn we het dus gedeeltelijk oneeens, prima. Gaat ie niet merken, ja, maar omdat het kan wel onderzoeken.

[...]

Ik zou zeker ook de Asus laten zitten, maar wel kijken of er met instellingen nog meer uit te persen is.
De asus blijft ook gewoon hebben me best wat gekost en ben er nog zeer tevreden over.

De vraag alleen weet niet of iemand dat weet hier als ik de modus wijzig van de asus van router naar ap blijft dan alles wel alles zoals het is of moet ik alles opnieuw gaan instellen kwa apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:28
camel1987 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:43:
[...]

De asus blijft ook gewoon hebben me best wat gekost en ben er nog zeer tevreden over.

De vraag alleen weet niet of iemand dat weet hier als ik de modus wijzig van de asus van router naar ap blijft dan alles wel alles zoals het is of moet ik alles opnieuw gaan instellen kwa apparaten.
Het kan zijn dat je van WiFi naam en wachtwoord opnieuw moet instellen. Op de ASUS, niet op al je apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Ligt ook beetje aan hoe je het ingesteld hebt :)

Maareh, heb je de mogelijkheid om je signaalsterkte te meten? Dan zou je kunnen kijken hoe ze met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
99ruud99 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:47:
Ligt ook beetje aan hoe je het ingesteld hebt :)

Maareh, heb je de mogelijkheid om je signaalsterkte te meten? Dan zou je kunnen kijken hoe ze met elkaar vergelijken.
Geen idee dit kan met een app ?
Of is dat beter met een laptop te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
camel1987 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:38:
[...]

Dat staat hij dus op dit moment niet.(als ap)
Hij staat nu als draadloze router.
Welke door kpn aangestuurde pods ?
En het gaat ook niet om enkel een telefoontje.
Bijna alles in huis hier is afhankelijk van een stabiele verbinding.
Rolluiken lampen warmtepomp telefoons tablets camera systeem.

Ik heb altijd gedacht dat hoe hij nu dus ingesteld staat prima was maar dat schijnt dus niet zo te zijn.
We zijn sinds vorige maand overgestapt naar de 1gb glasvezel van kpn vandaar dat ik me eigen hier nu een beetje over aan het inlezen ben.
Er is geen rolluik lamp warmtepomp telefoon tablet of camera systeem wat 1Gbps nodig heeft. En verwar stabiel niet met snel, of bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
valkenier schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:58:
[...]

Er is geen rolluik lamp warmtepomp telefoon tablet of camera systeem wat 1Gbps nodig heeft. En verwar stabiel niet met snel, of bandbreedte.
Klopt ook maar je had het over alleen een telefoontje 😅
Het gaat me ook meer over hoe dat het kan dat een simpel modempje van een paar tientjes een sneller verbinding geeft als een asus mesh systeem van een paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
camel1987 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:43:
Ik weet niet wat je speciaal allemaal had ingesteld anders dan je SSID(s)?
En als je naar AP mode omgeschakelt wordt het router gedeelte van je Asus routers natuurlijk uitgeschakeld wat de configuratie verder eenvoudiger/makkelijker maakt.
camel1987 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:51:
Geen idee dit kan met een app ?
Of is dat beter met een laptop te doen ?
Dat kan beide ja.
Ik gebruik inSSIDer.
Nieuwe versies van inSSIDer zijn nu premium en/of moet je een account gebruiken.
Maar oudere versies zonder dat login gedoe werken ook nog gewoon.
Google: inSSIDer Download 2.1
Google: inSSIDer Download 3.1.2.1
Wel goed opletten, veel downloads linken je door naar de laatste versie die je niet moet/wilt hebben.
Ik gebruik die oude versies al jaren als portable. :)

Phone:
Android: WiFi Analyzer (open-source)

Bij Windows kan je ook nog wel wat instellen.
Of deze instellingen aanwezig zijn hangt af van de fabrikant/drivers.

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05
In windows:
Netsh wlan show interfaces

En dat resultaat voor beide accesspoints posten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SactoriuS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:26
Zorg je ervoor dat je niet alle kanalen van je buren opharkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55
Ken die Asus dingen niet, maar hier wat ervaringen met een Fritz netwerk van 3 APs en een modem:
Het varieert per positie in het huis tussen de 400 en 900 mbit en per device. Telefoon is langzamer dan laptop enzo. Alles bedraad, mega stabiel en betrouwbaar. Zelfde resultaten bereik ik in principe met elk merk.
Verder test je interne snelheid niet met een online tool. OpenSpeedtest kan je lokaal draaien en geeft een betrouwbaarder inzicht.
En weet je altijd zeker met welk accesspoint je verboden bent? Ik weet dat nooit en kan het aan de user experience niet opmerken. Wel aan downloads en speedtests.

Wat ik zelf zou doen in jouw geval:
- per definitie het KPN modem er uit en 1 merk voor alles die slim de juiste kanalen voor wifi kiezen door de software van dat ene systeem en onderling afstemmen
- de juiste instellingen, zodat je altijd weet dat dingen over draad gaan als ze over draad kunnen…
- me realiseren dat bij wifi er geen garanties zijn voor snelheid
- garanties eisen op draad voor devices

Eigenlijk zou ik dan vervolgens wel tevreden zijn met je snelheden denk ik… en kpn superwifi niet eens overwegen. Die software is niet betrouwbaar genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 23-12-2024 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
Router in ap modus gezet alles bleef gelukkig hetzelfde en snelheden zijn meteen gestegen zelfs nog hoger als met de experiabox.
Uiteindelijk blijkt het dus toch dat de router het beste in de ap modus had moeten staan ipv in de eigen router modus.
Wel heb ik nu een hoop minder instellingen maar die gebruikte ik achteraf toch al niet dus mis er niks aan.

Pagina: 1